Görüş
Çatışmanın geleceği: Polonya – 1

Emperyalist dünyanın reflekslerini kavramak için ideal bir dönem göstermek gerekseydi eğer, hiç tereddütsüz 1939’a işaret ederdim. 1939 küresel bir altüst oluşun en kritik yılıdır — her anlamda bir altüst oluştur bu: 1929 krizinin ardından birikim modelinde süreğen bir belirsizlik; küçük burjuvazinin varoluş krizi ve yükselen küçük burjuva sağcılığıyla birlikte muazzam bir ahlaki çürüme; kapitalizmde sınıf mücadelelerinin ortaya çıkardığı demokratik hak ve hürriyetlerin hızla budanması; emperyalist dünyanın başlıca güçlerinin siyasi elitlerinin delice dargörüşlülüğü, savaş kışkırtıcılığı ve savaşın eşiğinde de onu durdurma imkanlarının artık tamamen ortadan kalkmış olması. Bir sosyalizm faktörü olduğu doğrudur; ancak 1939’da Sovyetler Birliği’nin emperyalist güçler arasında ihtilafta sadece ideolojik bir çıbanbaşı olarak değil aynı zamanda neredeyse sonsuz bir yağma alanı olarak da görüldüğü genellikle unutuluyor. Sadece faşist Almanya’nın Lebensraum’u değil. Haziran ve temmuz aylarında Hitler’in “ekonomi dehası” denilen (prematüre bir Friedman, dahası Dünya Ticaret Örgütü’nün fikir babası) Helmuth Wohltat’ın Londra’da (Foreign Office Denizaşırı Ticaret Departmanı başkanı) Robert Hudson ve (Chamberlain’in gölge dışişleri bakanı denilen) Horace Wilson ile yaptığı görüşmelerde bakir Sovyetler Birliği, yarı bakir Çin ve ayrıca Fransa’ya ait sömürgelerin Britanya ve Almanya arasında paylaşılması planları da bunu açıkça gösterir.
Ama bunlar şimdilik başka hikaye; daha sonra tekrar dönmek üzere ara verelim. Bu yazının konusu, Polonya. Bu ülkenin siyasi eliti, tıpkı 1939’da olduğu gibi iki buçuk yıldır yaşadığımız uzatmalı 1939’da da başrol oyuncularından biri ve dahası, iki tarihi kesitteki davranışları neredeyse karbon kağıdıyla çıkarılmış kopyayı andıracak kadar birbirine benziyor.
Benim “1939”da Polonya hükümetinin “askeri, siyasi, iktisadi olarak olanca zayıflığına rağmen kendisini dev aynasında görmekle kalmayıp Sovyetler Birliği, İngiltere ve Fransa arasında belki mümkün olabilecek bir anlaşmayı kıyametin eşiğinde bile sabote etmeyi görev bellediğini ve böylece boynunu cellada bile isteye uzattığını” vurgulamıştım. Sayılı ülkelerin adlarını değiştirin, ortaya çıkacak tablo bugün de bunun aynısı olacaktır. Yaklaşan savaşı durdurmak veya en azından ertelemek fırsatı doğduğunda bile Polonya hükümeti, Fransa, İngiltere ve Sovyetler Birliği arasında kurulması muhtemel caydırıcı bir askeri paktı açıkça bloke etmiş ve sabah uyandığında kendini küfede bulan bir sarhoşun ayıklığına benzer baş dönmeleri içindeki Chamberlain hükümetini bile çileden çıkarmıştı. Fransa Dışişleri Müsteşarı Alexis Saint-Legér, o sırada Polonya’nın mutlak hakimi olan dışişleri bakanı Beck’in “Almanya’ya yakınlaşmak için yol aradığını” söylemişti. Başka deyişle Polonya hükümeti, Sovyetler Birliği’nin karşısındaki kampta bütün sandalyelerde birden oturmaya kalkıyordu ve kaçınılmaz akıbeti de öylelerinin ortak kaderi oldu: solucana dönüşüp çizmeler altında çiğnendi.
Her ülkenin bir yönetme geleneği, kültürü var. Bu kültür davranışlara bir öngörülebilirlik katıyor ve farklı siyasi kesitlerde de kendini gösteriyor. Polonya da öyle.
Bir önceki yazımda Macaristan başbakanı Orbán’ın AB Konseyi dönem başkanlığıyla eşzamanlı geliştirdiği Kiev, Moskova, Pekin, Mar-a-Lago ve Washington turu üzerinde dururken “hepsi gerçek bir Washington kuklası olan Çekiya, Polonya ve Baltık ülkelerinin vasal yetenekleri sayesinde ABD’de (abartarak söyleyeyim) sosyalizm gelse bile kolaylıkla uyum sağlayabileceğini” söylemiştim. Küçük bir düzeltmeyi hak ediyor bu cümle: diğerleri birden fazla sandalyede oturmayı beceremiyor, manevra kabiliyetleri de yok, bu yüzden eğer efendileri sağlam irade gösterirse provokatör olarak rolleri önemsiz kalacaktır. Polonya siyasi eliti ise Rusya’nın karşısındaki bütün sandalyelerin (ABD, AB, Britanya) hepsinde birden aynı anda oturuyor. Gücünün çok ötesinde bir özgüvenle (insanlarda genellikle aşağılık kompleksiyle karışık bir korkudan kaynaklanır bu) o sandalyeden bu sandalyeye kaykılıyor, sandalyelerin gerçek sahiplerinin birbirlerine karşı mücadelesinde pay kapıp güç sahibi olmaya çalışıyor ve kendisi saf değiştirme tehdidiyle onların her birini daha radikal, daha agresif tutum takınmaya itiyor.
Almanya, doğudan ucuz işgücü temin etmek için Polonya’nın AB üyeliğini desteklemişti. O zaman dahiyane bir siyaset gibi görünüyordu bu; oysa Varşova’da pro-Amerikan bir gericiliğin tesisine yardım etmenin akla gelebilecek en ahmakça siyaset olduğu açıkça ortaya çıktı: Birlik’in motoru olan Almanya bütün kararlarda Polonya elitinin arzularını hesaba katmak, onunla uzlaşmak zorunda kaldı ve özellikle de Merkel’in eski prensesi, pandemi skandallarının baş kahramanı Ursula von der Leyen başkanlığında birlik katıksız bir Amerikan aparatına dönerken Berlin de Polonya elitinin siyasi esiri haline geldi.
Neler oldu? Geçen iki buçuk yıla genel bir bakış
İki buçuk yıldır Polonya’nın çatışmaya yönelik tutumunu en genel başlıklarla özetlemeye değer.
24 Şubat 2022’nin üzerinden daha bir buçuk ay geçmeden zamanın Varşova hükümetinin başbakan yardımcısı Polonya’ya Amerikan nükleer silahları konuşlandırmaya hazır olduklarını açıklamıştı. Bu nükleer silah meselesi iki buçuk senedir mütemadiyen gündeme geliyor. 2022’nin ekiminde Lukaşenko, Varşova yönetiminin ABD ülkesine nükleer silah konuşlandırsın diye “çırpındığını” söylemişti. Neticede Rusya ve Belarus bu ikincisinin topraklarına taktik nükleer silah konuşlandırma kararı verdi. Normal bir hükümetten böyle bir durumda gerilimi azaltması ve karşılıklı silah indirimine gitmenin yollarını araması beklenir; oysa Polonya hükümetinin başbakanı Mateusz Morawiecki 30 Haziran 2023’te daha fazla nükleer silah ve daha makbul “müttefik” statüsüne göz dikip NATO’nun ülkesine nükleer silah konuşlandırması talebini tekrar etti.
