Kanada Başbakanı Justin Trudeau, ülkesinin Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara yüzde 100, Çin çeliği ve alüminyumuna ise yüzde 25 gümrük vergisi uygulayacağını açıkladı.
Trudeau, Çin’in “aynı kurallara göre oynamadığı” için Kanada’nın elektrikli araç tarifelerini uygulamaya koyduğunu ileri sürdü.
Trudeau Halifax, Nova Scotia’da kabine toplantısı sırasında yaptığı açıklamada, “Çin gibi aktörler küresel pazarda kendilerine haksız bir avantaj sağlamayı seçtiler,” dedi.
Duyuru, ABD ulusal güvenlik danışmanı Jake Sullivan’ın Kanada’da Kanada başbakanıyla bir araya gelerek Ottawa’yı gümrük vergileri konusunda Washington’u takip etmeye çağırmasından bir gün sonra geldi.
ABD Başkanı Joe Biden 2021’de göreve geldiğinden beri, yönetimi Amerikan müttefiklerini Çin’e karşı Washington ile birlikte önlem almaya ikna etmek için büyük önlemler aldı. Pazar günü Kanada’da konuşan Sullivan, “birleşik bir cephenin” ABD ve ortaklarının yararına olacağını söyledi.
Kanada maliye bakanlığı, 1 Ekim’den itibaren geçerli olacak tarifelerin, binek otomobiller, kamyonlar, otobüsler ve teslimat kamyonetleri dahil olmak üzere Çin elektrikli araçlarına uygulanacağını söyledi. Çelik ve alüminyum tarifeleri ise iki hafta sonra yürürlüğe girecek.
Kanada hükümeti ayrıca Ottawa’nın başka nerelerde harekete geçmesi gerektiğini belirlemek için 30 günlük bir danışma süreci başlatıyor. Bakanlık, bataryalar, yarı iletkenler, güneş enerjisi ürünleri ve kritik minerallerin inceleneceğini de sözlerine ekledi.
Kanada tarifeleri, ABD’nin Çin elektrikli araçlarına yönelik benzer bir eylemini ve ABD ve Kanada’dan daha düşük oranlarda olsa da AB tarafından planlanan gümrük vergisi uygulamasını takip ediyor.
Washington ve müttefikleri, Çin’in hakim konumu nedeniyle küresel pazarları elektrikli araçlarla doldurmaya hazırlandığından endişe duyuyor. Ekim ayı sonuna kadar onaylanması beklenen AB tarifeleri, %10’luk mevcut vergilerin üzerine %9 ila %36,3 arasında değişecek.
Kanada maliye bakanlığı, Çin’in “kasıtlı, devlet güdümlü aşırı kapasite politikası ve titiz çalışma ve çevre standartlarının eksikliğinin” küresel elektrikli araç endüstrisindeki çalışanları ve işletmeleri tehdit ettiğini ve Kanada’nın uzun vadeli ekonomik refahını baltaladığını ileri sürdü.
Maliye Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Chrystia Freeland, “Bu nedenle hükümetimiz, oyun alanını düzleştirmek, Kanadalı işçileri korumak ve kilit ticaret ortakları tarafından alınan önlemlere uymak için kararlı adımlarla ilerliyor,” dedi.
Çin’in Washington Büyükelçiliği Kanada’nın bu hamlesinin ayrıntıları hakkında yorum yapmayı reddetti fakat bazı ülkelerin “az gelişmiş sanayilerini korumak” için korumacılık ve ticaret engellerini kullandığını söyledi.
Büyükelçilik sözcüsü Liu Pengyu, “Çin, ilgili ülkeyi piyasa ilkelerine ve uluslararası ticaret kurallarına ciddiyetle uymaya ve tüm ülkelerden şirketler için eşit bir oyun alanı yaratmaya çağırıyor,” dedi.
Otomobil üretimi Kanada’nın en önemli imalat sektörlerinden biri ve tesisler ABD’deki tüketicilere tedarik sağlamak üzere şekillenmiş durumda.
Kanada hükümetine göre sektör yaklaşık 120.000 kişiye doğrudan istihdam sağlıyor. Ottawa da ABD’yi takip ederek yerli elektrikli araçlara yönelik talebi teşvik etmek üzere tasarlanmış sübvansiyonlar sunuyor.
Tarifeler, Mélanie Joly’nin yedi yıl sonra bir Kanada dışişleri bakanının ilk ziyareti olarak Çin’e gitmesinden bir ay sonra geldi. İki ülke arasındaki ilişkiler 2018 yılında Çin’in iki Kanada vatandaşını (Michael Kovrig ve Michael Spavor) gözaltına alması ve üç yıldan fazla bir süre serbest bırakmamasının ardından dibe vurmuştu.
Bu hareket, ABD’nin iade talebine karşılık Kanada’nın Huawei’nin finans müdürü Meng Wanzhou’yu gözaltına almasının ardından bir misilleme olarak görülmüştü.