Bizi Takip Edin

ASYA

Batı’nın yaptırımlarına rağmen Sincan dış ticareti rekor kırdı

Yayınlanma

Yeni yerel istatistiklere göre Çin’in kuzeybatısındaki Sincan bölgesinden yapılan denizaşırı ticaret 2023 yılının ilk 10 ayında %40 artışla 409,2 milyar dolara ulaştı.

Batılı hükümetler tarafından uygulanan yaptırımlara rağmen ocak ayından ekim ayına kadar yapılan sevkiyatlar 2022 yılındaki toplam ticaret değerini aştı.

Urumçi Gümrüğü tarafından pazartesi günü açıklanan verilere göre, yalnızca ekim ayında bölgeye 48 milyar dolar değerinde sevkiyat yapıldı.

Ticaretteki artışın kısmen Orta Asya’ya ve Orta Asya’dan yapılan ithalat ve ihracattan kaynaklandığı kaydedildi. Kazakistan, Kırgızistan ve Tacikistan işlemlerde en büyük paya sahip olurken, makine ve elektronik, giyim ve tekstil en sık ticareti yapılan mallar oldu.

Bu ülkelerin yanı sıra Malezya ve Vietnam ile yapılan ticaretin de etkili olduğu söyleniyor. Malezya, Belarus ve Vietnam ile yapılan ticaret 10 aylık dönemde yıllık bazda en büyük artışları kaydetti.

Washington, Haziran 2022’de yürürlüğe giren ve Sincan’dan yapılan tüm ithalatı etkin bir şekilde durduran sözde ‘Uygur Zorla Çalıştırmayı Önleme Yasası’nı kabul etmişti. ABD ve Gümrük Sınır Koruması, elektronikten giyime ve imalat malzemelerine kadar 2 milyar dolar değerinde ürünü bloke etti. Yasağın sekiz yıl boyunca devam etmesi planlanıyor.

Sincan’da serbest ticaret bölgesi

Veriler, Çinli yetkililerin Sincan’ı komşu ülkelere açılan bir ihracat kapısı haline getirmek amacıyla geçen ay bölgede bir serbest ticaret bölgesi kurma girişiminin ardından geldi. Devlet Konseyi’ne göre program Kaşgar, Khorgos ve bölgenin başkenti Urumçi’de başlatılacak ve serbest ticaret bölgesinin tüm bölgede açılması beş yıl kadar sürebilecek. Bölgeyi ABD onaylı bir şirket olan Sincan Üretim ve İnşaat Birliği denetleyecek.

Çin devlet medyasının bildirdiğine göre Kaşgar’ın pilot serbest ticaret bölgesi 12 Kasım’da tarım ürünleri, tekstil ve elektronik montajına odaklanan işletmelerle açıldı.

Hükümet bölgenin, hepsi Kuşak ve Yol Girişimi üyesi olan çevre ülkelerden yabancı yatırımcıları çekmesini ve sınır ötesi ticarette yuan kullanımını artırmasını umuyor.

Bu hamle, Kazakistan, Tacikistan, Pakistan, Moğolistan ve Rusya dahil olmak üzere Sincan ile sınırı olan ekonomileri birbirine bağlamanın ve Kuşak ve Yol Girişimi’nde önemli bir düğüm noktası olan bölgeden geçen ticaret ağını güçlendirmenin bir yolu olarak görülüyor.

ASYA

Pekin ve Tayvan sahil güvenlik güçleri Quemoy yakınlarında gergin anlar yaşadı

Yayınlanma

Çin anakarası ve Tayvan sahil güvenlik güçleri, Kinmen olarak da bilinen Tayvan kontrolündeki Quemoy adası yakınlarında gergin bir çatışmaya girdi.

Tayvan sahil güvenliğine göre olay, anakara Çin’den dört sahil güvenlik gemisinin adanın savunma karakoluna sadece 5 deniz mili uzaklıktaki sularda devriye gezmesinin ardından meydana geldi.

Gemilerin salı günü sabah saat 6 sularında devriye gezdiği belirtildi. İki gemi Beiding Adacığının kuzeyinden yaklaşırken, diğer ikisi Fuxing Adacığının güneyindeki sulara girdi.

Tayvan sahil güvenliği anakara Çin gemilerini izlemek üzere üç devriye botu gönderdi ve uzaklaşmaları için telsiz uyarıları yaptı.

Çin gemileri sabah 8 sularında bölgeyi terk edene kadar iki saat boyunca bir çatışmanın yaşandığı belirtildi.

