Bizi Takip Edin

ASYA

Japonya Genelkurmay Başkanı: Ukrayna bizim için ders olmalı

Yayınlanma

Japonya Genelkurmay Başkanı Orgeneral Yoshihide Yoshida Nikkei’ye verdiği bir mülakatta Japonya Öz Savunma Kuvvetleri’nin (SDF) şu anda gelişen bölgesel ve küresel zorluklar karşısında ülkenin güvenliğini sağlayamayacağı uyarısında bulunarak, yeni savunma politikasına destek istedi.

60 yıllık savunma doktrinini değiştirerek, pasif savunmadan “saldırı” pozisyonuna geçen ve NATO’yu Asya’da konuşlandırmak isteyen Japonya’nın Genelkurmay Başkanı Yoshida, ülkenin müttefikleri ve özel sektörle koordinasyon da dahil olmak üzere SDF’nin yeteneklerini güçlendirmesi gerektiğini vurgulayarak, bunu Rusya, Çin ve Kuzey Kore “tehdidi” üzerinden gerekçelendiriyor.

Çin’i ‘tehdit’ sayan Japonya savunma stratejisini ABD’yle uyumlulaştırdı

Röportajın çevirisi aşağıda yer almaktadır:

Soru (S): SDF şu anda Japonya’yı savunma kabiliyetine sahip mi?

Cevap (C): Mevcut kabiliyetlerimizle Japonya’nın güvenliğini sağlayamayız. Bu nedenle savunma harcamalarını gayrisafi yurtiçi hasılanın %2’sine çıkarma ve üç temel savunma politikası belgesi [2022 sonlarında güncellendi] kapsamında kabiliyetlerimizi temelden güçlendirme kararı alındı.

S: Japonya ile ilgili neleri korumamız gerekiyor?

C: Devleti ve bu devleti tanımlayan üç şeyi korumamız gerekiyor: halk, toprak ve egemenlik. Ukrayna’da olduğu gibi egemenliğimiz tehdit altında olduğunda bu üç şeyi korumanın zorluğu ortaya çıkıyor.

Ulusal Güvenlik Stratejisi, Japonya’nın ulusal çıkarını açıkça Japonya’nın barışı, güvenliği ve daha fazla refahı ile evrensel değerlere ve uluslararası hukuka dayalı bir uluslararası düzen olarak tanımlamaktadır. Ulusal çıkar, Japonya’nın [İkinci Dünya Savaşı’na] girmesine yardımcı olduğu gerekçesiyle eskiden tabu bir konuydu. Ancak bu konuyu daha açık bir şekilde tartışmaya başlıyoruz.

S: Savunma politikası için hala yeterli kamuoyu desteği yok.

C: Halkın Japonya’nın karşı karşıya olduğu stratejik ortamın farkına varmasını istiyorum. Uluslararası toplum, statükonun güç kullanılarak tek taraflı olarak değiştirilmesini engelleyip engelleyemeyeceği ve hukukun üstünlüğüne dayalı bir uluslararası düzeni sürdürüp sürdüremeyeceği konusunda kritik bir dönemeçte. Japonya, Hint-Pasifik’teki bu mücadelenin ön saflarında yer almaktadır.

Japon halkının SDF’ye bakışı dramatik bir şekilde değişiyor. Rusya’nın Ukrayna’yı işgalinden bizim için de dersler var. Halk Kuzey Kore ve Çin’in provokasyonlarını ilk elden gördükçe savunmamıza olan ilgi de artıyor. Kamuoyu yoklamaları pek çok kişinin savunma harcamalarının artırılmasını ve Japonya’nın karşı saldırı kabiliyeti kazanmasını desteklediğini gösteriyor.

S: Ukrayna’da yaşananlardan ne öğrenebiliriz? 

C: Rusya Ukrayna’nın askeri kabiliyetlerini ve Ukraynalılardan göreceği direnci hafife aldı. Ukrayna’nın NATO’nun bir parçası olmaması da buna katkıda bulundu. Benzer ciddi bir krizin Japonya yakınlarında da yaşanması ihtimalini göz ardı edemeyiz ve bu ihtimalden büyük endişe duyuyoruz.

Japonya’nın yapması gereken iki şey var. Birincisi, hafife alınmamak için savunma kabiliyetlerimizi temelden güçlendirmeliyiz. İkinci olarak, ABD nükleer silahlarını içeren stratejiler de dahil olmak üzere genişletilmiş caydırıcılığı sürdürmek için elimizden geleni yapmalıyız.

