Bizi Takip Edin

DÜNYA BASINI

Julius Evola: Yeni Sağ’ın favori filozofu

Yayınlanma

Çevirmenin notu: İkinci Dünya Savaşı’nda Almanya ve İtalya’nın yenilmesine rağmen, emperyalist düşünceye sirayet eden faşist eğilimler şu ya da bu kılıklarda savaş sonrası Avrupa ve ABD’de ortaya çıkmaya devam etti. İtalya’da Mussolinici neofaşistlerin ilham perisi Julius Evola, gerek 20. yüzyıl başındaki antidemokratik düşüncenin, gerekse de iki savaş arasındaki faşist hareketlerin temel eğilimlerini düşüncesinde barındırır: Kast sistemi sevgisi ile kitle “hayvanına” karşı doğu dinleri; demokrasiye ve sosyalizme duyulan nefret; eşitlik fikrine karşı aristokratik imtiyazlara övgü… Evola şimdi, 100 yıl sonra tekrar ortaya çıkan “batı dünyasının çöküşü” anlatısını benimseyen Yeni Sağ’ın en önemli filozoflarından biri olarak kendini gösteriyor: Evola’nın gelenek, ırk ve modernitenin yarattığı toplumsal çöküş tehdidi üzerine yazdıkları, Yeni Sağ’a ilham vermeyi sürdürüyor.


Julius Evola: Aşırı sağın favori filozofu “süperfaşist” yeni bir nesli radikalleştiriyor

Christopher Harding
Unherd
8 Haziran 2024

25 Kasım 1970’te, büyük Japon romancı ve oyun yazarı Yukio Mişima, Japonya Öz Savunma Kuvvetleri Doğu Komutanlığı’nın Tokyo kışlasının komutanıyla bir randevu için geldi. Ziyaretinde kendisine eşlik eden dört kişinin yardımıyla Mişima, komutanı bir sandalyeye bağladı ve ardından savaş sonrası Japonya’ya kin kusmak için onun balkonuna çıktı. Aşağıda şaşkın askerlerden oluşan bir kalabalık, Mişima’nın, vatandaşlarını ekonomik refah peşinde koşarken “ulusun ilkelerini unutmakla, yerel ruhlarını kaybetmekle, özü düzeltmeden önemsiz olanın peşinden gitmekle [ve] kendilerini manevi boşluğa sürüklemekle” suçlayarak bilfiil darbe çağrısında bulunduğunu duydu.

Mişima’nın konuşmasına ve ardından gelen intihar ritüeline (komutanın ofisinde karnına bir samuray kılıcı saplamış, ardından yoldaşlarından biri kafasını kesmişti) çoğu Japon’un verdiği tepki şaşkınlık ve üzüntüden ibaretti. Hem Japonya’da hem de dünya çapında başkaları Mişima’nın mesajının yankı bulduğunu fark etti.

Bunların arasında, o sıralarda 70’li yaşlarının başında olan İtalyan filozof Julius Evola da vardı. Japonya’nın faşist teokrasisinin “mucizesi” olarak gördüğü şeyin 25 yıl önceki çöküşüyle hayal kırıklığına uğrayan Evola, Mişima’nın son eyleminde, ülkesinin önce savaş sonrası işgalci, sonra da eşitsiz bir ittifakın ortağı olarak ABD tarafından içine atıldığı müreffeh uykudan uyanması için cesur bir çağrı görmüştü.

1898’de Roma’da doğan Julius Evola, Batı dünyasını içinde bulunduğu kötü durumdan kurtarmak için ilham almak üzere sık sık Asya’ya baktı. Bu konuda pek de alışılmadık değildi. Goethe’den Coleridge’e kadar pek çok romantik, Hint tiyatrosunda ve felsefesinde Avrupa’nın kaybetmiş gibi göründüğü bir derinlik ve canlılık buldu. Ve 1800’lerin ikinci yarısından itibaren Japonya bir ilham kaynağı haline geldi: insanları ve manzarası, resimleri ve tahta baskıları, kaligrafisi ve kimonosu, Zen Budizmi ve çay seremonisi.

Fakat bu ilginin büyük bir kısmı ruhani ve estetik yenilenmeye odaklanırken, Evola’nın Asya ile olan ilişkisi ruhani olanla siyasi olanın iç içe geçmesiyle tanımlanıyordu. Zen ya da Hindistan’ın Vedanta felsefesine ilgi duyan pek çok Batılının kişisel politikaları, özellikle savaş sonrası dönemde ilericiliğe doğru kayarken, Evola aşırı sağın önde gelen düşünürlerinden biriydi ve fikirleri Faşist İtalya ve Nazi Almanyası’ndaki (kendisinin istediğinden daha az ölçüde de olsa) figürlere ve daha sonra savaş sonrası dünyadaki pek çok kişiye ilham verdi.

“Doğu”nun barış ve sevgi çağrışımları arasında genellikle göz ardı edilse de, Asya fikirleri ve uygulamaları, özünde elitizm, ırkçılık ve çatışma olan Batı ideolojilerini desteklemek için kullanılmıştır. Bu durum, yorumcunun ilk etapta Batı yaşamında neyin yanlış ya da eksik olduğunu düşündüğüne bağlıydı. Modern Batının 20. yüzyıldaki pek çok eleştirmeni yakın geçmişe ve endüstriyel kapitalizmin Avrupa’nın doğasına ve ruhuna verdiği zarara odaklanırken, Almanya ve İtalya gibi ülkelerde yazarların daha da geriye, Avrupa’nın Hıristiyanlaştırılmasının felaketi olarak gördükleri şeyin ötesine, İskandinav mitinin, eski Alman folklorunun ve İmparatorluk Roma’sının diyarlarına uzandıklarını görebiliriz. Bu ilgi alanlarını, moderniteyle mücadelede ve kaybolan değerleri ve insani yetenekleri geri kazanmada ek ilham kaynakları olarak okült ve Doğu düşüncesine yönelik araştırmalarla birleştirmeyi başardılar.

