Söyleşi
Letonya Büyükelçisi: ‘Baltık Denizi NATO’nun iç denizi gibi oldu’

Letonya’nın Ankara Büyükelçisi Peteris Vaivars Harici’ye konuştu: “İsveç, Norveç, Finlandiya, Estonya, Letonya, hepimiz NATO’dayız. Yani, temelde, bu Baltık Denizi, bir tür NATO’nun iç denizi gibi.”
Rusya-Ukrayna savaşının Letonya ve Baltık ülkelerine etkilerini, NATO’nun Baltık stratejisini, Suwalki Koridoru’nun önemini değerlendiren Büyükelçi Vaivars, Türkiye-Avrupa Birliği ilişkilerine dair de değerlendirmelerde bulundu.
Görev süresi sona eren ve ülkesine dönmeye hazırlanan Büyükelçi Peteris Vaivars, gazeteci Dr. Esra Karahindiba’nın sorularını yanıtlarken Türkiye’deki deneyimlerine ilişkin de anekdotlar paylaştı.

Letonya’nın ünlü kehribar taşının yakın çekimini gösteren bir fotoğraf
‘NATO üyesi olmak biz güvende tutuyor’
Letonya ve diğer Baltık devletlerinde Rusya’nın tehdit olarak görülmesiyle ilgili mevcut güvenlik endişeleri neler?
Genel güvenlik meseleleriyle başlayalım çünkü bu, elbette, şu anda Avrupa’da ana mesele. Bu, Avrupa Birliği ve NATO için de ana mesele. Rus tehdidi… Rusya’nın Ukrayna’ya müdahalesi ve zaten iki yılı aşkın süredir devam eden savaşlar var, çok fazla kayıp var ve dürüst olmak gerekirse, Rusya’nın bu saldırganlığının nihayete ereceğini görmek çok zor.
Rusya’nın bu saldırganlığı hakkında ne düşünüyoruz? Elbette, ülkemizin ve üç Baltık devletinin güvenliği, sadece bizim tarafımızdan sağlanan güvenlikle yeterli değil. Ancak NATO üyesi olmak elbette bize birçok fayda sağlıyor. Ve genel olarak, şu anda yeterince güvende olduğumuzu düşünüyoruz çünkü Rusya ile NATO arasında doğrudan askeri çatışma olasılığı hala son derece düşük. Bunun için farklı nedenler var. Birincisi, elbette, Rusya’nın Ukrayna ile çok meşgul olması. Hiçbir şey planladıkları gibi gitmedi. Muhtemelen sloganları hatırlıyorsunuz, “Üç günde Kiev’i alırız,” “Dünyanın en büyük ikinci ordusu,” ya da “Dünyanın en güçlü ikinci ordusu”, “sınırlı askeri operasyon hedeflerimizi birkaç gün içinde gerçekleştireceğiz.” Yani, her şey başarısız oldu. Bunu görebiliyoruz. Ve belki NATO yardımı, savaşın ve Rusya’nın saldırganlığının erken aşamalarında bile sınırlı olsa da Ukrayna Rusları durdurmayı başardı ve ardından da belirli bir süreden sonra, onları 2014’te başladıkları işgalin sınırlarına kadar geri itti. Bu savaş çok daha uzun sürer, ama tehditler tabi ki var. Hemen şu anda değil. Ama mevcut Rus rejiminin politikalarını ve siyasetini göz önünde bulundurduğumuzda, Ukrayna’da başarıya ulaşırlarsa iştahlarının kabaracağına şüphe yok. Hedeflerine ulaşabileceklerini anlayacaklar. Onlar için kolay olmuyor, ama yapabiliyorlar. Hedeflerine ulaşabilirler, toprakları işgal edebilirler, her yerde huzursuzluk yaratabilirler ve uluslararası kuruluşların zayıflığını, hukuk temelli düzenin zayıflığını gösterebilirler. Ve temelde ulaşmak istedikleri şey bu. Yani, hedeflerine ulaşırlarsa, bir süre sonra, 3 yıl, 5 yıl, 10 yıl, 20 yıl, kimse bilmiyor, ama kesinlikle bir sonraki adım gelebilir.
Bunu nasıl önleyebiliriz ve kendimizi nasıl koruyabiliriz? Elbette, bizim için tek çözüm NATO ve mümkün olduğunca hazır olmamız gerektiği, doğrudan askeri tehdit oluştuğunda ya da herhangi bir hibrit veya küçük ölçekli operasyon başladığında hemen tepki vermeye hazır olmamız gerektiği. İlk olarak kendimizi mümkün olduğunca ve uzun süre korumaya hazır olmalıyız, sonrasında ek NATO yardımı ve NATO birliklerini bekleyip bu sorunla birlikte başa çıkmalıyız. Ve Madrid Zirvesi’nden sonra, ilk konuşlandırmalar taburlar düzeyinde yapıldığında, birçok adım atıldı. Şimdi, tüm üç Baltık devletinde ve Polonya’da uluslararası NATO tugayına sahibiz. Yani, aslında, NATO’nun askeri varlığı orada çok daha büyük.
Kendi hazırlığımız da çok daha büyük. Artık sadece bir zorunlu askerlik ordusuna değil, aynı zamanda zorunlu askeri hizmete de sahibiz. Bu kısmen gönüllü, bu yüzden gönüllüleri de katılmaya davet ediyoruz, ama bu sayı ordunun ihtiyaçlarından daha az olduğunda, aynı zamanda gençlerin askere gelmeleri için zorunlu bir kısım da var. Ayrıca farklı teşvikler de sunuluyor. Örneğin, bu askeri hizmete gönüllü olarak başvururlarsa, hükümet yüksek öğrenimlerini ödüyor. Örneğin, bundan sonra üniversitede ücretsiz eğitim görüyorlar. Bu arada oldukça popüler görünüyor. Bu tür teşvikler getirildi ve bence insanlarımızı Letonya’yı korumaya hazır olmaları için motive etmek açısından önemli. Ve ardından oldukça büyük bir sayıda gönüllü olan, sürekli eğitim gören ve herkesin gönüllü olarak katılabileceği ve olası tehditlere karşı hazırlıklı olabileceği bu toprak muhafızlarımız var.
‘Rusya’nın Suwalki Koridoru üzerinden saldırı başlatması gerçekçi bir ihtimal değil’
Şöyle bir tartışma var, Rus-Leton sınırından veya Suwalki Koridoru’ndan Rusya herhangi bir şekilde Baltık ülkelerine müdahale etmeye karar verirse, uzmanlar NATO’nun bir bütün olarak, Avrupa’nın geri kalanını, Almanya ve Fransa gibi Orta Avrupa ülkelerini, küçük Baltık ülkeleri için feda etmeyeceğini söylüyor. Bu tartışmaya yanıtınız nedir?
Yanıtım, bunun esas olarak Rusların halka dayatmaya çalıştıkları bir anlatı olduğu, çünkü Rusya’nın başarmak istediği şey, NATO ülkeleri arasında bir tür güvensizlik yaratmak için bu tür bilgileri yaymak. Ama hissim ve inancım ve üst düzey NATO toplantılarından gördüğümüz şey, NATO’nun ilk andan itibaren, bir şey olursa, ilk santimetreden itibaren çok güçlü bir şekilde tepki vermeye kararlı olduğudur. Bu birincisiydi.
İkinci olarak, Suwalki Koridoru meselesi… En başta Suwalki Koridoru ile ilgili olarak kullanılan birçok yanlış veya kısmen yanlış anlatı olduğunu söylemek istiyorum. İlki, bunun bir Rus anklavı olduğu ve Rusların buna ulaşmada bazı kısıtlamalar nedeniyle memnun olmadığı konusu… Bu doğru değil. Bununla başlayalım. Suwalki bir anklav değil. Hava yoluyla olduğu gibi, kara yoluyla, tren bağlantısıyla Rusya ile Avrupa Birliği arasındaki anlaşmaya dayalı olarak serbest erişim var. Yani, hiç izole değil. Tek kısıtlamalar askeri mallar ve çift kullanımlı mallar için transit kısıtlamaları. Bu Rusya ile Rusya arasındaki bir bölge değil; bu Rusya, Belarus, Polonya ve İsveç arasındaki bir bölge, sonra tekrar Rusya’ya bağlanıyor. Yani, bu çok daha karmaşık bir mesele. Bu noktada Lukaşenko’nun tamamen sadık olduğunu ve bir şekilde herhangi bir askeri saldırıya izin vereceğini ya da başlatacağını düşünsek bile, Belarus’taki halkın görüşünü de dikkate aldığı için bu pek olası değil.
Ve Suwalki’de herhangi bir şey başlatmak için, Rus askerlerinin Rusya’dan birkaç yüz kilometre uzaklıktaki Belarus sınırına taşınması gerektiği anlamına gelir ve ardından bu 60, yaklaşık 62 kilometrelik koridoru ele geçirmeye çalışmak gerekir. Bu mümkün bir şey. Diğer bir nokta, jeopolitik olarak, biz Sovyetler Birliği tarafından işgal edildik, Polonya bağımsız bir devletti. Sovyet sınırı Litvanya ve Polonya arasındaki sınırdı. Bu sınırın çok az geçiş noktası ve bu sınır boyunca çok az yol ve altyapı vardı. Birkaç yerden geçilebilecek olsaydı… Neredeyse hiç yol yok, Belarus ile Kaliningrad’ı birbirine bağlayan tren yok. Tüm yollar, ardından Belarus’tan Litvanya’ya, Vilnius’a, Kaunas’a, ana şehirlere bağlanıyor ve ardından Rusya’dan Letonya’ya, Riga’ya ya da Tallinn’e… Ama aslında bu sınır boyunca yol yoktu, çünkü bu bir sınır bölgesiydi ve arazi çok karmaşıktı. Yani, yol yok. Burası oldukça alçak bir yer, birçok göl, birçok tepe, birçok orman var. Bir ordunun buradan hemen geçebileceğini düşünmek pek mümkün değil. Ne yapılabilir ve Rusların yine yaptığı şey, bu göç krizi gibi hibrit operasyonlar. Evet, bu bir sorun, ama yine askeri bir konu değil. Yani, köpürtmeye çalışıyorlar.