Polonya Başbakan Yardımcısı ve Kültür Bakanı daha 3 Nisan 2022’de Rus kültürünün sosyal alandan silinmesi gerektiğini söylemişti: “Rusya kültürü sosyal alandan çıkmalıdır. Rusya balesinin zamanı değil, Çehov veya hatta Puşkin için iyi bir sezon değil.” 13 Mayıs’ta Polonya başbakanı Morawiecki The Telegraph’a verdiği mülakatta Batı’ya, “bütün Avrupa’yı tehdit eden” Rus dünyasını “yok etme” çağrısı yaptı. 2022 ekiminde Polonya Senatosu, Baltık’ın gerisinde kalmamak için Rusya’yı “terörist rejim” olarak kabul eden bir kararı kabul etti. Polonya hükümeti 9 Mayıs 2023’te de harika bir eylemde daha bulundu: Kaliningrad’ın adını değiştirdi. Bu, mesela Moskova’nın adını değiştirmekten teknik olarak farksız; zira Kaliningrad Rusya toprağı. Ama oluyor işte. Polonya’nın ultranasyonalist hükümeti o zamandan beri Kaliningrad’a eski adı olan Königsberg’in Lehçeye çevirisi olan Królewiec diyor.
2022 boyunca Rusya karşıtı ittifak henüz yeterince biçimlenmiş değildi; Almanya’da savaş kışkırtıcısı Yeşillere rağmen SPD az çok makul davranmaya çalışıyordu, muhtelif Avrupa başkentlerinden de temkinlilik mesajları geliyordu. Polonya hükümeti bu temkinli atmosferin kırılmasında Avrupa’da başrolü oynadı. Örneğin The New York Times daha 6 Nisan 2022’de Polonya ve Baltık ülkelerinin Moskova ile ilişkilerin tamamen kesilmesinde ve “Rusya’yı dizlerinin üzerine çökertecek” tedbirler alınmasında ısrar ettiklerini yazmıştı.
4 Temmuz’da Kiev dışişleri bakanı Kuleba, AB hayalleriyle coşmuş, “birliğe girdikten sonra Polonya ile birlikte AB’yi reforme edeceklerini” söylüyordu. AB’de reform ancak Almanya engelinin temizlenmesiyle mümkün olabileceğine göre, Polonya siyasi eliti Berlin’in yerine geçmenin ıslak düşlerini görüyor olmalıydı. Sonuçta Adenauer sonrası Alman siyasi tarihinin en kişiliksiz, en kukla hükümeti yelkenleri tamamen suya indirdi. 2023 Ocak ayında artık tamamen bir Rheinmetall manivelasına dönüşen ve adeta Yeşillerden daha yeşil olduğunu kanıtlamaya çalışan Alman şansöliyesi Kiev rejimine Leopard tankları vermeme ısrarından vazgeçmişti; bu kararda Polonya hükümetinin baskısı çok etkili olmuştu ve bu nedenle müjdeyi Duda’nın Kiev’de vermesi hiç şaşırtıcı değildi. Polonya Başbakanı Mateusz Morawiecki, bu açıklamanın ardından Almanya’nın hâlâ tereddüt ettiğini görünce açıkça tehdit etmekten de çekinmemişti: “Ya bu izni hızla alırız ya da bildiğimiz gibi davranırız.” Polonya kasım sonunda adeta bütün AGİT üyelerinin iradelerini ipotekledi ve Lavrov’un aralık başında Łódź’da yapılacak olan AGİT toplantısına katılmasına yasak koydu. Sovyetler Birliği’nin hukuki devamcısı olarak Rusya, AGİT’in kurucu üyelerinden; dolayısıyla bu yasak, sözgelimi ABD’nin Rusya’nın BM toplantısına katılmasına yasak koymasından farksızdı. Diplomatik teamüllerin yerini derin bir düşmanlık almıştı; Polonya hükümeti 26 Nisan 2023’te de Rusya’nın Varşova büyükelçiliği ve ticaret ataşeliğinin banka hesaplarına el koydu.
Kiev rejimine F-16 verilmesi tartışmalarını tetikleyen de Polonya hükümeti olmuştu. 2023 ocak ayı sonunda başbakan Morawiecki, “NATO ülkeleriyle tam bir koordinasyon halinde” kendi F-16’larından vermeye hazır olduklarını söylemişti.
Polonya-Ukrayna “birliği”
18 Nisan 2022 gibi erken bir tarihte bir grup Polonyalı siyasetçi Polonya-Ukrayna birliğinin hiç değilse konfederasyonunun kurulmasını istiyordu. Bu mesele en azından 2023 baharına kadar her iki tarafta da büyük bir coşkuyla konuşuldu, Kiev’de ve Varşova’da kucaklaşma fotoğrafları ona eşlik etti. Ancak Kiev’in coşkusu geçen yılın ortalarında ortaya çıkan hububat krizi yüzünden söndü. Aşağıda geleceğim buna. Ama Varşova’nın kökleri 1930’lu yıllara dayanan, hayali bir devr-i saadeti (Baltık’tan neredeyse Karadeniz’e uzanan 16’ncı yüzyıl) yeniden canlandırma hayallerinin sıcaklığından bir şey kaybetmedi.
Putin 4 Kasım 2022’de “Polonya’nın Ukrayna’yı yutma arzusu” olduğunu söylemişti. 7 Aralık’ta Rusya İnsan Hakları Konseyi toplantısında bu meseleye tekrar döndü ve şöyle dedi: “Polonya’daki milliyetçi unsurlar her uyuduklarında rüyalarında, II’nci Dünya Savaşı’ndan sonra Stalin’in kararı neticesinde Ukrayna’nın aldığı batı topraklarını geri aldıklarını görüyorlar ve kim ne derse desin buna yönelecekler. Nihayetinde mesele buna varacak. Bundan hiçbir şüphem yok.” 2023 şubatında Lavrov da “Polonya’nın hastalıklı bir tarihi ve en az o kadar hastalıklı ihtirasları” olduğunu ve ekspansiyonist emeller güttüğünü söyledi. Putin’in geçen yıl 21 Temmuz’da Rusya Güvenlik Konseyi daimi üyeleriyle yaptığı toplantıdaki konuşması bu bağlamda özel bir önem taşıyordu. Orada 1920-30’lu yıllarda protofaşist Varşova rejiminin Sovyetler Birliği’ne karşı saldırgan ve ekspansiyonist tutumunun 1939 trajedisiyle son bulduğunu, savaştan sonra “Polonya’nın Sovyetler Birliği sayesinde, Stalin’in tutumu sayesinde batıda büyük topraklar, Almanya’nın topraklarını aldığını” hatırlattı. Şöyle dedi: “Polonya liderlerine gelince, herhalde NATO şemsiyesi altında bir koalisyon oluşturmayı ve sonrasında oradan kendilerine yağlı bir parça koparmak, kendi tarihi toprakları saydıkları bugünkü batı Ukrayna’yı geri almak için Ukrayna çatışmasına doğrudan müdahale etmeyi hesaplıyorlar. Belarus topraklarının hayalini kurdukları da iyi biliniyor.” Putin, Ukrayna’da insan etinin batıya yetmediğini ve cepheye “Polonyalılar, Litvanyalılar ve diğerlerinden oluşan yeni sarfiyat malzemesi” sürmeyi planladıklarını da belirtmişti; ancak: “Tek bir şey söyleyeceğim: bu çok tehlikeli bir oyun ve bu tür planları yazanların sonuçlarını da düşünmesi gerekir.”
