Bizi Takip Edin

Amerika

‘Yapay zeka devrimi’ doğalgaz talebini artıracak

Yayınlanma

Fosil yakıt şirketleri, veri merkezlerini beslemek ve ‘yapay zeka devrimi’ne güç sağlamak için elektrik talebindeki artışın doğalgaz için bir ‘altın çağ’ başlatacağını ileri sürüyor.

Financial Times’ta (FT) yer alan habere göre yöneticiler, yapay zekanın artan enerji ihtiyacının, yenilenebilir enerji ve bataryaların sağlayabileceğinin çok ötesine geçeceğini ve devletler kullanımlarını azaltma sözü verse bile fosil yakıt kaynaklarını daha önemli hale getireceğini savunuyor.

ABD’nin en büyük gaz üreticisi EQT’nin CEO’su Toby Rice, yaklaşan yapay zeka patlamasıyla ilgili olarak, “Bu iş gaz olmadan yapılamayacak,” dedi. Rice, teknoloji sektörünün kaya gazı üreticileri için, son yıllarda hızla yükselen ve sondajcılara ürünleri için yeni müşteriler sunan ABD’nin sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) endüstrisine benzer bir patlama sunacağını söyledi.

Rice, “LNG ile gerçekten harika bir gelişmekte olan pazarımız var. Ancak insanların aynı derecede heyecan duydukları yeni bir pazar daha var ki o da elektrik talebi,” diyor.

Doğalgaz, Büyük Teknoloji’nin yapay zeka hamlesi için vazgeçilmez

ABD hükümeti, elektrik şebekesini hızla karbonsuzlaştırmak amacıyla temiz enerji geliştiricilerine kapsamlı teşvikler sundu. Fakat fosil yakıt yöneticileri, yenilenebilir enerji kaynaklarının enerjiye aç veri merkezleri için tek başına güvenilir tedarikçiler olamayacağını savunuyor.

Yeşil ve fosil yakıt enerji varlıklarına sahip büyük bir özel yatırımcı olan Energy Capital Partners (ECP), gaz yakıtlı üretimin genişletilmesinin veri merkezlerine yenilenebilir kaynakların desteklenmesinde kritik öneme sahip olacağını söylüyor.

ECP’nin kurucusu ve ortağı Doug Kimmelman, “Gaz, büyük teknoloji şirketlerinin yapay zeka patlamasına güç sağlamak için ihtiyaç duyduğu 7/24 güvenilir enerji türünü sağlayabilen tek uygun maliyetli enerji üretimidir,” iddiasında bulunuyor. 

Boru hattı grubu Enbridge’in başkan yardımcısı Colin Gruending de bunun gaz tüketimi için ‘iyiye işaret’ olduğunu söylüyor ve “Aralıklı yenilenebilir enerji kaynakları bunu kesmeyecek,” diyor.

Veri merkezleri enerji açlığını artırıyor

Bulut depolama tesisleri, kripto madenciliği ve yapay zeka şebekeleri zorladıkça, veri merkezlerinin enerji ihtiyaçları da artacak. Sadece Microsoft bile dünya çapında her üç günde bir yeni bir veri merkezi açıyor.

S&P Global Commodity Insights’a göre, bu enerji tüketen operasyonlar 2035’e kadar 480 terawatt saatten fazla elektrik ya da ABD’nin toplam elektrik talebinin neredeyse onda birini tüketecek. 

Uluslararası Enerji Ajansı, veri merkezlerinden gelen elektrik talebinin küresel olarak 2026 yılına kadar 1.000 TWh’ye ulaşabileceğini tahmin ediyor. Bu rakam 2022 seviyelerinin iki katı ve Almanya’nın toplam elektrik talebine eşdeğer bir artış.

Virginia’nın hızla büyüyen veri merkezi sektörüne tedarik sağlayan Dominion Energy, yakın tarihli bir stratejik planda, sıfır karbonlu enerji sürekli güç sağlayana kadar doğalgaz ünitelerinin ‘en uygun fiyatlı ve güvenilir’ seçenek olacağını söyledi.

