Bizi Takip Edin

ASYA

Çin akademisi Suriye’yi tartıştı

Yayınlanma

Şanghay Üniversitesi Küresel Araştırmalar Enstitüsü ve Şanghay Üniversitesi Türkiye Araştırmaları Merkezi 11 Aralık’ta Suriye ve Ortadoğu’daki gelişmeleri tartışan bir forum düzenledi.

Forumda, Suriye’de değişen durum ve bölgedeki güç dengelerine etkisi, Türkiye gibi aktörlerin rolü ve Trump’ın Beyaz Saray’a dönüşünün bölgedeki politik duruma yansıması gibi başlıklar tartışıldı.

Foruma 10’dan fazla üniversiteden farklı disiplinlerden akademisyenler, araştırmacılar ve öğrenciler katıldı.

Şanghay Sosyal Bilimler Akademisi araştırmacısı ve üniversitenin önde gelen küresel uzmanlarından biri olan Profesör Guo Changgang, forumun açılış konuşmasını yaptı. Profesör Guo, bölgesel çalışmaların önemli bir misyonunun düşünce kuruluşu rolü oynamak olduğunu vurguladı. Bu bağlamda, toplantıda “Bölgesel Ülke Çalışmalarının Teorisi ve Pratiği” başlıklı özel bir tartışma oturumu düzenlendi. Bu oturum, bölgesel ülke çalışmalarının temel kavramlarıyla sınırlı kalmadı; bunun yerine, bu alanın özgül “pratik” ve “vaka” analizlerine odaklandı.

Profesör Guo, Donald Trump’ın birinci dönemindeki Türkiye politikasının Türk Lirası’nın çöküşüne doğrudan yol açtığını ve Türkiye’nin hâlâ bu mali ve ekonomik bataklıktan kurtulamadığını belirtti. Ayrıca, Trump’ın birinci dönemindeki Çin politikasının bir ticaret savaşını tetiklediğini ve Çin’in hâlâ Biden yönetiminin yaptırımlarıyla karşı karşıya olduğunu vurguladı.

Dolayısıyla, Trump’ın yeniden iktidara gelmesinin hem Çin hem de Türkiye açısından büyük bir belirsizlik yaratacağını vurguladı. Bu nedenle, Trump’ın ikinci dönemine dair bağlamda “Çin-Türkiye ilişkilerinin ve Türkiye’nin diplomatik meselelerinin tartışılması özellikle gerekli görülmektedir” dedi.

Forumda ayrıca yaklaşık 1,5 saat boyunca Suriye’nin mevcut durumu ve Türkiye konulu yuvarlak masa tartışması yapıldı. Bu bölümde konuşmacılar Suriye’deki ani değişimlerin üç ana faktörden kaynaklandığını belirtti:

  1. Ekonomik faktörler: Beşar Esad hükümeti, Batı yaptırımları ve ambargolarıyla karşı karşıya kalırken, Rusya ve İran’dan gelen ekonomik yardımların azalması ekonomik krizlere neden olmuş ve fiyatların hızla yükselmesiyle isyancı güçler etkili bir dirençle karşılaşmadan ilerlemiştir.
  2. Dış etkenler: İran, Rusya ve Hizbullah’ın Suriye hükümetine verdiği “dış yardım” azalırken, Türkiye, ABD, İsrail ve Ukrayna gibi aktörlerin yıkıcı müdahaleleri artmıştır.
  3. Askeri faktörler: Suriye hükümet güçleri, askeri reformlar yapmış ve alt düzey subayları azaltmıştır. Buna karşılık, isyancılar yurt dışındaki çatışmalarda deneyim kazanmış ve insansız hava araçları ile yeni taktikler kullanmaya başlamıştır.

Suriye’nin deleceğine dair öngörüler

Akademisyenler, Suriye’deki politik geçişin zorlu olacağını öngördü. Seküler veya dini bir devlet, cumhuriyet ya da federal bir yapı kurulması tartışmalarının; Arap liderliğinde bir yapı veya Kürt özerkliği gibi meselelerin, Sünni, Nusayri ve Kürtler arasındaki güç paylaşımı konusunda yeni gerilimlere yol açabileceği ifade edildi.

Ayrıca, Suriye’de yeni bir çatışma riski bulunduğuna işaret edildi. Hem örgütlerin kendi arasında hem de Türkiye ve Kürt örgütler arasında çatışma tehlikesine işaret edildi.

Öte yandan Suudi Arabistan, Türkiye ve İsrail’in stratejik çıkarlarına dayanarak Beşar Esad hükümetini deviren HTŞ ile aktif şekilde işbirliği yapabileceği belirtildi.