S: Kuzey Kore’nin nükleer ve füze teknolojisindeki ilerlemeleri göz önüne alındığında, füze savunması tek başına Japonya’yı korumak için yeterli görünmüyor.

C: Füze savunmamızı güçlendirmek tek başına halkımızın can ve mal güvenliğini korumayacaktır. Kuzey Kore, önlenmesi zor düzensiz yörüngelere sahip füzeler de dahil olmak üzere gelişmiş, sofistike yetenekler kazanmıştır.

Ele almamız gereken üç alan var. Füzeleri kullanarak bir hedefi vurabilmemiz için karşı saldırı kabiliyetleri kazanmamız ve saldırıları engelleme kabiliyetimizi güçlendirmemiz gerekiyor. Ayrıca bir füze saldırısından kaynaklanan hasarı en aza indirebilmek ve insanlarımızı koruyabilmek için daha fazla yeraltı sığınağına ihtiyacımız var.

S: Bazı eleştirmenler Japonya’nın karşı saldırı kabiliyetini nasıl kullanacağı konusunda yeterli açıklama yapılmadığını söylüyor. 

C: Kamuoyu ile yeterince diyalog kurulmadı. Kapsamlı bir açıklama yapmayı planlıyoruz. Ancak elimizi göstermememiz de önemli. Operasyonel detayları kamuoyuna açıklarsak rakipleri saldırıdan caydırma kabiliyetimizi kaybederiz.

S: ABD bir kriz durumunda Japonya’yı savunur mu?

C: 2010 yılından bu yana ABD ile genişletilmiş caydırıcılık – ABD’nin Japonya üzerindeki nükleer şemsiyesinin genişletilmesi – konusunda derin bir diyalog içerisindeyiz. Haziran ayı sonunda daha fazla bilgi paylaşma, ortak tatbikatlarımızın kalitesini artırma ve füze müdahalemizi güçlendirme konusunda mutabık kaldık. Dışişleri ve savunma bakanlarımız arasında da ayrıntılı görüşmeler yapıldı.

S: Soğuk Savaş sırasında SDF’nin iki hafta savaşma kabiliyetine sahip olması gerektiği söylenirdi. Şimdi ise üç haftaya ihtiyacı olduğu söyleniyor. 

C: SDF’nin ne kadar süre dayanabileceği konusunda yorum yapmaktan kaçınacağım zira bu operasyonel bir ayrıntı.

Ulusal Güvenlik Stratejimiz Japonya’nın 2027 mali yılına kadar işgallerle mücadelede birincil sorumluluğu üstlenebilmesini hedeflemektedir.

S: Değişen küresel dinamikler Japonya-ABD ittifakını da dönüştürdü. 

C: Şimdiye kadar bir kriz durumunda ABD’nin caydırıcılığına güvenebildik. Ancak ABD’ye çok fazla güvenirsek, orada bizimle olan ittifakın maliyetine değip değmeyeceğini sorgulayan sesler olacaktır. Japonya’nın kendi başına yapabileceği şeyleri artırarak ittifakın kabiliyetlerini güçlendireceğiz.

S: Japonya kendi başına ne yapabilir?

C: SDF’nin barış zamanında izleme ve istihbarat toplama kabiliyetlerini göstermesi önemlidir. Ayrıca yapay zeka ve kuantum kriptografi gibi en son teknolojilerde de avantajımızı korumalıyız.

ABD ve Avustralya’nın yanı sıra onlarla ve Hindistan’la da ortaklıklarımızı genişleteceğiz. Hint-Pasifik ve Avrupa’da statükoyu savunmak isteyen güçlerle yakın işbirliği içinde çalışmalıyız.

S: Özel sektörle işbirliği de kritik önem taşıyor.

C: Araştırma ve geliştirmeyi ve savunma ekipmanlarının konuşlandırılmasını hızlandıracağız. Yeni ekipman geliştirmek on yıldan fazla zamanımızı alıyor. Bunun yerine prototipleri hazır olur olmaz birimlere sunmaya başlayacağız, böylece kabiliyetler yeni araştırma ve geliştirmeye paralel olarak güçlendirilebilecek.

S: Japon şirketleri geleneksel olarak savunma sanayine katılımlarını öne çıkarmamışlardır.

C: Günümüz savunma sanayii tek başına en son teknolojiden tam olarak faydalanamaz. Kendi alanlarında öncü olan startup’larla ilişkiler kuracağız. Sivil teknolojiyi savunmaya uyarlamamıza olanak tanıyan bir çerçeve oluşturacağız ve savunma ihracatını teşvik etmek için kamu-özel sektör çabalarına katılacağız.

