Bizi Takip Edin

ASYA

Afganistan ve İran sınır anlaşmazlığını sona erdirmek için siyasi olgunluk sergiliyor

Yayınlanma

Afganistan ve İran son sınır çatışmalarını hızlıca durdurmayı başardı. Her iki taraf da durumu bir hata olarak nitelendirirken Tahran bunun “kısa bir çatışma” olduğunu söyledi.

Üç gün önce Afganistan ve İran güvenlik güçleri, karşılıklı silah sesleri ve askeri gerginliğin damga vurduğu, çok sayıda ölü ve yaralının olduğu yeni bir çatışmaya karışmıştı.

Afganistan’ın Helmand Nehri üzerindeki asırlık su sorununun temelini oluşturan çatışmalarda iki İranlı sınır muhafızı ve bir Taliban gücü hayatını kaybetti.

Afganistan’ın en büyük nehri olan Helmand Nehri, 1973 yılında yapılan bir anlaşma uyarınca İran’a saniyede 22 metreküp su sağlıyor. Ancak su akışı önemli ölçüde azaldı ve Taliban bunun temel suçlusu olarak kuraklık ve iklim değişikliğini gösteriyor. Taliban, İran’la yapılan su anlaşmasına bağlı olduklarını ancak kendilerinin de su sıkıntısıyla boğuştuklarını söylüyor.

Ancak İran duruma farklı bir açıdan bakıyor ve Afganistan’ı baraj inşaatıyla her iki ülkedeki kuraklık koşullarını kötüleştirmekle suçluyor.

Özellikle İran, Helmand Nehri üzerinde inşa edilen ve nehrin yatağını değiştirerek suyun İran’a ulaşmasını engelleyen Kajak barajından memnun değil.

Siyasi olgunluk

Bazı çevreler Afganistan ve İran arasındaki sınır anlaşmazlığı konusunda sevinç çığlıkları atmaya başlamışken, iddia edilen ve görünen pozisyonlar ne olursa olsun, iki komşu ülke tartışmanın üstesinden gelmek için büyük bir olgunluk sergiledi.

Taliban ve İranlı yetkililer tahrik edici açıklamalar yapmaktan kaçındı ve her iki taraf da aynı hatayı tekrarlamama sözü verdi.

İran İçişleri Bakanı Ahmed Vahidi sınırdaki çatışmaları “kısa süreli bir çatışma” olarak nitelendirdi ve Taliban’la yapılan görüşmelerin ardından sorunun çözüldüğünü söyledi.

Vahidi çatışmanın şiddetini önemsiz göstermeye çalıştı ve şu anda herhangi bir sorun olmadığını, sınırın açık ve huzur içinde olduğunu belirtti.

Ancak çatışmayı başlattıkları için Afgan sınır muhafızlarını suçladı ve onlara uygun bir karşılık verildiğini söyledi.

Taliban da İran’la iyi ilişkiler içinde olmak istediklerini belirterek sınır çatışmasının bir hata olduğunu söyledi. Taliban sözcüsü Bilal Karimi, İslam Emirliği’nin komşuları dahil kimseyle gerginlik istemediğini söyledi ve sınır çatışmasını “küçük bir anlaşmazlık” olarak niteledi.

Karimi, “İranlı yetkililerle temas halindeyiz ve herhangi bir sorun varsa bunu birlikte çözeceğiz” diye ekledi.

Diyalog devrede olmalı

İran ve Afganistan’ın, komşu ülkeler arasında bir vekalet savaşına yol açmaması gereken güncel sınır anlaşmazlığı gibi konulara son derece dikkat etmesi önemli.

Bir siyasi uzman “Taliban ve İranlı yetkililer sınır anlaşmazlığını ilişkilere zarar vermeden çözme cesaretini gösterdiler ve bu iki ülke arasındaki ilişkiler açısından büyük bir gelişme” dedi.

Harici’ye konuşan Cemil Hadiri, Kabil ve Tahran arasındaki her anlaşmazlığın, düşmanları bu fırsatı her ikisine karşı kullanmadan önce diyalog ve diplomatik yaklaşımla çözülmesi gerektiğini söyledi.

