Bizi Takip Edin

Rusya

Putin’in konuşması ültimatomdan fazlası

Avatar photo

Yayınlanma

Putin’in dünkü Dışişleri kolezyumundaki (bu seviyede bir toplantı en son 2021’de yapılmıştı) konuşması haklı olarak çok ilgi çekti.

Konuşma batıya bir “ateşkes teklifi” olarak planlanmıştı. Ancak, doğrusunu söylemek gerekire bu ateşkes teklifi gerçekte bir ültimatomdan başka bir şey değildir. Dahası bunda şaşıracak bir şey de yoktur, zira Rusya’nın kazanma iradesi iki buçuk yıldır sarsılmadı, tersine pekişti.

Sahadaki durumun en gergin olduğu 2022 ortalarından itibaren neredeyse bir yıl boyunca bile bu irade sarsılmamışken, ülkenin iktisadi kalkınma hızının dünya ortalamasının üzerine çıktığı, refah seviyesinin arttığı, hemen bütün iktisadi göstergelerin neoliberal dogmatizme rağmen az çok olumlu seyrettiği, dahası çatışma alanında hasmın ezildiği ve alan kontrolünün genişletildiği bir ortamda geri adım atması beklenemezdi.

Geri adım şöyle dursun, Putin kesin bir ifadeyle, mevcut temas hattına dayanan bir barış bile değil, ancak bütün şartların kabul edilmesi halinde ateşkes uygulanabileceğini söyledi.

Bu şartlar 24 Şubat 2022 konuşmasında belirtilen denazifikasyon ve demilitarizasyondan başka Rusya’ya katılan dört yeni federal bölgenin idari sınırlarını da kapsıyor. Yani bir ateşkes ancak, temas hattının bugünkü haliyle dondurulması değil, Kiev birliklerinin bu dört federal bölgenin idari sınırlarının dışına çıkması ve İstanbul mutabakatına dönmesi halinde ilan edilebilir.

Bunlar Kiev ve “sponsorları” tarafından kabul edilmeyeceği belli olan şeylerdi (ve edilmedi de), ama Ukrayna silahlı kuvvetlerinin savaşma iradesini belirgin bir şekilde etkileyeceği beklenebilir.

Nitekim, Kiev’den önce Stoltenberg ve Austin şartları reddettiklerini (yani, demek ki, Britanya’nın iki önceki sabık başbakanının formülasyonuyla “son Ukraynalıya kadar” savaşma, yahut öldürme kararlılığını koruduklarını) söyledi.

Kiev’deki anayasal görev süresi 20 Mayıs’ta dolmuş dolayısıyla hukuki meşruiyeti kalmamış olan, buna rağmen iktidarın başı kabul edilen kişi ise çok daha dikkat çekici bir ifade kullandı: Putin’in şartlarına “itimat edilemeyeceğini” ve bunlar “kabul edilse bile” zaten Rusya’nın taarruzu durdurmayacağını söyledi.

Bu ancak, Kiev’de belki de kapıların arkasında sesi giderek daha gür çıkan veya hiç değilse rahatsızlığı daha hissedilir olan bir kesimin çatışmayı ne pahasına olursa olsun durdurmak gerektiğini düşündüğüne yorulabilir.

Ancak konuşma bu ültimatomdan fazlasıdır; bu programatik bir konuşma ve Ukrayna meselesinden başka şu iki meseleyi kapsıyor:

1) Kıtayı ABD vasalı haline getiren Avrupalı neoliberal elitle mücadele ve bağımsızlık ve düzeni esas alan dögolcülük;

2) küresel güneyde Orta Asya merkezli “çokkutupluluk” merkezlerinin BRICS, ŞİÖ ve (benim çok daha fazla önem verdiğim) Avrasya Ekonomik Birliği’nden başka bölge dışı güçlerin askeri varlığını tasfiye edecek güvenlik anlaşmaları yoluyla kurulması ve pekiştirilmesi.

İkinci maddenin ilk bölümünü (BRICS, ŞİÖ) tartışmak şimdilerde çok moda. Bunun ikinci bölümü sözkonusu olduğunda ise (Orta Asya ülkelerinin bölge dışı yabancı üslerden arındırılması) genellikle sanki böyle bir durum (Putin’in ifadesiyle “işgal”) yokmuş gibi davranılıyor.

Ancak ilk madde bana kalırsa uzun vadede daha çok önem taşıyor; zira doğrudan doğruya Avrupa’da sınıf dinamikleriyle ilgili ve başka bir şey değil en çok bu, emperyalist sistem içinde köklü bir altüst oluşa yol açabilir.