Fakat evet, bu Suwalki fikrini seviyorlar. Bu konuda konuşmayı seviyorlar ve gerçekten NATO üyeleri arasında bu güvensizliği inşa etmeye çalışmak hoşlarına gidiyor, ama biz buna kanmıyoruz. Yani, kısa cevap bu, söylemek istediğim şey bu.
Ve son olarak, bu makalelerin ve tüm bu tartışmaların çoğu, Rusya’nın Ukrayna’ya saldırısından önce ve Finlandiya ve İsveç’in NATO’ya katılmasından önce, 2022 yılı civarındaydı. Şimdi, kuzey Avrupa’daki jeopolitik durum tamamen farklı ve Suwalki Koridoru’nun önemi çok daha az. Özellikle askeri çatışma durumunda şimdi o kadar önemli değil, çünkü Avrupa’nın geri kalanından Baltık ülkelerine tedarik zinciri, askeri malların ve her şeyin tedarik zinciri konusunda başka alternatifler var. Çünkü İsveç NATO, Norveç NATO, Finlandiya NATO, Estonya, Letonya, hepimiz NATO’dayız. Yani, temelde, bu Baltık Denizi, bir tür NATO’nun iç denizi gibi. Ve Rusya’nın, bu tedarik zincirlerini, tedarik yollarını tamamen kesme kapasitesi yok. Ukrayna ile olan çatışmada Karadeniz filosunun başına ne geldiğini görüyoruz. Bu filo artık yok, aslında. Bir filosu olmayan ülke, Ukrayna, Rus filosunu tamamen yok etti. Yani, gerçekten acil bir tehdit olduğunu düşünmüyorum.
Elbette, yine, uzun vadede bakarsak, muhtemelen evet. Muhtemelen evet, Rusya bir yerde çatışma çıkarmaya çalışacak. Suwalki mi olacak? Letonya veya Estonya’ya doğrudan tehdit mi olacak, sınırımızın olduğu yer mi olacak? Belki Kuzey Avrupa, Kuzey Avrupa, Norveç, Rusya ve Finlandiya arasında büyük bir sınırın olduğu yer, hatta çok daha büyük.
Ama bir şey daha, şu anda gördüğümüz şey, Rusya’nın Baltık devletleri ve Polonya ile sınırının olduğu bu toprakları askeri olarak güçlendirmediği. Ve tersine, oradaki birçok asker ve ekipman, Ukrayna’nın ihtiyaçları için oradan kaldırıldı. Yani, sınırda Rus askeri varlığı çok daha az. Kaliningrad’da çok, evet, hala çok.
‘AB’ye katılmak isteyen, bu kulübün yasalarını kabul etmeli’
Letonya, Türkiye’nin AB üyeliğine katılımını destekleyen birkaç ülkeden biri. Türkiye ve AB, daha fazla ortak çıkar zemini nasıl bulabilir? Türkiye ve AB arasındaki temel zorlukların neler olduğunu düşünüyorsunuz?
Genel olarak çok kapsamlı bir konu. Temel mesele, Türkiye’de mi daha fazla Avrupa olacak yoksa Avrupa’da mı daha fazla Türkiye olacak, bu çok önemli. Bizim için, her ikisi de ekonomik çıkarlarımız lehinedir. Ticaret rakamları çok büyük. Enerji konularında ve iklim konularında çok fazla bağlantımız var. Yani temelde olabildiğince yakınlaşmamız gerektiği anlamına geliyor. Ancak aynı zamanda bu felsefi bir soru. Avrupa Birliği, tarihsel olarak farklı yasaları ve düzenlemeleri birlikte kabul etmeyi kabul eden ülkeler beraberliğinde kurulmuştur. Ve diğer ülkeler de AB içinde bu yasaları ve düzenlemeleri kabul etmek istedikleri için AB’ye katılıyor. Bu kulübe katılmak isteyen hiçbir ülkenin bu kulüpten yasaları ve düzenlemeleri değiştirmesini istemesi vaki değildir.
‘Türkiye ile AB arasında, insan hakları ve demokrasiyle ilgili hoşnutsuzluklar var’
Türkiye bunu mu istedi?
Elbette bunu hissedebiliyoruz. Türk çıkarlarını anlıyorum. Türkiye’nin çok büyük ve önemli olduğunu, bu nedenle Avrupa’nın bazı şeyleri değiştirmesi gerektiğini söyleyen Türk politikacıları duyuyoruz. Ancak geriye dönüp baktığımızda, bu artık adil değil çünkü örneğin, Avrupa’ya katıldığımızda, Avrupa’ya şimdiye kadar sahip olduğu yasalar ve düzenlemelerle birlikte katıldık. Ve artık yalnızca üye ülkeler herhangi bir değişiklik konusunda anlaştığında değişiklikler yapıyoruz. Yani, bu genel olarak bir ikilem. Elbette, sorunların nerede olduğu, AB ile Türkiye arasında özellikle basın özgürlüğü ve hakları, insan hakları, demokrasiyle ilgili sorunlar konusunda nerede hoşnutsuzluk olduğu çok iyi biliniyor. Yine de anlayışımızda bazı şeyler var, Avrupalılar çok farklı. Ama yine de nasıl yakınlaşacağımıza bakmalıyız.
Bir diğer konu da yakın olduğumuz ekonomik hedefler. Gümrük birliğinin, ticaretin ve faydaların modernizasyonunun güçlü savunucularıyız. Ancak Gümrük Birliği Anlaşması çok eski ve güncel değil. Modernize edilmeli. Çok fazla adım atıldı. Bu konuda Avrupa Komisyonu’nun yetkilerinden öğrendiğime göre müzakereler devam ediyor. Avrupalı meslektaşlarımdan duyduğum kadarıyla, sözde rahatsız edici konuları çoktan çözmüşler, bu yüzden belirtildiğine göre her iki taraf da bu konularla ilgileniyor.
Enerji, iklim, kültür ve bu konular çok iyi gidiyor. Bir konu da vize konusu ve dolaşım. Bu çok yaygın bir konu ve bazen medyadan ve politikacılardan Türkiye’ye sırf Türkiye olduğu için bazı kısıtlamalar uygulanması yönünde siyasi bir politika olduğu yönünde iddialar duyuyoruz. Ancak bunun nedeni belgelerin uygun olmaması veya vize verme kapasitesinin sınırlı olması. Büyükelçi olarak, hükümetten veya Avrupa’dan Türkiye’ye kısıtlamalar uygulanması yönünde hiçbir zaman siyasi yönerge almadım. Bakanlığım bana özellikle Türk vatandaşları, turizm ve gençler arasında hareketliliği artırmam için talimat verdi. Ve bunu mümkün olduğunca yapmaya çalışıyoruz. Letonya’ya aldığımız öğrenci sayısı her yıl artıyor. Ancak kapasiteyle ilgili başka bir konu daha var. Örneğin, büyükelçiliğimiz çok kompakt ve burada çok az sayıda diplomatız. Vize verme kararını verme yetkisine sahip bir konsolosumuz var. Olumlu bir karar vermek 5 dakika, olumsuz bir karar vermek ise yarım saat sürüyor. Sahte belgeler veya seyahat masrafları için yeterli miktarda para yoksa böyle bir başvuruyu reddetmek çok zaman alıyor. Ancak vize başvurusunda bulunan ve Letonya’ya gitmek istemeyen bir kişi için yarım saat harcamak yerine şartları uyan başka bir kişiye vize verebiliriz. Bazı insanlar Almanya veya Hollanda’ya gitmek istiyor ancak orada uzun vize kuyrukları var ve sahte belgelerle bize başvuruyorlar ancak bunları kontrol etmek bizim için çok kolay.
İnsanların Letonya’ya gelmesini istiyoruz ancak gerçekten Letonya’ya gelmek isteyen insanları istiyoruz. Örneğin, siz geldiniz ve mutlusunuz. (Gülüyor) Ve Letonya’yı tekrar ziyaret etmenizi umuyoruz. İnsanların güzel ülkemizi ziyaret etmelerine açığız.
Bazen bunun arkasında bazı kuruluşlar var. Bazen aynı tür belgeler çok farklı insanlardan geliyor. Büyük olasılıkla vize alabileceklerine dair çok fazla söz alıyorlar ancak sonra “bizim hatamız değil, Elçilik başvuruyu reddetti; belgeler kusursuz, bu yüzden tekrar ödeme yapın ve tekrar deneyelim” diyorlar.
Açıkçası, Türk Dışişleri Bakanlığı durumun çok farkında ve bu sorunu çözmek için çalışıyorlar. Çok iyi bir iletişimimiz var ve iş, turizm ve eğitim için gelen daha fazla iyi arkadaşımız olmasını istiyoruz. Çok güçlü bir “hızlı geçiş” vize kolaylaştırma programımız da var.
‘Türkiye’de politikalar çok öngörülemez’
Kişisel olarak sizden bahsedelim. Burada görev süreniz boyunca 4 yıl Türkiye’de kaldınız. Diplomatik ilişkilerde en çok gurur duyduğunuz veya zorluk yaşadığınız konular nelerdi? Üst düzey bir diplomat olarak Türkiye ve Letonya arasındaki ikili ilişkilerde neyi başardınız? Lütfen deneyimlerinizi ve en memnun olduğunuz anları da anlatın.
Türkiye ile ilgili her şey çok güzel. Çok fazla olumlu duygu ve izlenimim var. İlk gelmem istendiğinde Türkiye hakkında hiçbir bilgim yoktu ama çok olumlu bir imajı da yoktu benim için.
