Çin’de bugün başlayan Ay Yeni Yılı tatili, merkezi ve yerel yönetimlerin sübvansiyonlar yoluyla tüketimi artırmaya yönelik son çabalarının meyve verip vermediğine dair bir fikir verecek.
Sekiz günlük tatil boyunca milyonlarca insan ailelerini görmek ya da iç turizm noktalarını ziyaret etmek için seyahat edecek. Bazı işçilerin erken dönmek için ek izin alması nedeniyle geçen haftanın sonuna doğru tren istasyonlarında uzun kuyruklar oluştu.
Şanghay’da çalışan 30’lu yaşlarındaki bir öğretmen cuma günü 14 saatlik bir tren yolculuğu yaparak güneybatıdaki Sichuan eyaletinde bulunan memleketi Luzhou’ya geri döndü. Nikkei Asia’ya konuşan kadın, “Ailem ve akrabalarımla vakit geçirmeyi, çoğunlukla içki içmeyi, dedikodu yapmayı ve mahjong oynamayı dört gözle bekliyorum” dedi, Luzhou’nun baijiu ya da geleneksel sert likörüyle ünlü olduğunu belirtti.
Pazartesi günü yayınlanan resmi bir ankete göre, tatilin şubat ayında başladığı geçen yıla kıyasla daha erken bir zamana denk gelmesi, ocak ayında Çin’in imalat faaliyetlerinde beklenmedik bir daralma yaşanmasından kısmen sorumlu tutuldu. HSBC pazartesi günü yayınladığı bir notta, yine de zayıf verilerin politika yoluyla “faaliyeti canlandırmaya yardımcı olmak için daha fazla şey yapılması gerektiği anlamına geldiğini” söyledi.
Çin hükümeti, Chunyun olarak bilinen Ay Yeni Yılı’nda seyahat talebinin arttığı 40 günlük dönem olan 14 Ocak ve 22 Şubat tarihleri arasında 9 milyar rekor seyahat yapılmasını bekliyor. Hükümet geçen yıl da 9 milyar seyahat öngörmüş olmasına rağmen, bu rakam geçen yılın rakamlarına göre %7’lik bir artış anlamına geliyor. Seyahatlerin yaklaşık %80’inin araba ile yapılması beklenirken, demiryolu ve uçakla seyahatlerin sırasıyla 510 milyon ve 90 milyona ulaşacağı tahmin ediliyor.
Yerel yönetimler ülke genelinde demiryolu ağlarını geliştirerek uzun mesafeli seyahatleri giderek daha kolay hale getiriyor. Uçuş verilerini takip eden FlightAI’ye göre, tutumlu tüketicilerin daha uygun fiyatlı demiryolu seçeneğini tercih ettiğinin bir işareti olarak, havayolları Chunyun sırasında geçen yıla göre yaklaşık %5 daha düşük ücretlerle rekabet etmeye çalışıyor.
Bazı alışveriş merkezleri, hükümetin geçen yıl başlattığı ev eşyaları ve arabalara yönelik sübvansiyon programını tanıtan tabelalar astı. Şanghay’daki bir alışveriş merkezinde Toshiba ev aletleri satan bir mağaza %35’e varan indirimlerden söz etti. Taobao ve JD.com gibi e-ticaret uygulamaları özel “devlet sübvansiyonu” bölümleri kurdu ve ürünlerin tatil sırasında her zamanki gibi gönderileceğini belirten afişler gösterdi.
Bu ayın başlarında hükümet program için ek 81 milyar yuan (11,1 milyar $) sağladığını ve akıllı telefonlar, tabletler ve akıllı saatleri de eklediğini açıkladı.
Yerel yönetimler ayrıca sinema biletleri, oteller ve diğer tüketici faaliyetleri için indirim kuponları sunuyor. Çin medyasına göre 28 Ocak – 4 Şubat tarihleri arasındaki sinema bileti satışları 736 milyon yuana ulaşarak geçen yılki rezervasyonları şimdiden aştı. Bu, gişe satışlarının bir önceki yıla göre %23 düştüğü kasvetli bir 2024’ün ardından geldi.
Yatırımcılar, mart ayındaki Ulusal Halk Kongresi’nde resmi mali hedeflerin açıklanmasının ardından hükümetin ek politikalar uygulamasını bekliyor. Cömert Yeni Yıl harcamalarına yönelik nispeten düşük beklentilerin bir işareti olarak, baijiu üreticisi Kweichow Moutai’nin hisseleri yıl başından bu yana %6 geriledi.
Yerel aracı kurum Pacific Securities yakın tarihli bir raporunda, “Baijiu’nun mevcut satış hacmi geçen yılın aynı dönemine kıyasla hala düşük,” diye yazdı. “Ancak, 2024’teki Sonbahar Ortası Festivali ve Ulusal Gün tatillerine kıyasla düşüş daraldı” diye ekledi.