Bizi Takip Edin

RUSYA

İngiltere ve AB’de Rusya’nın ‘gölge filosuna’ karşı hamle

Yayınlanma

Rusya’nın petrol tedarikçileri, petrodolar girişini sınırlamak için Batılı ülkeler tarafından belirlenen tavan fiyatları aşmayı başardı.

Deniz petrol ticareti artık büyük ölçüde ‘gölge filoya’ ait tankerlerle, yani bilinmeyen şirketlere kayıtlı ve sigortacılar hakkında hiçbir bilgi vermeyen eski gemilerle yürütülüyor.

Bu nedenle İngiltere ve Avrupa Birliği (AB), Rus hazinesinin petrol gelirlerine karşı mücadelenin yeni bir aşamasını başlatma niyetinde.

Bloomberg‘in konuyla ilgili bilgi sahibi kişilere ve kabul edilmek üzere hazırlanan belgelere dayandırdığı haberine göre İngiltere, bir grup Avrupa ülkesiyle birlikte, ‘yaptırımları delerek’ Rus petrolünü taşıyan gölge filo tankerlerini izlemeye dönük planı bu hafta onaylayacak.

Taslak bildiride, katılımcıların bu gemiler hakkında bilgi toplamayı ve bunları birbirleriyle paylaşarak ‘bu gemilerin ve [ticareti] organize edenlerin yarattığı risklere karşı tepkimizi koordine etmeyi ve bu tehdidi ele almak için özel sektör ve diğer denizcilik aktörleriyle birlikte çalışmayı’ amaçladıkları belirtiliyor.

Politico: Rus petrolüne tavan fiyat uygulaması başarısız

Taslak bildirinin perşembe günü yeni İngiltere Başbakanı Keir Starmer’ın ev sahipliğinde düzenlenecek olan Avrupa Siyasi Topluluğu forumunda kabul edilmesi planlanıyor.

Farklı ülkelerden yetkililer ve uzmanlardan oluşan özel bir grup, acilen ‘somut önlemler almaya başlamak’ üzere oluşturulacak.

Taslak belgede, “Rusya’nın gölge filosu ülkelerimiz ve dünyanın deniz ve okyanuslarına bağımlı olan diğer uluslar için bir tehdit oluşturmaktadır. Bu gölge filodaki pek çok gemi sigortasız ve bakımsızdır. Pek çoğu da temel güvenlik ve çevre standartlarını ihlal eden faaliyetlerde bulunmaktadır,” iddiasında bulunuldu.

AB, Danimarka’nın Batı sigortası olmadan boğazlarından geçen tankerleri durdurmasına izin vermek için 2023’ün sonlarında bir plan üzerinde çalışmaya başladı.

BM Deniz Hukuku Sözleşmesi, devletlerin ekolojileri için risk oluşturabilecek gemileri denetlemelerine izin veriyor, fakat pratikte bu yönde adımlar atmak zor.

Bir gemiyi durdurmak için yetkililerin, geminin kıyı sularına ve kıyılara zarar verebileceğine inanmak için ‘açık nesnel’ gerekçelere sahip olması gerekiyor.

Bu durumda Danimarka’nın tüm şüpheli tankerleri durdurup denetleyip denetleyemeyeceği ve buna uymayı reddetmeleri halinde ne yapılacağı da belirsiz.

Geçen ay Danimarka Dışişleri Bakanı Lars Løkke Rasmussen, ülkenin ‘gölge’ tankerlerin Baltık Denizi’ndeki hareketlerini kısıtlamak için tedbirler hazırladığını duyurmuştu.

Diğer Baltık ülkeleri ve AB üyeleriyle görüşmelerde bulunduğunu belirten Rasmussen, “Gölge filo, uluslararası bir çözüm gerektiren uluslararası bir sorundur,” demişti.

Bloomberg’e konuşan kaynaklardan biri, yeni planın gölge filo gemilerine karşı ek yaptırımlar içerebileceğini dile getirdi.

