Bizi Takip Edin

RUSYA

Rusya, Arktik Okyanusu üzerinden Asya’ya petrol sevkiyatına başladı

Yayınlanma

Reuters haber ajansının kaynakları ve LSEG’in verilerine göre Rusya’nın en büyük denizcilik şirketlerinden Sovcomflot, buzulların azalması ve 2024 transit seyir sezonunun başlamasıyla birlikte temmuz ayında ülkenin batısındaki limanlardan Kuzey Denizi Rotası üzerinden Asya’ya Ural ham petrolü sevkiyatına başladı.

Kuzey Denizi Rotası, ülkenin Baltık ve kuzey limanlarından Asya’ya petrol ihracatı için kullanılan geleneksel rotadan ciddi ölçüde daha kısa ve teslimat sürelerini kısaltıyor; zira Moskova, Batılı ülkelerin yaptırım baskısı artarken Avrupa sularını baypas ederek hidrokarbon ihraç etmek için alternatif yollar arıyor.

ABD, bu yılın şubat ayında Sovcomflot’u ve bazı tankerlerini kara listeye alarak, şirketi G7’nin Rusya’dan gelen petrole uyguladığı tavan fiyatı ihlal etmekle suçlamıştı. Haziran ayında Avrupa Birliği (AB) de Sovcomflot’un yanı sıra 27 gemiye yaptırım uygulamıştı.

Kuzey Denizi Rotası, yıl boyunca buzla kaplı olması nedeniyle seyretmesi en zor rotalardan biri; bu da gemilerin Kuzey Denizi Rotası’ndan ancak buz kırıcılar eşliğinde geçebileceği anlamına geliyor.

Diğer yandan, Rusya ile Batılı ülkeler arasındaki ilişkiler kötüleştikçe rotanın önemi de artıyor.

Batı’nın yaptırımlarına maruz kalan Sovcomflot tankeri Viktor Bakayev, 2024 yılında Baltık Denizi’nden Asya’ya Kuzey Deniz Rotası üzerinden petrol taşıyacak ilk gemi oldu.

LSEG’in verilerine göre tanker 21 Temmuz’da Primorsk limanından 100 bin ton Ural ham petrolü yükledi ve Barents Denizi suları üzerinden Asya’ya doğru yola çıktı.

Petrolün hangi limanda boşaltılacağı henüz bilinmiyor, fakat Reuters‘a konuşan bazı kaynaklar Ural sevkiyatının Çin’e teslim edileceği görüşünde

Ayrıca yükün Rusya’nın Uzak Doğu sularında bir tankerden başka tankere aktarılabileceği ihtimali de göz ardı edilmiyor.

Sovcomflot’a ait diğer iki tanker, Vernadskiy Prospekt ve her biri yaklaşık 100 bin ton ağırlığında olan ve yaptırım uygulanan Korolev Prospekt, Bering Boğazı’nı çoktan geçti ve gemide yük olmadan Kuzey Denizi Rotası boyunca Asya’dan batıya doğru ilerliyor.

Reuters‘a konuşan iki kaynak, tankerlerin Asya’ya teslim edilmek üzere batıdaki Rus limanlarında petrol yüklemek için doldurulmuş olabileceğini belirtti.

Halihazırda, her biri yaklaşık 100 bin tonajlık en az yedi Sovcomflot tankeri Kuzey Denizi Rotasından geçiş izni almış durumda.

Bu tankerlerin yanı sıra bir dizi başka gemi de 2023 sefer sezonunda Kuzey Denizi Rotası üzerinden, bu rota üzerinden Rus ürün sevkiyatlarının halen ana varış noktası olan Çin’e petrol teslim etmek için kullanıldı.

Geçen yıl Kuzey Denizi Rotası üzerinden Asya’ya yapılacak Ural sevkiyatları yaklaşık 0,6 milyon ton oldu.

