Bizi Takip Edin

AVRUPA

İtalya Başbakan Yardımcısı Salvini’den “iktisadi intihar” uyarısı

Yayınlanma

İtalya Başbakan Yardımcısı ve Altyapı Bakanı Matteo Salvini, Avrupa Birliği’nin 2035 yılına kadar içten yanmalı motorlu araçların satışını yasaklama planını şiddetle eleştirerek, bunun “sadece Çin’e yardımcı olacak iktisadi bir intihar” olduğunu öne sürdü.

Perşembe günü Brüksel’de düzenlenen AB Ulaştırma Konseyinde AB’nin planladığı içten yanmalı motorların kullanımdan kaldırılma tarihini gözden geçirme planlarını tartışan Salvini, bunun Avrupa ekonomisi, sanayisi ve sosyal dokusu için “intihara” yol açacağını ve “Çin’e inanılmaz bir hediye” olacağını söyledi.

Bakan ayrıca bu fırsatı Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen’i eleştirmek için kullandı ve görevdeki ilk döneminde “yıkıcı hatalardan” onun liderliğinin sorumlu olduğunu iddia etti.

Lega lideri, Leyen’in rotasını değiştireceğini ve politikalarının Avrupa endüstrisi üzerindeki etkisini kabul edeceğini umduğunu ifade etti.

İtalyan lider yeni ulaştırma komiserine güveniyor

Salvini, çarşamba akşamı bir araya geldiği yeni Avrupa Ulaştırma Komiseri Apostolos Tzitzikostas’a Leyen’den daha fazla güvendiğini ifade etti.

Salvini, Tzitzikostas’ın eldeki riskleri, özellikle de otomotiv sektöründe “risk altındaki 14 milyon işin” yol açacağı potansiyel sosyal huzursuzluğu net bir şekilde anladığını söyledi.

Salvini, “Yeni Komisyon üyesi ilk 100 gününde otomotiv sektörü için bir destek paketi sunmayı taahhüt etti. İtalya bu çabada onun yanında yer alacaktır,” diye ekledi.

Salvini, başta Komisyonun Adil, Temiz ve Rekabetçi Geçişten sorumlu yeni Başkan Yardımcısı Teresa Ribera olmak üzere diğer AB yetkililerini de eleştirdi.

Ribera 2035 emisyon hedefini güçlü bir şekilde savunurken Salvini Ribera’nın tutumunu “gerçeklikten kopuk” olarak nitelendirdi.

Salvini, “Yorumları bir Marslıya ait; gerçeklikten tamamen kopuk. Fabrikalar kapanırken ve istihdam kaybedilirken her şey yolundaymış gibi davranmak sorumsuzluktur,” dedi.

Fransa’ya sert sözler, Almanya’ya övgü

Benzinli ve dizel motorların yasaklanmasını savunmaya devam edenleri “ya cahil, ya yanlış yönlendirilmiş ya da Avrupa’nın ihtiyaçlarıyla uyumlu olmayan dış çıkarlara sahip” olmakla suçlayan Salvini, “Fransa listenin ilk sırasında yer alıyor,” diye ekledi.

Lega lideri ayrıca, “Şu anda kargaşa içinde olan Fransız hükümetinin sonuçlarını düşünmeden bu yolda devam ettiğini görmek utanç verici ve inanılmaz,” dedi.

Öte yandan Salvini, üretimlerini dönüştürmeyen şirketlerin cezalandırılmaması için “yavaş yavaş daha mantıklı bir tutum benimseyen” Almanya’yı övdü.

AVRUPA

Almanya, Suriyelilerin sığınmacı statüsünü yeniden değerlendiriyor

Yayınlanma

Almanya’da federal erken seçimler yaklaşırken en önemli gündemlerden biri sığınmacı-göçmen sorunu olmaya devam ediyor.

HTŞ önderliğindeki cihatçı grupların Beşar Esad yönetimini devirmesinin ardından Suriyeli sığınmacıların Almanya’daki geleceğine ilişkin tartışmanın harareti yükseliyor.

En çok Suriyeli sığınmacıya ev sahipliği yapan Almanya, Esad’ın devrilmesinin ardından Suriyelilerin mülteci statüsünü yeniden değerlendirme planlarını tartışmaya başladı.  

İçişleri Bakanı Nancy Faeser bu hafta yaptığı açıklamada, Almanya’da “koruma” verilen Suriyelilerin konumlarının yeniden değerlendirileceğini ve Suriye’nin “istikrara kavuşması” halinde bu statünün ellerinden alınacağını açıkladı.

Bakan, Almanya’da kalmasına izin verileceklerin ise Alman toplumuna “iyi entegre olanlar”dan seçileceğini söyledi. Entegre olmuşlar arasında Almanca konuşanlar, istihdam edilenler ve sabit bir konaklamaya sahip olanlar yer alıyor.

Faeser ayrıca, suç faaliyetlerine veya “İslamcı aşırıcılığa” karışan kişilerin sınır dışı edilmelerinin hızlandırılabileceğini söyledi ve Suriye’ye dönmeyi tercih edenler için gönüllü geri dönüş programlarını genişletmeye hazır olduklarını ifade etti.

