Bizi Takip Edin

ASYA

Ekonomistler Çin’le ilgili büyüme tahminlerini %4,8’e düşürdü

Yayınlanma

Nikkei ve Nikkei Quick News tarafından yapılan son üç aylık ankette Çin ekonomistleri ülkenin 2024 gayrisafi yurtiçi hasılasına ilişkin tahminlerini düşürerek, büyümeyi canlandırmak için mücadele eden yetkililerin karşı karşıya olduğu baskının altını çizdi.

Çin ekonomisine ilişkin 28 yerel uzmanın ortalama tahminleri, temmuz ayında derlenen bir önceki ankette %4,9 olan yıllık GSYİH büyümesinin %4,8’e gerilediğine işaret ediyor. Ekonomistlerden bazıları, Çinli yetkililerin geçen hafta faiz oranlarını düşürmesi, emlak piyasasını desteklemesi ve borsaya milyarlarca dolar pompalayarak hisselerin yükselmesini sağlamasının ardından yanıtlarını sundu ya da güncelledi. Teşviklerin başlamasından önce yanıt verenlere ise Nikkei, tahminlerini değiştirmek isteyip istemediklerine dair sorular gönderdi.

Bir önceki çeyrek anketinde tüm yıl için büyüme tahmininde bulunan 25 ekonomistten 16’sı görünümlerini düşürürken, dokuzu aynı beklentilerini korudu. Büyüme tahminlerinin genel aralığı aşağı doğru kayarak %4,8 – %5,3’ten %4,5 – %5,0’a geriledi. Temmuz-eylül çeyreği için ortalama tahmin %4,6 olup, nisan-haziran döneminde kaydedilen %4,7’lik büyümeden daha da yavaşlama anlamına gelmekte ve geçen yılın üçüncü çeyreğinde kaydedilen %4,9’luk genişlemeden daha zayıf. Ekonominin ivmesini daha iyi yansıtan üçüncü çeyrek için çeyrekten çeyreğe büyüme tahmini, mevsimsellikten arındırılmış bazda %1,1 olup, ikinci çeyrekte görülen %0,7’lik büyümeden biraz daha hızlı.

Analistler önemli ters rüzgarlar konusunda uyarıda bulundu. KGI Asia’dan Ken Chen, sanayi üretimi ve yatırımlardan perakende ve emlak satışlarına kadar son dönemde beklenenden daha zayıf gelen verileri dikkate alarak yıllık büyüme tahminini %5,3’ten %4,9’a düşürdü. “Mevcut ekonomik büyüme trendi, esas olarak emlak döngüsünün dibe vurması ve dış talebin aşağı yönlü baskısı nedeniyle hala aşağı yönlüdür,” diyerek teşviklerin hükümetin yıllık GSYİH hedefi olan ‘%5 civarına’ ulaşmak için yeterli olmayabileceğini öne sürdü.

Mortgage oranlarını düşürme ve satın alma maliyetlerini azaltma yönündeki politika çabalarına rağmen, emlak sektörü büyük bir engel olmaya devam ediyor. Ekonomistlerden dokuz seçenek arasından ilk üç riski belirlemeleri istendiğinde, 20 kişiden 17’sinin belirttiği “durgun konut piyasası” listenin başında yer aldı. Bunu “zayıf tüketici güveni” ve “politika eksikliği ya da yetersizliği” takip etti.

Goldman Sachs’ın baş Çin ekonomisti Hui Shan, emlak piyasasını canlandırmak için alınan önceki politika önlemlerinin “o kadar da etkili olmayabileceğini” söyleyerek tahminini %4,9’dan %4,7’ye düşürdü.

Sumitomo Mitsui DS Asset Management’ın baş Asya ekonomisti Tetsuji Sano, “yaşlanan nüfusun ilerlemeye devam etmesi ve emeklilik sisteminin az gelişmiş olması nedeniyle, tüketici talebinin toplum genelinde düşmesinin muhtemel olduğunu” belirtti.

Gayrimenkul, Çin hane halkı varlıklarının yaklaşık %70’ini oluşturuyor. Bu da konut fiyatlarındaki düşüşün tüketici güvenini azaltan ve deflasyon endişelerini körükleyen doğrudan olumsuz bir servet etkisine sahip olduğu anlamına geliyor.

