Bizi Takip Edin

AMERİKA

Fukuyama: Trump’ın geri dönüşü Amerika ve dünya için ne anlama geliyor?

Yayınlanma

ABD’li meşhur siyaset bilimci Francis Fukuyama, klasik liberalizm çerçevesinden Trump’ın Beyaz Saray’a geri dönüşünün Amerika ve dünya için ne anlama geldiğini yazdı. Financial Times‘ta yayınlanan analizi sizler için çevirdik.

***

Francis Fukuyama
8 Kasım 2024

Cumhuriyetçilerin seçilmiş başkanı ABD siyasetinde ve belki de tüm dünyada yeni bir dönemi başlatıyor

Donald Trump ve Cumhuriyetçi Parti’nin salı gecesi elde ettiği büyük zafer, göçmenlikten Ukrayna’ya kadar önemli politika alanlarında büyük değişikliklere yol açacaktır. Ancak seçimin önemi bu belirli konuların çok ötesine uzanmakta ve Amerikalı seçmenlerin liberalizmi ve 1980’lerden bu yana “özgür toplum” anlayışının evrildiği özel yolu kesin bir şekilde reddetmesini temsil etmektedir.

Trump 2016’da ilk kez seçildiğinde, bu olayın bir sapma olduğuna inanmak kolaydı. Kendisini ciddiye almayan zayıf bir rakibe karşı yarışıyordu ve her halükarda Trump halk oylamasını kazanamadı. Dört yıl sonra Biden Beyaz Saray’ı kazandığında, Trump’ın felaketle sonuçlanan bir dönemlik başkanlığının ardından her şey normale dönmüş gibi görünüyordu.

Salı günkü oylamanın ardından, anormal olanın Biden’ın başkanlığı olduğu ve Trump’ın ABD siyasetinde ve belki de tüm dünyada yeni bir dönemi başlattığı görülüyor. Amerikalılar Trump’ın kim olduğunu ve neyi temsil ettiğini bilerek oy verdiler. Trump sadece oyların çoğunluğunu kazanmakla kalmadı ve her bir kararsız eyaleti alacağı tahmin ediliyor, aynı zamanda Cumhuriyetçiler Senato’yu yeniden ele geçirdi ve Temsilciler Meclisi’ni de elinde tutacak gibi görünüyor. Yüksek Mahkeme’deki mevcut hakimiyetleri göz önüne alındığında, artık hükümetin tüm önemli organlarını ellerinde tutmaya hazırlar.

Peki ama Amerikan tarihinin bu yeni evresinin altında yatan nedir?

Klasik liberalizm, bireylerin haklarını koruyan bir hukuk kuralı ve devletin bu haklara müdahale etme kabiliyetine yönelik anayasal kontroller yoluyla bireylerin eşit haysiyetine saygı üzerine inşa edilmiş bir doktrindir. Ancak geçtiğimiz yarım yüzyıl boyunca bu temel dürtü iki büyük çarpıtmaya uğradı. Bunlardan ilki, piyasaları kutsallaştıran ve hükümetlerin ekonomik değişimden zarar görenleri koruma kabiliyetini azaltan bir ekonomik doktrin olan “neoliberalizmin” yükselişiydi. İşçi sınıfı işlerini ve fırsatlarını kaybederken, dünya toplamda çok daha zenginleşti. Güç, orijinal sanayi devrimine ev sahipliği yapan yerlerden Asya’ya ve gelişmekte olan dünyanın diğer bölgelerine kaydı.

İkinci çarpıklık ise kimlik politikalarının ya da “woke liberalizmi” olarak adlandırılabilecek bir anlayışın yükselişiydi; bu anlayışta işçi sınıfına yönelik ilerici kaygıların yerini, ırksal azınlıklar, göçmenler, cinsel azınlıklar ve benzerleri gibi daha dar bir marjinal grup grubuna yönelik hedefli korumalar aldı. Devlet gücü giderek artan bir şekilde tarafsız adaletin hizmetinde değil, bu gruplar için belirli sosyal sonuçları teşvik etmek için kullanıldı.

Bu arada işgücü piyasaları bilgi ekonomisine doğru kayıyordu. Çoğu işçinin fabrika zemininden ağır nesneler kaldırmak yerine bilgisayar ekranının önünde oturduğu bir dünyada, kadınlar daha eşit bir konuma geldiler. Bu, hanelerdeki güç dinamiklerini dönüştürdü ve kadın başarısının adeta sürekli bir şekilde kutlandığı izlenimini doğurdu.

