Bizi Takip Edin

Avrupa

AB’den Macaristan ve Slovakya’ya “Lukoil” reddi

Yayınlanma

AB yönetimi perşembe günü yaptığı açıklamada, Kiev’in Macaristan ve Slovakya’ya Rus petrolü ihracatına kısmi yasak getirmesinin ardından Avrupa Komisyonu’nun Ukrayna ile resmi görüşmelere başlamayı planlamadığını söyledi.

Haziran ayında Ukrayna, Moskova’nın en büyük özel petrol şirketi Lukoil’in Orta Avrupa’ya sattığı ham petrolün boru hattından geçişini engelleyen yaptırımları kabul ederek Budapeşte ve Bratislava’da arz sıkıntısı endişesine yol açmıştı.

Geçtiğimiz ay iki ülke Avrupa Komisyonu’na bir mektup göndererek, yasal işlemin bir öncüsü olan bu hareketle ilgili olarak Ukrayna ile acil istişareler başlatması çağrısında bulunmuştu. İki ülke, Kiev’in Brüksel ile 2014 yılında imzalanan geniş kapsamlı bir ticaret anlaşmasını ihlal ettiğini iddia etmişti.

Brüksel’e göre Kiev’le acil istişarelere gerek yok

Fakat perşembe günü AB yürütme organı bu talebi reddetti. Gazetecilere konuşan Komisyon sözcüsü Balazs Ujvari, Komisyon’un ön değerlendirmesine göre yaptırımların “[her iki ülkenin] arz güvenliği için acil bir risk” oluşturmadığını savunarak acil istişarelerin gerekiyormuş gibi görünmediğini söyledi.

Ujvari, Komisyon’un hâlâ “gerçekleri doğrulamakta” olduğunu ve Slovak ve Macar mektubuna daha fazla bilgi talebiyle yanıt verdiğini söyledi.

Bu arada perşembe günü Ukrayna Başbakanı Deniz Şmihal ile görüşen AB ticaret şefi Valdis Dombrovskis de Macaristan ve Slovakya’ya yapılan petrol ihracatının “Lukoil petrolün sahibi olmadığı sürece etkilenmeyeceğini” söyledi.

Komisyon’dan Bratislava ve Budapeşte’ye “Rus petrolünden uzaklaşın” çağrısı

Öte yandan Brüksel, Macaristan ve Slovakya’ya Rus petrolünden vazgeçmelerini ve alternatif kaynaklar aramalarını söyledi.

Financial Times (FT) tarafından görülen, Budapeşte ve Bratislava’ya gönderdiği mektupta AB Ticaret Komiseri Valdis Dombrovskis, “Rus fosil yakıtlarından uzaklaşmanın aktif bir şekilde takip edilmesi gerektiğini” söyledi.

Dombrovskis, iki ülkenin Hırvatistan’dan gemiyle ham petrol getiren mevcut bir boru hattını kullanabileceğini söyledi. Komiser, “Komisyon’un mevcut analizi Macaristan ve Slovakya için Janaf Adriyatik boru hattı gibi alternatif boru hatları yoluyla yeterli kapasiteye işaret ediyor,” dedi.

Geçen hafta tüm üye devletlerin temsilcilerinin konuyu tartıştığı bir toplantıda “önemli bir kısmının Macaristan ve Slovakya’nın neden şimdiye kadar alternatifleri araştırmadığını sorguladığını” da sözlerine ekledi.

Macar enerji şirketi MOL’un “Lukoil’in MOL grubu için Ukrayna üzerinden taşınan petrolün sahibi olmadığını resmi mektuplarla ortaya koyduğunu”, yani Drujba üzerinden gelen tedarikin Kiev’in yaptırımlarından etkilenmediğini savundu.

MOL’un Rus tedarikçilerle uzun vadeli sözleşmeleri bulunuyor. Komisyon, Rusya’dan gelen ham petrolün bloktaki talebin yalnızca yüzde 3’ünü oluşturduğunu söylüyor.

Macaristan Komisyon’u şantaj yapmakla suçluyor

Macaristan Dışişleri Bakanı Péter Szijjártó ise bu hafta Komisyon’u şantaj yapmakla suçladı ve Ukrayna’nın silahlandırılmasına karşı çıktıkları için iki ülkeye baskı yaptığını savundu.

Szijjarto “[belki de] her şeyi icat edenin Kiev değil Brüksel olduğunu, silah transferini reddeden barış yanlısı iki ülkeye şantaj yapmak istediğini” söyledi.

Slovakya ise komisyona ek bilgi sağlayacağını söyledi ve “Petrol arzının önündeki engeller herhangi bir şekilde kaldırılmadığı sürece, durumun hala ciddi olduğunu ve Slovakya’nın enerji güvenliğini tehdit ettiğini düşünüyoruz,” diye ekledi.

