Bizi Takip Edin

Asya

Çin’in yönünü belirleyen ‘iki toplantı’da hangi başlıklar öne çıkacak?

Yayınlanma

Çin’in siyasi seçkinleri ve milletvekilleri önümüzdeki hafta yıllık “iki toplantı” için başkente akın edecek.

Ülkenin en üst düzey siyasi danışma organı Çin Halk Siyasi Danışma Konferansı (CPPCC) ve yasama organı Ulusal Halk Kongresi’nin (UHK) toplantıları geleneksel olarak hükümetin önümüzdeki yıl için politika gündeminin önizlemesinin yapıldığı bir fırsat olarak görülüyor.

Ekonomik sıkıntıların yaşandığı bu dönemde, Pekin’in hızla yaşlanan nüfus ve deflasyonist riskler gibi konuları nasıl yorumladığı ve ele almayı planladığına odaklanılması bekleniyor.

Pazartesi günü CPPCC’nin 2,000’den fazla üyesi danışma organının yıllık çalışma raporunu dinlemek üzere Pekin’de bir araya gelecek.

Salı günü ise Başbakan Li Qiang, yaklaşık 3,000 Ulusal Halk Kongresi vekilinin önünde ilk hükümet çalışma raporunu sunacak.

Li, yakından izlenen GSYH büyüme oranı da dahil olmak üzere ekonominin geçtiğimiz yıl nasıl bir performans gösterdiğini özetleyecek ve önümüzdeki yıl için yeni büyüme hedefini, politika gündemini ve bütçeleri belirleyecek.

Takip eden günlerde – toplantıların ne kadar süreceği henüz bilinmiyor – çalışma raporu, bütçe ve yasama oturumundaki diğer yasa tasarıları görüşülecek ve genel olarak onaylanacak.

Merakla beklenen diğer etkinlikler ise dışişleri bakanının basın toplantısı, Devlet Başkanı Xi Jinping’in etkinliği tamamlamak üzere yapacağı konuşma ve kapanış töreninin ardından başbakanın vereceği basın brifingi olacak.

GSYH ve bütçe

Başbakan Li ocak ayında Dünya Ekonomik Forumu’nda erken ve beklenmedik bir açıklama yaparak Çin’in gayrisafi yurtiçi hasılasının 2023 yılında yüzde 5,2 oranında büyüyeceğini açıkladı – hedef yüzde 5’ti.

Li, emlak müteahhitlerinin borçlarını ödeyemediği, iç tüketimin durgunlaştığı ve denizaşırı talebin zayıfladığı salgın sonrası dalgalı bir toparlanma yılının ardından dünyanın en büyük ikinci ekonomisine olan güveni artırmaya çalıştı.

Çin ayrıca yaşlanan bir nüfus ve azalan bir işgücü ile karşı karşıya.

Analistler Çin’in önümüzdeki yıl için de benzer bir hedef olan %5’lik bir büyüme oranı belirlemesini bekliyor. Ancak hükümetin bunu başarmak için mali teşvik ya da yapısal reform gibi hangi politika araçlarını kullanacağı henüz belli değil.

Asya Toplumu Politika Enstitüsü Çin Analiz Merkezi’nde Çin politikası uzmanı olan Neil Thomas, bu yılki iki oturumun önemli olacağını söyledi.

Thomas, “ülke içindeki ve dışındaki insanlar Çin’in ekonomik sorunlarını anladıklarına ve bunları nasıl çözeceklerini bildiklerine dair güvence almak için liderliğe bakıyor” dedi.

Başbakanın raporunda “yeni üretici güçlerin” artırılmasından bahsedilmesi muhtemel – bu terim liderlik tarafından ekonomiyi ve kendine güveni artırabileceğine inandıkları teknoloji ve hizmetlerdeki yerli yeniliklere atıfta bulunmak için kullanılıyor.

Li ayrıca bütçeyi de açıklayacak. Yıllık mali raporlar genellikle Kongre’nin ilk gününde görüşülür ve haftanın ilerleyen günlerinde açıklanır.

Savunma harcamaları, Tayvan ve Güney Çin Denizi konusunda gerilimin arttığı bir dönemde yakından izlenecek. Halk Kurtuluş Ordusu bölgedeki askeri faaliyetlerini hızlandırdı ve modernizasyon hedeflerine ulaşmak için 2027 hedefi çok uzak değil.

Analistler ekonomik büyüme ve geçen yılki yüzde 7,2’lik artışa paralel olarak savunma bütçesinde istikrarlı bir büyüme bekliyor.

