Bizi Takip Edin

ASYA

Japonya Genelkurmay Başkanı: Ukrayna bizim için ders olmalı

Yayınlanma

Japonya Genelkurmay Başkanı Orgeneral Yoshihide Yoshida Nikkei’ye verdiği bir mülakatta Japonya Öz Savunma Kuvvetleri’nin (SDF) şu anda gelişen bölgesel ve küresel zorluklar karşısında ülkenin güvenliğini sağlayamayacağı uyarısında bulunarak, yeni savunma politikasına destek istedi.

60 yıllık savunma doktrinini değiştirerek, pasif savunmadan “saldırı” pozisyonuna geçen ve NATO’yu Asya’da konuşlandırmak isteyen Japonya’nın Genelkurmay Başkanı Yoshida, ülkenin müttefikleri ve özel sektörle koordinasyon da dahil olmak üzere SDF’nin yeteneklerini güçlendirmesi gerektiğini vurgulayarak, bunu Rusya, Çin ve Kuzey Kore “tehdidi” üzerinden gerekçelendiriyor.

Çin’i ‘tehdit’ sayan Japonya savunma stratejisini ABD’yle uyumlulaştırdı

Röportajın çevirisi aşağıda yer almaktadır:

Soru (S): SDF şu anda Japonya’yı savunma kabiliyetine sahip mi?

Cevap (C): Mevcut kabiliyetlerimizle Japonya’nın güvenliğini sağlayamayız. Bu nedenle savunma harcamalarını gayrisafi yurtiçi hasılanın %2’sine çıkarma ve üç temel savunma politikası belgesi [2022 sonlarında güncellendi] kapsamında kabiliyetlerimizi temelden güçlendirme kararı alındı.

S: Japonya ile ilgili neleri korumamız gerekiyor?

C: Devleti ve bu devleti tanımlayan üç şeyi korumamız gerekiyor: halk, toprak ve egemenlik. Ukrayna’da olduğu gibi egemenliğimiz tehdit altında olduğunda bu üç şeyi korumanın zorluğu ortaya çıkıyor.

Ulusal Güvenlik Stratejisi, Japonya’nın ulusal çıkarını açıkça Japonya’nın barışı, güvenliği ve daha fazla refahı ile evrensel değerlere ve uluslararası hukuka dayalı bir uluslararası düzen olarak tanımlamaktadır. Ulusal çıkar, Japonya’nın [İkinci Dünya Savaşı’na] girmesine yardımcı olduğu gerekçesiyle eskiden tabu bir konuydu. Ancak bu konuyu daha açık bir şekilde tartışmaya başlıyoruz.

S: Savunma politikası için hala yeterli kamuoyu desteği yok.

C: Halkın Japonya’nın karşı karşıya olduğu stratejik ortamın farkına varmasını istiyorum. Uluslararası toplum, statükonun güç kullanılarak tek taraflı olarak değiştirilmesini engelleyip engelleyemeyeceği ve hukukun üstünlüğüne dayalı bir uluslararası düzeni sürdürüp sürdüremeyeceği konusunda kritik bir dönemeçte. Japonya, Hint-Pasifik’teki bu mücadelenin ön saflarında yer almaktadır.

Japon halkının SDF’ye bakışı dramatik bir şekilde değişiyor. Rusya’nın Ukrayna’yı işgalinden bizim için de dersler var. Halk Kuzey Kore ve Çin’in provokasyonlarını ilk elden gördükçe savunmamıza olan ilgi de artıyor. Kamuoyu yoklamaları pek çok kişinin savunma harcamalarının artırılmasını ve Japonya’nın karşı saldırı kabiliyeti kazanmasını desteklediğini gösteriyor.

S: Ukrayna’da yaşananlardan ne öğrenebiliriz? 

C: Rusya Ukrayna’nın askeri kabiliyetlerini ve Ukraynalılardan göreceği direnci hafife aldı. Ukrayna’nın NATO’nun bir parçası olmaması da buna katkıda bulundu. Benzer ciddi bir krizin Japonya yakınlarında da yaşanması ihtimalini göz ardı edemeyiz ve bu ihtimalden büyük endişe duyuyoruz.

