Asya
Çin, ASEAN ile yaşadığı harita krizinde ‘dış müdahale’ vurgusu yaptı

Güney Çin Denizi’nde artan gerilimlerin ortasında Çin, Tokyo, Seul ve ASEAN’ı “yeni bir soğuk savaşa karşı çıkmaya” ve Pekin’le olan farklılıklarını yönetmeye çağırdı.
Çarşamba günü Cakarta’daki ASEAN zirvesinde konuşan Çin Başbakanı Li Qiang, uluslar arasındaki anlaşmazlık ve ihtilafların bazen yanlış anlamalardan ya da algılanan çıkar çatışmalarından kaynaklandığını, diğer zamanlarda ise – ABD’ye üstü kapalı bir gönderme yaparak – “bazı yersiz dış müdahalelerden” kaynaklandığını söyledi.
Li, bu yorumları Güneydoğu Asya Ülkeleri Birliği üyesi ülkelerin yanı sıra Çin, Japonya ve Güney Kore liderleri arasında düzenlenen bir toplantıda yaptı.
ASEAN’ın bu yılki dönem başkanı Endonezya Devlet Başkanı Joko Widodo da, Güneydoğu Asya ve Çin için “karşılıklı yarar sağlayan somut işbirliği” gerçekleştirilmesi gerektiğini vurguladı.
Widodo, “Bu ancak birbirimize güvenirsek yapılabilir, ki bu da elbette tüm taraflarca inşa edilmeli ve sürdürülmelidir” diye ekledi.
Çinli Başbakan Li, ASEAN+3 zirvesinde yaptığı konuşmada “Önemli olan hepimizin sorunlarla yüzleşmesi, yanlış anlamaları ortadan kaldırması ve farklılıklarımızı yönetmesidir” dedi.
Bölgedeki diğer liderlere de “Şu anda taraf tutmaya, blok çatışmalarına ve yeni bir soğuk savaşa karşı çıkmak çok önemli” dedi.
Bazı politikacılar ve uzmanlar Washington ve Pekin arasında tırmanan rekabeti yeni bir soğuk savaş olarak nitelendiriyor.
Asya’daki pek çok ülke ise, iki güç arasında yoğunlaşan rekabet sırasında kendilerini arada kalmış hissediyor.
Çin ekonomisi büyürse, bölge için de fırsat yaratır
Çin’in 2 numaralı yetkilisi Li, ülkenin 2023 yılı için belirlediği yıllık %5’lik ekonomik büyüme hedefine ulaşma yolunda ilerlediğini belirterek, bunun bölgedeki ve dünyadaki diğer ekonomiler için daha fazla fırsat yaratacağını kaydetti.
Li, “Barış ve refah varsa bundan hepimiz faydalanırız, kargaşa ve kaos varsa bundan hepimiz zarar görürüz” dedi.
Çarşamba günü Çin ve ASEAN arasında yapılan ayrı bir toplantıda Li, Pekin ve 10 üyeli bloğun son on yılda “daha sıkı” siyasi karşılıklı güven inşa ettiklerini, güvenlik alanındaki işbirliklerini derinleştirdiklerini ve bölgesel istikrarı korumak için “daha pratik” adımlar attıklarını söyledi.
Li, “Doğru yola bağlı kalmaya devam ettiğimiz sürece, gelecekte hangi fırtınalardan geçersek geçelim, Çin ve ASEAN arasındaki işbirliği kırılmaz, istikrarlı ve geniş kapsamlı olacaktır” dedi.
Başbakan Li, Çin’in 2026’da sona erecek beş yıllık dönemde ASEAN ülkelerinden 150 milyar ABD doları değerinde tarım ürünü ithal etme hedefine ulaşma konusunda beklenenden daha hızlı ilerlediğini ve şu ana kadar 55 milyar ABD dolarından fazla alım yapıldığını söyledi.
Çin gümrük verilerine göre, Çin’in en büyük ticaret ortağı olan ASEAN’a ihracatı yılın ilk yedi ayında bir yıl öncesine göre dolar bazında %2 gerilerken, ithalat %6,3 oranında düştü.
Güney Çin Denizi anlaşmazlığı
Çin ile olan ekonomik bağlarına rağmen ASEAN üyeleri dünyanın ikinci büyük ekonomisi ile başta Güney Çin Denizi olmak üzere bir dizi anlaşmazlıkla karşı karşıya. Çin, zengin balıkçılık alanlarına sahip olan ve önemli bir ticaret rotası haline gelen sularda birçok Güneydoğu Asya ülkesi ile çakışan hak iddialarına sahip.
Çin geçen hafta Güney Çin Denizi’nin tartışmalı bölgelerinde hak iddia eden yeni bir harita yayınlayarak aralarında Endonezya, Malezya ve Filipinler’in de bulunduğu ASEAN komşularının tepkisini çekmişti.
