Bizi Takip Edin

ASYA

Çin’in barışçıl yükselişi mümkün mü?

Yayınlanma

Editörün notu: Güneydoğu Norveç Üniversitesi’nden siyaset bilimi profesörü Glenn Diesen, Çin’in yükselişinin kaçınılmaz olarak ABD ile rekabeti artırdığını ve uluslararası gerilimi tetiklediğini vurguluyor. Çin’in barışçıl yükselişinin başarısı, hem Pekin’in stratejilerine hem de ABD’nin bu yeni güç dağılımına uyum sağlama yeteneğine bağlı. ABD’nin Soğuk Savaş sonrası kurduğu tek kutuplu sistem artık sürdürülemez hale geldi; bu da güç rekabetini yönetmeyi zorlaştırıyor. Çin, ekonomik gücünü sanayileşme ve ihracat odaklı kalkınma ile artırırken, 2008-09 Küresel Mali Krizi ilişkilerin dönüm noktası oldu. Bu kriz, Çin’in ABD’ye olan bağımlılığını azaltma çabalarını hızlandırdı. Çin, ekonomik ortaklarını çeşitlendirip Kuşak ve Yol Girişimi gibi projelerle yeni finansal yapılar kurdu. Barışçıl yükseliş artık, çok kutuplu bir dünya düzeni inşa etmeyi ve uluslararası güç dengelerini yönetmeyi hedefleyen bir yaklaşıma dönüştü.


Çin’in barışçıl yükselişi mümkün mü?

Glenn Diesen

16 Kasım 2024

Çin’in muazzam yükselişi, kaçınılmaz olarak ABD ile güvenlik rekabetini tetikleyerek dünyanın en büyük iki ekonomisi arasında gerilim yaratacaktır.

Fakat, Çin’in barışçıl bir şekilde yükselmesi sadece Pekin’in sorumluluğunda değil; ABD de, uluslararası güç dağılımındaki değişimlere uyum sağlayarak bu güvenlik rekabetini yönetmek zorunda.

Soğuk Savaş’tan sonra ABD, tek kutupluluk (küresel egemenlik) üzerine kurulu bir uluslararası sistem inşa etti ve bu sistem, sahadaki gerçekleri artık yansıtmadığında onu korumaya çalışmak, güvenlik rekabetini yönetmeyi neredeyse imkânsız hale getirecektir.

Geçici bir strateji

Çin’in önceki formatında barışçıl yükselişi, büyük ölçüde geçici bir stratejiydi. Çin’in barışçıl yükselişi, hızlı sanayileşme ve gücünü büyük ölçüde uluslararası işlere fazla müdahil olmadan inşa etmeyi içeriyordu; bu da diğer büyük güçlerin gereksiz endişelerini üzerine çekmekten kaçınmak içindi.

Deng Xiaoping’in ifadeleriyle barışçıl yükseliş, Çin’in amacının “vakti geldiğinde harekete geçmek ve kabiliyetlerini gizlemek” anlamına geliyordu. Çin, hızla sanayileşmek, büyük döviz rezervleri biriktirmek ve küresel değer zincirlerinde kademeli olarak yükselmek için ihracat odaklı bir kalkınma modeli izledi. Peki, Çin artık yeteneklerini gizleyemediğinde ne olacaktı?

Bu “karşılıklı fayda sağlayan” ortaklık sürdürülebilir değildi; zira Çin, sanayi rekabet gücünü ABD’ye karşı kademeli olarak artıracak ve ABD, Çin mallarını satın almak için sürekli daha fazla para gönderecekti.

Bir noktada, ABD, borç seviyeleri sürdürülemez hale geldiğinde ve üretim gücünün kaybı toparlanmayı engellediğinde bu ilişkiden çıkmak isteyecekti.

Çin tarafı da benzer şekilde, ABD’nin artan borçları bir zafiyet haline geldiğinde, ABD’nin borçlarını ödeyemeyecek durumda olması nedeniyle bu ortaklığı yeniden yapılandırmak isteyecekti.