Bu çarpıtılmış liberalizm anlayışlarının yükselişi, siyasi iktidarın toplumsal temelinde büyük bir değişime yol açtı. İşçi sınıfı, sol siyasi partilerin artık kendi çıkarlarını savunmadığını hissetti ve sağ partilere oy vermeye başladı. Böylece Demokratlar işçi sınıfı tabanıyla bağlarını kopardı ve eğitimli kentli profesyonellerin hakim olduğu bir parti haline geldi. Eski seçmenler Cumhuriyetçilere oy vermeyi tercih etti. Avrupa’da, Fransa ve İtalya’daki Komünist Parti seçmenleri Marine Le Pen ve Giorgia Meloni’ye kaydı.

Bu grupların tamamı, geçim kaynaklarını ortadan kaldıran serbest ticaret sistemiyle ve aynı zamanda kendi durumlarından çok yabancılara ve çevreye daha fazla değer verir gibi görünen ilerici partilerle de mutsuzdu.

Bu büyük sosyolojik değişimler salı günü oy verme kalıplarına da yansıdı. Cumhuriyetçilerin zaferi beyaz işçi sınıfı seçmenleri üzerine inşa edilmişti, ancak Trump 2020 seçimlerine kıyasla çok daha fazla sayıda Siyah ve Hispanik işçi sınıfı seçmeni kendine çekmeyi başardı. Bu durum özellikle bu gruplar içindeki erkek seçmenler için geçerliydi. Onlar için sınıf, ırk ya da etnik kökenden daha önemliydi. Örneğin işçi sınıfından bir Latino’nun, yakın zamanda ülkeye yasa dışı yollarla gelmiş göçmenleri destekleyen ve kadınların çıkarlarını ilerletmeye odaklanan woke liberalizmine özellikle ilgi duyması için bir neden yok.

İşçi sınıfı seçmenlerinin büyük çoğunluğunun, hem yerel hem de uluslararası liberal düzene özellikle Trump tarafından yöneltilen tehdidi önemsemediği de açıktır.

Donald Trump sadece neoliberalizmi ve woke liberalizmini geriletmekle kalmıyor, aynı zamanda klasik liberalizmin kendisi için de büyük bir tehdit oluşturuyor. Bu tehdit çok sayıda politika meselesinde görülebilir; yeni bir Trump başkanlığı ilk dönemine hiç benzemeyecektir. Bu noktada asıl soru, Trump’ın niyetinin kötülüğünden ziyade, tehdit ettiği şeyleri gerçekten hayata geçirme kabiliyetidir. Birçok seçmen onun söylemlerini ciddiye almazken, ana akım Cumhuriyetçiler Amerikan sisteminin denge ve denetleme mekanizmalarının onun en kötüsünü yapmasını engelleyeceğini savunuyor. Bu bir hatadır: onun ifade ettiği niyetleri çok ciddiye almalıyız.

Trump, “gümrük tarifesi”nin İngiliz dilindeki en güzel kelime olduğunu söyleyen ve kendini korumacılıkla tanımlayan bir lider. Hem dost hem de düşman ülkelerden gelen tüm ürünlere karşı yüzde 10 veya 20 oranında gümrük tarifeleri önerdi ve bunu yapmak için Kongre’nin yetkisine ihtiyaç duymuyor.

Çok sayıda ekonomistin de işaret ettiği üzere, bu düzeyde bir korumacılığın enflasyon, verimlilik ve istihdam üzerinde son derece olumsuz etkileri olacaktır. Tedarik zincirlerini büyük ölçüde bozacak ve yerli üreticilerin ağır vergiler anlamına gelen muafiyetler talep etmesine yol açacaktır. Bu da şirketlerin başkanın gözüne girmek için acele etmeleri nedeniyle yüksek düzeyde yolsuzluk ve kayırmacılığa fırsat verecektir. Bu düzeydeki tarifeler aynı zamanda diğer ülkelerin de aynı ölçüde büyük misillemelerine davetiye çıkararak ticaretin (ve dolayısıyla gelirlerin) çöktüğü bir durum yaratır. Belki Trump bu durum karşısında geri adım atar; belki de eski Arjantin Devlet Başkanı Cristina Fernández Kirchner’in yaptığı gibi kötü haberleri bildiren istatistik kurumuna rüşvet vererek karşılık verir.