Hadiri, “İki ülkenin güvenlik güçleri arasında doğrudan çatışma yaşanması büyük bir hataydı, ancak aynı zamanda iki tarafın da bir gün içinde anlaşmazlığı çözme becerisi ve isteğini görmek de harikaydı” dedi.

Afganistan ve İran arasında birçok çatışma yaşandı

Taliban’ın iktidara geldiği Ağustos 2021’den bu yana İran’la pek çok çatışma yaşandı ancak sonuncusu kanlı oldu.

Taliban ve İran sınır muhafızları son 21 ayda beş kez çatıştı ve ilk çatışma 1 Aralık 2021’de Nimroz eyaletindeki Şaghalak bölgesinde yaşandı. Her iki taraftan yetkililer çatışmayı doğruladı ve iki ülkenin sınır muhafızları arasındaki “yanlış anlamalar” nedeniyle patlak verdiğini söyledi. Olayda ölen ya da yaralanan olmadığı bildirildi.

21 Nisan 2022’de İslam Kala sınırı yakınlarında Taliban ve İran güvenlik güçleri arasında tekrar çatışma çıktı. Üçüncü kez 23 Temmuz 2022’de Hirmand sınır kasabası yakınlarında çatışmalar yaşandı.

Şubat 2023’te bir çatışma daha yaşandı ve son çatışma 27 Mayıs Cumartesi günü Afganistan’ın batısındaki Nimroz vilayetinde bulunan Pul-e-Abrisham sınır kapısında tarafların sınır muhafızlarının kanlı bir çatışmaya girmesiyle gerçekleşti.

Kuraklık bir başka baş ağrısı

Kuraklık ve iklim değişikliği Afganistan ve İran arasındaki çatışmanın en büyük nedenlerinden biri.

Son 30 yıldır kuraklıkla mücadele eden İran, son çare olarak Afgan liderleri İran’a su akışını durdurmaları ya da ciddi yaptırımlarla karşı karşıya kalmaları konusunda uyardı.

Taliban bu ikazı bir erken uyarı olarak değerlendirdi ve herhangi bir saldırı durumunda askeri harekatla İran yetkililerine hızlı yanıt verilmesini istedi.

Taliban liderliği kuraklığın İran sınırındaki bölgeleri, özellikle de Nimroz eyaletini daha fazla vurduğunu defalarca dile getirdi.

Harici’ye konuşan bazı Nimroz sakinleri, kuraklık ve susuzluk nedeniyle onlarca ailenin evlerini terk etmek zorunda kaldığını ve başka yerlere, hatta başka bölgelere göç ettiklerini söyledi.

Nimroz vilayeti sakinlerinden Syiar Khan, son beş yıldır kuraklıkla karşı karşıya olduklarını söyledi. Harici’ye konuşan Khan, kendisinin Nad Ali bölgesinde yaşadığını ancak ağabeyi de dahil olmak üzere diğer akrabalarının su yetersizliği nedeniyle Kabil’e göç ettiğini söyledi. “Biz çiftçiyiz ve su bizim temel ihtiyacımız. Son beş yılda tüm gelirimi kaybettim ve Zaranj şehrini terk edip başka bir şehre gitmeyi de düşünüyorum,” diye ekledi.

Bir başka kent sakini Amir Gul ise “400 afgani karşılığında bir tanker içme suyu alıyoruz ve ekonominin çok kötü olduğu bir dönemde bu çok maliyetli” dedi.

Gul, Taliban yönetimini eyaletteki su sıkıntısını mümkün olan her şekilde gidermek için yardımcı olmaya ve gerekirse Kajaki barajından su bırakmaya çağırdı.

ASYA

Hindistan Afganistan ile ilişkilerini güçlendirmeye çalışıyor

Yayınlanma

Hindistan, Afganistan ve Pakistan arasındaki gerginlikten faydalanarak Afgan ticaretini Pakistan güzergahından Hintli bir şirket tarafından işletilen İran limanına yönlendirmeye çalışıyor.

