Bizi Takip Edin

RUSYA

Rusya, Arktik Okyanusu üzerinden Asya’ya petrol sevkiyatına başladı

Yayınlanma

Reuters haber ajansının kaynakları ve LSEG’in verilerine göre Rusya’nın en büyük denizcilik şirketlerinden Sovcomflot, buzulların azalması ve 2024 transit seyir sezonunun başlamasıyla birlikte temmuz ayında ülkenin batısındaki limanlardan Kuzey Denizi Rotası üzerinden Asya’ya Ural ham petrolü sevkiyatına başladı.

Kuzey Denizi Rotası, ülkenin Baltık ve kuzey limanlarından Asya’ya petrol ihracatı için kullanılan geleneksel rotadan ciddi ölçüde daha kısa ve teslimat sürelerini kısaltıyor; zira Moskova, Batılı ülkelerin yaptırım baskısı artarken Avrupa sularını baypas ederek hidrokarbon ihraç etmek için alternatif yollar arıyor.

ABD, bu yılın şubat ayında Sovcomflot’u ve bazı tankerlerini kara listeye alarak, şirketi G7’nin Rusya’dan gelen petrole uyguladığı tavan fiyatı ihlal etmekle suçlamıştı. Haziran ayında Avrupa Birliği (AB) de Sovcomflot’un yanı sıra 27 gemiye yaptırım uygulamıştı.

Kuzey Denizi Rotası, yıl boyunca buzla kaplı olması nedeniyle seyretmesi en zor rotalardan biri; bu da gemilerin Kuzey Denizi Rotası’ndan ancak buz kırıcılar eşliğinde geçebileceği anlamına geliyor.

Diğer yandan, Rusya ile Batılı ülkeler arasındaki ilişkiler kötüleştikçe rotanın önemi de artıyor.

Batı’nın yaptırımlarına maruz kalan Sovcomflot tankeri Viktor Bakayev, 2024 yılında Baltık Denizi’nden Asya’ya Kuzey Deniz Rotası üzerinden petrol taşıyacak ilk gemi oldu.

LSEG’in verilerine göre tanker 21 Temmuz’da Primorsk limanından 100 bin ton Ural ham petrolü yükledi ve Barents Denizi suları üzerinden Asya’ya doğru yola çıktı.

Petrolün hangi limanda boşaltılacağı henüz bilinmiyor, fakat Reuters‘a konuşan bazı kaynaklar Ural sevkiyatının Çin’e teslim edileceği görüşünde

Ayrıca yükün Rusya’nın Uzak Doğu sularında bir tankerden başka tankere aktarılabileceği ihtimali de göz ardı edilmiyor.

Sovcomflot’a ait diğer iki tanker, Vernadskiy Prospekt ve her biri yaklaşık 100 bin ton ağırlığında olan ve yaptırım uygulanan Korolev Prospekt, Bering Boğazı’nı çoktan geçti ve gemide yük olmadan Kuzey Denizi Rotası boyunca Asya’dan batıya doğru ilerliyor.

Reuters‘a konuşan iki kaynak, tankerlerin Asya’ya teslim edilmek üzere batıdaki Rus limanlarında petrol yüklemek için doldurulmuş olabileceğini belirtti.

Halihazırda, her biri yaklaşık 100 bin tonajlık en az yedi Sovcomflot tankeri Kuzey Denizi Rotasından geçiş izni almış durumda.

Bu tankerlerin yanı sıra bir dizi başka gemi de 2023 sefer sezonunda Kuzey Denizi Rotası üzerinden, bu rota üzerinden Rus ürün sevkiyatlarının halen ana varış noktası olan Çin’e petrol teslim etmek için kullanıldı.

Geçen yıl Kuzey Denizi Rotası üzerinden Asya’ya yapılacak Ural sevkiyatları yaklaşık 0,6 milyon ton oldu.

Mart ayında Rusya Başbakan Yardımcısı Aleksandr Novak, 2024 yılında Kuzey Denizi Rotası’nın kargo cirosunun yaklaşık 40 milyon ton olarak planlandığını ve bu hacmin Arktik LNG-2 projesinden yapılan sevkiyatları da hesaba kattığını ifade etmişti.