Dış ilişkiler

İki oturumun odak noktası büyük ölçüde iç politika olsa da dışişleri bakanının vereceği brifing diplomasinin tonunu belirleyecek.

South China Morning Post’a konuşan Asya Toplumu Politika Enstitüsü’nden Neil Thomas, Pekin’in Batı’daki önemli seçimler öncesinde “düşmanlıktan kaçınmasının” beklenebileceğini söyledi.

Thomas, Pekin yabancı yatırımcıların iş güvenini artırmaya çalışırken dışişleri bakanının da “istikrar vurgusu” yapmasının muhtemel olduğunu belirtti.

Brifingde iki liderin görüşmesi sonrası iyileşmeye başlayan ABD ile ilişkilere de değinilebilir.

Görev değişiklikleri

Bir sonraki dışişleri bakanının kim olacağı meselesi de var. Çin’in en üst düzey diplomatı Wang Yi, haziran ayından bu yana ortalıkta görünmeyen Qin Gang’ın herhangi bir açıklama yapılmaksızın aniden görevden alınmasının ardından temmuz ayında bu göreve geri döndü.

ÇKP Uluslararası İrtibat Departmanı Başkanı Liu Jianchao, Wang’ın yerine geçmesi için önde gelen aday olarak görülüyor ve Pekin’in yüksek profilli bir duyuru yapmayı tercih etmesi halinde bu iki oturum sırasında gerçekleşebilir.

UHK Daimi Komitesi’nin bu haftaki toplantısında bir “görevden alma ve atama” tasarısı onaylandı, ancak daha fazla ayrıntı verilmedi, ancak önceki dışişleri bakanı Qin’in yasama organı üyeliğinden istifa ettiği doğrulandı.

Li Shangfu da ekim ayında herhangi bir açıklama yapılmaksızın savunma bakanlığından alınmış, aralık ayında ise dokuz general yasama organından çıkarılmıştı. Bu kişiler yolsuzluk ile suçlandılar.

Dong Jun yeni savunma bakanı olarak atandı ancak henüz dışişleri bakanına da verilen bir unvan olan devlet konseyi üyeliğine atanmadı.

Qin ve görevden alınan savunma bakanı Li Shangfu şimdilik Merkez Komite’nin asil üyeleri olarak kalmaya devam ediyor.

Asya

Hindistan’da yolcu uçağı düştü: 242 kişinin tamamı hayatını kaybetti

Yayınlanma

Hindistan’ın batısındaki Ahmedabad kentinden kalkan ve 242 kişinin bulunduğu yolcu uçağı, perşembe günü kalkıştan birkaç dakika sonra düştü. Havayolu şirketi Air India uçağındaki 242 kişinin tamamının hayatını kaybettiği bildirildi.

Air India, uçağın İngiltere’nin Gatwick Havalimanı’na gitmekte olduğunu, polis ise uçağın havalimanı yakınlarındaki sivil bir alana düştüğünü söyledi.

Üst düzey bir polis memuru gazetecilere, “Uçağın düştüğü bina bir doktorlar yurdu… Alanın yaklaşık %70 ila %80’ini temizledik, geri kalanını da yakında temizleyeceğiz” dedi.

Bir kaynak Reuters’a, 242 kişinin 217’sinin yetişkin, 11’inin çocuk olduğunu söyledi. Air India, bunların 169’unun Hindistan vatandaşı, 53’ünün İngiliz, 7’sinin Portekizli ve 1’inin Kanadalı olduğunu açıkladı.

Havacılık izleme sitesi Flightradar24, uçağın hizmet veren en modern yolcu uçaklarından biri olan Boeing 787-8 Dreamliner olduğunu söyledi.

Air India, X’te “Şu anda ayrıntıları tespit ediyoruz ve daha fazla bilgi paylaşacağız. Yaralılar en yakın hastanelere kaldırılıyor” dedi.

Televizyon kanalları, kazanın uçağın kalkışından hemen sonra meydana geldiğini bildirdi. Bir kanal, uçağın bir yerleşim bölgesi üzerinden kalkışını ve ardından evlerin ötesinden gökyüzüne yükselen dev bir alev sütunu ile birlikte ekrandan kaybolduğunu gösterdi.

Görüntülerde ayrıca, havaalanı yakınlarında gökyüzüne yükselen yoğun siyah dumanla birlikte yanan enkaz parçaları da görüldü.

Görüntülerde, sedyelerle taşınan ve ambulanslarla götürülen insanlar da görüldü.