Konuşmanın Ukrayna meselesine kadar olan ve bu programatik niteliğini yansıtan bölümünün neredeyse eksiksiz bir çevirisi aşağıdadır.

* * *

Putin: Avrupa’da yöneticiler kendi halklarının güvenini kaybetmekten çok Washington’un gözünden düşmekten korkuyor

… Tekrar ediyorum: dünya hızla değişiyor. Ne küresel siyaset, ne ekonomi, ne teknolojik rekabet eskisi gibi olacak. Giderek daha çok sayıda ülke egemenliğini, kendine yeterliliğini, milli ve kültürel benliğini korumaya yöneliyor. Sahnenin önüne küresel güneyin, doğunun ülkeleri çıkıyor; Afrika ve Latin Amerika’nın rolü artıyor. Biz her zaman, daha Sovyet zamanından beri, dünyanın bu bölgelerinin önemini söylüyorduk; ama bugün dinamik tamamen başka, giderek belirginleşiyor. Bir dizi entegrasyon projesinin hızla hayata geçmekte olduğu Avrasya’da da dönüşüm temposunun hızlandığı görülüyor.

Bugün çok kutuplu ve çok yönlü dünya düzeninin ana çizgileri yeni siyasi, iktisadi gerçeklik üzerinde şekilleniyor ve bu objektif bir süreçtir. Bu, bütün yapay birleştirme çabalarına rağmen organik olarak insana has olan kültürel-uygarlıksal çeşitliliği yansıtıyor.

Bu gelecek imgesi dünya ülkelerinin mutlak çoğunluğunun özlemleriyle kesinlikle uyumludur. Bunu, diğer hususların yanı sıra, güvene dayalı diyalog, katılımcıların egemen eşitliği ve birbirine saygı gibi özel bir kültüre dayanan BRICS gibi evrensel bir birliğin çalışmalarına yönelik artan ilgide de görüyoruz. …

Genel olarak, BRICS’in potansiyelinin onun zamanla çokkutuplu dünya düzeninin başlıca düzenleyici kurumlarından biri haline gelmesine imkan vereceğini düşünüyorum.

… Bağımsız Devletler Topluluğu’ndaki meslektaşlarımızla anlaşmaya vardık ve çokkutuplu bir dünyada uluslararası ilişkilerle ilgili ortak bir belgeyi kabul ettik. Ortaklarımızı ŞİÖ ve BRICS başta olmak üzere başka uluslararası platformlarda da bu konuda görüşmeye davet ettik.

Bu diyaloğun BM duvarları içinde de ciddi bir gelişme göstermesini istiyoruz; bu çerçevede bölünmez bir güvenlik sisteminin kurulması gibi temel, herkes için hayati önem taşıyan bir konudaki diyalog da dahil.

Bu bağlamda hatırlatırım: 20’nci yüzyılın sonunda, sert bir askeri-ideolojik cepheleşmenin sona ermesinin ardından uluslararası toplumda güvenlik alanında güvenilir, adil bir düzen kurulması için benzersiz bir şans ortaya çıkmıştı. Bunun için fazla bir şey de gerekmiyordu — sadece bütün ilgili tarafların görüşlerini dinleme becerisi, bunları dikkate almaya karşılıklı hazır oluş. …

… Başında ABD’nin bulunduğu batılı ülkeler soğuk savaşta kazandıklarını ve dünyanın nasıl düzenleneceğine tek başlarına karar verme hakları olduğunu düşündüler. Bu dünya görüşünün pratik ifadesi, her ne kadar Avrupa’da güvenliğin nasıl sağlanacağıyla ilgili başka fikirler mevcut idiyse de, Kuzey Atlantik bloğunun zaman ve mekana sınırsız yayılması projesi oldu. …

Biz hem 90’larda hem de daha sonrasında daima batılı elitlerin seçtiği yolun yanlışlığını gösterdik; sadece eleştirmek ve uyarmakla da kalmadık, seçenekleri ve yapıcı çözümleri önerdik, Avrupa ve dünya güvenliğinde herkesi, altını çizmek istiyorum, herkesi memnun edecek bir mekanizma geliştirilmesinin önemini vurguladık. …

En azından daha 2008’de önerdiğimiz Avrupa güvenlik anlaşması fikrini hatırlayalım. Aynı konular Rusya Dışişleri Bakanlığının 2021 aralığında ABD ve NATO’ya verdiği memorandumda da gündeme gelmişti. …

