Bizi Takip Edin

ASYA

BYD hisseleri ‘5 dakikada elektrikli araç şarjı’ vaadiyle rekor seviyeye ulaştı

Yayınlanma

Çin’in elektrikli araç şampiyonu BYD’nin hisseleri, kurucusu Wang Chuanfu’nun artık elektrikli araçlarını bir arabayı geleneksel yakıtla doldurmak kadar hızlı şarj edebildiğini iddia etmesinin ardından salı günü yeni bir rekora imza attı.

Tesla’nın rakibi BYD’nin hisseleri Hong Kong’daki erken işlemlerde yüzde 6’dan fazla artışla hisse başına 408,80 HK$’a (52,62 $) yükseldi ve son 12 ayda yaklaşık yüzde 85’lik bir kazanç sağladı.

Şirketin milyarder kurucusu Wang pazartesi günü yaptığı açıklamada, Shenzhen grubunun BYD’nin kendi elektrikli araç bataryaları için geliştirdiği yeni şarj sisteminin beş dakikada yaklaşık 470 km menzil kazandırabileceğini söyledi.

Bu iddia, BYD’nin hızlı şarj teknolojisinde Tesla ve Mercedes-Benz gibi rakiplerinin önüne geçtiği anlamına gelse de, yeni sistem şarj istasyonlarında yeterli voltaj da dahil olmak üzere çeşitli ön koşullara bağlı.

Geleneksel içten yanmalı motorlu araçlara kıyasla elektrikli araçların sürüş menzili ve şarj hızı konusunda tüketiciler arasında oluşan kaygıyı gidermeye yardımcı olmak amacıyla elektrikli araç ve batarya üreticileri arasında daha hızlı şarj altyapısı kurma konusunda artan bir rekabet söz konusu.

Omdia danışmanlık şirketinin Şanghay merkezli kıdemli analisti Chris Liu’ya göre, Çin’in bu yıl yaklaşık 460.000 yeni halka açık elektrikli araç şarj cihazı kuracağı, bu rakamın küresel olarak yaklaşık üçte ikisini oluşturacağı ve kümülatif birimleri yaklaşık 2,1 milyona çıkaracağı tahmin ediliyor.

BYD’nin son hisse fiyatı artışı, şirketin tüm yeni otomobil serisine kurmayı planladığı ve Tanrı’nın Gözü olarak adlandırılan ücretsiz bir gelişmiş otonom sürüş sistemini piyasaya sürerek küresel otomotiv endüstrisini sarsmasından bir ay sonra geldi.

Bu hamleler, son yıllarda Çin’de elektrikli araç satışlarının patlamasıyla pazar payı kaybeden Elon Musk’ın Tesla’sı ve Alman Volkswagen’in yanı sıra bir dizi yerli rakip üzerinde daha fazla baskı oluşturuyor.

Şanghay’daki bir danışmanlık şirketi olan Automobility’nin verilerine göre BYD halihazırda Çin elektrikli araç pazarının yaklaşık yüzde 35’ine sahip. Saf bataryalı elektrikli araç segmentinde yüzde 18, plug-in hibrit segmentinde ise yüzde 56’lık bir paya sahip.

ASYA

Güney Kore devi Samsung, zayıf performanstan dolayı hissedarlarından özür diledi

Yayınlanma

Samsung Electronics, Güney Koreli teknoloji devinin 2024 yılında tüm ana faaliyet alanlarında pazar payı düşüşü yaşamasının ardından, kızgın hissedarlarına büyümeyi canlandırmak için bu yıl anlaşmalarda “anlamlı başarılar” elde edeceği sözünü verdi.

Çarşamba günü Seul’ün güneyindeki Suwon’da şirketin yıllık toplantısında bir araya gelen yaklaşık 900 bireysel ve kurumsal yatırımcı, yapay zeka ile ilgili donanımlara yönelik küresel talep patlamasının rakiplerini güçlendirmesine rağmen şirketin hisselerinin geçtiğimiz yıl değerinin neredeyse beşte birini kaybetmesinden memnun değil.

Eş CEO Han Jong-hee, Samsung’un zayıf performansı için son özrünü yayınladı ve hissedarlara teknolojik rekabet gücünün son yıllarda zayıfladığını itiraf etti.

“Düzenleyici konular ve çeşitli ulusal çıkarlar nedeniyle yarı iletken birleşme ve satın almalarında bazı zorluklar var, ancak bu yıl bazı somut sonuçlar üretmeye kararlıyız” diyen Han, anlaşmalar yoluyla büyüme sağlamak için ‘anlamlı’ eylem sözü verdi.