Göç konusunda ise Trump artık sadece sınırı kapatmakla yetinmiyor; halihazırda ülkede bulunan 11 milyon belgesiz göçmenin mümkün olduğunca çoğunu sınır dışı etmek istiyor. İdari açıdan bu o kadar büyük bir görev ki, bunu gerçekleştirmek için gereken altyapıya -gözaltı merkezleri, göçmenlik kontrol ajanları, mahkemeler ve benzeri- yıllarca yatırım yapılması gerekecek.

Başta inşaat ve tarım olmak üzere göçmen işgücüne dayalı birçok sektör üzerinde yıkıcı etkileri olacaktır. Ebeveynlerin vatandaş çocuklarından koparılması ahlaki açıdan da son derece zorlayıcı olacak ve belgesizlerin çoğu Trump’ın istediğini elde etmesini engellemek için ellerinden geleni yapacak olan mavi yargı bölgelerinde yaşadıkları için iç çatışma ortamına zemin hazırlayacaktır.

Hukukun üstünlüğü konusunda Trump, bu kampanya sırasında, kendisini eleştirenlerin eliyle uğradığına inandığı adaletsizliklerin intikamını almaya odaklandı. Liz Cheney ve Joe Biden’dan eski Genelkurmay Başkanı Mark Milley ve Barack Obama’ya kadar herkesin peşine düşmek için adalet sistemini kullanmaya yemin etti. Medyadaki eleştirmenlerin lisanslarını ellerinden alarak ya da onlara cezalar uygulayarak onları susturmak istiyor.

Trump’ın bunları yapabilecek güce sahip olup olmayacağı belirsiz: ilk döneminde aşırılıklarının önündeki en dirençli engellerden biri mahkeme sistemiydi. Ancak Cumhuriyetçiler, Florida’da kendisine karşı açılan güçlü gizli belge davasını reddeden Yargıç Aileen Cannon gibi sempatik yargıçları sisteme dahil etmek için durmaksızın çalışıyorlar.

En önemli değişikliklerden bazıları dış politikada ve uluslararası düzenin doğasında yaşanacak.

Ukrayna açık ara en büyük kaybeden; Rusya’ya karşı askeri mücadelesi seçimden önce bile zayıflıyordu ve Trump, Cumhuriyetçi Meclis’in geçen kış altı ay boyunca yaptığı gibi silahları durdurarak Ukrayna’yı Rusya’nın şartlarına razı olmaya zorlayabilir.

Trump özel olarak NATO’dan çekilme tehdidinde bulundu ama bunu yapmasa bile 5. Maddedeki karşılıklı savunma garantisini yerine getirmeyerek ittifakı ciddi şekilde zayıflatabilir. İttifakın lideri olarak Amerika’nın yerini alabilecek hiçbir Avrupalı şampiyon yok, dolayısıyla ittifakın Rusya ve Çin’e karşı koyma kabiliyeti ciddi şüphe altında. Aksine, Trump’ın zaferi Almanya’daki AfD ve Fransa’daki Ulusal Birlik gibi diğer Avrupalı popülistlere ilham verecektir.

ABD’nin Doğu Asyalı müttefikleri ve dostları da daha iyi bir konumda değil. Trump Çin’e karşı sert konuşsa da, Xi Jinping’in güçlü adam özelliklerine büyük hayranlık duyuyor ve Tayvan konusunda onunla bir anlaşma yapmaya istekli olabilir.

Trump doğuştan askeri güç kullanmaktan kaçınan ve kolayca manipüle edilebilen biri gibi görünse de bunun bir istisnası, Benjamin Netanyahu’nun Hamas, Hizbullah ve İran’a karşı yürüttüğü savaşları gönülden desteklemesi muhtemel olan Orta Doğu olabilir.

Trump’ın bu gündemi gerçekleştirmede ilk döneminde olduğundan çok daha etkili olacağını düşünmek için güçlü nedenler var. O ve Cumhuriyetçiler politikaların uygulanmasının tamamen personelle ilgili olduğunun farkına vardılar. 2016’da ilk seçildiğinde, politika yardımcılarından oluşan bir grupla çevrili olarak göreve gelmedi; bunun yerine, yerleşik Cumhuriyetçilere güvenmek zorunda kaldı.

Birçok durumda emirlerini engellediler, saptırdılar ya da yavaşlattılar. Görev süresinin sonunda, tüm federal çalışanların iş güvencelerini ortadan kaldıracak ve istediği bürokratı işten çıkarmasına izin verecek yeni bir “F Programı” yaratan bir kararname yayınladı. İkinci bir Trump dönemi için yapılan planların merkezinde bu programın yeniden canlandırılması yer alıyor ve muhafazakarlar, temel niteliği Trump’a kişisel sadakat olan potansiyel yetkililerin listelerini derlemekle meşguller. Bu nedenle Trump’ın bu kez planlarını hayata geçirme olasılığı daha yüksek.

