Bizi Takip Edin

ASYA

Wang Yi’nin Güneydoğu Asya turu, Washington’ın bölgedeki hamlelerine yanıt

Yayınlanma

Çin Dışişleri Bakanı Wang Yi’nin Güneydoğu Asya turu perşembe günü başladı. Çinli uzmanlar, Wang’ın üç ülkeyi kapsayan gezisini ASEAN üyesi ülkelerle işbirliğini güçlendirme ve daha güçlü bağlar kurma çabalarının bir parçası olarak değerlendiriyor.

Çin Komünist Partisi (ÇKP) Merkez Komitesi Siyasi Bürosu üyesi ve ÇKP Merkez Komitesi Dış İlişkiler Komisyonu Ofisi direktörü de olan Wang’ın 10 Ağustos’ta başlayan ve Singapur, Malezya, Kamboçya’yı kapsayan ziyareti 13 Ağustos’ta sona erecek.

Wang’ın ziyaretinin aynı zamanda ABD’nin Asya-Pasifik’te müttefikleriyle yürüttüğü Pekin’i hedef alan faaliyetlerini ve Çin karşıtı propagandayı önlemek için “bölgesel dayanışma ve işbirliğini” artırma girişimini vurguladığı düşünülüyor.

Çin Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Mao Ning, ziyaretin üç Güneydoğu Asya ülkesiyle stratejik iletişimi güçlendirmesini, Çin-Singapur ilişkilerinin yeni karakterizasyonunu hayata geçirmesini, Malezya ve Kamboçya ile ortak bir geleceğe sahip bir toplum inşa etmede sağlam ilerleme kaydetmesini, yüksek kaliteli Kuşak ve Yol Girişimi (BRI) işbirliğini derinleştirmesini ve ikili ilişkileri yeni zirvelere taşımasını umduğunu söyledi.

Sözcü, Çin’in, Küresel Kalkınma Girişimi, Küresel Güvenlik Girişimi ve Küresel Medeniyet Girişimi’ni uygulamak, ekonomik toparlanmayı hızlandırmak, barış ve istikrarı korumak, alışverişi ve karşılıklı öğrenmeyi derinleştirmek,  barış, istikrar ve kalkınmaya daha da büyük katkı sağlamak için üç ülkeyle birlikte çalışmaya hazır olduğunu bildirdi.

Çin-ASEAN işbirliği

Çin Dışişleri Üniversitesi’nde profesör olan Li Haidong, Global Times’a 2023’ün Çin-ASEAN işbirliği için önemli bir yıl olduğunu ve bağları ilerletmek için özel bir an olduğunu vurguladı.

2023 yılı, Çin’in Güneydoğu Asya Dostluk ve İşbirliği Antlaşması’na (TAC) katılımının 20. yıldönümü ve Çin’in ASEAN üyesi ülkelerle 21. Yüzyıl Deniz İpek Yolu girişiminin 10. yıldönümü. 2023 yılı aynı zamanda Kuşak ve Yol Girişimi’nin (KYG) de 10. yıldönümü.

Li, Güneydoğu Asya ülkelerinin KYG işbirliğinin ilerletilmesinde ön saflarda yer aldığını ve Çin’in dış çevresinin sürdürülebilir istikrarının sağlanmasında kilit rol oynadığını söyledi.

Li, “Aynı şey ASEAN üyeleri için de geçerli, zira ASEAN ülkelerinin çoğu çatışma ve bölünmenin olduğu bir Asya-Pasifik bölgesi yerine Asya-Pasifik bölgesinde kalıcı ve istikrarlı refahın devam etmesini istiyor” dedi.

Hainan Tropikal Okyanus Üniversitesi ASEAN Araştırma Enstitüsü Dekanı Gu Xiaosong ise, Güneydoğu Asya’nın ABD’nin ‘Hint-Pasifik Stratejisi’nin en önemli parçası olduğunu ve bazı ülkelerin ABD’nin ASEAN’a girmesi için bir “kama olmaya zorlandığını” ifade etti.

Li de, Çin ile ASEAN üyeleri arasındaki ilişkilerde ABD’nin “yıkıcı bir faktör” olduğunu söyledi. Washington’ın Güneydoğu Asya’da “Çin tehditlerine” oynayarak “Çin karşıtı bir fikir birliği” oluşturmaya çalıştığını ifade eden Li, ABD’nin çatışma üzerinden bölgesel hegemonya kurma çabalarına karşı bu ziyaretlerin etkili olacağı yorumunu yaptı.