Bu sürecin en önemli olaylarından biri 15 Kasım 2022’de yaşandı: Varşova, Rusya’dan fırlatılan bir füzenin Polonya topraklarına düştüğü iddiasıyla NATO’yu 4’üncü maddeye dayanarak acil toplantıya çağırdı. Bu madde üye devletlerden birinin toprak bütünlüğünün, siyasi bağımsızlığının veya güvenliğinin tehdit altında bulunduğunu iddia etmesi üzerine işletiliyor. Duda ve Kiev’deki görev süresi bu yılın 20 Mayıs’ında bitmiş olan komedyen başkan, füzenin Rusya’dan fırlatıldığını söyleyerek öyle bir patırtı kopardılar ki, bizzat Biden müdahale edip “ön bilgilerin, Polonya’ya atılan füzelerin Rusya’dan fırlatıldığını yalanladığını” açıklamak zorunda kaldı. Böylece füzenin aslında Kiev rejimi tarafından fırlatılmış olduğu ortaya çıktı. Olay iki açıdan önem taşıyordu. Birincisi: Polonya, söz konusu füze henüz Ukrayna hava sahasındayken kendi hava savunma sistemlerini kullanmıştı — başka deyişle Rusya’nın Ukrayna’daki hedeflere karşı fırlattığını düşündüğü bir füzeyi Ukrayna hava sahasında vurmaya kalkmıştı. İkincisi, CNN’in haberine göre ABD füzenin seyrini Polonya semalarındaki NATO’ya ait bir erken uyarı uçağından takip etmişti; belki de Washington yönetimi Polonya-Ukrayna ortaklığından bu doğrultuda bir provokasyon bekliyordu ve peşinen ön almıştı.
Şunu da eklemek gerek: Kuzey Akım sabotajında da Polonya’nın dahli olduğu iddiası The Wall Street Journal tarafından üstelik daha 11 Haziran 2023’te ileri sürülmüştü. Aynı gazete bu yılın başında da Alman hükümetinin Kuzey Akım soruşturmasıyla ilgili taleplerini Varşova’nın geciktirdiğini yazıverdi.
Görüş
Silahlar sustu, şimdi artılar eksiler hanesine bakma zamanı – 3

Hindistan-Pakistan çatışmasının sonuçlarını ele alan yazı dizisinin üçüncü ve son bölümü:
Kazanımlar şablonu çizmeden önce, iki anahtar sorunun açıklığa kavuşturulması gerekiyor:
- Acımasızca öldürmeleriyle her şeyi başlatan Pahalgam teröristleri nerede?
- İlk kez test edilen Genelkurmay Başkanlığı sisteminin reklamı yapıldığı gibi çalışıp çalışmadığı konusunda netlik gerekiyor.
Görevleri kim planlıyor ve ‘savaşı’ kim yürütüyordu? Entegre savunma personeli miydi yoksa Kara Kuvvetleri ve Hava Kuvvetleri bölgesel komuta karargahlarının Başkomutanları mı sinerji yaratıyorlardı? Çatışmaların kapsamı hava sahasıyla sınırlı olsa da bu sorunun yanıtı daha yüksek savunma örgüt yapısının reklam edildiği gibi gücü ve devam eden revizyonu için paha biçilmez bir girdi olurdu. Bir savaş zamanı potasından daha iyi bir deneyimi tekrar bulmak imkansız gibi.
Silahlar sustu, şimdi artılar eksiler hanesine bakma zamanı – 2
Hindistan’ın Kazanımları
- Hindistan tek ses olarak birleşti, muhalefet hükümet ile birlikteydi. Özellikle Jammu ve Kaşmir yöneticileri ile Tüm Hindistan Müslüman Meclisi Birliği (AIMIM) Başkanı Asaduddin Owaisi’nin, Birlik hükümeti ile tek yumruk olması burada ayrıca önemli.
- Pakistan’ın bunu bir “savaş eylemi” olarak adlandırmasına karşın Indus Su Anlaşması hala askıda ve Hindistan, Pakistan’ın davranışına bağlı olarak yalnızca yeniden müzakere edecektir. Bu nedenle anlaşmanın uzun süre askıda kalması büyük olasılık. “Kan ve su bir arada akmaz” dedi Başbakan Modi, silahların susmasının ardından yaptığı ulusa seslenişteki zafer konuşmasında. Hindistan, Indus Su Anlaşması’nda hareket etme fırsatını kullandı ve bunu Pakistan’ın davranışına bağlı tuttu. Bu gerçekte Hindistan için politik bir hedefti —Sınır ötesi terörizmle bağlantılı Indus Su Anlaşması— terör sınır ötesinden durana kadar askıya alınacaktır. Hindistan bu fırsatı kendi büyüyen ihtiyaçları doğrultusunda projelerini tamamlamak ve yenilerini yapmak için kullanacaktır. Ki aslında zaten öncesinden de Pakistan’daki su baskısı sessizce arttı. Hindistan’ın 2016’dan beri İndus kollarına barajlar inşa ederek aşağı akıştaki akışı etkileme yeteneğini artırdığının farkında olan çok az kişi var. Bu yalnızca tarımı değil, aynı zamanda elektriği ve gıda güvenliğini de etkiliyor. Indus Nehri Pakistan’ı besliyor, ancak kaynakları ve kolları Hindistan’da bulunuyor. Pakistan’ın ekonomik ve politik açıdan en önemli iki eyaleti olan Sindh ve Punjab’dan geçiyor. 1960 yılında Hindistan ve Pakistan, her iki tarafın ne kadar su alacağını düzenleyen İndus Suları Anlaşması’nı imzaladılar. 1960 yılında Dünya Bankası’nın arabuluculuğunda imzalanan anlaşmaya göre Pakistan’ın bundan sonra Dünya Bankası da dahil olmak üzere dünya örgütlerinde protesto gösterisi yapması muhtemel. Ancak nihayetinde Hindistan’ın anlaşmayı askıya almasını ve yeni barajlar inşa etmesini yasal olarak engelleyemezler. İndus ve Jhelum önemli değil çünkü Pakistan topraklarına çok erken giriyorlar. İndus’un diğer dört kolu önemli çünkü Hindistan’ın akışlarını düzenlemesi mümkün.
- Bir terör saldırısına nasıl yanıt vereceği konusunda yeni bir normal belirledi: “Terör eylemlerini bir savaş eylemi olarak değerlendireceğini ve buna göre yanıt verileceğini” duyurdu. Bu, büyük askeri önlemlerin olacağı ve nükleer caydırıcılığa karşın Hindistan’ın tırmanma merdivenini tırmanacağı anlamına geliyor.
- İki ülke de bu çatışmada birbirlerinin ne durumda olduklarının nabzını yokladılar, ancak Pakistan’ın henüz çok yoğun olmayan bir çatışmanın üçüncü gününde nükleer sinyal vermesi, Hindistan açısından onun eksikliğinin ve savunmasızlığının bir göstergesi olarak algılandı.
