Almanya Şansölyesi Olaf Scholz 24 Haziran Pazartesi günü yaptığı açıklamada AB ve Çinli müzakerecilerin, Avrupa’nın Çinli otomobil üreticilerine uygulayacağı gümrük vergilerinin yürürlüğe gireceği 4 Temmuz’dan önce elektrikli araç (EV) tarifeleri konusunda bir anlaşmaya varacakları umudunu dile getirdi.
Avrupa Komisyonu 12 Haziran’da AB’nin Çin’de üretilen elektrikli otomobillere %17,4 ila %38,1 oranında ek gümrük vergisi uygulayacağını duyurmuş, bu da Pekin’in misilleme tehditlerine yol açmıştı.
Bir Komisyon sözcüsü Euractiv’e yaptığı açıklamada, Komisyon Başkan Yardımcısı Valdis Dombrovskis ve Çin Ticaret Bakanı Wang Wentao’nun, ek gümrük vergilerinin devreye girmesini önleyecek bir anlaşmaya varma umuduyla ticaret müzakerelerini başlatmak üzere cumartesi günü telefonda görüştüklerini doğruladı.
Komisyon sözcüsü Olof Gill Euractiv’e yaptığı açıklamada, “İki taraf gerçekler temelinde ve DTÖ kurallarına tam saygı çerçevesinde hareket etme konusunda mutabık kaldı,” dedi.
“AB tarafı, soruşturmanın müzakere edilmiş herhangi bir sonucunun, zarar verici sübvansiyonu ele almada etkili olması gerektiğini vurguladı,” diyen Gill, “iki tarafın önümüzdeki haftalarda her düzeyde temaslarda bulunmaya devam edeceğini” de sözlerine ekledi.
Komisyon, Avrupa pazarında “ağır çarpıklıklara” yol açtığına inandığı farklı Çinli veya Çin merkezli otomobil üreticilerinin aldığı devlet sübvansiyonlarının seviyelerine ilişkin dokuz aylık soruşturmasının sonuçlarına dayanarak Çin elektrikli araçlarına yönelik ön tarifeleri açıklamıştı.
Nihai vergi kararı kasımda
Alman sanayicilerinin oluşturduğu lobi örgütü BDI tarafından 24 Haziran Pazartesi günü düzenlenen bir etkinlikte konuşan Scholz, iki tarafın görüşmelere başladığını duyurmasını memnuniyetle karşıladı.
Scholz, “Elbette sektörümüzü adil olmayan ticaret uygulamalarından, ideal olarak karşılıklı mutabık kalınan çözümlerle korumamız gerekiyor. Bu nedenle Komisyon’un Çin tarafına devam eden anti-sübvansiyon davasında daha fazla görüşme teklif etmesi iyi bir şey,” dedi.
Scholz, “bu konuda çok ısrarcı olduğunu ve Komisyon başkanıyla da bu konuyu çok dikkatli bir şekilde görüştüğünü” sözlerine ekledi.
4 Temmuz’a kadar hâlâ biraz zaman olduğunu hatırlatan Alman lider, “Ancak bu noktada Çin tarafından da ciddi bir hareket ve ilerlemeye ihtiyacımız olduğu açıktır,” dedi.
4 Temmuz’da AB’nin ön gümrük vergileri uygulanmaya başlayacak, yani şirketlerin gümrük vergileri için belirli bir meblağı bir kenara koymaları gerekecek. Fakat tarifelere ilişkin nihai kararın kasım ayına kadar alınması bekleniyor.
Yeşil bakan Habeck Çin’i yatıştırıyor
Alman medyasına göre iki blok arasında cumartesi günü yapılan telefon görüşmeleri, Almanya Ekonomi Bakanı Robert Habeck’in (Yeşiller) Çin’e resmi bir ziyarette bulunduğu ve Wang ile de bir araya geldiği sırada gerçekleşti.
Pazartesi günü BDI konferansında Scholz’un ardından konuşan Habeck, elektrikli araçlarla ilgili anlaşmazlığın uluslararası ticaret ilişkilerinde daha genel olarak neyin tehlikede olduğunu gösterdiğini söyledi.
Habeck, “Bu mesele, ‘sana hiçbir şey vermeyeceğim’ sarmalına kapılmamanın […] ne kadar önemli olduğunu vurguluyor, çünkü sonunda herkes kaybedecek,” dedi.
Habeck, “Çin tarafı, Avrupa Birliği’nin, Batı’nın, bir tür emperyal duruşun devamı olarak, başarılı Çin mallarının pazarımıza girmesini istemediğine kesinlikle inanıyor; bunu sadece söylemiyorlar, kesinlikle inanıyorlar,” iddiasında bulundu.
Bakandan Brüksel’deki mevkidaşlarına eleştiri
Habeck buna karşılık, Brüksel’deki mevkidaşlarının Çin’in “pazarımıza daha iyi ürünler getirmek istemediğine, bunun yerine damping teklifleriyle pazarımızı ve dolayısıyla refahımızı ve endüstrilerimizi kasıtlı olarak yok ettiğine” inanma eğiliminde olduğunu savundu.
Cumartesi günü Alman devlet kanalı ARD’ye verdiği bir mülakatta Habeck, görüşmelerin duyurulmasını “iyi bir ilk adım” olarak nitelendirmiş ve “önceki günlerde ve haftalarda bunun mümkün olmadığını” sözlerine eklemişti.
Habeck, Avrupa Komisyonu’nun ön tarifeleri açıklarken zaten bir anlaşma müzakere etme isteğini vurgulamasına rağmen, Çin tarafıyla iletişimin o zamandan beri çoğunlukla “basın yoluyla” gerçekleştiğini söyledi.
Bakana göre artık ilk müzakereler için somut bir zaman çizelgesi var.
Almanya, Çin tarafının olası misilleme önlemlerinin ihracat ağırlıklı sanayisini vurabileceğinden korktuğu için en başından beri bir anlaşma müzakere etmeye özellikle hevesli.
BDI Başkanı Siegfried Russwurm ise, “bugün ile 4 Temmuz ve sonrası arasında ticaret savaşına yaklaşan bir tırmanışa girmediğimiz sürece, zaten bir şeyler kazanılmış olacağını” söyledi.