John Maynard Keynes’in özlü bir şekilde ifade ettiği gibi: “Bankanıza yüz pound borçluysanız, bu sizin sorununuzdur. Ama bankanıza bir milyon pound borçluysanız, bu onun sorunudur…”

İlişkinin dönüm noktası, 2008-09 Küresel Mali Krizi oldu. Bu krizde ABD, borçlanma ve harcamanın sürdürülebilir bir iktisadi model olmadığını keşfetti, Çin ise ABD’nin mali disiplinini geri kazanamayacağını fark etti. Washington’un “borçlanarak ve tüketerek” refaha ulaşma politikası, Çin’in ya giderek daha iflas etmiş bir ABD’ye daha fazla yatırım yapmasını ya da ABD Merkez Bankası’nın para basması nedeniyle mevcut yatırımlarının değer kaybetmesini kabullenmesini gerektiriyordu.

ABD, Çin’i ya daha fazla borç vermeye zorlayarak ya da para basacağını belirterek Çin’i tehdit etti. Washington, karşılıklı bağımlılığın mutlak kazançla değil, nispi kazançla ölçülmesi gerektiğini de anlamaya başladı.

Çin, ABD liderliğindeki uluslararası mali sistemi geride bırakmaya ve böylece ABD’nin baskın konumunu zorlamaya mahkûmdu. Çin, ABD’ye aşırı bağımlılığından kurtulmak için diğer Avrasya devleriyle bağlantılar kurmaya, Afrika’da nüfuzunu artırmaya ve hatta ABD’nin “arka bahçesi” olarak görülen Latin Amerika’ya girmeye başladı.

ABD, doğal olarak, bu meydan okumayı tehdit olarak görecek ve bu noktada ABD’ye aşırı derecede bağımlı olmak çok tehlikeli hale gelecekti. Çin’in ABD teknolojilerine aşırı bağımlılığı, Washington’un Çin’in tedarik zincirlerini bozmasına neden olabilirdi; ABD Donanmasının kontrolü altındaki ulaşım koridorlarına ve boğazlara aşırı bağımlılık, Çin’in uluslararası ticaretin ana arterlerinden koparılmasına yol açabilirdi ve ABD bankalarına, ödeme sistemlerine ve dolara olan aşırı bağımlılık, ABD’nin Çin’in finans sistemini durdurabilmesi anlamına gelirdi.

Ayrıca ABD, Tayvan üzerindeki egemenliğini sorgulamaya başlayabilir, “insan hakları STK’ları” ile Hong Kong ve Sincan’ı istikrarsızlaştırabilir ve Çin’in komşularını ABD’nin karşıt ittifak sistemine çekebilirdi. Güçlü bir hegemon olarak ABD, uluslararası ekonomi mimarisi üzerine güven inşa etmeye ve barışçıl bir birlikte yaşama ihtimali yaratmaya çalışır, ancak gerileyen bir ABD hegemonu tahmin edilebilir şekilde son derece acımasız davranır ve uluslararası mali sistem üzerindeki idari kontrolünü rakiplerini zayıflatmak veya yok etmek için kullanır.

Küresel Mali Krizden sonra Çin’e verilecek en iyi tavsiye ne olabilirdi? Çin, ABD’ye olan bağımlılığını azaltmak için ekonomik ortaklarını çeşitlendirmeli ve ABD’nin Çin’i küçültmeye yönelik giderek daha saldırgan hale gelen politikalarına hazırlanmalıydı.

Çin, bunun ardından, Dördüncü Sanayi Devrimi ile ilgili en ileri teknolojilerde liderliği ele almak için iddialı sanayi politikaları başlattı; Kuşak ve Yol Girişimi’ni geliştirerek dünya ile bağlantı kurdu ve alternatif kalkınma bankaları, ödeme sistemleri ve ulusal para birimlerinde ticaret gibi yeni finansal araçlar geliştirdi.