Tayvan Savunma Bakanı Wellington Koo, Çin anakarasına ait teknelerin Tayvan’ın Quemoy çevresindeki sınır iddialarına meydan okumaya çalıştığını söyledi.

Tayvan sahil güvenliği yaptığı açıklamada anakara Çin sahil güvenliğinin eylemlerinin “Quemoy ve Xiamen arasındaki ilişkinin sürdürülmesine katkıda bulunmadığını ve bölgesel istikrarı artırmadığını” söyledi.

Buna karşılık anakara sahil güvenliği eylemlerinin “yasal” olduğunu söyledi.

Anakara sahil güvenliği yaptığı açıklamada, “Haziran ayından bu yana Fujian Sahil Güvenliği, Kinmen yakınlarındaki sularda kolluk devriyelerini sürekli olarak güçlendirmek için filolar düzenledi ve ilgili deniz alanları üzerindeki kontrolü daha da artırdı” dedi.

Açıklamada devriyelerin Tayvan’dan gelenler de dâhil olmak üzere balıkçıların meşru hak ve menfaatlerinin yanı sıra güvenliklerini de etkin bir şekilde koruduğu belirtildi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin Başbakanı Yaz Davosu’nda ekonomik ayrışmaya karşı çıktı, açık pazarı savundu

Yayınlanma

Çin Başbakanı Li Qiang, Batı’nın ekonomilerini Çin’den “ayrıştırma” ve “blok çatışmasına” girme çabalarına karşı çıktı. Son aylarda yaygınlaşan kapasite fazlası suçlamalarına karşı ülkenin yeni enerji sektörünün kararlı bir şekilde savunulduğu bu yüksek profilli konuşma dikkat çekti.

Salı günü Dünya Ekonomik Forumu’nun (WEF) Yaz Davos’u olarak da bilinen Yeni Şampiyonlar Yıllık Toplantısı’nda konuşan Li, Çin pazarının açık kalacağını, Pekin’in ülkenin iş ortamını optimize etmeye devam edeceğini ve yıllık gayrisafi yurtiçi hasıla büyüme hedefi olan yüzde 5’e ulaşılacağını teyit etti.

Li, Çin’in kuzeydoğu kıyısındaki bir liman kenti olan Dalian’da yaptığı açılış konuşmasında “Dünya ekonomik büyümesi bir çıkmazla karşı karşıya” uyarısında bulundu: “Ülkeler başkalarını göz ardı ederek sadece kendi çıkarlarını maksimize etmeyi düşünemezler.”

Çatışmacı ticaret uygulamaları olarak nitelendirdiği uygulamaları kınayan Li, ABD hükümetinin Çin’e yönelik kendi stratejisini tanımlamak için kullandığı bir ifadeye doğrudan atıfta bulundu: “Ayrıştırmak ve ‘küçük bahçe ve yüksek çit’ inşa etmek tarihin ilerleyişini tersine çevirmek gibidir.”

Li, “Bu durum küresel ekonominin maliyetini artıracak, anlaşmazlıkları körükleyecek ve ülkeleri herkesin pastadan bir dilim almaya çalıştığı ama pastanın kendisinin büyümediği bir kısır döngüye sürükleyecektir,” diye ekledi.

Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa Birliği, sübvansiyon ve kapasite fazlası iddialarıyla Çin’in elektrikli araç ve diğer yeşil ürünlerinin ithalatını kısıtlamak üzere harekete geçerken, Çin şu anda ticaret konusunda iki cepheli bir çatışmayla uğraşıyor.

Çin ve AB, bölgenin elektrikli araç ithalatına getirmeyi planladığı gümrük vergileri konusunda görüşmeler yapmayı kabul etmiş olsa da, Kanada’nın düşündüğü cezalandırıcı önlemleri hayata geçirmesi halinde bu savaş alanı genişleyebilir.

Li, iddialara cevap olarak Çin’in elektrikli araç (EV), güneş panelleri ve lityum pil ihracatının dünya çapında enflasyonu hafifletmeye yardımcı olduğunu söyledi.

İlk çeyrekte yıllık bazda yüzde 5,3 gibi beklentileri aşan bir büyüme kaydeden Çin ekonomisi henüz daha güçlü bir toparlanmaya gitmekte zorlanıyor. Emlak sektöründeki gerileme, yerel yönetimlerin artan borçları ve azalan yabancı yatırımlar görünümü daha da karmaşık hale getiriyor.

Li, Pekin’in bu zorluklara karşı reçetesinin pazarı daha da genişletmek ve denizaşırı ülkelerden gelen işletmeler için ortamı iyileştirmek olduğunu söyledi.