Bu arada, Avrupa’da ve dünyada güvenliğin ve refahın sağlanması için biricik doğru formül diye ilan edilen batı formülünün aslında işlemediği de yeterince hızlı bir şekilde anlaşılmıştı. Balkanlardaki trajediyi hatırlayalım. Eski Yugoslavya’da biriken iç problemler (elbette, vardı bunlar) kaba dış müdahale yüzünden hızla keskinleşti. NATO tarzı diplomasinin başlıca prensibi daha o zaman kendini bütün ihtişamıyla gösterdi — karmaşık iç ihtilafların çözümünde son derece kısır ve verimsiz bir prensip: taraflardan herhangi bir nedenle pek hoşlarına gitmeyen birini bütün günahlardan ötürü suçlamak ve bütün siyasi, enformatif ve askeri gücü, ekonomik yaptırımları ve kısıtlamaları onun üzerine salmak.

Daha sonra aynı yaklaşımlar yeryüzünün farklı yerlerinde de kullanıldı, siz ve ben çok iyi biliyoruz bunu: Irak, Suriye, Libya, Afganistan ve diğerleri; ve onlar, mevcut problemlerin derinleşmesinden, milyonlarca insanın kaderinin yerle bir edilmesinden, koca koca devletlerin yıkılmasından, beşeri ve sosyal felaket odaklarının, terörist anklavlarının genişlemesinden başka bir şey getirmediler.

Batı şimdi de küstahça Yakındoğu işlerine sızmaya çalışıyor Bu alanı bir zamanlar kendi tekellerine almışlardı ve bunun sonucu bugün herkes tarafından biliniyor, apaçık.

Güney Kafkasya, Orta Asya. İki yıl önce Madrid’deki NATO zirvesinde ittifakın artık sadece Avrupa-Atlantik’te değil Asya-Pasifik bölgesinde de güvenlik meseleleriyle uğraşacağını ilan ettiler. Oralarda yaşayanlar da bunlar olmadan yapamazmış. Belli ki bunun arkasında, kalkınmalarını engelleme kararı aldıkları bölge ülkeleri üzerinde baskıyı artırma çabası var. Bilindiği gibi bu listedeki baş sıralardan birinde ülkemiz, Rusya bulunuyor.

Füze savunma anlaşmasından, orta ve uzun menzilli füzelerin tasfiyesi anlaşmasından, açık hava sahası anlaşmasından tek taraflı çıktığını açıklayarak stratejik istikrarı baltalayanın ve NATO’daki uydularıyla birlikte Avrupa coğrafyasında onlarca yılda yaratılmış olan güven ve silahlanma üzerinde kontrol tedbirleri sistemini yıkanın Washington’un ta kendisi olduğunu da hatırlatırım.

Nihayetinde batılı devletlerin bencilliği ve kibri bugünkü son derece tehlikeli duruma yol açtı. Geri dönüşsüzlük noktasına kabul edilemeyecek kadar yaklaşmış bulunuyoruz. Büyük bir nükleer cephaneliği bulunan Rusya’yı stratejik yenilgiye uğratma çabaları batılı siyasetçilerin bütün sınırları aşmış maceracılığını gösteriyor. Ya kendi ortaya koydukları tehdidin büyüklüğünü anlamıyorlar ya da kendilerinin cezalandırılmazlığı ve münhasırlığına dair obsesif bir inanca saplanmışlar. Bunların her ikisi de trajediyle son bulabilir.

Açıktır ki Avrupa-Atlantik güvenlik sisteminin çöküşüne tanık oluyoruz. Bugün artık bu sistem yoktur. Bunu fiilen yeni baştan kurmak gerekiyor. Bütün bunlar bizim ortaklarımızla, bütün ilgili ülkelerle birlikte (bunlar hiç de az değil) Avrasya’da güvenliğin sağlanması için kendi seçeneklerimizi geliştirmemizi ve bunları daha sonra geniş bir uluslararası tartışmaya açmamızı gerektiriyor. …

Bunun için hangi temeller üzerinde ne yapmak gerek?

Birincisi, gelecekteki böyle bir güvenlik sisteminin bütün potansiyel katılımcılarıyla diyalog geliştirmek gerekli. Sizden, başlangıç için, Rusya ile yapıcı bir karşılıklı etkileşime açık devletlerle zaruri meseleleri ele almanızı rica ediyorum.