Fitch Ratings Ekonomi Direktörü Alex Muscatelli, “Deflasyonist baskıların yerleşik hale gelmesine yönelik açık riskler var” dedi. Ekonomideki genel fiyat değişimlerini yansıtan GSYİH deflatörünün yıllık bazda art arda beş çeyrektir gerilediğini ve temel mal ve hizmet fiyatlarının yatay seyrettiğini belirtti.

Çin, özellikle COVID-19 salgınından bu yana duyarlılığı iyileştirmek için mücadele ettiği için imalat ve ihracata büyük ölçüde güveniyor, ancak sektördeki ivme de azalmaya başlıyor. Ağustos ayında sanayi üretimindeki büyüme temmuz ayındaki %5,1’den yıllık bazda %4,5’e geriledi.

Bu durum, ABD, Avrupa Birliği ve Kanada’nın Çin elektrikli araçlarına ek gümrük vergileri uygulamaya başlamasıyla ticari korumacılığın arttığı bir döneme denk geliyor. Endonezya da benzer şekilde, başta Çin’den olmak üzere tekstil ithalatı gibi mallara ağustos ayında yürürlüğe giren gümrük vergilerini yeniden uygulamaya koydu.

ABN AMRO Bank Kıdemli Ekonomisti Arjen van Dijkhuizen, ticaret sapmasının tarifelerin etkisini bir ölçüde hafifletmeye yardımcı olduğunu ve ihracatın Çin’in büyümesinin temel itici gücü olmaya devam ettiğini belirtti. “Bununla birlikte, Çin’in arz odaklı stratejisi, ABD, AB ve diğer ülkelerin stratejik sektörleri Çin’in [aşırı arzına] karşı korumasıyla birlikte ticaret kavgalarının genişlemesine katkıda bulunuyor” dedi.

Devam eden dış ve iç belirsizlikler, Çin Halk Bankası da dahil olmak üzere çok sayıda merkezi hükümet kuruluşunu içeren teşvik hamlelerinin arkasında yatıyor gibi görünüyor.

HSBC Büyük Çin Baş Ekonomisti Jing Liu, “PBOC’nin aynı anda hem [zorunlu karşılık oranı] indirimi hem de faiz indirimi açıklaması nadir görülen bir durum ve politika yapıcıların destek sağlamak için karşı karşıya olduğu aciliyete işaret ediyor” dedi.

Barclays’in baş Çin ekonomisti Jian Chang da aynı görüşte. “Son gelişmeler, Çin yönetiminin en acil yapısal sorunlarını ele almak için daha proaktif bir yaklaşım benimsediğine işaret ediyor.” Bununla birlikte, her iki banka ekonomisti de yıllık tahminlerini değiştirmeyerek sırasıyla %4,9 ve %4,8 olarak korudu.

Bu yılın ötesindeki tahminlere gelince, ekonomistler uzun vadeli yapısal bir yavaşlamayı yansıtacak şekilde 2025’te %4,5’e ve 2026’da %4,2’ye kademeli bir yavaşlama öngörüyor.

Julius Baer ekonomisti Sophie Altermatt, “Konut sektöründeki kriz, buna bağlı konut serveti kaybı ve hane halklarının bilançolarını onarma ihtiyacının yanı sıra belirsiz bir ekonomik ortamda belirsiz gelir ve iş beklentileri iç tüketimi engelliyor” dedi.

Societe Generale’in baş Asya ve Çin ekonomisti Wei Yao, “ekonominin mevcut durumunun daha radikal önlemler gerektirdiğini” söyledi ve “deflasyon sarmalını sona erdirmek için daha fazla faiz indiriminden ziyade emlak ve yerel yönetim borçlarının yeniden yapılandırılmasına” ihtiyaç olduğunu vurguladı.

AMERİKA

ABD, Filipinler’e Pekin’e karşı kullanması için insansız deniz aracı veriyor

Yayınlanma

Analistler, Washington’ın Manila’ya gelişmiş insansız hava araçları sağlamasının Filipin Donanması için bir “güç çarpanı” görevi göreceğini ve ABD’nin müttefikinin Güney Çin Denizi’nde Çin’e karşı gözetleme ve operasyonel kabiliyetlerini artıracağını söylüyor.

ABD Savunma Bakanı Lloyd Austin salı günü Filipinler’e yaptığı iki günlük ziyaret sırasında ABD hükümetinin Filipin Donanmasına Batı Filipin Denizi’ndeki operasyonları için açıklanmayan sayıda insansız deniz aracı (USV) verdiğini açıkladı.