Almanya’da, ülkenin kültürel ve ırksal köklerini arayışında ortaya çıkan tema, Almanların o zamanlardan beri yabancılaştığı hayat dolu, barışçıl, pastoral bir geçmişti. Wilhelm ve Jacob Grimm kardeşler tarafından derlenen ve yayınlanan peri masallarında, Alman köylü yaşamı mutlu ve sağlıklı, fakat sürekli olarak şiddet yanlısı yabancıların (cadılar, vampirler ve şeytanlar) tehdidi altında tasvir ediliyordu. Hindistan bu goblenin içine pastoral bir cennet olarak –Alman filozof Johann Gottfried Herder “kendilerini en masum yiyeceklerle, sütle, pirinçle, ağaçların meyveleriyle, anavatanlarının dağıttığı sağlıklı otlarla besleyen nazik Hindulardan” övgüyle söz ediyordu– ve uzun zaman önce, Almanların haklı olarak soyundan geldiklerini iddia edebilecekleri bir Aryan medeniyetinin sözde yuvalarından biri olarak dokunmuştu. Nazi ideologlarının elinde tüm bunlar, çökmüş, vampir Slavlar ve Yahudilerle karşı karşıya gelen, şimdi ve burada bir Ari ırk dramına dönüştü.

İtalya’da, Evola’nın Batının çöküşüne dair özel hissi, aristokrat Sicilyalı geçmişi ve genç bir adam olarak gündelik hayatın boşluğunu aşma özlemiyle yaşadığı deneyim tarafından şekillendirildi. 1917’de gönüllü olarak orduya katıldı ve savaştan sonra Dadacı resim ve şiire yönelmeden önce kısa bir süre aktif hizmet gördü. Üniversitede mühendislik okudu ama akademinin burjuva geleneklerinin kendisine göre olmadığını iddia ederek eğitimini tamamlamadı.

Katolik yetiştirilme tarzını reddeden Evola, halüsinojenler, büyü ve Budizm ve Taoizm’den anladıklarıyla aradığı aşkınlığı tattı. Budist kutsal metinlerini okuması, 1922’de intihara meyilli olduğu bir dönemde ona yardımcı oldu ve Lao Tzu’nun öğretilerinde Evola, “Mutlak Birey” olarak adlandırdığı şeye dönüşmenin yolunu buldu. Bu, kişinin güçlü, amaca yönelik ve maddi ve kültürel kısıtlamalardan özgür hale geldiği “büyülü, parlak bir aşılmazlık” haliydi.

Fransız filozof René Guénon, küresel tarihi kozmik bir amaç doğrultusunda okuyarak Evola’nın fikirlerinin şekillenmesine yardımcı olmuştur. Guénon, gerçekliğin geri kalanının kendisinden kaynaklandığı “Mutlak” hakkındaki ilkel hakikatlerin, dünyanın dini gelenekleri içindeki hünerli kişiler aracılığıyla çağlar boyunca aktarıldığını iddia etti. Bu hakikatlerin modern Batıda materyalizm, akıl ve ilerlemeye aşırı vurgu yapılması nedeniyle kaybolduğunu ileri sürdü. Bununla birlilkte bu hakikatler Hindistan gibi yerlerde, özellikle de Herder ve Goethe gibi Alman Romantikleri tarafından da çok sevilen Vedanta felsefe okulunda hala bulunabiliyordu. Guénon, “Doğu doktrinleri” aracılığıyla ilkel hakikatler konusunda eğitilmiş ruhani entelektüellerden oluşan yeni bir elit görmeyi ve Batıyı kutsalı merkezine alan bir medeniyet olarak yeniden kurmayı umuyordu.

Guénon’un fikirleri ve programı, Latince tradere’den gelen ve bir nesilden diğerine “aktarılan” bir şeyi –bu durumda bilgeliği ve dünyada var olmanın belirli bir yolunu– ima eden “Gelenekselcilik” olarak adlandırıldı. Evola hareket içinde önemli bir ses haline geldi, fakat Guénon’un aksine onun Aryan-Germenler ve Romalılardan oluşan gelecekteki ruhani elit vizyonu büyük ölçüde Nietzsche’nin Übermensch idealine borçluydu.

Evola, insanlık içindeki hiyerarşinin kozmosun düzeninin bir parçası olduğuna inanıyordu. Bu hiyerarşi fiziksel, ırksal ve toplumsal biçimler alır, fakat kökleri ruhani alemde yatar. Bazıları –kendisi de dahil olmak üzere– ruhani bir elitin içinde doğar ve bilgelikte ilerlemek ve Mutlak’a daha da yaklaşmak için çeşitli zorlu ruhani ve fiziksel disiplinleri kullanmalıdır.

Evola’ya göre Avrupa’nın son yüzyıllardaki trajedisi, bu kozmik hiyerarşinin sürekli olarak altının oyulmasıydı. İktidar, aristokrasiden burjuvaziye ve son olarak da demokratik imtiyazın genişletilmesi yoluyla kitlelere, giderek daha düşük seviyelere geçmişti. Bundan büyük ölçüde Hıristiyanlığı sorumlu tutuyordu. İmparatorluk Roma’sı, gerçek kozmik düzenin Hıristiyanlıktan çok daha yakın bir yansımasıydı. Evola’nın “proleter maneviyatı” olarak adlandırdığı Hıristiyanlığın yükselişi, parçalanma ve düzensizlik güçleri için bir zafere işaret ediyordu. Evola, bunu Hinduların kozmik zaman döngüsünün en alt noktasında –Kali Yuga ya da Karanlık Çağ– yaşadığımız fikrinde o kadar iyi ifade edildiğini bulmuştur ki, bu terimi belki de en iyi bilinen eserinin başlığına dahil etmiştir: Modern Dünyaya Karşı İsyan: Kali Yuga’da Siyaset, Din ve Toplumsal Düzen (1934).

Evola’nın radikal elitizmi Budizm’den aldığı ilhamı şekillendirmiştir. Batılı yazarlar 19. yüzyılın sonlarından itibaren tarihsel Buda’yı çeşitli şekillerde Viktoryen bir centilmen, Asyalı bir Mesih, yetenekli bir psikolog ve Hindistan’ın kast sistemini reddeden öncü bir demokrat olarak tasavvur etmişlerdir. Buna karşın Evola, Buddha’nın kshatriya (savaşçı) kastının bir üyesi olarak asil kökenlerini vurgulamıştır. Evola’ya göre Buda –ya da The Doctrine of Awakening’de [Uyanış Öğretisi] (1943) ondan bahsettiği şekliyle “Prens Siddhattha”– aydınlanmasına yol açan çileciliğe girişmek için gereken gücü bu soylu doğumdan almıştır.