Türkiye’nin bir Ortadoğu ülkesi olduğunu düşünüyor muydunuz?
Belki biraz, çok kalabalık diye düşündüm ama Güney Kore’de de çalıştım. Belki de organize bir ülke olmadığını düşündüm. Kovid dönemiydi geldiğimde. Kore’ye kıyasla çok fazla kültürel, tarihi ve doğal güzelliği olan yer olduğunu keşfettim. Tarihi seviyorum ve cennetin son noktası olan Efes, Sagalassos, Termessos, Side, Perge, Olympos vb. yerlere seyahat etmeyi çok seviyorum. Bu yerlerin hepsini ziyaret ettim. Çok güzeldi. Tarihinde çok farklı medeniyetler ve milletler var.
Güneydoğuyu da ziyaret ettiniz mi?
Evet, ettim. Van’a da gittim, geçen yaz Ararat Dağı’na tırmandım.
Siz Ararat mı diyorsunuz? Biz Ağrı diyoruz.
Biliyorum Türkçe’de Ağrı ama İngilizce’de Ararat ve Letonca’da Ararat çünkü eski Sovyetler Birliği’nde Ermenistan’da Ararat deniyordu. Özür dilerim. Kusura bakmayın. (Gülüyor) Ama farklı isimleri olsa da harika bir yer. Dağa bir Türk grubuyla gittim. Asistanım Türk grubuyla aramdaki tek bağdı. Türk halkının çoğunu seviyorum. Başka hiçbir yerde deneyimlemediğim bir dostluk, bir misafirperverlik gördüm. Ve en önemlisi, en tehlikeli şey yemekti. Çok lezzetliydi. (Gülüyor) Tatlı ve kebap yemeyi bırakamıyorsunuz ve özellikle meyve ve sebze, aslında her şey.
Toplamda Türkiye hakkında milyonlarca ton olumlu duygum var. Ama politikalar çok öngörülemez. Normalde başka bir ülkede bir yılda olan bir şey burada bir haftada veya bir gecede oluyor. Yani, bu elbette bir diplomat için çok zor bir durum.
Çalışmanızı doğrudan etkileyen bir şey oldu mu?
Elbette beni doğrudan etkiledi. Letonya Dışişleri Bakanlığı bana bir konu hakkında, mesela herhangi bir durumla ilgili ne olacak diye sorduğunda, bilmiyorum cevabını veriyorum. Yarın ne olacağını kimse bilemez. (Gülüyor) Bu yüzden benden beklenen hiçbir raporu yazamıyordum.
Yine de gözlemlemek ilginçti. Ve Türkiye’yi, hükümetini, cumhurbaşkanını, politikalarını ve içerideki, bölgesel veya küresel çıkarlarını tamamen anlayabiliyorum. Bunlar genellikle birbirine bağlı. Ve önemlisi, iç politika için yapılanların küresel politikadan farklı görünmemesi ve bunun tersi de geçerli. Bölgesel olarak yapılanlar içeride o kadar çekici değil. Ve bunu her gün gözlemliyoruz ve anlamaya çalışıyoruz.
Dışişleri Bakanlığı’nın beni aradığı hiçbir siyasi sorun veya sıkıntı yaşamadım. Benim asıl görevim iki ülke arasındaki bu çok, çok olumlu ilişkileri sürdürmekti. Yaklaşık üç hafta önce TBMM Başkanı Sayın Numan Kurtulmuş ile veda konuşmamı yaptım. Son dönemde Dışişleri Bakan Yardımcısı Sayın Mehmet Kemal Bozay ile de görüştüm. İkisi de son derece samimiydi, bu yüzden Türkiye dostu olarak ayrılıyorum. Ve meslektaşlarımın ilişkileri çok iyi tutacağından eminim.
Özetle, iş ve kültür alışverişini geliştirmemiz gerekiyor. Ayrıca İstanbul’da düzenlenen Baltık Belgesel Festivali’nde lider ülkeyiz. Bizim sorunumuz kapasitemiz. İstanbul’da bir konsolosluğumuz yok. Bu biraz zorlayıcı.
4 yıldır Ankara’dasınız. 2 buçuk yıl Mevlüt Çavuşoğlu’nun, 1 buçuk yıl Hakan Fidan’ın bakanlığına tanıklık ettiniz. Fidan istihbarat teşkilatından geliyor ve Çavuşoğlu bu görevi bu kadar uzun süre yürüten ikinci bakandı. Gözleminize göre, bu iki üst düzey diplomat arasında ne fark var?
Derin bir analiz yapmak çok zor. Ama kişiliklerinin çok farklı olduğunu söyleyebilirim. Belki de geçmişleriyle ilgilidir. Her iki üst düzey politikacı ile tanışma fırsatım oldu. Her ikisiyle de etkileşim kurmaktan keyif aldım. Çavuşoğlu çok dışa dönük bir insan, etrafında insanlar olmasını ve onlara hikayeler anlatmayı seviyor. Bakan Fidan daha içe dönük ama onunla konuştuğunuzda bilgisi, deneyimi ve becerileri açıkça görülüyor. Bana çok derin görünüyor. Özellikle Yakın Doğu bölgesi ve Kuzey Afrika konusundaki bilgisinden etkilendim. Birkaç ay önce, sizin de görüştüğünüz Marko Mihkelson ve üç Baltık ülkesinden heyetler Ankara’yı ziyaret etti. Bakan Fidan ile bir görüşmemiz oldu ve bilgisi çok etkileyiciydi.
Peki Baltık bölgesi hakkındaki bilgisi?
Biz karmaşık veya hilekar bir bölge değiliz. Bu yüzden politikalarımız hakkında brifing almak zor değil. Suyun altında çok fazla taş yok. (Gülüyor)
Diplomasi
Çinli akademisyen İsrail-İran savaşını Harici’ye değerlendirdi: İran, Çin için stratejik öneme sahip

Şanghay Üniversitesi Türkiye Araştırmaları Merkezi İcra Direktörü Doç. Dr. Yang Chen, Pekin’in İsrail-İran savaşına dair tutumunu, Çin akademisinin bakışını ve gelişmelerin Çin’in Orta Doğu politikasına etkisini Harici’ye değerlendirdi.
İsrail’in saldırıları sonrası Pekin ilk tepki olarak, “ciddi endişelerini” dile getirdi ve tüm tarafları daha fazla tırmanmayı önlemeye çağırdı.
Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Lin Jian, cuma günü yaptığı açıklamada, Çin’in İran’ın egemenliği, güvenliği ve toprak bütünlüğüne yönelik her türlü ihlale ve “gerginliği tırmandıran” eylemlere kararlılıkla karşı olduğunu söyledi.
Lin, “Bölgedeki ani gerginlik artışı kimseye fayda sağlamaz” dedi. “Çin, tüm tarafları, durumun daha da kötüleşmesini önlerken, bölgesel barış ve istikrarı teşvik edecek önlemler almaya çağırıyor” diye ekledi.
Sözcü, Çin’in krizi yatıştırmada “yapıcı bir rol” oynamaya hazır olduğunu da vurguladı.
Çin Dışişleri Bakanı Wang Yi de, İran Dışişleri Bakanı Abbas Erakçi ve İsrail Dışişleri Bakanı Gideon Saar ile telefon görüşmeleri yaptı. İsrail’in İran’a yönelik saldırılarını kınayan Wang Yi, uluslararası toplumun İran nükleer meselesinin siyasi yollardan çözülmesi için çaba gösterdiği bir dönemde, bu saldırının “kesinlikle kabul edilemez” olduğunu söyledi. “Sorunların çözümü için diplomatik kanallara dönülmesi” çağrısı yaptı.
Şanghay Üniversitesi Türkiye Araştırmaları Merkezi İcra Direktörü, Doç. Dr. Yang Chen, Pekin’in İsrail-İran savaşına dair tutumunu, Çin akademisinin bakışını ve gelişmelerin Çin’in Orta Doğu politikasına etkisini Harici’ye değerlendirdi.
‘Pekin yapıcı rol oynamaya istekli’
Çin Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Lin Jian’ın açıklamalarını hatırlatan Yang Chen, Çin’in İsrail’in İran’a saldırısından derin endişe duyduğunu ve bu tür eylemlerin doğurabileceği ciddi sonuçlardan dolayı son derece kaygılı olduğunu belirtti. Çin’in, İran’ın egemenliğinin, güvenliğinin ve toprak bütünlüğünün ihlal edilmesine karşı olduğunu söyleyen Yang, ayrıca çatışmaların tırmanmasına ve gerilimin artmasına da karşı olduğunu ifade etti.
Çin’in, ilgili tüm tarafları, bölgesel barış ve istikrarı teşvik etmeye yönelik daha fazla çaba göstermeye ve gerilimi daha fazla artırmaktan kaçınmaya çağırdığını ve durumun hafifletilmesini teşvik etmek için yapıcı bir rol oynamaya istekli olduğunu kaydetti.
‘İran renkli devrim tehdidiyle karşı karşıya’
Çinli akademisyenlerin bakış açısından ise, Orta Doğu’daki temel çelişkinin artık Suudi Arabistan ile İran arasındaki önceki çatışmadan İsrail ile İran arasındaki çatışmaya kaydığını ifade etti.
Trump’ın göreve başlamasından sonra, İsrail ile İran’ın liderlik ettiği “direniş ekseni”ni arasındaki kuşatma ve karşı-kuşatma mücadelesinin tırmanmaya devam ettiğini belirten Yang, “İsrail karşıtı birlik cephesi ile İran karşıtı birlik cephesi arasındaki mücadele şiddetlenecek” değerlendirmesini yaptı.
