Bizi Takip Edin

ASYA

Çin, ASEAN ile yaşadığı harita krizinde ‘dış müdahale’ vurgusu yaptı

Yayınlanma

Güney Çin Denizi’nde artan gerilimlerin ortasında Çin, Tokyo, Seul ve ASEAN’ı “yeni bir soğuk savaşa karşı çıkmaya” ve Pekin’le olan farklılıklarını yönetmeye çağırdı.

Çarşamba günü Cakarta’daki ASEAN zirvesinde konuşan Çin Başbakanı Li Qiang, uluslar arasındaki anlaşmazlık ve ihtilafların bazen yanlış anlamalardan ya da algılanan çıkar çatışmalarından kaynaklandığını, diğer zamanlarda ise – ABD’ye üstü kapalı bir gönderme yaparak – “bazı yersiz dış müdahalelerden” kaynaklandığını söyledi.

Li, bu yorumları Güneydoğu Asya Ülkeleri Birliği üyesi ülkelerin yanı sıra Çin, Japonya ve Güney Kore liderleri arasında düzenlenen bir toplantıda yaptı.

ASEAN’ın bu yılki dönem başkanı Endonezya Devlet Başkanı Joko Widodo da, Güneydoğu Asya ve Çin için “karşılıklı yarar sağlayan somut işbirliği” gerçekleştirilmesi gerektiğini vurguladı.

Widodo, “Bu ancak birbirimize güvenirsek yapılabilir, ki bu da elbette tüm taraflarca inşa edilmeli ve sürdürülmelidir” diye ekledi.

Çinli Başbakan Li, ASEAN+3 zirvesinde yaptığı konuşmada “Önemli olan hepimizin sorunlarla yüzleşmesi, yanlış anlamaları ortadan kaldırması ve farklılıklarımızı yönetmesidir” dedi.

Bölgedeki diğer liderlere de “Şu anda taraf tutmaya, blok çatışmalarına ve yeni bir soğuk savaşa karşı çıkmak çok önemli” dedi.

Bazı politikacılar ve uzmanlar Washington ve Pekin arasında tırmanan rekabeti yeni bir soğuk savaş olarak nitelendiriyor.

Asya’daki pek çok ülke ise, iki güç arasında yoğunlaşan rekabet sırasında kendilerini arada kalmış hissediyor.

Çin ekonomisi büyürse, bölge için de fırsat yaratır

Çin’in 2 numaralı yetkilisi Li, ülkenin 2023 yılı için belirlediği yıllık %5’lik ekonomik büyüme hedefine ulaşma yolunda ilerlediğini belirterek, bunun bölgedeki ve dünyadaki diğer ekonomiler için daha fazla fırsat yaratacağını kaydetti.

Li, “Barış ve refah varsa bundan hepimiz faydalanırız, kargaşa ve kaos varsa bundan hepimiz zarar görürüz” dedi.

Çarşamba günü Çin ve ASEAN arasında yapılan ayrı bir toplantıda Li, Pekin ve 10 üyeli bloğun son on yılda “daha sıkı” siyasi karşılıklı güven inşa ettiklerini, güvenlik alanındaki işbirliklerini derinleştirdiklerini ve bölgesel istikrarı korumak için “daha pratik” adımlar attıklarını söyledi.

Li, “Doğru yola bağlı kalmaya devam ettiğimiz sürece, gelecekte hangi fırtınalardan geçersek geçelim, Çin ve ASEAN arasındaki işbirliği kırılmaz, istikrarlı ve geniş kapsamlı olacaktır” dedi.

Başbakan Li, Çin’in 2026’da sona erecek beş yıllık dönemde ASEAN ülkelerinden 150 milyar ABD doları değerinde tarım ürünü ithal etme hedefine ulaşma konusunda beklenenden daha hızlı ilerlediğini ve şu ana kadar 55 milyar ABD dolarından fazla alım yapıldığını söyledi.

Çin gümrük verilerine göre, Çin’in en büyük ticaret ortağı olan ASEAN’a ihracatı yılın ilk yedi ayında bir yıl öncesine göre dolar bazında %2 gerilerken, ithalat %6,3 oranında düştü.

Güney Çin Denizi anlaşmazlığı

Çin ile olan ekonomik bağlarına rağmen ASEAN üyeleri dünyanın ikinci büyük ekonomisi ile başta Güney Çin Denizi olmak üzere bir dizi anlaşmazlıkla karşı karşıya. Çin, zengin balıkçılık alanlarına sahip olan ve önemli bir ticaret rotası haline gelen sularda birçok Güneydoğu Asya ülkesi ile çakışan hak iddialarına sahip.