Ahmedabad Havalimanı hava trafik kontrolüne göre, yolcu uçağı saat 13.39’da (08.09 GMT) 23 numaralı pistten kalkış yaptı. Acil durum sinyali olan “Mayday” çağrısı yaptı, ancak sonrasında uçaktan herhangi bir yanıt alınamadı.

Flightradar24 ayrıca, uçağın kalkışından saniyeler sonra son sinyalini aldığını da belirtti.

“Kazaya karışan uçak, VT-ANB tescilli bir Boeing 787-8 Dreamliner’dır” dedi.

Boeing, ilk raporlardan haberdar olduğunu ve daha fazla bilgi toplamak için çalıştığını söyledi. Boeing hisseleri, piyasa öncesi işlemlerde %6,8 düşüşle 199,13 dolara geriledi.

Şirket 2022’de özelleştirilmişti

İngiltere Dışişleri Bakanlığı, internet sitesinde yayınladığı açıklamada, kaza ile ilgili gerçekleri acilen ortaya çıkarmak ve kazazedelere destek sağlamak için Hindistanlı yetkililerle işbirliği içinde olduğunu belirtti.

Hindistan Havacılık Bakanı’nın ofisi, Başbakan Narendra Modi’nin kurtarma çalışmalarına derhal tüm desteğin sağlanması talimatını verdiğini açıkladı.

Havacılık Bakanı’nın ofisi, tüm ilgili kurumların yüksek alarmda olduğunu ve koordineli çalışmaların sürdüğünü ekledi.

Ahmedabad, Modi’nin memleketi Gujarat eyaletinin en büyük şehridir.

Ahmedabad havaalanı, tüm uçuşların derhal durdurulduğunu açıkladı. Havaalanı, Hindistan’ın Adani Group holdingi tarafından işletiliyor.

Holdingin kurucusu ve başkanı Gautam Adani, X’te “Air India’nın 171 sefer sayılı uçağının trajedisi karşısında şok ve derin bir üzüntü duyuyoruz” diye yazdı.

“Hayal edilemez bir kayıp yaşayan ailelerin acısını paylaşıyoruz. Tüm yetkililerle yakın işbirliği içindeyiz ve olay yerinde ailelere tam destek veriyoruz” dedi.

Hindistan’da son ölümcül uçak kazası 2020 yılında Air India Express’in düşük maliyetli havayolu şirketi tarafından gerçekleştirilmişti.

Havayolunun Boeing-737 uçağı, güney Hindistan’daki Kozhikode Uluslararası Havalimanı’nda “masa üstü” pistini aştı. Uçak pistten çıkarak bir vadiye düştü ve burun kısmı yere çarptı.

Kazada 21 kişi hayatını kaybetmişti.

Eskiden devlete ait olan Air India, 2022’de Hint holding Tata Group tarafından devralındı ve 2024’te grubun Singapur Havayolları ile ortak girişimi olan Vistara ile birleşti.

Tata, bir acil durum merkezinin faaliyete geçirildiğini ve bilgi almak isteyen aileler için bir destek ekibi kurulduğunu söyledi.

Okumaya Devam Et

Asya

Rusya ortaklığı sonrası Kuzey Kore’den yeni nükleer tesis hamlesi

Yayınlanma

Kuzey Kore’nin ana nükleer kompleksi Yongbyon’da yeni bir tesis inşa ettiği ortaya çıktı. Bloomberg’in uzman analizleri ve uydu görüntülerine dayandırdığı haberine göre, uranyum zenginleştirme amacıyla kullanılabileceği düşünülen tesisin, ülkenin nükleer savaş başlığı üretim kapasitesini artırması bekleniyor. ABD Kongresi Araştırma Servisi, Pyongyang’ın Moskova’nın desteğiyle cephaneliğini önemli ölçüde büyütebileceğini bildirdi.

Bloomberg‘in analistlere ve uydu görüntülerine dayandırdığı haberine göre, Kuzey Kore, ana nükleer kompleksi olan Yongbyon’da yeni bir tesis inşa etti.

İnşaat hazırlıklarına 2024’ün sonlarında başlanan tesisin, uranyum zenginleştirmeyle bağlantılı olabileceği ve nükleer savaş başlığı üretimini artırmaya olanak tanıyacağı belirtiliyor.

Pyongyang’ın 100 kilometre kuzeyinde yer alan Yongbyon’daki yeni binanın, mevcut zenginleştirme tesislerine benzediği ifade ediliyor.