İran’ın büyük bir “renkli devrim” tehdidiyle karşı karşıya olduğunu vurgulayan Yang Chen, “Bu saldırıda, İran’ın sertlik yanlıları hedef alınıp ortadan kaldırıldı ve bu durum İran’ın etkisine ağır bir darbe vurdu. Eğer İran, İsrail saldırısına karşı kararlı bir şekilde misilleme yapmazsa, gelecekte daha tehlikeli bir durumla karşı karşıya kalmasından ve bölgesel etkisinin ciddi şekilde zayıflamasından, hatta rejimin istikrarının bile tehlikeye girmesinden endişe edilmektedir” ifadelerini kullandı.
‘Çin İran’da istikrardan yana’
Çin’in Orta Doğu politikasının her zaman istikrar ve sürekliliğini koruduğunu ve dramatik değişikliklere rağmen temelden değişmeyeceğini söyleyen Yang, İran’ın Pekin için önemini ise şöyle anlattı: “İran, Çin için stratejik öneme sahip bir ülkedir. İran, Avrasya’nın merkezindedir, Kuşak ve Yol Girişimi’nin önemli bir merkezidir, Çin’in enerji kaynaklarının önemli bir kaynağıdır ve Orta Asya’daki istikrarın korunması ve Sincan’ın güvenliğinin sağlanması için önemli bir güvencedir”.
Bu sebeple Pekin’in, İran’ın istikrarlı kalmasını istediğini belirten Yang, “Çin, İran’ın ABD ve Batı tarafından baskı altına alınmasını istemez, ayrıca İran’ın ABD ve Batı’ya yönelmesini de istemez” değerlendirmesini yaptı.
İran’ın iç ve dış meselelerde büyük zorluklarla karşı karşıya olduğuna da dikkat çeken Yang, bu zorlukları şöyle sıraladı:
- Ekonomik durgunluk
“İlk olarak, İran’da ekonomik gelişme durgundur. 2024 yılında İran’ın gayri safi yurtiçi hasılası 434,2 milyar dolardı (bu rakam Çin’in Şensi Eyaleti’nin ekonomik büyüklüğüne eşdeğerdir); bu rakam 2008’den 2017’ye kadar olan on yıllık dönemdeki seviyesine hâlâ ulaşmamış ve 2011’deki zirve değeri olan 625,4 milyar dolardan oldukça uzaktadır. Kişi başına düşen GSYİH yaklaşık 4500 dolardır (İsrail’in kişi başı GSYİH’sı olan 52.261 doların sadece 1/12’si kadardır); bu durum İran halkının memnuniyetsizliğine neden olmuştur. Ekonomik durgunluk, İran’ın “direniş ekseni”ne güçlü destek sağlamasını da engellemektedir.”
- Nükleer pazarlık
“İkinci olarak, İran’da siyasi değişimler yaşanmıştır ve ılımlı bir cumhurbaşkanı göreve gelmiştir. 30 Temmuz 2024’te İran’ın yeni cumhurbaşkanı Mesud Pezeşkiyan yemin ederek göreve başladı. Ilımlı bir cumhurbaşkanı olan Pezeşkiyan, 2024 Eylül ayında Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’na katılımı sırasında, ülkesinin uluslararası ilişkilerinde “yapıcı” bir sayfa açma umudunu dile getirdi ve İran’ın “nükleer programı konusunda Batı ile diyaloğa hazır olduğunu” vurguladı. Bu durum da İran’ın Batı ile müzakereye ve “İran nükleer anlaşması”nı yeniden müzakere etmeye niyetli olduğunu göstermektedir. Ancak “direniş ekseni”nin zayıflamasıyla birlikte İran’ın Batı’dan yaptırım muafiyeti elde etme konusundaki pazarlık gücü azalmıştır.”
- Ulusal güvenlik
“Üçüncü olarak, İran’daki iç güvenlik durumu endişe vericidir. Son yıllarda İsrail, İran’da art arda suikastlar düzenlemiştir; bu suikastlara İran’ın kıdemli nükleer fizikçisi Muhsin Fahrizade, İran Devrim Muhafızları lideri Kasım Süleymani ve İran Devrim Muhafızları İstihbarat Yetkilisi Muhammed Akiki dahildir. Mayıs 2024’te İran Cumhurbaşkanı İbrahim Reisi bir uçak kazasında hayatını kaybetti. Temmuz 2024’te Hamas lideri İsmail Haniye, İran’ın başkenti Tahran’da suikasta uğradı ve daha sonra bu olaydan İsrail resmi olarak sorumlu olduğunu kabul etti. Bu durum, İsrail ve ABD istihbarat teşkilatlarının İran’ın ulusal güvenlik sistemine tamamen sızdığını ve İran’da diledikleri gibi hareket edebildiklerini, istedikleri kişilere suikast düzenleyebildiklerini göstermektedir. İran’ın ulusal güvenliği, kendi cumhurbaşkanının, üst düzey askeri komutanlarının, önemli bilim insanlarının, üst düzey istihbarat yetkililerinin ve yabancı misafirlerin hayatlarını koruyamamıştır.”
İran’ın şu anda büyük zorluklarla karşı karşıya olduğunu vurgulayan Yang Chen, ancak buna rağmen Tahran’ın ayakta kalabilmesi için “büyük güçlerden ve zorluklardan korkmayan” bir tutum sergilemesi gerektiğini belirtti.
Yang’a göre İran, bölgesel etkisini kanıtlayabilirse ve kararlı şekilde Amerikan ve İsrail karşıtı tutumunu gösterebilirse, daha fazla dış destek elde edebilir.
Görüş
Küresel enerji ve ticarette Orta Asya’nın yükselen rolü

Orta Asya’nın stratejik rolüne odaklanan Astana Uluslararası Forumu aralarında Kazakistan Dışişleri Bakan Yardımcısı Roman Vassilenko ve Afganistan’ın Kazakistan’a atadığı Maslahatgüzar Muhammed Rehman Rahmani Harici’ye açıklamalarda bulundu.
Nikola Mikovic, gazeteci-yazar
Orta Asya’nın zengin enerji kaynakları ve stratejik olarak önemli konumu, onu büyük dünya güçleri için ilgi odağı haline getiriyor. Geleneksel olarak Rusya’nın jeopolitik etkisi altındaki bu bölgede, Çin, Avrupa Birliği ve kısmen de Amerika Birleşik Devletleri varlıklarını artırmaya çalışırken, dünyanın dört bir yanındaki küçük ve orta ölçekli ülkeler de Orta Asya devletleriyle daha yakın ilişkiler geliştirmeyi hedefliyor.
Moskova’nın Ukrayna’daki savaşla meşgul olması, Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Tacikistan ve Kırgızistan’da diğer aktörlerin nüfuzlarını artırmaları için bir kapı araladı. Sonuç olarak, 2024 yılında Çin’in Orta Asya ile toplam ticaret hacmi 94,8 milyar dolara ulaştı. Aynı zamanda, bölgenin en büyük ülkesi olan Kazakistan’ın ana ticaret ortağı olarak Rusya’yı geride bıraktı.
Öte yandan Avrupa Birliği, Çin’in Kuşak ve Yol Girişimi’nin (BRI) AB versiyonu olan Global Gateway projesi ve Orta Asya devletleriyle düzenli zirveler aracılığıyla, bu enerji zengini bölgede varlığını güvence altına almaya çalışıyor. Trump yönetiminin bu medya kuruluşuna verdiği hibeleri durdurmasının ardından Radio Free Europe’u (Orta Asya’da yaygın olarak Radio Azattyq olarak bilinir) ayakta tutmak için acil fon sağlama kararı, Brüksel’in yerel halkın gönlünü ve aklını kazanma konusunda ciddi olduğunu açıkça gösteriyor.
Bireysel AB üyeleri de bölgeyle daha güçlü ilişkiler kurma konusundaki isteklerini ortaya koyuyor. En iyi örnek, İtalya Başbakanı Giorgia Meloni’nin 30 Mayıs’ta Kazak başkentinde düzenlenen Astana Uluslararası Forumu’na (AIF) katılmasıdır. Bu iki günlük etkinlikte, iklim değişikliği, enerji güvenliği ve sürdürülebilirlik gibi genişletilmiş bir gündem çerçevesinde dünyanın dört bir yanından siyasi ve iş dünyası liderleri bir araya geldi. Meloni ayrıca, Özbekistan’dan gelerek Başkan Şevket Mirziyoyev ile görüştükten sonra Astana’da düzenlenen ilk Orta Asya–İtalya zirvesine de katıldı.
Meloni, AIF’te yaptığı konuşmada, İngiliz siyasal coğrafyacı Halford Mackinder’ı alıntılayarak, Orta Asya’nın dünyanın kaderinin döndüğü “kilit noktalar”dan biri olduğunu söyledi. Mackinder, Orta Asya’yı temel parça olarak içeren Heartland Teorisi ile bilinir; bu teoriye göre Heartland’ın kontrolü, tüm Avrasya kıtasının kontrolünü sağlar. Bu nedenle, İtalya ve diğer AB üyelerinin enerji zengini bu bölgede kendilerine bir dayanak noktası oluşturmaya çalışmaları sürpriz değildir.
Ancak Avrupa Birliği ve Çin dışında, diğer aktörler de Orta Asya’da pay sahibi olmaya çalışıyor. Türkiye gibi büyük oyuncular bölgede en azından bazı jeopolitik hedeflerine ulaşmayı amaçlarken, Afganistan gibi ülkeler Orta Asya devletlerini ekonomik zorluklarını aşmada potansiyel ortaklar olarak görüyor.
Afganistan İslam Emirliği’nin Kazakistan’a atadığı Maslahatgüzar Muhammed Rehman Rahmani, Harici’ye verdiği demeçte, “Son birkaç yılda, bölgenin en büyük ekonomisi olan Kazakistan’la iyi ilişkiler kurmayı başardık ve şimdi iki ülke arasındaki ekonomik bağları güçlendirmeyi umuyoruz,” dedi.