Gaz yakıtlı üretim, ABD elektrik talebinin yüzde 40’ından fazlasını, diğer yakıtlardan çok daha fazlasını oluşturuyor ve ucuz şeyl kaynakları, son on yılda daha kirli olan kömürün üretimdeki payını ortadan kaldırdı. Federal tahminlere göre 2024 ve 2025 yıllarında talebi karşılamak üzere 20 doğalgazla çalışan enerji santralinin daha devreye girmesi bekleniyor.          

Üreticilerin Big Tech’in (Büyük Teknoloji şirketleri) enerji ihtiyacından faydalanma planı, Google ve Microsoft gibi şirketlerin önümüzdeki yıllarda faaliyetlerini yalnızca sertifikalı yeşil elektrikle yürütmek gibi iddialı hedefler belirledikleri bir döneme denk geliyor.

Amerika

Google yapay zeka için A24 stüdyosuna ortak oluyor

Yayınlanma

Google, yapay zeka alanında iş birliği geliştirmek amacıyla bağımsız film stüdyosu A24’e yaklaşık 75 milyon dolar yatırım yapmaya hazırlanıyor. The Wall Street Journal gazetesinin kaynaklara dayandırdığı habere göre ortaklık kapsamında sinema sektörüne yönelik yeni yapay zeka araçlarının geliştirilmesi hedefleniyor.

The Wall Street Journal gazetesinin konuya aşina kaynaklara dayandırdığı haberine göre Google, yapay zeka alanındaki ortaklık kapsamında bağımsız film stüdyosu A24’e yaklaşık 75 milyon dolar yatırım yapacak.

Gazete, bu adımın teknoloji devinin bir sinema stüdyosundan ilk kez hisse satın aldığı örnek olduğunu kaydetti.

Google bünyesindeki yapay zeka birimi DeepMind ile A24, filmlerin üretimi ve dağıtımı için yeni araçlar geliştirmeyi planlıyor.

A24 stüdyosunun teknoloji ve inovasyon alanındaki çalışmalarını yürüten ortağı Scott Belsky, geliştiricilerin yapay zekayı film üretimini hızlandırmak ve maliyetleri düşürmek amacıyla öne çıkardığını, ancak bu durumun sinemacılar arasında memnuniyetsizlik yarattığını ifade etti.

Sürece ilişkin değerlendirmede bulunan Belsky, “Yaratıcı kontrolü koruyan ve risk alma isteğini teşvik eden daha etkili yapay zeka uygulama yöntemlerinin olduğuna inanıyoruz” dedi.

Yeni araçların, kullanıcı taleplerine göre doğrudan içerik üreten üretken yapay zekadan farklı olacağını belirten Belsky, Google’ın A24 stüdyosunun film ve televizyon arşivine erişim hakkı elde etmeyeceğini kaydetti.

DeepMind Başkan Yardımcısı Eli Collins ise ortaklığa ilişkin, “Teknolojinin, alanındaki en iyi uzmanların ellerine ulaştığı anlarda büyük ilerlemelerin kaydedileceğine inanıyoruz.” açıklamasında bulundu.

ABD merkezli bağımsız bir sinema şirketi olan A24 stüdyosu, özellikle yazar ve festival filmleri üzerine odaklanmasıyla tanınıyor. Yakın zamanda “Gerçekliğin Sahne Arkası” (Y2K) ve “Marty Supreme” filmlerini izleyiciyle buluşturan stüdyonun portföyünde, yedi Oscar ödülü kazanan “Her Şey Her Yerde Aynı Anda” (Everything Everywhere All at Once) yapımının yanı sıra “Yeşil Şövalye” (The Green Knight), “Deniz Feneri” (The Lighthouse), “Cadı” (The Witch), “Ritüel” (Midsommar), “Geçmiş Yaşamlar” (Past Lives), “Demir Pençe” (The Iron Claw), “When You Finish Saving the World” ve “İç Savaş” (Civil War) gibi filmler yer alıyor.

