Çin’in ihracatı, küresel üretimdeki toparlanma ve bazı ticaret ortaklarının gümrük vergisi artışları öncesinde siparişleri öne çekmesiyle haziran ayında üst üste üçüncü ay genişledi.
Cuma günü açıklanan Çin gümrük verilerine göre, denizaşırı sevkiyatlar dolar bazında yıllık %8,6 artarak Mart 2023’ten bu yana en büyük yüzde artışını kaydetti. Geçen yıl düşük bir bazdan gelen artış, Reuters anketinde ekonomistlerin %8,0’lık tahmininden daha yüksekti.
Dolar cinsinden ithalat ise nisan ayından itibaren iki ay üst üste artış gösterdikten sonra haziran ayında bir önceki yıla göre %2,3 geriledi. Bu, Reuters anketinde tahmin edilen %2,8’lik artışın altında kaldı.
Nikkei Asia’nın haberine göre, Birleşik Krallık araştırma uzmanı Capital Economics ekonomisti Zichun Huang, veri açıklamasının ardından yayınladığı bir notta, devlet tahvili ihracının “yeniden hızlanması” nedeniyle ithalatın toparlanmasının beklendiğini ve bunun da sanayi emtialarına olan talebi artırabileceğini yazdı.
Aynı verilere göre, 2024 yılının ilk altı ayında ihracat %3,6 artarak 1,71 trilyon dolar oldu. İthalat ise %2 artışla 1,27 trilyon dolara ulaşarak 435,0 milyar dolar ticaret fazlası verdi.
Başta Brezilya ve Vietnam olmak üzere Latin Amerika ve Güneydoğu Asya ülkelerine yapılan sevkiyatlar, her iki bölgeye yapılan sevkiyatların %10’dan fazla artmasıyla ihracattaki büyümeye öncülük etti.
Ancak, diğer önemli ticaret ortaklarıyla yapılan ticaret karışık bir seyir izledi. ABD’ye yapılan ihracat %1,5 artarken, ithalat %4,9 azaldı. Avrupa Birliği’ne yapılan sevkiyatlar %2,6 düşerken, ithalat da %5,7 azaldı.
Ürün kategorilerine göre gemi, entegre devre ve otomobil ihracatı ilk altı ayda sırasıyla %85, %22 ve %19 artış göstererek öne çıktı. Buna karşın çelik ihracatı %9,3 düştü.
Otomatik bilgi işlem ekipmanı ve yüksek teknoloji ürünleri ithalatı sırasıyla %54 ve %11 arttı, ancak bu büyüme tarımsal ithalat değerindeki %10’luk düşüşle kısmen dengelendi.
Batı yönetimleri kızışan rekabetin ortasında, COVID-19 salgınının ardından yerel tüketim toparlanmaya çalışırken Çin’i uluslararası piyasaları ucuz mallarla doldurmakla suçladı. ABD’nin mayıs ayında elektrikli araçlardan güneş panellerine kadar bir dizi Çin menşeli ürüne genişletilmiş gümrük vergisi getireceğini açıklamasının ardından, Avrupa Komisyonu da bu ayın başından itibaren Çin menşeli elektrikli araçlara %37,6’ya varan yeni vergiler getirdi.
Son aylarda ticari korumacılık, Asya ve Latin Amerika gibi dünyanın iki numaralı ekonomisiyle geleneksel olarak sıcak bir ilişki içinde olan bölgelere de yayıldı. Örneğin Endonezya, ağırlıklı olarak Çin’den gelen giyim ithalatına%100 ila %200 arasında koruma vergisi uygulamayı planlıyor.
Capital Economics’ten Huang, Batı’nın yüksek gümrük vergilerine rağmen ihracatın yakın vadede güçlü kalacağını ve vergilerin malların yalnızca “küçük bir bölümünü” hedef aldığını söyledi. “Ve etkileri ticaretin yeniden yönlendirilmesi ve döviz kuru ayarlamaları yoluyla azaltılabilir” dedi.
Çin’in imalat faaliyeti haziran ayında üst üste ikinci kez daralarak inişli çıkışlı bir toparlanmaya işaret etti. Çarşamba günü açıklanan tüketici fiyatları verileri de yetersiz iç talebe işaret etmeye devam etti.
Şimdi gözler, uzun süredir emlak krizi ve jeopolitik gerilimlerle boğuşan ekonomiyi kurtaracak yeni teşvikler için üçüncü plenum olarak bilinen Komünist Parti liderlerinin gelecek haftaki kilit toplantısına çevrildi.
Ülkenin ikinci çeyrek gayrisafi yurtiçi hasıla istatistiklerinin pazartesi günü yayınlanması bekleniyor. Hükümet tüm yıl için “%5 civarında” bir büyüme hedefi belirledi.