Taliban’ın Sanayi ve Ticaret Bakan Vekili Nuruddin Azizi ise Astana Uluslararası Forumu’nun oturumlarından birinde yaptığı konuşmada, savaş yorgunu Afganistan’da yol ve demiryolu altyapısının inşası konusunda Kazakistan’ın yardımını beklediklerini ifade etti. Astana’nın, Afganistan’ı Güney Asya pazarlarına ihracat için önemli bir geçiş ülkesi olarak gördüğü sır değil; bu nedenle genellikle “İmparatorluklar Mezarlığı” olarak anılan ülkede konumunu güçlendirmeyi hedefliyor.
Kazakistan’ın 2024 yılında Taliban’ı terör örgütleri listesinden çıkarması, Astana’nın savaş sonrası Afganistan’ın yeniden inşasında potansiyel rol oynamasının önünü açtı. Taliban yönetimindeki ülkedeki varlığı, Kazakistan Dışişleri Bakan Yardımcısı Roman Vassilenko’nun “dengeli, yapıcı ve pragmatik dış politika” olarak tanımladığı çizgiyle de örtüşmektedir.
Vassilenko, Harici’ye verdiği demeçte, “Dünyada hiçbir ülkeyle gergin ilişkimiz yok ve uluslararası barışa, güvenliğe ve istikrara katkı sağlamayı amaçlıyoruz,” dedi ve Kazakistan’a yapılan doğrudan yabancı yatırımın ülkenin dış politika önceliklerini yansıttığını vurguladı.
Ancak Astana, Afganistan ile ticaret hacmini 3 milyar dolara çıkarma hedefini başarırsa, Taliban yönetimindeki ülkenin Orta Asya’daki ana ekonomik ortağı haline gelebilir. Bu yaklaşım, büyük küresel güçlerin Kazakistan’da nüfuzlarını genişletme yarışında, Astana’nın Afganistan’la ilişkilerini jeoekonomik hedeflerinin en azından bir kısmını ilerletmek için kullanabileceğini gösteriyor.
Eş zamanlı olarak, yaklaşık 20 milyon nüfusa sahip petrol zengini ülke, şu anda Kazak petrol gelirlerinin yüzde 98’ini kontrol eden yabancı enerji şirketlerine karşı kendi konumunu güçlendirmeyi de şüphesiz hedefleyecek. Orta Asya’da faaliyet gösteren büyük yabancı güçlerin, bu bölgedeki diğer devletlerle benzer düzenlemeler yapmayı hedefledikleri açık; zira bu, onların bölgenin kritik minerallerinden, petrol, gaz ve su kaynaklarından tam anlamıyla faydalanmalarını sağlayacaktır.
Ancak Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Tacikistan ve Kırgızistan, Arap petrol zengini devletlerin yaptığı gibi, yabancı enerji şirketleriyle devletin gelirlerin çoğunu kontrol ettiği enerji ortaklıkları kurma gücüne sahip olacak mı? Orta Asya ülkeleri açısından, böyle bir hedef enerji politikalarının en öncelikli konularından biri olmalıdır.
Söyleşi
Ulrike Guerot: Avrupalılar olarak bu küçücük Batı’da kalmak istiyor muyuz?

Alman siyaset bilimci ve yazar Ulrike Guerot ile son yıllarda genel olarak Avrupa’da ve özel olarak Almanya’da nelerin değiştiğini anlattığı yeni kitabını konuştuk. Kitabın adı Değişen Zamanlar [ZeitenWenden]. Guerot bu kitapta ayrıca Batı ve Doğu‘nun yeni şartlar altında nasıl yeniden işbirliği yapabileceğini de ele alıyor.
Kitabınız, Ukrayna savaşının başlamasından sonra, Almanya’nın ve Avrupa’nın dönüşümünün olağanüstü bir örneği olarak kişisel deneyiminizle başlıyor. Bonn Üniversitesi’ndeki görevinizden istifa etmek zorunda kaldınız. Bu sürecin nasıl başladığını ve geliştiğini anlatır mısınız?
Evet, doğru. Ben bir Alman profesörüm, Bonn Üniversitesi’ne gelmeden önce başka ülkelerde, Avusturya’da da ders veriyordum. Temel olarak, Avrupa entegrasyon çalışmalarına, özellikle Avrupa entegrasyonunun tarihine ve Almanya‘nın bu süreçteki rolüne odaklandım.
1990’lardan beri Avrupa Birliği içinde çalışmış olmaktan dolayı uzun yıllara dayanan bir deneyime sahibim ve bu sayede AB’nin iç işleyişini ilk elden tanıma fırsatı buldum. Yıllar geçtikçe, özellikle bankacılık krizi gibi olaylar sırasında, AB’nin yönetim yapılarındaki ciddi kusurları ortaya çıkardığı için, AB’ye karşı giderek daha eleştirel bir tavır benimsedim. Reformların acilen gerekli olduğu bana açıkça göründü, fakat AB anlamlı değişikliklere sürekli direndi; her zaman bu reformları reddetti. Türkiye’nin olası üyeliği ve ortaklık anlaşmalarına ilişkin tartışmalar da dahil olmak üzere, AB’de kurumsal reformları savunan birkaç kitap yazmıştım.
Ve sonra savaş geldi. Durum daha da karmaşık hale büründü. Savaş benim için bir şeylerin temelden değişmesi gerektiğini gösteren son unsurdu. Bunu, Avrupa’nın transatlantik ayrılıkçılığa daha da sürüklendiğinin bir işareti olarak gördüm ve büyük ölçüde Maidan’a kadar uzanan ABD’nin stratejik planlamasının etkisiyle bir vekalet savaşı olarak yorumladım.
Son kitabımda, Halford MacKinder’in Kara Hâkimiyet Teorisi teorisini ele alıyorum ve birçok gözlemcinin mevcut çatışmanın doruk noktası olarak gördüğü, NATO‘nun Avrasya‘ya doğru genişlemesine değiniyorum. Bana göre bu strateji, Avrupa için sosyal, ekonomik ve özellikle jeostratejik açıdan, intihar anlamına geliyor.
Tarihsel olarak, Willy Brandt, Olof Palme ve Bruno Kreisky gibi isimlerin temsil ettiği Almanya‘nın yaklaşımı, Rusya‘ya karşı değil, Rusya ile barış arayışıydı. 1989‘da Berlin Duvarı‘nın yıkılmasından sonra, Rusya ile işbirliği içinde özgür ve güvenli bir Avrupa inşa etme vizyonu ortaya çıktı ve bu vizyon 1990‘daki Paris Şartı gibi anlaşmalarla resmileşti.
1990’ların başında Avrupa’nın iki ana hedefi vardı: Hedefimiz siyasi bir Avrupa yaratmaktı. Bu Avrupa Birliği Maastricht Anlaşması olarak adlandırılır. Diğeri de, Rusya ile bir barış mimarisi.
Benim temel iddiam, 30 yıl sonra, Bu iki hedefin de tamamen çökmekte olduğu yönündedir. Avrupa gerçek bir siyasi birlik kurmayı başaramadı. Vatandaşlar, AB yönetiminin şeffaflık eksikliğinden dolayı, kendilerini ihanete uğramış hissediyor ve Birlik ciddi bir baskı altında.
Barış cephesinde ise, ortaklık yerine Avrupa şimdi, çatışma yoluyla birlik kurmaya çalışıyor, Rusya‘ya karşı bir biçimde barış sağlamaya ve savaş yoluyla Avrupa’yı birleştirmeye çalışıyor.
Benim için bu yalnızca tamamen absürt değil, aynı zamanda çılgınlık çünkü Avrupa bir barış tarihi üzerine inşa edildi.
Yıllarca vatandaşlara şunu söyledik Avrupa artık savaş demek değildir ve şimdi şunu deniyoruz: Bayan [Ursula] von der Leyen’in kitabına bakın. Avrupa’yı Rusya’ya karşı birleştirmeye çalışıyor. Bunun halihazırda işe yaramadığını görebilirsiniz. Sadece Macaristan‘da [Viktor] Orban, Slovakya’da [Robert] Fico karşı olduğu için değil, aynı zamanda Romanya ve diğer birçok ülkede buna itirazlar olduğunu için.
Güney ülkelerini de görüyorsunuz Yunanistan, İtalya ya da İspanya gibi. Bu savaşı istemeyen büyük bir nüfus. Özünde, savaş Baltık’a özgü bir şey. Çoğunlukla Baltık ülkeleri istiyor. Sonra Kaja Kallas’ımız var. Estonyalı Dış Politika Yüksek Temsilcisi ve büyük bir kurumsal etkiye sahip.
Kitaptaki argüman şudur: Eğer Avrupa, şimdi Rusya ile değil, Rusya‘ya karşı barış yapmak istiyorsa, tarihine ihanet ediyor. Başarılı olamayacak. Savaş yapamaz, savaşı kazanamaz. Bu, bir tür transatlantik çerçeve içinde, elit çıkarların öncülüğünde yürütülen ve nihayetinde Avrupa için intihar anlamına gelen, bir süreç olarak sonsuza kadar devam edecek.
Bu yüzden kitabım BRICS ülkelerine bir teklif niteliğinde. Türkiye, Rusya, Çin ve Arap dünyasına. Bugün sizinle nerede konuşmaktan mutluluk duyuyorum. Ama aynı zamanda Rusya‘ya, Çinlilere de, Arap dünyasına şunu söylemek istiyorum: Avrupa hayatta kalmak istiyorsa, doğuya dönmesi gerekiyor. Avrupa‘nın güneye dönmesi gerekiyor. Dolayısıyla BRICS dinamiklerine bakması gerekiyor, Doğu ve Arap dinamikleriyle ilişki kurması gerekiyor.
Bu, geliştirmeye çalıştığım ana fikir ve bu kitabı tartışma fırsatı verdiğiniz için çok teşekkür ediyorum. Çünkü bu bir uzlaşma teklifi. Ben gerçekten Avrupa’nın rotasını temelden değiştirmesi gerektiğine inanıyorum.