Pekin’in Tokyo ve Seul ile ilişkileri ise, komşularının ABD’ye giderek daha fazla yönelmesi ve Çin’in bundan duyduğu rahatsızlığı dile getirmesiyle düşük bir seviyede seyrediyor.
Bu arada üst düzey bir Japon hükümet yetkilisi, Japonya Başbakanı Fumio Kishida’nın zirve toplantıları çerçevesinde Çin Başbakanı Li Qiang ile kısa bir görüşme yaptığını söyledi.
Li’nin Mart ayında göreve gelmesinden bu yana iki lider ilk kez yüz yüze görüşmüş oldu.
İki liderin Fukuşima Daiichi nükleer santralinden Pasifik Okyanusu’na salınan atık su konusunu görüştüğü kaydedildi.
Asya
JPMorgan CEO’su Çin’le ‘ilişkilerini derinleştireceğini’ açıkladı

JPMorgan CEO’su Jamie Dimon, Pekin’in en üst düzey ticaret müzakerecisi de dahil olmak üzere Çinli üst düzey yetkililerle yaptığı toplantı sonrası, bankanın Çin ile ilişkilerini “derinleştireceğini” taahhüt etti.
Toplantılar, Pekin ve Washington’un ticaret geriliminin belirgin bir şekilde azalmasıyla 90 gün boyunca karşılıklı gümrük vergilerini yüzde 115 oranında düşürme konusunda anlaşmasından birkaç hafta sonra gerçekleşti. Dimon’un açıklamaları, ABD ile Çin arasındaki gerginliğin azaldığının bir başka işareti olarak görülebilir.
Xinhua haber ajansına göre, ticaret müzakerecisi ve başbakan yardımcısı He Lifeng ile yaptığı görüşmede Dimon, ABD’li bankanın Çin’in sermaye piyasalarıyla “ilişkilerini derinleştireceğini” ve anakaradaki çok uluslu şirketlere ve Çinli şirketlerin yurtdışı gelişimine yardımcı olacağını söyledi.
Xinhua’nın haberine göre, He Lifeng, Çin’in ABD şirketlerinin “Çin-ABD ekonomik ve ticari ilişkilerinin sağlıklı, istikrarlı ve sürdürülebilir gelişimine katkıda bulunmaya devam etmesini” istediğini söyledi.
Bu hafta Şanghay’da yıllık konferansını düzenleyen Dimon, cuma günü Çin Uluslararası Ticaretin Teşviki Konseyi Başkanı Ren Hongbin ile bir araya geldi.
Devlet medyasında yer alan habere göre, iki taraf “Çin ve ABD iş dünyası arasındaki alışverişin teşvik edilmesi ve finansal yatırım alanındaki işbirliğinin derinleştirilmesi” konusunda görüş alışverişinde bulundu.
Pekin, Washington ile siyasi ilişkilerin kötüleştiği bir dönemde, ABD’nin önde gelen iş insanlarını sürekli olarak kendine çekmeye çalıştı. Apple CEO’su Tim Cook ve yatırımcı Ray Dalio, mart ayında Çin’in başkentinde düzenlenen bir konferansa katıldı. İkili, He Lifeng ile de görüştü.
ABD’nin ikinci başkanlık döneminde gümrük vergilerinin artması ve gerginliğin tırmanmasıyla ABD şirketleri Çin’de dikkatli davranmak zorunda kaldı.
Calvin Klein ve Tommy Hilfiger’in sahibi PVH, bu yılın başlarında Çin anakarasındaki özel kuruluşlar listesine eklendi. Bu, Çin’de önemli faaliyetleri olan bir şirketin ilk kez bu listeye alınması oldu. Walmart ise tedarikçilere fiyat indirmeleri için baskı yaptığı iddiaları üzerine yetkililer tarafından çağırıldı.
ABD’li finans şirketleri, 2020’de ortak girişimler aracılığıyla faaliyet göstermek yerine işlerini tamamen kendilerine ait hale getirmelerine izin veren ticaret anlaşmasına rağmen, anakarada zorluklar yaşadı.
JPMorgan, Çin’deki menkul kıymetler işinin yanı sıra, 2020’de anakarada kendi vadeli işlem işine sahip ilk yabancı şirket oldu ve 2023’te varlık yönetimi ortak girişiminin tam mülkiyetini aldı.
Dimon, geçen yıl Şanghay’da düzenlenen aynı konferansta kapalı kapılar ardında yaptığı konuşmada, bankasının Çin’deki işlerinin bir kısmının “uçurumdan düştüğünü” söyledi. Yeni düzenlemelerle birlikte yeni halka arzlar önemli ölçüde azalırken, sınır ötesi birleşme ve satın almalar da durma noktasına geldi.
