Çarşamba günü açıklanan yeni verilere göre, Çin’in elektrikli araç ihracatı haziran ayında bir önceki aya göre %13,2 azalarak 86.000 araca geriledi ve Avrupa’nın ticari engelleri artırmasıyla birlikte bu araçlara yönelik direncin arttığına işaret etti.
Çin Otomobil Üreticileri Birliği’ne göre bu düşüş mart ayından bu yana üst üste üçüncü aylık düşüşü işaret ediyor. Sektör grubunun verileri ayrıca haziran ayında bir önceki aya kıyasla toplam otomobil sevkiyatlarında %0,7’lik mütevazı bir büyüme oranı gösterdi.
Çin’in elektrikli araç endüstrisi, haziran ayında Pekin tarafından “haksız” devlet sübvansiyonundan yararlandığı iddia edilen ithalata ek gümrük vergileri açıklayan Avrupa Komisyonu’nun baskısı altında. Ek vergiler 4 Temmuz’da geçici olarak %37.6’ya varan oranlarda teyit edildi.
Avrupa’nın mart ayında, uygun görülmesi halinde vergilerin geriye dönük olarak uygulanabilmesini sağlamak üzere bir gümrük kayıt prosedürü başlatması nedeniyle, gümrük vergileri tehdidinin daha yürürlüğe girmeden ihracatı azalttığı görülüyor.
Birliğe göre, Rusya ve Meksika’dan gelen talep sayesinde Çin’in toplam araç ihracatı haziran ayında yıllık bazda %26,9 artış gösterdi.
İç pazarda, 2024 yılının ilk altı ayında elektrikli araç satışları bir önceki yıla göre %35,1 artarak 4,33 milyon araca ulaştı. İçten yanmalı motorlu (ICE) araçlardan uzaklaşmayı ve iç harcamaları teşvik etmeyi amaçlayan politika desteğiyle desteklenen büyüme, %1,4 artışla 11,25 milyon araca ulaşan toplam araç satışlarını geride bıraktı.
Buna rağmen, elektrikli araç satışlarındaki büyüme geçen yılın ilk yarısında kaydedilen %44,1’lik artışa kıyasla yavaşladı.
Çin, uzun süredir devam eden emlak krizi, azalan ekonomik büyüme ve demografik gerileme nedeniyle iç talep görünümüne ilişkin süregelen endişelerle karşı karşıya. İhracat, ekonomiyi güçlendirmek ve sanayi üretimini absorbe etmek için hayati önem taşımaya devam ediyor ancak bu da Pekin’i ucuz Çin ürünlerinin akınından korkan Batılı ekonomilerle karşı karşıya getiriyor.
Beş yıl süreyle ek elektrikli araç tarifelerinin uygulanıp uygulanmayacağına ilişkin ekim ayında verilecek nihai karar öncesinde Avrupa Komisyonu ile müzakereler devam ediyor. Çin misilleme yapma sözü verdi, davalarla tehdit etti ve anti-damping gerekçesiyle Avrupa’dan konyak ve domuz eti ithalatını soruşturdu.
Analistler, Avrupa vergilerinin yürürlükte kalıp kalmayacağı belirsiz olsa da, artan ticaret gerilimlerinin bir engel teşkil ettiğini ve Çinli otomobil üreticilerini ihracat pazarlarını çeşitlendirmeye itebileceğini söylüyor.
Fitch Ratings’e göre, “Önerilen yüksek telafi edici gümrük vergileri, Çinli otomobil üreticilerinin AB’deki büyüme beklentilerini baltalayabilir ve daha yüksek satış fiyatları nedeniyle daha fazla fiyat baskısına ve rekabet gücünün azalmasına yol açma potansiyeline sahiptir.”
Fitch, Çinli otomobil üreticilerinin alternatif pazarlara yatırımlarını artırabileceğini belirterek, önde gelen elektrikli araç üreticisi BYD’nin en büyük ihracat pazarları arasında Brezilya, Tayland, İsrail, Avustralya ve Malezya’nın bulunduğuna dikkat çekti.