ABD ve Rusya, Rusya ve Türkiye, İran ve İsrail, Türkiye ve Körfez Arap ülkeleri arasındaki çatışmaların; laiklik ile din, terörizm ile terörle mücadele eksenindeki gerilimlerin devam edeceği öngörüldü.

Bazı akademisyenler, Suriye’nin Irak veya Libya modeline mi benzeyeceği konusunda belirsizlik olduğunu, ancak büyük güçler arasında yeni bir rekabet alanı haline gelebileceğini vurguladı. Diğerleri ise, 2011’den bu yana uluslararası ve bölgesel rekabetin azaldığını ve Suriye krizinin ülke dışına yayılma olasılığının düşük olduğunu savundu.

Türkiye’nin durumu: Büyük kazançlar mı, yeni zorluklar mı?

Bu başlıktaki tartışmalar, Türkiye’nin Suriye’deki değişimlerdeki rolüne odaklandı. Bazıları Beşar Esad hükümetinin düşüşünün, Türkiye’yi “büyük bir kazanan” konumuna getirdiğini kaydetti. İran liderliğindeki “Direniş Ekseni”nin gerilemesi ve İsrail’in olumsuz imajının yayıldığı bir dönemde Türkiye’nin stratejik bir avantaj elde ettiği ifade edildi. Bunun yanı sıra, bölge dışı güçlerin Ortadoğu’daki genel etkisinin azalmasının da Türkiye için avantajlı bir durum yarattığı kaydedildi.

Konuşmacılar Çin’in Türkiye ile daha yakın ilişki kurması gerektiği konusunda fikir birliğine vardılar.

Ancak bazı akademisyenler, Türkiye’nin elde ettiği kazanımlara rağmen, “karşı hamle” korkusuyla karşı karşıya olduğunu ve sorunlarının henüz yeni başladığını dile getirdi.

Türkiye’nin gelecekte karşılaşabileceği sorunlar şu şekilde sıralandı:

  • Suriye’nin yeniden inşasına daha fazla yatırım yapacak mı, yoksa bunu göze alamayıp (ekonomik yetersizlikten ötürü) süreci kendi haline mi bırakacak?
  • Suriye ile Batı arasındaki ilişkileri nasıl koordine edecek?
  • Diğer tarafların endişelerini nasıl giderecek?

İleride Türkiye’nin Suriye meselesinde daha pasif bir pozisyona sürüklenebileceği de ihtimaller arasında sayıldı.

Donald Trump döneminde Ortadoğu politikaları

Donald Trump’ın Ocak ayında Beyaz Saray’a dönüşüyle birlikte, Ortadoğu’nun yeni bir sınavla karşı karşıya kalacağı ifade edildi.
Donald Trump 2.0 dönemi Ortadoğu politikalarının, Trump’ın “Önce Amerika” ilkesine dayalı genel hedeflerinden, 1.0 dönemindeki Ortadoğu politikalarının devamından ve mevcut gelişmelerden etkileneceği kaydedildi.

Trump’ın genel amacının, “Önce Amerika” ilkesini uygulayarak ekonomiyi ve uluslararası konumunu canlandırmak olduğu vurgulanırken, Ortadoğu’da bunun, doğrudan askeri harcamaların azaltılması, ancak Rusya ve Çin’e karşı bir stratejinin güçlendirilmesi, ekonomik işbirliği ve yüksek teknoloji projelerinin engellenmesi anlamına geldiği değerlendirmesi yapıldı.

Trump’ın 1.0 döneminden kalan “üç eksen” politikasının muhtemelen devam edeceği kaydedildi: ABD hâkimiyetini engelleyen güçlerin bastırılması, İran ve “direniş ekseni”ne destek veren aktörlerin zayıflatılması, “İslam Devleti”ne karşı mücadele. Bu doğrultuda 3 hamle öngörüldü: İsrail’i destekleme, Suudi Arabistan ile yakınlaşma ve ittifak stratejisini ilerletme.

Trump’ın İsrail yanlısı eğiliminin, mevcut çatışma döngüsünü hızla ve İsrail lehine sona erdirmesi beklenmekle birlikte, Filistin meselesine adil bir çözüm sunması olası görülmemektedir.

İran’a yönelik ise, yeni bir “maksimum baskı” politikasının uygulanması, ekonomik yaptırımların sertleşmesi ve olası askeri tehditlerin gündeme gelmesi öngörüldü.