Seçim öncesinde Kamala Harris’in de aralarında bulunduğu eleştirmenler Trump’ı faşist olmakla suçladı. Bu suçlama, onun Amerika’da totaliter bir rejim kurma niyeti olmadığı için yanıltıcıydı. Aksine, 2010 yılında Viktor Orbán’ın iktidara gelmesinden sonra Macaristan’da olduğu gibi liberal kurumlarda kademeli bir çürüme yaşanacaktı.

Bu çürüme çoktan başladı ve Trump önemli ölçüde zarar verdi. Toplum içinde zaten kritik olan kutuplaşmayı derinleştirdi ve ABD’yi yüksek güven toplumundan düşük güven toplumuna dönüştürdü; hükümeti şeytanlaştırdı ve Amerikalıların kolektif çıkarlarını temsil ettiğine dair inancı zayıflattı; siyasi söylemi kabalaştırdı ve bağnazlık ve kadın düşmanlığının açık ifadelerine izin verdi; ve Cumhuriyetçilerin çoğunluğunu selefinin 2020 seçimlerini çalan gayrimeşru bir başkan olduğuna ikna etti.

Başkanlıktan Senato’ya ve muhtemelen Temsilciler Meclisi’ne de uzanan Cumhuriyetçi zaferin genişliği, bu fikirleri doğrulayan ve Trump’ın istediği gibi hareket etmesine izin veren güçlü bir siyasi yetki olarak yorumlanacaktır. Trump’ın göreve başlamasıyla birlikte geriye kalan bazı kurumsal koruyucu önlemlerin yerinde kalacağını umut edebiliriz. Ancak işlerin daha iyiye gitmesi için çok daha kötüye gitmesi gerekebilir.

AMERİKA

ABD Dışişleri: Suriye’ye yaptırım politikasında değişiklik yok

Yayınlanma

ABD Dışişleri Bakanlığı, Heyet Tahrir eş-Şam’a (HTŞ) yönelik yaptırımları kaldırma planının olmadığını açıkladı. Sözcü Matthew Miller, gelecekteki politikaların örgütün eylemlerine bağlı olacağını vurguladı.

ABD Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Matthew Miller, Washington’un Heyet Tahrir eş-Şam’a yönelik yaptırımları kaldırmayı ya da HTŞ’yi yasaklı örgütler listesinden çıkarmayı şu an için düşünmediğini belirtti.

Miller, dün düzenlediği basın toplantısında, Suriye’de HTŞ’nin fiilen iktidara gelmesiyle birlikte ABD’nin yaptırım politikasında herhangi bir değişiklik yapmayı planlayıp planlamadığına dair soruyu yanıtladı.

Miller, “Şu an itibarıyla bu gruba yönelik yaptırımları gözden geçirmek için bir sürecimiz bulunmuyor,” ifadesini kullandı.

Ayrıca Miller, gelecekte ABD’nin yaptırım politikasında değişiklik yapabileceğini, ancak bunun söz konusu örgütün eylemlerine bağlı olacağını ifade etti.

Sözcü, “Eğer örgütler belirli adımlar atarsa elbette yaptırım politikamız gözden geçirilebilir. Ancak bugün için paylaşacak yeni bir gelişmemiz yok,” diye ekledi.

Öte yandan, 8 Aralık’ta silahlı gruplar Suriye’de iktidarı ele geçirerek Devlet Başkanı Beşar Esad hükümetinin düştüğünü ilan etti.

Esad, yakın çevresiyle birlikte Moskova’ya giderek siyasi sığınma talebinde bulundu.

AB, ABD ve Britanya HTŞ’yi “kısık ateşte pişirecek”

Okumaya Devam Et

AMERİKA

USAID’den Ermenistan’da 3,5 milyon dolarlık proje

Yayınlanma

ABD’nin uluslararası kalkınma ajansı USAID, Ermenistan’da eğitim ve kültür alanlarında 3,5 milyon dolarlık bir projeye başlıyor.

ABD Uluslararası Kalkınma Ajansı (USAID), Ermenistan’da eğitim ve kültür projelerini kapsayan “Eğitim ve Kanıt Platformu” adlı yeni bir program başlatıyor.

Ajans, bu proje için 3,5 milyon dolarlık bir bütçe ayırarak, eğitim ve kültür projelerinin etkinliğini değerlendirme ve kontrol sistemlerini geliştirmeyi hedefliyor.