- Hindistan aynı zamanda Pakistan’ın çatışmada kullandığı Çin silahlarını deneyimledi. Birincil rakibi Çin olduğu için bu noktada Hindistan’ın bir şeyler öğrenmesi onun için bir kazanım oldu.
- Bununla birlikte kendi yerel üretim savunma teçhizatının ekipmanlarının da denemesini yaptı. Çok başarılı olarak yansıtsa da mutlaka eksikliklerini tespit etmiştir. Ancak bu arada tanıtımını da yapması açısından önemli bir fırsat oluşturdu. Reklamın iyisi kötüsü olmaz neticede.
- Hindistan, savunma hazırlığının yetersizliğini, mevcut finansman düzeyinin yetersizliğini ve özellikle özel sektör olmak üzere yerel kapasiteyi inşa etmesi gerektiğini anladı. Maddi açıdan görece ucuz bir çatışmada operasyonel koşullarda değerli dersler öğrendi. Bu daha büyük bir çatışmaya hazırlanmasına yardımcı olacaktır.
- Uluslararası imaj olarak da bir kazanım söz konusu: Artık güç kullanmaya ve durumun gerektirdiği şekilde tırmanmaya istekli olduğunu gösterdi. Bu, Hindistan’ın güvenlik ortaklarına olumlu bir mesaj gönderebilir.
Son çatışmalar Pakistan’ı da Hindistan’ın siyasi liderliğinin kavrayamayacağı birçok yönden açıkça cesaretlendirdi.
Pakistan’ın Kazanımları
- Tüm bu olay Pakistan ulusunu, halkını ve siyasi partilerini genel olarak bir araya getirdi. Son birkaç yıldır siyasi olarak çok zor bir dönemden geçen Pakistan, Hindistan’ın saldırısı karşısında dikkate değer bir birlik gösterdi. Bu birlik ve daha büyük bir dış tehdit karşısında direnmeye dönük yeni keşfedilen istek, belki de Pakistan liderliğini yönetimde daha iyi kararlar almaya itecek ve ülkenin savunma kararlılığını daha da güçlendirecek bir şeydir.
- Pakistan ordusu her zamankinden daha popüler hale geldi. Son birkaç yıldır Pakistan’ın iç siyaseti, güçlü ordusunda kutuplaştırıcı bir imaj yarattı. Ancak, artık durum böyle değil. İnsanlar ve siyasi liderlikler, ülkenin egemenliğine yönelik gerçek tehditin Pakistan’ın doğu komşusu Hindistan’dan gelmesi nedeniyle silahlı kuvvetlerini güçlendirmeleri gerektiğini her zamankinden daha fazla fark ediyor. Pakistan’ın Hindistan’ın şehirlerine yönelik saldırılarına karşılık vermesi kolay değildi. Askeri liderlik olası tepkisini değerlendirirken Hindistan ülkeyi hata yapmaya zorlamak için Pakistan’ın hava sahasını insansız hava araçları ve füzelerle dolduruyordu. Pakistan’ın Hindistan’a karşı misillemesini engellemesi için bir uluslararası baskı da vardı. Pakistan bunlara karşın karşılık verdi.
- Pakistan Hindistan’ın yeni normaline kendi büyük misillemesi veya kendi yeni normali ile karşılık verdi ve Jammu ve Keşmir’deki Hint şehirlerini, hava üslerini, komuta merkezlerini, lojistik sahalarını ve birçok askeri sahayı hedef aldı. En önemlisi de Hindistan’ın yeni normali çerçevesinde, Hindistan’ın Keşmir’deki her terör saldırısının bundan sonra bir “savaş eylemi” olarak görüleceği duyurusu tehlikeli bir politika. Hindistan bu politikayı izleyerek dünyaya Pakistan ile sık sık savaşta olabileceğini ve ordusunun her zaman savaşa hazır olması gerektiğini söylüyor. Hindistan’ın orantılı bir misillemeyle karşılaşmadan Pakistan’a periyodik olarak saldırma modeli oluşturabileceği fikri yalnızca hatalı değil, aynı zamanda tehlikeli derecede yanıltıcı.
- Pakistan’ın Hindistan ile yaşadığı bu son askeri çatışmada bir diplomatik zafer elde ettiği söylenebilir. Pakistan’da, Pahalgam saldırısına ilişkin tarafsız bir soruşturma talep etmek, Hindistan’ın kışkırtmalarına karşı ölçülü olmak ve yalnızca kendini savunmak için hareket etmek gibi olgun bir şekilde olaylarla başa çıkma yaklaşımının uluslararası toplumun saygısını kazandığına dair bir his var. Daha da önemlisi, Amerika’nın bu krizdeki rolünün Hindistan’dan çok Pakistan’ı kayırdığı algısı oluştu. Örneğin, Trump, Keşmir krizini çözmek için Hindistan ve Pakistan arasında arabuluculuk yapma teklifini yineleyerek, konuyu uzun yıllar sonra küresel sahneye taşıdı. Bu, Keşmir krizinde her zaman üçüncü taraf arabuluculuğundan kaçınmaya çalışan Hindistan’ı kesinlikle zor bir duruma soktu. Trump’ın teklifi, Hindistan ile Keşmir anlaşmazlığının çözümünde üçüncü tarafların yer almasını her zaman isteyen Pakistan’ı memnun ederken Hindistan bundan hiç hoşlanmadı. Ayrıca, Trump hem Hindistan hem de Pakistan ile ticareti artırma sözü verdi. Bu, Pakistan’ın ticaret ve ekonomik durumu için rahatlama sağlayabilir. Dahası, ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, Hindistan ve Pakistan hükümetlerinin “tarafsız bir yerde geniş bir dizi konu hakkında görüşmelere başlamayı kabul ettiğini” duyurdu. Bu, esasen iki tarafın önümüzdeki haftalarda İndus Su Anlaşması, terörizm ve Keşmir gibi konular da dahil olmak üzere bir dizi konu hakkında diyaloğa başlayabilmesi için bir fırsat doğuruyor. Ve en önemlisi, Pakistan’ın bakış açısından, Amerika bir kez daha Pakistan’ı Hindistan ile eş tuttu. Hindistan bu statüden kurtulmak için çok çabalarken Pakistan, dünyanın kendisini bölgesel bir güç olarak görmesini ve ona uygun ağırlık vermesini istediği için Hindistan ile eşitliğe sahip olmaktan rahatsızlık duymaz.