Okumaya Devam Et

Amerika

SpaceX, 6,3 milyar dolarlık bilgi işlem gücü anlaşması imzaladı

Yayınlanma

SpaceX, açık kaynaklı yapay zeka girişimi Reflection AI ile önemli bir bilgi işlem gücü anlaşması imzaladı.

Anlaşma kapsamında Reflection, gelişmiş modelleri eğitmek ve çalıştırmak için kullanılan en üst düzey yapay zeka çipleri olan Nvidia GB300’lere anında erişim elde edecek.

CNBC’nin incelediği belgelere göre, 1 Temmuz 2026’dan itibaren 2029 yılına kadar SpaceX’e aylık 150 milyon dolar ödeme yapmayı kabul etti.

Anlaşma süresi sonuna kadar devam ederse, ödemelerin toplam tutarı yaklaşık 6,3 milyar dolara ulaşacak.

Her iki şirket de ilk üç ayın ardından 90 gün önceden bildirimde bulunarak sözleşmeyi feshedebilir.

Anlaşma, SpaceX’in rekor kıran halka arzının ardından devasa veri merkezi altyapısını nasıl kullandığını gösteriyor.

Şirket, Colossus’u kısmen ChatGPT’nin rakibi olan Grok’a güç sağlamak amacıyla kurmuştu. 

Şimdi ise SpaceX, bu altyapıyı dışardaki yapay zeka şirketlerine hesaplama gücü kapasitesi satmak için de kullanıyor.

SpaceX, daha önce Anthropic, Google ve Cursor ile hesaplama gücü konusunda anlaşmalar imzalamıştı. Musk’ın şirketi şu anda Cursor’u satın alma sürecinde.

Reflection, bu listeye stratejik açıdan farklı bir müşteri daha ekliyor: Hükümetlerin ve işletmelerin kapalı yapay zeka sistemlerine olan bağımlılığını yeniden değerlendirdiği bir dönemde, açık kaynaklı modellere odaklanan bir yapay zeka laboratuvarı.

Zamanlama dikkat çekici. Anthropic’in Fable ve Mythos’a erişimi kesmesinin ardından açık kaynaklı yapay zeka ivme kazandı.

Bu durum, kritik işler için kapalı model sağlayıcılarına güvenmenin riskleri konusunda soru işaretleri yarattı.

Bu olay, açık model şirketlerine, müşterilerin modelleri daha fazla kontrol sahibi olarak inceleyebilmesi, özelleştirebilmesi ve çalıştırabilmesi gerektiği yönünde daha güçlü bir argüman sağladı.

Reflection, son değerlemesi 25 milyar dolar olan bu girişim olarak, OpenAI, Anthropic ve Google’ın öncü sistemleriyle rekabet edebilecek Amerikan açık kaynaklı yapay zeka modelleri geliştirmeye çalışırken, hükümetlere ve işletmelere kapalı sistemlere kıyasla daha fazla esneklik sunma hedefiyle bu yaklaşımı doğrudan benimsedi.

Reflection sözcüsü yaptığı açıklamada, “Son zamanlarda yaşanan olaylar, açık kaynağın yapay zeka ekosistemi için ne kadar önemli olduğunu ortaya koyuyor; giderek daha fazla ülke ve işletme, yalnızca kapalı modellere bağımlı olmanın getirdiği riskleri ve maliyetleri fark ediyor,” dedi.

Reflection, bu anlaşmanın kendisine “Amerikan açık zekası” olarak adlandırdığı şeyi hızlandırmak için ek hesaplama gücü, yani hesaplama kapasitesi sağladığını belirtti.