Mart ayında Rusya Başbakan Yardımcısı Aleksandr Novak, 2024 yılında Kuzey Denizi Rotası’nın kargo cirosunun yaklaşık 40 milyon ton olarak planlandığını ve bu hacmin Arktik LNG-2 projesinden yapılan sevkiyatları da hesaba kattığını ifade etmişti.

Bununla beraber yine geçen yıl Kuzey Denizi Rotası boyunca yapılan kargo taşımacılığı 36 milyon tonu aşarak bir rekora ulaştı.

Rota, Rusya’nın Norveç sınırı yakınlarında başlayıp Alaska kıyılarındaki Bering Boğazı’na kadar uzanan bir deniz yolu.

Kuzey Kutbu yakınlarındaki buzullar, mart ayı sonunda maksimum alana ulaşıyor ve eylül ayında buz örtüsü minimum seviyeye iniyor. Bu nedenle temmuz ile ekim ayları, Kuzey Deniz Rotası boyunca deniz seyrüseferi için geleneksel dönem.

Diğer yandan son yıllarda bilim adamları buzun eridiğini fark etmiş ve bunu küresel ısınmaya bağlamıştı. Örneğin, Rus Coğrafya Derneği, Kuzey Kutbu’ndaki buz erime oranının son 20 yılda iki katına çıktığını kaydetti.

Kuzey Denizi Rotası, Rus Arktik sahalarından dünya pazarına LNG tedarik etmek için de aktif olarak kullanılıyor.

LNG hem batıya hem de doğuya gönderiliyor. Şirket, 2022 yılında Novatek’in Kuzey Denizi Rotası üzerinden Asya’ya 32 LNG sevkiyatı gerçekleştirdiğini bildirdi.

LSEG’nin verilerine göre, Novatek 2024 yılında Yamal LNG’si taşıyan iki tankeri doğuya doğru seyrüseferin açılmasıyla birlikte Kuzey Denizi Rotası üzerinden Asya’ya sevk etti.

Kuzey Denizi Rotası aynı zamanda Rusya’nın batı limanlarından Asya’ya petrol ürünleri sevk etmek için de kullanılıyor.

Ağustos 2023’te Gazprom’un petrol ürünü üreten iştiraki Gazpromneft, Ust-Luga’dan Çin’e bu rota üzerinden bir tanker petrol ürünü sevkiyatı yaptı ki bu en azından 2000’lerin sonundan bu yana yapılan ilk sevkiyattı.

Economist: Rusya ve Çin, Batı’nın korkularına rağmen Arktik İpek Yolu’nu açmak istiyor

RUSYA

Nabiullina’dan yılbaşı sürprizi: Rusya Merkez Bankası faiz artışına gitmedi

Yayınlanma

Rusya Merkez Bankası, piyasa beklentilerini boşa çıkararak baz faiz oranını yüzde 21’de sabit tuttu. Bu karar, yatırımcıları şaşırtırken faiz artırımı döngüsünün sonlanmış olabileceği yorumlarına yol açtı.

Rusya Merkez Bankası, sürpriz bir kararla baz faiz oranını yüzde 21 seviyesinde sabit tuttu. Bu, piyasalar için büyük bir şok oldu; zira birçok analist, faiz oranının yüzde 23’e hatta yüzde 25’e çıkarılmasını bekliyordu.

Merkez Bankası, ekim ayında oranı yüzde 21’e yükseltirken, daha fazla artışın değerlendirilebileceği yönünde sinyaller vermişti. Ancak bu kez, beklentilerin aksine bir adım attı.

Merkez Bankası kararını, mevcut para politikasının etkilerini göstermeye başlamasıyla gerekçelendirdi. Banka, yıl içinde oranı yüzde 16’dan yüzde 21’e çıkarmış ve borç verme faaliyetinin yavaşladığını gözlemlemişti.