- Hindistan bu kriz sırasında yalnızca Pakistan’la değil, Pakistan ve Çin’le birlikte karşı karşıya olduğunu anladı. Pakistan Hava Kuvvetleri’nin, Çin savaş uçakları ve platformlarını kullanarak Hindistan Hava Kuvvetleri’ne yaptığı misilleme, Hindistan için korkunç bir uyarı niteliği taşıdı. Pakistan’ın hava performansının küresel çapta ilgiyi üzerine çekmesi, Pakistan ve Çin ordularını birbirine daha da yakınlaştırabilir ve Pakistan’ın boşlukları doldurmasına yardımcı olabilir. Dahası, Hindistan ve Pakistan’ın periyodik çatışmaları Çin’in çok umursayacağı bir şey olmasa da Çin’in Hindistan ile doğrudan bir çatışmaya girmeden Hindistan askeri ve karar alma kapasitelerini görmesini ve öğrenmesini sağlar. Hindistan için bu bir aksilikten başka bir şey değil. Ve en önemlisi, Hindistan-Pakistan gerginliği belirli bir eşiğin altında kaldığı ve ikisinin eş tutulması veya aynı bağlamda tutulması devam ettiği sürece Çin’in nüfuzu ve fırsatı var. Bunun nedeni, Pakistan’dan gelen güvenlik tehdidiyle başa çıkmakla ilgilenen veya kaynaklarını ve sermayesini Batı sınırına yönlendiren bir Hindistan’ın Çin tehdidinden uzaklaşmış bir Hindistan olmasıdır. Hindistan için bu tehdit yalnızca kuzey ve doğu sınırlarında değil, aynı zamanda Hint Okyanusu bölgesinde de bulunuyor ve Hindistan’ın odak noktasını kıtasal sahnede sınırlayıp deniz alanından uzaklaştırır. Bu nedenle düşük düzeyde yerel bir çatışma Çin’in bakış açısından olumsuz bir sonuç değil. Çin için zorluk, ekonomik ve güvenlik çıkarlarını etkileyen tam ölçekli bir savaşa tırmanmadır. Sonuç olarak Çin’deki kamuoyunun Hindistan üzerindeki baskıyı canlı tutmak için eşiğin altındaki yöntemleri desteklediğini gördük. Ve bu yöntemlerin çoğu büyük ölçüde anlatısal değer taşıyor ve Çin’in Hindistan-Pakistan ilişkilerine derinlemesine dahil olma konusundaki isteksizliğini gösteriyordu. Zaten Çin gerçekten BRICS, alternatif ödeme sistemleri veya dolar dışı rezerv stratejisi aracılığıyla ABD öncülüğündeki finansal ve ticari mimariye bir alternatif inşa etmek istiyorsa Hindistan’a ihtiyacı var. Hindistan olmadan, küresel ticareti Amerikan hegemonyasından kurtarmaya veya para düzenini yeniden yönlendirmeye yönelik herhangi bir girişim güvenilirlik ve ölçekten yoksun kalacaktır. Rusya bunu anlıyor. Çin de anlıyor. Bu yüzden tam bir kopuşu göze alamaz. Ama Hindistan’ın yükselişinin itirazsız ilerlemesine de izin veremez. Saldıramaz da benimseyemez de görmezden gelemez de… Yani Çin için bir şeyler yapmak da risklidir, hiçbir şey yapmamak da risklidir… Ancak Çin, Hindistan-Pakistan ihtilafları konusunda yaptığı çok temkinli açıklamalarla Pakistan’a verdiği gerçek askeri desteği genellikle örtbas ediyor. Yaptığı açıklamalar genellikle kısa, genel ve tarafsız. Hindistan’ı zayıflatmak ve Hindistan’ın güçlerini Pakistan cephesine yoğunlaştırmak her zaman Çin’in işine gelir.
Silahlar sustu, şimdi artılar eksiler hanesine bakma zamanı – 1
Çin faktörü
Bugün Hindistan’ın hem doğu sınırı yani Çin sınırı Fiili Kontrol Hattı hem de batı sınırı yani Pakistan sınırı Kontrol Hattı aktif sıcak noktalardır; Hindistan silahlı kuvvetlerinin uzun zamandır tanık olmadığı vahim bir güvenlik durumu. Hindistan’a, her iki alanda da yanıt verme kabiliyetini tehlikeye atacak şekilde asker ve silah sistemleri konuşlandırmasını optimize etme stratejik zorunluluğunu dayatıyor. Bu arada belirtelim: Pakistan ile Çin arasındaki ilişki bir ittifak değil, bir ortaklıktır; çok güçlü, geniş ve derin bir ortaklık, Pakistan’ın Çin’e tek taraflı bağımlılığına dayanan bir ortaklık ama yine de bir ortaklıktır, bir ittifak değildir. Çin henüz NATO’nun eşdeğerini kurmadı; bu, savaş zamanlarında birbirlerine yardım garantisi veren ve güvenlik konularında yerleşik, resmi yapılar içinde işbirliği yapan bir devletler grubudur. Ne Şanghay İşbirliği Örgütü ne de BRICS gibi gevşek bir yapılanma böyle bir ittifaktır. Her iki sistemin de Hindistan’ı kapsadığını hatırlayalım. Hiçbir şekilde Hindistan’a yöneltilemez. Elbette bu, böyle bir yapının -bir tür Çin NATO’sunun- bir gün ortaya çıkmayacağı anlamına gelmiyor; ancak şimdilik Çin’in, Pakistan’ın Hindistan güçleriyle çatışmasına yardım etme zorunluluğu yok.
Bugün için bu bir kaygı kaynağı olmasa dahi Hindistan’ın Çin ve Pakistan ile paralel bir savaşa girmesi senaryosu kesinlikle dikkate alınması gereken bir durum ancak aynı zamanda Hindistan’ın en az hazırlıklı olduğu senaryo; örneğin, savaş uçaklarının sayısı açısından. Bu arada Çin de zaten buna hazır değil. Üç ülkenin de nükleer silahları var. Ve Çin üçü arasında (ekonomik, askeri ve teknolojik olarak) en güçlüsü olmasına karşın, Çin’in diğer cephelerde de zorlukları var. Bunların başında Amerika ile artan rekabet ve Tayvan meselesine odaklanılması geliyor. Çin’in Pakistan’a silah satması gibi, ABD de Hindistan’a giderek daha fazla silah satıyor. Birkaç yıldır Amerikan istihbaratının, Çin güçlerinin Himalayalar’daki hareketlerine ilişkin istihbarat bilgilerini Hindistan ile paylaştığı yönünde spekülasyonlar var. Çin’in herhangi bir Hindistan-Pakistan çatışmasına doğrudan müdahil olması, Amerika’dan bir tepki gelmesine ve küresel çapta bir domino etkisi yaratmasına neden olabilir. Çin’in de aynı şekilde düşünüp düşünmediğini elbette bilmiyoruz ancak kesinlikle ihtiyatlı davranıyor. Son aylarda, en azından geçen yıl ekimden bu yana, Çin, Hindistan ile ilişkileri yatıştırmak isteyen taraf olarak görülüyor. Dolayısıyla şimdilik Hindistan için en kötü senaryo olan çifte savaş ihtimali, tamamen gerçek dışı olmasa da pek olası görünmüyor. Ama Pakistan’ı yıllardır silahlandırıyor. Herhangi bir Hindistan-Pakistan çatışmasında en azından Pakistan’a silah ve yedek parça gönderebilir, yeni silahları yıldırım hızıyla satabilir veya hediye edebilir, yeni bir kredi verebilir, hatta belki Pakistan güçleriyle bilgi (istihbarat, uydu, vb.) paylaşabilir. Çin’in bundan elde edeceği kazanç ise çok açık: Hindistan ile çatışma riski olmadan Hindistan’ı zayıflatmak…
Hindistan, 1,4 milyon askeri, uçak gemileri ve ekonomik gücüyle üstün gelirken Pakistan ise 650 binlik ordu gücü, modernize hava kuvvetleri ve Çin ve Türk jetleri gibi desteklerle dirençli. Hindistan’da 160, Pakistan’da 170 savaş başlığı var ve iki tarafın nükleer cephaneliği topyekun savaşı imkansızlaştırıyor olabilir AMA BU, görece küçük büyük çatışmalara veya vekalet savaşlarına engel değil…
Görüş
Küresel enerji ve ticarette Orta Asya’nın yükselen rolü

Orta Asya’nın stratejik rolüne odaklanan Astana Uluslararası Forumu aralarında Kazakistan Dışişleri Bakan Yardımcısı Roman Vassilenko ve Afganistan’ın Kazakistan’a atadığı Maslahatgüzar Muhammed Rehman Rahmani Harici’ye açıklamalarda bulundu.