Japonya’nın yapması gereken iki şey var. Birincisi, hafife alınmamak için savunma kabiliyetlerimizi temelden güçlendirmeliyiz. İkinci olarak, ABD nükleer silahlarını içeren stratejiler de dahil olmak üzere genişletilmiş caydırıcılığı sürdürmek için elimizden geleni yapmalıyız.

S: Kuzey Kore’nin nükleer ve füze teknolojisindeki ilerlemeleri göz önüne alındığında, füze savunması tek başına Japonya’yı korumak için yeterli görünmüyor.

C: Füze savunmamızı güçlendirmek tek başına halkımızın can ve mal güvenliğini korumayacaktır. Kuzey Kore, önlenmesi zor düzensiz yörüngelere sahip füzeler de dahil olmak üzere gelişmiş, sofistike yetenekler kazanmıştır.

Ele almamız gereken üç alan var. Füzeleri kullanarak bir hedefi vurabilmemiz için karşı saldırı kabiliyetleri kazanmamız ve saldırıları engelleme kabiliyetimizi güçlendirmemiz gerekiyor. Ayrıca bir füze saldırısından kaynaklanan hasarı en aza indirebilmek ve insanlarımızı koruyabilmek için daha fazla yeraltı sığınağına ihtiyacımız var.

S: Bazı eleştirmenler Japonya’nın karşı saldırı kabiliyetini nasıl kullanacağı konusunda yeterli açıklama yapılmadığını söylüyor. 

C: Kamuoyu ile yeterince diyalog kurulmadı. Kapsamlı bir açıklama yapmayı planlıyoruz. Ancak elimizi göstermememiz de önemli. Operasyonel detayları kamuoyuna açıklarsak rakipleri saldırıdan caydırma kabiliyetimizi kaybederiz.

S: ABD bir kriz durumunda Japonya’yı savunur mu?

C: 2010 yılından bu yana ABD ile genişletilmiş caydırıcılık – ABD’nin Japonya üzerindeki nükleer şemsiyesinin genişletilmesi – konusunda derin bir diyalog içerisindeyiz. Haziran ayı sonunda daha fazla bilgi paylaşma, ortak tatbikatlarımızın kalitesini artırma ve füze müdahalemizi güçlendirme konusunda mutabık kaldık. Dışişleri ve savunma bakanlarımız arasında da ayrıntılı görüşmeler yapıldı.

S: Soğuk Savaş sırasında SDF’nin iki hafta savaşma kabiliyetine sahip olması gerektiği söylenirdi. Şimdi ise üç haftaya ihtiyacı olduğu söyleniyor. 

C: SDF’nin ne kadar süre dayanabileceği konusunda yorum yapmaktan kaçınacağım zira bu operasyonel bir ayrıntı.

Ulusal Güvenlik Stratejimiz Japonya’nın 2027 mali yılına kadar işgallerle mücadelede birincil sorumluluğu üstlenebilmesini hedeflemektedir.

S: Değişen küresel dinamikler Japonya-ABD ittifakını da dönüştürdü. 

C: Şimdiye kadar bir kriz durumunda ABD’nin caydırıcılığına güvenebildik. Ancak ABD’ye çok fazla güvenirsek, orada bizimle olan ittifakın maliyetine değip değmeyeceğini sorgulayan sesler olacaktır. Japonya’nın kendi başına yapabileceği şeyleri artırarak ittifakın kabiliyetlerini güçlendireceğiz.

S: Japonya kendi başına ne yapabilir?

C: SDF’nin barış zamanında izleme ve istihbarat toplama kabiliyetlerini göstermesi önemlidir. Ayrıca yapay zeka ve kuantum kriptografi gibi en son teknolojilerde de avantajımızı korumalıyız.

