Bizi Takip Edin

ASYA

Pekin, Filipinler’e yanıt olarak Güney Çin Denizi’ne ilişkin temel çizgilerini yayınladı

Yayınlanma

Çin, Filipinler’in rakip iddiasını özetleyen yasayı kabul etmesinin ardından Güney Çin Denizi’ndeki tartışmalı Scarborough Sığlığı’na ilişkin toprak iddiasını belirledi.

Pazar günü Pekin, Huangyan adası olarak adlandırdığı adanın etrafındaki 16 temel nokta için bir dizi coğrafi koordinat yayınladı ve bunu Manila tarafından iddia edilen deniz parçaları için ilk kez yaptı.

Çin dışişleri bakanlığı “Huangyan Dao [adası] her zaman Çin’in toprağı olmuştur” dedi ve ekledi: “Bu, Çin hükümetinin deniz yönetimini yasal olarak güçlendirmek için attığı doğal bir adımdır ve uluslararası hukuk ve yaygın uygulamalarla uyumludur”

Devlet yayın kuruluşu CCTV’ye bağlı bir sosyal medya kanalı olan Yuyuan Tantian’da yer alan bir paylaşıma göre, Scarborough Sığlığı için temel çizgiler yeni çizilmedi ancak bunların duyurulması Filipinlerin eylemlerine “doğrudan” bir yanıttı.

Yazıda, “Bunu daha önce yayınlamamış olmamızın nedeni, Çin’in komşu ülkelerle deniz sorunlarını ele alma konusunda sürekli olarak rasyonel, ölçülü ve sorumlu bir yaklaşım benimsemiş olmasıdır” denildi.

Pekin, açıklamasının Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi (UNCLOS) gibi uluslararası hukuka ve Çin’in iç hukukuna uygun olduğunu söyledi.

UNCLOS, bir devletin karasularının ve diğer deniz bölgelerinin genişliğini ölçmek için kullandığı kıyı boyunca uzanan başlangıç çizgisini esas hat olarak tanımlamaktadır.

Bir esas hattın kara tarafındaki sular iç sular olarak kabul edilirken, deniz tarafı karasularını, bitişik bölgeleri, münhasır ekonomik bölgeleri ve kıta sahanlığını içerebilir.

Genellikle kıyı boyunca alçak su işaretini takip eder. Ancak bazı durumlarda, Çin’in benimsediği yaklaşım olan, kıyı boyunca belirli noktaları birleştiren düz temel çizgiler çizilebilir.

Pazar günü Çin Doğal Kaynaklar Bakanlığı da Güney Çin Denizi’ndeki 64 ada ve resif için standart isimler açıkladı ve her birine Çince karakterler ve pinyin ile kesin koordinatlar verdi.

Bu adaların çoğu Spratly Adaları’nda yer alıyor ve aralarında iki ülke gemilerinin defalarca çatıştığı İkinci Thomas Sığlığı ve Sabina Sığlığı da bulunuyor.

Cuma günü Filipinler Devlet Başkanı Ferdinand Marcos Jnr, iddialarını iç hukuka dahil eden iki yasayı – Deniz Bölgeleri Yasası ve Takımadalar Deniz Şeritleri Yasası -imzalamıştı.

Pekin buna karşılık olarak Filipin Büyükelçisini çağırarak konuyla ilgili “sert uyarılarda” bulundu.

Çin’in en üst düzey yasama organı olan Ulusal Halk Kongresi’nin dış ilişkiler komitesi, Deniz Bölgeleri Yasası’nın “Çin’in Güney Çin Denizi’ndeki toprak egemenliğini ve denizcilik haklarını ciddi şekilde ihlal ettiğini” söyledi.

Pazar günü Çin Dışişleri Bakanlığı Manila’yı Scarborough Sığlığı ve Spratly Adalarını “yasadışı” olarak deniz bölgelerine dahil etmeye çalışmakla suçladı ve Çin’in “toprak egemenliğini ve denizcilik haklarını ve çıkarlarını sıkı bir şekilde savunmak için yasalara uygun olarak gereken her şeyi yapacağını” söyledi.

ABD’den Filipinler’e destek

Amerika Birleşik Devletleri Filipinlerin bu hamlesini desteklediğini açıkladı.

Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Matthew Miller, “Filipinler tarafından Deniz Bölgeleri Yasasının kabul edilmesi rutin bir konudur ve Filipin deniz hukukunu daha da netleştirmektedir” dedi.