Fakat uzmanlara göre, bu kararda ekonomik baskılar da etkili olmuş olabilir. Rostec Başkanı Sergey Çemyozov, Severstal’ın sahibi Aleksey Mordaşov ve diğer sermayedarlar, faiz oranının yüksekliğinden duydukları rahatsızlığı açıkça dile getirmişlerdi. Bloomberg‘e göre, Başbakan Mihail Mişustin dahil bazı isimler, doğrudan Vladimir Putin’e şikâyette bulunmuştu.

Rusya’da faiz oranı tarihi seviyeye çıkabilir: Yüzde 25 gündemde

Putin, konuyla ilgili yaptığı bir açıklamada, Nabiullina’nın faiz oranı kararıyla ilgili kendisine önceden bilgi vermediğini ve kararın dengeli olacağını düşündüğünü ifade etti. Bu kararın ardından yatırım bankeri Yevgeniy Kogan, Telegram kanalından yaptığı paylaşımda, “Bu beklenmedik bir durumdu… Kimse böyle bir hamle beklemiyordu. Biz oranların artacağını ve yüzde 24’e kadar çıkacağını tahmin ediyorduk,” diyerek durumu değerlendirdi.

Merkez Bankası, enflasyonist baskıların azalmadığını kabul ediyor. Ekim-kasım döneminde yıllık ortalama fiyat artışı yüzde 11,1 olarak gerçekleşti. Çekirdek enflasyon ise yüzde 10,9’a yükselerek, iç talebin güçlü olduğunu ortaya koydu. 16 Aralık itibarıyla yıllık enflasyon yüzde 9,5 seviyesindeydi. Fakat faiz oranlarının artırılmamasının nedenlerinden biri, borç verme faaliyetlerinin düzenleyicinin beklediğinden daha fazla yavaşlaması oldu.

Merkez Bankası, bu durumu “para politikasının sıkılığı, fiyat artışlarının ve yüksek iç talebin etkilerine rağmen enflasyonu düşürme sürecini destekliyor” şeklinde açıkladı. Fakat banka, enflasyonun “bir süre daha” yüksek kalabileceği konusunda uyarıda bulunuyor.

Kredi ve mevduat faiz oranları, Merkez Bankası’nın baz faiz oranından daha hızlı artış gösterdi. Bunun nedenleri arasında riskli borçlulara yönelik kısıtlamalar ve kriz döneminde bankalara tanınan bazı ayrıcalıkların kaldırılması bulunuyor.

Kasım ayında bireysel kredilerde büyüme durdu, kurumsal kredilerde ise önemli bir yavaşlama görüldü. Nabiullina, bu yavaşlamanın enflasyon üzerindeki etkisinin önümüzdeki aylarda daha belirgin hale geleceğini ifade etti.

Rusya Merkez Bankası’ndan rubledeki dalgalanmalara faizle müdahale

Okumaya Devam Et

RUSYA

Kirillov suikastından sonra FSB’de üst düzey istifa

Yayınlanma

FSB Askeri Karşı İstihbarat Başkanı Nikolay Yuriyev, Korgeneral İgor Kirillov’un Moskova’daki patlamada hayatını kaybetmesinin ardından istifa etti.

Rusya Federal Güvenlik Teşkilatı (FSB) Askeri Karşı İstihbarat Dairesi Başkanı Nikolay Yuriyev, görevinden ayrıldı.

RBK gazetesinin haberine göre, Yuriyev’in istifası, kısa süre önce Moskova’da bir patlamada hayatını kaybeden Radyasyon, Kimyasal ve Biyolojik Savunma birliklerinin komutanı Korgeneral İgor Kirillov’un ölümüyle bağlantılı görünse de kaynaklar bu iddiayı yalanladı.

Kaynaklardan biri, Yuriyev’in istifasının emeklilik gerekçesiyle planlandığını ve bu karara ilişkin resmi kararnameye 16 Aralık’ta, Kirillov’un ölümünden bir gün önce imza atıldığını belirtti.

