Asya
Japonya’nın İngiltere ve İtalya ile üçlü savaş uçağı geliştirme programındaki zorluklar

Karşı saldırı kabiliyetlerini geliştirmek için rekor savunma bütçesi geçirmeye çalışan Japonya üçüncü nesil F-4’lerin yerini alması için ABD’nin beşinci nesil hayalet savaş uçağı F-35’leri satın almıştı. Tokyo, ayrıca ABD ile birlikte F-16 temelinde geliştirilen F-2’lerin yerine 2035’ten itibaren konuşlandırılmak üzere yeni nesil bir savaş uçağı geliştirmek için Birleşik Krallık ve İtalya ile birlikte Küresel Hava Muharebe Programı’nı (GCAP) başlattı.
Sadece geliştirme maliyeti trilyonlarca yen olan devasa bir proje olan GCAP, üç ülkenin yerli havacılık ve savunma sanayilerini güçlendirme çabalarının merkezinde yer alacak.
Japonya için ise ABD dışındaki ülkelerle ilk ortak savaş uçağı geliştirme projesi olması nedeniyle siyasi ve diplomatik açıdan büyük önem taşıyor. Bu da maliyet, takvim ve ABD ile koordinasyon dahil olmak üzere projeyi yönetmenin zor olduğu anlamına geliyor.
Diğer yandan da Almanya, Fransa ve İspanya Future Combat Air System (FCAS) çerçevesinde GCAP’ın rakibi olacak yeni nesil bir savaş uçağını ortaklaşa geliştiriyor.
Bu arada Çin ve Rusya da kendi altıncı nesil savaş uçaklarını geliştiriyor.
Birleşik Krallık’ın Hint-Pasifik hamlesi
Bu geliştirme projelerinin nasıl sonuçlanacağı sadece olası çatışmalarda kimin avantajlı olacağını değil, aynı zamanda havacılık ve savunma sanayilerinin tedarik zincirlerinin ve ihracatlarının geleceğini ve ülkeler arasındaki ittifak ilişkilerini de belirleyebilir.
9 Aralık’ta Japonya, Birleşik Krallık ve İtalya liderleri GCAP konusunda ortak bir açıklama yayınlayarak “Bu uçağın birden fazla alanda işlev görecek daha geniş bir muharip hava sisteminin merkezi olması yönündeki arzumuzu paylaşıyoruz” ifadelerini kullanmıştı.
Üç ülkenin hükümetleri, orduları ve çok sayıda şirketi, uçağın geliştirilmesi, konuşlandırılması ve işletilmesi için önümüzdeki on yıllar boyunca çok katmanlı bir şekilde birlikte çalışacak ve çeşitli alanlarda işbirliği yapacak.
Programın başarılı olması halinde, üç ülke arasındaki güvenlik ve savunma bağlarının daha da güçleneceği ifade ediliyor.
GCAP, Birleşik Krallık’ın Hint-Pasifik’teki etkisini artırma stratejisi doğrultusunda Japonya ile ikili güvenlik ilişkilerine yeniden odaklandığı bir ortamda başlatıldı.
Haziran 2013’te Başbakan Shinzo Abe ve İngiltere Başbakanı David Cameron, Japonya’nın ABD dışında bir ülkeyle ilk kez gerçekleştirdiği savunma teçhizatı işbirliğine yönelik bir çerçeve üzerinde anlaşmaya varmıştı.
Bir sonraki ay iki hükümet, ortak araştırma, geliştirme ve savunma teçhizatı üretiminin gerçekleştirilmesi için gerekli silah ve askeri teknolojilerin transferine ilişkin bir anlaşma imzaladı.
Ocak 2015’te, iki ülke dışişleri ve savunma bakanlarının iki artı iki toplantısında, iki ülke Yeni Müşterek Havadan Havaya Füze (JNAAM) fizibilitesine ilişkin bir projenin başlatılmasını memnuniyetle karşıladı. Prototipin deneme üretimi 2022 mali yılında tamamlandı ve projenin 2023 mali yılı sonunda mart ayında tamamlanması planlanıyor.