Pazar günü Çin Sahil Güvenliği de Scarborough Sığlığı ile ilgili bir açıklama yayınlayarak Filipinler’i adaya askeri ve kolluk kuvvetlerine ait gemi ve uçakları göndererek “provokasyon” yapmakla suçladı.

Açıklamada ayrıca Filipinli balıkçı teknelerinin lagünde “yasadışı olarak faaliyet gösterdikleri” belirtilerek, bazılarının zehir kullandığından, nesli tükenmekte olan türleri yakaladığından ve “bölgenin kırılgan ekosistemine zarar verdiğinden” şüphelenildiği ifade edildi.

Sahil güvenlik ekipleri Scarborough Sığlığı çevresinde “düzeni sağlamak, yerel ekosistemi ve biyolojik kaynakları korumak ve ulusal toprak egemenliğini ve denizcilik haklarını korumak” için devriye gezmeye devam edeceklerini söyledi.

ASYA

Çinli BYD, AB’nin vergi artışlarına rağmen en yeni aracı Sealion 07’yi Avrupa pazarına sunmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

BYD, Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) yönelik son gümrük vergisi artışlarını göz ardı ederek, en yeni spor-arazi araçlarını (SUV) Avrupa pazarına sunup denizaşırı ülkelerde daha fazla satış yapmayı hedefliyor.

Çarşamba günü yapılan açıklamaya göre, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Sealion 07’yi 2025’ten itibaren müşterilerine teslim etmeye başlayacak ve bu da firmanın Avrupa pazarına girecek yedinci saf elektrikli modeli olacak. BYD ayrıca önümüzdeki yıl ilk kez Güney Kore pazarına girmeyi ve 95 ülkedeki varlığına yenilerini eklemeyi planlıyor.

Avrupa’daki son girişim, Avrupa Birliği’nin geçtiğimiz ay sübvansiyon karşıtı bir soruşturmanın ardından Çin elektrikli araçlarına yüzde 17 ila 35,3 oranında ek gümrük vergisi uygulama kararı almasının ardından geldi ve bu da sektörün görünümüne ve maliyet avantajına duyduğu güvenin altını çiziyor. BYD’nin otomobilleri blokta yüzde 17’lik bir orana tabi.

Çin’de üretilen saf elektrikli otomobillere uygulanan yüzde 10’luk standart gümrük vergisine ek olarak getirilen ek vergiler geçen ay yürürlüğe girdi ve beş yıl sürecek. ABD de aynı gerekçeyle eylül ayından itibaren Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı gümrük vergisini %25’ten %100’e yükseltti.

Bir endüstri danışmanlık şirketi olan Shanghai Mingliang Auto Service’in CEO’su Chen Jinzhu, “BYD’nin araçları ek gümrük vergilerinden sonra bile cazibesini koruyor, bu yüzden şirket için gerçekten büyük bir sorun değil” dedi. South China Morning Post’a konuşan Chen, “Sealion 07, maliyet avantajının ihracat pazarlarındaki bu tür engellerin etkisini azaltmaya nasıl yardımcı olabileceğinin en son örneğidir” diye ekledi.

Shenzhen merkezli BYD, Sealion 07’nin Avrupa’daki fiyatını henüz açıklamadı. Sürüş menzili 450 km olan SUV, anakarada 189,800 yuan’dan (26,272 ABD$) başlıyor ve müşterilere teslimatlar mayıs ayında başlayacak.

UBS analistleri geçen yıl yayınladıkları bir raporda BYD’nin geleneksel AB markalarına kıyasla yüzde 25’lik sürdürülebilir bir maliyet avantajına sahip olduğunu belirtmişlerdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Zhuhai araba saldırısının ardından, Çinli yetkililer ‘güvenliği güçlendirme’ sözü verdi

Yayınlanma

Çin, güneydeki Zhuhai kentinde 35 kişinin ölümüne yol açan ve ülkeyi şoke eden vur-kaç saldırısının ardından güvenliği güçlendirme sözü verdi.

Kentteki büyük bir havacılık fuarı gösterisinin arifesi olan pazartesi günü 62 yaşındaki bir adam arabasını bir spor merkezinde egzersiz yapan insanların üzerine sürdü. Salı günü yetkililer 35kişinin hayatını kaybettiğini ve 43 kişinin de yaralandığını açıkladı. Çin medyasına göre kurbanların çoğunun orta yaşlı ve yaşlı olduğu düşünülüyor.