Girişim henüz halka açık bir öncü açık kaynaklı model yayınlamadı fakat hükümet ve ulusal güvenlik müşterileriyle ivme kazanmaya devam ediyor.

Şirket, Enerji Bakanlığı’nın Genesis Misyonu ile birlikte çalışıyor ve Pentagon’un daha geniş kapsamlı yapay zeka çabalarının bir parçası.

SpaceX için bu anlaşma, hesaplama gücünün yapay zeka yarışında stratejik bir değer haline geldiğinin bir başka işareti.

Gelişmiş Nvidia çiplerine erişim, öncü modelleri eğitmeye ve kullanmaya çalışan şirketler için hâlâ en büyük kısıtlamalardan biri olmaya devam ediyor.

Colossus’u dış müşterilere açarak şirket, kıt grafik işlem birimi kapasitesini satmak için yarışan bulut sağlayıcıları ve yapay zeka altyapı şirketlerinin yanına konumlanıyor.

Bu aynı zamanda SpaceX’e, büyüyen yapay zeka altyapısı anlatısını haklı çıkarmak için başka bir yol sunuyor.

Yatırımcılar, SpaceX’in roketler ve Starlink’in ötesine geçerek yapay zeka, veri merkezleri ve hesaplama hizmetlerine genişleyip genişleyemeyeceğini izliyor.

Okumaya Devam Et

Amerika

SpaceX hisseleri bir günde yüzde 10 değer kaybetti

Yayınlanma

Elon Musk’ın uzay şirketi SpaceX’in hisseleri, şirketin tarihindeki ilk yatırım yapılabilir tahvil ihracını duyurmasının ardından bir günde yüzde 10 değer kaybetti. Şirketin piyasa değeri yaklaşık 225 milyar dolar gerilerken, en az 20 milyar dolarlık tahvil ihracıyla köprü kredinin kapatılması hedefleniyor.

Elon Musk’ın uzay şirketi SpaceX’in hisseleri bir günde yüzde 10 değer kaybederek 166,17 dolara geriledi.

The Wall Street Journal gazetesinin aktardığı gelişmeyle birlikte, şirketin piyasa kapitalizasyonu yaklaşık 225 milyar dolar azaldı.

Bloomberg’in haberine göre SpaceX, 22 Haziran’da tarihindeki ilk yatırım yapılabilir tahvil ihracını duyurdu. Şirketin, mevcut bir köprü krediyi kapatmak amacıyla en az 20 milyar dolar değerinde borç senedi ihraç etmesi bekleniyor.

Sürece yakın bir kaynağın aktardığı bilgilere göre, aralarında Goldman Sachs Group Inc. şirketinin de bulunduğu aracı bankalar, pazartesi günü yatırımcılarla telefon konferansları düzenleyecek. Bu görüşmelerin ardından, vadeleri 5 ila 30 yıl arasında değişen tahvillerin satışının gerçekleştirilmesi öngörülüyor.

SpaceX’in tahvil ihracına ilişkin hazırladığı ve Bloomberg tarafından incelenen memorandumda şirketin hedefleri şu ifadelerle yer aldı:

“Misyonumuz, evrenin gerçek doğasını anlamak, bilincin ışığını yıldızlara yaymak ve yaşamın birden fazla gezegende var olması için gerekli sistem ve teknolojileri yaratmaktır.”

Haziran ayında gerçekleştirdiği halka arz sürecinde 85 milyar dolardan fazla kaynak yaratan SpaceX’in piyasa değeri, halka arzın ardından 2,9 trilyon doları aşmıştı.

Bu yükselişle bir süreliğine Microsoft ve Amazon’u geride bırakarak dünyanın en değerli ilk dört halka açık şirketi arasına giren SpaceX’in piyasa değeri, o dönem ulaştığı haftalık zirve noktasına göre yaklaşık 550 milyar dolar gerilemiş oldu.

İngiliz iktisatçı Pettifor: Yapay zeka çöküşü kaçınılmaz bir krize yol açacak

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English