Toplantıda, Güney Koreli perakende yatırımcıların yaklaşık yüzde 40’ının Samsung hisselerine sahip olduğu hissedarların, satın almalar konusunda daha kararlı hareket edilmesi ve ABD’nin yabancı yarı iletkenlere yönelik yaklaşan gümrük vergisi tehdidine yanıt verilmesi için artan baskısı vurgulandı.

“Samsung teknoloji trendini iyi okuyamıyor, iş anlayışına sahip değil. Birleşme ve satın almalar konusunda önemli bir karar alınmadı,” eleştirileri yapıldı

Samsung’un sahibi olan ailenin milyarder veliahtı Lee Jae-yong, kısa bir süre önce yöneticilere şirketin “ya yap ya öl” durumunda olduğunu söyledi ve şirketin son on yıldaki ilk geniş pazar payı düşüşünü bildirmesinin ardından bunu bir “hayatta kalma sorunu” olarak tanımladı.

Geçen hafta yayınlanan yıllık rapora göre, Dram bellek yongalarındaki payı yüzde 42,2’den yüzde 41,5’e düşerken, akıllı telefon sevkiyatlarındaki pazar payı yüzde 19,7’den yüzde 18,3’e geriledi.

Akıllı telefonlar için ekran panelleri yüzde 50’den yüzde 41,3’e düşerek en büyük düşüşü yaşarken, Çinli rakiplerinin artan baskısı altında TV pazar payı yüzde 30,1’den yüzde 28,3’e geriledi. Yan kuruluşu Harman’ın araç içi teknoloji ürünlerinin pazar payı da yüzde 16,5’ten yüzde 12,5’e düştü.

Lee yöneticilere “Önemli olan krizin kendisi değil, krizle başa çıkma konusundaki tutumumuzdur” dedi ve ekledi: “Anlık karlardan fedakarlık etmek anlamına gelse bile geleceğe yatırım yapmalıyız.”

Yatırımcı şikayetleri, yapay zeka donanımlarında kullanılan yüksek bant genişlikli bellek (HBM) ürünlerinde küçük rakipleri SK Hynix ve Micron Technology’nin gerisinde kalan Samsung’un gelişmiş bellek yongalarındaki düşük performansına odaklandı.

Şirket, HBM rekabetçiliğini güçlendirmek için mühendis ekibini yeniden organize etti ancak yapay zeka çip devi Nvidia’ya son teknoloji bellek ürünleri tedarik etmek için gereken yeterlilik testini henüz geçemedi.

Samsung’un çip bölümü başkanı Jun Young-hyun çarşamba günü yaptığı açıklamada “Geçmişteki hatalarımızı tekrarlamamak için teknoloji geliştirmeyi hızlandırıyoruz” dedi.

Samsung ayrıca Başkan Donald Trump’ın ithal çiplere gümrük vergisi getirme ve ABD’nin Taylor fabrikasının inşası için şirkete 4,75 milyar dolar sübvansiyon sağlamasını öngören 52 milyar dolarlık Çip Yasası’nı rafa kaldırma tehditleriyle de mücadele etmek zorunda.

TSMC tehditlere ABD’deki mevcut kapasitesini genişletmek için 100 milyar dolarlık bir yatırım planı açıklayarak yanıt verdi ve Samsung’un da aynı şeyi yapmaya istekli olup olmadığı sorusunu gündeme getirdi.

Samsung yatırımcıları, Trump yetkililerinin Tayvanlı çip devinin Samsung’un diğer ana rakibi Intel için üretim tesislerinin işletilmesine yardımcı olabileceği yönündeki açık spekülasyonlarından da rahatsız oldu.

Kore Yarı İletken Birliği yöneticilerinden Ahn Ki-hyun, “Intel’in döküm tesislerinin TSMC’ninkiler kadar verimli hale gelmesi halinde rekabet yoğunlaşacağından Samsung için iyi bir haber değil” dedi.

Macquarie analisti Daniel Kim, “Intel’i geri döndürmek TSMC için bile zor olacak, ancak Samsung için işler iyiye gitmiyor, çünkü şirket mühendislik kaynaklarını keserken dökümhaneye yaptığı sermaye harcamalarını azaltıyor” dedi.