Aynı kaynak, Yuriyev’in görevden ayrılmasının yaz aylarında kararlaştırıldığını, yardımcılarının ise görevlerine devam ettiğini ifade etti.

Daire başkanının görevleri, geçici olarak yardımcılarından birine devredilirken, yeni bir başkanın henüz belirlenmediği vurgulandı.

Korgeneral İgor Kirillov ve yardımcısı İlya Polikarpov, 17 Aralık sabahı Moskova’da Ryazanskiy Prospekt’te meydana gelen bir patlamada yaşamlarını yitirdi. BBC ve The Wall Street Journal tarafından aktarılan bilgilere göre, patlama Ukrayna Güvenlik Teşkilatının (SBU) düzenlediği özel bir operasyonun parçasıydı.

Rusya Soruşturma Komitesi, olayı terör saldırısı ve cinayet olarak değerlendirerek soruşturma başlattı.

Olayın şüphelisinin Özbekistan vatandaşı olduğu ve kısa süre içinde gözaltına alındığı açıklandı.

Rus General İgor Kirillov’un ölümü

Okumaya Devam Et

RUSYA

G7, Rus petrolüne uygulanan tavan fiyatı sıkılaştırmayı planlıyor

Yayınlanma

G7 ülkeleri, Rusya’ya yönelik petrol yaptırımlarını sıkılaştırmayı değerlendiriyor. Bloomberg‘in konuya aşina kaynaklara dayandırdığı haberine göre, Rus menşeli petrolün varil başına 60 dolar olan mevcut tavan fiyatının 40 dolara indirilmesi gündemde.

Bu adım, Rusya’nın enerji gelirlerini azaltmayı ve Ukrayna’daki savaşını finanse etme kapasitesini sınırlamayı hedefliyor.

Mevcut tavan fiyat uygulaması, varil başına 60 doların üzerindeki Rus petrolüne Batı sigortası sağlamıyor. Bu sınırı aşarak ticaret yapan şirketler ise ikincil yaptırımlarla karşı karşıya kalma riski taşıyor.

Tavan fiyatın 40 dolara düşürülmesi, Brent petrolünün mevcut fiyatının yüzde 45 altında ve Rusya’nın Ural petrolünün Karadeniz ve Baltık Denizi limanlarında satıldığı fiyatın üçte bir oranında daha düşük olacak.

G7 ülkeleri, tavan fiyat uygulamasını Aralık 2022’de yürürlüğe koymuştu. Ancak, bu uygulamanın Rusya’nın petrol gelirlerini ne ölçüde etkilediği konusunda farklı görüşler bulunuyor.

Enerji ve Temiz Hava Araştırma Merkezi (CREA) uzmanlarına göre, mevcut tavan fiyat, Rus petrol ihracatının sadece yüzde 20’sini kapsıyor. Petrolün yüzde 80’i ise yaklaşık 800 gemiden oluşan “gölge filo” tarafından taşınıyor. Bu durum, yaptırımların etkinliğini azaltıyor.

Daha sert yaptırımlar arasında denetimlerin artırılması da bulunuyor. Estonya Başbakanı Kristen Michal, sigortasız tankerlerin alıkonulması gibi önlemlerin düşünüldüğünü belirtti.

Brookings Enstitüsü’nden kıdemli araştırmacı Robin Brooks ise petrol fiyat tavanındaki radikal bir düşüşün Rusya’yı mali krize sürükleyebileceğini ifade etti. CREA uzmanları, 60 dolarlık tavan fiyatın 2024’ün başından bu yana Rusya ekonomisini 4 milyar avrodan mahrum bıraktığını ve 30 dolara düşürülmesinin aylık 2,4 milyar avro kayba yol açacağını hesaplıyor.

ABD, Rusya’nın petrol endüstrisine ‘İran tarzı’ yaptırımlar planlıyor

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English