Ayrıca Çin, güçlü bir askeri caydırıcılık inşa etmeye başladı ve ABD’nin ada zincirleri üzerinden uyguladığı çevreleme stratejisini aşmak için hazırlık yaptı.

Amerika’nın paylaşılan yükümlülükleri

“Barışçıl yükseliş”, çift yönlü bir süreç olarak değerlendirilebilir; zira Çin, uluslararası düzenin kurallarına ve yapısına entegre olmaya istekli olmalı, aynı zamanda mevcut sistemi domine eden güç de Çin’i kabul edebilmek için reform yapmaya ve uyum sağlamaya hazır olmalı.

Çok kutuplu bir dünyada hegemonik bir stratejiyi sürdürmek, güvenlik rekabetini azaltma çabalarından vazgeçmeyi gerektirir; zira tek kutupluluk, yükselen rakiplerin çevrelenmesini, zayıflatılmasını veya yok edilmesini zorunlu kılar.

Washington, mevcut yapılar içinde Çin’e yeterince uyum sağlamadı; bu da Çin’i alternatif mali yapılar geliştirmeye zorladı. Örneğin, ABD, Çin’i IMF, Dünya Bankası ve Asya Kalkınma Bankası gibi kurumlar içindeki ABD önceliği mekanizmalarından vazgeçerek kabul etmeye isteksiz oldu.

Çin’in teknolojik gelişimi, DTÖ (Dünya Ticaret Örgütü) kurallarını açıkça ihlal eden ekonomik baskılarla engelliyor. ABD, artık ABD liderliğindeki uluslararası mali sistemin kurallarına uymuyor.

ABD, karşı tarafın kabul edemeyeceği yeni kurallar geliştiriyor ve böylece istikrarı bozuyor.

Çin’in dışlanma niyeti, Obama’nın 2016’da kaleme aldığı bir makalede açıkça belirtilmiş, “Dünya değişti. Kurallar da onunla birlikte değişiyor. Bunları yazması gereken, Çin gibi ülkeler değil, ABD’dir,” demişti.

Trump ve ardından Biden dönemlerinde daha da yoğunlaşan ekonomik savaş, uluslararası güç dağılımındaki değişiklikleri yönetme konusundaki başarısızlıktan kaynaklanıyordu. Rusya’nın en büyük Avrupa devleti olarak dışlandığı bir Avrupa inşa etme çabası öngörülebilir şekilde çatışmaya yol açtı; Çin’in sadece izleyici olduğu bir Asya inşa etme çabası da aynı sonuçları doğuracaktır.

Barışçıl yükseliş için yeni bir format mı?

On yıllardır Çin, ABD hegemonyasına dayanan bir sistemi eleştirel bir gözle değerlendirdiğini açıkça ortaya koydu; zira bu sistem, diğer güçlerin yükselişini ve uluslararası güç dağılımındaki değişimleri esnek bir şekilde karşılamaktan yoksun.

Diğer güçlerin basitçe yükselmesi bile hegemonya sistemini sarsma tehdidi taşır. Çin’in alternatifler geliştirme arzusu da yeni bir durum değildir. 1990 yılında Deng Xiaoping, Merkez Komite üyelerine dünyanın çok kutupluluğa doğru ilerlediğini söylemişti:

“Amerika Birleşik Devletleri ve Sovyetler Birliği’nin tüm uluslararası işlere hâkim olduğu durum değişiyor. Bununla beraber dünya üç kutuplu, dört kutuplu veya beş kutuplu hale geldiğinde Sovyetler Birliği, ne kadar zayıflarsa zayıflasın ve bazı cumhuriyetleri ondan ayrılsa bile, yine de bir kutup olarak kalacaktır. Çok kutuplu dünyada, Çin de bir kutup olacaktır. Kendi önemimizi küçümsememeliyiz: Bir şekilde, Çin de bir kutup olarak sayılacaktır. Dış politikalarımız aynı kalmaktadır: Birincisi, hegemonizme ve güç siyasetine karşı çıkmak ve dünya barışını korumak; ikincisi, yeni bir uluslararası siyasi düzen ve yeni bir uluslararası ekonomik düzen kurmak için çalışmak.”