Geleneksel olarak askeri konulara mesafeli duran akademi ile de daha yakın çalışacağız. Mevcut güvenlik ortamı hakkında bir anlayış geliştirmek için doğrudan bir diyalog başlatacağız.

S: Haziran ayında Kara SDF’si için eğitim gören bir kişi iki kişiyi öldürdü ve bir üçüncüsünü de yaraladı.

C: Hükümet tarafından silah kullanma yetkisine sahip olduğumuz düşünüldüğünde, böyle bir olay asla yaşanmamalıydı. Bu olayı son derece ciddiye alıyoruz.

S: SDF’ye katılmaya yönelik ilgi azalıyor.

C: İşe alım ve eğitim önemli bir zorluk. Elde tutma oranını artırarak kuvvetlerimizdeki kadın oranını 2050 yılına kadar %7’den %8’e çıkarmak istiyoruz. Yapay zeka, insansız ekipman ve özel sektörün yardımıyla organizasyonu yeniden şekillendirmemiz gerekiyor.

ASYA

Xi ve Tokayev Trans-Hazar Uluslararası Ulaşım Rotası’nın açılışına katıldı

Yayınlanma

Şanghay İşbirliği Örgütü (ŞİÖ) 24. Devlet Başkanları Konseyi Toplantısı ve Kazakistan’a bir devlet ziyareti için salı günü Astana’ya varan Çin Devlet Başkanı Xi Jinping görüşmelerini sürdürüyor.

Çin lideri Xi Jinping ve Kazakistan Devlet Başkanı Kasım Cömert Tokayev çarşamba günü Astana’da Trans-Hazar Uluslararası Taşımacılık Güzergahı’nın (TITR) açılış törenine video bağlantısı aracılığıyla birlikte katıldılar.

Kuşak ve Yol Girişimi boyunca hayati bir düğüm noktası olan Orta Koridor, Kazakistan’dan geçerek Rusya üzerinden geçen geleneksel kuzey rotalarına bir alternatif sunuyor. Bu koridorun, malların dünyanın başlıca ekonomik merkezleri arasında verimli bir şekilde taşınmasını kolaylaştırmak için karayolu, demiryolu ve denizyolu altyapısını bir araya getirmesi hedefleniyor.

Çin’in Global Times gazetesi, Xi’nin COVID-19 salgınının başlamasından bu yana 2022’de ilk yurtdışı ziyaretini gerçekleştirdiği ve 2013’te Kuşak ve Yol Girişimi’nin (BRI) önemli bir bileşeni olan İpek Yolu Ekonomik Kuşağı’nı önerdiği Kazakistan’a yapılan ziyaretin, iki ülke arasında “devlet başkanı diplomasisi öncülüğünde inşa edilen sağlam ikili ilişkilerin ve yüksek düzeydeki siyasi güvenin altını çizdiğini” ve Orta Asya bölgesinin Çin’in dış politikası için büyük önem taşıdığını yazdı.

Bu yıl Çin ve Kazakistan arasında diplomatik ilişkilerin kurulmasının 32. yıldönümü olması nedeniyle, ziyaretin gelecekteki ikili ve bölgesel kapsamlı işbirliği modelleri için bir plan çizeceğini belirten gazete, bölgesel güvenliğin ortaklaşa korunmasının yanı sıra ŞİÖ ve BRI çerçeveleri altında insanlar arası değişimin kolaylaştırılması gibi daha fazla işbirliği için çok çeşitli alanlar olduğunu vurguladı.

Global Times’a göre, Çin ile Kazakistan ve Orta Asya bölgesi arasında gelişen bağlar, ŞİÖ işbirliğinin savunduğu tarzda, medeniyetlerin çeşitliliğine saygı duyan ve ortak kalkınma arayışında olan yeni bir uluslararası ilişkiler türü inşa etmek için bir model oluşturabilir.

Gazete, bazı Batılı ülkelerin Orta Asya ekonomilerinin gerçek taleplerini göz ardı ederek sadece kıtadaki etkilerini artırmak ve bölgedeki diğer katılımcıları dışlamak için baskıyı artırdıklarını ve bölgede jeopolitik sıfır toplamlı zihniyet peşinde koştuklarını söyledi.

Xi salı günü yaptığı yazılı açıklamada Çin ve Kazakistan’ın benzersiz bir kalıcı kapsamlı stratejik ortaklık kurduğunu söyledi. Xi söz konusu açıklamayı başkent Astana’ya varışında yaptı.

