Bizi Takip Edin

ASYA

Çin Yeni Yılı başlarken, Pekin iç tüketimi artırmaya odaklandı

Yayınlanma

Çin’de bugün başlayan Ay Yeni Yılı tatili, merkezi ve yerel yönetimlerin sübvansiyonlar yoluyla tüketimi artırmaya yönelik son çabalarının meyve verip vermediğine dair bir fikir verecek.

Sekiz günlük tatil boyunca milyonlarca insan ailelerini görmek ya da iç turizm noktalarını ziyaret etmek için seyahat edecek. Bazı işçilerin erken dönmek için ek izin alması nedeniyle geçen haftanın sonuna doğru tren istasyonlarında uzun kuyruklar oluştu.

Şanghay’da çalışan 30’lu yaşlarındaki bir öğretmen cuma günü 14 saatlik bir tren yolculuğu yaparak güneybatıdaki Sichuan eyaletinde bulunan memleketi Luzhou’ya geri döndü. Nikkei Asia’ya konuşan kadın, “Ailem ve akrabalarımla vakit geçirmeyi, çoğunlukla içki içmeyi, dedikodu yapmayı ve mahjong oynamayı dört gözle bekliyorum” dedi, Luzhou’nun baijiu ya da geleneksel sert likörüyle ünlü olduğunu belirtti.

Pazartesi günü yayınlanan resmi bir ankete göre, tatilin şubat ayında başladığı geçen yıla kıyasla daha erken bir zamana denk gelmesi, ocak ayında Çin’in imalat faaliyetlerinde beklenmedik bir daralma yaşanmasından kısmen sorumlu tutuldu. HSBC pazartesi günü yayınladığı bir notta, yine de zayıf verilerin politika yoluyla “faaliyeti canlandırmaya yardımcı olmak için daha fazla şey yapılması gerektiği anlamına geldiğini” söyledi.

Çin hükümeti, Chunyun olarak bilinen Ay Yeni Yılı’nda seyahat talebinin arttığı 40 günlük dönem olan 14 Ocak ve 22 Şubat tarihleri arasında 9 milyar rekor seyahat yapılmasını bekliyor. Hükümet geçen yıl da 9 milyar seyahat öngörmüş olmasına rağmen, bu rakam geçen yılın rakamlarına göre %7’lik bir artış anlamına geliyor. Seyahatlerin yaklaşık %80’inin araba ile yapılması beklenirken, demiryolu ve uçakla seyahatlerin sırasıyla 510 milyon ve 90 milyona ulaşacağı tahmin ediliyor.

Yerel yönetimler ülke genelinde demiryolu ağlarını geliştirerek uzun mesafeli seyahatleri giderek daha kolay hale getiriyor. Uçuş verilerini takip eden FlightAI’ye göre, tutumlu tüketicilerin daha uygun fiyatlı demiryolu seçeneğini tercih ettiğinin bir işareti olarak, havayolları Chunyun sırasında geçen yıla göre yaklaşık %5 daha düşük ücretlerle rekabet etmeye çalışıyor.

Bazı alışveriş merkezleri, hükümetin geçen yıl başlattığı ev eşyaları ve arabalara yönelik sübvansiyon programını tanıtan tabelalar astı. Şanghay’daki bir alışveriş merkezinde Toshiba ev aletleri satan bir mağaza %35’e varan indirimlerden söz etti. Taobao ve JD.com gibi e-ticaret uygulamaları özel “devlet sübvansiyonu” bölümleri kurdu ve ürünlerin tatil sırasında her zamanki gibi gönderileceğini belirten afişler gösterdi.

Bu ayın başlarında hükümet program için ek 81 milyar yuan (11,1 milyar $) sağladığını ve akıllı telefonlar, tabletler ve akıllı saatleri de eklediğini açıkladı.

Yerel yönetimler ayrıca sinema biletleri, oteller ve diğer tüketici faaliyetleri için indirim kuponları sunuyor. Çin medyasına göre 28 Ocak – 4 Şubat tarihleri arasındaki sinema bileti satışları 736 milyon yuana ulaşarak geçen yılki rezervasyonları şimdiden aştı. Bu, gişe satışlarının bir önceki yıla göre %23 düştüğü kasvetli bir 2024’ün ardından geldi.

Yatırımcılar, mart ayındaki Ulusal Halk Kongresi’nde resmi mali hedeflerin açıklanmasının ardından hükümetin ek politikalar uygulamasını bekliyor. Cömert Yeni Yıl harcamalarına yönelik nispeten düşük beklentilerin bir işareti olarak, baijiu üreticisi Kweichow Moutai’nin hisseleri yıl başından bu yana %6 geriledi.