Geçtiğimiz günlerde Çin Halk Cumhuriyeti ziyareti sırasında bu problematiği ÇHC Başkanı Si Tsinpin ile de görüştük. Rusya’nın teklifinin, Çin’in küresel güvenlik alanındaki temel ilkeleriyle çelişmediği gibi tersine bunları geliştirdiğini ve tam bir uyum içinde olduğunu ifade ettik.

İkincisi, gelecekteki güvenlik mimarisinin, bunun kuruluşunda yer almayı arzu eden bütün Avrasya ülkeleri için açık olması ilkesinden yola çıkmak önem taşıyor. “Herkes için” kuşkusuz hem Avrupa hem NATO ülkelerini de kapsıyor.

… Avrupa’daki epey yüksek siyasetçilerin de katıldığı Rusya karşıtı propaganda kampanyasına Rusya’nın güya Avrupa’ya saldırmaya hazırlandığı spekülasyonları eşlik ediyor. Bu konuda defalarca konuştum… bu tam bir hezeyandır, sadece silahlanma bahanesidir.

… Avrupa için tehlike Rusya’dan gelmiyor. Avrupalılar için başlıca tehdit ABD’ye olan kritik ve sürekli artan, fiilen mutlak bağımlılıktır: askeri, siyasi, teknolojik, ideolojik ve enformasyon alanlarında. Avrupa küresel iktisadi kalkınmanın şarampolüne gitgide daha fazla kayıyor, göçmen ve diğer yakıcı problemlerin kaosuna yuvarlanıyor, uluslararası özne kimliğini ve kültürel benliğini kaybediyor.

Bazen, Avrupa’da yönetimdeki siyasetçilerin ve Avrupa bürokrasisinin temsilcilerinin kendi halklarının, kendi yurttaşlarının güvenini kaybetmekten çok Washington’un gözünden düşmekten korktuğu izlenimi hasıl oluyor. Son Avrupa Parlamentosu seçimleri de bunu gösteriyor. Avrupalı siyasetçiler aşağılanmayı, hoyratça davranılmayı ve Avrupalı liderlerin dinlenmesine ilişkin skandalları sineye çekerken, ABD onları sadece kendi menfaatleri için kullanıyor: ya onları kendi pahalı gazını almaya zorluyor (yeri gelmişken, gaz Avrupa’da ABD’dekinden üç ya da dört kat daha pahalı) ya da şimdi olduğu gibi Avrupa ülkelerinin Ukrayna’ya silah sevkiyatını arttırmasını talep ediyor. Bu arada, taleplerin zaten ardı arkası kesilmiyor. Ve onlara karşı da, Avrupa’daki iktisadi girişimcilere karşı da yaptırımlar getiriyorlar.

… ABD’nin kendisine gelince, askeri teknolojilere ve yarının teknolojilerine yatırım yapıyor: uzaya, modern dronlara, yeni fiziksel ilkelere dayalı saldırı sistemlerine, yani gelecekte silahlı mücadelenin doğasını ve dolayısıyla güçlerin askeri ve siyasi potansiyelini ve dünyadaki konumlarını tayin edecek olan alanlara. Şimdi bunlara öyle bir rol veriliyor: paracıkları bizim için gereken yerlere yatırın. Ama bu, Avrupa potansiyelini filan artırmıyor.

Eğer Avrupa dünyanın gelişmesinde bağımsız merkezlerden ve gezegenin kültür ve uygarlık kutuplarından biri olma niteliğini korumak istiyorsa kesinlikle Rusya’yla iyi ilişkilere ihtiyacı var ve en önemlisi biz de buna hazırız.

Bu aslında basit ve aşikar gerçeği kulağı başkalarının iradesi ve fısıltılarında değil ama gerçekten Avrupa ve dünya ölçeğindeki siyasetçiler, bu ülkelerin ve halkların tarihi kategorilerle düşünen yurtseverleri kavramıştı. Savaş sonrası yıllarda Charles de Gaulle birçok defa söylemişti bunu. İyi hatırlıyorum: 1991’de, o zaman benim de katılma şansı bulduğum bir görüşme sırasında Almanya şansöliyesi Helmuth Kohl Avrupa ile Rusya’nın ortaklığının altını çizmişti. Avrupalı siyasetçilerin yeni kuşağının bu mirasa er ya da geç döneceğine inanıyorum.