Xi ayrıca salı günü Kazak medyasında yayınlanan imzalı bir makalede Çin-Kazakistan işbirliğinin başarılarını selamladı. Xi, Kazakistan Cumhurbaşkanı Kasım Cömert Tokayev ile daha yakın Çin-Kazakistan işbirliği için ileriye dönük bir yol planlamak ve ikili ilişkilerin ve ŞİÖ’nün daha da büyümesi için yeni bir plan çizmek üzere görüşmeyi dört gözle beklediğini söyledi.

Orta Asya genelinde, Çin’in diğer dört bölge ülkesiyle olan işbirlikleri de ivme kazanıyor. Gümrük verilerine göre Çin’in Tacikistan ile ikili ticareti geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 53,5 artarak 3,93 milyar dolara ulaştı ve yeni bir rekor kırdı. Çin Dışişleri Bakanlığı pazar günü yaptığı açıklamada, Çin liderinin Tacikistan Cumhurbaşkanı İmamali Rahman’ın daveti üzerine Tacikistan’a bir devlet ziyareti gerçekleştireceğini duyurdu.

Çin’in Kazakistan Büyükelçisi Zhang Xiao, “Çin, ŞİÖ zirvesini beş Orta Asya ülkesiyle işbirliği ve koordinasyonu güçlendirmek, karşılıklı yarar sağlayan işbirliğini derinleştirmek ve adil çok kutuplu bir dünya ve kapsayıcı küreselleşmeyi savunmak için bir fırsat olarak kullanmaya isteklidir” açıklamasını yaptı.

Okumaya Devam Et

ASYA

Endonezya, elektrikli araç hedefleri için ilk batarya tesisini açtı

Yayınlanma

Endonezya’nın ilk batarya tesisi çarşamba günü kapılarını açarak ülkenin elektrikli araç ekosistemi geliştirme çabalarında önemli bir kilometre taşını işaret etti.

Batı Cava eyaletinin Karawang kentindeki tesis, Güney Koreli akü üreticisi LG Energy Solution ile otomobil üreticisi Hyundai Motor’un ortak girişimi olan ve aynı zamanda tesisi işletecek olan HLI Green Power tarafından geliştirildi.

Endonezya Yatırım Bakanı Bahlil Lahadalia çarşamba günü düzenlenen açılış töreninde yaptığı açıklamada 2021 yılında yapımına başlanan tesisin en az 1.2 milyar dolara mal olduğunu söyledi. Tesis her yıl 10 Gigawatt-saat pil hücresi üretme kapasitesine sahip ve bu da 150.000 elektrikli otomobile güç sağlamaya yetiyor. Bakan, kapasiteye 20 Gwh ekleyecek 2 milyar dolarlık ikinci bir geliştirme aşamasının planlandığını söyledi ve projenin Hyundai ve LG’nin Endonezya’nın elektrikli araç ekosistemine 11 milyar dolardan fazla yatırım yapma taahhüdünün bir parçası olduğunu sözlerine ekledi.

Lansman törenine katılan Devlet Başkanı Joko Widodo, tesisin Endonezya’yı “elektrikli araç tedarik zincirinde küresel bir oyuncu” haline getireceğini söyledi.

Lansmana katılan Yatırım Bakanı Bahlil Lahadalia da tesisi Güneydoğu Asya’da türünün ilk örneği olarak övdü ve Endonezya’nın batarya hücresi tesisinden araç üretimine kadar tam entegre bir elektrikli araç tedarik zincirine sahip ilk ülke olacağını söyledi.

Yeni açılan tesis Karawang’daki Hyundai otomobil üretim tesisinin yakınında yer alıyor ve burada üretilen pillerin çoğu Hyundai’nin ilk “saf Endonezya” elektrikli otomobili olarak adlandırılan yeni Kona Electric SUV’unda kullanılacak.

Grubun icra kurulu başkanı Euisun Chung törende yaptığı konuşmada, “Hyundai Motor Grubu ve Endonezya’nın işbirliği sadece Asya’da değil, küresel olarak da elektrikli araçların geleceğini belirleyecek” dedi.

Önemli bir akü bileşeni olan nikelde dünyanın en büyük üreticisi olan Endonezya, bu konumunu tedarik zincirinin geniş bir bölümünü kaplayan bir elektrikli araç merkezi haline getirmeyi amaçlıyor. Endonezya 2030 yılına kadar yılda 600.000 elektrikli araç üretmeyi ve Kona Electric’in bu rakamın 50.000’ini oluşturmasını hedefliyor.