Yerel aracı kurum Pacific Securities yakın tarihli bir raporunda, “Baijiu’nun mevcut satış hacmi geçen yılın aynı dönemine kıyasla hala düşük,” diye yazdı. “Ancak, 2024’teki Sonbahar Ortası Festivali ve Ulusal Gün tatillerine kıyasla düşüş daraldı” diye ekledi.

ASYA

Xi, Jack Ma ve diğer Çinli iş liderlerinin katılacağı sempozyuma başkanlık edecek

Yayınlanma

Toplantı hakkında bilgi sahibi üç kişi Reuters’a, Çin Devlet Başkanı Xi Jinping’in önümüzdeki hafta özel sektör duyarlılığını artırmak için aralarında Alibaba kurucu ortağı Jack Ma’nın da bulunduğu ülkenin iş dünyası liderlerinin katılacağı bir sempozyuma başkanlık etmeyi planladığını söyledi.

Xi, özel sektörle ilgili sempozyumlara nadiren başkanlık ediyor ve bu etkinlik, Başkan Donald Trump yönetimindeki ABD ile tırmanan gerilimden iç ekonomideki büyümenin yavaşlamasına kadar Çin’in iş dünyasının karşı karşıya olduğu zorlukların ortasında “güven verme” amacı taşıyor.

İki kaynak, girişimcilerin çoğunun teknoloji sektöründen olacağını ve Xi’nin onları Çin-ABD teknoloji savaşının yoğunlaştığı bir ortamda işlerini yurtiçinde ve yurtdışında büyütmeye teşvik etmesinin beklendiğini söyledi.

Reuters’a göre sempozyum muhtemelen pazartesi günü gerçekleştirilecek.

İki kaynak, teknoloji devi Tencent’in CEO’su Pony Ma’nın da sempozyuma katılacağını söyledi. Bir kaynak, akıllı telefon ve elektrikli araç üreticisi Xiaomi’nin CEO’su Lei Jun’un yanı sıra robotik şirketi Yushu Technology’nin kurucusu Wang Xingxing’in de katılmasının muhtemel olduğunu söyledi.

İki kaynağa göre bir Huawei Technologies yöneticisinin de katılması bekleniyor.

Bloomberg News, DeepSeek kurucusu Liang Wenfeng’in de katılacağını bildirdi. Yapay zeka girişimi, Batılı rakiplerinin çok altında bir maliyetle geliştirdiğini söylediği modellerle teknoloji dünyasını sarsmıştı.

DeepSeek’in kurucusu Liang’ın katılımı, start-up’ın küresel yapay zeka endüstrisinde yeni keşfedilen statüsünü daha da parlatacak. Geçtiğimiz ay Başbakan Li Qiang’ın ev sahipliğinde düzenlenen bir sempozyumda bir konuşma yapmıştı.

Xi uzun zamandır Çin’in yarı iletkenlerde kendi kendine yeterliliğe ulaşması gerektiğini vurguluyor ve ülkenin ekonomik kalkınmayı yönlendirmek için yapay zekayı kullanmasını istiyor. Washington çipler üzerinde uyguladığı ihracat kontrolleri ile bu çabayı engellemeye çalışıyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Alibaba, Apple’ın Çin’deki yapay zeka ortağı olacağını açıkladı

Yayınlanma

Alibaba’nın başkanı, Apple’ın Çin’de satılan yapay zeka özellikli iPhone modelleri için teknoloji sağlayacağını söyledi ve Çinli grubun hisselerinde bir ralliyi körükleyen yüksek profilli ortaklık raporlarını doğruladı.

Joe Tsai perşembe günü Dubai’de düzenlenen bir konferansta “Apple çok seçici davrandı. Çin’de bir dizi şirketle görüştüler ve sonunda bizimle iş yapmayı seçtiler,” dedi.

“Telefonlarını güçlendirmek için yapay zekamızı kullanmak istiyorlar, bu nedenle Apple gibi büyük bir şirketle iş yapabildiğimiz için çok şanslıyız ve son derece onurluyuz” dedi.

Amerikalı şirket, tüketicilerin eski modellerde çalışmayacak güçlü yeni özelliklere erişmek için akıllı telefonlarını yükseltecekleri iddiasıyla yapay zeka konusunda kendini yeniden keşfetmek için çalışıyor.

Ancak Apple, halka sunulan herhangi bir büyük dil modelinin yetkililer tarafından titiz bir test ve onay sürecinden geçmesi gereken Çin’de bu tür yetenekleri kullanıma sunma konusunda büyük engellerle karşılaştı.

Geçtiğimiz yıl Financial Times’a konuşan üst düzey bir Çinli düzenleyici, Apple’ın onay sürecini daha kolay atlatabilmesi için Çinli bir şirketle ortaklık kurması gerektiğini belirtmişti. Konuya aşina olan kişilere göre Apple, Baidu, ByteDance, Moonshot, Zhipu ve Tencent dahil olmak üzere Çin’in önde gelen yapay zeka oyuncularının birçoğuyla modelleri test etti ve ortaklıkları görüştü. DeepSeek’in modellerinin de test edildiği belirtildi.