O halde gelin, kitabınızı derinlemesine inceleyelim. Kitabınızdaki bölümlere baktığımızda, Avrupa ile genellikle ilişkilendirdiğimiz demokrasi, insan hakları, siyasi katılım ve benzerleri gibi değerlere elveda dediğinizi görüyoruz. Elbette kimileri Avrupa’nın hiçbir zaman gerçek anlamda, bu değerlerin olmadığını söylese de, bir değişimin yaşanmakta olduğu açık. Bu nasıl oldu?
Öncelikle şunu söylemeliyim, Belki de bu benim kişisel hayatımla da ilgili. 1990’larda Jacques Delors’un başkanlığında Avrupa Komisyonu’nda çalıştım. 60 yaşındayım. Ben Almanya’da doğdum, Batı Almanya’da, 64 yılında. Türkiye’nin AB üyeliğine ilk başvurduğu yıl. Kuzey Ren-Vestfalya’da doğdum, ki bu bölge de doğası gereği Hıristiyan ve Avrupa liberalizmine yakın.
Hayatım boyunca, Avrupa’nın yaptığı tüm değişiklikleri gördüm. Avrupa Anayasası 2003’te başarısız oldu. Sonra bankacılık krizi geldi, sonra kemer sıkma politikaları geldi ve bu böyle devam etti. Yani ben, 20 yıldan beri, tüm değişimleri gözlemliyorum. Ve itiraf etmeliyim ki, 2003’teki Anayasa başarısızlığından önce gerçekten başarabileceğimizi düşünmüştüm. Demokratik bir hukuk devleti, sosyal, barışçıl bir Avrupa kurabiliriz. Rüya buydu.
O zamanlar kitaplarımız vardı, Jeremy’nin Rifkin’in Avrupa Rüyası gibi kitapları, Amerikan Rüyasını gölgede bırakacağımızı savunuyordu. Yani, yüzyılın başlangıcını hatırlayın. Avrupa oradaydı. 2000‘lerin başında, ABD Irak Savaşı‘na saplanmışken, dünya sosyal adalet ve uluslararası hukukun geleceği olarak Avrupa‘ya bakıyordu. Tamam, ABD artık dışarda kalmıştı. Pax Americana bitmişti, Avrupa artık yeni bir tür entiteydi; hukukun üstünlüğünü, sosyal adalet ve her şey.
Bir Avrupalı olarak benim için de, 20 yılın ardından Avrupa’nın vaatlerini yerine getirmemesini analiz etmek kolay değil. Bunun yerine Avrupa dijital kredisi yapıyoruz. Her zamankinden daha fazla gözetim ve kontrol yapıyoruz. Şeffaflığımız her zamankinden daha az, vatandaşların siyasete katılımı hangi Avrupa demokrasisinde olursa olsun ortada yok.
Ama AB gitgide NATO ile uyumlu hale geliyor. Avrupa’da bir yeniden silahlanma var. Şimdi Avrupa savaş istiyor. Yani, Avrupa tamamen, olacağını söylediği şeye ihanet ediyor.
Örneğin şunu gözlemliyorum, Ukrayna ve Minsk anlaşmaları hakkında ve başarısız olan her şey hakkında söylenecek çok şey var. Ama Avrupa’nın şimdi „kurallara dayalı düzen“ dediğimiz şey hakkında konuşuyor olduğunu görüyoruz. Çünkü BM Şartı olarak bilinen, uluslararası ortak hukuk olan, bizi küresel olarak birleştiren şeyden konuşmaktan kaçınmamız gerekiyor. Çünkü Avrupa, AB, birçok Avrupa ülkesi, kendileri de BM Şartı’nı ihlal ediyor.
Evet, UCM ile ilgili olarak da aynısı geçerli. Netanyahu’ya ve tüm bu düzenlemelere bakın ve Avrupa ülkeleri ile AB’nin uluslararası hukuku çiğneyerek, artık BM Şartı’na dayanmamak için bunu kural temelli düzen olarak adlandırdıklarını görün.
Kurala dayalı düzen… Ki bu bir çeşit, daha güçlü olanların hakkı olarak icat ettiğimiz bir düzen. Bunu nasıl farklı bir şekilde açıklamak istersiniz? Bu beni utandırıyor. Ben bir Avrupalıyım ve ben Avrupa ülkelerinin olmak istedikleri şeye, yani makul, insani, hümanist ideolojiye bağlı kalacaklarını düşünüyordum. Hümanist düzen ve bu tür bir güce.
Ve Avrupa’nın, tüm bunların sapmakta olduğunu görüyorum ve Avrupa’nın dünyadaki rolünün ne olabileceği ve olması gerektiği ve ne sunduğumuz ve bunlardan herhangi birini sunup sunmadığımız konusunda endişeliyim. Bu beni utandırıyor. Bence bu birçok Avrupalı için utanç verici.
İşte bu yüzden kitabımı yazdım. Kitap, bir bakıma, bir yardım çığlığıdır. Avrupa’ya bakın, bilirsiniz, sıkışmış ve NATO kontrolündeki bir zımbırtı gibi.
Benim argümanım şu ki, Atlantik sonrası bir Avrupa yaratmalıyız. Bu Atlantik sonrası Avrupa’nın, Doğu-Batı ilişkisinde çıpa atması gerekiyor. BRICS topluluğu ile birlikte çıpa atması gerekiyor. Biz bu “Batı” denen şeyden çıkan ahlaki üstünlüğümüzden geliyoruz. Batı ölüdür, Batı’nın başarısız olduğu şey budur.
Bence Avrupa’nın yapması gereken çok iş var, kendimizi, kim olduğumuzu düşünmek, Ne vaat ettik, neyi yerine getiremedik ve anı nasıl yakalayabileceğiz… Kitabın adı da bu yüzden ZeitenWenden. Tamamen değişmekte olan bir dünyayı nasıl yakalayabileceğimizle ilgili.
İç içe geçmiş birkaç soru sormak istiyorum. Platon ve Antik Yunan’dan beri Avrupa’nın bir cumhuriyet olduğunu tartışıyorsunuz. Ama bugün, sizin görüşünüze göre, Avrupa, ABD‘nin , İsrail ve Siyonizm’in yanında ve kapitalizmin, ya da kapitalizmin neoliberal biçiminin içinde. Sizce Avrupa’nın bu üç zincirden özgür kalmadan tekrar kendi ayakları üzerinde durması mümkün mü? Ve akla başka bir soru geliyor. Avrupa tasvir ettiğiniz kadar birlik içinde mi? Yani, mesela, Yunan halkı ve Alman halkının çıkarları nasıl aynı olabilir?
Zeitenwenden, değişim rüzgarı, değişim zamanı. Almanya’da yayımlandı ve aslında yeni çeviriler yapacağını umuyorum. Çünkü bu uluslararası diyaloğa dair ipuçları vermek istiyorum: Avrupa’nın ne olduğunu, dünyadaki rolünün ne olabileceğini.
Diğer ülkeler ise, kabul edelim, Avrupa’ya çok fazla kızgın. Evet, çünkü anladığım bu. Anladığım kadarıyla birçok Rus ya da İran ya da Türkiye’den ya da Latin Amerika‘dan insanlar, Avrupa’ya bakıyorlar ve şunu hissediyorlar: „Ne yapıyorsun?“ Biliyorsunuz, Ukrayna’daki savaş vesaire, vesaire.
Hepimizin içinde yer aldığımız bu anda küresel bir değişimi deneyimliyoruz. Bir tartışma yapabiliriz. Avrupa’ya hâlâ bir yer var mı? Ve bu yer nerede?
Kitap esasen üç bölümden oluşuyor. Şunu söylemem önemli: Bu bilimsel bir kitap değil. Bu bir deneme. Deneme içinde bulunduğumuz anı yakalamaya çalışıyor. Benim için temel olarak baskı altındaki üç şeyi yakalamaya çalışıyor. İlki akıl. İlk bölüm sadece, gözlemlediklerime ilişkin bazı açıklamalar; dijitalleşmeyle, bürokrasiyle ilgili. Biz neden artık dünyayı anlamıyoruz? Çünkü her şeyi bilişsel olarak öğrenmeye çalışıyoruz. Artık birbirimize dokunmuyoruz. Dokunsal becerilerimizi kaybediyoruz. Biliyorsunuz, dijitalleşmenin zihnimize ne yaptığı ve nasıl düşündüğümüzü belirlediği hakkında büyük bir literatür var; ayrıca bilimin matematikleştirilmesi hakkında. Dünyanın bir model ve her şey bir simülasyon olduğunu düşünmek hakkında. İklim tartışmalarına bakın, Covid tartışmalarna: Her şey modellenebilir. Ben sadece modern epistemolojinin kavrayışına, dünyayı nasıl anladığımıza bir çeşit eleştiri yapıyorum.
İkincisi, demokrasi üzerine bir tefekkür. Bize demokrasinin ne olduğu hakkında ne söylendi ve demokrasi bugün nerede duruyor? Hâlâ demokrasinin içinde miyiz? İşte bu konuyu burada tartışıyorum. Eğer eski metinlere bakarsanız, özellikle Antik Yunan’da Platon’un yazılarına, üslüpların şahı Cumhuriyettir. Düşünce tarihinde Yunan sözcükleri res publica ve Agora vardır. Örneğin Aristoteles’i okursanız, Cumhuriyetin ne olduğu konusunda net bir ayrım vardır. Bu da vatandaşların katılımıdır, Az çok kendi kaderini tayin eden bir yerleşimdir. Ayrıca vatandaşlar için eşit haklar da vardır. Demokrasi bir bakıma formel bir şeydir. Her beş yılda bir ya da dört yılda bir oy kullanırsınız ve böylece demokrasi vardır. Dolayısıyla, Cumhuriyetin normatif olarak daha yüksek bir nosyon olduğuna dair geniş bir literatür var. Kamusal varlığın normatif düzeni Cumhuriyettir. Bunu Aristoteles’ten kalkarak söyleyebilirsiniz; de la République‘ten, Kant’tan Hannah Arendt’ten kalkarak.