‘Tesis Kangson’dakiyle benzerlik gösteriyor’

Kuzey Kore’nin nükleer programı üzerine çalışan uzmanlar Jeffrey Lewis ve Sam Lair, Arms Control Wonk dergisi için kaleme aldıkları makalede, binanın merkezi salonunun boyutlarının, santrifüj ünitelerinin bulunduğu Kangson’daki tesisin merkezi salonuyla aynı olduğunu yazdı.

Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (UAEA) Genel Direktörü Rafael Grossi de tesisin Kangson’dakiyle olan görsel benzerliğini doğruladı.

Ancak UAEA, görsel benzerliğe rağmen tesisin bir nükleer yakıt zenginleştirme tesisi olduğunu doğrudan beyan etmedi. BM’ye bağlı denetim organı, Yongbyon kompleksindeki yeni binayı izlemeye devam ettiğini açıkladı.

Kim Jong Un gizlilik politikasını terk etti

Kuzey Kore lideri Kim Jong Un’un son zamanlarda tam gizlilik politikasından uzaklaşarak nükleer tesislerde daha sık görünmeye başladığı gözlemleniyor.

Kim, ocak ayında Yongbyon’daki uranyum zenginleştirme tesisinin fotoğraflarını ilk kez yayımlamış, Eylül 2024’te ise Kangson’daki tesisleri sergilemişti.

Bu politika değişikliğinin, Kim’in ABD, Güney Kore ve Japonya’yı hedef alan yeni kıtalararası füzeler için nükleer savaş başlığı stoklarını “katlanarak” artırma planlarını açıklamasının ardından gelmesi dikkat çekti.

‘Moskova’nın desteğiyle cephaneliğini artırabilir’

Mayıs ayının sonunda ABD Kongresi Araştırma Servisi (CRS), Kuzey Kore’nin Moskova’nın desteği sayesinde cephaneliğini önemli ölçüde artırabileceğini bildirdi.

CRS’nin verilerine göre, Pyongyang halihazırda 90 adede kadar savaş başlığı üretmeye yetecek nükleer materyal biriktirdi ve muhtemelen yaklaşık 50’sini monte etti.

2023-2024 yıllarına ait önceki raporlarda bu potansiyel 20 ila 60 savaş başlığı olarak belirtiliyordu.

Rusya, Kuzey Kore’ye direkt tren seferlerini yeniden başlatıyor

Okumaya Devam Et

Asya

BYD, Avrupa’da elektrikli otomobillerdeki fiyat savaşını küçük otomobillere de taşıdı

Yayınlanma

BYD, Çinli otomobil üreticilerinin Avrupa’da fiyat savaşını kompakt otomobil segmentine taşırken, İngiltere’de en ucuz ve en küçük elektrikli aracını piyasaya sürdü.

Başlangıç fiyatı 18.650 sterlin olan Dolphin Surf, BYD’nin popüler Seagull hatchback modelinin İngiliz versiyonu. Bu model, dünyanın en büyük otomobil pazarında yaşanan fiyat savaşının ardından yapılan son indirimlerle Çin’de İngiltere fiyatının üçte birinden daha ucuza, 6.000 sterlinin altında satılıyor.

BYD’nin başkan yardımcısı Stella Li, Roma’da düzenlenen lansman etkinliğinde, elektrikli araçların Avrupa’da kompakt otomobillerde yaygınlaşacağını ve küçük otomobillerde elektrikli araçlara geçişin büyük spor araçlara göre daha yavaş olduğunu belirtti.

Önde gelen elektrikli araç üreticisi BYD, geçen ay Japon küçük otomobil pazarına giriş yapacağını duyurdu ve gelecek yıl düşük maliyetli, batarya ile çalışan bir kei otomobil piyasaya sürmeyi planladığını açıkladı. Kutu şeklindeki minik otomobil, Japonya’da 2,9 milyon yen (20.700 dolar) fiyatla satılan kompakt Dolphin modelinden daha ucuz olacak.

Dolphin Surf’ün birkaç hafta önce 23.000 avronun altında bir fiyatla Avrupa’da piyasaya sürülmesinden önce bile, Renault 5, Citroën ë-C3 ve Dacia Spring gibi rakip kompakt elektrikli araçlar benzer veya daha düşük fiyatlarla piyasaya çıkmıştı.