Bununla beraber yine geçen yıl Kuzey Denizi Rotası boyunca yapılan kargo taşımacılığı 36 milyon tonu aşarak bir rekora ulaştı.

Rota, Rusya’nın Norveç sınırı yakınlarında başlayıp Alaska kıyılarındaki Bering Boğazı’na kadar uzanan bir deniz yolu.

Kuzey Kutbu yakınlarındaki buzullar, mart ayı sonunda maksimum alana ulaşıyor ve eylül ayında buz örtüsü minimum seviyeye iniyor. Bu nedenle temmuz ile ekim ayları, Kuzey Deniz Rotası boyunca deniz seyrüseferi için geleneksel dönem.

Diğer yandan son yıllarda bilim adamları buzun eridiğini fark etmiş ve bunu küresel ısınmaya bağlamıştı. Örneğin, Rus Coğrafya Derneği, Kuzey Kutbu’ndaki buz erime oranının son 20 yılda iki katına çıktığını kaydetti.

Kuzey Denizi Rotası, Rus Arktik sahalarından dünya pazarına LNG tedarik etmek için de aktif olarak kullanılıyor.

LNG hem batıya hem de doğuya gönderiliyor. Şirket, 2022 yılında Novatek’in Kuzey Denizi Rotası üzerinden Asya’ya 32 LNG sevkiyatı gerçekleştirdiğini bildirdi.

LSEG’nin verilerine göre, Novatek 2024 yılında Yamal LNG’si taşıyan iki tankeri doğuya doğru seyrüseferin açılmasıyla birlikte Kuzey Denizi Rotası üzerinden Asya’ya sevk etti.

Kuzey Denizi Rotası aynı zamanda Rusya’nın batı limanlarından Asya’ya petrol ürünleri sevk etmek için de kullanılıyor.

Ağustos 2023’te Gazprom’un petrol ürünü üreten iştiraki Gazpromneft, Ust-Luga’dan Çin’e bu rota üzerinden bir tanker petrol ürünü sevkiyatı yaptı ki bu en azından 2000’lerin sonundan bu yana yapılan ilk sevkiyattı.

Economist: Rusya ve Çin, Batı’nın korkularına rağmen Arktik İpek Yolu’nu açmak istiyor

RUSYA

Şoygu’nun ekibinden yedinci general yolsuzluk suçlamasıyla gözaltına alındı

Yayınlanma

Rusya Soruşturma Komitesi’nden yapılan açıklamaya göre, müfettişler Merkez Askeri Bölge’nin zırhlı araç servisi başkanı Tümgeneral Denis Putilov’u “büyük ölçekte rüşvet alma” suçlamasıyla (Rusya Ceza Kanunu’nun 290. maddesinin 6. fıkrası) gözaltına aldı.

Kommersant gazetesinin haberine göre müfettişlerin iddiasına göre geçen yıl Rusya Savunma Bakanlığı, Çudinov (iş insanının tam adı belirtilmiyor) ile askeri araç ve teçhizatın onarımı ve bakımı için bir dizi sözleşme imzaladı. Putilov, toplam değeri 140 milyon rubleyi aşan bu sözleşmelerin uygulanmasını denetledi.

Soruşturma Komitesi, “Putilov, denetimleri gevşetmek, devlet savunma siparişinin yerine getirilmesinde çeşitli ayrıcalıklar ve kolaylıklar sağlamak ve gelecekte yeni sözleşmeler imzalanmasını garantilemek için, bireysel girişimci Çudinov’un temsilcisinden 10 milyon ruble tutarında rüşvet aldı” ifadelerini kullandı.

Komite ayrıca, tümgeneral için henüz bir tutuklama kararı alınmadığını belirtti. Soruşturma, Ana Askeri Soruşturma Müdürlüğü tarafından yürütülüyor.