Toplantıya katılan akademisyenler, Çin için Trump’ın 2.0 dönemi Ortadoğu politikasının hem zorluklar hem de fırsatlar sunduğunu belirttiler.

Çin, güvenlik ve ekonomik bağlarını hedef odaklı bir şekilde güçlendirebilir, yeni alanlar açabilir ve diplomatik olarak bölgesel sıcak konulara ilişkin çalışmalarını artırarak arabuluculuk rolü üstlenebilir.

ASYA

İmran Han’a arazi yolsuzluğu davasında 14 yıl hapis cezası verildi

Yayınlanma

Pakistan’da bir mahkeme cuma günü eski Başbakan İmran Han’ı bir arazi yolsuzluğu davasında 14 yıl hapis cezasına çarptırarak, partisi ile hükümet arasında siyasi istikrarsızlığı azaltmak amacıyla yeni başlayan görüşmeleri sekteye uğrattı.

Davanın kararı, Han’ın Ağustos 2023’ten bu yana tutuklu bulunduğu Rawalpindi garnizon kentindeki bir hapishanede bir yolsuzlukla mücadele mahkemesi tarafından verildi.

Han’ın eşi Bushra Bibi de suçlu bulundu ve 7 yıl hapis cezasına çarptırıldı. Geo News’in haberine göre kefaletle serbest bırakılan Bibi, kararın açıklanmasının ardından gözaltına alındı.

Hukuk Bakanı Azam Nazeer Tarar gazetecilere yaptığı açıklamada, Han’ın partisinin karara itiraz etmek için yüksek mahkemelere başvurabileceğini ve Han’ın kendisinin de Pakistan Cumhurbaşkanı’na bir “merhamet dilekçesi” sunabileceğini söyledi.

Han’ın yardımcılarından Omar Ayub, partinin karara yüksek mahkemelerde itiraz edeceğini açıkladı.

72 yaşındaki eski başbakan, 2018-2022 yılları arasındaki başbakanlığı sırasında kendisine ve eşine bir emlak müteahhidi tarafından yasadışı iyilikler karşılığında arazi hediye edildiği suçlamasıyla yargılanmıştı. Han ve Bibi suçsuz olduklarını savunmuşlardı.

Dava, çiftin Han görevdeyken kurdukları bir sivil toplum kuruluşu olan Al-Qadir Trust ile bağlantılı.

Savcılar, vakfın Han’ın bir emlak müteahhidinden yasadışı yollarla arazi alması için bir paravan olduğunu söylüyor. Kendisine İslamabad yakınlarında 60 dönüm (24 hektar) ve başkentteki tepedeki malikanesine yakın büyük bir arsa daha verildiğini söylediler.

Han’ın Pakistan Tehreek-e-Insaf (PTI) partisi, arazinin kişisel kazanç için olmadığını ve eski başbakanın kurduğu ruhani ve eğitim kurumu için olduğunu söylüyor.

PTI’nın dış basın kanadından yapılan açıklamada, “Ayrıntılı kararı beklerken, İmran Han ve Buşra Bibi’ye karşı açılan Al Kadir Vakfı davasının sağlam temellerden yoksun olduğunu ve çökmeye mahkum olduğunu belirtmek önemlidir” denildi.

Kararın açıklanması, PTI ile hükümet arasındaki uzlaşma görüşmeleri nedeniyle sonuncusu pazartesi günü olmak üzere üç kez ertelendi. Han’ın 2022’de görevden alınmasından bu yana iki taraf arasında anlaşmazlık yaşanıyor.

Karar, bağımsız olarak yarışmak zorunda kalan PTI adaylarının en çok sandalyeyi kazandığı ancak hükümet kurmak için gereken çoğunluğun sağlanamadığı 2024 genel seçimlerinde şaşırtıcı derecede iyi bir performans sergilemesinden bu yana Han ve partisi için en büyük gerileme oldu.

Ağustos 2023’ten beri hapiste olan Han, Nisan 2022’de parlamentoda yapılan güven oylamasında görevden alındıktan sonra, yolsuzluk ve görevi kötüye kullanma suçlamalarından devlete karşı şiddeti kışkırtmaya kadar uzanan onlarca davayla karşı karşıya kaldı.

Bu dava ve 9 Mayıs 2023’te tutuklanmasını protesto etmek için destekçilerini askeri tesislere saldırmaya teşvik etmekle suçlanan bir başka dava dışında, çoğu davada ya beraat etti ya da cezaları ertelendi.

Destekçileri 9 Mayıs olaylarından bu yana çok sayıda büyük protesto mitingine öncülük etti.