Çin’in siber güvenlik gözlemcisi şimdiye kadar 300’den fazla yerli yapay zeka modelini kullanım için onayladı. Tsai, Apple’ın Çin dışındaki diğer şirketlerle yapay zeka ortaklıkları yapabildiğini, ancak Çin içinde, düzenleyici konular ve bunun gibi şeyler nedeniyle, yapay zeka geliştiren Çinli şirketlerle çalışmaları gerektiğini söyledi. “Gelecekte iş yaptığınız her yerde durumun böyle olacağını düşünüyorum; cihazlarınıza güç veren yerelleştirilmiş bir yapay zekaya sahip olmak isteyebilirsiniz” diye ekledi.

Apple Çin’de yeniden ivme yakalamaya çalışıyor

Apple’ın Çinli rakipleri, akıllı telefonlarda yapay zeka özelliklerini güçlü bir şekilde kullanıma sunarak iPhone üreticisini dezavantajlı duruma düşürdü.

Apple’ın Çin’deki işleri, devlet çalışanlarının büyük bir kısmının telefonlarını terk etmesine neden olan artan jeopolitik gerilimlerden de etkilendi.

Apple’ın en son mali çeyreğinde, kilit pazardaki satışlar bir önceki yıla göre yüzde 11 düşerek 18,5 milyar dolara ya da toplam gelirin yüzde 15’ine geriledi.

Alibaba’nın Hong Kong’da işlem gören hisseleri bu yılın başından itibaren yüzde 40’tan fazla yükseldi. Bu yılın başlarında yetenekleri ve düşük geliştirme maliyetleriyle küresel piyasaları şaşkına çeviren DeepSeek’in en yeni modelinin piyasaya sürülmesinin ardından yapay zeka modeli Qwen 2.5’in yeni bir sürümünü yayınlamasıyla ilk kez değer kazandı.  Alibaba yorum yapmayı reddetti. Apple ise yorum talebine hemen yanıt vermedi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin’in açık kaynaklı yapay zekâsı Goku, OpenAI ve ABD’ye meydan okuyor

Yayınlanma

Çinli teknoloji şirketi ByteDance, görüntü ve video oluşturabilen gelişmiş yapay zekâ modeli Goku’yu piyasaya sürdü. Bu gelişme, OpenAI’ye ve ABD’nin yapay zekâ teknolojisindeki liderlik hevesine meydan okuyor.

Sam Altman için eğlenceli günler sona erdi; önce Elon Musk’ın düşmanca teklifi, şimdi de Goku. ByteDance, görüntü ve video üretimi için gelişmiş bir yapay zekâ modeli olan Goku’yu piyasaya sürdü.

Bu, OpenAI ve ABD gibi yapay zekâ teknolojisine erişimi güvence altına almayı amaçlayan hükümetler için yeni bir meydan okuma anlamına geliyor.

Fakat bu durum, işletmelerin “değer yaratma” bariyerini de düşürüyor.

Goku, metin istemlerinden yüksek kaliteli görseller üretiyor. Model, bilgi akışını iyileştirerek görüntü ve videoları daha akıcı ve doğru bir şekilde oluşturan bir yapay zekâ modeli türü olan doğrusal akış dönüştürücülerini kullanıyor.

Açık kaynak modeller yükselişte

Goku, Llama ve DeepSeek gibi açık kaynaklı bir yapay zekâ modeli. Bu, dünya çapındaki birçok işletme ve yeni girişim için iyi haberken, OpenAI için kötü bir haber. Zira en iyi modele sahip olmanın uzun vadeli başarıyı garanti etmediği açıkça görülüyor.

Bu durum, model “düzenlemesinin” ABD’nin öngördüğü gibi işlemeyeceği beklentisini de güçlendiriyor.

Goku, kendisinden önceki diğer modeller gibi, üretim maliyetini düşürüyor.

Goku ve Sora gibi modeller, yaratıcı içerikler oluşturabiliyor. Fakat asıl değer, işletmelerin yapay zekâ tarafından üretilen video, metin ve görüntüleri nasıl entegre edip kullandıklarında yatıyor.

Öte yandan Goku’nun yükselişi, ABD’nin yapay zekâ alanındaki hakimiyetinin artık garanti olmadığını gösteriyor.

Çinli şirketler hızla ilerliyor, yapay zekâ okuryazarlığına ve uygulamalarına önem veriyor.

Bir zamanlar rakipsiz olan OpenAI, artık şiddetli bir rekabetle karşı karşıya. En iyi yapay zekâ modeline sahip olmak artık yeterli değil.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English