Biden yönetimi sona ermeden önce “çok daha fazlasının” teslim edileceği sözünü verdi.

Austin, Filipinler Savunma Bakanı Gilberto Teodoro Jnr ile birlikte Batı Filipin Denizi’ne bakan ve ABD-Filipin ortak askeri tesisine ev sahipliği yapan Puerto Princesa, Palawan’da düzenlediği basın toplantısında şunları söyledi: “Temmuz ayındaki ziyaretim sırasında açıkladığım 500 milyon ABD doları tutarındaki yabancı askeri finansmanla, Filipinler’in münhasır ekonomik bölgesi (MEB) boyunca haklarını ve egemenliğini savunacak yetenek ve araçlara sahip olmasını sağlamaya yardımcı olmak için bunun gibi daha birçok platformun teslim edilmesini bekliyoruz.”

Austin, ABD’nin “Filipinler’in savunmasına derinden bağlı olduğunu” ve Manila ile olan Karşılıklı Savunma Anlaşmasının “Güney Çin Denizi’nin herhangi bir yerinde, sahil güvenlik güçlerimiz de dahil olmak üzere silahlı kuvvetlerimize, uçaklarımıza veya kamu gemilerimize yönelik silahlı saldırılar için geçerli olduğunu” yineledi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Malezya ve Vietnam yenilenebilir enerji işbirliğini geliştirme konusunda anlaştı

Yayınlanma

İki Güneydoğu Asya ülkesinin liderleri perşembe günü Malezya’da bir araya gelirken, Malezya ve Vietnam yenilenebilir enerji ve diğer alanlarda ilişkilerini güçlendirme konusunda anlaştı.

Vietnam Komünist Partisi Genel Sekreteri To Lam, Malezya’ya üç günlük resmi bir ziyaret gerçekleştiriyor. Bu, ağustos ayında göreve gelmesinden bu yana Malezya’ya yaptığı ilk ziyaret.

Ortak basın toplantısında konuşan Malezya Başbakanı Anwar İbrahim, To Lam’ın ziyaretinin iki ülke arasındaki diplomatik ilişkilerin “kapsamlı stratejik ortaklık” düzeyine yükseltilmesi yolunda önemli bir adım olduğunu vurgulayarak, “Vietnam, ülkelerindeki 700 projeyle 13 milyar doları aşan iş girişimlerimize büyük destek veriyor” dedi.

Daha geniş kapsamlı bir anlaşmanın parçası olarak Malezya’nın devlet petrol grubu Petronas ve Vietnamlı mevkidaşı PetroVietnam, karbonsuzlaştırma ve sürdürülebilir enerji alanında çözümler geliştirme konularında işbirliğine ilişkin bir mutabakat zaptı teati etti.

Anwar, Malezya’nın Vietnam ile savunma, denizcilik ve dijital teknoloji dahil olmak üzere çeşitli diğer alanlarda işbirliğini kolaylaştıracağını da sözlerine ekledi.

To Lam ise Vietnam’ın helal endüstrinin geliştirilmesi, karşılıklı iş yatırımları, yeşil ekonomi inovasyonu, eğitim, spor ve turizm gibi alanlarda işbirliğini genişletme niyetini vurguladı.

“Özellikle ASEAN, BM, Bağlantısızlar Hareketi ve APEC gibi çok taraflı forumlarda barış, güvenlik ve istikrar başta olmak üzere bölgesel ve uluslararası konularda yakın bir şekilde çalışacağız. Mekong alt bölgesi de dâhil olmak üzere bölgesel entegrasyon alanındaki işbirliğini de güçlendireceğiz” dedi.

Genel sekreter ayrıca Vietnam’ın Güney Çin Denizi’nde “barış, güvenlik, istikrar, emniyet ve seyrüsefer ve uçuş özgürlüğünü” koruma taahhüdünü vurgulayarak, “Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi dahil olmak üzere evrensel olarak tanınan uluslararası hukuk doğrultusunda, tehdit veya güç kullanımı olmaksızın anlaşmazlıkların barışçıl çözümünü teşvik ediyoruz” dedi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Trump’ın olası gümrük vergileri Güneydoğu Asya’yı nasıl etkileyecek?