Bu yıl konferansa katılan bir kişi, Dimon’un Çin’e ilişkin tonunun “iyimser” olduğunu ve ülkenin teknoloji alanındaki gelişmelerine atıfta bulunduğunu söyledi.
JPMorgan yorum yapmaktan kaçındı.
Asya
Çinli BYD, Avrupa’da Tesla’dan daha fazla elektrikli araç sattı

BYD, Avrupa’da ilk kez Tesla’dan daha fazla elektrikli araç satarak, Çinli grubun yurtdışı pazarlara açılma çabalarında bir dönüm noktası oldu.
Otomotiv veri istihbarat şirketi Jato Dynamics’in araştırmasına göre, BYD geçen ay Avrupa’da 7.231 adet tam elektrikli otomobil satarken, Tesla’nın satışları 7.165 adet olarak gerçekleşti. Böylece BYD 28 Avrupa ülkesinde ilk kez Tesla’dan daha fazla elektrikli araç satmış oldu.
Jato Dynamics’in küresel analisti Felipe Munoz, “Bu, Avrupa otomobil pazarı için bir dönüm noktasıdır, özellikle Tesla’nın yıllardır Avrupa batarya elektrikli araç pazarında lider olduğunu ve BYD’nin Norveç ve Hollanda dışında resmi olarak faaliyetlerine 2022’nin sonlarında başladığını düşünürsek,” dedi.
Bu arada Avrupa’da elektrikli araç kayıtları nisanda yüzde 28 artarken, Alman otomobil üreticisi Volkswagen’in elektrikli otomobil satışlarının da nisanda yüzde 61 artması dikkati çekti.
Tesla satışları yılbaşından bu yana Avrupa’da büyük bir düşüş yaşarken, Financial Times’a göre analistler bu düşüşün esas olarak CEO Elon Musk’ın bölgesel siyasete ağır müdahalelerine duyulan tepkiden mi yoksa yaşlanan ürün portföyünden mi kaynaklandığı konusunda ikiye bölünmüş durumdaydı.
Deutsche Bank analisti Edison Yu bir notunda, “Rakamların ötesinde, Elon Musk’ın siyasi faaliyetleri nedeniyle Batı Avrupa’da ve ABD veya Kanada’daki ceplerde bir miktar marka hasarı yaşandığını ve bunun da talebe zarar verdiğini hissediyoruz” dedi.
Diğer yandan, şirket kısa süre önce Trump’ın gümrük vergilerinin kendisini de ABD’ye karşı misilleme gümrük vergilerinin hedefi haline getirebileceği ve Amerika’da araç üretmenin maliyetini artırabileceği uyarısında bulunmuştu.
Asya
Japon şirketleri, ABD’nin gümrük vergilerinden 28 milyar dolarlık darbe alabilir

Japonya’nın en büyük şirketleri, Trump yönetimi tarafından planlanan gümrük vergilerinin yıllık karlarını on milyarlarca dolar azaltabileceğini ve ABD’de bir resesyon olması durumunda etkisinin daha da büyük olabileceğini açıkladı. Financial Times‘ın mevcut tam yıl kazanç sezonundaki şirket tahminlerine dayanan hesaplamalarına göre, Japon devleri Toyota, Sony ve Mizuho gibi şirketler toplamda 4 trilyon yen (27,6 milyar dolar) kadar zarar görebilir.
“Aşırı belirsizlik” gerekçesiyle tahminlerde bulunmayı reddeden birçok şirket ve henüz raporlarını açıklamayanlar da olduğu için bu rakam daha da yükselebilir.
Analistler, önde gelen sanayi gruplarının yöneticilerinin gümrük vergilerinin büyük bir etki yaratacağını bildirmeleriyle, ülkenin müzakerecileri üzerinde vergilerin düşürülmesi için bir anlaşma sağlanması yönündeki baskıların arttığını belirtiyor.
Nikkei Asia‘nın edindiği bilgiye göre, Japonya’nın baş müzakerecisi Ryosei Akazawa, Trump yönetiminin muhataplarıyla üçüncü tur görüşmeler için cuma günü ABD’ye gidiyor. Bu ay dördüncü ziyaretin de yapılması düşünülüyor.
Japonya’nın Ekonomi ve Maliye Bakanı Akazawa, tarifelerin yeniden değerlendirilmesini, başka bir deyişle kaldırılmasını şiddetle talep eden tutumumuzda herhangi bir değişiklik yok” dedi.
Japon otomobil şirketleri ile çelik ve alüminyum üreticileri, ABD’nin ithalatına uygulanan %25’lik gümrük vergisine tabi iken, diğer sektörlerde ise Başkan Donald Trump’ın “karşılıklı” gümrük vergileri kapsamında ürünlerine %24’lük vergi uygulanıyor.