Buda’nın başarıları Evola için aynı zamanda bir “kan ve ruh” meselesiydi. Budizm’i bir Aryan doktrini, Platon ve Romalı Stoacılar gibi öne çıkan figürlerin yer aldığı “kadim Aryo-Akdeniz dünyasının” dehasının bir ifadesi olarak görüyordu. Zen’e de büyük hayranlık duyuyordu. Evola’ya göre burada ciddi bireysel çaba, usta-çırak etkileşimi ve Japonya’nın “savaşçı soyluluğu” ile güçlü bağlarla karakterize edilen bir yol vardı. Samuraylar uzun yüzyıllar boyunca güçlerini aktarabilmiş ve değerlerini bütün bir halka aşılayabilmişlerdi. Ne yazık ki Zen, aralarında D.T. Suzuki’nin de bulunduğu ve onu modern Batı düşüncesi ve kaygılarıyla ilişkilendirmeye çok hevesli olan öğretmenler tarafından Batıya tanıtılmıştı. Evola’ya göre sonuç, ruhani gerçekler yerine psikolojiyle –aşkınlık ve Mutlak Birey’in uyanışı yerine kişisel gelişimle– ve aydınlanmanın herkes için mevcut olduğu şeklindeki yanlış yönlendirilmiş eşitlikçi fikirle ilgilenmek olmuştur.

Nihayetinde Evola ne İtalya’nın Faşistlerine ne de Almanya’nın Nazilerine Gelenekselci projeyi kabul ettirebildi, çünkü Gelenekselcilik içindeki derin elitizm onu popülist aşırı milliyetçilik için uygunsuz bir ortak haline getiriyordu. Ne var ki savaş sonrası dünyada etkili olmaya devam etti. 1949-50 yıllarında İtalyan neo-faşistlerin, bazıları Evola ile bağlantılı olan bir dizi bombalama girişiminin ardından tutuklandı ve Faşizmi yüceltmek ve Faşist Parti’nin yeniden canlanmasını teşvik etmekle suçlandı. 1951’deki duruşmasında Evola, Mussolini’nin Faşist Partisi ile herhangi bir bağlantısı olduğunu reddetti (hiçbir zaman bu partiye katılmamıştı), fakat faşizmi demokrasiye karşı olmak şeklinde tanımlayanların Dante Alighieri’yi de kınayacağını ve Evola’nın kendisinin de bir “süperfaşist” olarak görülebileceğini söyledi.

Evola beraat etti, ancak İtalya’daki neo-faşistlerin birçoğu Evola’nın yazılarını överken ve Evola’yı Roma’daki evinde ziyaret ederken, Evola’nın fikirlerinden esinlenen terör saldırılarında sorumluluğu olup olmadığı konusunda sorular devam etti. Bu sorular özellikle İtalya’nın “Kurşun Yılları” sırasında ve sonrasında gündeme geldi: 1969’dan 1988’e kadar süren bu dönemde Sol ve Sağ’daki aşırılık yanlıları binlerce saldırı düzenledi ve 400’den fazla kişiyi öldürdü.

Evola’nın eserlerinin satışları 2010’ların ortalarında Donald Trump’ın baş stratejisti Steve Bannon’ın hayranı olduğunu açıklamasıyla artış gösterdi. Evola’nın Bannon’ın Yahudi-Hıristiyan değerleri ve serbest piyasa savunuculuğuna ayıracak pek vakti olmazdı. Fakat Evola’nın kalıcı cazibesinin bir kısmı, moderniteye karşı ortaya koyduğu büyük ambalajlı davada yatıyor gibi görünüyor: şu anda yanlış insanlar yönetimde ve doğru insanlar sadece tarihe değil, ırksal-biyolojik, ahlaki ve hatta kozmik düzenin bir kombinasyonuna sahipler. Algoritma güdümlü öfke çağındaki sempatik okuyucular –haklı, edimsel ya da ikisinin bir kombinasyonu– Evola’nın açık sözlü özgüveninden ve şovenizminden yararlanabilir ve ayrıntıları seçebilirler. Çağdaş hayranları arasında Macaristan’ın Jobbik’i ve Yunanistan’ın Altın Şafak’ı gibi Sağ ve aşırı Sağ Avrupa siyasi partileri bulunuyor. Ayrıca Evola’nın, etkili Bronz Çağı Manifestosu’nun (2018) yazarı Bronze Age Pervert gibi yazarlar üzerinde de etkili olduğu görülüyor.

Bu hafta sonu yapılacak Avrupa seçimleri, Evola’nın son yıllarında beslediği neo-faşistlerle aynı demografik yapıya sahip, radikal değişim arayışındaki hoşnutsuz genç erkeklerin aşırı sağ partilere olan desteğin artmasına yardımcı olduğu yönündeki korkuların odak noktası haline geldi. Avrupa’nın sağ partileri kendi aralarında bazı konularda ayrışıyor: ekonomik özgürlükçülere karşı korumacılar, Putin yanlılarına karşı Putin karşıtları gibi. Fakat göç ve kültür savaşı konularında pek çok ortak noktaları ve Evola’nın gelenek, ırk, modernitenin yarattığı toplumsal çöküş tehdidi ve siyasetin teknokratik bir tamirat değil, büyük bir kurtuluş projesi olduğu yönündeki düşüncelerinden alabilecekleri pek çok şey var – bir ülkeyi ya da bir bütün olarak Avrupa’yı “kurtarma” ihtiyacının artık siyasi retorikte ne kadar sık dile getirildiğine tanık olun.

