Bizi Takip Edin

ASYA

Çin ve Rusya ‘savaş odaklı’ ortak deniz tatbikatını tamamladı

Yayınlanma

Çin ve Rusya, iki donanmaya ait savaş gemilerinin Çin’in güney kıyılarındaki sularda canlı silah ve füze atışları yaptığı bir deniz tatbikatını tamamlarken, uzmanlar perşembe günü tatbikat boyunca sergilenen üst düzey fiili muharebe oryantasyonunun Çin-Rusya askeri işbirliğinin artmaya devam ettiğini gösterdiğinin altını çizdi.

Çin Halk Kurtuluş Ordusu (PLA) Deniz Kuvvetleri tarafından perşembe günü yapılan basın açıklamasında, Ortak Deniz-2024 askeri tatbikatına katılan Çin-Rusya ortak savaş gemisi formasyonunun, planlanan tüm eğitim kurslarını tamamladıktan sonra, çarşamba günü öğleden sonra Güney Çin’in Guangdong Eyaleti, Zhanjiang yakınlarındaki sularda bir veda töreni düzenlediği ve altı günlük tatbikatın sona erdiği belirtildi.

Çin devlet televizyonu CCTV’nin haberine göre, deniz güvenliği tehditleriyle başa çıkma hedefi altında birleşen iki ülke donanmaları tatbikata yedi savaş gemisi gönderdi: Çin tarafından Tip 052D destroyer Nanning, Tip 054A fırkateynler Xianning ve Dali, Tip 903 kapsamlı ikmal gemisi Weishanhu ve Rus tarafından korvetler Gromkiy ve Rezkiy ile yağ gemisi Irkut.

İki tarafin 12 Temmuz’dan pazar gününe kadar süren liman safhasında profesyonel değişimler, gemi ziyaretlerinin yanı sıra tai chi uygulamaları, spor müsabakaları ve güverte resepsiyonları gibi “dostane değişimler” gerçekleştirdiği kaydedildi. PLA Donanmasına göre, pazartesi günü deniz safhasının başlatılmasının ardından, iki taraftan katılımcı kuvvetler, ortak keşif ve erken uyarı, ortak arama ve kurtarma ile ortak hava ve füze savunması dahil olmak üzere çok sayıda canlı eğitim kursunda yakın ve zımni bir şekilde koordine oldular.

PLA Daily’nin haberine göre çarşamba sabahı yapılan ortak hava ve füze savunma eğitimi sırasında Çin destroyeri Nanning ve Rus korveti Gromkiy, hedef uçak tarafından simüle edilen gelen yüksek hızlı gemi savar füzelerini durdurmakla görevlendirildi.

Habere göre Nanning gemiden havaya bir füze fırlatarak bir hedefi vururken, aynı anda Çin destroyerinden birkaç deniz mili uzaklıktaki Gromkiy de deniz topuyla birden fazla atış yaparak diğer hedefi önledi.

PLA Daily’nin Çinli bir kurmay subaydan aktardığına göre, “Dost ateşinden kaçınıldığından emin olarak ve her geminin saldırı alanlarına ve silah performanslarına dayanarak, komuta merkezi iki Çin ve Rus gemisini hedefleri en uygun şekilde dağıtarak ve saldırı yöntemlerini en kısa sürede seçerek hedeflere karşı eşzamanlı saldırı düzenleyecek şekilde organize etti.”

PLA Donanması tarafından yapılan basın açıklamasında tatbikatın Çin ve Rus donanmalarının profesyonel değişimlerini, karşılıklı anlayışlarını ve karşılıklı güvenlerini artırdığı ve iki tarafın pragmatik işbirliğinde üst düzey standardizasyon ve sistematizasyonu teşvik ettiği belirtildi.

PLA Donanması, 2012’den bu yana Ortak Deniz tatbikatları serisinin iki ülkenin deniz işbirliğinin ana platformu haline geldiğini ve iki donanmanın güvenlik tehditleri ve zorluklarıyla ortaklaşa mücadele etme kabiliyetlerini artırmaya devam ederken, denizde ortak askeri operasyon seviyesini her açıdan geliştirdiğini söyledi.

Deniz kuvvetleri komutanı, tatbikatın iki taraf arasındaki koordinasyon mekanizmasını optimize ettiğini ve gemileri arasındaki birlikte çalışabilirliği artırdığını, Çin ve Rusya’nın deniz ve bölgesel barış ve istikrarı ortaklaşa koruma konusundaki kesin kararlılığını gösterdiğini söyledi.