Yayınlanma

Güneydoğu Asya, Donald Trump’ın evrensel gümrük vergileri tehdidine ve Çin ile yeni bir ticaret savaşına karşı endişeli görünüyor. Bölgenin en büyük altı ekonomisinden beşi ABD ile ticaret fazlası veriyor.

Ancak uzmanlara göre, durum o kadar da kötü olmayabilir. Jeopolitik olarak tarafsız durmaya çalışan bölge, Trump’ın ilk başkanlığı döneminde 2017-2020 yılları arasında hem Çin hem de ABD ile brüt ticaretinde artış gördü. Çin, Japonya, Güney Kore, Tayvan ve ABD’den şirketlerin ABD gümrük vergilerinden kaçınmak için Güneydoğu Asya’daki üretim üslerini çoğaltmasıyla Vietnam, Endonezya, Malezya ve Tayland büyük kazanç elde etti.

Uzmanlara göre, ihracat ve ekonomik büyüme kısa vadede darbe alacaktır ancak bölge ticaret sapması ve ikamesinden kazançlı çıkabilir.

Trump’ın gümrük vergisi tehdidi nedir?

Trump’ın ticaret politikasının amacı, imalat işlerini ABD’ye geri döndürmek ve tedarik zincirlerini Çin’den ayırmak. Trump ve danışmanları Çin’in ticari avantajının kur “manipülasyonu, fikri mülkiyet hırsızlığı ve zorla teknoloji transferinden” kaynaklandığını iddia ediyor.

İlk döneminde Trump, Çin’den ithal edilen 250 milyar dolar değerindeki elektronik, makine ve tüketim mallarına %25’e varan gümrük vergileri uygulamak için yürütme yetkilerini kullandı. Pekin de ABD’nin tarım, otomotiv ve teknoloji ihracatına karşı benzer önlemlerle misilleme yaptı.

Şimdi Trump, ABD’ye giren tüm Çin mallarına %60 vergi ve diğer her yerden yapılan ithalata %20’ye varan gümrük vergisi uygulanmasını önerdi.

Güneydoğu Asya için ne kadar kötü olabilir?

Oxford Economics’e göre Kamboçya’nın ihracatının yaklaşık %40’ı Amerika’ya gidiyor ve toplam ihracata oranla ASEAN’daki en büyük ihracatçı konumunda; onu %27,4 ile Vietnam ve %17 ile Tayland takip ediyor. Tayland Ticaret Odası Üniversitesi Başkanı Thanavath Phonvichai, Trump’ın vaatlerini yerine getirmesi halinde Tayland ekonomisinin 160,5 milyar baht (4,6 milyar dolar) darbe alabileceğini söyledi.

Vietnam, ABD ile dünyanın en büyük dördüncü ticaret fazlasına sahip. Çinli, Tayvanlı ve Güney Koreli firmaların Trump dönemi gümrük vergilerini aşmak için Vietnam’ı kullanmasıyla bu dengesizlik hızla büyüdü. Vietnam’ın talihi, özellikle de ABD’nin Vietnam’ı daha yüksek gümrük vergileri gerektiren “piyasa dışı ekonomi” olarak sınıflandırmaya devam etmesi halinde, aynı hızla dönebilir.

Trump’ın gümrük vergileriyle ilgili belirsizlik, firmaların Güneydoğu Asya’daki yatırım planlarını duraklatmalarına ya da durdurmalarına neden olabilir. Şehir devletinin Ekonomik Kalkınma Kurulu’na göre, ABD şirketleri geçen yıl Singapur’daki 9,5 milyar dolarlık sabit varlık yatırımının yaklaşık yarısını oluşturdu. Başbakan Lawrence Wong, Trump’a gönderdiği tebrik mektubunda ABD’nin Singapur ile “istikrarlı bir ticaret fazlası” verdiğini hatırlatmakta gecikmedi.

Çin ekonomisine vurulacak herhangi bir darbe, Çin tüketimine, ihracat talebine ve turizmine bağımlı olan ASEAN ülkelerine de yansıyacaktır. Çin mallarına yönelik iştahın azalması, Çinli üreticilere girdi sağlayan Güneydoğu Asyalı tedarikçileri de etkileyecektir. Güneydoğu Asya’nın en büyük ekonomisi olan Endonezya, Çin’e olan %24,2 oranındaki ihracatı ve ağırlıklı olarak emtia ihracatı nedeniyle bu durumdan en fazla zarar görecek ülke olacaktır.