Çin, “barışçıl yükseliş” politikasını tamamen terk etmedi, yalnızca onu yeniden şekillendirdi. Barışçıl yükseliş, artık ABD hegemonik sistemi içinde güç inşa etmek ve bu gücü gizleyerek istenmeyen dikkatlerden kaçınmak anlamına gelmiyor.

Bunun yerine, barışçıl yükseliş, uluslararası güç dağılımındaki değişimleri yönetme kapasitesine daha uygun ve diğer büyük güçlerle çıkarlarını uyumlu hale getiren çok kutuplu bir ekonomik sistem geliştirmeyi ifade ediyor.

John Mearsheimer: Amerikalılar Tayvan için ‘savaşmaya ve ölmeye’ hazır

ASYA

2024, terör saldırılarının arttığı Pakistan için son on yılın en ölümcül yılı oldu

Yayınlanma

Geçtiğimiz ay Pakistan’ın Quetta kentindeki ana tren istasyonunda patlayan bir intihar bombası, ülkenin yaklaşık son on yıldır yaşadığı en kanlı yılı pekiştirdi.

Pakistan, kaynak zengini Belucistan eyaletindeki ayrılıkçı faaliyetlerin yeniden canlanması ve Taliban bağlantılı İslamcıların saldırılarıyla 2024 yılında 750’den fazla militan saldırısıyla sarsıldı.

Bu yılki katliamlarda şimdiye kadar 600’e yakın sivil ve 700’e yakın güvenlik gücü mensubu hayatını kaybederken 2.000’den fazla kişi de yaralandı.

Militan şiddetinin önde gelen takipçilerinden Güney Asya Terörizm Portalı’na göre sivil ölümleri, saldırılarda 860’tan fazla kişinin öldüğü 2015 yılından bu yana görülen en yüksek rakam.

Analistler akan kanın önümüzdeki yıl tekrar artmasının neredeyse kesin olduğu konusunda uyarıyor.

Bu artış, ekonomik krizle boğuşan ve hapisteki eski Başbakan İmran Han’ın destekçileri tarafından otoritesine meydan okunan Pakistan’ın ordu destekli hükümetini zor durumda bıraktı.

Popüler siyasetçinin serbest bırakılmasını talep eden kitlesel protestolar başkent İslamabad’ı felç etti ve son aylarda güvenlik güçleriyle çatışmalara yol açarak nakit sıkıntısı çeken hükümetin sınırlı kaynaklarını tüketti.

Pakistan’da militanlık konusunda uzmanlaşmış bağımsız bir analist olan Fakhar Kakakhel, “[Pakistan’ın] Beluci ve Taliban militanlığı ile aynı anda mücadele etmesi çok büyük bir zorluk olacaktır çünkü bu çok fazla kaynak gerektirecektir” dedi. Nikkei Asia’ya konuşan uzman, “İstikrarsız ekonomik durumu göz önüne alındığında Pakistan için bu zor olacaktır” ifadelerini kullandı.

Hedef Çin

Öte yandan özellikle Çin’i ve ülkedeki Çin yatırımlarını hedef alan militan saldırıları, Pekin ile gelecekte yapılacak anlaşmalara ilişkin endişeleri de artırdı.

Güney Asya ülkesinde, Çin’in dünya çapındaki Kuşak ve Yol Girişimi’nin 50 milyar dolarlık bir bileşeni olan Çin-Pakistan Ekonomik Koridoru (CPEC) ile bağlantılı projelerde çalışanlar da dahil olmak üzere 20.000’den fazla Çinli gurbetçi bulunuyor. Projenin en önemli parçası Belucistan’daki Gwadar limanı.

Pakistan Ulusal Terörle Mücadele Kurumu’na göre 2021’den bu yana 14 saldırıda 20 Çin vatandaşı öldürüldü ve 34’ü yaralandı.

Çinli yetkililer, güvenlik durumunun iyileşmemesi halinde Pakistan’da gelecekteki yatırımların sınırlı olabileceği uyarısında bulundu.