Bu yüzden şunu da söylemek istiyorum: Bugün herkes demokrasiden bahsediyor. Peki Cumhuriyet’i geliştirebilir miyiz? Ve biz de bu farklı normatif Cumhuriyet’in üstünlüğünü açıklayabilir miyiz? İkinci bölümde statis nosyonunu kullandım. Statis normalde Yunanca’da şu anlama gelir: Eğer bir şey engellenmişse, bazen bu iç savaş olarak tercüme edilir. Ama temel olarak şunu söylüyorum: En azından Almanya’da, ama sanırım diğer ülkelerde de, herkes demokrasiyi kurtarmak istiyor. Yeni ifade bu. Şimdi demokrasiyi kurtarmamız gerekiyor. Ben de tamam dedim, Cumhuriyetin ne olduğuna bakalım. Ama ikincisi, iç savaşa çok yakınız, çünkü temelde şöyle bir karşılaşmamız var: liberal toplumlar ve popülist toplumlar. Ve bu bir çeşit, bilirsiniz, çatışma… Medeniyetler çatışması demezdim; o kitap çoktan yazıldı. Evet, ama toplumun iki kesiminin çatışmasıdır. Ve bu Atlantik’in her iki yakasında böyle.
Bugün Avrupa’nın yalnız olmadığını söylüyoruz. Trump yönetimindeki ABD, Avrupa’yı yalnız bırakıyor. İimdi Avrupa’nın yeniden silahlanması gerekiyor vesaire. Ben de diyorum ki, hayır, bu doğru değil. Gerçekten doğru olan şey, ki ben buna transatlantik iç savaş diyorum. Modern ülkelerin çoğu kısmen öyledir, popülist, sözümona popülist ve kısmen liberal-woke’çu diyelim. Bu çakışmayı her yerde görebilirsiniz. Bunu Türkiye’de Erdoğan, Rusya’da Putin ile küresel prizmadan görüyorsunuz. Ama bunu Fransa’da görüyorsunuz, Macron’un arşı tarafında, Marine Le Pen’i seçimlerden uzaklaştırmada görüyorsunuz. Amerika’daki liberaller de Donald Trump’ı dava etmek istedi. Bu yüzden ben buna hukuk savaşı diyorum. Siyasi çatışmalarımızı, artık seçimlerle veya politik olarak yapmıyoruz. Hukuk savaşı yapıyoruz ve siyasi rakipler hapse atılıyor. Ya da artık seçim yapılamıyor; Fransa’daki gibi. Ayrıca Romanya seçimleri gibi konulara da bakmamız gerekir. Aralık ayında orada gerçekte ne oldu?
Yani hukuk savaşı yapıyoruz, Çünkü artık siyaset yapamıyoruz. Çünkü liberalizm ile popülizm arasında bu karşı karşıya geliş var. Bunu, transatlantik iç savaş çerçevesi içinde, açıkça ifade ediyorum.
Bir de üçüncü bölüm var ve sanırım üçüncü bölüm, Türkçe, Hintçe, Rusça veya Farsça okurlar için, en ilginç olanı olabilir. Zaten söylediğim gibi, Avrupa bugün Batı’nın bir parçası olarak yoluna devam edemez. Avrupa’yı, bundan Batı Avrupa’yı anlıyoruz, her zaman Batı’nın bir parçası olduğumuzu söyleriz, ama bence belirgin bir şekilde farklı bir Avrupa uygarlığı keşfetmemiz gerekiyor.
Bu uygarlık aynı zamanda bir değer. Evet, burası Batı değil, ABD değil. Biz Starbucks değiliz. Gazlı Freddo kahvemiz var ve bu daha da iyi. Biz Hollywood değiliz; Chabrol ve Pasolini var. Çok farklı bir sinema kültürü var. Bizde neoliberalizm yok, bilirsiniz, antik çağın, Avrupa kültürünün yazılarında. Çünkü biz Cumhuriyetçiyiz. Bu aynı zamanda sosyal bir bileşen.
Avrupa’da çok şey var, devrimler. Daha çok yoksullarla ilgili. Yani, Hristiyan geleneğini kastediyorum, sosyalist geleneği, emekçi halk, işçi sınıfı geleneği burada çok güçlüdür. İdam cezamız yok çünkü Biz Hıristiyanız, vesaire.
Bu yüzden medenileştirici Avrupa kültürünün unsurlarını, farklı bir şekilde yeniden keşfetmeye çalışıyorum. Bence bu kültür, bu özellikler, Batı ile uyumlu değildir. Yani Avrupa’nın Batı’dan gizlice kaçması gerekiyor. Avrupa’yı rafine etmesi ve sonra Avrupa’nın ne olduğuna bakması gerekiyor.
Avrupa bir Cumhuriyettir. Respublica, kapitalizmden farklı bir normatif düzen. Cumhuriyetin bir refah düzeni vardır. Bu kapitalist, yani senin milyonlar kazandığın bir düzen değil. Evet. Cumhuriyet normatif olarak farklı bir şeydir.
Ayrıca Doğu olmadan Avrupa bir hiçtir. Ayaklarıyla Avrasya topraklarında durur. Bunu Avrupa’nın bugün ne yapması gerektiği konusuna tercüme edersek, bu sadece, Avrupa Rusya ve Avrasya ile yeniden bağlanmalı demektir, çünkü o topraklarda duruyor. Buna ihtiyacı var. Arap dünyasına bakıyor ve bir ayna pozisyonunda olduğumuzu anlıyor. Homeros‘tan, İlyada‘dan beri: Doğu-Batı ile ilişkilerimiz nedir? 2000 yıllık Truva savaşından beri.
Biliyorum ki, göç konusunda büyük bir çatışma var. Avrupa‘ya gelen bu Müslümanlar, vesaire. Bu da Avrupa’da popülizm yaratıyor. Hristiyanlık tarafındaki ülkelerde. Bir diyalog öneriyorum, göç yaratan cihatçılığın ve popülizmin kökenlerine bakmayı öneriyorum.
Böylece şunu tartışabiliriz: Popülizmin sosyal bir argümanı vardır. Popülizm bir sonuçtur. Avrupa’da çok fazla sosyal yoksunluk var. Yani popülizm var. Cihatçılık ABD’nin bölgeye demokrasi götrümesinden gelir. Yani temelde savunduğum, argüman olarak sunduğum şey her iki şey de bir şekilde ABD’den geliyor. Kapitalizm ve cihatçılık.
Sorumu çaldınız. Avrupa’daki Amerikan hegemonyasından ve Atlantik sonrası bir dönemden bahsediyorsunuz. Kitabınızda bu yükselişlerin, yani Avrupa’da popülizm ve cihatçılığın, Bu ucubelerin, neoliberal dönem ve Amerikan işgali tarafından oluşturulduğunu, ABD’nin Ortadoğu’daki işgalleri ve demokrasi götürmesi ile ortaya çıktığını söylüyorsunuz. Ayrıca, bu bağlamda, siz de işaret ediyorsunuz ki bu fenomen Almanya’da da var. Yani popülist fenomenler, Avrupa’da da genel olarak var. Peki sizce bu da, Yani Almanya’daki fenomen, yani Amerikanlaşmanın bu sürecin bir sonucu olarak, Özellikle Avrupa ve Almanya’da ortaya çıkmış olabilir mi? Ayrıca ilginç bir şeye işaret ediyorsunuz. Sözümona liberteryen politikanın, ABD’de ortaya çıktığını ve ayrıca Avrupa’da, liberteryenliğin siyasi gelenek olmadığını söylüyorsunuz. Ama şimdi öyle görünüyor ki, AfD, Özellikle Elon Musk ve diğer teknoloji devleri ile olan ilişkileri nedeniyle bu görüşü yayıyor. Şimdi eğer liberteryen politikanın bir çeşit taşıyıcı varsa bu da refah devletlerini parçalamak demek, eğer hâlâ biraz kaldıysa tabii. Peki sizce, Avrupa bir çeşit yeni transatlantik sisteme doğru mu itiliyor?
Şu köşedeki sevgili kafem. Berlin’de oturuyorum. Onu bir Türk işletiyor. O bir Türk sosyalisti ve onda tüm bu Türk sosyalistlerinin sahip olduğu güçlü bir şey var. Belli ki, Türkiye’nin bir emek geleneği var, sosyalist bir geleneği var ve bunu görmek çok ilginç, Bu insanlarla bağlantı kurabilirim. Burada güçlü bir bağlantı olduğunu, bir çeşit düşünce, teori olduğunu görüyorum. Bunu söylemek benim için önemli çünkü o zaman eğer Türkiye‘de buna sahip olduğunuz konusunda anlaşırsak, „Sizin böyle bir geleneğiniz var ve biz Avrupa’da aynı geleneğe sahibiz,“ o zaman bunu yapabiliriz. Fikir, yani kitabımın argümanı budur.
Şu konuda hemfikir olabiliriz: Kapitalizm Cumhuriyeti yok etti. Yani, bu özünde tartıştığım şey. Evet, Cumhuriyet kapitalizm değildir ve siz de Türkiye Cumhuriyeti’siniz. Yani temelde kapitalizm toplumu yok eder. Ama her bakımdan: cinsiyet ilişkilerinde onu yok eder. Tüm bu söylemleri, wokçuluğu, transgender vesaireyi söylüyorum. Vatandaşların atomize olması söz konusu.