Han’ın davaları güvenlik gerekçesiyle cezaevinde görüldü.

İmran Han kendisine ‘siyasi darbe’ yapıldığını savunuyor ve yolsuzluk suçlamalarını reddediyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin’in GSYİH büyümesi 2024 yılı için %5 hedefine ulaştı

Yayınlanma

Çin ekonomisi, resmi verilere göre, şirketlerin ABD’nin gümrük vergilerini artıracağı beklentisiyle ihracatı öne çekmesi ve Pekin’in teşvik çabalarını artırmasıyla, imalat sanayindeki artış sayesinde geçen yıl yüzde 5 büyüdü.

Ulusal İstatistik Bürosu (NBS), ekonominin 2024’ün dördüncü çeyreğinde “kayda değer bir şekilde toparlandığını”, yıllık yüzde 5,4 büyüdüğünü ve üçüncü çeyrekteki yavaş büyümeden toparlandığını söyledi.

NBS, cuma günü yayınladığı 2024 GSYH verilerinde “Artan [teşvik] politikaları paketi ile güven etkili bir şekilde desteklendi ve ekonomi kayda değer bir şekilde toparlandı” dedi.

Ekonomistlerin yüzde 4,9’luk tahminlerini biraz aşan yıllık rakam, geçen yılki yüzde 5,2’lik büyümenin gerisinde kaldı ve koronavirüs pandemisinin bozduğu yıllar hariç tutulduğunda 1990’dan bu yana görülen en düşük büyüme oldu.

Veriler, Pekin’in güçlü ihracat ve imalatın zayıf hane halkı duyarlılığını dengelediği iki vitesli bir ekonomide güçlü büyümeyi canlandırmaya çalıştığı bir dönemde geldi.

Eylül ayında merkez bankası parasal genişleme ve borsaya destek açıkladı. Pekin ayrıca yerel yönetim borçlarını yeniden finanse etmek ve altyapı ve diğer alanları hedefleyen teşvik harcamalarını hızlandırmak için bir program başlattı.

Ancak ekonomistler Çin’in yerleşik deflasyon riski altında olduğundan endişe ediyor. Üretici fiyatları iki yıldan uzun bir süredir negatif bölgede seyrediyor ve tüketici fiyatları aralık ayında sadece yüzde 0,1 oranında büyüme kaydetti.

NBS direktörü Kang Yi düzenlediği basın toplantısında 2024 yılının “jeopolitik çatışmaların yoğunlaştığı ve ticari korumacılığın arttığı oldukça çalkantılı bir dönem olarak tanımlanabileceğini” söyledi.

Analistler, Pekin’in 2025 yılı için resmi büyüme hedefini mart ayında Ulusal Halk Meclisi toplandığında üst üste üçüncü yıl için yaklaşık yüzde 5 olarak belirlemesini beklerken, ABD’nin yeni başkanı Donald Trump’ın daha yüksek gümrük vergileri tehdidi nedeniyle ticaretin zorluklarla karşılaşması bekleniyor.

“Dış ortamın olumsuz etkileri derinleşiyor. Yurtiçinde ise talep yetersizliği devam ediyor” diyen Kang, ‘istihdam ve gelir artışının’ baskı altında olduğunu sözlerine ekledi.

Tüketici güveninin uzun süren konut krizinin ortasında zayıf kalması nedeniyle perakende satışlar geçen yıl yüzde 3,5 büyürken, sanayi üretimi imalat sektöründeki güçlü büyüme sayesinde yüzde 5,8 arttı.

Nüfus üçüncü düşüş yılını yaşadı

Çin’in en büyük şehirlerinde konut fiyatları düşerken, Şanghay’da yeni konut fiyatları yükseldi.

Ülkenin uzun vadeli yapısal zorluklarının bir başka işareti olarak, Çin’in nüfusu 2024 yılında neredeyse 1,4 milyon azalarak art arda üçüncü düşüş yılını yaşadı. 9,54 milyona yükselen doğumlar, 10,93 milyon ölümün gerisinde kaldı.

HSBC’nin baş Asya ekonomisti Frederic Neumann, Çin’in ekonomik büyümesi beklentileri aşarken, manşet rakamın “altta yatan bazı kırılganlıkları maskelediğini” söyledi.

Financial Times’a konuşan Neumann, “Büyümedeki artış gerçekten de sanayi üretiminden kaynaklandı ve bu da ABD’nin ithalat kısıtlamaları beklentisiyle ihracatın önden yüklenmesinin desteğine işaret ediyor” dedi ve ekledi: “ABD’nin ithalat kısıtlamaları etkisini göstermeye başladığında bu durum kaçınılmaz olarak bir geri ödemeye yol açacaktır.”

