Bizi Takip Edin

ASYA

Japonya perşembe günü Fukuşima atık suyunu okyanusa bırakacak

Yayınlanma

Tokyo, Fukuşima Dai-içi Nükleer Santrali’nde biriken radyoaktif özellikli atık suyun okyanusa tahliyesine 24 Ağustos’ta başlayacaklarını bildirdi. BM’nin nükleer gözlemcisinin planı onaylamasına rağmen, Çin’in sert tepkisini çekti ve Güney Kore’de protestolara yol açtı. Eleştirmenler, 1 milyon tondan fazla arıtılmış radyoaktif suyun Pasifik Okyanusu’na boşaltılmasının güvenliği konusunda kuşkularını dile getirdiler.

Japonya salı günü yaptığı açıklamada, perşembe gününden itibaren enkaz halindeki Fukuşima nükleer santralinden 1 milyon tondan fazla arıtılmış radyoaktif suyu serbest bırakmaya başlayacağını belirterek, bölgesel eleştirilere neden olan bir planı devreye soktu.

Uzun süredir üzerinde çalışılan plan Japonya’nın komşuları Güney Kore ve Çin tarafından sert bir şekilde eleştirilirken, ülke içinde de yoğun bir incelemeye konu oldu.

Yerel balıkçı grupları, Tokyo tarafından ilk kez iki yıl önce onaylanan plan nedeniyle itibarlarının zedelenmesinden ve geçim kaynaklarının tehdit edilmesinden korktuklarını söylüyor.

Japonya ise su salımının güvenli olduğunu savunuyor. BM nükleer gözlemcisi Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (IAEA) da temmuz ayında planın uluslararası standartları karşıladığını ve insanlar ve çevre üzerindeki etkisinin “ihmal edilebilir” olduğunu söyleyerek onayladı.

Yine de Çin başta olmak üzere bazı komşu ülkeler planın güvenliği konusunda kuşkularını dile getirdiler.

Çin Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Wang Wenbin temmuz ayında yaptığı açıklamada Japonya’nın “bencillik ve küstahlık” gösterdiğini ve su salınımı konusunda uluslararası topluma tam olarak danışmadığını söyledi.

Çin, Fukushima ve başkent Tokyo da dahil olmak üzere Japonya’nın 10 vilayetinden deniz ürünleri ithalatını yasakladı. Diğer vilayetlerden deniz ürünleri ithalatına izin veriliyor ancak bunun için radyoaktivite testlerinden geçmeleri ve yasaklı 10 vilayet dışında üretildiklerine dair kanıt sunmaları gerekiyor.

Hong Kong yönetimi daha önce Japonya’nın arıtılmış nükleer atık suyu serbest bırakması halinde Tokyo, Fukushima, Chiba, Gunma, Tochigi, Ibaraki, Miyagi, Niigata, Nagano ve Saitama vilayetlerinden gıda ithalatını derhal yasaklayacağını açıklamıştı.

Çevre ve Ekoloji Bakanı Tse Chin-wan, yasak olmaması halinde Hong Kong yönetiminin her yıl Japon gıda ithalatını test etmek için yaklaşık 300 milyon HK$ (38.4 milyon ABD$) ya da yılda 10 milyon HK$ harcayabileceğini tahmin etmişti.

Güney Koreli aktivistler de planı protesto etti, ancak Seul kendi çalışmasında su salınımının uluslararası standartlara uygun olduğu sonucuna vardı ve UAEA’nın değerlendirmesine saygı duyduğunu söyledi.

Japonya suyun, sudan ayrıştırılması zor bir hidrojen izotopu olan trityum hariç çoğu radyoaktif elementi uzaklaştırmak için filtreleneceğini söylüyor. Arıtılan su Pasifik’e bırakılmadan önce uluslararası onaylanmış trityum seviyelerinin çok altında seyreltilecek.

Su ilk olarak 2011 yılında Japonya’nın doğu kıyılarını vuran büyük bir tsunaminin neden olduğu kazada eriyen Fukushima Daiichi’nin yakıt çubuklarını soğutmak için kullanılmıştı.