F-35’lere yüklenmek üzere füzenin seri üretimini değerlendirecekler ve füzeleri gelecekte GCAP uçaklarına yüklenme olasılığı da var.
Birleşik Krallık, 2019’da İsveç ve 2021’de İtalya ile mevcut Eurofighter Typhoon’un yerini alması planlanan Tempest avcı uçağı için ortak bir savaş havası geliştirme ve edinme programı üzerinde çalışmak üzere bir mutabakat zaptı imzalamıştı.
Birleşik Krallık’ın Tempest’i ile Japonya’nın F-2’lerinin yerini alacak yeni nesil savaş uçaklarının pek çok ortak noktası var; her ikisi de F-35’lerden daha fazla seyahat menzili ve füze yükü hedefliyor ve 2035’te konuşlandırılmayı amaçlıyor; bu da ortak bir geliştirmenin kazan-kazan ilişkisine yol açacağı anlamına geliyor.
İngiltere Savunma Bakanlığı’nın gelecekteki hava muharebe programları direktörü Richard Berthon, Eylül 2020’de Sankei Shimbun’da yayınlanan bir makalesinde, “Birleşik Krallık bunu, her iki ulusa da ihtiyaç duyduğumuz modifikasyon özgürlüğünü sağlarken, gelecekteki platform ve sistemlerin ABD gibi kilit güvenlik ortaklarımızla birlikte çalışabilir olmasını sağlayacak eşit bir ortaklık için nesilde bir kez ortaya çıkan bir fırsat olarak görüyor” ifadesini kullanmıştı.
ABD baskısına karşı özerklik arayışı
Japonya’nın yeni nesil bir savaş uçağı geliştirmesi, Savunma Bakanlığı’nın Ağustos 2010’da geleceğin savaş uçağı için bir araştırma ve geliştirme vizyonu yayınlamasıyla başladı. O tarihten bu yana bakanlık bir yandan gelişmiş bir teknolojik gösterici ve yerleşik motorlar üzerinde araştırma ve geliştirme çalışmalarını sürdürürken, diğer yandan da yurtiçi ve yurtdışındaki şirketlere bilgi talepleri (RFI) göndererek bilgi toplamaya ve analiz etmeye devam etti.
Haziran 2018’de yayınlanan bir RFI’ye cevaben, ABD’li savunma yüklenicisi Lockheed Martin, F-22 gövdesini F-35 aviyonikleriyle birleştiren hibrit bir uçak önerdi, ancak temel F-35 teknolojisinin açıklanması garanti edilmedi.
Sonuç olarak, Aralık 2019’da düzenlenen 2020 mali yılı savunma bütçe taslağına ilişkin bir brifing sırasında Savunma Bakanlığı, hiçbir türev uçağın koşullarını karşılamadığını ve Lockheed Martin’in hibrit uçak planının suya düştüğünü açıkladı.
ABD ordusu o sırada F-22’lerin halefini geliştirmek için Yeni Nesil Hava Hakimiyeti (NGAD) programını gizlice ilerletiyordu ve Eylül 2020’de tam ölçekli bir uçuş göstericisi inşa ettiğini ve uçurduğunu duyurdu.
Japonya’nın yeni nesil avcı uçağı geliştirme projesinin boyutu küçüktü ve geliştirme zamanlaması ABD’ninkiyle uyuşmuyordu. İki ülkenin NGAD programına dayalı bir uçağı ortaklaşa geliştirme şansı yoktu.
Tokyo, F-2 jetini geliştirmek için büyük ölçüde ABD’ye bağımlı olmanın yanı sıra lisanslı üretim yapmak yerine Yabancı Askeri Satışlar (FMS) programı aracılığıyla F-35’leri ithal etmek zorunda kalmanın acı deneyimlerine sahiptir.