Mallarını ABD’ye gönderemeyen Çinli ihracatçılar, hükümetlerin metal, tekstil ve tüketim mallarındaki dampingden zarar gören yerel üreticilerin şikayetleriyle karşılaştığı Güneydoğu Asya’ya yönlendirebilir.

Güneydoğu Asya’nın avantajı nedir?

Güneydoğu Asya’nın mevcut üretim patlaması ticaret savaşı nedeniyle başladı. Analistler zaman içinde ticari ikame ve sapmanın büyümeye vurulan darbeden daha ağır basacağını düşünüyor.

Macquarie Capital ASEAN araştırma müdürü Jayden Vantarakis, “Çin’e yönelik daha büyük bir baskının, Çinli işletmelerin Asya’da daha fazla ticaret ve yatırım yapmasıyla tedarik zincirinde daha fazla sapmaya yol açabileceğini düşünüyoruz” dedi.

Bazı Güneydoğu Asya hükümetlerinin agresif bir şekilde başvurduğu elektrikli araç fabrikaları ekonomik bir tampon sağlayabilir. “ABD dışında da elektrikli araç talebi artıyor, bu nedenle Endonezya’ya net bir fayda sağlayabileceğini düşünüyorum. Özellikle benzin fiyatları giderek pahalılaştığı için karbon nötr olmaya çalışan daha küçük ülkeler arzı devralmaya çalışacak ve daha fazla elektrikli otomobil satın alacaklar,” diyor Singapur Ulusal Üniversitesi İşletme Fakültesi profesörü Sumit Agarwal.

Trump’ın vaat ettiği gümrük vergileri, Tayland’ın bu yıl haddelenmiş çelikte yaptığı gibi, ASEAN hükümetlerine Çin mallarına antidamping tarifeleri uygulama konusunda itici güç sağlayabilir. Daha sıkı ABD menşe kuralları da hükümetlere daha fazla yüksek değerli parça üretimi ve montajının yerel olarak yapılmasını sağlama fırsatı verebilir.

Güneydoğu Asya para birimleri ve piyasaları nasıl etkilenecek?

Trump’ın gümrük vergileri Güneydoğu Asya merkez bankaları üzerindeki para politikasını daha da gevşetme baskısını hafifletebilir.

İngiltere merkezli Pantheon Macroeconomics’in gelişmekte olan Asya baş ekonomisti Miguel Chanco, “Esasen Trump’ın zaferi, planladığı gümrük tarifeleri nedeniyle dünya için enflasyonisttir, bu nedenle küresel parasal normalleşme veya gevşeme döngüsü muhtemelen Filipinler de dahil olmak üzere daha önce düşünüldüğü kadar keskin olmayacaktır” dedi.

Nikkei Asia’ya konuşan Chanco, Güneydoğu Asya para birimlerinin daha önce beklendiği gibi güçlenmeyeceğini, bunun kısmen piyasaların ABD Merkez Bankası’nın gevşeme hızını yeniden fiyatlandırmasından ve dolayısıyla doların güçlenmeye devam etmesinden kaynaklandığını söyledi.

Altı büyük Güneydoğu Asya ekonomisi arasında Tayland bahtı ve Malezya ringgiti, Trump’ın zaferinden bu yana en kötü performans gösteren para birimleri oldu ve çarşamba gününe kadar ABD doları karşısında sırasıyla %3,2 ve %2,9 değer kaybetti.

Taylandlı menkul kıymetler şirketi InnovestX, güçlü dolar ve zayıf bahttan faydalanacak hisse senetleri önerdi. Bunlar arasında CP Foods ve Delta Electronics gibi önemli ihracat gelirleri olan ya da Tayland Havalimanları, emlak geliştiricileri ve otelciler gibi turizmle ilgili şirketler yer alıyor.

Hükümetler, diğer ülke ve bölgelerle ilişkilerini derinleştirerek ve tarafsızlıklarını vurgulayarak ABD ya da Çin’e olan aşırı bağımlılıklarını azaltmak için şimdiden adımlar atıyor.

Özellikle Güneydoğu Asya ekonomilerinin de ASEAN içi ticareti güçlendirerek direnç oluşturmaya odaklanması bekleniyor.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English