Yıllık toplantıda şirket, yapay zeka odaklı büyüme için robotik, tıbbi teknoloji ve yeni nesil yarı iletkenlere yapılan yatırımları genişletme sözü verdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin, BYD’nin Meksika fabrikasının onayını erteledi

Yayınlanma

Pekin yönetimi, Çin’in en büyük elektrikli araç üreticisi BYD tarafından geliştirilen akıllı otomobil teknolojisinin sınırdan ABD’ye sızabileceği endişesiyle, otomobil üreticisinin Meksika’da bir fabrika kurması için verdiği onayı erteliyor.

BYD ilk olarak 2023 yılında Meksika’da bir otomobil fabrikası kurmayı ve Brezilya, Macaristan ve Endonezya’da da otomobil üretmeyi planladığını açıklamıştı. Meksika’daki fabrikanın 10.000 kişiye istihdam yaratacağı ve yılda 150.000 araç üreteceği belirtilmişti.

Ancak konu hakkında bilgi sahibi iki kişiye göre yerli otomobil üreticileri denizaşırı ülkelerde üretim yapmak için Çin Ticaret Bakanlığı’nın onayına ihtiyaç duyuyor ve bakanlık henüz onay vermedi.

Yetkililer, Meksika’nın BYD’nin ileri teknolojisine ve bilgi birikimine sınırsız erişim sağlayacağından, hatta ABD’nin bile buna erişimine izin vereceğinden korkuyor. Bu kişilerden biri Financial Times’a, “Ticaret bakanlığının en büyük endişesi Meksika’nın ABD’ye yakınlığı” dedi.

Financial Times’a konuşan bu kişilere göre, Pekin ayrıca Çin’in Kuşak ve Yol Girişimi altyapı geliştirme programının bir parçası olan ülkelerdeki projelere öncelik veriyor.

Değişen jeopolitik dinamikler de Meksika’nın santralden soğumasına katkıda bulundu. Meksika, sınır ötesi ticarete gümrük vergisi koyarak ihracatı ve istihdamı tehdit eden Donald Trump ile ilişkilerini sürdürmeye çalıştı.

Trump ayrıca Pekin ile bir ticaret savaşı başlatarak Çin’den yapılan ithalata gümrük vergisi getirdi. Pekin de buna misilleme olarak, ağırlıklı olarak Amerika’nın tarım sektörünü hedef alan yaklaşık 22 milyar dolarlık ABD malına gümrük vergisi getirdi.

Trump’ın ekibi Meksika’yı, Çin mallarının Kuzey Amerika Serbest Ticaret Anlaşması üzerinden ABD’ye gümrüksüz girmesi için bir “arka kapı” olmakla suçladı. Meksika hükümeti bunu reddediyor ancak ABD’nin baskısına Çin tekstil ürünlerine gümrük vergisi koyarak ve Çin menşeli çelik ve alüminyum ürünlerine yönelik anti-damping soruşturmaları başlatarak yanıt verdi.

İkinci kişi, “Meksika’nın yeni hükümeti Çinli şirketlere karşı düşmanca bir tavır takınarak BYD için durumu daha da zorlaştırdı” dedi.

Kasım ayında, Trump’ın yeniden seçilmesinden kısa bir süre sonra, Meksika Devlet Başkanı Claudia Sheinbaum, BYD’nin o ayın başlarında 1 milyar dolarlık yatırım yapma niyetini yeniden teyit etmesine rağmen, Meksika’da kurulacak herhangi bir Çinli şirketten hala “kesin” bir yatırım teklifi gelmediğini söyledi.

ABD merkezli danışmanlık şirketi Rhodium Group’un kıdemli analistlerinden Gregor Sebastian, “Meksika hükümeti belli ki [Çin’den] bazı yatırımlar almak istiyor, ancak ABD ile olan ticari ilişkileri çok daha önemli” dedi.

BYD’nin şu anda Meksika’da bir üretim tesisinin inşasını hızlandırmasının “ticari açıdan mantıklı” olmadığını belirten Sebastian, sağlam bir otomotiv tedarik zincirinin olmamasının BYD’yi Çin’den çok sayıda bileşen ithal etmeye zorlayacağını ve bunların daha yüksek gümrük vergilerine tabi olacağını belirtti.

ABD gümrük tarifeleri ve Meksika’nın Çin’e karşı daha sert tutumunun şirketin planlarını durdurup durdurmadığı sorulduğunda, BYD Başkan Yardımcısı Stella Li, “Meksika tesisi konusunda henüz karar vermediklerini” söyledi.

Geçen yıl Şubat ayında Li, 2024 yılı sonuna kadar fabrika için bir yer seçeceklerini söylemişti.