Avrupa

Fransız hükümeti, Renault’dan Ukrayna’da İHA üretmesini istedi

Yayınlanma

Fransız hükümeti, Renault’dan Ukrayna’da insansız hava araçları (İHA) üretmesi için talepte bulundu.

Fransız otomobil üreticisi, planlar kapsamında küçük insansız hava aracı (İHA) uzmanı ile işbirliği yaparak İHA’ları seri üretime geçirecek. Bu, Fransız şirketlerinin Ukrayna topraklarında silah üretimi için attığı ilk adım olacak.

Financial Times’ın (FT) haberine göre Fransa Savunma Bakanı Sébastien Lecornu, geçen cuma akşamı LCI televizyonuna verdiği demeçte, ülkenin otomobil ve savunma şirketlerinin, Ukrayna güçlerine insansız hava aracı tedarik etmek için “tamamen benzeri görülmemiş bir ortaklık” kurmak üzere üretim hatları kurmak için birlikte çalışacağını söyledi.

Renault, Fransa Silahlı Kuvvetler Bakanlığının kendileriyle temasa geçtiğini doğruladı. Şirket, “Görüşmeler yapıldı, fakat şu aşamada bir karar alınmadı çünkü bakanlıktan bu projeyle ilgili ayrıntıları bekliyoruz,” dedi.

Bu hamle, otomobil üreticisinin İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana ilk kez savunma teçhizatı üretmesi anlamına geliyor. Renault’nun R35 tankları, Fransa Savaşında Alman Panzerlerine karşı başarısız olmuştu.

Bu girişim, insansız hava araçlarının Ukrayna’nın askeri stratejisinin merkezi bir unsuru haline gelmesiyle ortaya çıktı. İHA’lar, Kiev’den binlerce kilometre uzaktaki Rus askeri hava üslerine geçen hafta düzenlenen saldırıda kilit rol oynadı ve İHA teknolojisinin askeri taktiklerin dönüşümüne nasıl katkıda bulunduğunu gösterdi.

Ukrayna cephe hattı İHA’ların hakimiyetinde ve Fransız üretim hatları, bu ekipmanların üretimini destekleyecek.

Lecornu, ABD’nin Ukrayna’dan çekilme isteğinin, Avrupa ülkelerinin bu ülkeye daha “sağlam” güvenlik garantileri vermesi gereken bir “uyanış anı” yarattığını söyledi.

Kiev, batılı şirketlerin ülkenin savunma sanayisine yatırım yapması ve yerel silah üreticileriyle ortak girişimler kurması için baskı yapıyor. Alman silah üreticisi Rheinmetall, Ukrayna’da bir mühimmat fabrikası inşa ediyor ve fabrikanın gelecek yıl üretime başlaması planlanıyor. Şirketin CEO’su Armin Papperger, şubat ayında Münih Güvenlik Konferansında bu bilgiyi vermişti. Şirket, Ukrayna’da halihazırda yabancı menşeli askeri teçhizatı onarmak için bir tesis işletiyor.

Kiev, ülkeye 40’tan fazla yabancı savunma şirketini çektiğini açıkladı. Şubat ayında Ukrayna stratejik endüstriler bakanı Herman Smetanin, Fransız havacılık ve savunma elektroniği grubu Thales’in Ukrayna devletine ait savunma şirketi Ukroboronprom ile bir ortak girişim kurmak için anlaşma imzaladığını duyurmuştu.

Smetanin, ortak girişimin hava savunması, radarlar, elektronik savaş ve taktik iletişim alanlarında teknolojik çözümler üretmeye odaklanacağını söyledi.

Lecornu geçen hafta, Fransız şirketlerinin Ukrayna’da insansız hava aracı üretme kararının, “bu cephe hattının gerçekleriyle bağlantılı kalıcı taktik ve operasyonel eğitim” sağlayarak Fransız ordusuna da fayda sağlayacak “kazan-kazan durumu” olacağını söylemişti.

Lecornu, Ukrayna’daki üretim hatlarında yerel işçilerin istihdam edileceğini ve şirketlerin buraya Fransız işçi göndermesine gerek kalmayacağını da sözlerine ekledi.

Planların kesinleşmesi halinde Renault’nun ne tür İHA’lar üreteceği henüz belli değil.

Fransa’nın bu girişimi, Avrupa’nın otomobil ve savunma sanayilerinin kaderlerinin ayrıştığı bir dönemde geldi. Kıtanın savunma harcamalarını artırmasıyla silah üreticilerinin siparişleri hızla artarken, otomotiv sektörü geleneksel motorlardan elektrikli araçlara geçişin yanı sıra Çin’in rekabetiyle de mücadele ediyor.

Almanya’da savunma sanayi şirketi Hensoldt, baskı altındaki otomobil parçası tedarikçilerinden işten çıkarılan işçileri işe almayı teklif ederken, Rheinmetall ise Volkswagen’in atıl durumda olan otomobil fabrikalarını satın almakla ilgilendiğini açıkladı.