ABD’ye gelince, orada bugün hakim liberal-globalist elitlerin kendi ideolojilerini bütün dünyaya ne yoldan olursa olsun yayma, kendi imparatorluk statülerini, hakimiyetlerini koruma yönünde sonu gelmeyen girişimleri ülkeyi de tüketiyor, onu çözülmeye götürüyor, Amerikan halkının gerçek menfaatleriyle apaçık bir tezat teşkil ediyor. Eğer bu çıkmaz yol, kendi seçilmişliğine ve münhasırlığına inançla karışık saldırgan mesihçilik olmasaydı uluslararası ilişkiler çoktan istikrara kavuşmuş olurdu.

Üçüncüsü, Avrasya güvenlik sistemi fikrini öne sürmek için Avrasya’da halihazırda faaliyet göstermekte olan çoktaraflı örgütler arasındaki diyalog sürecini büyük ölçüde hızlandırmak gerek. Burada mevzubahis olan öncelikle Birlik Devleti, Kolektif Güvenlik Anlaşması Örgütü, Avrasya Ekonomik Birliği, Birleşik Devletler Topluluğu, Şanghay İşbirliği Örgütü’dür. …

Dördüncüsü, Avrasya’da yeni bir ikili ve çoktaraflı kolektif güvenlik garantileri sistemi için geniş bir tartışmaya başlamanın zamanı geldiğini düşünüyoruz. Bu bağlamda perspektif olarak Avrasya bölgesindeki dış güçlerin askeri varlığını da tedricen azaltmak gerekiyor.

Elbette bugünkü durumda bu tezin gerçekçi görünmeyebileceğini anlıyoruz, ama bu bugün için. Eğer gelecekte güvenilir bir güvenlik sistemi inşa edersek bölge dışı askeri varlık bulundurulması zarureti olmayacaktır. Doğrusunu söylemek gerekirse esasen bugün de bu zaruret yok, bu sadece işgal demek, hepsi o. …

Bu bağlamda Belarus dostlarımızın programatik bir belge, 21’inci yüzyılda çokkutupluluk ve çoğulculuk şartı üzerine çalışılması inisiyatifini destekliyoruz. Bu şartta sadece uluslararası hukukun temel ilkelerine yaslanan çerçeve ilkeler değil daha geniş bir planda batı merkezli bir dünyanın yerini almakta olan bir uluslararası ilişkiler sistemi olarak çokkutupluluğun ve çoktaraflılığın muhtevası, tabiatına dair stratejik vizyon formüle edilebilir. …

Beşincisi, Avrasya güvenlik ve kalkınma sisteminin en önemli parçası, kuşkusuz, ekonomi, sosyal refah, entegrasyon ve karşılıklı yarara dayanan işbirliği meseleleri; yoksulluğun, eşitsizliğin üstesinden gelinmesi gibi genel problemlerin çözümü, iklim, ekoloji; pandemi ve küresel ekonomide kriz tehditlerine karşı acil tepki mekanizmalarının kurulması olmalı — hepsi de önemli.

Batı, eylemleriyle sadece dünyada askeri-siyasi istikrarı baltalamakla kalmadı; yaptırımlarla, ticaret savaşlarıyla da kilit önem taşıyan pazar kuruluşlarını itibarsızlaştırdı ve zayıflattı. IMF ve Dünya Bankası’nı kullanarak, ikim gündemini çarpıtarak küresel güneyin kalkınmasını engelliyor. Batı, kendi yazdığı kurallarla bile rekabette kaybediyor ve yasak bariyerlerini, her türden korumacılığı uygulamaya koyuyor. ABD fiilen Dünya Ticaret Örgütü’nün uluslararası ticaretin düzenleyicisi rolünü reddetti. Her şey bloke edildi. Üstelik sadece rakiplerine değil kendi uydularına da baskı uyguluyor. Bugün resesyonun kıyısında sallanan Avrupa ekonomilerinin özsuyunu nasıl emdiğini izlemek yeterli.

Batı ülkeleri Rusya’nın varlıklarının ve döviz rezervlerinin bir kısmını dondurdu. Şimdi de bunları tamamen mülk edinmek için nasıl bir hukuki zemin oluşturacaklarını düşünüyorlar. Ama bütün bu sahtekarlığa rağmen hiç kuşkusuz hırsızlık hırsızlık olarak kalacak ve diğer taraftan cezasız da kalmayacaktır.