Hindistan Dışişleri Bakanlığı’ndan Genel Sekreter J.P. Singh başkanlığındaki üst düzey bir heyet 4 ve 5 Kasım tarihlerinde Kabil’i ziyaret etti. Heyet Afganistan Savunma Bakanı Molla Muhammed Yakup, eski Afganistan Devlet Başkanı Hamid Karzai, Afganistan Dışişleri Bakanı Emir Han Muttaki ve Kabil’deki BM kuruluşlarının başkanlarıyla bir araya geldi. Görüştükleri konular arasında India Ports Global Limited tarafından işletilen İran’ın Çabahar limanı da vardı.

Bakanlık sözcüsü Randhir Jaiswal geçen hafta düzenlediği basın brifinginde “Hindistan’ın insani yardımları, Çabahar limanının Afganistan’daki iş dünyası tarafından işlemler, ihracat ve ithalat için nasıl kullanılabileceği ve yapmak istedikleri diğer şeyler hakkında görüşmelerde bulundular” dedi.

Taliban’ın savunma bakanlığı da sosyal medya üzerinden yaptığı bir paylaşımla Yaqoob’un Hintli heyetle ilişkilerini geliştirme yollarını görüşmek üzere bir araya geldiğini doğruladı. Muttaki’nin ofisi de Singh ile yaptığı görüşmenin detaylarını açıklayarak Taliban’ın baş diplomatının ikili siyasi ve ekonomik ilişkilerin güçlendirilmesi çağrısında bulunduğunu ve Afgan işadamlarının Hindistan’a seyahat edebilmeleri için daha kolay vize verilmesini talep ettiğini kaydetti.

Yeni Delhi’deki Observer Araştırma Vakfı Stratejik Çalışmalar Programı’nda yardımcı araştırmacı olan Kabir Taneja, Hindistan’ın bir süredir Çabahar limanını Afganistan için alternatif bir ticaret yolu olarak tanıtmaya çalıştığını söyledi.

“[Çabahar] projenin temel tasarımının bir parçası. Ayrıca Kabil’e, Afganistan’ın uzun süredir birincil liman olarak kullandığı Karaçi limanına bir alternatif sunmaktır,” dedi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çinli BYD, AB’nin vergi artışlarına rağmen en yeni aracı Sealion 07’yi Avrupa pazarına sunmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

BYD, Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) yönelik son gümrük vergisi artışlarını göz ardı ederek, en yeni spor-arazi araçlarını (SUV) Avrupa pazarına sunup denizaşırı ülkelerde daha fazla satış yapmayı hedefliyor.

Çarşamba günü yapılan açıklamaya göre, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Sealion 07’yi 2025’ten itibaren müşterilerine teslim etmeye başlayacak ve bu da firmanın Avrupa pazarına girecek yedinci saf elektrikli modeli olacak. BYD ayrıca önümüzdeki yıl ilk kez Güney Kore pazarına girmeyi ve 95 ülkedeki varlığına yenilerini eklemeyi planlıyor.

Avrupa’daki son girişim, Avrupa Birliği’nin geçtiğimiz ay sübvansiyon karşıtı bir soruşturmanın ardından Çin elektrikli araçlarına yüzde 17 ila 35,3 oranında ek gümrük vergisi uygulama kararı almasının ardından geldi ve bu da sektörün görünümüne ve maliyet avantajına duyduğu güvenin altını çiziyor. BYD’nin otomobilleri blokta yüzde 17’lik bir orana tabi.

Çin’de üretilen saf elektrikli otomobillere uygulanan yüzde 10’luk standart gümrük vergisine ek olarak getirilen ek vergiler geçen ay yürürlüğe girdi ve beş yıl sürecek. ABD de aynı gerekçeyle eylül ayından itibaren Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı gümrük vergisini %25’ten %100’e yükseltti.