Ülkede nikel cevherini pil malzemelerine dönüştüren ve çoğunlukla Çinli şirketler tarafından kontrol edilen birkaç izabe tesisi faaliyet gösteriyor. Ancak Karawang’daki LG-Hyundai tesisi Endonezya’nın ilk batarya hücresi üretim tesisi.

Endonezya’nın ayrıca Çinli batarya devi CATL ile ülkede yaklaşık 6 milyar dolarlık bir elektrikli araç ekosistemi geliştirmek için bir anlaşması var, ancak projenin hayata geçirilmesi yavaş oldu.

Endonezya Ekonomik İşler Koordinasyon Bakanı Airlangga Hartarto’ya göre Cakarta, çoğunlukla Japon otomobil üreticileri tarafından üretilen hibrid otomobillerin geliştirilmesini de teşvik etmek istiyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin, doğal kaynaklara yönelik temel araştırmaları artırma sözü verdi

Yayınlanma

Çin hükümeti, ülkeyi bir “bilim süper gücü” haline getirme hedefini desteklemek için doğal kaynaklarla ilgili çok çeşitli temel araştırmaları destekleme sözü verdi.

Bu hedefler, Doğal Kaynaklar Bakanlığı’nın çarşamba günü resmi sosyal medya hesaplarında yayınladığı temel araştırmaları güçlendirmeye yönelik yeni politika yönergeleri arasında yer alıyor.

Pekin’in üst düzey liderleri geçtiğimiz ay Çin’i 2035 yılına kadar dünyanın önemli bir bilim gücü haline getirme taahhüdünde bulunarak, bilim ve teknolojinin dış ve iç zorluklarla karşı karşıya olan dünyanın ikinci büyük ekonomisi için temel itici güç olacağını kabul ettiler.

Söz konusu taahhüt, Çin ve ABD’nin jeopolitik, ticaret ve teknoloji de dahil olmak üzere çeşitli alanlarda rekabet ettiği bir dönemde geldi. Pekin, Washington’un Çin’in ABD’deki ileri teknolojiye erişimini sınırlamaya yönelik artan çabaları karşısında kilit teknolojilerde kendi kendine yeterli olma sözünü defalarca verdi.

Bakanlık, Dijital Dünya, negatif okyanus emisyon teknolojisi araştırmaları, derin deniz habitatları ve okyanus ve iklim için kesintisiz tahminler gibi büyük uluslararası projelerde yer alarak küresel temel araştırma inovasyon topluluğuyla aktif olarak çalışmayı vaat ediyor.

Çin’in Uluslararası Kıtasal Bilimsel Sondaj Programı, Uluslararası Okyanus Keşif Programı ve ortak laboratuvarlar ve araştırma merkezleri gibi önemli uluslararası bilim programlarına aktif olarak katılacağı ve uluslararası kuruluşlar ile tanınmış bilimsel araştırma kurumlarının Çin’de şube açmalarını destekleyeceği belirtildi.

Bakanlık ayrıca Hong Kong, Makao ve Tayvan’dan bilim insanlarıyla araştırma projeleri üzerinde düzenli değişimleri ve ortak çalışmaları teşvik edecek.

Anakarada bakanlık, stratejik kaynakların mineralizasyon modeli, derin yeryüzü kaynaklarının araştırılması ve kullanılması, derin deniz uçurum sistemlerinin araştırılması ve kutup bölgelerindeki denizlerde kaynak ve çevre güvenliğinin sağlanması gibi doğal kaynaklardaki önemli araştırma yönlerine odaklanmayı taahhüt etti.

Bakanlığın insan kaynaklarına odaklanması, Çin’in doğal kaynaklar alanında bir grup “stratejik” bilim insanı yetiştirme, bilimsel yetenekler için teşvikleri artırma ve araştırmaya odaklanabilmeleri için değerlendirme sistemlerini optimize etme taahhüdünü içeriyor.

Bakanlık, Çin’in kaynaklarının envanterinin çıkarılmasına yardımcı olmak ve coğrafi bilgi güvenliğini artırmak için daha akıllı ölçme ve haritalama araçlarının geliştirilmesi çağrısında bulundu.

Çeşitli peyzajlar da dahil olmak üzere ekolojik sistemlerin daha iyi anlaşılmasını, arazi bozulmasının ve önleme yöntemlerinin belirlenmesini ve karada ve denizdeki felaketleri tespit etmek için modelleme ve erken uyarı sistemlerinin geliştirilmesini istedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English