BYD geçen yıl Meksika’da 40.000’den fazla araç sattığını bildirdi. Şirket, 2025 yılında satış hacmini iki katına çıkarmak ve ülkede 30 yeni bayi açmak istediğini söyledi.

BYD 2024 yılında dünya çapında 4,3 milyon elektrikli ve hibrit araç sattı ve şubat ayında “God’s Eye” gelişmiş sürüş sistemini tanıttı ve bu sistemi tüm model serisine kurmayı planlıyor.

Bu ayın başlarında Tesla’nın en büyük rakibi Hong Kong’daki hisse satışından 5.6 milyar dolar topladı ve elde edilen gelirin denizaşırı genişlemesini desteklemesi bekleniyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Hindistan ve Yeni Zelanda 2 ay içinde serbest ticaret anlaşması imzalamayı hedefliyor

Yayınlanma

Yeni Zelanda Başbakanı Christopher Luxon salı günü yaptığı açıklamada, Hindistan ve Yeni Zelanda’nın önümüzdeki iki ay içinde bir serbest ticaret anlaşması imzalamayı hedeflediğini ve bunun tarım, havacılık ve yenilenebilir enerji sektörlerinde ikili ticareti genişletebileceğini söyledi.

Hindistan ve Yeni Zelanda, Hindistan’ı ziyaret etmekte olan Başbakan Narendra Modi ve Luxon arasındaki görüşmenin ardından, on yıllık bir aradan sonra bir ticaret anlaşması için müzakerelere yeniden başladı.

Luxon iş dünyası liderlerinden oluşan bir topluluğa yaptığı açıklamada “Bu ilişkiyi ileriye taşıyalım ve 60 gün içinde Başbakan Modi ile bu anlaşmayı imzalamayı dört gözle bekliyorum” dedi.

Görüşmeler, ABD Başkanı Donald Trump’ın Hindistan da dahil olmak üzere birçok ülkeden ithal edilen mallara karşılıklı gümrük vergisi uygulama kararının ardından küresel ticaret gerilimlerinin arttığı bir ortamda gerçekleşiyor.

ABD politikasının etkisini hafifletmek isteyen Hindistan, Avrupa Birliği ve Birleşik Krallık ile ticaret anlaşmaları yapma çabalarını da hızlandırıyor.

Hindistan Ticaret Bakanlığı verilerine göre, Hindistan ve Yeni Zelanda arasındaki ikili ticaret bir önceki yıla göre %30’un üzerinde artarak 2024 yılında 1,2 milyar dolara ulaştı.

Hindistan Ticaret Bakanı Piyush Goyal, Yeni Zelanda ile önerilen bir serbest ticaret anlaşmasının tarım ürünleri, kritik mineraller, ilaç ve turizm gibi alanlarda ikili bağları önemli ölçüde güçlendirebileceğini söyledi ve ticaretin sadece on yıl içinde on kat artabileceğini öne sürdü.

Goyal, “Yeni Zelanda’dan çıkan büyük miktardaki inovasyon fırsatı Hindistan üzerinden tüm dünyaya ulaşabilir” dedi. “Hindistan’da dünya için rekabetçi fiyatlarla üretim yapmak bu ortaklığı daha yükseklere taşımamıza yardımcı olabilir” diye ekledi.

Ancak analistler, süt ürünleri tarifeleri ve ticaret dışı konulardaki farklılıklar nedeniyle ticaret müzakerelerinde gecikmeler yaşanabileceği uyarısında bulunuyor.

Hint müzakereciler, milyonlarca küçük çiftçinin geçimini tehdit edebileceği gerekçesiyle, AB ve Yeni Zelanda’nın da aralarında bulunduğu birçok ortakla yürütülen serbest ticaret görüşmelerinde, başta süt ürünleri olmak üzere tarım ürünlerine uygulanan %30 ila %60 arasında değişen gümrük vergilerinin düşürülmesi yönündeki baskılara direniyor.

Goyal, her iki ülkenin de “birbirlerinin hassasiyetlerine saygı duyarak” müzakereleri hızlandırmayı planladığını söyledi.

“Her zaman söylediğim gibi hiçbir serbest ticaret anlaşması kimsenin kafasına silah dayayarak müzakere edilmez” dedi.

Luxon, Yeni Zelanda’nın Hindistan ile havacılık ve yenilenebilir enerji gibi alanlarda gelişmiş bir ortaklık beklediğini söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English