Adının açıklanmasını istemeyen Çinli bir askeri uzman perşembe günü Global Times’a verdiği demeçte Çin-Rusya ortak tatbikatının yüksek düzeyde fiili muharebe oryantasyonu sergilediğini söyledi.

Söz konusu uzman, hava ve füze savunma eğitimini ele alarak, gemi savar füzelerin modern savaşta savaş gemilerine yönelik en büyük tehditlerden biri olması nedeniyle tatbikatta canlı silah ve füze atışlarıyla önleme yapıldığını söyledi.

Tatbikatın taktik düzeyde de ayrıntılarla dolu olduğu kaydedildi.. Uzman, örneğin komuta merkezinin dost ateşi ve farklı hedeflerin farklı gemilere dağıtılmasını göz önünde bulundurduğunu ve bunların yalnızca gerçek uygulamalarda ortaya çıkan somut zorluklar olduğunu söyledi.

Çinli askeri uzman Zhang Junshe de perşembe günü Global Times’a verdiği demeçte tatbikatın muharip yönüne dikkat çekerek her iki donanmanın da tatbikata güçlü ve kapsamlı muharebe kabiliyetlerine sahip yeni ve ana muharebe gemilerinden bazılarını gönderdiğini söyledi.

Zhang, eğitim kurslarının düzeninin de savaş odaklı olduğunu ve deniz savaşındaki gerçek ihtiyaçlara göre seçildiğini söyledi.

Bir başka gelişme de Çin ve Rusya’nın temmuz başından temmuz ortasına kadar Asya-Pasifik bölgesinde dördüncü ortak deniz devriyesini gerçekleştirmeleri oldu.

CCTV’nin salı günü bildirdiğine göre, Çin-Rusya ortak donanma birliği ortak devriyeye Jeju Adası’nın güneyindeki sularda başladı, Osumi Boğazı’ndan geçiş yaptı ve Balintang Kanalı üzerinden Güney Çin Denizi’ne girmeden önce Batı Pasifik’ten güneye doğru yelken açtı.

PLA Donanması tarafından yayınlanan ve Ortak Deniz-2024 tatbikatının veda törenini gösteren fotoğraflarda, tatbikata katılan yedi gemiden daha fazla olmak üzere toplam dokuz Çin ve Rus savaş gemisi yer aldı.

Gözlemciler, ortak devriyedeki savaş gemilerinin ortak tatbikattaki savaş gemileriyle birleşmiş olmasının muhtemel olduğunu söyledi.

Batı medyası Çin-Rusya deniz işbirliğini Güney Çin Denizi’ndeki son gerginliklerle ilişkilendirdi ve tatbikatın “NATO’ya karşı gelmekle” bağlantılı olduğu yorumları yapıldı.

Çinli uzmanlar bu iddiaları reddederek Ortak Deniz Serisi tatbikatlarının 2012’den bu yana Çin ve Rusya’ya yakın birçok farklı suda birçok kez düzenlendiğini ve tatbikatın savaş odaklı olmasına rağmen üçüncü bir tarafı hedef almadığını söyledi.

ASYA

Batı yaptırımlarının ardından Rusya’da Çin malı otomobil satışları rekor kırdı

Yayınlanma

Çin otomobillerinin Rusya’daki satışları, yaptırımların Batılı markaları Moskova ile ilişkilerini kesmeye zorlamasıyla yeni rekorlara ulaştı.

Pekin’in Washington ve Brüksel’den elektrikli araç ihracatına yönelik yüksek gümrük vergileriyle karşı karşıya olduğu bir dönemde Rusya’daki satışların artması Çinli otomobil üreticilerine yardımcı olurken, Rus otomobil kültüründe de hızlı bir değişimin mühendisliğini yaptı.

Moskova’da yaşayan bir otomobil blog yazarı olan Ilya Frolov, Financial Times’a verdiği demeçte, “Eğer bir araba satın alacaksanız, seçiminiz ya [Rus yapımı] bir Lada ya da gri ithalat olarak getirilen son derece pahalı bir Avrupa arabası ya da çok iyi donanımlı ve nispeten ucuz bir Çin arabası” dedi.

Ukrayna müdahalesi sonrası, daha önce Rusya’nın otomobil pazarına hakim olan Avrupalı, Koreli ve Japon otomobil üreticilerinin araç satışlarında keskin bir düşüş yaşandı.

Avtostat analiz ajansına göre, Şubat 2022’deki müdahale sırasında bu markalar tüm satışların yüzde 69’unu oluşturuyordu. Şu anda pazar payları sadece yüzde 8,5. Çinli üreticilerin payı ise aynı dönemde yüzde 9’dan yüzde 57’ye yükseldi.