Nikola Mikovic, gazeteci-yazar
Orta Asya’nın zengin enerji kaynakları ve stratejik olarak önemli konumu, onu büyük dünya güçleri için ilgi odağı haline getiriyor. Geleneksel olarak Rusya’nın jeopolitik etkisi altındaki bu bölgede, Çin, Avrupa Birliği ve kısmen de Amerika Birleşik Devletleri varlıklarını artırmaya çalışırken, dünyanın dört bir yanındaki küçük ve orta ölçekli ülkeler de Orta Asya devletleriyle daha yakın ilişkiler geliştirmeyi hedefliyor.
Moskova’nın Ukrayna’daki savaşla meşgul olması, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Tacikistan ve Kırgızistan’da diğer aktörlerin nüfuzlarını artırmaları için bir kapı araladı. Sonuç olarak, 2024 yılında Çin’in Orta Asya ile toplam ticaret hacmi 94,8 milyar dolara ulaştı. Aynı zamanda, bölgenin en büyük ülkesi olan Kazakistan’ın ana ticaret ortağı olarak Rusya’yı geride bıraktı.
Öte yandan Avrupa Birliği, Çin’in Kuşak ve Yol Girişimi’nin (BRI) AB versiyonu olan Global Gateway projesi ve Orta Asya devletleriyle düzenli zirveler aracılığıyla, bu enerji zengini bölgede varlığını güvence altına almaya çalışıyor. Trump yönetiminin bu medya kuruluşuna verdiği hibeleri durdurmasının ardından Radio Free Europe’u (Orta Asya’da yaygın olarak Radio Azattyq olarak bilinir) ayakta tutmak için acil fon sağlama kararı, Brüksel’in yerel halkın gönlünü ve aklını kazanma konusunda ciddi olduğunu açıkça gösteriyor.
Bireysel AB üyeleri de bölgeyle daha güçlü ilişkiler kurma konusundaki isteklerini ortaya koyuyor. En iyi örnek, İtalya Başbakanı Giorgia Meloni’nin 30 Mayıs’ta Kazak başkentinde düzenlenen Astana Uluslararası Forumu’na (AIF) katılmasıdır. Bu iki günlük etkinlikte, iklim değişikliği, enerji güvenliği ve sürdürülebilirlik gibi genişletilmiş bir gündem çerçevesinde dünyanın dört bir yanından siyasi ve iş dünyası liderleri bir araya geldi. Meloni ayrıca, Özbekistan’dan gelerek Başkan Şevket Mirziyoyev ile görüştükten sonra Astana’da düzenlenen ilk Orta Asya–İtalya zirvesine de katıldı.
Meloni, AIF’te yaptığı konuşmada, İngiliz siyasal coğrafyacı Halford Mackinder’ı alıntılayarak, Orta Asya’nın dünyanın kaderinin döndüğü “kilit noktalar”dan biri olduğunu söyledi. Mackinder, Orta Asya’yı temel parça olarak içeren Heartland Teorisi ile bilinir; bu teoriye göre Heartland’ın kontrolü, tüm Avrasya kıtasının kontrolünü sağlar. Bu nedenle, İtalya ve diğer AB üyelerinin enerji zengini bu bölgede kendilerine bir dayanak noktası oluşturmaya çalışmaları sürpriz değildir.
Ancak Avrupa Birliği ve Çin dışında, diğer aktörler de Orta Asya’da pay sahibi olmaya çalışıyor. Türkiye gibi büyük oyuncular bölgede en azından bazı jeopolitik hedeflerine ulaşmayı amaçlarken, Afganistan gibi ülkeler Orta Asya devletlerini ekonomik zorluklarını aşmada potansiyel ortaklar olarak görüyor.
Afganistan İslam Emirliği’nin Kazakistan’a atadığı Maslahatgüzar Muhammed Rehman Rahmani, Harici’ye verdiği demeçte, “Son birkaç yılda, bölgenin en büyük ekonomisi olan Kazakistan’la iyi ilişkiler kurmayı başardık ve şimdi iki ülke arasındaki ekonomik bağları güçlendirmeyi umuyoruz,” dedi.
Taliban’ın Sanayi ve Ticaret Bakan Vekili Nuruddin Azizi ise Astana Uluslararası Forumu’nun oturumlarından birinde yaptığı konuşmada, savaş yorgunu Afganistan’da yol ve demiryolu altyapısının inşası konusunda Kazakistan’ın yardımını beklediklerini ifade etti. Astana’nın, Afganistan’ı Güney Asya pazarlarına ihracat için önemli bir geçiş ülkesi olarak gördüğü sır değil; bu nedenle genellikle “İmparatorluklar Mezarlığı” olarak anılan ülkede konumunu güçlendirmeyi hedefliyor.
Kazakistan’ın 2024 yılında Taliban’ı terör örgütleri listesinden çıkarması, Astana’nın savaş sonrası Afganistan’ın yeniden inşasında potansiyel rol oynamasının önünü açtı. Taliban yönetimindeki ülkedeki varlığı, Kazakistan Dışişleri Bakan Yardımcısı Roman Vassilenko’nun “dengeli, yapıcı ve pragmatik dış politika” olarak tanımladığı çizgiyle de örtüşmektedir.
Vassilenko, Harici’ye verdiği demeçte, “Dünyada hiçbir ülkeyle gergin ilişkimiz yok ve uluslararası barışa, güvenliğe ve istikrara katkı sağlamayı amaçlıyoruz,” dedi ve Kazakistan’a yapılan doğrudan yabancı yatırımın ülkenin dış politika önceliklerini yansıttığını vurguladı.
Ancak Astana, Afganistan ile ticaret hacmini 3 milyar dolara çıkarma hedefini başarırsa, Taliban yönetimindeki ülkenin Orta Asya’daki ana ekonomik ortağı haline gelebilir. Bu yaklaşım, büyük küresel güçlerin Kazakistan’da nüfuzlarını genişletme yarışında, Astana’nın Afganistan’la ilişkilerini jeoekonomik hedeflerinin en azından bir kısmını ilerletmek için kullanabileceğini gösteriyor.
Eş zamanlı olarak, yaklaşık 20 milyon nüfusa sahip petrol zengini ülke, şu anda Kazak petrol gelirlerinin yüzde 98’ini kontrol eden yabancı enerji şirketlerine karşı kendi konumunu güçlendirmeyi de şüphesiz hedefleyecek. Orta Asya’da faaliyet gösteren büyük yabancı güçlerin, bu bölgedeki diğer devletlerle benzer düzenlemeler yapmayı hedefledikleri açık; zira bu, onların bölgenin kritik minerallerinden, petrol, gaz ve su kaynaklarından tam anlamıyla faydalanmalarını sağlayacaktır.
Ancak Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Tacikistan ve Kırgızistan, Arap petrol zengini devletlerin yaptığı gibi, yabancı enerji şirketleriyle devletin gelirlerin çoğunu kontrol ettiği enerji ortaklıkları kurma gücüne sahip olacak mı? Orta Asya ülkeleri açısından, böyle bir hedef enerji politikalarının en öncelikli konularından biri olmalıdır.