Geçtiğimiz ekim ayından bu yana ABD, İngiltere ve AB’nin kısıtlamaları altına giren yaklaşık 50 gemiden neredeyse hiçbiri artık petrol taşımacılığı yapmıyor.

Bloomberg: Yaptırımlar nedeniyle Rusya’nın onlarca petrol tankeri atıl durumda

RUSYA

WSJ: Rusya Rosneft, Gazpromneft ve Lukoil’i tek çatı altında birleştirmeyi düşünüyor

Yayınlanma

İddiaya göre Moskova, Rusya’nın en büyük petrol şirketlerini tek bir mega yapıda birleştirmeyi değerlendiriyor. The Wall Street Journal’ın (WSJ) isimsiz kaynaklara dayandırdığı habere göre, Rosneft’in Lukoil ve Gazpromneft’i devralması gündemde.

Bu birleşim sonucunda ortaya çıkacak şirket, Suudi Arabistan’ın Aramco’sundan sonra dünyanın en büyük ikinci petrol üreticisi haline gelebilir ve ABD’nin en büyük petrol şirketi olan Exxon Mobil’in üretim kapasitesinin neredeyse üç katına ulaşabilir.

Gazeteye göre bu birleşme, Rusya’ya Hindistan ve Çin gibi büyük alıcılardan daha avantajlı fiyatlar talep etme imkânı tanıyacak.

Gazetenin kaynakları, konuyla ilgili görüşmelerin aylardır sürdüğünü, ancak henüz nihai bir karar alınmadığını ve planlarda değişiklik olabileceğini belirtiyor.

Habere göre Moskova, Suudi Arabistan ile rekabet edebilecek bir enerji devi yaratmayı hedefliyor.

Petrol ve doğalgaz, ülke ekonomisi için başlıca gelir kaynakları arasında yer alırken, federal bütçenin yaklaşık üçte birini karşılayarak Moskova’nın uluslararası arenadaki gücünü pekiştiriyor.

WSJ, Rusya’nın Batı yaptırımlarına karşı ekonomik istikrarını sürdürmedeki başarısının büyük ölçüde güçlü petrol endüstrisinden kaynaklandığını anımsattı.

Kaynaklara göre Moskova, birleşik şirketin, ihracatı kısıtlayan, yeni projeleri yavaşlatan ve mali anlaşmaları zorlaştıran Batı yaptırımlarına daha güçlü bir direnç göstermesini bekliyor.

Gazetenin kaynaklarına göre, birleşme görüşmeleri Ukrayna’daki savaş bağlamında başlamış olsa da Rusya’yı çatışmaların sona ermesinden sonra Batı ile iktisadi ilişkilerde olası bir normalleşmeye de hazırlamayı hedefliyor.

Ancak Rosneft yetkilileri, gazeteye bu bilgilerin gerçeği yansıtmadığını açıkladı.

Lukoil ise, şirket yönetiminin veya hissedarlarının birleşmeyi tartışmadığını bildirdi. Gazpromneft ve Gazprom konuya ilişkin açıklama yapmazken, Moskova da konuyla ilgili bilgisi olmadığını belirtti.

Bu arada, geçtiğimiz ekim ayında Rusya’nın federal bütçesinin petrol ve doğalgaz sektöründen elde ettiği gelirlerde önceki yıla kıyasla düşüş yaşandı.

Maliye Bakanlığı’na göre toplam gelirler 1,21 trilyon rubleye ulaştı, oysa Ekim 2023’te bu miktar daha yüksek, yani 1,63 trilyon rubleydi. Bu düşüşün ana nedeni petrol fiyatlarındaki gerileme olarak görülüyor.

Ekim ayında vergiler, bir varil Ural petrolü fiyatı 63,57 dolar üzerinden hesaplanırken, geçen yıl bu fiyat 83,18 dolardı ve neredeyse yüzde 30 daha yüksekti.

Sonuç olarak, maden çıkarma vergisi gelirleri 200 milyar ruble azalırken, ek gelir vergisinden elde edilen gelirler de geçen yıla kıyasla 100 milyar ruble düştü.