ASYA

Çinli BYD, AB’nin vergi artışlarına rağmen en yeni aracı Sealion 07’yi Avrupa pazarına sunmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

BYD, Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) yönelik son gümrük vergisi artışlarını göz ardı ederek, en yeni spor-arazi araçlarını (SUV) Avrupa pazarına sunup denizaşırı ülkelerde daha fazla satış yapmayı hedefliyor.

Çarşamba günü yapılan açıklamaya göre, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Sealion 07’yi 2025’ten itibaren müşterilerine teslim etmeye başlayacak ve bu da firmanın Avrupa pazarına girecek yedinci saf elektrikli modeli olacak. BYD ayrıca önümüzdeki yıl ilk kez Güney Kore pazarına girmeyi ve 95 ülkedeki varlığına yenilerini eklemeyi planlıyor.

Avrupa’daki son girişim, Avrupa Birliği’nin geçtiğimiz ay sübvansiyon karşıtı bir soruşturmanın ardından Çin elektrikli araçlarına yüzde 17 ila 35,3 oranında ek gümrük vergisi uygulama kararı almasının ardından geldi ve bu da sektörün görünümüne ve maliyet avantajına duyduğu güvenin altını çiziyor. BYD’nin otomobilleri blokta yüzde 17’lik bir orana tabi.

Çin’de üretilen saf elektrikli otomobillere uygulanan yüzde 10’luk standart gümrük vergisine ek olarak getirilen ek vergiler geçen ay yürürlüğe girdi ve beş yıl sürecek. ABD de aynı gerekçeyle eylül ayından itibaren Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı gümrük vergisini %25’ten %100’e yükseltti.

Bir endüstri danışmanlık şirketi olan Shanghai Mingliang Auto Service’in CEO’su Chen Jinzhu, “BYD’nin araçları ek gümrük vergilerinden sonra bile cazibesini koruyor, bu yüzden şirket için gerçekten büyük bir sorun değil” dedi. South China Morning Post’a konuşan Chen, “Sealion 07, maliyet avantajının ihracat pazarlarındaki bu tür engellerin etkisini azaltmaya nasıl yardımcı olabileceğinin en son örneğidir” diye ekledi.

Shenzhen merkezli BYD, Sealion 07’nin Avrupa’daki fiyatını henüz açıklamadı. Sürüş menzili 450 km olan SUV, anakarada 189,800 yuan’dan (26,272 ABD$) başlıyor ve müşterilere teslimatlar mayıs ayında başlayacak.

UBS analistleri geçen yıl yayınladıkları bir raporda BYD’nin geleneksel AB markalarına kıyasla yüzde 25’lik sürdürülebilir bir maliyet avantajına sahip olduğunu belirtmişlerdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Zhuhai araba saldırısının ardından, Çinli yetkililer ‘güvenliği güçlendirme’ sözü verdi

Yayınlanma

Çin, güneydeki Zhuhai kentinde 35 kişinin ölümüne yol açan ve ülkeyi şoke eden vur-kaç saldırısının ardından güvenliği güçlendirme sözü verdi.

Kentteki büyük bir havacılık fuarı gösterisinin arifesi olan pazartesi günü 62 yaşındaki bir adam arabasını bir spor merkezinde egzersiz yapan insanların üzerine sürdü. Salı günü yetkililer 35kişinin hayatını kaybettiğini ve 43 kişinin de yaralandığını açıkladı. Çin medyasına göre kurbanların çoğunun orta yaşlı ve yaşlı olduğu düşünülüyor.

Devlet medyası salı günü Başkan Xi Jinping’in yerel yetkilileri Zhuhai saldırısından ders çıkarmaya ve “risklerin kaynağında önlenmesi ve kontrolünü güçlendirmeye” çağırdığını bildirdi.

Saldırının nedeni hala belirsizliğini koruyor.