ABD ve Avustralya’nın yanı sıra onlarla ve Hindistan’la da ortaklıklarımızı genişleteceğiz. Hint-Pasifik ve Avrupa’da statükoyu savunmak isteyen güçlerle yakın işbirliği içinde çalışmalıyız.

S: Özel sektörle işbirliği de kritik önem taşıyor.

C: Araştırma ve geliştirmeyi ve savunma ekipmanlarının konuşlandırılmasını hızlandıracağız. Yeni ekipman geliştirmek on yıldan fazla zamanımızı alıyor. Bunun yerine prototipleri hazır olur olmaz birimlere sunmaya başlayacağız, böylece kabiliyetler yeni araştırma ve geliştirmeye paralel olarak güçlendirilebilecek.

S: Japon şirketleri geleneksel olarak savunma sanayine katılımlarını öne çıkarmamışlardır.

C: Günümüz savunma sanayii tek başına en son teknolojiden tam olarak faydalanamaz. Kendi alanlarında öncü olan startup’larla ilişkiler kuracağız. Sivil teknolojiyi savunmaya uyarlamamıza olanak tanıyan bir çerçeve oluşturacağız ve savunma ihracatını teşvik etmek için kamu-özel sektör çabalarına katılacağız.

Geleneksel olarak askeri konulara mesafeli duran akademi ile de daha yakın çalışacağız. Mevcut güvenlik ortamı hakkında bir anlayış geliştirmek için doğrudan bir diyalog başlatacağız.

S: Haziran ayında Kara SDF’si için eğitim gören bir kişi iki kişiyi öldürdü ve bir üçüncüsünü de yaraladı.

C: Hükümet tarafından silah kullanma yetkisine sahip olduğumuz düşünüldüğünde, böyle bir olay asla yaşanmamalıydı. Bu olayı son derece ciddiye alıyoruz.

S: SDF’ye katılmaya yönelik ilgi azalıyor.

C: İşe alım ve eğitim önemli bir zorluk. Elde tutma oranını artırarak kuvvetlerimizdeki kadın oranını 2050 yılına kadar %7’den %8’e çıkarmak istiyoruz. Yapay zeka, insansız ekipman ve özel sektörün yardımıyla organizasyonu yeniden şekillendirmemiz gerekiyor.

AMERİKA

ABD, Filipinler’e Pekin’e karşı kullanması için insansız deniz aracı veriyor

Yayınlanma

Analistler, Washington’ın Manila’ya gelişmiş insansız hava araçları sağlamasının Filipin Donanması için bir “güç çarpanı” görevi göreceğini ve ABD’nin müttefikinin Güney Çin Denizi’nde Çin’e karşı gözetleme ve operasyonel kabiliyetlerini artıracağını söylüyor.

ABD Savunma Bakanı Lloyd Austin salı günü Filipinler’e yaptığı iki günlük ziyaret sırasında ABD hükümetinin Filipin Donanmasına Batı Filipin Denizi’ndeki operasyonları için açıklanmayan sayıda insansız deniz aracı (USV) verdiğini açıkladı.

Biden yönetimi sona ermeden önce “çok daha fazlasının” teslim edileceği sözünü verdi.

Austin, Filipinler Savunma Bakanı Gilberto Teodoro Jnr ile birlikte Batı Filipin Denizi’ne bakan ve ABD-Filipin ortak askeri tesisine ev sahipliği yapan Puerto Princesa, Palawan’da düzenlediği basın toplantısında şunları söyledi: “Temmuz ayındaki ziyaretim sırasında açıkladığım 500 milyon ABD doları tutarındaki yabancı askeri finansmanla, Filipinler’in münhasır ekonomik bölgesi (MEB) boyunca haklarını ve egemenliğini savunacak yetenek ve araçlara sahip olmasını sağlamaya yardımcı olmak için bunun gibi daha birçok platformun teslim edilmesini bekliyoruz.”

