Bizi Takip Edin

ASYA

Xi’nin yeni kabinesinde askeri dönüşüm izleri

Yayınlanma

Çin Komünist Partisi Xi Jinping liderliğinde yeni döneme daha sağlam adımlarla ilerlemeye hazırlanıyor.

Financial Times’ın haberine göre, arka planı taşra hükümeti veya parti yönetimindeki olağan kariyerlerinden farklı olan, üst düzey iktidar kademelerinde yeni bir siyasi liderler grubunun yükselişi dikkat çekiciydi, ancak yeni dönemde bu isimlerin yerine, Çin’in askeri-endüstriyel kompleksinde derin deneyimleri olan isimler getirildi.

Bu isimlerin parti içerisinde hızlı ilerleyişi, Xi’nin Çin’in uzun süredir devam eden “askeri-sivil füzyon” projesini yeniden canlandırma çabalarının bir parçası olarak adlandırılıyor.

Eski Çin başbakanı Zhao Ziyang’ın danışmanı ve şu anda ABD’li bir düşünce kuruluşu olan Asia Society’de çalışan Wu Guoguang, partinin geçen yıl atanan 24 üyeli seçkin politbürosunun 13 yeni üyesinden beşinin “bir ülkeyi temsil ettiğini” iddia ediyor.

Bunlar arasında bir zamanlar bir silah firması genel müdürü olan yeni başbakan yardımcıları Zhang Guoqing ve mühimmat mühendisi olarak eğitim almış Liu Guozhong yer alıyor. Nükleer mühendisi Li Ganjie artık merkez komisyon departmanının başkanı olarak kıdemli parti atamalarını denetliyor. Ayrıca, çalkantılı Xinjiang bölgesinde partiye liderlik etmesi için aday gösterilen havacılık teknolojisi uzmanı Ma Xingrui ve Chongqing’de yapacak olan roket bilimcisi Yuan Jiajun da var.

Wu, yakın tarihli bir makalesinde, onların “benzeri görülmemiş” terfilerinin, Xi’nin Çin’in askeri-sanayi sektörünün parti-devlet kontrolü ve özel sektör faaliyetlerinin başarılı bir şekilde birleştirilebileceği inancından kaynaklandığını yazdı.

Chicago’daki Paulson Enstitüsü’nün düşünce kuruluşu MacroPolo’nun bir raporuna göre, Komünist partinin 205 üyeli Merkez Komitesinin üçte birinden fazlası artık bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarında bir geçmişe sahip.

Yükselen Yıldızlar

Zhang Guoqing

Silah üreticisi China North Industries Group Corporation Limited’de (uluslararası olarak Norinco Group olarak bilinir) üst düzey pozisyonlarda görev yaptı. Şu an başbakan yardımcısı ve şirket yöneticisi.

 

Yuan Jiajun

Parti sekreteri, Chongqing

Havacılık ve Uzay mühendisi. Çin’in uzay uçuşu projesinin başkanı, Çin Uzay Teknolojisi Akademisi’nin başkanı ve Çin’in havacılık sektöründeki en büyük devlet şirketi olan China Aerospace Science and Technology Corporation’da yöneticiydi.

Ma Xingrui

Parti sekreteri, Xinjiang

Havacılık teknolojisi uzmanı. China Aerospace Science and Technology Corporation’da üst düzey yöneticiydi.

Liu Guozhong

Başbakan Yardımcısı

Askeri mühendislik eğitimi aldı ancak genç yaşta ÇKP sıralarında yer aldı.

Li Ganjie

Çin Komünist Partisi Organizasyon Departmanı Başkanı

Nükleer mühendisi ve Ulusal Nükleer Güvenlik İdaresi eski başkanı

Çin’deki belediye, eyalet ve ulusal hükümet genelinde, önemli siyasi pozisyonlar için seçilmeden önce bilim ve mühendislik alanlarındaki eğitim ve mesleki geçmişlerinden savunma bağlantılı devlete ait işletmelerde liderlik rollerine benzer şekilde ilerlemiş çok sayıda başka kişi var.

Wu, “Xi, öncelikle Çin’in ekonomik ve askeri gücünü ilerletmek ve böylece Çin’i dünya sahnesinin merkezi haline getirmek için teknolojik yenilik ve pazar unsurlarını entegre etme konusunda büyük umutlara sahip. Bu askeri-endüstriyel mühendislerin Çin siyasetindeki hızlı yükselişi, Mao sonrası dönemde yükselen bir teknokrat sınıfının genel eğilimiyle karşılaştırıldığında bile olağanüstü” diyor.