Çin geçen hafta Güney Çin Denizi’nin tartışmalı bölgelerinde hak iddia eden yeni bir harita yayınlayarak aralarında Endonezya, Malezya ve Filipinler’in de bulunduğu ASEAN komşularının tepkisini çekmişti.

Pekin’in Tokyo ve Seul ile ilişkileri ise, komşularının ABD’ye giderek daha fazla yönelmesi ve Çin’in bundan duyduğu rahatsızlığı dile getirmesiyle düşük bir seviyede seyrediyor.

Bu arada üst düzey bir Japon hükümet yetkilisi, Japonya Başbakanı Fumio Kishida’nın zirve toplantıları çerçevesinde Çin Başbakanı Li Qiang ile kısa bir görüşme yaptığını söyledi.

Li’nin Mart ayında göreve gelmesinden bu yana iki lider ilk kez yüz yüze görüşmüş oldu.

İki liderin Fukuşima Daiichi nükleer santralinden Pasifik Okyanusu’na salınan atık su konusunu görüştüğü kaydedildi.

ASYA

Xi ve Tokayev Trans-Hazar Uluslararası Ulaşım Rotası’nın açılışına katıldı

Yayınlanma

Şanghay İşbirliği Örgütü (ŞİÖ) 24. Devlet Başkanları Konseyi Toplantısı ve Kazakistan’a bir devlet ziyareti için salı günü Astana’ya varan Çin Devlet Başkanı Xi Jinping görüşmelerini sürdürüyor.

Çin lideri Xi Jinping ve Kazakistan Devlet Başkanı Kasım Cömert Tokayev çarşamba günü Astana’da Trans-Hazar Uluslararası Taşımacılık Güzergahı’nın (TITR) açılış törenine video bağlantısı aracılığıyla birlikte katıldılar.

Kuşak ve Yol Girişimi boyunca hayati bir düğüm noktası olan Orta Koridor, Kazakistan’dan geçerek Rusya üzerinden geçen geleneksel kuzey rotalarına bir alternatif sunuyor. Bu koridorun, malların dünyanın başlıca ekonomik merkezleri arasında verimli bir şekilde taşınmasını kolaylaştırmak için karayolu, demiryolu ve denizyolu altyapısını bir araya getirmesi hedefleniyor.

Çin’in Global Times gazetesi, Xi’nin COVID-19 salgınının başlamasından bu yana 2022’de ilk yurtdışı ziyaretini gerçekleştirdiği ve 2013’te Kuşak ve Yol Girişimi’nin (BRI) önemli bir bileşeni olan İpek Yolu Ekonomik Kuşağı’nı önerdiği Kazakistan’a yapılan ziyaretin, iki ülke arasında “devlet başkanı diplomasisi öncülüğünde inşa edilen sağlam ikili ilişkilerin ve yüksek düzeydeki siyasi güvenin altını çizdiğini” ve Orta Asya bölgesinin Çin’in dış politikası için büyük önem taşıdığını yazdı.

Bu yıl Çin ve Kazakistan arasında diplomatik ilişkilerin kurulmasının 32. yıldönümü olması nedeniyle, ziyaretin gelecekteki ikili ve bölgesel kapsamlı işbirliği modelleri için bir plan çizeceğini belirten gazete, bölgesel güvenliğin ortaklaşa korunmasının yanı sıra ŞİÖ ve BRI çerçeveleri altında insanlar arası değişimin kolaylaştırılması gibi daha fazla işbirliği için çok çeşitli alanlar olduğunu vurguladı.

Global Times’a göre, Çin ile Kazakistan ve Orta Asya bölgesi arasında gelişen bağlar, ŞİÖ işbirliğinin savunduğu tarzda, medeniyetlerin çeşitliliğine saygı duyan ve ortak kalkınma arayışında olan yeni bir uluslararası ilişkiler türü inşa etmek için bir model oluşturabilir.

Gazete, bazı Batılı ülkelerin Orta Asya ekonomilerinin gerçek taleplerini göz ardı ederek sadece kıtadaki etkilerini artırmak ve bölgedeki diğer katılımcıları dışlamak için baskıyı artırdıklarını ve bölgede jeopolitik sıfır toplamlı zihniyet peşinde koştuklarını söyledi.

Xi salı günü yaptığı yazılı açıklamada Çin ve Kazakistan’ın benzersiz bir kalıcı kapsamlı stratejik ortaklık kurduğunu söyledi. Xi söz konusu açıklamayı başkent Astana’ya varışında yaptı.