Austin, ABD’nin “Filipinler’in savunmasına derinden bağlı olduğunu” ve Manila ile olan Karşılıklı Savunma Anlaşmasının “Güney Çin Denizi’nin herhangi bir yerinde, sahil güvenlik güçlerimiz de dahil olmak üzere silahlı kuvvetlerimize, uçaklarımıza veya kamu gemilerimize yönelik silahlı saldırılar için geçerli olduğunu” yineledi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Malezya ve Vietnam yenilenebilir enerji işbirliğini geliştirme konusunda anlaştı

Yayınlanma

İki Güneydoğu Asya ülkesinin liderleri perşembe günü Malezya’da bir araya gelirken, Malezya ve Vietnam yenilenebilir enerji ve diğer alanlarda ilişkilerini güçlendirme konusunda anlaştı.

Vietnam Komünist Partisi Genel Sekreteri To Lam, Malezya’ya üç günlük resmi bir ziyaret gerçekleştiriyor. Bu, ağustos ayında göreve gelmesinden bu yana Malezya’ya yaptığı ilk ziyaret.

Ortak basın toplantısında konuşan Malezya Başbakanı Anwar İbrahim, To Lam’ın ziyaretinin iki ülke arasındaki diplomatik ilişkilerin “kapsamlı stratejik ortaklık” düzeyine yükseltilmesi yolunda önemli bir adım olduğunu vurgulayarak, “Vietnam, ülkelerindeki 700 projeyle 13 milyar doları aşan iş girişimlerimize büyük destek veriyor” dedi.

Daha geniş kapsamlı bir anlaşmanın parçası olarak Malezya’nın devlet petrol grubu Petronas ve Vietnamlı mevkidaşı PetroVietnam, karbonsuzlaştırma ve sürdürülebilir enerji alanında çözümler geliştirme konularında işbirliğine ilişkin bir mutabakat zaptı teati etti.

Anwar, Malezya’nın Vietnam ile savunma, denizcilik ve dijital teknoloji dahil olmak üzere çeşitli diğer alanlarda işbirliğini kolaylaştıracağını da sözlerine ekledi.

To Lam ise Vietnam’ın helal endüstrinin geliştirilmesi, karşılıklı iş yatırımları, yeşil ekonomi inovasyonu, eğitim, spor ve turizm gibi alanlarda işbirliğini genişletme niyetini vurguladı.

“Özellikle ASEAN, BM, Bağlantısızlar Hareketi ve APEC gibi çok taraflı forumlarda barış, güvenlik ve istikrar başta olmak üzere bölgesel ve uluslararası konularda yakın bir şekilde çalışacağız. Mekong alt bölgesi de dâhil olmak üzere bölgesel entegrasyon alanındaki işbirliğini de güçlendireceğiz” dedi.

Genel sekreter ayrıca Vietnam’ın Güney Çin Denizi’nde “barış, güvenlik, istikrar, emniyet ve seyrüsefer ve uçuş özgürlüğünü” koruma taahhüdünü vurgulayarak, “Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi dahil olmak üzere evrensel olarak tanınan uluslararası hukuk doğrultusunda, tehdit veya güç kullanımı olmaksızın anlaşmazlıkların barışçıl çözümünü teşvik ediyoruz” dedi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Trump’ın olası gümrük vergileri Güneydoğu Asya’yı nasıl etkileyecek?

Yayınlanma

Güneydoğu Asya, Donald Trump’ın evrensel gümrük vergileri tehdidine ve Çin ile yeni bir ticaret savaşına karşı endişeli görünüyor. Bölgenin en büyük altı ekonomisinden beşi ABD ile ticaret fazlası veriyor.

Ancak uzmanlara göre, durum o kadar da kötü olmayabilir. Jeopolitik olarak tarafsız durmaya çalışan bölge, Trump’ın ilk başkanlığı döneminde 2017-2020 yılları arasında hem Çin hem de ABD ile brüt ticaretinde artış gördü. Çin, Japonya, Güney Kore, Tayvan ve ABD’den şirketlerin ABD gümrük vergilerinden kaçınmak için Güneydoğu Asya’daki üretim üslerini çoğaltmasıyla Vietnam, Endonezya, Malezya ve Tayland büyük kazanç elde etti.