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, Putilov’u bu yılın mayıs ayında tümgeneralliğe terfi ettirmişti. Savunma Bakanlığı’nın resmi internet sitelerinde Putilov’un biyografisine ilişkin ayrıntılı bilgi bulunmuyor.

Bu yılın ilkbaharından bu yana, eski Savunma Bakanı Sergey Şoygu’nun ekibinden bir dizi general ve üst düzey yetkili, rüşvet suçlamalarıyla gözaltına alındı. Bunların arasında en üst düzey isim, askeri ihaleler sırasında büyük miktarda rüşvet almakla suçlanan Savunma Bakan Yardımcısı Timur İvanov.

Şoygu’nun iki eski yardımcısı Dmitriy Bulgakov ve Pavel Popov’un yanı sıra Savunma Bakanlığı Ana Personel Dairesi Başkanı Korgeneral Yuriy Kuznetsov da yolsuzluk suçlamalarıyla karşı karşıya.

Ayrıca, Genelkurmay Başkan Yardımcısı Korgeneral Vadim Şamarin ve Leningrad Askeri Bölgesi’nin lojistikten sorumlu komutan yardımcısı Tümgeneral Valeriy Muminjanov da “büyük ölçekte rüşvet” suçlamasıyla tutuklandı.

Temmuz ayında Patriot tema parkındaki kamu ihalelerinde zimmete para geçirme ile ilgili soruşturmalar yapıldı. İvanov, parkın inşasından sorumluydu. Parkın geliştirilmesi, bakımı ve işletilmesinden sorumlu olan Popov ise Patriot davasında yer alıyor.

Müfettişlere göre Popov, kurum müdürü Vyaçeslav Ahmedov ve Savunma Bakanlığı Yenilikçi Gelişim Ana Müdürlüğü başkan yardımcısı Vladimir Şesterov ile hareket ederek kişisel zenginleşmeye çalışıyordu. Her ikisi de ağustos ayı başında tutuklanmıştı.

Rusya’da bir generale daha rüşvet gözaltısı

Okumaya Devam Et

RUSYA

Yaptırımlar karşısında Rusya’nın enerji sektörünün beklentileri neler?

Yayınlanma

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, mayıs ayında yakıt ve enerji kompleksinin geliştirilmesine ilişkin düzenlenen bir toplantıda, petrol ve doğalgaz sektörünün, yaptırımlar ve jeopolitik gerilimlere rağmen hammadde ihracatında yeni pazarlar bulduğunu ve iç piyasada da istikrarlı bir şekilde büyümeye devam ettiğini belirtti.

Putin’e göre, Rusya ekonomisinin hammadde ihtiyacı artmaya devam ediyor ve bu ihtiyaç, yakıt ve enerji kompleksinin aktif çalışmaları sayesinde tam anlamıyla karşılanıyor.

Platform Stratejik Araştırma Merkezi’nin raporuna göre, petrol ve doğalgaz sektörü, şok ve adaptasyon sürecinden çıkarak yeni gerçeklikte büyümeye başladı.

Rusya, enerji hammadde üretimi ve ihracatında dünya liderleri arasında yer almaya devam ediyor. Bununla birlikte, rapor, sektörün karşı karşıya olduğu bazı ciddi sorunlara işaret ediyor: Personel açığı, hafif petrol üretiminin azalması, ithal ikamesi ve enerji dönüşümü bu zorluklar arasında.

Rapora göre, petrol ve doğalgaz sektöründe 200.000’den fazla açık pozisyon bulunuyor. Demografik kriz, göç oranlarının düşmesi ve büyük şehirlerde hizmet sektörünün gelişmesi, iş gücü açığının başlıca sebepleri arasında.

Bu faktörler, iş gücü piyasasında “mükemmel fırtına” durumu yaratıyor. Vedomosti gazetesine konuşan Moskova Devlet Üniversitesi Coğrafya Bölümü profesörü Natalya Zubareviç de Rusya’nın ciddi bir personel kriziyle karşı karşıya olduğunu ve durumun 2032-2033 yıllarına kadar düzelmesinin zor olduğunu belirtiyor.