Xi ayrıca salı günü Kazak medyasında yayınlanan imzalı bir makalede Çin-Kazakistan işbirliğinin başarılarını selamladı. Xi, Kazakistan Cumhurbaşkanı Kasım Cömert Tokayev ile daha yakın Çin-Kazakistan işbirliği için ileriye dönük bir yol planlamak ve ikili ilişkilerin ve ŞİÖ’nün daha da büyümesi için yeni bir plan çizmek üzere görüşmeyi dört gözle beklediğini söyledi.

Orta Asya genelinde, Çin’in diğer dört bölge ülkesiyle olan işbirlikleri de ivme kazanıyor. Gümrük verilerine göre Çin’in Tacikistan ile ikili ticareti geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 53,5 artarak 3,93 milyar dolara ulaştı ve yeni bir rekor kırdı. Çin Dışişleri Bakanlığı pazar günü yaptığı açıklamada, Çin liderinin Tacikistan Cumhurbaşkanı İmamali Rahman’ın daveti üzerine Tacikistan’a bir devlet ziyareti gerçekleştireceğini duyurdu.

Çin’in Kazakistan Büyükelçisi Zhang Xiao, “Çin, ŞİÖ zirvesini beş Orta Asya ülkesiyle işbirliği ve koordinasyonu güçlendirmek, karşılıklı yarar sağlayan işbirliğini derinleştirmek ve adil çok kutuplu bir dünya ve kapsayıcı küreselleşmeyi savunmak için bir fırsat olarak kullanmaya isteklidir” açıklamasını yaptı.

Okumaya Devam Et

ASYA

Endonezya, elektrikli araç hedefleri için ilk batarya tesisini açtı

Yayınlanma

Endonezya’nın ilk batarya tesisi çarşamba günü kapılarını açarak ülkenin elektrikli araç ekosistemi geliştirme çabalarında önemli bir kilometre taşını işaret etti.

Batı Cava eyaletinin Karawang kentindeki tesis, Güney Koreli akü üreticisi LG Energy Solution ile otomobil üreticisi Hyundai Motor’un ortak girişimi olan ve aynı zamanda tesisi işletecek olan HLI Green Power tarafından geliştirildi.

Endonezya Yatırım Bakanı Bahlil Lahadalia çarşamba günü düzenlenen açılış töreninde yaptığı açıklamada 2021 yılında yapımına başlanan tesisin en az 1.2 milyar dolara mal olduğunu söyledi. Tesis her yıl 10 Gigawatt-saat pil hücresi üretme kapasitesine sahip ve bu da 150.000 elektrikli otomobile güç sağlamaya yetiyor. Bakan, kapasiteye 20 Gwh ekleyecek 2 milyar dolarlık ikinci bir geliştirme aşamasının planlandığını söyledi ve projenin Hyundai ve LG’nin Endonezya’nın elektrikli araç ekosistemine 11 milyar dolardan fazla yatırım yapma taahhüdünün bir parçası olduğunu sözlerine ekledi.

Lansman törenine katılan Devlet Başkanı Joko Widodo, tesisin Endonezya’yı “elektrikli araç tedarik zincirinde küresel bir oyuncu” haline getireceğini söyledi.

Lansmana katılan Yatırım Bakanı Bahlil Lahadalia da tesisi Güneydoğu Asya’da türünün ilk örneği olarak övdü ve Endonezya’nın batarya hücresi tesisinden araç üretimine kadar tam entegre bir elektrikli araç tedarik zincirine sahip ilk ülke olacağını söyledi.

Yeni açılan tesis Karawang’daki Hyundai otomobil üretim tesisinin yakınında yer alıyor ve burada üretilen pillerin çoğu Hyundai’nin ilk “saf Endonezya” elektrikli otomobili olarak adlandırılan yeni Kona Electric SUV’unda kullanılacak.

Grubun icra kurulu başkanı Euisun Chung törende yaptığı konuşmada, “Hyundai Motor Grubu ve Endonezya’nın işbirliği sadece Asya’da değil, küresel olarak da elektrikli araçların geleceğini belirleyecek” dedi.

Önemli bir akü bileşeni olan nikelde dünyanın en büyük üreticisi olan Endonezya, bu konumunu tedarik zincirinin geniş bir bölümünü kaplayan bir elektrikli araç merkezi haline getirmeyi amaçlıyor. Endonezya 2030 yılına kadar yılda 600.000 elektrikli araç üretmeyi ve Kona Electric’in bu rakamın 50.000’ini oluşturmasını hedefliyor.