Görüş
ABD Dışişleri’nin Avrupa eleştirisi ne anlama geliyor?

ABD Dışişleri’nden dikkat çekici Avrupa eleştirisi: İnsan hakları ve ifade özgürlüğü bu sefer kimi hedef alıyor?
ABD Dışişleri Bakanlığı’nın resmi sitesinde, ABD ile ikili ilişkiler üzerinden Avrupa siyasetini hedef alan bir makale yayınlandı.
Bakanlığın Demokrasi, İnsan Hakları ve Çalışma Bürosu (DRL) Kıdemli Danışmanı Samuel Samson imzalı makale, ABD’de Donald Trump’ın yeniden Başkan seçilmesiyle başlayan dönemin, ABD’nin resmi kurumlarının Avrupa’ya bakış açısını nasıl dönüştürdüğünü gözler önüne seren tipik bir metin.
Makalesinde, ABD ile Avrupa arasındaki ilişkinin yalnızca coğrafi yakınlık ya da karşılıklı çıkarlardan ibaret olmadığını belirten Samson, bu bağın ortak kültür, inanç, aile bağları ve özellikle Batı medeniyeti mirasından beslendiği ve bu ilişkinin ‘sıkıntılı zamanlarda birbirine yardım etme geleneğiyle pekiştiği’ tezini işliyor.
‘Amerika Avrupa’ya minnettar’
Samson, ‘Batı’ya özgü geleneklerle güçlendiğini’ söylediği Transatlantik ittifakının kökenini Atina ve Roma’ya dayandırıyor ve Amerika’nın ‘Avrupa’ya minnettar olduğunu’ söylüyor:
“Bağımsızlık Bildirgesi’nde yer alan ‘İnsanların, Yaratıcıları tarafından kendilerine verilen devredilemez haklara sahip olduğu’ yönündeki devrimci ifade, Aristoteles, Thomas Aquinas ve diğer Avrupalı düşünürlerin fikirlerini yansıtır. Bu düşünceler, insanların doğal haklarının herhangi bir hükümetin keyfi kararlarına tabi tutulamayacağına dayanır. Amerika bu entelektüel ve kültürel miras açısından Avrupa’ya minnettardır.”
Samson görüş ayrılığı yaşansa dahi bu ‘bağın’ Amerika ile Avrupa arasında diyalog imkanı tanıdığı görüşünde. Ancak bu bağ Samson’a -yani Trump ABD’sine- göre zedelenmiş durumda. Makalede bu endişeye dair ABD Başkan Yardımcısı JD Vance’in 14 Şubat 2025’te Münih Güvenlik Konferansı’nda yaptığı tartışma yaratan konuşmasının hatırlatılması ise dikkat çekici.
Anlaşılan Trump yönetiminin kalemşörleri, Vance’in Münih konuşmasını, aynı Rusya lideri Vladimir Putin’in 43. Münih Güvenlik Konferansı’ndaki konuşması (10 Şubat 2007) gibi bir ‘dönüm noktası’ olarak görüyor.
Putin’in tek kutuplu dünya düzenine, NATO’nun genişlemesine ve Batı’nın müdahaleci politikalarına sert eleştiriler yönelttiği, bir dönüm noktası olarak kabul edilen tarihi konuşması ve Vance’in “asıl tehlike içimizde” temalı tepki çeken konuşması…
Samson da, makalesinde Vance’in konuşmasındaki şu cümleyi doğrudan aktarıyor:
“Asıl endişem iç tehditler. Avrupa’nın en temel, ABD ile paylaşılan değerlerden geri adım atması.”
Samson ayrıca, Francis Fukuyama’nın ‘tarihin sonu’ tezine atıfla, Avrupa’nın iki büyük dünya savaşının ardından ‘bir daha felaketler yaşamamak için’ uluslarüstü yapılarla kurduğu yeni düzenin ‘bir enkaza dönüştüğü’ görüşünde:
“Bugün ise bu vaat enkaz haline gelmiş durumda. Yerini, Batı medeniyetine karşı yürütülen saldırgan bir kampanya almış bulunuyor. Avrupa genelinde hükümetler, siyasi kurumları kendi vatandaşlarına ve ortak mirasımıza karşı birer silaha dönüştürdü. Demokratik ilkeleri güçlendirmek yerine, Avrupa; dijital sansür, kitlesel göç, dini özgürlüklerin kısıtlanması ve demokratik öz-yönetimi baltalayan başka pek çok tehdidin merkezi haline geldi.”
Samson, Avrupa’nın ‘Batı medeniyetinden’ uzaklaşmasına örnek olarak ise, İngiltere’de kürtaj karşıtlarının ve göç krizine dair ‘eleştirel çevrimiçi yorumları’ nedeniyle 12 binden fazla İngiliz vatandaşının tutuklanmasını’, Almanya için Alternatif (AfD) partisinin, Alman istihbaratı tarafından “aşırılıkçı” ilan edilmesini, Polonya ve Romanya’da siyasi partilerin (sağ partiler kastediliyor) engellenmesini gösteriyor. Avrupa’da bir ‘baskı ortamı’ tarifi yapan Samson, bunun kıtadaki seçim süreçlerini de olumsuz etkilediği görüşünde.
‘Orwellvari bir denetim aracı’
Avrupa Birliği’nin Dijital Hizmetler Yasası’nın, çocukları zararlı içeriklerden koruma iddiasıyla sunulsa da aslında muhalif sesleri susturmak için kullanılan Orwellvari bir denetim aracına dönüştüğünü dile getiren Samson, bağımsız düzenleyici kurumların X de (eski adıyla Twitter) dahil olmak üzere sosyal medya şirketlerini denetlediğini ve devasa para cezalarıyla tehdit ettiğini söyledi.
Samson’un tarif ettiği bütün sorunlara çözümü ise, ‘ortak küresel mirasın yeniden canlandırılması’:
“Umudumuz, Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri’nin Batı mirasına yeniden bağlılık göstermesi ve Avrupa hükümetlerinin bu mirası savunanlara karşı devleti bir silah gibi kullanmaktan vazgeçmesidir. Kapsam ve taktikler konusunda her zaman aynı fikirde olmayabiliriz; fakat Avrupa hükümetlerinin siyasi ve dini ifadeyi korumaya, sınır güvenliğini sağlamaya ve adil seçimleri garanti altına almaya yönelik somut adımlar atması, memnuniyetle karşılanacak gelişmeler olacaktır.
İlişkimiz çok önemli, tarihimiz çok kıymetli ve uluslararası riskler çok büyük. Bu ortaklığın bozulmasına izin veremeyiz. Bu nedenle, Atlantik’in her iki yakasında da, ortak kültürümüzün değerlerini korumalı ve Batı medeniyetinin erdemin, özgürlüğün ve insan gelişiminin kaynağı olarak nesiller boyu sürmesini sağlamalıyız.”
Samson’un tezleri ne anlama geliyor?
ABD’nin Avrupa’da ‘medeni ittifaklara’ ihtiyaç duyduğu fikri etrafında şekillenen yazı, ABD ile Avrupa arasındaki ilişkinin ‘yalnızca coğrafi yakınlık ve karşılıklı çıkar ilişkileriyle açıklanamayacağı, ilişkilerin ‘ortak kültür, inanç, aile bağları ve paylaşılan Batı medeniyeti mirasıyla’ şekillendiği fikrini işliyor.