Program, “demokrasi ve yönetim”, ekonomi, tabii kaynakların yönetimi ve toplumsal cinsiyet gibi USAID’in geleneksel çalışma alanlarını içeriyor.

Proje kapsamında yerli uzmanlar, Amerikan misyonunun stratejik kararlarına temel olacak bağımsız analizler ve raporlar hazırlayacak.

Bu süreçte, yerel halkın USAID programlarına dahil edilmesi için yöntemler de geliştirilecek.

Söz konusu program, Ermenistan’ın kültürel ve eğitim alanlarında ABD’nin etkisini artırma girişimi olarak öne çıkıyor.

Ermenistan’da halihazırda ABD etkisini artırmaya yönelik çabaların sürdüğü bilinirken, bu yeni projenin ülkedeki siyasi dirençle karşılaşması düşük bir ihtimal.

ABD ve Ermenistan’dan ‘güvenlik işbirliği’ adımları

Okumaya Devam Et

AMERİKA

Pentagon ve SpaceX’ten Ukrayna’ya Starshield desteği

Yayınlanma

Pentagon ve SpaceX, Ukrayna’nın güvenli iletişim ağı Starshield’e erişimini genişletme konusunda anlaşmaya vardı. 2025 yılında başlayacak hizmet kapsamında, toplamda 3 bin terminale kesintisiz internet erişimi sağlanması hedefleniyor.

SpaceX ve ABD Savunma Bakanlığı (Pentagon), Ukrayna’nın daha güvenli bir Starlink uydu ağı versiyonu olan Starshield’e erişimini genişletme konusunda anlaşmaya vardı.

Bloomberg’in haberine göre, bu anlaşma Ukrayna’nın sahip olduğu 2 bin 500 terminalin, hacklenmesi veya müdahale edilmesi çok daha zor olan şifreli bir iletişim kanalı olan Starshield’e bağlanmasını içeriyor. Şu ana kadar sadece 500 terminal bu sisteme erişim sağladı.

ABD Uzay Komutanlığı, iki sözleşme kapsamında toplamda 3 bin terminalin hizmet vereceğini açıkladı. Bu sözleşmelerin ana hedefi, Ukrayna’da internete kesintisiz erişim sağlıyor. Hizmetlerin 2025 yılında başlaması planlanıyor.

Ancak Bloomberg, SpaceX’in Ukrayna’ya desteğini sürdürme konusundaki rolünün belirsiz olduğunu vurguluyor.

Haberde, SpaceX’in CEO’su ve Forbes’a göre 354,9 milyar dolarlık servetiyle dünyanın en zengin insanı olan Elon Musk’ın, ABD eski Başkanı Donald Trump’ın danışmanlarından biri olduğu hatırlatılıyor.

Trump, Rusya’nın Ukrayna’ya yönelik savaşını en kısa sürede sonlandırma sözü vermişti.

Ekim ayında The Wall Street Journal, ABD, Avrupa ve Rusya’daki mevcut ve eski yetkililere dayandırdığı haberinde, Musk’ın 2022’den beri Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ile düzenli temas halinde olduğunu bildirmişti.

Habere göre bu görüşmeler hem kişisel hem iş hem de jeopolitik konularla ilgiliydi. Özellikle 2023’ün sonlarında Putin’in, Musk’tan Çin’in çıkarları doğrultusunda Tayvan’da Starlink hizmetlerini etkinleştirmemesini istediği iddia edilmişti.

Fakat Kremlin Sözcüsü Dmitriy Peskov, Putin’in Musk ile yalnızca bir kez telefonda görüştüğünü ve düzenli temasın olmadığını belirterek bu iddiaları reddetti.

2022’de Musk, Ukrayna’ya sağladığı Starlink terminallerini ücretsiz olarak sunmaya devam edemeyeceğini açıklamış ve yeni cihazlar tedarik etmeyi reddetmişti.

Daha sonra SpaceX, “Üçüncü Dünya Savaşı’na yol açabilecek bir çatışmanın tırmanmasına izin vermeyeceğiz,” diyerek ağının askeri kullanımına kısıtlamalar getirdi.

Ancak Haziran 2023’te SpaceX, Pentagon ile Ukrayna’ya Starlink hizmetleri sağlamak için 23 milyon dolarlık bir sözleşme imzaladı. Sağlanan terminal sayısı ise açıklanmadı.

WSJ: Elon Musk ile Vladimir Putin düzenli temas halinde

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English