Ayrılıkçı ve radikal İslamcı terör olayları artışta

Belucistan’daki olayları takip eden bağımsız bir güvenlik analisti olan Kiyya Baloch, “Beluc isyanının 2025 yılında daha da ivme kazanacağını öngörüyorum” dedi ve ekledi: “[2024’te] altı intihar saldırısı oldu – Beluci silahlı grupları daha önce hiç bir yıl bu kadar çok intihar saldırısı gerçekleştirmemişti.”

Sivilleri hedef alan saldırılar, İslamabad ve Washington tarafından terör örgütü olarak kabul edilen Beluç Kurtuluş Ordusu tarafından yönetiliyor.

Ağustos ayında Belucistan genelinde güvenlik güçlerini ve altyapıyı hedef alan eşgüdümlü saldırılarda 70’ten fazla kişi hayatını kaybetti. Örgüt ayrıca bölgenin başkenti Quetta’daki tren istasyonuna düzenlenen intihar saldırısının sorumluluğunu da üstlendi. Bu saldırıda iki düzine insan ölmüş ve çok sayıda insan da yaralanmıştı.

Baloch, “Örgütün stratejisinin bu yıl kırsal gerilla savaşından şehir savaşına kaydığını gördük” dedi.

Ayrıca çoğunlukla kuzeybatıdaki sınır eyaleti Khyber Pakhtunkhwa’da olmak üzere radikal İslamcı örgütlerin saldırılarında da bir artış görülüyor.

Bu saldırılara 2007 yılında kurulan İslamcı militan grupların çatı örgütü Tehreek-e-Taliban Pakistan (TTP) hakim oldu. Grup, komşu Afganistan’dan sınır ötesi destek alarak Pakistan hükümetini devirmeyi ve Taliban tarzı bir rejim kurmayı hedefliyor.

Nikkei’ye konuşan güvenlik analisti Kakakhel, Afgan desteği nedeniyle Pakistan’da TTP saldırılarının arttığını söyledi. “2024 yılında yüzlerce Afgan Taliban savaşçısı Pakistan güvenlik güçlerine karşı Pakistanlı ortaklarını desteklemek üzere sınırı geçti” dedi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Japon Merkez Bankası durgun ekonomi karşısında sessizliğini koruyor

Yayınlanma

Japonya Merkez Bankası (BOJ) Başkanı perşembe günü düzenlediği basın brifinginde zayıf yen ile ilgili çok az endişe dile getirdi ve para politikasını sıkılaştırmak için herhangi bir aciliyet belirtmedi ve günün erken saatlerinde sabit kaldıktan sonra ülkenin kilit faiz oranında yakın zamanda bir indirim beklentilerini daha da azalttı.

Yen, Japonya’nın nisan-mayıs döneminde para birimini dolar karşısında desteklemek için döviz piyasasına müdahale ettiği seviyelere yaklaşıyor. Ancak BOJ Başkanı Kazuo Ueda perşembe günü “ithalat enflasyonunun yıllık bazda nispeten istikrarlı olduğunu” söyleyerek bu tür endişelerden kurtulmuş göründü.

Bazı piyasa oyuncuları perşembe günü sona eren iki günlük politika toplantısında faiz artırımı bekliyordu. Ancak Ueda, daha fazla zaman ayırmak istediğini vurguladı: “Bu kez faiz artırımı konusunda temkinli davranmamızın nedenlerinden biri, BOJ’un %2’lik enflasyonun sürdürülebilmesi için kilit unsur olarak gördüğü ücret artışlarının arkasındaki ivme hakkında biraz daha fazla bilgiye ihtiyacımız olduğuna karar vermemizdi”.

Merkez Bankası politika faizini – teminatsız gecelik çağrı faizini – üst üste üçüncü toplantıda da değiştirmeyerek %0,25’te tuttu.