Çinli markalar, özellikle Brüksel’in geçen yıldan bu yana Çin yapımı elektrikli araçların ithalatına daha yüksek gümrük vergileri uygulamaya başlamasıyla, Avrupa’da kendi iç pazarlarına göre daha kısıtlı bir fiyatlandırma stratejisi benimsedi.

Yine de BYD’nin Avrupa’daki tüm otomobil segmentlerine yayılması, yurt dışı büyümesini hızlandıracak. Schmidt Automotive Research’e göre, BYD ve diğer Çinli markaların İngiltere ve Avrupa kıtasındaki pazar payı, 2024’ün ilk çeyreğinde yüzde 2,9’dan 2025’in ilk dört ayında yüzde 4,8’e çıktı.

Çin elektrikli araçlarına daha yüksek gümrük vergileri uygulamayan İngiltere, şu anda Batı Avrupa’ya giren tüm Çin markalı modellerin neredeyse üçte birini oluşturuyor.

İngiltere’nin çevrimiçi pazar yeri Auto Trader’a göre, Ocak ve Nisan ayları arasında satışa sunulan Çin elektrikli araçların stokları bir önceki yıla göre on kat artarak 3.300’ü aştı. Bu rakam, bir önceki yılın aynı dönemindeki %0,2’ye kıyasla, pazardaki yeni araç stokunun yaklaşık %3’ünü oluşturdu.

Analistler, Batılı otomobil üreticilerinin, gümrük vergilerinden kaçınmak için Avrupa’da yerel üretimi artıran Çinli rakipleriyle rekabet edebilmek için daha ucuz lityum demir fosfat piller kullandıkları için, daha küçük elektrikli otomobillerin fiyatlarında daha fazla düşüş olabileceğini belirtiyor.

Renault ve Volkswagen, araç geliştirmeyi hızlandırmak ve gelecek yıl piyasaya sürülmesi planlanan kompakt elektrikli araçların maliyetlerini düşürmek için Çin’in mühendislik uzmanlığının yanı sıra Çin’de üretilen bileşenleri kullanıyor.

Otomotiv analisti Matthias Schmidt, “Bu araçlar piyasaya çıkmaya başladığında fiyatlarda düşüş göreceğiz” dedi.

Stellantis destekli Çinli otomobil üreticisi Leapmotor’un kıdemli başkan yardımcısı Cao Li Çarşamba günü gazetecilere verdiği demeçte, elektrikli araçlar ile benzinli araçların fiyatlarının birbirine yaklaşmasının Avrupa pazarında genel bir eğilim olduğunu söyledi.

Bazı Çinli otomobil yöneticileri, kendi pazarlarında yaşanan şiddetli fiyat savaşının Avrupa’ya sıçrayabileceğinden korkuyor. Ancak Çin ile AB arasında tırmanan ticaret gerilimleri, Avrupa’daki fiyat dinamiklerini değiştireceği düşünülüyor.

Pekin ve otomobil üreticileri, AB tarifelerinin yerine gönüllü fiyat kontrol sistemi getirmeyi teklif etti, ancak Brüksel’in bu asgari fiyatlandırma yaklaşımını kabul edip etmeyeceği henüz belli değil.

Müzakerelere yakın kaynaklar, Pekin’in önceki görüşmelerde modelden bağımsız olarak 35.000 avroluk bir asgari fiyat teklif ettiğini söyledi. Bu seviyede, BYD ve Leapmotor gibi daha ucuz otomobiller piyasadan çıkarılacaktır.

Ancak analistler, fiyat indirimleri Avrupa’da daha sınırlı olsa bile, tüketicilerin Çinli üreticilerin yüksek kaliteli teknolojisi ve yazılımı nedeniyle bu araçlara yöneleceğini belirtiyor.

Örneğin BYD’nin Başkan Yardımcısı Li, Belçika basınına verdiği demeçte, Çinli grubun süper hızlı şarj teknolojisini önümüzdeki 12 ay içinde Avrupa’ya getirmeyi planladığını söyledi.

Çin’deki fiyat savaşı, yerli otomobil endüstrisi için yıkıcı olarak değerlendirilirken, İngiltere ve Avrupa’da artan rekabet, hala salgın öncesi seviyelerin altında olan araç talebini artırmaya yardımcı olabilir.

Auto Trader’ın ticari direktörü Ian Plummer, “Pazarımızda görülen artan rekabet ve bazı yeni öne çıkan oyuncular, kısa vadede otomobil alıcıları için olumlu olacak ve orta vadede de daha fazla inovasyon ve pazar büyümesini tetikleyecek daha geniş fiyat baskısı yaratacaktır” dedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English