Devlet medyası salı günü Başkan Xi Jinping’in yerel yetkilileri Zhuhai saldırısından ders çıkarmaya ve “risklerin kaynağında önlenmesi ve kontrolünü güçlendirmeye” çağırdığını bildirdi.

Saldırının nedeni hala belirsizliğini koruyor.

Zhuhai Halk Hastanesi’nin internette dolaşan elektronik tıbbi kayıtları, Fan soyadlı saldırganın işsiz olduğunu ve boynunda ve göğsünde kendi kendini yaraladığı anlaşılan çok sayıda bıçak yarasıyla hastaneye başvurduğunu gösteriyor. Polis, sürücünün bir boşanma anlaşması yüzünden sinirli olduğunu söyledi.

Xi’nin direktifinin ardından, Zhuhai’yi yöneten Guangdong Eyaleti’nin parti başkanı Huang Kunming, eyaletin önemli güvenlik risklerini ortadan kaldırmak ve aşırı olayları önlemek için kamu güvenliği önlemlerini güçlendireceği sözünü verdi. Yetkililer, özellikle kalabalık bölgelerde güvenliğin artırıldığını söylediler.

Huang, Guangdong’un evlilik ve aile, komşuluk anlaşmazlıkları, hukuk ve dava konuları, tarım ve arazi sorunları, kamu maliyesi, emlak ve mülk yönetimi ile ilgili çatışmaları çözmeye odaklanacağını ve aynı zamanda savunmasız bireylere ve ihtiyaç sahiplerine yardım sunacağını söyledi.

Çin’in, ordunun en yeni savaş uçakları ve insansız hava araçlarının sergilendiği en büyük hava gösterisi Zhuhai’de devam ediyor ve South China Morning Post’a konuşan bir etkinlik organizatörü, saldırının ardından güvenlik endişeleri nedeniyle medya brifinglerinde değişiklikler yapıldığını söyledi.

Guangdong yetkilisi “Diğer şehirlerden çok daha fazla polis memurunu Zhuhai’ye seferber ettik” dedi ve ekledi: “Öncelik çok açık – insanların kendilerini daha güvende hissetmeleri için polis varlığını görmelerini sağlamamız gerekiyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin ordusu Filipinler’le tartışmalı bölgede deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi

Yayınlanma

Çin ordusu, Güney Çin Denizi’nde Filipinler ile devam eden gerginliğin ortasında çarşamba günü Scarborough Sığlığı çevresinde ortak bir deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi.

Halk Kurtuluş Ordusu (PLA) Güney Cephesi Komutanlığı devriye faaliyetlerinin “yasalara uygun olarak gerçekleştirildiğini” söyledi.

Çin’de Huangyan Adası ve Filipinler’de Panatag Sığlığı olarak bilinen Scarborough Sığlığı, hem Pekin hem de Manila tarafından talep ediliyor ve 2012’deki yoğun bir çatışmadan bu yana Çin tarafından etkin bir şekilde kontrol ediliyor. Ana Filipin adası Luzon’un yaklaşık 220 km (120 deniz mili) batısında bulunuyor.

Bu tatbikat, Manila ile devam eden gerilimin ortasında PLA tarafından dört ay içinde sığlık çevresinde yapılan ikinci tatbikat.

Son yıllarda iki ülke arasında tırmanan gerilim, özellikle geçen yıldan bu yana bir dizi çatışmanın yaşandığı Scarborough, İkinci Thomas ve Sabina sığlıkları üzerinde yoğunlaşıyor.

Cuma günü Filipinler ihtilaflı sularla ilgili iki yeni yasayı yürürlüğe koydu. Bunlardan biri olan Deniz Bölgeleri Yasası, Spratlys’in büyük bir kısmını Filipin toprağı olarak tanıyor ve adaların taban çizgilerinden 12 deniz mili (22 km) uzanan suların Manila’nın karasuları olduğunu iddia ediyor.

Çin Dışişleri Bakanlığı ise Manila’yı Scarborough Sığlığı ve Spratly Adalarını “yasadışı” olarak deniz bölgelerine dahil etmeye çalışmakla suçladı ve Çin’in “toprak egemenliğini ve denizcilik haklarını ve çıkarlarını sıkı bir şekilde savunmak için yasalara uygun olarak gereken her şeyi yapacağını” söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English