Nomura Securities’de faiz stratejisti olan Tomoaki Shishido, Nikkei Asia’ya yaptığı değerlendirmede, “Ueda’nın açıklamaları son derece güvercindi,” dedi ve ekledi: “Yendeki zayıflığı durdurmak için herhangi bir niyet sinyali vermedi. Ocak ayında bir faiz artırımını göz ardı etmedi, ancak açıklamaları şu anda böyle bir artırım olasılığının piyasanın beklediğinden çok daha düşük olduğunu gösteriyor.”

Bazı piyasa oyuncuları, Ueda’nın yenin değer kaybetmesine izin vererek politikacıları faiz artırımı istemeye zorlamaya çalışıyor olabileceği yönünde spekülasyonlar bile yaptı. Daha önce aralarında Başbakan Shigeru Ishiba’nın da bulunduğu milletvekilleri faiz oranlarının yükseltilmesini hoş karşılamayacaklarını söylemişti.

Toplantının ardından yapılan BOJ açıklamasında bir önceki toplantıya göre çok az değişiklik yapıldı ve merkez bankasının neden faiz artırımından kaçındığı konusunda çok az ipucu bırakıldı. Açıklamada “Japonya ekonomisi, destekleyici finansal koşullar gibi faktörlerin arka planında gelirden harcamaya doğru erdemli bir döngünün giderek yoğunlaşması nedeniyle, potansiyel büyüme oranının üzerinde bir hızda büyümeye devam edecektir” denildi.

Açıklamada ekonomiye yönelik riskler tekrarlandı: “Yurtdışı ekonomik faaliyet ve fiyatlardaki gelişmeler de dahil olmak üzere Japonya’nın ekonomik faaliyet ve fiyatlarını çevreleyen yüksek belirsizlikler devam etmektedir.”

BOJ Başkanı Kazuo Ueda, mart ayında faiz oranlarını negatif bölgeden çıkararak ve devlet tahvili ve şirket hissesi alımlarını durdurarak Japonya’nın geleneksel olmayan para politikasını normalleştirme misyonunu üstlendi.

Yen dolar karşısında geriledi

Çarşamba günü, ABD Merkez Bankası bu yıl üçüncü kez faiz indirimine giderek politika faizini %4,25-%4,5 seviyesine çekti, ancak daha fazla indirim konusunda ihtiyatlı olacağının sinyalini verdi. Karar, piyasa oyuncularının ABD-Japonya faiz oranı farkının yüksek kalmaya devam edeceği beklentisiyle yenin dolar karşısında bir ara 154,70 seviyesine kadar gerilemesine neden oldu.

BOJ tarafından tahmin edildiği üzere Japonya’da temel enflasyon geçen yılın sonlarından bu yana yavaşlıyor ve şu anda %0,8 ile %1,5 arasında seyrediyor.

Analistler BOJ’un bir sonraki faiz artırımının zamanlaması konusunda ikiye bölünmüş durumda. Nikkei’ye bağlı QUICK tarafından 12-13 Aralık tarihlerinde 23 BOJ gözlemcisi arasında yapılan bir ankete göre, sekiz kişi bu hafta, 12 kişi ise gelecek ayki toplantıdan sonra faiz artırımı bekliyor. Bir analist, politika kurulunun mart ayına kadar faizleri artırmayacağını düşünürken, diğer iki analist yaklaşan bir artış öngörmediç

Yenin zayıflaması, gıda ve enerji gibi ithal ürünlerin maliyetinin artmasına yol açarken, bu durum düşük gelirli hane halklarına ve küçük işletmelere zarar verdi.

Bazı analistler yenin gelecek yıl dolar karşısında son 37 yılın en düşük seviyesi olan 161’i test etme riski taşıdığı uyarısında bulunuyor.

BOJ, Çin ekonomisinin zayıflaması ve Çin’e %10, Kanada ve Meksika’ya %25 gümrük vergisi uygulamakla tehdit eden seçilmiş Başkan Donald Trump yönetimindeki ABD’ye ilişkin belirsizlik nedeniyle kurumsal kazançların yavaşlaması nedeniyle ücret artışının ve tüketici enflasyonunun gelecek yıl ivme kazanıp kazanmayacağını görmek için bekliyor.