Okumaya Devam Et

Avrupa

Madrid’de on binlerce kişi Başbakan Sanchez’in istifasını istedi

Yayınlanma

İspanya’da muhalefetteki Halk Partisi’nin çağrısıyla on binlerce kişi, Başbakan Pedro Sanchez hükümetini yolsuzlukla suçlayarak protesto etti. Madrid’de toplanan kalabalık, Sanchez’in istifasını talep ederken, Halk Partisi lideri Alberto Núñez Feijóo hükümeti ‘mafyavari uygulamalarla’ itham ederek erken seçim çağrısında bulundu.

İspanya’da muhalefetteki Halk Partisi’nin (PP) çağrısıyla on binlerce kişi, Başbakan Pedro Sanchez liderliğindeki sosyalist hükümeti yolsuzlukla suçlayarak başkent Madrid’de protesto gösterisi düzenledi.

Göstericiler, Sanchez’in istifasını talep etti.

Başkentin merkezindeki Plaza de España meydanında toplanan kalabalık, İspanya bayrakları taşıyarak “Pedro Sanchez istifa!” sloganları attı.

Ses kaydı protestoları tetikledi

Halk Partisi, Sosyalist Parti üyesi Laire Díez’in, Başbakan Sanchez’in eşi, kardeşi ve eski başdanışmanına yönelik yolsuzluk şüphelerini araştıran bir polis birimine saldırdığını iddia eden ses kayıtlarının sızdırılmasının ardından gösteri çağrısı yapmıştı.

İddiaları reddeden Díez ise çarşamba günü basın mensuplarına yaptığı açıklamada, bir kitap için araştırma yaptığını ve ne parti ne de Sanchez adına konuştuğunu belirtti.

Díez, bu açıklamasının ardından başbakanın liderliğindeki Sosyalist Parti üyeliğinden istifa ettiğini duyurdu.

Muhalefet liderinden ‘mafyavari uygulamalar’ suçlaması

Nisan 2022’de partisinin başına geçen Halk Partisi lideri Alberto Núñez Feijóo, hükümeti bu olayda “mafyavari uygulamalarda bulunmakla” suçladı.

Feijóo, Sanchez’in çok sayıda yolsuzluk skandalının “merkezinde” olduğunu savundu.

Gösteriye katılan Feijóo, “Bu hükümet her şeyi lekeledi: siyaseti, devlet kurumlarını ve güçler ayrılığını,” ifadelerini kullandı. Feijóo ayrıca Başbakan Sanchez’e erken seçim çağrısı yapması için baskıda bulundu.

Diğer yandan Başbakan Sanchez, yakın çevresine yönelik soruşturmaları, sağ kanadın hükümetini devirmek için yürüttüğü bir “karalama kampanyasının” parçası olarak nitelendirerek kınadı.

Sanchez, Haziran 2018’de, selefi olan Halk Partili Mariano Rajoy’u muhafazakar partiyi etkileyen bir yolsuzluk skandalı nedeniyle verilen güvensizlik oyuyla devirerek iktidara gelmişti.

İspanya’da bir sonraki genel seçimlerin 2027’de yapılması planlanıyor.

Okumaya Devam Et

Avrupa

Almanya’da milyoner sayısı %18 arttı

Yayınlanma

Federal İstatistik Ofisi’nin açıkladığı rakamlara göre, Almanya’da geliri en az bir milyon avro olan milyoner sayısı %18 artarak 34.500’e yükseldi.

Wiesbaden merkezli istatistikçiler, istatistiklerin mevcut olduğu en son dönem olan 2020 ve 2021 verilerini karşılaştırdı.

Yetkililere göre, zenginlerin sayısındaki artış, 2021’deki yüksek enflasyonla kısmen açıklanabilir. Enflasyon etkisi hesaba katılmadığında, milyonerlerin sayısı 2020’ye göre yine de %12 artmış oluyor.

Milyonerler ortalama 2,8 milyon avro kazandı. On kişiden altısı, gelirinin büyük bir kısmını ticari faaliyetlerden elde etti. Milyonerlerin %20’sinden biraz azı çalışırken, %15’i “serbest meslek” sahibi olarak nitelendiriliyor.

junge Welt’in aktardığına göre sendika bağlantılı Hans Böckler Vakfı (HBS) bu rakamlar hakkında endişelerini dile getirdi. HBS’nin Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Enstitüsü bilimsel direktörü Bettina Kohlrausch çarşamba günü AFP’ye verdiği demeçte, kriz dönemlerinde milyoner sayısındaki artışın yoksulların sayısındaki artışla dengelendiğini söyledi.

Kohlrausch, rakamların özellikle düşük ve orta gelirli birçok insanın Almanya’daki sosyal eşitsizlikle ilgili endişelerinin “haklı” olduğunu gösterdiğini ekledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English