Zhuhai Halk Hastanesi’nin internette dolaşan elektronik tıbbi kayıtları, Fan soyadlı saldırganın işsiz olduğunu ve boynunda ve göğsünde kendi kendini yaraladığı anlaşılan çok sayıda bıçak yarasıyla hastaneye başvurduğunu gösteriyor. Polis, sürücünün bir boşanma anlaşması yüzünden sinirli olduğunu söyledi.

Xi’nin direktifinin ardından, Zhuhai’yi yöneten Guangdong Eyaleti’nin parti başkanı Huang Kunming, eyaletin önemli güvenlik risklerini ortadan kaldırmak ve aşırı olayları önlemek için kamu güvenliği önlemlerini güçlendireceği sözünü verdi. Yetkililer, özellikle kalabalık bölgelerde güvenliğin artırıldığını söylediler.

Huang, Guangdong’un evlilik ve aile, komşuluk anlaşmazlıkları, hukuk ve dava konuları, tarım ve arazi sorunları, kamu maliyesi, emlak ve mülk yönetimi ile ilgili çatışmaları çözmeye odaklanacağını ve aynı zamanda savunmasız bireylere ve ihtiyaç sahiplerine yardım sunacağını söyledi.

Çin’in, ordunun en yeni savaş uçakları ve insansız hava araçlarının sergilendiği en büyük hava gösterisi Zhuhai’de devam ediyor ve South China Morning Post’a konuşan bir etkinlik organizatörü, saldırının ardından güvenlik endişeleri nedeniyle medya brifinglerinde değişiklikler yapıldığını söyledi.

Guangdong yetkilisi “Diğer şehirlerden çok daha fazla polis memurunu Zhuhai’ye seferber ettik” dedi ve ekledi: “Öncelik çok açık – insanların kendilerini daha güvende hissetmeleri için polis varlığını görmelerini sağlamamız gerekiyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin ordusu Filipinler’le tartışmalı bölgede deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi

Yayınlanma

Çin ordusu, Güney Çin Denizi’nde Filipinler ile devam eden gerginliğin ortasında çarşamba günü Scarborough Sığlığı çevresinde ortak bir deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi.

Halk Kurtuluş Ordusu (PLA) Güney Cephesi Komutanlığı devriye faaliyetlerinin “yasalara uygun olarak gerçekleştirildiğini” söyledi.

Çin’de Huangyan Adası ve Filipinler’de Panatag Sığlığı olarak bilinen Scarborough Sığlığı, hem Pekin hem de Manila tarafından talep ediliyor ve 2012’deki yoğun bir çatışmadan bu yana Çin tarafından etkin bir şekilde kontrol ediliyor. Ana Filipin adası Luzon’un yaklaşık 220 km (120 deniz mili) batısında bulunuyor.

Bu tatbikat, Manila ile devam eden gerilimin ortasında PLA tarafından dört ay içinde sığlık çevresinde yapılan ikinci tatbikat.

Son yıllarda iki ülke arasında tırmanan gerilim, özellikle geçen yıldan bu yana bir dizi çatışmanın yaşandığı Scarborough, İkinci Thomas ve Sabina sığlıkları üzerinde yoğunlaşıyor.

Cuma günü Filipinler ihtilaflı sularla ilgili iki yeni yasayı yürürlüğe koydu. Bunlardan biri olan Deniz Bölgeleri Yasası, Spratlys’in büyük bir kısmını Filipin toprağı olarak tanıyor ve adaların taban çizgilerinden 12 deniz mili (22 km) uzanan suların Manila’nın karasuları olduğunu iddia ediyor.

Çin Dışişleri Bakanlığı ise Manila’yı Scarborough Sığlığı ve Spratly Adalarını “yasadışı” olarak deniz bölgelerine dahil etmeye çalışmakla suçladı ve Çin’in “toprak egemenliğini ve denizcilik haklarını ve çıkarlarını sıkı bir şekilde savunmak için yasalara uygun olarak gereken her şeyi yapacağını” söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English