Mesele daha derin. Rusya’nın varlıklarını çalarak kendi kurdukları ve onlarca yıldır kendilerine refah getiren, kazandıklarından fazlasını tüketmelerine, borçlar ve yükümlülükler yoluyla bütün dünyadan para sızdırmalarına imkan veren sistemin yıkımına yönelik bir adım daha atacaklar. Artık bütün ülkeler ve şirketler, varlık fonları için, uzaklardaki varlık ve rezervlerinin hem hukuki hem de iktisadi anlamda güvende olmadığı aşikar hale geliyor. ABD ve batı tarafından mülksüzleştirilme sırasında bir sonraki, herhangi bir başkası olabilir — işte bu yabancı devletlerin fonları, onlar olabilir. …

Etkili ve güvenli, batının kontrol ettiklerine alternatif, ikili ve çoktaraflı dış iktisadi mekanizmaların kurulmasını ciddi bir şekilde hızlandırmamız gerektiğini düşünüyorum. Bu ayrıca, milli paralarla hesapların genişletilmesini, bağımsız ödeme sistemlerinin kurulmasını ve batı tarafından bloke edilmiş veya sınırlanmış kanalların etrafından dolanacak üretim ve piyasa zincirlerinin oluşturulmasını öngörüyor.

Elbette, Avrasya’da, yani doğal coğrafi çekirdeğini Rusya’nın teşkil ettiği bu kıtada uluslararası ulaştırma koridorlarının geliştirilmesi çabalarına devam etmek de zaruridir. …

Rusya

CNN: Rusya, Ukrayna’daki hedeflerini değiştirmiş olabilir

Yayınlanma

CNN’in Batı istihbaratına dayandırdığı haberine göre, ‘Rusya Ukrayna’da kontrol ettiği bölgeleri sağlamlaştırmaya ve ekonomiyi canlandırmaya odaklanmış olabilir’. Kremlin hedeflerin değişmediğini belirtirken, bazı ABD’li yetkililer tarafların anlaşmaya yaklaştığını düşünüyor.

CNN televizyonu, ABD ve diğer Batı ülkelerinin istihbarat raporlarına aşina kaynaklara dayandırdığı haberinde, Rusya’nın Ukrayna’daki çatışmada hedeflerini “daha kısa vadeli” olanlara kaydırmış olabileceğini bildirdi.

Kanalın aktardığı istihbarat bilgilerine göre, Rus tarafı kontrolü altına aldığı topraklardaki konumunu güçlendirmeye ve ekonomiyi canlandırmaya odaklanmayı planlıyor.

Haberde, CNN‘e ismini vermek istemeyen üst düzey Amerikalı ve Ukraynalı yetkililerin görüşlerine yer verildi.

Yetkililerden biri, bu değişikliklerin Moskova’nın Washington ile ilişkilerini iyileştirme arzusundan kaynaklandığını düşünüyor.

Aynı kaynak, Rusya’nın Ukrayna’da yeni toprakların kontrol altına alınması gibi “maksimalist askeri hedeflerinden” vazgeçmediğini de belirtti.

Habere göre, bu yılın başlarında Amerikan istihbarat yetkilileri, ABD Başkanı Donald Trump’ın danışmanlarına Rusya’nın tam olarak bunu hedeflediğini söylemişti.

Bu hafta Kremlin, Devlet Başkanı Vladimir Putin’in askeri müdahalenin başlangıcından bu yana hedeflerinin değişmediğini belirterek, “Ulusal çıkarlarımızı güvence altına almalıyız,” açıklamasını yaptı.

Kremlin Sözcüsü Dmitriy Peskov da bir ay önce yaptığı açıklamada, Rusya’nın güvenliğini sağlamanın hedef olduğunu ve Moskova’nın çözüm sürecinde bununla ilgilendiğini kaydetmişti.

Geçen yılın yaz aylarında Putin, barış için şartlar arasında Ukrayna ordusunun Donbass cumhuriyetleri, Herson ve Zaporojye oblastlarından tamamen çekilmesini, ayrıca bu bölgelerin, Kırım ve Sivastopol’un Rusya toprağı olarak tanınmasını saymıştı.

Ukrayna bu şartları ültimatom olarak değerlendirirken, Rusya Dışişleri Bakanı Sergey Lavrov, geçen günlerde O Globo gazetesine verdiği röportajda bunları “zorunluluk” olarak nitelendirmişti.

ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, Fox News‘e yaptığı açıklamada, Ukrayna’nın 2014 sınırlarına dönebileceğinden şüphe duyduğunu belirtti.

Hem Rubio hem de Başkan Yardımcısı J.D. Vance, Moskova ve Kiev’in çözüme ulaşmak için farklı şartları olduğunu ancak buna rağmen tarafların anlaşmaya daha yakın olduğu görüşünü dile getirdi.