ASEAN üç yıl üst üste Çin’in en büyük ticaret ortağı oldu. ASEAN üyesi ülkelerle ticaret 2023’ün ilk yarısında Çin’in toplam ticaretinin yüzde 15,3’ünü oluşturdu ve 2022’ye göre yüzde 5,4 artışla 3,08 trilyon yuana (428,96 milyar dolar) ulaştı.

Öte yandan Gu, ABD’nin Güneydoğu Asya’ya müdahalesinin bölgesel alışverişlerin önemini vurguladığını söyledi.

Gu, Çin ve ASEAN üyelerinin ekonomik ve ticari karşılıklı faydayı, insanlar arası alışverişi ve siyasi iletişimi sürekli güçlendirerek, ABD’nin “kötü niyetli kışkırtmalarını” aşabileceklerini vurguladı.

ASYA

Çinli BYD, AB’nin vergi artışlarına rağmen en yeni aracı Sealion 07’yi Avrupa pazarına sunmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

BYD, Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) yönelik son gümrük vergisi artışlarını göz ardı ederek, en yeni spor-arazi araçlarını (SUV) Avrupa pazarına sunup denizaşırı ülkelerde daha fazla satış yapmayı hedefliyor.

Çarşamba günü yapılan açıklamaya göre, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Sealion 07’yi 2025’ten itibaren müşterilerine teslim etmeye başlayacak ve bu da firmanın Avrupa pazarına girecek yedinci saf elektrikli modeli olacak. BYD ayrıca önümüzdeki yıl ilk kez Güney Kore pazarına girmeyi ve 95 ülkedeki varlığına yenilerini eklemeyi planlıyor.

Avrupa’daki son girişim, Avrupa Birliği’nin geçtiğimiz ay sübvansiyon karşıtı bir soruşturmanın ardından Çin elektrikli araçlarına yüzde 17 ila 35,3 oranında ek gümrük vergisi uygulama kararı almasının ardından geldi ve bu da sektörün görünümüne ve maliyet avantajına duyduğu güvenin altını çiziyor. BYD’nin otomobilleri blokta yüzde 17’lik bir orana tabi.

Çin’de üretilen saf elektrikli otomobillere uygulanan yüzde 10’luk standart gümrük vergisine ek olarak getirilen ek vergiler geçen ay yürürlüğe girdi ve beş yıl sürecek. ABD de aynı gerekçeyle eylül ayından itibaren Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı gümrük vergisini %25’ten %100’e yükseltti.

Bir endüstri danışmanlık şirketi olan Shanghai Mingliang Auto Service’in CEO’su Chen Jinzhu, “BYD’nin araçları ek gümrük vergilerinden sonra bile cazibesini koruyor, bu yüzden şirket için gerçekten büyük bir sorun değil” dedi. South China Morning Post’a konuşan Chen, “Sealion 07, maliyet avantajının ihracat pazarlarındaki bu tür engellerin etkisini azaltmaya nasıl yardımcı olabileceğinin en son örneğidir” diye ekledi.

Shenzhen merkezli BYD, Sealion 07’nin Avrupa’daki fiyatını henüz açıklamadı. Sürüş menzili 450 km olan SUV, anakarada 189,800 yuan’dan (26,272 ABD$) başlıyor ve müşterilere teslimatlar mayıs ayında başlayacak.

UBS analistleri geçen yıl yayınladıkları bir raporda BYD’nin geleneksel AB markalarına kıyasla yüzde 25’lik sürdürülebilir bir maliyet avantajına sahip olduğunu belirtmişlerdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Zhuhai araba saldırısının ardından, Çinli yetkililer ‘güvenliği güçlendirme’ sözü verdi

Yayınlanma

Çin, güneydeki Zhuhai kentinde 35 kişinin ölümüne yol açan ve ülkeyi şoke eden vur-kaç saldırısının ardından güvenliği güçlendirme sözü verdi.

Kentteki büyük bir havacılık fuarı gösterisinin arifesi olan pazartesi günü 62 yaşındaki bir adam arabasını bir spor merkezinde egzersiz yapan insanların üzerine sürdü. Salı günü yetkililer 35kişinin hayatını kaybettiğini ve 43 kişinin de yaralandığını açıkladı. Çin medyasına göre kurbanların çoğunun orta yaşlı ve yaşlı olduğu düşünülüyor.