Rusya, dünyadaki en büyük doğalgaz rezervlerine sahip olup, bu rezervlerin yüzde 22’sine ev sahipliği yapıyor. 2022 yılı tahminlerine göre, Rusya’nın doğalgaz rezervleri 64,8 trilyon metreküp seviyesinde ve 2035 yılına kadar bu rezervlerin yüzde 50 oranında artırılması hedefliyor.

Ancak, geri kazanılması zor rezervler için yeni teknolojilere yatırım yapılmadığı takdirde, sektör kaynaklarının küçülme riski taşıdığı da vurgulanıyor. Öte yandan, Rusya’nın mevcut üretim seviyesinin uzun süre devam edebileceği öngörülüyor.

Petrol ve gaz sektörünün geleceği hem yerel hem de küresel talebe bağlı olarak şekillenecek. OPEC’e göre, önümüzdeki 10 yıl içinde küresel petrol talebi artış gösterecek.

Rusya’nın ekim ayında petrol ihracatını artırması bekleniyor

Okumaya Devam Et

RUSYA

Rusya’nın ekim ayında petrol ihracatını artırması bekleniyor

Yayınlanma

Sektör uzmanları, Rusya Federasyonu’nun ekim ayında petrol ihracatını azaltmak yerine artırabileceğini öngörüyor. Bu öngörü, bakım sezonunun sona ermesi ve Rusya’daki rafinerilerin kapasite kullanımında beklenen düşüşe rağmen geldi.

Reuters haber ajansına konuşan bir sektörü kaynağı, “Ekim ayında ihracatta birkaç yüz bin tonluk hafif bir artış bekliyorum. Tüm bakım çalışmalarının zamanında tamamlanacağından şüpheliyim ve Rusya’nın güneyindeki rafinerilerin durumu tam olarak net değil” ifadelerini kullandı.

Ajansın sektör kaynaklarından aldığı bilgilere dayanarak yaptığı hesaplamalar, yılın ikinci yarısında (sonbahar bakım dönemindeki en yüksek seviye) kapasite kullanımının geçen hafta zirve yaptığını ve günlük 161.000 tona ulaştığını gösteriyor.

Yapılan tahminlere göre, ekim ayının ilk yarısında birincil rafinaj kapasitesinin günlük ortalama duruş süresi, eylül ayının ikinci yarısına kıyasla günde 27.400 ton (eksi yüzde 23) azalarak günde 92.200 ton olacak.

Bazı tüccarlar ise, ekim ayında ülkenin batısındaki limanlardan yapılan petrol sevkiyatlarının, rafinerilerdeki mevsimsel bakım çalışmaları nedeniyle eylül ayına göre yine de düşebileceğini düşünüyor.

Novorossiysk, Primorsk ve Ust-Luga limanlarına gelecek ayın ilk günlerinde yapılacak tanker sevkiyatlarının programı henüz belli olmadığından, piyasa aktörleri kesin tahminlerde bulunmakta zorlanıyor.

Bu ayın başında, Rusya’nın eylül ayında Baltık limanlarından petrol ihracatını ve transit geçişini 0,2 milyon ton artırarak 6,2 milyon tona çıkaracağı açıklanmıştı.

Reuters‘in hesaplamalarına göre, ek yüklemelerle birlikte eylül ayında Baltık’taki Primorsk ve Ust-Luga limanlarında toplam petrol aktarma hacmi günlük 2,04 milyon varile çıkacak ve ağustos ayına kıyasla günlük bazda yüzde 4,5 artış gösterecek.

Tüccarlar, eylül ayı ana pozisyon programında Ural, Sibirya Light ve KEBCO ham petrol sevkiyatlarının Karadeniz’deki Novorossiysk limanından 2,1 milyon ton, Baltık’taki Primorsk ve Ust-Luga limanlarından ise 6 milyon ton olarak öngörüldüğünü tahmin ediyor.

Rusya’nın petrol ve doğalgaz gelirleri yedi ayda yüzde 60’tan fazla arttı

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English