Asya’nın modern Batı üzerindeki etkisinin daha yumuşak, daha çekinik tarafının hayranları bu noktada çok rahat olmamalıdır. Asya’ya özgü fikir ve uygulamaların Evola için cazibesi, birçok açıdan Beat, hippiler ve daha genel olarak farkındalık, yoga ve sağlıklı yaşamın çağdaş uygulayıcıları için cazibesine benzemektedir. Bize söylendiğine göre bu fikirler, lekelenmiş kültürlerimizin ve hastalıklı kurumlarımızın ötesinde, gelişmiş bir görme netliği sunuyor. Kişiyi sadece daha fazla bilgi biriktirmenin ötesine taşımayı ve bunun yerine zihin, beden ve ruh olarak dönüştürmeyi vaat ediyorlar. Yoganın sizi bir faşiste dönüştürme riski taşıdığını söylemek biraz abartılı olur. Fakat sağlıklı yaşamın sosyal medyada nasıl göründüğüne bir bakın –gücü, esnekliği, odaklanmayı, canlılığı, metanetli sakinliği ve üstünlük duygusunu yüceltiyor– ve birdenbire burada da 20. yüzyılın karanlık tarafları o kadar da uzak görünmüyor.

DÜNYA BASINI

“Afrika’nın Venediki” denize gömülüyor

Yayınlanma

Kıtanın batı kıyısındaki mega şehirler, yükselen okyanuslar tarafından yutuluyor

THE ECONOMIST

Artık pek bir şeye benzemeyebilir, ama altın çağında La Chaumière, “tüm Saint Louis’in en önemli gece kulübü”ydü, diye hatırlıyor Cheikh Badiane. Okyanusta gelgit azaldığında, uzaklara kadar uzanan uzun kumsal, kumların üzerinde futbol maçları için toplanan kalabalıklara yetecek kadar genişti. Ancak balıkçı son yıllarda, “çok fazla felaket yaşandı” diyor. La Chaumière kapandı. Rıhtım boyunca uzanan Kuran okulu artık yok. Birkaç yıl önce, özellikle korkunç bir sel sırasında, caminin yanındaki küçük bir ev çöktü ve orada yaşayan marangoz öldü. Bugünlerde, fırtına dalgası geldiğinde, sular birkaç yüz metre içerideki savaş anıtına kadar ulaşıyor. Santim santim, ev ev Saint Louis denize sürükleniyor.

Su yolları arasında kurulmuş kalabalık bir ada şehri olan Senegal’in “Afrika’nın Venedik’i” olarak anılan eski sömürge başkenti, özellikle değişen iklim ve yükselen okyanus seviyesine maruz kalıyor. Badiane gibi balıkçıların yaşadığı ince yarımadanın batı tarafında Atlantik, doğusunda ise Senegal nehrinin ağzı bulunuyor. 2003’te bir kanal açarak sel baskınlarını azaltmaya yönelik başarısız bir girişim, işleri daha da kötüleştirdi ve bütün bir mahalleyi sular altında bıraktı. On yıl sonra Senegal hükümeti tarafından yaptırılan bir araştırma, 2080 yılına kadar şehrin %80’inin sel riski altında olacağını ortaya koydu. “Saint Louis bir su şehri” diyor Badiane: “Eğer dikkatli olmazsak her şey yok olacak.”

Saint Louis sadece iklim değişikliğine karşı son derece savunmasız bir şehir örneği değil, aynı zamanda bir gelecek vizyonu da olabilir. Batı Afrika’nın hızla büyüyen şehirlerinin birçoğu dalgaların altında yavaş yavaş batma riski altında. Dünya genelinde denizlerin önümüzdeki 50 yıl içinde ortalama yarım metre kadar daha yükselmesi bekleniyor. Alçakta kalan Batı Afrika özellikle kötü etkilenecek. Avrupalı sömürgeci güçler tarafından bir yüzyıl ya da daha uzun bir süre önce inşa edilen büyük şehirler, çoğunlukla kırılgan kumlu kıyılarda, genellikle lagünler ve haliçlerdeki mangrovlar arasında, ulaşım ve ticaret için kullanılan nehirlerin açıklıklarında bulunuyor. Örneğin Nijerya’da Lagos bir dizi adanın üzerinde yer alıyor. Moritanya’nın başkenti Nuakşot’un büyük bölümü deniz seviyesinin altında. Sadece bir kumul kuşağı ile korunuyor ve bu kuşak da dalgalar tarafından yarılabilir.

Batı Afrika’nın kıyı kentleri yükselen denizlerin en görünür kurbanları olmayabilir. Asya’daki bazı şehirler daha dramatik felaketlere tanık oldu. Endonezya’nın başkenti Cakarta’nın yarısı 2007 yılında yaklaşık dört metre su altında kaldı ve yarım milyon insan evlerini terk etmek zorunda kaldı. Ancak Batı Afrika’nın kentleşme hızı ve bunu yaparken sahip olduğu düşük gelir düzeyi, kabaran gelgitlerin etkilerini büyük ölçüde artıracak. BM’nin Küresel İklim Hareketliliği Merkezi’nden (KİHM) Kamal Amakrane, “Bu şehirler kıtanın gelecekteki mega hublarıdır” diyor. Dünya Bankası, Batı Afrika’nın gayrisafi milli hasılasının yaklaşık %42’sinin, aynı zamanda bölge nüfusunun yaklaşık %33’üne ev sahipliği yapan kıyı bölgelerinde üretildiğini hesaplıyor.

Sorun sadece denizlerin kabarması değil. Aynı zamanda şehirlerin de batması. Fransa Kalkınma Araştırma Enstitüsü’nde jeofizikçi ve okyanus bilimci olan Rafaël Almar, Batı Afrika’nın büyük bir bölümünde, çökmenin (toprak yüzeyinin alçalması) genellikle kentsel kıyı taşkınlarının en büyük nedenlerinden biri olduğunu söylüyor. Örneğin Lagos, kısmen kontrolsüz gelişim ve kötü drenaj sistemleri nedeniyle yılda 87 mm kadar batıyor. BM Yeşil İklim Fonu’ndan Marcus Mayr, bölgenin kıyı kentlerinin çoğunun, üzerine inşa edildikleri akiferlerden su pompalayarak, kelimenin tam anlamıyla altlarındaki toprağı salladıklarını belirtiyor.