BOJ ayrıca faiz artırımına giderek borsanın genel olarak iyimser havasını bozmaktan endişe duyuyor gibi görünüyor. En son 31 Temmuz’da yapılan faiz artırımının ardından yende %8’lik bir ralli yaşanmış ve ertesi hafta Tokyo hisse senetlerinde %18’lik bir satış yaşanmıştı. Analistler bu çalkantının Ueda’da hala travma yarattığına inanıyor.

 

Okumaya Devam Et

ASYA

Honda ve Nissan birleşme görüşmelerine başladı

Yayınlanma

Konu hakkında bilgi sahibi kişiler, Nissan ve Honda’nın 52 milyar dolarlık bir Japon devi yaratacak iki otomobil üreticisinin birleşmesi konusunda başlangıç görüşmeleri yaptığını söyledi.

Financial Times’ın (FT) haberine göre iki şirket, geleneksel otomobil üreticilerinin hızla büyüyen Çinli elektrikli araç üreticileriyle ve elektrikli araçlara yönelik beklenenden daha yavaş tüketici talebiyle boğuştuğu bir dönemde daha iyi rekabet etmelerine yardımcı olacak bir birleşme yolu üzerinde çalışıyor.

Nissan hisseleri, anlaşmanın şirkete sağlıklı bir prim getireceği beklentisiyle Çarşamba günü Tokyo’da yüzde 23,7 artışla kapandı. Honda’nın hisseleri ise yüzde 3’ün biraz üzerinde düşüşle kapandı.

Görüşmeler hakkında bilgi sahibi olan bir kişi, görüşmelerin henüz erken bir aşamada olduğunu ve ülkenin en köklü iki otomobil markasının birleşmesinin önemli işten çıkarmalarla sonuçlanabileceği için Japonya’da olası bir siyasi tepkiden endişe edildiğini söyledi.

Nissan ve Honda mart ayında elektrikli araçlar geliştirmek üzere bir araya geleceklerini açıklamış ve Donald Trump’ın ABD başkanı olmasının otomobil endüstrisi için ne anlama geleceğine dair belirsizlik ortamında görüşmelerini derinleştirmişlerdi.

Çarşamba gününden önce Renault ile çapraz ortaklık yapısına sahip olan Nissan’ın hisseleri bu yıl yüzde 40 düşerek piyasa değerini 8,2 milyar dolara indirmişti. Honda’nın piyasa değeri ise 44 milyar dolar.,

Birleşik şirket, geçen yılki satış hacmine göre Toyota ve Volkswagen’in ardından dünyanın en büyük üçüncü otomobil üreticisi konumuna gelecek ve Tesla ve Çinli BYD ile rekabet edebilmek için yatırım yapabilecek ölçeğe sahip olacak.

Nissan Kasım ayında 9.000 kişinin işten çıkarılmasını içeren acil bir plan açıkladı ve küresel üretim kapasitesini yüzde 20 oranında azaltacağını söyledi. Şirket, Temmuz-Eylül çeyreğinde zarar ettikten sonra bu yıl ikinci kez kâr beklentisini düşürdü.

Nissan birkaç aydır bir yatırımcı arayışında ve FT geçen ay Honda ile birleşme de dahil olmak üzere “tüm seçeneklerin” değerlendirildiğini bildirdi.

Tokyo’daki fon yöneticileri, Nissan ve Honda’nın işlerinin örtüşmesi ve büyük işten çıkarma ve zarar etme olasılığı nedeniyle herhangi bir birleşmeye oldukça şüpheyle yaklaşacaklarını söyledi.

Büyük, uzun vadeli bir fonun başkanı, “Honda’nın Japon hükümetinden bir tür sübvansiyon ya da garanti almadan bunu yapacağını hayal etmek zor, çünkü Honda’nın Nissan’ın hangi parçalarını gerçekten isteyeceğini belirlemek zor,” dedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English