Fransa’da olanlara bakın. Sarı Yelekliler yok edildi. Yani toplumsal protesto, az ya da çok bugün, yapılamaz. Böylece protestonun yönü değiştirildi. Sosyal protestolardan sağa doğru kayış oldu. Toplumsal protesto daha sonra sağcı olduğu gerekçesiyle saldırıya uğradı. Temel değişim budur: Toplumu yok eden şeyin kökenlerini; tüm toplumları, Arap toplumlarını, Avrupalıları, Türk toplumunu neyin yok ettiğinin kökenlerini göremezden gelmek.
Şimdi bu dünyada, popülistler buna karşı çıkıyor çünkü sol başarısız oldu. Ayrıca kitabımda uzun bir yolculuk var. Sol bu yıkıma karşı çıktı. Kapitalizme karşı çıktılar ama başarısız oldular ve sonra protesto popülistlere yöneldi.
Ama popülistler devrim yapmazlar. Popülist direnişin gerici bir tarafı vardır. Bu yüzden de gerici olarak suçlanabilir. İşte sorun da bu. Fransa’da ya da Hollanda’da ya da İtalya’da ya da İspanya ve Almanya’da bunu söyleyebilirim.
Her zaman aynı fenomen görünüyor. Toplumsal protesto, soldan radikal sağa gitti. Ama sağcı siyasete de izin verilmiyor. Ve sonra liberaller bağırıyor, „Ah, demokrasi tehdit altında, popülizm ve aşırı sağcılık geliyor,“ vesaire. İşte olan bu.
Açıkçası AfD yıllardır sağcı, aşırılıkçı, antisemitik, vesaire olarak suçlanıyor. Sağ-sol siyasi yelpazesi, artık açık biçimde, yukarıdakiler-aşağıdakiler yelpazesine dönüştü. Yani kendini merkeze koyan bir oligarşi var, yönetici pozisyonlardalar ve halk aşağıda bir yerde. Fakat siyasi bölünmeler artık sağ veya sol değil çünkü şimdi liberaller diyor ki, „Bu popülistlere karşı demokrasi̇yi̇ savunmak i̇çi̇n si̇ze i̇hti̇yacımiz var.“
Yani siyasi tartışma tamamen bozulmuş durumda. Şimdi, AfD’ye bakıyorum, sadece AfD‘ye değil, ayrıca Marine Le Pen’e ve Georgia Meloni’ye ne oldu diye bakıyorum. Benim iddiam, tüm bu partilerin başlangıçta halk partileri olarak başladığı yönünde. Gerçekten toplumsal çıkarları savunmak içinlerdi. Düşük enerji fiyatları, Rusya ile barış; yani, iyi şeyler.
Ama sonra görüyorsun ki; değişim Fransa‘da başladı. Bu partiler torpilleniyor mu? Çünkü artık görebilirsiniz ki AfD, yavaş yavaş Rusa ile bir anlayıştan yana olan partiden uzaklaşıyor ve, %5 savunma harcamasını savunan NATO hedefini savunan bir partiye dönüşüyor. Sosyal içgüdüleri olan bir partiden, oligarkların izlerinin bulunduğu bir partiye dönüşüyor. Alice Weidel’in Elon Musk ile görüşmesi; orada „Biz Hitler gibi değiliz, Hitler sosyalistti, biz liberteryeniz,“ demesi… Bir bakıma şunu iddia edebilirsiniz: Bu halka ihanettir. Bir zamanlar halktan yana durduğunu söyleyen bir partinin ihanetidir.
Toplumsal bir krize, savaşa tepki olarak olarak ortaya çıkan, iyi hedeflerle başlayan bu partiler, altları oyulmuş ve Atlantikçi, her ne pahasına olursa olsun NATO yanlısı, İsrail yanlısı hale geliyor ki bunlar Avrupa ve halklar için iyi şeyler değil.
Avrupa, Ruslara el uzatsa, Kuzey Akım boru hattını yeniden inşa etse, Doğu ile iyi bir ilişkisi olsa, ABD ve NATO ile, Silikon Vadisi balonu ile ilişkisini kesse çok daha iyi durumda olurdu çünkü bu bizim kültürümüzde yok. Bunlar bizim ekonomik geleneğimiz değil ama bunun yerine bu yöne gidiyoruz.
Benim argümanım yönetime gelmeden önce popülislerin aşındığı yönünde. Programatik ideolojilerinden sapıyorlar ve insanların ilgisi uzaklaşıyor. Yani alternatif artık bir alternatif değil. Mesele de bu zaten.
Aslında, Avrupa’yı, anı yakalamaya çağırıyorsunuz. çoklu kutupluluk anını. Avrupa Batı’ya bakmamalı, Güneydoğu‘ya bakmalı. Yani, Rusya, Türkiye vs gibi yerlere, Arap dünyasına. Belki Avrupa Atlantik sonrası dünyaya liderlik edebilir. Tüm bunların mümkün olduğunu düşünüyor musunuz?
Diyebilirim ki bu kitap bir yardım çığlığı. Benden, bir insan olarak, ama aynı zamanda tüm Avrupalılardan.
Birçok eleştirel Avrupalı var; Fransa’da, Hollanda’da, İtalya’da. Bu Avrupalılar temelde, böyle giderse, Avrupa’nın intihara meyilli olduğunu düşünüyor. Bu yüzden, Avrupa için, intihara meyilli olmak, Rusya ile barış yapmak değil, yaptırımların sonuna kadar gitmek demek.
Tam bir ihlal durumundayız. Bilirsiniz, istediğimiz zaman Rus parasına el koymak filan. Bu tamamen küresel uluslararası hukukun ihlali. Yani bu kibirli Avrupa, “Biz bu Rusun parasını kapabiliriz,” diyor. Bu çok saçma.
Bir yardım çığlığı, çünkü bence sayımız çok. Ben çok konferans veriyorum. Neredeyse her gün insanlar konuşuyorum. Avrupa’daki elitlerin çoğu Atlantikçi, NATO yanlısı ya da İsrail yanlısı. Bunu söylediğim için İsrail karşıtı diyorlar, ben İsrail karşıtı değilim. Ama eğer istiyorsanız, kendime anti-Siyonist derim. Gazze‘de neler olduğuna girmeye istekli değilim. İsrail‘in de insan hakları hukukuna saygı göstermesi gerekiyor. Gazze halkının açlıktan ölmesin, vesaire. Her şeyin İsrail’e bırakılmasına izin veremezsiniz. Buna yasal olarak izin verilemez. Bu yüzden Yanis Varoufakis’in ve diğerlerinin pozisyonu savunuyorum. Gazze’de olanlar iyi değil ve Avrupa bunu durdurmak için her şeyi yapmalı. Ama yapmıyoruz, dahası tam tersi oluyor.
Avrupa’da değiştirilecek çok şey var. Tekrar söyleyeyim, bir yardım çığlığı, Avrupa’nın yeniden düzenlemeye ihtiyacı olduğunu savunuyor; BRICS dünyası ile ilişkilerini açıklığa kavuşturmak, onlara bakmak, Arap dünyası ile, Rusya ile olan ilişkileri açıklığa kavuşturmak için.
Sorun şu ki, Avrupa’da hepimiz Putinci, Putin’in kuklaları, sağcı, Yahudi karşıtı, aşırı sağcı olarak damgalanıyoruz, ki bu da neden üniversiteden atıldığım hakkındaki ilk sorunuza getiriyor. Esasen sebepler bunlar. Çünkü tüm bu konularda çok eleştirel oldum. Ve sonra kitabımda bazı küçük hatalar buldular ve buna intihal dediler. Bu tamamen saçma bir şey.
Ama Avrupa’daki eleştirel kitle, tüm Avrupa ülkelerinde savaşa karşı olan vatandaşların oranı çoğunluk. İlk olarak bu savaşı isteyenler sadece elitler. İkincisi, eleştirel düşünürlerden oluşan kritik bir kitleye sahibiz. Tüm Avrupa ülkelerinde, ve Almanya’da eleştirel dergiler çıkarıyoruz.
Eğer kitap, etkileşim için bir başlangıç noktası olursa, BRICS topluluğunun temsilcileri ile etkileşim olursa ve sonra bunun ötesine geçip Kazakistan ile, Hindistan’la, Çin’le, İranlılarla etkileşim olursa ne mutlu.
Sanırım, Avrupa bunu yapabilir, çünkü şimdi kendi kendimizi düşünmeye ihtiyacımız var. Eğer dışarda Avrupa‘ya ayna tutacak bir dünya varsa, sizi bekliyoruz. Yeni bir dünyayı sizinle şekillendirmeyi bekliyoruz, ki bu da Pax Americana sonrasıdır, ki bu da oligarşi sonrasıdır, Amerikan egemenliği sonrasıdır.
Avrupa için seçim şudur: Bu Batı’da, küçücük Batı’da kalmak istiyor muyuz? ABD ve belki Kanada ve belki de Yeni Zelanda’da ve sonra bu küçük Avrupa ülkelerinde. Yoksa Avrupalılar olarak, çok kutuplu dünyayı şekillendiren bir role sahip bir parça mı olmak istiyoruz? Ben açıkça ikincisini umuyorum.
-
Görüş1 hafta önce
Çin, İsrail’i Kınamaktan Daha Fazlasını Yapabilir mi?
-
Asya2 hafta önce
Huawei kurucusu: Çiplerimiz ABD’nin bir nesil gerisinde
-
Ortadoğu6 gün önce
İsrail’de hangi ‘halk’ yaşıyor?
-
Diplomasi1 hafta önce
Çinli akademisyen İsrail-İran savaşını Harici’ye değerlendirdi: İran, Çin için stratejik öneme sahip
-
Avrupa6 gün önce
Merz: İsrail hepimizin kirli işlerini yapıyor
-
Amerika2 hafta önce
ABD’de göçmen isyanı büyüyor: Deniz piyadeleri Los Angeles’ta
-
Dünya Basını2 hafta önce
İran’la savaş kapıda mı?
-
Görüş7 gün önce
İsrail’in ‘Bildiği Şeytan” ile İşi Bitti mi?