Bir endüstri danışmanlık şirketi olan Shanghai Mingliang Auto Service’in CEO’su Chen Jinzhu, “BYD’nin araçları ek gümrük vergilerinden sonra bile cazibesini koruyor, bu yüzden şirket için gerçekten büyük bir sorun değil” dedi. South China Morning Post’a konuşan Chen, “Sealion 07, maliyet avantajının ihracat pazarlarındaki bu tür engellerin etkisini azaltmaya nasıl yardımcı olabileceğinin en son örneğidir” diye ekledi.

Shenzhen merkezli BYD, Sealion 07’nin Avrupa’daki fiyatını henüz açıklamadı. Sürüş menzili 450 km olan SUV, anakarada 189,800 yuan’dan (26,272 ABD$) başlıyor ve müşterilere teslimatlar mayıs ayında başlayacak.

UBS analistleri geçen yıl yayınladıkları bir raporda BYD’nin geleneksel AB markalarına kıyasla yüzde 25’lik sürdürülebilir bir maliyet avantajına sahip olduğunu belirtmişlerdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Zhuhai araba saldırısının ardından, Çinli yetkililer ‘güvenliği güçlendirme’ sözü verdi

Yayınlanma

Çin, güneydeki Zhuhai kentinde 35 kişinin ölümüne yol açan ve ülkeyi şoke eden vur-kaç saldırısının ardından güvenliği güçlendirme sözü verdi.

Kentteki büyük bir havacılık fuarı gösterisinin arifesi olan pazartesi günü 62 yaşındaki bir adam arabasını bir spor merkezinde egzersiz yapan insanların üzerine sürdü. Salı günü yetkililer 35kişinin hayatını kaybettiğini ve 43 kişinin de yaralandığını açıkladı. Çin medyasına göre kurbanların çoğunun orta yaşlı ve yaşlı olduğu düşünülüyor.

Devlet medyası salı günü Başkan Xi Jinping’in yerel yetkilileri Zhuhai saldırısından ders çıkarmaya ve “risklerin kaynağında önlenmesi ve kontrolünü güçlendirmeye” çağırdığını bildirdi.

Saldırının nedeni hala belirsizliğini koruyor.

Zhuhai Halk Hastanesi’nin internette dolaşan elektronik tıbbi kayıtları, Fan soyadlı saldırganın işsiz olduğunu ve boynunda ve göğsünde kendi kendini yaraladığı anlaşılan çok sayıda bıçak yarasıyla hastaneye başvurduğunu gösteriyor. Polis, sürücünün bir boşanma anlaşması yüzünden sinirli olduğunu söyledi.

Xi’nin direktifinin ardından, Zhuhai’yi yöneten Guangdong Eyaleti’nin parti başkanı Huang Kunming, eyaletin önemli güvenlik risklerini ortadan kaldırmak ve aşırı olayları önlemek için kamu güvenliği önlemlerini güçlendireceği sözünü verdi. Yetkililer, özellikle kalabalık bölgelerde güvenliğin artırıldığını söylediler.

Huang, Guangdong’un evlilik ve aile, komşuluk anlaşmazlıkları, hukuk ve dava konuları, tarım ve arazi sorunları, kamu maliyesi, emlak ve mülk yönetimi ile ilgili çatışmaları çözmeye odaklanacağını ve aynı zamanda savunmasız bireylere ve ihtiyaç sahiplerine yardım sunacağını söyledi.

Çin’in, ordunun en yeni savaş uçakları ve insansız hava araçlarının sergilendiği en büyük hava gösterisi Zhuhai’de devam ediyor ve South China Morning Post’a konuşan bir etkinlik organizatörü, saldırının ardından güvenlik endişeleri nedeniyle medya brifinglerinde değişiklikler yapıldığını söyledi.

Guangdong yetkilisi “Diğer şehirlerden çok daha fazla polis memurunu Zhuhai’ye seferber ettik” dedi ve ekledi: “Öncelik çok açık – insanların kendilerini daha güvende hissetmeleri için polis varlığını görmelerini sağlamamız gerekiyor.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English