Bu da yükselen sıcaklıklar ve azalan tatlı su, Batı Afrika’nın kuraklaşan iç bölgelerinde yaşayanların giderek daha fazlasını kıyıya doğru iterken zeminin zayıfladığı anlamına geliyor. Gerçekten de hiçbir kıtanın alçak kıyı bölgelerinde Afrika’dan daha hızlı nüfus artışı ve kentleşme oranları görmeyeceği tahmin ediliyor. Hükümetler Arası İklim Değişikliği Paneli tarafından 2021 yılında yayınlanan bir rapor, 2030 yılına kadar yaklaşık 116 milyon Afrikalının bu bölgelerde yaşayabileceğini ortaya koydu. Ve hiçbir yerde Batı Afrika kıyılarından daha hızlı bir büyüme görülemeyecek. Bazılarına göre Lagos nüfusu şimdiden yılda 1 milyon kişi artıyor. Bazı tahminlere göre 2100 yılına gelindiğinde, Lagos’tan Fildişi Sahili’nin başkenti Abidjan’a kadar uzanan yaklaşık 1.600 km’lik kıyı şeridi, 500 milyon kadar insanı barındıran tek ve geniş bir megalopolis oluşturabilir.

İyi yönetilmesi halinde bu, ekonomik büyümenin muazzam bir itici gücü olabilir. Ancak KİHM, mevcut eğilimlere göre bu kıyı kentlerinin 2050 yılına kadar nüfus çekmekten çıkacağı konusunda uyarıyor. Sel ve erozyonun etkileri arttıkça, tüm mahalleler yaşanmaz hale gelecek ve şehirlerin kendileri iklim göçünün kaynakları haline gelecek.

St Louis, dalgaları durdurmanın bazı zorluklarını gösteriyor. Fransa ve Dünya Bankası, 2007 yılında yaşanan sel felaketinin ardından acil bir kanal inşa edilmesi için ödeme yaptı. Ancak maliyetli koruma planları, yoksul ülkelerdeki çoğu şehir için uzun vadeli bir çözüm değildir. Gana’daki bir deniz duvarı gibi Senegal’deki birkaç kanal da çöktü. Dünya Bankası bunun yerine, bir zamanlar kıyıları koruyan mangrovlar ve mercan resifleri gibi “doğaya dayalı” alternatifleri öne çıkarıyor. Ancak Londra’daki bir düşünce kuruluşu olan Denizaşırı Kalkınma Enstitüsü’nden Nick Simpson, bunlardan bazılarının “iklim değişikliği nedeniyle tehdit altında olduğunu” belirtiyor.

Amakrane, dünya bugün karbon emisyonlarını durdursa bile, amansız bir şekilde denizlerin yükseleceğinin zaten “kesinleştiğini” söylüyor. Bu da birçok insanın daha yüksek yerlere taşınmaktan başka çaresi kalmayacağı anlamına geliyor. Saint Louis’de sahil boyunca evler yıkılmak üzere işaretlendi. 3.000’den fazla sakin şehrin diğer tarafına yerleştirildi. Badiane de taşınmaktan razı. “Herkes gitmeli” diye iç geçiriyor.

Okumaya Devam Et

DÜNYA BASINI

İran’da anketler seçimin 3 aday arasında geçeceğini gösteriyor

Yayınlanma

Aşağıda çevirisini okuyacağız haber-analizde 28 Haziran’da yapılacak cumhurbaşkanlığı seçimlerine ilişkin ülkede yapılan son anketlerin sonuçları ve bu sonuçların daha önceki anket sonuçları ile karşılaştırılması yer alıyor:

***

Anketler İran’da cumhurbaşkanlığı yarışının 3 aday arasında olacağını öngörüyor

Amwaj.media

İran’da yapılan bir dizi anket, cumhurbaşkanlığı yarışında sıkı bir üçlü rekabet öngörüyor. Anketlerin çoğu muhafazakâr Meclis Başkanı Muhammed Bakır Kalibaf’ın en çok oyu alacağını, ancak ilk turda zafer elde etmek için gerekli çoğunluğu sağlayamayacağını öngörüyor. Reformist Milletvekili Mesud Pezeşkiyan ve şahin kanattan eski nükleer müzakereci Said Celili başa baş gidiyor. Katılım açısından bazı anketler, 2021 seçimlerindeki %48,8’lik rekor düşük seçmen katılımına kıyasla hafif bir artış öngörüyor.

Muhafazakarların düşük katılımdan fayda sağladığı düşünüldüğünde, bazı gözlemciler boykot çağrısı yapan muhalifleri aslında baş düşmanlarının yanında yer almakla suçluyor.

En son anket Meclis Araştırma Merkezi tarafından yapıldı. Yanıtlar 18-20 Haziran tarihlerinde toplandı ve sonuçlar 22 Haziran’da yayınlandı.

Ankete katılanların %45,5’i kesinlikle oy kullanacağını, %2,7’si ise boş oy kullanacağını söyledi.

Kalibaf %20,7 oy oranıyla ilk sırada yer aldı; bu oran 10-13 Haziran’da yapılan ankette katılımcıların %27,9’unun desteğini almasına kıyasla önemli bir düşüşe işaret ediyor.

Pezeşkiyan ise %17,4 olan oy oranını %18,9’a çıkararak ikinci sırada yer aldı.

En büyük düşüş ise Celili’nin oylarında görüldü. 10-13 Haziran’da yapılan son ankette %28 iken 22 Haziran’daki ankette %18,2’ye geriledi.

Tahran İmam Sadık Üniversitesi merkezli bir anket merkezi olan Meta da sonuçlarını 20 Haziran’da yayınladığı bir anket düzenledi. Şahin kanaatten Celili’nin, birçok muhafazakar devlet yetkilisinin eğitim gördüğü bu üniversiteyle güçlü bağları olduğu söyleniyor.

– 18-19 Haziran tarihlerinde yapılan ankette seçmen katılımının %50,5’e ulaşacağı öngörülüyor.

-Ankete göre Pezeşkiyan 15 Haziran’da %23,1 olan oy oranını %30’a çıkararak ilk sırada yer aldı. Bir önceki ankette %24,8 oy oranıyla lider olan Kalibaf ise 20 Haziran’da oyların %29,3’ünü aldı.

-Celili’nin 15 Haziran’da %24,7 olan oy oranının 20 Haziran’da %23,5’e düşmesi dikkat çekti.

Devlete bağlı İranlı Öğrenciler Anket Ajansı (ISPA), 18-19 Haziran tarihlerinde toplanan yanıtları içeren en son anketini 19 Haziran’da yayınladı.

-ISPA, katılımcıların %42,5’inin oy kullanacağından emin olduğunu, %7,7’sinin ise muhtemelen oy kullanacağını belirtti. Shenaakht gibi ISPA da cumhurbaşkanlığı yarışının ikinci tura kalacağını öngördü.