Trump’ın özel temsilcisi Keith Kellogg ise Ukrayna’nın, Washington tarafından sunulan ve fiili toprak kayıplarının tanınmasını da içeren çatışmayı sona erdirme şartlarını kabul ettiğini iddia etti.

ABD, Ukrayna’ya ihanet etti

Okumaya Devam Et

Rusya

Abhazya ile Rusya arasında hava ulaşımı, 30 yıl sonra yeniden başladı

Yayınlanma

Rusya ve Abhazya arasında 1993 yılından bu yana ilk tarifeli uçak seferi Moskova’dan Sohum’a gerçekleşti. 30 yılı aşkın bir aradan sonra Sohum Uluslararası Havalimanı’na inen uçak, Abhazya ve Rusya’dan yetkililer ve sanatçılar tarafından karşılandı.

Rusya ile Abhazya arasında 1993 yılından bu yana ilk tarifeli uçak seferi, dün Moskova’dan Sohum’a gerçekleşti.

TASS ajansının haberine göre, 30 yılı aşkın bir aradan sonra V. G. Ardzinba Sohum Uluslararası Havalimanı’na inen uçak, tarihi bir an yaşattı.

Sohum Havalimanı’nda ilk tarifeli uçak seferi törenle karşılandı. Törene Abhazya Devlet Başkanı Badra Gunba, Rusya Devlet Başkanlığı İdaresi Birinci Başkan Yardımcısı Sergey Kiriyenko, Abhazya Başkan Yardımcısı Beslan Bigvava, Parlamento Başkanı Laşa Aşuba, Başbakan Vladimir Delba, Abhazya’nın ilk devlet başkanının eşi Svetlana Cergeniya, milletvekilleri, hükümet üyeleri, siyasi kuruluş ve parti liderleri katıldı.

Ayrıca törene Abhazya Cumhuriyeti’nin Türkiye tam yetkili temsilcisi İbrahim Avidzba ve Türkiye’den de Abhaz Çerkes toplumundan bir çok temsilci de katıldı.

Abhazya Cumhuriyeti’nin Türkiye Tam yetkili temsilcisi İbrahim AVİDZBA ve Türkiye’den Abhaz Çerkes toplumundan bir çok katılımcı da bu tarihi ana tanıklık ettiler.

İlk uçuşla gelenler arasında Abhazya ve Rusya halk sanatçısı Yevgeniy Knyazev, Abhazya halk sanatçısı ve Rusya onur sanatçısı Alisa Gitsba, Abhazya’nın Rusya Büyükelçisi Alhas Kvitsinia ve turistler yer aldı.

Uçak yolcuları, uçuş süresinin çok hızlı geçtiğini ve kabinde çok samimi ve neşeli bir atmosfer olduğunu belirtti.

Knyazev, “Sohum Havalimanı’nın açılması mutluluk verici. Uçuşta çok eğlendik,” dedi ve kendisine sunulan Abhaz şarabı dolu boynuzu boşalttı.

Kvitsinia, Abhazya’nın bu bayramı 30 yılı aşkın süredir beklediğini söyledi ve Abhazya ile Rusya arasındaki hava ulaşımının yeniden sağlanmasında emeği geçen herkese teşekkür etti.

Moskova’dan ilk uçuşu UVT Aero havayolu şirketi Vnukovo-Sohum güzergahında gerçekleştirdi.

İkinci uçuş 3 Mayıs’ta başlayacak ve ardından uçuşlar haftada bir kez, cumartesi günleri yapılacak. UVT Aero daha önce Vnukovo Uluslararası Havalimanı’ndan kalkış saatinin Türkiye saatiyle 14.30 olduğunu duyurmuştu.

Abhazya’nın başkentinden dönüş uçuşu Türkiye saatiyle 19.30’da, Vnukovo Havalimanı’na iniş ise Türkiye saatiyle 23.00’te gerçekleşti.

Bu hafta içinde, hava trafik kontrol çevrelerinden bir kaynak TASS‘a yaptığı açıklamada, Moskova’dan Sohum’a direkt uçuş süresinin yaklaşık 3 saat 50 dakika olacağını belirtmişti.

Tüm uçuşlar 50 koltuklu Bombardier CRJ-200 tipi uçaklarla yapılıyor.

Rusya Federal Sivil Havacılık Kurumu (Rosaviatsiya), iFly ve Nordstar havayolu şirketlerine Moskova ve Krasnoyarsk’tan Abhazya’nın başkentine uçuş izinleri verdi.

iFly’a Moskova’dan Sohum’a haftada 14 uçuş, Nordstar’a ise haftada 7 uçuş yapma izni verildi.