Ülkede nikel cevherini pil malzemelerine dönüştüren ve çoğunlukla Çinli şirketler tarafından kontrol edilen birkaç izabe tesisi faaliyet gösteriyor. Ancak Karawang’daki LG-Hyundai tesisi Endonezya’nın ilk batarya hücresi üretim tesisi.

Endonezya’nın ayrıca Çinli batarya devi CATL ile ülkede yaklaşık 6 milyar dolarlık bir elektrikli araç ekosistemi geliştirmek için bir anlaşması var, ancak projenin hayata geçirilmesi yavaş oldu.

Endonezya Ekonomik İşler Koordinasyon Bakanı Airlangga Hartarto’ya göre Cakarta, çoğunlukla Japon otomobil üreticileri tarafından üretilen hibrid otomobillerin geliştirilmesini de teşvik etmek istiyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin, doğal kaynaklara yönelik temel araştırmaları artırma sözü verdi

Yayınlanma

Çin hükümeti, ülkeyi bir “bilim süper gücü” haline getirme hedefini desteklemek için doğal kaynaklarla ilgili çok çeşitli temel araştırmaları destekleme sözü verdi.

Bu hedefler, Doğal Kaynaklar Bakanlığı’nın çarşamba günü resmi sosyal medya hesaplarında yayınladığı temel araştırmaları güçlendirmeye yönelik yeni politika yönergeleri arasında yer alıyor.

Pekin’in üst düzey liderleri geçtiğimiz ay Çin’i 2035 yılına kadar dünyanın önemli bir bilim gücü haline getirme taahhüdünde bulunarak, bilim ve teknolojinin dış ve iç zorluklarla karşı karşıya olan dünyanın ikinci büyük ekonomisi için temel itici güç olacağını kabul ettiler.

Söz konusu taahhüt, Çin ve ABD’nin jeopolitik, ticaret ve teknoloji de dahil olmak üzere çeşitli alanlarda rekabet ettiği bir dönemde geldi. Pekin, Washington’un Çin’in ABD’deki ileri teknolojiye erişimini sınırlamaya yönelik artan çabaları karşısında kilit teknolojilerde kendi kendine yeterli olma sözünü defalarca verdi.

Bakanlık, Dijital Dünya, negatif okyanus emisyon teknolojisi araştırmaları, derin deniz habitatları ve okyanus ve iklim için kesintisiz tahminler gibi büyük uluslararası projelerde yer alarak küresel temel araştırma inovasyon topluluğuyla aktif olarak çalışmayı vaat ediyor.

Çin’in Uluslararası Kıtasal Bilimsel Sondaj Programı, Uluslararası Okyanus Keşif Programı ve ortak laboratuvarlar ve araştırma merkezleri gibi önemli uluslararası bilim programlarına aktif olarak katılacağı ve uluslararası kuruluşlar ile tanınmış bilimsel araştırma kurumlarının Çin’de şube açmalarını destekleyeceği belirtildi.

Bakanlık ayrıca Hong Kong, Makao ve Tayvan’dan bilim insanlarıyla araştırma projeleri üzerinde düzenli değişimleri ve ortak çalışmaları teşvik edecek.

Anakarada bakanlık, stratejik kaynakların mineralizasyon modeli, derin yeryüzü kaynaklarının araştırılması ve kullanılması, derin deniz uçurum sistemlerinin araştırılması ve kutup bölgelerindeki denizlerde kaynak ve çevre güvenliğinin sağlanması gibi doğal kaynaklardaki önemli araştırma yönlerine odaklanmayı taahhüt etti.

Bakanlığın insan kaynaklarına odaklanması, Çin’in doğal kaynaklar alanında bir grup “stratejik” bilim insanı yetiştirme, bilimsel yetenekler için teşvikleri artırma ve araştırmaya odaklanabilmeleri için değerlendirme sistemlerini optimize etme taahhüdünü içeriyor.

Bakanlık, Çin’in kaynaklarının envanterinin çıkarılmasına yardımcı olmak ve coğrafi bilgi güvenliğini artırmak için daha akıllı ölçme ve haritalama araçlarının geliştirilmesi çağrısında bulundu.

Çeşitli peyzajlar da dahil olmak üzere ekolojik sistemlerin daha iyi anlaşılmasını, arazi bozulmasının ve önleme yöntemlerinin belirlenmesini ve karada ve denizdeki felaketleri tespit etmek için modelleme ve erken uyarı sistemlerinin geliştirilmesini istedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English