-Ankete göre Celili, 11-13 Haziran tarihlerinde yapılan son ankette %23,7 olan oy oranını %26,2’ye yükselterek birinci sırada yer aldı. Pezeşkiyan %19,8 oy oranıyla ikinci sırada yer alırken, %19 oy alan Kalibaf’ı geride bıraktı.

-ISPA’nın bir önceki anketinde oyların sadece %13,7’sini alan Pezeşkiyan en büyük artışı kaydetti. Kalibaf da 11-13 Haziran tarihlerinde %15,3 olarak kaydedilen desteğini artırdı.

Devlet tarafından işletilen Akademik Eğitim, Kültür ve Araştırma Merkezi’ne (ACECR) bağlı ISPA tarafından yapılan anket, Celili’nin yarışı önde götürdüğünü gösteren tek anket.

-ACECR başkan yardımcısı Hasan Farsi 23 Haziran’da devlet televizyonunda Celili’yi temsilen kampanyayla ilgili bir programa katıldı.

-Farsi’nin televizyona çıkmasına atıfta bulunan bazı gözlemciler ISPA’nın anketlerinin Celili lehine manipüle edildiğini iddia etti.

Kendisini Meşhed’deki Firdevsi Üniversitesi’ne bağlı “özel bir kuruluş” olarak tanımlayan Shenaakht ise 16 Haziran’da son anketinin sonuçlarını yayınladı. Anketin 13-15 Haziran tarihlerinde yapıldığı belirtiliyor.

-Anket 28 Haziran seçimlerine katılım oranını %52,03 olarak öngörüyor ve yarışın 5 Temmuz’da yapılacak ikinci tura kalacağını tahmin ediyordu.

-Oy kullanacağını söyleyen katılımcılar arasında Kalibaf %34 ile en çok tercih edilen aday olurken, Celili ve Pezeşkiyan %21’er oy ile ikinci sırada yer aldı. Yaklaşık %4’lük bir kesim ise boş oy kullanacağını söyledi.

-Hem kesin seçmenlerin hem de katılıp katılmayacağından emin olmayanların yanıtları toplandığında, Kalibaf ve Celili’nin oy oranları sırasıyla %5 ve %3 oranında düşerek %29 ve %18’e geriledi. Pezeşkiyan’ın desteği değişmezken boş oylar %9’a yükseldi.

-Şenaakht’ın Mart 2024’te yapılacak parlamento seçimlerine katılım oranına ilişkin tahmini, resmi sayımdan yalnızca %0,2 oranında sapma gösterdi.

Pezeşkiyan’ın kampanyası, özellikle eski dışişleri bakanı Muhammed Cevad Zarif’in (2013-2021) etkili bir şekilde yardımcı olarak ortaya çıkmasıyla ivme kazandı. Bu süreçte, birçok önemli reform yanlısı figür davaya katıldı. Aynı zamanda hem ülke içindeki hem de yurtdışındaki bazı İranlı muhalifler seçimlerin boykot edilmesi çağrısında bulunuyor.

-Üç yılı aşkın süredir parmaklıklar ardında kaldıktan sonra 10 Haziran’da serbest bırakılan siyasi aktivist Hüseyin Razzagh, 22 Haziran’da sandığı boykot etmenin “özgür seçimlere ulaşmak için bir tür sivil direniş” olduğunu belirtti.

-İran merkezli belgesel yapımcısı ve hak savunucusu Müjgan Ilanlou, 19 Haziran’da seçimlerden uzak durmanın “yetkilileri değişim yapmaya zorlamak için bir tür barışçıl sivil protesto” olduğunu söyledi.

-ABD merkezli muhalif isim Masih Ali Nejat 23 Haziran’da Joe Biden yönetimine İran’ın ABD topraklarında oy kullanma istasyonları kurmasını yasaklama çağrısında bulundu.

Bağlam/analiz

İran’da 2020’den bu yana yapılan tüm büyük seçimlerde rekor düşük seçmen katılımı görüldü. Bu eğilim, reform yanlısı adayların diskalifiye edilmesi ve halkın değişim olasılığı konusunda hayal kırıklığına uğramasının birleşiminden kaynaklanıyor.

-Muhafazakarların parlamentoyu ılımlılardan ve Reformculardan geri aldığı 2020 parlamento seçimlerinde seçmenlerin %42’den biraz fazlası oy kullandı.

-Merhum cumhurbaşkanı İbrahim Reisi’yi göreve getiren 2021 seçimlerinde, oy kullanma hakkına sahip seçmenlerin %49’undan azı sandık başına gitti; bu, bir cumhurbaşkanlığı seçimindeki en düşük katılımdı.

– Bu yıl Mart ayında yapılan parlamento seçimlerinin ilk turunda, oy kullanma hakkına sahip seçmenlerin yaklaşık %41’i oy kullandı. İkinci tura ilişkin resmi rakamlar henüz açıklanmadı, ancak Tahran’daki katılımın yaklaşık %8 olduğu bildiriliyor.

Okumaya Devam Et

DÜNYA BASINI

Amerikan muhafazakârları AP seçimlerine bakıyor

Yayınlanma

Yazar

Çevirmenin notu: Aşağıda çevirisini verdiğimiz makale, 2000’lerin başındaki yeni muhafazakâr (neo-con) Bush yönetimine karşı “paleo-muhafazakârlık” olarak bilinen akımı savunan (öyle ki, dergi 2006 seçimlerinde Bush’a karşı Demokratlara oy verilmesi çağrısında bulunmuştu) The American Conservative (TAC) dergisinde yayınlandı. Yazar David Goldman, TAC’nin Avrupa’daki “milli-muhafazakâr” akımların muhabiri gibi davranmaktadır. Makale esas olarak AfD’nin performansına ve Almanya’nın geleceğine odaklansa da, bir bütün olarak Avrupa’daki “milli-muhafazakâr” akımın iktidar olanaklarını da araştırmakta. Esas olarak Ukrayna savaşının AP seçimlerindeki seçmen davranışını etkilediğini düşünen Goldman, “müesses nizam” karşıtı AfD ve BSW’nin eylül ayındaki eyalet seçimlerinde de iktidara gelebilecek gücü elde edebileceğine inanıyor. Goldman’ın, AfD hakkında Elon Musk’ın attığı bir tweeti hatırlatması da ayrıca manidar. Son olarak metindeki köşeli parantezler çevirmene aittir.