ABD’li bir düşünce kuruluşu olan Center for New American Security’nin (CNAS) kıdemli üyelerinden Elsa Kania, Xi’nin son yıllarda sivil-asker politikasını “ulusal strateji” düzeyine yükseltmesinin bir başarı değil, sadece başarı işareti olduğunu düşünüyor. Çünkü sadece Çin ordusu ile savunma sanayi arasındaki bürokrasinin hafifleyeceğinin altını çizdi.

Financial Times’a konuşan China Aerospace Science and Technology Corporation’a yakın bir yetkili, ordunun nihayetinde “özel gruplara güvenmediğini” gösterdiğini ve bunun da özel sektörün sunabileceklerinin kapsamını daralttığını söylüyor. Elon Musk’ın ABD uzay ajansı NASA ile ortak olan ticari roket şirketine atıfta bulunarak, “Çinli bir özel şirketin SpaceX gibi bir şey bulmasını bekleyemezsiniz” diyor.

Pekin’deki reform itici gücü, son zamanlarda Tokyo, Seul, Canberra ve en çok da Washington gibi başkentlerdeki tutumların sertleşmesiyle daha da keskinleşti.

ASYA

Çinli BYD, AB’nin vergi artışlarına rağmen en yeni aracı Sealion 07’yi Avrupa pazarına sunmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

BYD, Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) yönelik son gümrük vergisi artışlarını göz ardı ederek, en yeni spor-arazi araçlarını (SUV) Avrupa pazarına sunup denizaşırı ülkelerde daha fazla satış yapmayı hedefliyor.

Çarşamba günü yapılan açıklamaya göre, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Sealion 07’yi 2025’ten itibaren müşterilerine teslim etmeye başlayacak ve bu da firmanın Avrupa pazarına girecek yedinci saf elektrikli modeli olacak. BYD ayrıca önümüzdeki yıl ilk kez Güney Kore pazarına girmeyi ve 95 ülkedeki varlığına yenilerini eklemeyi planlıyor.

Avrupa’daki son girişim, Avrupa Birliği’nin geçtiğimiz ay sübvansiyon karşıtı bir soruşturmanın ardından Çin elektrikli araçlarına yüzde 17 ila 35,3 oranında ek gümrük vergisi uygulama kararı almasının ardından geldi ve bu da sektörün görünümüne ve maliyet avantajına duyduğu güvenin altını çiziyor. BYD’nin otomobilleri blokta yüzde 17’lik bir orana tabi.

Çin’de üretilen saf elektrikli otomobillere uygulanan yüzde 10’luk standart gümrük vergisine ek olarak getirilen ek vergiler geçen ay yürürlüğe girdi ve beş yıl sürecek. ABD de aynı gerekçeyle eylül ayından itibaren Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı gümrük vergisini %25’ten %100’e yükseltti.

Bir endüstri danışmanlık şirketi olan Shanghai Mingliang Auto Service’in CEO’su Chen Jinzhu, “BYD’nin araçları ek gümrük vergilerinden sonra bile cazibesini koruyor, bu yüzden şirket için gerçekten büyük bir sorun değil” dedi. South China Morning Post’a konuşan Chen, “Sealion 07, maliyet avantajının ihracat pazarlarındaki bu tür engellerin etkisini azaltmaya nasıl yardımcı olabileceğinin en son örneğidir” diye ekledi.

Shenzhen merkezli BYD, Sealion 07’nin Avrupa’daki fiyatını henüz açıklamadı. Sürüş menzili 450 km olan SUV, anakarada 189,800 yuan’dan (26,272 ABD$) başlıyor ve müşterilere teslimatlar mayıs ayında başlayacak.

UBS analistleri geçen yıl yayınladıkları bir raporda BYD’nin geleneksel AB markalarına kıyasla yüzde 25’lik sürdürülebilir bir maliyet avantajına sahip olduğunu belirtmişlerdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Zhuhai araba saldırısının ardından, Çinli yetkililer ‘güvenliği güçlendirme’ sözü verdi

Yayınlanma

Çin, güneydeki Zhuhai kentinde 35 kişinin ölümüne yol açan ve ülkeyi şoke eden vur-kaç saldırısının ardından güvenliği güçlendirme sözü verdi.

Kentteki büyük bir havacılık fuarı gösterisinin arifesi olan pazartesi günü 62 yaşındaki bir adam arabasını bir spor merkezinde egzersiz yapan insanların üzerine sürdü. Salı günü yetkililer 35kişinin hayatını kaybettiğini ve 43 kişinin de yaralandığını açıkladı. Çin medyasına göre kurbanların çoğunun orta yaşlı ve yaşlı olduğu düşünülüyor.