Ana muhalefetteki CDU lideri Friedrich Merz, devrik Beşar Esad destekçilerinin “sığınma talep edenler” olarak girmesinin engellenmesi için AB sınırlarında daha sıkı güvenlik önlemleri talep etmişti.

Avusturya da, Suriyeli sığınmacıların “Suriye’ye düzenli bir şekilde sınır dışı ve iade edilmesi” planını sunmuştu.

Esad’ın devrilmesinden önce AB ülkeleri Esad yönetimi ile ilişkileri normalleştirmek için bazı girişimlerde bulunmuştu. Örneğin İtalya, Suriyeli mültecilerin gönüllü geri dönüşlerini kolaylaştırmak için geçen yaz Şam’daki büyükelçiliğini yeniden açmıştı.

Fakat yönetimin çöküşünden bu yana Avrupa Birliği, “belirsizlik” ve durumun yeniden değerlendirilmesi ihtiyacını gerekçe göstererek Suriyelilere yönelik sığınma prosedürlerini askıya aldı.

Aynı zamanda üye devletler, Suriye’deki durumdaki değişiklikleri gerekçe göstererek halihazırda AB’de bulunan Suriyeliler için sınır dışı etme planları yapılması çağrısında bulundu.

İçişleri ve Göçten sorumlu Komisyon Üyesi Magnus Brunner aralık ayındaki Adalet ve İçişleri Konseyi toplantısında Suriyeli mültecilerin zorla geri gönderilmesinin “şimdilik” mümkün olmadığını söylemişti.

Euractiv’in olası bir tutum değişikliğine ilişkin sorusu üzerine bir Komisyon sözcüsü, “gönüllü, güvenli ve onurlu” olması koşuluyla geri dönüşlerin “mümkün olabileceğini” açıklamıştı.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

Meloni, İtalyan ordusunun Starlink’e karşı alternatifinin olmadığını savundu

Yayınlanma

İtalya Başbakanı Giorgia Meloni, hükümetinin Elon Musk’ın SpaceX’i ile güvenli askeri iletişim sağlamak için potansiyel bir anlaşma üzerine yaptığı görüşmeleri savundu ve Starlink sisteminin “kamusal bir alternatifi olmadığını” söyledi.

Musk ile güçlü bir kişisel bağ geliştiren Meloni, kendisiyle doğrudan bir anlaşma hakkında konuşmadığında ısrar etti ve İtalyan hükümetinin SpaceX ile görüşmelerinin hâlâ “ön aşamada” olduğunu söyledi.

Perşembe günü bir basın toplantısı düzenleyen İtalyan başbakan, “Yabancı sözleşmeleri tek bir mercekle değerlendiriyorum: ulusal çıkar. Dostluk ya da yatırımcıların siyasi fikirleri değil,” dedi.

İtalya, denizaşırı ülkelerde görev yapan yaklaşık 7.000 askeriyle güvenli iletişimi güçlendirmek istiyor. Avrupa’nın kendi uydu girişimini hayata geçirmesi ise yıllar alabilir. 

Fakat muhalefet partileri, özellikle Musk’ın Avrupa’nın “aşırı sağıyla” artan bağları göz önüne alındığında, Starlink ile yapılacak 1,5 milyar dolarlık beş yıllık potansiyel savunma anlaşmasına tepkili.

AB geçen ay Starlink’e rakip olacak Avrupa uydu ağı IRIS2’yi geliştirmek için 10,6 milyar avroluk bir anlaşma imzaladı ama yeni sistem en erken 2030 yılına kadar faaliyete geçmeyecek.

Meloni, özel bir şirkete bağımlı olmanın “ideal olmadığını” düşünmekle birlikte, İtalya’nın ihtiyaçlarını karşılayacak kamusal alternatiflerin henüz mevcut olmadığını, oysa SpaceX’in teknolojiyi zaten göstermiş olduğunu söyledi.

Meloni, “SpaceX ile ilgili sorun özel bir şirket olması mı yoksa Elon Musk’ın siyasi fikirleri mi? Ben bu tartışmada meslekten olmayan biriyim … ama [hassas] bilgiler yarın yanlış ellere geçerse, bundan hükümet sorumludur, dolayısıyla sorun yokmuş gibi davranamam,” dedi.

Öte yandan Meloni, Musk’ın “demokrasi için bir tehlike” oluşturduğu fikrini reddederek onu sadece “görüşlerini ifade eden çok zengin bir kişi” olarak tanımladı.

Meloni, “başkalarının siyaseti hakkında yorum yapma taraftarı olmadığını” fakat Musk’ın ulusların siyasetine müdahale ettiğini düşünmediğini söyledi. Yaklaşık üç saat süren basın toplantısında, “Sorun, zengin insanların kaynaklarını ulus devletlerin siyasi tercihlerini etkilemek için dünyanın dört bir yanındaki dernekleri ve siyasetçileri finanse etmek için kullanmasıdır,” dedi.