Avrupa, Ukrayna savaşına karşı oy verdi

David P. Goldman
The American Conservative
12 Haziran 2024

Seçmenlerin 9 Haziran Avrupa Parlamentosu seçimlerinde Müesses Nizam partilerine çarpıcı bir yanıt vermesinden hemen önce, Alternative für Deutschland’ın (Almanya için Alternatif) iç anketörleri, Ukrayna savaşının Alman seçmenler için en önemli endişe kaynağı olduğunu bildirdi. AfD’nin iç belgesine göre, ankete katılanların yüzde 26’sı “barışı güvence altına almanın” bir numaralı kaygıları olduğunu söylerken, bunu yüzde 23 ile sosyal güvenlik ve yüzde 17 ile göç takip ediyor.

Almanya’nın barış partileri AfD ve solcu Sahra Wagenknecht İttifakı oyların sırasıyla yüzde 16 ve yüzde 6’sını alırken, iktidardaki Sosyal Demokratlar sadece yüzde 14 oy alabildi. 2019 seçimlerinde yüzde 20,5 oy alan Yeşiller ise –şimdi Ukrayna Savaşı’nın en ateşli destekçisi– yüzde 12’ye geriledi.

Ukrayna’ya asker gönderme konusunda en istekli Avrupalı lider olan Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron ise sürpriz bir şekilde küçük düştü. Macron’un partisi yüzde 15’in altında oy alırken, sağcı Ulusal Birlik yüzde 31 oy aldı. Barış partilerinin en büyük kazananlar olduğu Almanya’nın aksine, Fransız sağı Ukrayna Savaşı konusundaki tutumunu değiştirdi. Fakat Avrupa’nın Batı askerlerini göndermeye en istekli liderinin reddedilmesi, savaş karşıtı duyguların bir göstergesi.

Pazar günkü oylama bir protestoydu ama henüz bir devrim değildi. Batı Avrupa’nın milli-muhafazakâr partileri tek meseleden, göçmen karşıtı kalıptan çıktılar, fakat henüz kendi ülkelerini yönetmeye hazır değiller. Doğu Avrupa’da Macaristan, Slovakya ve Sırbistan, muhtemelen Ekim 2025 seçimlerinden sonra Çek Cumhuriyeti’nin de katılacağı savaş karşıtı bir blok oluşturuyor.

Yine de pazar günü Avrupa’yı sarsan siyasi depremin bu yıl bitmeden geniş kapsamlı sonuçları olabilir.

Avrupa’nın milli muhafazakârları için bir sonraki dönüm noktası eylül ayında Almanya’nın üç eyaletinde (Saksonya, Brandenburg ve Thüringen) yapılacak ve AfD’nin açık ara önde olduğu eyalet seçimleri olacak. Almanya’nın Müesses Nizam partileri AfD ile hiçbir koşulda koalisyon kurmayacaklarını açıklasalar da AfD’nin üç eyalette alacağı olası bir çoğunluk bu ablukayı kırabilir.

Ana akım yorumcular Avrupa’daki milli muhafazakâr yükselişi göçe karşı bir tepki olarak değerlendiriyor ama veriler bunun aksini gösteriyor: Pazar günkü seçim depremi, seçmenlerin Ukrayna savaşının bir Avrupa çatışmasına dönüşmesi tehlikesine ilişkin endişelerine bir yanıttı.

Avrupa Parlamentosu’nun yetkileri sınırlı ve Müesses Nizam siyasetçisi Alman Ursula van der Leyen popülist yükselişe rağmen çoğunluğu elinde tutacak. Avrupa Parlamentosu’ndan daha da önemlisi, Avrupa’nın en büyük iki ülkesi Almanya ve Fransa’nın ulusal politikalarındaki tektonik değişim. 

Almanların sadece yüzde 30’u iktidar koalisyonunu oluşturan Sosyal Demokratlar, Yeşiller ya da Hür Demokratlara oy verdi. En kötü performansı gösteren parti ise yüzde 12 oy oranıyla Yeşiller oldu. 2019 Avrupa Parlamentosu seçimlerinde bu oran yaklaşık yüzde 20’ydi. Bir zamanlar Almanya’nın en büyük partisi olan Sosyal Demokratlar ise sadece yüzde 14 oy alabildi. SPD’nin eski solcu lideri Oskar LaFontaine’in eşi Sara Wagenknecht tarafından kurulan yeni parti yüzde 6 oy aldı. Küçük Hür Demokrat Parti ise sadece yüzde 5 ile parlamentoda temsil edilme eşiğinde kaldı.

Bu rakamlar Almanya’da Ekim 2025’te yapılacak bir sonraki ulusal seçime kadar devam ederse, Müesses Nizam partilerinin parlamentoda çoğunluğu elde edebilecekleri bir siyasi aritmetik yok. Eski Blackrock yöneticisi Friedrich Merz’in liderliğindeki Hıristiyan Demokratlar, Ukrayna’ya “eğitmen” göndermeyi ya da Almanya’nın Taurus seyir füzesinin Rusya içindeki hedefleri vurmasına izin vermeyi reddeden iktidardaki Sosyal Demokratlara göre Ukrayna konusunda daha şahin bir tutum sergiliyor. Fakat Yeşiller ile kurulacak bir CDU/CSU koalisyonu parlamentonun yalnızca yüzde 42’sine sahip olacaktır. Hür Demokratlar yüzde 5’i geçemeyebilir ve Federal Meclis’ten düşebilir. Yıpranmış ana akım partilerin salt çoğunlukla bir hükümet kurması teorik olarak mümkün olsa da ülke her açıdan yönetilemez hale gelecektir.