Ayrıca Nordstar, Krasnoyarsk’tan Abhazya’nın başkentine haftada 3 kez uçuş izni aldı. Sohum Havalimanı basın dairesinden yapılan açıklamada, uçuş güvenliği kontrolünün Sohum Havalimanı’nın havaalanı-kontrol merkezi tarafından sağlandığı belirtildi.

Sohum Havalimanı, Gürcistan-Abhazya silahlı çatışmasının ardından 1993 yılında uçuşlara kapatılmıştı.

Ekim 2023’te Abhazya hükümeti, havalimanının yeniden inşasıyla ilgilenen Rus şirketi Altyapı Geliştirme ile devlet-özel sektör işbirliği anlaşması imzaladı.

Bu anlaşmaya göre devlet, havaalanını, havaalanı altyapısını ve tarihi terminal binasını mülkiyetinde tutacak.

Ayrıca, çift kullanımlı tesis statüsü ve V. G. Ardzinba Sohum Uluslararası Havalimanı adı korunacak.

Okumaya Devam Et

Rusya

Kremlin: Nazi Almanyasını ABD’nin yardımı olmasa da yenmiş olurduk

Yayınlanma

Kremlin Sözcüsü Dmitriy Peskov, Rusya’nın İkinci Dünya Savaşı sırasında ABD’nin Lend-Lease programı kapsamındaki yardımını takdir ettiğini ancak Sovyetler Birliği’nin bu yardım olmasa bile Nazi Almanyasını yeneceğini belirtti. Peskov, müttefiklerin katkısının unutulmaması gerektiğini vurgularken, Rusya’nın Lend-Lease borcunu 2006’da tamamen ödediğini hatırlattı.

Kremlin Sözcüsü Dmitriy Peskov, Rusya’nın İkinci Dünya Savaşı sırasında ABD tarafından Sovyetler Birliği’ne sağlanan Lend-Lease (Ödünç Verme ve Kiralama) programı kapsamındaki yardımlar için minnettar olduğunu ancak Sovyet ordusunun bu yardım olmasa bile Nazi Almanyasını yeneceğini ifade etti.

TASS ajansının aktardığına göre Peskov, müttefiklerin zafere katkısının unutulmaması gerektiğini de sözlerine ekledi.

Peskov, “Znaniye, Perviyye” adlı etkinlikte yaptığı konuşmada, ABD Kongresinin Lend-Lease yasasını 11 Mart 1941’de kabul ettiğini hatırlattı.

Bu yasa kapsamında SSCB’ye araç, uçak, mühimmat ve tank sevkiyatının başladığını belirten Peskov, “Lend-Lease olmadan başaramazdık diyebilir miyiz? Hayır. Başarırdık ve yine de kazanırdık. Toprak yerdik ama kazanırdık. Ama bize yardım ettiler ve bunu takdir etmeli, unutmamalıyız,” dedi.

Lend-Lease, ABD’nin İkinci Dünya Savaşı sırasında müttefiklerine savaş malzemeleri, teçhizat, gıda ve petrol ürünleri dahil stratejik ham maddeler tedarik ettiği devlet programıydı.

Mart 1941’den Ağustos 1945’e kadar ABD, Lend-Lease kapsamında müttefiklerine toplam değeri 50 milyar doları aşan yardım sağladı.

Bu yardımın yaklaşık 31 milyar doları Birleşik Krallık’a, 11 milyar doları SSCB’ye gönderilirken, Fransa ve Çin gibi diğer ülkeler de alıcılar arasındaydı.

Peskov, Sovyetler Birliği’nin halefi olan Rusya’nın Lend-Lease kapsamındaki borçlarını tamamen ödediğini vurguladı.

Sözcü, son ödemenin 2006 yılında Devlet Başkanı Vladimir Putin döneminde yapıldığını hatırlattı.

Mayıs 2022’de dönemin ABD Başkanı Joe Biden, Ukrayna için Lend-Lease yasasını imzalamıştı.

Yasaya göre Kiev, 2023 mali yılında Washington’dan bazı yasal koşullara (örneğin beş yıllık kredi süresi veya ABD’nin kiralama nedeniyle yaptığı masrafların ödenmesi gibi) uymadan askeri teçhizat kiralayabilecekti.

Fakat Ukrayna bu program kapsamında herhangi bir yardım almadı ve Washington, askeri destek için başka mekanizmaları kullandı.

Putin ve Lukaşenko Volgograd’da bir araya geldi

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English