Bir endüstri grubu olan China Passenger Car Association’ın verilerine göre, 2024 yılının ilk dokuz ayında Rusya, 849.951 araca ulaşan hacmiyle Çin yapımı otomobiller için en büyük ihracat noktası oldu. İkinci en büyük hedef olan Meksika ise bu rakamın yarısından daha azını ithal etti.

CPCA genel sekreteri Cui Dongshu, “Çin’in son yıllarda otomobil ihracatında kaydettiği büyüme esas olarak Rusya pazarından gelen katkılara dayanıyor,” dedi. “Rusya’nın otomobil pazarının rekabetçi ortamındaki dramatik dalgalanmalar ve değişiklikler, Çinli otomobil şirketlerine geniş satış fırsatları ve büyük karlar sağladı” diye ekledi.

Rusya’ya satılan Çinli araçların yaklaşık %90’ı içten yanmalı motorlara sahip olsa da, geniş hibrid SUV’larda uzmanlaşmış elektrikli araç üreticisi Li Auto tarafından üretilen 15.000’den fazla otomobil 2024’ün ilk sekiz ayında Rusya’da satıldı.

Çin’in varlığının genişlemesi o kadar büyük oldu ki sadece müşteriler değil sektör profesyonelleri de yeni şirketlere akın etti.

Otomobil endüstrisiyle çalışan Krasnoe Slovo adlı halkla ilişkiler ajansının Moskova’daki yöneticisi Vadim Gorzhankin, Financial Times’a verdiği demeçte, “[Eskiden Batılı şirketlerde çalışan] neredeyse herkes artık Çinli şirketlerde çalışıyor,” dedi.

Çin gümrük verileri, otomobil üreticilerinin tam rakamların mevcut olduğu en son ay olan eylül ayında Rusya’ya 1,8 milyar dolar değerinde otomobil ihraç ettiğini gösteriyor; bu rakam 2021’in aynı ayında 96 milyon dolardı.

Financial Times’a gör, Çin’in artan hakimiyeti bazı yerli üreticileri kızdırdı – özellikle de kaynaklarının daha fazlasını silah üretimine yönlendirmek zorunda kalanları.

Rusya’nın en güçlü silah üreticisi Rostec’in başkanı Sergei Chemezov, devleti Çin araçlarına “koruyucu önlemler” uygulamaya çağırdı. Şirketinin Rusya’nın en büyük otomobil üreticisi Lada’nın üreticisi Avtovaz’da hissesi var ve Avtovaz eylül ayında yaptığı açıklamada Çin araçlarının satışlarındaki artışın ardından pazar payının %25’e düşebileceğini söyledi.

Ülkenin otomobil üreticileri, batılı parçalara ve teknolojiye erişimi kısıtlayan yaptırımlardan ağır darbe aldı. Bunu telafi etmek için onlar da sık sık Çin’e yöneldi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Sri Lanka devlet başkanının koalisyonu erken seçimde çoğunluğu elde etmeye hazırlanıyor

Yayınlanma

Sri Lanka Devlet Başkanı Anura Kumara Dissanayake’nin koalisyonu Ulusal Halkın Gücü (NPP),  seçim kurulunun cuma günü açıkladığı sonuçlara göre, erken genel seçimlerde çoğunluğu kazanmaya hazırlanıyor.

Eylül ayında yapılan cumhurbaşkanlığı seçimlerini kazanan Dissanayake, ağır bir mali krizden çıkmaya çalışan ülkede yoksullar arasındaki sıkıntıları hafifletmeyi amaçlayan politikaları için yetki istiyor.

Marksist eğilimli Dissanayake’nin koalisyonu perşembe günkü seçimlerden önce parlamentodaki 225 sandalyeden sadece üçüne sahipti ve bu da onu koalisyonu feshetmeye ve yeni bir yetki istemeye sevk etti.

Sri Lanka Seçim Komisyonu’nun internet sitesinde yer alan son sonuçlara göre NPP perşembe günkü seçimlerde yaklaşık %62 ya da 5,4 milyon oy alarak 52 sandalye kazandı ve parlamentoda çoğunluğu elde etme yolunda ilerledi.

“Bunu Sri Lanka için kritik bir dönüm noktası olarak görüyoruz. Güçlü bir parlamento oluşturmak için yetki bekliyoruz ve halkın bize bu yetkiyi vereceğinden eminiz,” dedi Dissanayake perşembe günü oyunu kullandıktan sonra.

“Sri Lanka’nın siyasi kültüründe eylül ayında başlayan ve devam etmesi gereken bir değişim var” diye ekledi.