İtalyan lider, bunun Elon Musk tarafından değil ama George Soros tarafından yapıldığını ileri sürdü “Ve evet, bunu ulus devletlerin işlerine ve ulus devletlerin egemenliğine tehlikeli bir müdahale olarak görüyorum,” ifadelerini kullandı.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

Avrupa, Rusya’dan rekor düzeyde LNG satın aldı

Yayınlanma

Avrupa Birliği, 2024 yılında Rusya’dan rekor düzeyde sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) ithal etti. Uygulanan indirimler ve boru hattı gazındaki azalma, Avrupa ülkelerinin Rus LNG’sine yönelmesini tetikledi. İthalat, 17,8 milyon ton ile rekor kırdı.

Avrupa, Rusya’dan sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) ithalatını rekor seviyeye çıkardı. Rus LNG’sine uygulanan indirimler ve Ukrayna üzerinden boru hattı gazı geçişinin sona ermesi, Avrupa şirketlerini Rus LNG’sini daha fazla satın almaya yöneltti. Sonuç olarak, sevkiyatlar tarihi bir seviyeye ulaştı.

Rystad Energy şirketinin hesaplamalarına göre, 2024 yılında Avrupa limanlarına toplam 17,8 milyon ton Rus LNG’si ulaştı. Bu miktar, 2023 yılına kıyasla 2 milyon tonluk bir artış anlamına geliyor. The Guardian gazetesine konuşan Rystad’ın doğalgaz analisti Jan-Erik Fenrich’e göre, bu hacim “rekor bir seviye” olarak değerlendiriliyor.

Benzer bir veri, Enerji ve Temiz Hava Araştırma Merkezi’nden (CREA) geldi. CREA’nın hesaplamalarına göre, ithalat yüzde 14 oranında artarak 17,5 milyon tona ulaştı. Bu miktarın toplam maliyeti ise yaklaşık 7,32 milyar avro olarak değerlendirildi.

Avrupa Birliği ülkelerinin Rus LNG ithalatı, metreküp bazında 24,2 milyar olarak hesaplandı. Bu, Rystad analisti Fenrich’e göre, Avrupa ve Türkiye’ye boru hattıyla taşınan gazın (49,5 milyar metreküp) neredeyse yarısına denk geliyor.

Öte yandan Reuters’a göre, Gazprom’un Avrupa’ya boru hattı üzerinden gönderdiği miktar ise 32 milyar metreküp seviyesinde kaldı.

CREA analisti Vaibhav Raghunandan, artışın temel sebebini şu şekilde açıkladı: “Rus LNG’si, alternatif tedarikçilerden gelen doğalgaza kıyasla indirimli olarak sunuluyor. Bu nedenle, söz konusu ürüne herhangi bir yaptırım uygulanmadığı hâlde, şirketler kendi çıkarlarına uygun şekilde hareket ederek daha ucuz olanı tercih ediyor.”

Rusya’nın en büyük LNG sağlayıcısı, Novatek şirketine ait Yamal LNG projesi. Ancak, aynı şirketin Arktik LNG-2 projesine yönelik yaptırımlar nedeniyle bir yıldır ihracata başlayamadığı bildiriliyor. Ayrıca, Avrupa Birliği’nin Haziran 2024’te aldığı bir karara göre, Mart 2025’ten itibaren Rus LNG’sinin Avrupa limanlarında transfer edilmesi yasaklanacak. Bu durum, Novatek’in uzak bölgelere tedarik sağlamasını zorlaştıracak.

Fenrich, Avrupa’ya getirilen Rus LNG’sinin bir kısmının diğer ülkelere yeniden satıldığını ve bu artışın yaklaşan kısıtlamalarla ilgili olabileceğini belirtti.

Ocak 2024 itibarıyla, Ukrayna üzerinden boru hattı gazı geçişi sona erdi. Bu durum, LNG ithalatındaki artışa katkı sağladı. Gazprom’un Avrupa’ya doğalgaz ihracatı için savaş öncesindeki beş rotasından yalnızca biri, Türk Akım hattı kaldı. 2023’te Ukrayna güzergâhı üzerinden Avrupa’ya taşınan gaz miktarı 14 milyar metreküpken, 2024’te bu miktar 15,4 milyar metreküpe ulaştı.

Ancak, bu transitin sona ermesiyle Gazprom’un Avrupa’ya olan boru hattı ihracatı yarıya düşerek 17 milyar metreküpün altına gerilemiş olabilir.

Avrupa, yarım asırdan fazla bir süredir Rus doğalgazının en büyük pazarlarından biri oldu. Gazprom’un Avrupa’ya sevkiyatları, zirve noktası olan 2018-2019 yıllarında 175-180 milyar metreküpe ulaşmıştı. Savaş öncesindeki 2021 yılında bu miktar yaklaşık 150 milyar metreküp seviyesindeydi.

Bu arada, CREA’nın değerlendirmelerine göre, Avrupa’nın LNG ithalatı 2021 yılından bu yana yüzde 68 oranında arttı.

Rusya’dan doğalgaz tedarikinin kesilmesi Avrupa’yı nasıl etkileyecek?

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English