En çok otomotiv endüstrisi etkilendi
Japonya’nın en büyük ihracat sektörü olan otomotiv endüstrisi, bu vergilerden en çok etkilenen sektör. 2023 yılında Japonya, ABD’ye 40 milyar dolardan fazla değerde 1,5 milyon araç sevk etti. Otomobil üreticileri, gümrük vergilerinden de etkilenen Meksika ve Kanada’dan ABD’ye çok sayıda araç ve parça sevk ediyor.
Honda’nın CEO’su Toshihiro Mibe, “Gümrük vergisi politikalarının etkisi çok büyük” dedi. Honda, 650 milyar yen (4,5 milyar dolar) ek maliyet öngörerek 2030 yılına kadar yatırım planlarını 3 trilyon yen (20 milyar dolar) azaltarak 7 trilyon yene düşürdü.
Toyota, nisan ve mayıs aylarında 1,2 milyar dolarlık bir etki öngörerek en çok etkilenen şirket oldu.
Kazançlar, ABD’de üretimi yerelleştirme yönündeki on yıllardır süren çabalara ve birçok şirketin potansiyel zararı rakamlarla ifade etmemesine rağmen, Japonya’nın geri kalanında da büyük kırılganlıklar olduğunu ortaya koydu.
Hala US Steel’i 15 milyar dolara satın almaya çalışan ve gümrük vergilerinin etkisini tahmin etmeyi reddeden Nippon Steel’in başkanı Tadashi Imai, vergilerin “dolaylı etkiler de dahil olmak üzere, yurt içi ve yurt dışı çelik endüstrisi üzerinde muazzam bir etki yaratmasının beklendiğini” söyledi.
Birçok şirket, fiyatları artırarak veya üretimin daha fazlasını ABD’ye kaydırarak etkiyi hafifletmek için önlemler alabileceklerini belirtti.
Yıllardır rekabetçi fiyatlı ekskavatörleri nedeniyle Trump’ın öfkesinin hedefi olan Komatsu’nun başkanı Takuya Imayoshi, “Orta ve uzun vadede, ürün tedarik kaynağını değiştirmek ve gümrük vergilerinin etkisini azaltmak için daha verimli hale gelmek istiyoruz” dedi.
Japon ekonomisine darbe
Gümrük vergilerinin uzun süre devam etmesi, muhtemelen çok daha büyük bir mali darbe anlamına gelecektir. Birçok şirketin yöneticileri, uygulamadaki dalgalanma ve belirsizlik nedeniyle güvenilir bir tahminde bulunamayacaklarını belirtti.
Japonya ekonomisinin daha da kötüye gitme riski de var. Cuma günü açıklanan rakamlara göre, ABD’nin gümrük vergileri ihracat rakamlarına yansımaya başlamadan önce bile, Japonya’nın Ocak-Mart döneminde GSYİH’si bir önceki çeyreğe göre negatif oldu.
Analistler, bu rakamın genel olarak piyasa beklentileriyle uyumlu olmakla birlikte, yıllık bazda %0,7’lik çeyrek daralmasının ekonominin kırılganlığını ortaya koyduğunu belirtti.
Japonya’nın ABD ile ticaret müzakereleri ilk ivmesini kaybetmiş görünüyor ve şirket yöneticileri hükümeti anlaşmaya varmak için çabalarını hızlandırmaya çağırıyor.
Nissan CEO’su Ivan Espinosa, “Dürüst olmak gerekirse, daha hızlı hareket etmelerini bekliyorum” dedi. “Mümkün olan en kısa sürede netlik kazanmamız gerekiyor” diye ekled.
Akazawa, nisan ortasında ABD ile ilk tur müzakereleri, bu ayın başında ise ikinci tur müzakereleri gerçekleştirmiş ve Hazine Bakanı Scott Bessent dahil olmak üzere yetkililerle bir araya gelmişti. İki taraf, ayın sonlarında yoğun görüşmeler yapma konusunda mutabık kalmıştı.
-
Görüş2 hafta önce
“Ölüm denir mi hiç öylesine?”
-
Amerika2 hafta önce
Zuckerberg ve AI terapistler: Aklınıza mukayyet olun!
-
Görüş2 hafta önce
Hindistan-Pakistan gerilimi: Geleneksel ve sınırlı bir askerî güç gösterisi oyunu
-
Amerika2 gün önce
İki İsrail elçiliği çalışanını öldüren Elias Rodriguez manifesto yazmış
-
Dünya Basını2 hafta önce
Batı’nın Gazze sessizliği
-
Söyleşi2 hafta önce
‘Alman medyası hükümetin halkla ilişkiler departmanı gibidir’
-
Rusya2 hafta önce
Putin’in tarihi 9 Mayıs konuşması: “Muzaffer halka şan olsun!”
-
Asya2 hafta önce
Güney Kore cumhurbaşkanlığı seçimleri kampanyasını başlattı