Geçen hafta açıklanan gümrük rakamlarına göre, Çinli üreticilerin durgun iç talebi telafi etmek için üretimlerini artırmasıyla güçlü ihracat büyümesi sayesinde Çin’in dünyanın geri kalanıyla ticaret fazlası 2024 yılında neredeyse 1 trilyon dolara ulaşarak rekor kırdı. İthalat büyümesi ise daha mütevazı kaldı.

Neumann, “Çin ekonomisindeki mevcut Aşil topuğu gerçekten de tereddütlü tüketici,” diye ekledi. “Tüm bunlar daha fazla teşvik ihtiyacına, özellikle de tüketici harcama gücünün desteklenmesi ihtiyacına işaret ediyor” dedi.

Okumaya Devam Et

ASYA

ABD yaptırımları, Rusya’dan Çin’e petrol sevkiyatı maliyetlerini üç kat artırdı

Yayınlanma

ABD’nin 10 Ocak’ta Rusya’nın petrol sektörüne yönelik yeni yaptırımları, gölge filoyu hedef alarak Çin’e yapılan petrol sevkiyat maliyetlerini üç kat artırdı. Yeni yaptırımlar, Rusya’nın Pasifik ve Arktik projelerinden petrol taşıyan tankerlere yönelik ek zorluklar getirirken, bu durum hem sevkiyat maliyetlerini hem de bakım işlemlerini daha karmaşık hale getirdi.

ABD’nin Rusya’nın petrol sektörüne yönelik yeni yaptırımları, Çin’e yapılan petrol sevkiyatlarını ciddi ölçüde etkiledi.

Gölge filonun büyük ölçüde devre dışı kalması nedeniyle tanker navlun fiyatları üç kat artarak rekor seviyelere ulaştı.

ABD Hazine Bakanlığı’nın duyurusundan önce cuma günü 1,5 milyon dolar olan Primorskiy bölgesindeki Kozmino Limanı’ndan Çin’e ESPO türü petrol sevkiyatı için tanker kiralama fiyatları, pazartesi günü 5 ila 5,5 milyon dolara yükseldi. Bloomberg’e konuşan kaynaklar, fiyatların daha da artmasını beklediklerini belirtti.

Londra İşletme Okulu Dekanı Sergey Guriyev, Dojd televizyon kanalına yaptığı açıklamada, “Petrol yaptırımlarının amacı, Rusya’nın petrol satışından elde ettiği gelirleri azaltmak. Yaptırımların daha sıkı cezaları, aracılara daha fazla para kazandırırken Putin’in askeri harcamalarına ve Kuzey Kore’den topçu mühimmatı satın almasına daha az kaynak kalmasına neden oluyor,” ifadelerini kullandı.

ABD’nin 10 Ocak’ta uygulamaya koyduğu yaptırımlar, Rusya’nın petrol ihracatında kullanılan 183 tankeri hedef aldı. Bu gemilerin 161’i daha önce Rus petrolünü taşımıştı.

Yaptırımlar özellikle Arktik ve Pasifik bölgelerindeki büyük projelerden petrol taşıyan tankerleri etkiledi.

Bu durum, Rus petrolünün Çin’e sevkiyatında ek zorluklara neden olabilir. Örneğin, bu tankerler yüklerini teslim etmeden önce başka gemilere aktarmak zorunda kalabilir ve bu durum maliyetleri daha da artırabilir.

Ayrıca, gemi bakım işlemlerinin genellikle Çin’de yapıldığı göz önüne alındığında, bakım faaliyetleri de bu yaptırımlardan olumsuz etkilenebilir.

Uluslararası Enerji Ajansı’nın verilerine göre, kara listeye alınan tankerler, 2024 yılında deniz yoluyla taşınan Rus petrolünün yaklaşık yüzde 22’sini oluşturuyordu.

Yaptırımlardan etkilenen şirketler arasında Gazprom Neft ve Surgutneftegaz da yer alıyor. Bu iki şirket, 2024 yılında Rusya’nın deniz yoluyla yapılan petrol ihracatının dörtte birinden fazlasını, yani günlük yaklaşık 970 bin varili karşıladı.

Reuters’e göre, yaptırımların ardından en az 65 tanker limanlara ulaşmak yerine denizde beklemek zorunda kaldı.

Bloomberg: Çin, ABD’nin yaptırımlarının ardından acil petrol alımlarına başladı

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English