“Çin’in büyük pazarının açık olduğunu da söylemek isterim” diyen Li, uluslararası firmalara bir davette bulundu. “Yabancı şirketler yerli şirketlerle eşit şartlarda rekabet ediyor, iletişim kuruyor ve işbirliği yapıyor. Gelişmekte olan sektörlerin büyümesini sağlayan önemli bir güç haline geldiler ve Çin ekonomisinin sağlam ve sürdürülebilir kalkınmasını desteklediler” dedi.

Li, WEF kurucusu ve başkanı Klaus Schwab ile yaptığı kısa bir soru cevap oturumunda da, “Piyasaya tam yetki vermeliyiz. Genelde iki şey söylerim: kaynakların tahsisinde piyasa belirleyici bir rol oynasın ve hükümet adil bir ortam yaratma konusunda işini daha iyi yapsın” dedi.

“Yeni endüstriler geliştirmek istiyorsak, piyasaya ve işletmelere güvenmeliyiz,” diye ekleyen Li, ayrıca toplantıya katılan 1.700 yetkili ve girişimciye daha güçlü bağlantıları teşvik etmek için uluslararası teknoloji işbirliği çağrısında bulunarak Çin’in büyük pazarının ve uygulama senaryoları için verimli zemininin yeni fikirler ve teknoloji için sıcak bir platform yaratacağını söyledi.

Çinli Başbakan, “Eksiksiz bir endüstriyel destek sistemimiz, bol miktarda işgücümüz ve yetenek havuzumuz var. Çinli tüketiciler de yeni teknolojilere oldukça açıklar. Tüm bunlar Çin’i işletmelerin yenilik peşinde koşması ve ürünlerini geliştirmesi için geniş bir sahne haline getiriyor. Ölçek ekonomileri maliyetlerin düşürülmesine ve farklı teknolojik yol haritaları ile iş modellerine uyum sağlanmasına yardımcı olabilir” ifadelerini kullandı.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çinli BYD Japonya’da üçüncü elektrikli araç modelini piyasaya sürdü

Yayınlanma

Çinli BYD, salı günü yaptığı açıklamada, tüketicilerin uzun süredir yerli markaları tercih ettiği bir pazarda şimdiye kadarki en pahalı modeli olacak bir sedan olan üçüncü elektrikli aracını Japonya’da piyasaya sürdü.

Shenzhen merkezli otomobil üreticisi, salı gününden itibaren Japonya’daki amiral gemisi Seal EV için sipariş almaya başladığını ve aracın arkadan çekişli versiyonu için ülkede önerilen perakende fiyatını 5.28 milyon yen (33,111.75 $) olarak belirlediğini söyledi. Model Çin’de 179,800 yuandan (24,759.70 $) başlıyor.

Hayallerini İnşa Et anlamına gelen BYD’nin Japonya’daki genişlemesi, Çin’de BYD ve diğer Çinli elektrikli araç markalarına karşı mücadele eden yerli otomobil üreticileri için endişe verici olabilir.

Otomobil üreticisi sadece Japon pazarı için batarya ile çalışan otomobiller piyasaya sürdü, ancak Çin’de büyük bir oyuncu olduğu plug-in hibrit gibi diğer güç aktarma teknolojisine sahip araçları piyasaya sürmedi.

BYD Auto Japonya Başkanı Atsuki Tofukuji, Tokyo’nun Shibuya bölgesindeki Seal lansman etkinliğinde yaptığı açıklamada, BYD’nin Japonya’daki satışlarının nisan-haziran döneminde geçen yıla kıyasla bir miktar ivme kaybettiğini söyledi.

Tofukuji gazetecilere yaptığı açıklamada, şirketin modellerinin nisan ayında başlayan mali yılda hak kazandığı Japon hükümetinin elektrikli araç sübvansiyonlarındaki büyük düşüşün satışları etkilediğini söyledi.

Şirketten yapılan açıklamada, Japonya’da her ikisi de saatte 82,56 kilowatt batarya paketine sahip olacak arkadan itişli ve dört çeker bir versiyon sunulacağı belirtildi.

BYD, Atto 3 ve Dolphin EV’leri geçen yıl Japonya’da piyasaya sürdü ve Şubat 2023’te Yokohama’da ilk Japon bayiliğini açtığından bu yana yaklaşık 2.500 satış yaptı.

Şirket, Japonya’daki ürün gamına her yıl en az bir yeni model eklemeyi planladığını söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English