Devlet medyası salı günü Başkan Xi Jinping’in yerel yetkilileri Zhuhai saldırısından ders çıkarmaya ve “risklerin kaynağında önlenmesi ve kontrolünü güçlendirmeye” çağırdığını bildirdi.

Saldırının nedeni hala belirsizliğini koruyor.

Zhuhai Halk Hastanesi’nin internette dolaşan elektronik tıbbi kayıtları, Fan soyadlı saldırganın işsiz olduğunu ve boynunda ve göğsünde kendi kendini yaraladığı anlaşılan çok sayıda bıçak yarasıyla hastaneye başvurduğunu gösteriyor. Polis, sürücünün bir boşanma anlaşması yüzünden sinirli olduğunu söyledi.

Xi’nin direktifinin ardından, Zhuhai’yi yöneten Guangdong Eyaleti’nin parti başkanı Huang Kunming, eyaletin önemli güvenlik risklerini ortadan kaldırmak ve aşırı olayları önlemek için kamu güvenliği önlemlerini güçlendireceği sözünü verdi. Yetkililer, özellikle kalabalık bölgelerde güvenliğin artırıldığını söylediler.

Huang, Guangdong’un evlilik ve aile, komşuluk anlaşmazlıkları, hukuk ve dava konuları, tarım ve arazi sorunları, kamu maliyesi, emlak ve mülk yönetimi ile ilgili çatışmaları çözmeye odaklanacağını ve aynı zamanda savunmasız bireylere ve ihtiyaç sahiplerine yardım sunacağını söyledi.

Çin’in, ordunun en yeni savaş uçakları ve insansız hava araçlarının sergilendiği en büyük hava gösterisi Zhuhai’de devam ediyor ve South China Morning Post’a konuşan bir etkinlik organizatörü, saldırının ardından güvenlik endişeleri nedeniyle medya brifinglerinde değişiklikler yapıldığını söyledi.

Guangdong yetkilisi “Diğer şehirlerden çok daha fazla polis memurunu Zhuhai’ye seferber ettik” dedi ve ekledi: “Öncelik çok açık – insanların kendilerini daha güvende hissetmeleri için polis varlığını görmelerini sağlamamız gerekiyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin ordusu Filipinler’le tartışmalı bölgede deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi

Yayınlanma

Çin ordusu, Güney Çin Denizi’nde Filipinler ile devam eden gerginliğin ortasında çarşamba günü Scarborough Sığlığı çevresinde ortak bir deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi.

Halk Kurtuluş Ordusu (PLA) Güney Cephesi Komutanlığı devriye faaliyetlerinin “yasalara uygun olarak gerçekleştirildiğini” söyledi.

Çin’de Huangyan Adası ve Filipinler’de Panatag Sığlığı olarak bilinen Scarborough Sığlığı, hem Pekin hem de Manila tarafından talep ediliyor ve 2012’deki yoğun bir çatışmadan bu yana Çin tarafından etkin bir şekilde kontrol ediliyor. Ana Filipin adası Luzon’un yaklaşık 220 km (120 deniz mili) batısında bulunuyor.

Bu tatbikat, Manila ile devam eden gerilimin ortasında PLA tarafından dört ay içinde sığlık çevresinde yapılan ikinci tatbikat.

Son yıllarda iki ülke arasında tırmanan gerilim, özellikle geçen yıldan bu yana bir dizi çatışmanın yaşandığı Scarborough, İkinci Thomas ve Sabina sığlıkları üzerinde yoğunlaşıyor.

Cuma günü Filipinler ihtilaflı sularla ilgili iki yeni yasayı yürürlüğe koydu. Bunlardan biri olan Deniz Bölgeleri Yasası, Spratlys’in büyük bir kısmını Filipin toprağı olarak tanıyor ve adaların taban çizgilerinden 12 deniz mili (22 km) uzanan suların Manila’nın karasuları olduğunu iddia ediyor.

Çin Dışişleri Bakanlığı ise Manila’yı Scarborough Sığlığı ve Spratly Adalarını “yasadışı” olarak deniz bölgelerine dahil etmeye çalışmakla suçladı ve Çin’in “toprak egemenliğini ve denizcilik haklarını ve çıkarlarını sıkı bir şekilde savunmak için yasalara uygun olarak gereken her şeyi yapacağını” söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English