ABD-Avrupa ilişkilerindeki bu tarihsellik vurgusu, sadece stratejik işbirliğini değil, ‘binlerce yıllık bir hukuki ve kültürel akrabalık’ tezine dayandırılıyor.
Samson’un bu anlatısının güncel siyasetteki yansıması ise, Avrupa’da yükselen sağ, veya sağın popüler deyişlerinden biriyle, ‘hor görülen muhafazakarlık’… Samson, Avrupa’daki ‘sağ’ ve ‘Hristiyan-muhafazakar’ kesimleri, ‘medeniyetin temel savunucuları’ olarak tarif ediyor ve ‘Hristiyan ulusların’ haksız biçimde otoriter ve insan hakları ihlalcisi olarak damgalandığından yakınıyor.
Yani Samson’a göre Hristiyanlık, bugün Avrupa’da sahip çıkılması gereken bir aidiyet biçimi.
Ayrıca, Avrupa’da yükselen sağ akımlar da, Samson’a göre Batı medeniyetini koruma misyonunu üstlenen ve Hristiyan kimliğe sahip siyasi akımlar.
Düşman ise, kabaca liberal merkez veya merkez soldan merkez sağa kadar uzanan bütün partiler. Bu partiler, Samson’a göre Avrupa’yı ‘medeniyetsizleştiren, değerlerinden uzaklaştıran ve yozlaştıran’ partiler.
ABD’de Trump iktidarı ve ‘muhafazakarlık’ ana başlığıyla öne çıkardığı değerler, Demokrat Parti ABD’sinin kavram setinden rahatsızlık duyan kesimler ve hatta hükümetler tarafından memnuniyetle karşılandı/karşılanıyor.
Öyle ki, USAID’in tasfiye edilmesi kimi ‘Amerikan karşıtı’ kesimler tarafından çok büyük bir coşkuyla karşılanmıştı.
Trump yönetiminin özellikle LGBTİ karşıtı, Hristiyan inanç temelli ve gelenekselci söylemleri ise Rusya başta olmak üzere Avrupa’da ABD karşıtlığıyla bilinen ülkelerde geniş sempati topladı.
Peki, gerçekte olan neydi?
Bir emperyalist süper güç olarak ABD, Demokrat Parti (Joe Biden) döneminde ABD’nin uyguladığı ve ihraç ettiği ideoloji, cinsel/etnik kimlik politikalarıyla şekillenen, sosyal adalet, eşitlik gibi kavramların öne çıkarıldığı ve en genel terimle ‘woke’ ideolojiydi.
‘Trumpizmin’ sıkça ‘radikal sol/Marksist’ diye kodladığı ideoloji, sermaye düzeniyle çelişmeyen, neoliberal piyasa mekanizmalarıyla son derece uyumlu, kimlik temelli ayrışmaları derinleştirerek sınıf mücadelesini gölgeleyen bir işleve sahip.
‘Rota yeniden oluşturuluyor…’
Trump yönetimi ise, iktidara geldikten sonra mevcut düzeni yıkmak yerine, onu daha muhafazakar ve milliyetçi bir çerçevede yeniden inşa etmek için kolları sıvadı. Yani, temelinde yine ABD’nin jeopolitik çıkarlarını hedefleyen, odak değiştikçe farklı kavramların öne çıktığı bir rota değişikliğiyle karşı karşıyayız.
ABD siyasetinde yaşanan bu dönüşümün en yakıcı etkileri ise doğal olarak Avrupa’da hissediliyor. Samson’un klasik Trumpist bir bakış açısıyla kaleme aldığı bu makale, işte tam olarak Trumpizmle Demokratların pişirdiği Avrupa siyaseti arasında yaşanan gerilimin bir dışavurumu.
Samson’un tarifi ise Avrupa’da taraftar bulmaya çok müsait. Zira Avrupa’da halkların güvenlik, istikrar, refah gibi sol talepleri, solun uzun yıllardır sistemli bir şekilde bastırıldığı bu politik iklimde sağ alternatifleri güçlendirdi ve özellikle Batı karşıtı ülkelerde yeni bir tür sağcı-milliyetçi hegemonya inşa edilmesine hizmet etti. Bu durumun en dikkat çekici örneği olarak, birkaç ay öncesine kadar ABD karşıtı sloganlarla meydanları dolduran Romanya sağının, Trump’la birlikte bu sefer ABD bayraklarıyla sokakları doldurması gösterilebilir.
ABD emperyalizmi, böylelikle Avrupa’daki ‘AB şüphecisi’, ‘Batı karşıtı’ güçleri -Rusya gibi ‘düşman’ bir ülkede bile- kendi ideolojik çerçevesine hapsedebilen bir yöntem geliştirdi. Fransa, Almanya, Hollanda, İtalya, İspanya, Avusturya, Belçika, İsveç, Finlandiya, Slovakya, Sırbistan, Romanya gibi sağın yükselişte veya iktidarda olduğu ve siyasi hayatında çeşitli düzeylerde ‘Batı karşıtı’ siyasetler bulunan bütün Avrupa ülkeleri, bugünlerde Trump’ın dünyayı ‘eşcinsellikten kurtarmasını’ alkışlıyor.
Samson, makalesinin sonunda “Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa ile güçlü bir ortaklık kurmaya ve ortak dış politika hedefleri doğrultusunda birlikte çalışmaya kararlı” diyor ve “Bu ortaklığın bozulmasına izin veremeyiz” ifadesiyle bir anlamda aba altından sopa gösteriyor.
ABD’nin ‘sorunların çözülmesi için birlikte çalışma’ vurgusunu, her zaman rejim değişikliği operasyonları takip eder. Avrupa’da Trump ABD’siyle uyumlu siyasetler ise şimdiden ciddi başarılar kazanmış durumda.
İnsan hakları, sivil özgürlükler, ifade özgürlüğü gibi kavramlar özellikle 2022’den bu yana Demokratlar ve Avrupalı elitler tarafından Rusya’ya karşı kullanıldı. Aynı kavramlar belli ki bu sefer Trump yönetiminin resmi anlatısı olarak yeni muhafazakarlık ve yükselen sağ akımların mağduriyetlerini anlatacak.
-
Dünya Basını2 hafta önce
Çin’de üretilen güneş panelleri ve bataryalar neden bu kadar ucuz?
-
Görüş2 hafta önce
Çin-Afrika enerji işbirliği: Kurak bölgelerin temiz enerji vahalarına dönüşümü
-
Diplomasi2 hafta önce
Lavrov’un ziyareti ve Ermenistan’da son durum: Denge mi, savrulma mı?
-
Görüş2 hafta önce
Rusya ile müzakerelerde aklıselimin galip gelme ihtimali
-
Söyleşi2 hafta önce
Eski AP Türkiye Raportörü Kati Piri Harici’ye konuştu: AB’nin tutarlı bir Türkiye stratejisi yok
-
Görüş2 hafta önce
Trump’ın Rusya-Ukrayna barışını teşvik girişimi stratejik açmaza dönüştü
-
Dünya Basını2 hafta önce
Tantura katliamı: İsrail’in örtbas ettiği savaş suçu
-
Avrupa5 gün önce
Max Otte: Alman ekonomisinde bir gerileme değil, çöküş yaşanıyor