Uzmanlara göre, ihracat ve ekonomik büyüme kısa vadede darbe alacaktır ancak bölge ticaret sapması ve ikamesinden kazançlı çıkabilir.

Trump’ın gümrük vergisi tehdidi nedir?

Trump’ın ticaret politikasının amacı, imalat işlerini ABD’ye geri döndürmek ve tedarik zincirlerini Çin’den ayırmak. Trump ve danışmanları Çin’in ticari avantajının kur “manipülasyonu, fikri mülkiyet hırsızlığı ve zorla teknoloji transferinden” kaynaklandığını iddia ediyor.

İlk döneminde Trump, Çin’den ithal edilen 250 milyar dolar değerindeki elektronik, makine ve tüketim mallarına %25’e varan gümrük vergileri uygulamak için yürütme yetkilerini kullandı. Pekin de ABD’nin tarım, otomotiv ve teknoloji ihracatına karşı benzer önlemlerle misilleme yaptı.

Şimdi Trump, ABD’ye giren tüm Çin mallarına %60 vergi ve diğer her yerden yapılan ithalata %20’ye varan gümrük vergisi uygulanmasını önerdi.

Güneydoğu Asya için ne kadar kötü olabilir?

Oxford Economics’e göre Kamboçya’nın ihracatının yaklaşık %40’ı Amerika’ya gidiyor ve toplam ihracata oranla ASEAN’daki en büyük ihracatçı konumunda; onu %27,4 ile Vietnam ve %17 ile Tayland takip ediyor. Tayland Ticaret Odası Üniversitesi Başkanı Thanavath Phonvichai, Trump’ın vaatlerini yerine getirmesi halinde Tayland ekonomisinin 160,5 milyar baht (4,6 milyar dolar) darbe alabileceğini söyledi.

Vietnam, ABD ile dünyanın en büyük dördüncü ticaret fazlasına sahip. Çinli, Tayvanlı ve Güney Koreli firmaların Trump dönemi gümrük vergilerini aşmak için Vietnam’ı kullanmasıyla bu dengesizlik hızla büyüdü. Vietnam’ın talihi, özellikle de ABD’nin Vietnam’ı daha yüksek gümrük vergileri gerektiren “piyasa dışı ekonomi” olarak sınıflandırmaya devam etmesi halinde, aynı hızla dönebilir.

Trump’ın gümrük vergileriyle ilgili belirsizlik, firmaların Güneydoğu Asya’daki yatırım planlarını duraklatmalarına ya da durdurmalarına neden olabilir. Şehir devletinin Ekonomik Kalkınma Kurulu’na göre, ABD şirketleri geçen yıl Singapur’daki 9,5 milyar dolarlık sabit varlık yatırımının yaklaşık yarısını oluşturdu. Başbakan Lawrence Wong, Trump’a gönderdiği tebrik mektubunda ABD’nin Singapur ile “istikrarlı bir ticaret fazlası” verdiğini hatırlatmakta gecikmedi.

Çin ekonomisine vurulacak herhangi bir darbe, Çin tüketimine, ihracat talebine ve turizmine bağımlı olan ASEAN ülkelerine de yansıyacaktır. Çin mallarına yönelik iştahın azalması, Çinli üreticilere girdi sağlayan Güneydoğu Asyalı tedarikçileri de etkileyecektir. Güneydoğu Asya’nın en büyük ekonomisi olan Endonezya, Çin’e olan %24,2 oranındaki ihracatı ve ağırlıklı olarak emtia ihracatı nedeniyle bu durumdan en fazla zarar görecek ülke olacaktır.

Mallarını ABD’ye gönderemeyen Çinli ihracatçılar, hükümetlerin metal, tekstil ve tüketim mallarındaki dampingden zarar gören yerel üreticilerin şikayetleriyle karşılaştığı Güneydoğu Asya’ya yönlendirebilir.