Okumaya Devam Et

RUSYA

Rusya’nın en büyük inşaat şirketi mali çöküşün eşiğinde

Yayınlanma

Rusya’nın en büyük inşaat şirketlerinden Samolet Group, artan faiz oranları ve mortgage talebindeki düşüş nedeniyle mali sıkıntılar yaşıyor. Şirketin ana hissedarı, piyasa değeri 26,5 milyar ruble olan hisselerinin yüzde 31,6’sını satmayı düşünüyor. Ayrıca, Samolet’in tahvilleri hızla değer kaybediyor ve iflas riski artıyor.

Rusya Merkez Bankası’nın faiz oranlarını keskin bir şekilde artırması ve tercihli mortgage programlarının sınırlandırılması, Rusya’nın en büyük inşaat geliştiricilerinden Samolet Group’u zora soktu.

Forbes‘un şirkete yakın kaynaklara dayandırdığı haberine göre, 5,5 milyon metrekarelik konut alanı inşa eden ve yaklaşık 50 milyon metrekarelik arazi bankasına sahip olan Samolet Group ciddi mali sorunlar yaşıyor.

Kaynaklar, bu mali sıkıntılar nedeniyle Samolet’in ana sahibi Mihail Kenin’in şirketteki hisselerini satmayı düşündüğünü belirtti. Satışa konu olan hisseler, piyasa değeri 26,5 milyar ruble olan şirketin yüzde 31,6’sını oluşturuyor.

Şirketten bir kaynak Forbes‘a yaptığı açıklamada, “Orada işler çok kötü gidiyor ve satış da seçeneklerden biri,” ifadelerini kullandı.

Dergiye konuşan diğer sektör temsilcileri de Samolet’in diğer hissedarlarının da paylarını elden çıkarmayı düşünebileceğini belirtti.

Rusya’nın 300 farklı şehrinde ofisleri ve 10 binden fazla çalışanı bulunan Samolet, artan kredi maliyetleri ve mortgage talebindeki düşüşün etkisiyle zor günler yaşıyor.

Şirketin üçüncü çeyrekte satışları metrekare bazında yüzde 44, ruble bazında ise yüzde 37 oranında düştü. Yılın ilk yarısında Samolet’in kâr marjı yüzde 3’e kadar geriledi (bir önceki yıl yüzde 9’du), net gelir yarıya indi ve net borcu ise dörtte bir oranında arttı.

Samolet’in tahvilleri Moskova Borsası’nda birkaç aydır hızla düşüş gösteriyor: 2027 vadeli tahviller ağustos sonundan bu yana değerlerinin yüzde 13’ünü kaybederken, son iki haftada ise yarıya düştü.

Tahviller nominal değerlerinin yüzde 83’ünden işlem görüyor ve getirileri yıllık yüzde 36,3 seviyesine kadar yükseldi. Şirketin hisseleri ise perşembe günü (7 Kasım) yapılan işlemlerde yüzde 9 oranında değer kaybetti.

Sanayi şirketlerinin de aynı kaderi paylaşabileceği öngörülüyor. Yetkililere yakınlığıyla bilinen düşünce kuruluşu CMACP’nin hesaplamalarına göre, şu anda imalat sektöründeki her beş şirketten biri kredi geri ödemelerinde zorlanıyor.

Ağaç işleri sektöründe bu oran yüzde 22 ila 24, deri ve kâğıt ürünlerinde yüzde 29 ila 34, gemi ve uçak yapımında ise yüzde 57’ye ulaşıyor. CMACP’nin tahminlerine göre, Rus şirketleri, kârlarının dörtte birini faiz ödemelerine ayırmak zorunda kalıyor; bu, son beş yılın en yüksek seviyesi.

Expert RA’nın anketine katılan borç piyasası uzmanlarına göre, yüksek faiz oranlarından kaynaklanacak bir temerrüt dalgası 2025’te ülke ekonomisini sarsabilir: Katılımcıların yüzde 35’i bu dalgayı yılın ikinci yarısında, yüzde 27’si ise ilk yarısında bekliyor; azınlık olan yüzde 18 ise herhangi bir sorun öngörmüyor.