İşte bu nedenle Eylül ayındaki bölgesel seçimler Alman siyasetinde bir dönüm noktası olabilir. Doğu Almanya’nın en büyük eyaleti Saksonya’da AfD yüzde 31,8 oy oranıyla Avrupa Parlamentosu seçimlerinde birinci olurken, Hıristiyan Demokratlar yüzde 21,8 ile ikinci sırada yer aldı. Thüringen’de AfD yüzde 30, Sahra Wagenknecht İttifakı yüzde 16 oy alırken, Hıristiyan Demokratlar yüzde 20, SPD ise yüzde 7 oy aldı. Brandenburg’da da AfD yüzde 25 oy oranıyla önde gidiyor. AfD ve Wagenknecht’in partisinin bu üç eyaletten birini ya da birkaçını yönetmeye yetecek oy oranına sahip olması oldukça olası. Büyük partilerden birinin blokajı kırması ve AfD ile bir hükümet koalisyonu kurması daha muhtemel.

AfD’nin pazar günü yapılan seçimlerde elde ettiği başarı, Almanya’nın ana akım basını ve güvenlik kurumları tarafından aylarca karalandıktan sonra daha da dikkat çekici hale geldi. FBI’ın ülkedeki muadili olan Federal Anayasa Koruma Teşkilatı, bu yılın başlarında AfD’yi “aşırı sağcı örgüt” olarak etiketledi. AfD bu devlet kurumuna dava açmış ancak 13 Mayıs’taki mahkeme kararıyla davayı kaybetmişti. AfD’nin Avrupa Parlamentosu adayı Maximilian Krah (geçtiğimiz ekim ayında bu yayında kendisiyle yapılan röportaj), Donald Trump dışındaki tüm siyasi figürlerden daha fazla eleştiri aldı. 23 Nisan’da Krah’ın parlamento ofisinde çalışan bir kişi Çin için casusluk yaptığı iddiasıyla tutuklandı; daha sonra Bild-Zeitung, Çin kökenli Alman vatandaşlığına geçmiş olan söz konusu casusun uzun süredir Alman güvenlik servislerinin muhbiri olduğunu ortaya çıkardı.

Almanya’nın en önemli haber dergisi Der Spiegel, 26 Nisan’da AfD ile ilgili kapak haberine “Vatana İhanet” başlığını atarak, Moskova ve Pekin’den –kanıt olmaksızın– ödemeler yapıldığını iddia etti. Spiegel, “AfD kendisini vatansever olarak sunuyor,” diyordu, “fakat Rusya’dan ve Çinli olduğu iddia edilen bir casustan aldıkları olası ödemeler onları vatan haini olarak ifşa ediyor.”

AfD’nin yıpratılması, seçimden bir ay önce Alman medyasının birbirini tekrarlayan görüşleri aracılığıyla güçlendirilen Trump’ın Russiagate’inin tanıdık senaryosunu takip etti. Yine de AfD pazar günkü seçimlerde liderliğinin beklediğinden daha iyi bir sonuç elde etti. En önemlisi, AfD’ye Hıristiyan Demokratlar kadar çok sayıda genç Alman oy verdi. Sandık çıkış anketlerine göre gençlerin oylarının yüzde 30’u, genç Almanlar arasındaki derin hoşnutsuzluğu yansıtıyor. Ukrayna için savaşa girmek istemiyorlar. Günlük yaşamlarında saldırgan göçmen çeteleriyle karşı karşıyalar. Ve hükümetlerinin dört kişilik bir aileye verdiği aylık 3.000 avroluk Bürgergeld ya da sosyal yardım ödemesinden şikayetçiler; bu miktar, tipik bir üniversite mezununun vergilerden sonra eve götürdüğünden daha fazla. Bürgergeld alanların dörtte üçü yabancılardan oluşuyor.

Elon Musk 9 Haziran’da, “AfD hakkında neden bu kadar olumsuz bir tepki var?” diye tweet attı. “Sürekli ‘aşırı sağ’ diyorlar ama AfD’nin politikaları hakkında okuduklarım bana aşırı gelmiyor. Belki de ben bir şeyleri gözden kaçırıyorum.” AfD’nin suçu aşırı sağcılık değil, Atlantikçi bir gündem yerine Alman egemenliğini desteklemesi.

Macaristan Başbakanı Viktor Orbán, Ağustos 2023’te Tucker Carlson ile yaptığı bir söyleşide, Almanya’nın Kuzey Akım doğalgaz boru hattının bombalanması konusunda ABD’ye karşı çıkmamasının “aslında egemenlik eksikliğinin bir kanıtı” olduğunu gözlemlemiştii. Macar başbakanı isabetli konuşuyordu: Amerikan derin devleti Almanya’nın güvenlik servisleri, medyası, düşünce kuruluşları ve kamusal yaşamın diğer kurumları üzerinde aşırı bir etkiye sahiptir. Amerika Birleşik Devletleri’nin ülkede Soğuk Savaş’ın zirvesindeki 200.000 askerden sadece 38.000 askeri var, fakat sanal işgal devam ediyor. 

AfD’nin politikaları Batı yanlısı ya da karşıtı kategorilerine sokulamaz. Liderleri Ukrayna savaşının yararsızlığı konusunda Macaristan lideri Orbán ile hemfikir. Orbán gibi AfD de Gazze çatışması boyunca İsrail’e güçlü destek verdi. AfD, Çin ile ticaret ve yatırıma açık – ama nisan ortasında bir düzine Alman CEO’yu Pekin’e götüren Sosyal Demokrat Şansölye Olaf Scholz da öyle.

AfD liderlerinin çoğu, ülkenin yeniden birleşmesine başkanlık eden ve pek de önemsenmeyen Şansölye Helmut Kohl’ün partisiyle özdeşleşen eski Hıristiyan Demokratlardan oluşuyor. Angela Merkel’in 16 yıllık iktidarında CDU sola kaymış, 2016’daki “Yapabiliriz” [siyaseti] kitlesel göçü desteklemiş ve Yeşilleri yatıştırmak için Almanya’nın nükleer enerji endüstrisini kapatmıştı.

AfD, Hıristiyan Demokratların olması gereken parti olmak istiyor. Partinin bazı üst düzey liderleri henüz hükümet edebilecek liderlik derinliğine sahip olmadıklarını kabul ediyor. Bir AfD lideri bana, “Bu bir maraton, koşu değil,” dedi. Fakat Eylül ayında oylama yapılacak üç eyaletteki muhtemel seçim zaferleri, AfD’ye eyalet düzeyinde güç sahibi olmak için ilk şansını verecek. AfD liderleri bunun partiyi ulusal düzeyde yönetime hazırlayacağını umuyor.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English