Dissanayake’nin koalisyonunun başlıca rakibi olan muhalefet lideri Sajith Premadasa’nın Samagi Jana Balawegaya partisi 13 sandalye ve oyların yaklaşık %19’unu kazandı. Önceki Devlet Başkanı Ranil Wickremesinghe’nin desteklediği Yeni Demokratik Cephe ise iki sandalye kazandı.

17 milyondan biraz fazla Sri Lankalı beş yıllık bir dönem için milletvekillerini seçme hakkına sahipti. Rekor sayıda 690 siyasi parti ve bağımsız grup 22 seçim bölgesinde yarıştı.

On yıllardır aile partilerinin egemen olduğu ülkede siyasete yabancı olan Dissanayake, daha büyük refah önlemleri ve rüşvet gibi yoksullukla mücadele politikalarını destekliyor.

Sri Lanka’da genel seçimlerde, özellikle de başkanlık oylamasından kısa bir süre sonra yapılıyorsa, genellikle başkan desteklenir.

Başkan yürütme yetkisini elinde bulunduruyor ancak Dissanayake’nin tam teşekküllü bir kabine atayabilmesi ve vergileri düşürme, yerel işletmeleri destekleme ve yoksullukla mücadele gibi önemli vaatlerini yerine getirebilmesi için parlamentoda çoğunluğa sahip olması gerekiyor.

Ayrıca Sri Lanka’nın tartışmalı yürütme başkanlığını kaldırmayı planlıyor ancak bunu uygulamak için parlamentoda üçte iki çoğunluğa ihtiyacı var.

22 milyonluk bir ülke olan Sri Lanka, 2022’de ciddi bir döviz sıkıntısının tetiklediği ekonomik krizin altında ezilmiş, bu da ülkeyi temerrüde itmiş ve ekonomisinin 2022’de %7,3, geçen yıl ise %2,3 küçülmesine neden olmuştu.

Uluslararası Para Fonu’nun 2,9 milyar dolarlık kurtarma programıyla desteklenen ekonomi geçici bir toparlanma sürecine girdi ancak yüksek hayat pahalılığı başta yoksullar olmak üzere pek çok kişi için hala kritik bir sorun.

Okumaya Devam Et

ASYA

Hindistan Afganistan ile ilişkilerini güçlendirmeye çalışıyor

Yayınlanma

Hindistan, Afganistan ve Pakistan arasındaki gerginlikten faydalanarak Afgan ticaretini Pakistan güzergahından Hintli bir şirket tarafından işletilen İran limanına yönlendirmeye çalışıyor.

Hindistan Dışişleri Bakanlığı’ndan Genel Sekreter J.P. Singh başkanlığındaki üst düzey bir heyet 4 ve 5 Kasım tarihlerinde Kabil’i ziyaret etti. Heyet Afganistan Savunma Bakanı Molla Muhammed Yakup, eski Afganistan Devlet Başkanı Hamid Karzai, Afganistan Dışişleri Bakanı Emir Han Muttaki ve Kabil’deki BM kuruluşlarının başkanlarıyla bir araya geldi. Görüştükleri konular arasında India Ports Global Limited tarafından işletilen İran’ın Çabahar limanı da vardı.

Bakanlık sözcüsü Randhir Jaiswal geçen hafta düzenlediği basın brifinginde “Hindistan’ın insani yardımları, Çabahar limanının Afganistan’daki iş dünyası tarafından işlemler, ihracat ve ithalat için nasıl kullanılabileceği ve yapmak istedikleri diğer şeyler hakkında görüşmelerde bulundular” dedi.

Taliban’ın savunma bakanlığı da sosyal medya üzerinden yaptığı bir paylaşımla Yaqoob’un Hintli heyetle ilişkilerini geliştirme yollarını görüşmek üzere bir araya geldiğini doğruladı. Muttaki’nin ofisi de Singh ile yaptığı görüşmenin detaylarını açıklayarak Taliban’ın baş diplomatının ikili siyasi ve ekonomik ilişkilerin güçlendirilmesi çağrısında bulunduğunu ve Afgan işadamlarının Hindistan’a seyahat edebilmeleri için daha kolay vize verilmesini talep ettiğini kaydetti.

Yeni Delhi’deki Observer Araştırma Vakfı Stratejik Çalışmalar Programı’nda yardımcı araştırmacı olan Kabir Taneja, Hindistan’ın bir süredir Çabahar limanını Afganistan için alternatif bir ticaret yolu olarak tanıtmaya çalıştığını söyledi.

“[Çabahar] projenin temel tasarımının bir parçası. Ayrıca Kabil’e, Afganistan’ın uzun süredir birincil liman olarak kullandığı Karaçi limanına bir alternatif sunmaktır,” dedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English