Devlet medyası salı günü Başkan Xi Jinping’in yerel yetkilileri Zhuhai saldırısından ders çıkarmaya ve “risklerin kaynağında önlenmesi ve kontrolünü güçlendirmeye” çağırdığını bildirdi.

Saldırının nedeni hala belirsizliğini koruyor.

Zhuhai Halk Hastanesi’nin internette dolaşan elektronik tıbbi kayıtları, Fan soyadlı saldırganın işsiz olduğunu ve boynunda ve göğsünde kendi kendini yaraladığı anlaşılan çok sayıda bıçak yarasıyla hastaneye başvurduğunu gösteriyor. Polis, sürücünün bir boşanma anlaşması yüzünden sinirli olduğunu söyledi.

Xi’nin direktifinin ardından, Zhuhai’yi yöneten Guangdong Eyaleti’nin parti başkanı Huang Kunming, eyaletin önemli güvenlik risklerini ortadan kaldırmak ve aşırı olayları önlemek için kamu güvenliği önlemlerini güçlendireceği sözünü verdi. Yetkililer, özellikle kalabalık bölgelerde güvenliğin artırıldığını söylediler.

Huang, Guangdong’un evlilik ve aile, komşuluk anlaşmazlıkları, hukuk ve dava konuları, tarım ve arazi sorunları, kamu maliyesi, emlak ve mülk yönetimi ile ilgili çatışmaları çözmeye odaklanacağını ve aynı zamanda savunmasız bireylere ve ihtiyaç sahiplerine yardım sunacağını söyledi.

Çin’in, ordunun en yeni savaş uçakları ve insansız hava araçlarının sergilendiği en büyük hava gösterisi Zhuhai’de devam ediyor ve South China Morning Post’a konuşan bir etkinlik organizatörü, saldırının ardından güvenlik endişeleri nedeniyle medya brifinglerinde değişiklikler yapıldığını söyledi.

Guangdong yetkilisi “Diğer şehirlerden çok daha fazla polis memurunu Zhuhai’ye seferber ettik” dedi ve ekledi: “Öncelik çok açık – insanların kendilerini daha güvende hissetmeleri için polis varlığını görmelerini sağlamamız gerekiyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin ordusu Filipinler’le tartışmalı bölgede deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi

Yayınlanma

Çin ordusu, Güney Çin Denizi’nde Filipinler ile devam eden gerginliğin ortasında çarşamba günü Scarborough Sığlığı çevresinde ortak bir deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi.

Halk Kurtuluş Ordusu (PLA) Güney Cephesi Komutanlığı devriye faaliyetlerinin “yasalara uygun olarak gerçekleştirildiğini” söyledi.

Çin’de Huangyan Adası ve Filipinler’de Panatag Sığlığı olarak bilinen Scarborough Sığlığı, hem Pekin hem de Manila tarafından talep ediliyor ve 2012’deki yoğun bir çatışmadan bu yana Çin tarafından etkin bir şekilde kontrol ediliyor. Ana Filipin adası Luzon’un yaklaşık 220 km (120 deniz mili) batısında bulunuyor.

Bu tatbikat, Manila ile devam eden gerilimin ortasında PLA tarafından dört ay içinde sığlık çevresinde yapılan ikinci tatbikat.

Son yıllarda iki ülke arasında tırmanan gerilim, özellikle geçen yıldan bu yana bir dizi çatışmanın yaşandığı Scarborough, İkinci Thomas ve Sabina sığlıkları üzerinde yoğunlaşıyor.

Cuma günü Filipinler ihtilaflı sularla ilgili iki yeni yasayı yürürlüğe koydu. Bunlardan biri olan Deniz Bölgeleri Yasası, Spratlys’in büyük bir kısmını Filipin toprağı olarak tanıyor ve adaların taban çizgilerinden 12 deniz mili (22 km) uzanan suların Manila’nın karasuları olduğunu iddia ediyor.

Çin Dışişleri Bakanlığı ise Manila’yı Scarborough Sığlığı ve Spratly Adalarını “yasadışı” olarak deniz bölgelerine dahil etmeye çalışmakla suçladı ve Çin’in “toprak egemenliğini ve denizcilik haklarını ve çıkarlarını sıkı bir şekilde savunmak için yasalara uygun olarak gereken her şeyi yapacağını” söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English