Veles Capital Yatırım Şirketi Baş Yatırım Danışmanı Dmitriy Sergeyev, 2025 yılında borç servisinde yaşanacak zorlukların, faiz maliyetlerini tüketicilere yansıtamayan şirketlerde ortaya çıkacağını söyledi.

Sergeyev ayrıca, ihraççıların mali durumunun çok hızlı değişebileceğini ve derecelendirme kuruluşlarının ancak iflas göstergeleri netleştiğinde harekete geçebileceğini belirtti.

Rusya Merkez Bankası, faiz oranını yüzde 21’e yükseltti

Okumaya Devam Et

RUSYA

Rusya’nın bütçesi yeniden açık vermeye başladı

Yayınlanma

Rusya’nın federal bütçesi, artan harcamalar nedeniyle 2024’te yeniden açık vermeye başladı; ekim ayında bütçe açığı 389 milyar rubleye ulaştı.

Rusya Maliye Bakanlığı, federal bütçenin tekrar açık vermeye başladığını duyurdu. 2024 yılının ilk on ayında harcamaların gelirleri 220 milyar ruble ya da gayri safi yurt içi hasılanın (GSYİH) yüzde 0,1’i oranında aştığı bildirildi.

Bakanlık tarafından sağlanan ön bilgilere göre, ocak-eylül döneminde bütçe 169 milyar ruble fazlalık vermişti. Bu doğrultuda ekim ayında bütçede 389 milyar ruble açık oluşmuş olabilir.

Yılbaşından bu yana bütçedeki açık, Moskova’nın Ukrayna’daki askeri müdahalesine karşılık Batı’nın uyguladığı yaptırımlar sonucu Rusya’nın enerji gelirlerinde yaşanan düşüş nedeniyle 1,05 trilyon ruble ya da GSYİH’nin yüzde 0,6’sı seviyesinde olan 2023 yılının aynı döneminin altında kaldı.

Geçen ay, bütçe gelirleri eylül ayına göre yaklaşık yüzde 4 artarak 2023 yılının ekim ayı seviyesine ulaştı. On aylık gelirler yıllık bazda yüzde 28,4 artış göstererek 29,67 trilyon rubleye ulaştı.

Petrol ve doğalgaz dışı gelirler yıllık yüzde 26,6 artarak 20,13 trilyon rubleye çıkarken, petrol ve doğalgaz gelirleri yıllık yüzde 32,3 artarak 9,54 trilyon rubleye ulaştı.

Aylık harcama dinamikleri hız kazanmaya devam etti. Maliye Bakanlığı’nın verilerine göre, ekim ayında yapılan harcamalar bir önceki aya kıyasla yüzde 23,3, bir önceki yılın aynı dönemine göre ise yüzde 26,8 artış gösterdi.

Yılbaşından bu yana Maliye Bakanlığı 29,89 trilyon ruble harcama yaptı; bu rakam geçen yılın aynı dönemindeki 24,16 trilyon rubleye göre yüzde 23,7 daha fazla.

Sonbaharda yetkililer, 2024 yılı için planlanan bütçe kuralının üzerindeki harcama miktarını 1,3 trilyon rubleden 1,5 trilyon rubleye artırmalarına izin verdi.

Bunun sonucunda Maliye Bakanlığı bu yılki toplam bütçe harcamalarını 39,41 trilyon ruble olarak öngörüyor; bu miktar ilk planlardan yüzde 7,5 ve geçen yılın seviyesinden yüzde 21,8 daha yüksek.

Bu durumda yılın kalan iki ayında 9,52 trilyon ruble, yani yıllık hedefin yaklaşık dörtte biri daha harcanacak.

Ek harcamaların ardından 2024 yılında Rusya bütçesinin 3 trilyon ruble ya da GSYİH’nin yüzde 2’si oranında bir açıkla, üst üste üçüncü kez tamamlanması bekleniyor.

Rusya’nın petrol ve doğalgaz gelirleri bu yıl ilk kez düşmeye başladı

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English