Güneydoğu Asya’nın avantajı nedir?

Güneydoğu Asya’nın mevcut üretim patlaması ticaret savaşı nedeniyle başladı. Analistler zaman içinde ticari ikame ve sapmanın büyümeye vurulan darbeden daha ağır basacağını düşünüyor.

Macquarie Capital ASEAN araştırma müdürü Jayden Vantarakis, “Çin’e yönelik daha büyük bir baskının, Çinli işletmelerin Asya’da daha fazla ticaret ve yatırım yapmasıyla tedarik zincirinde daha fazla sapmaya yol açabileceğini düşünüyoruz” dedi.

Bazı Güneydoğu Asya hükümetlerinin agresif bir şekilde başvurduğu elektrikli araç fabrikaları ekonomik bir tampon sağlayabilir. “ABD dışında da elektrikli araç talebi artıyor, bu nedenle Endonezya’ya net bir fayda sağlayabileceğini düşünüyorum. Özellikle benzin fiyatları giderek pahalılaştığı için karbon nötr olmaya çalışan daha küçük ülkeler arzı devralmaya çalışacak ve daha fazla elektrikli otomobil satın alacaklar,” diyor Singapur Ulusal Üniversitesi İşletme Fakültesi profesörü Sumit Agarwal.

Trump’ın vaat ettiği gümrük vergileri, Tayland’ın bu yıl haddelenmiş çelikte yaptığı gibi, ASEAN hükümetlerine Çin mallarına antidamping tarifeleri uygulama konusunda itici güç sağlayabilir. Daha sıkı ABD menşe kuralları da hükümetlere daha fazla yüksek değerli parça üretimi ve montajının yerel olarak yapılmasını sağlama fırsatı verebilir.

Güneydoğu Asya para birimleri ve piyasaları nasıl etkilenecek?

Trump’ın gümrük vergileri Güneydoğu Asya merkez bankaları üzerindeki para politikasını daha da gevşetme baskısını hafifletebilir.

İngiltere merkezli Pantheon Macroeconomics’in gelişmekte olan Asya baş ekonomisti Miguel Chanco, “Esasen Trump’ın zaferi, planladığı gümrük tarifeleri nedeniyle dünya için enflasyonisttir, bu nedenle küresel parasal normalleşme veya gevşeme döngüsü muhtemelen Filipinler de dahil olmak üzere daha önce düşünüldüğü kadar keskin olmayacaktır” dedi.

Nikkei Asia’ya konuşan Chanco, Güneydoğu Asya para birimlerinin daha önce beklendiği gibi güçlenmeyeceğini, bunun kısmen piyasaların ABD Merkez Bankası’nın gevşeme hızını yeniden fiyatlandırmasından ve dolayısıyla doların güçlenmeye devam etmesinden kaynaklandığını söyledi.

Altı büyük Güneydoğu Asya ekonomisi arasında Tayland bahtı ve Malezya ringgiti, Trump’ın zaferinden bu yana en kötü performans gösteren para birimleri oldu ve çarşamba gününe kadar ABD doları karşısında sırasıyla %3,2 ve %2,9 değer kaybetti.

Taylandlı menkul kıymetler şirketi InnovestX, güçlü dolar ve zayıf bahttan faydalanacak hisse senetleri önerdi. Bunlar arasında CP Foods ve Delta Electronics gibi önemli ihracat gelirleri olan ya da Tayland Havalimanları, emlak geliştiricileri ve otelciler gibi turizmle ilgili şirketler yer alıyor.

Hükümetler, diğer ülke ve bölgelerle ilişkilerini derinleştirerek ve tarafsızlıklarını vurgulayarak ABD ya da Çin’e olan aşırı bağımlılıklarını azaltmak için şimdiden adımlar atıyor.

Özellikle Güneydoğu Asya ekonomilerinin de ASEAN içi ticareti güçlendirerek direnç oluşturmaya odaklanması bekleniyor.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English