Bu nedenle, yeni nesil bir savaş uçağı geliştirirken Japonya, gelecekteki tehditlere ve teknolojik ilerlemelere esnek bir şekilde yanıt verebilmek için yeterli ölçeklenebilirliği; bağımsız muhakeme ile onarım ve güncelleme yapmak için modifikasyon özgürlüğünü; ve yüksek yanıt verebilirliği sağlamak için zamanında ve uygun bakım ve güncellemeleri mümkün kılan yerli savunma altyapısını güvence altına alma koşullarını belirledi.
Başka bir deyişle, Japonya hava üstünlüğünün temel ilkelerinden biri olan savaş uçaklarında özerklik arayışındaydı.
Öte yandan, müttefiklerle birlikte çalışabilirliği güvence altına alma ve ABD’yi ikna etme arzusundaydı. Aralık 2020’de Japonya, entegrasyon destek şirketi adayı olarak Lockheed Martin’i seçti.
Aralık 2021’de Savunma Bakanlığı, Lockheed Martin ile ne tür bir destek sunacağı konusunda görüşmelere devam edeceğini ve Ağustos 2021’de ABD Hava Kuvvetleri ile birlikte çalışabilirliği güvence altına almak için gelecekteki ağ konusunda görüşmelere başladığını söyledi.
Aynı zamanda, Japonya ve Birleşik Krallık savunma yetkililerinin standardizasyon derecesi konusunda ortak bir analiz yürütecekleri belirtildi.
Bu tür hamleler, ABD ile birlikte çalışabilirliği güvence altına alırken Japonya’nın İngiltere ile ortak geliştirmeye geçmesi konusunda Washington’un anlayışını kazanmaya çalışan hükümetin temkinli tutumunu gösteriyor.
Japonya 1980’lerde FS-X programı kapsamında yerli bir savaş uçağı üretilmesini savunmuş, ancak Washington tarafından F-16 uçağını temel alarak ABD ile ortak geliştirme konusunda siyasi baskı görmüştür. Yine de uçuş kontrolü gibi kritik teknolojiler ortaya çıkarılamadı.
Ancak Japonya, 1990’larda neredeyse yerli sayılabilecek F-2’yi balon maliyetlere rağmen bağımsız olarak geliştirmeyi başardı ve bu sayede yerli üretim teknolojisi altyapısı kurabildi ve uçak operasyondayken iyileştirme ve onarım çalışmaları yapabildi.
2000’li yıllarda başlayan F-35 çok taraflı geliştirme programına silah ihracatı konusundaki üç ilkesi nedeniyle katılamayan Japonya, başlangıçta F-22 savaş uçağını onlarca yıllık F-4’lerin yerini almaya aday olarak düşündü.
Ancak ABD Kongresi F-22’lerin ihracatını yasakladığı için bu fikirden vazgeçti ve bunun yerine FMS aracılığıyla F-35’leri satın aldı.
Bununla birlikte, geliştirmede yer almayan Japonya’nın teknolojilere erişimi yok ve sık sık yapılan teknolojik iyileştirmelere ve yazılım güncellemelerine tek taraflı olarak ayak uydurmak zorunda kalıyor.
Bu deneyimleri göz önünde bulunduran Japonya, GCAP programı aracılığıyla hem savaş uçağı üretimi ve konuşlandırılmasında özerkliği hem de ABD ile birlikte çalışabilirliği güvence altına almak için uğraşıyor.
Aralık ayında Japonya, İngiltere ve İtalya liderleri tarafından yayınlanan ortak bildiri ile eş zamanlı olarak Savunma Bakanlığı ve ABD Savunma Bakanlığı da ABD’nin GCAP’ı desteklediğini belirten bir açıklama yayınladı.
Açıklamada ayrıca “Birlikte, diğer platformların yanı sıra Japonya’nın bir sonraki savaş uçağı programını tamamlayabilecek otonom sistem yetenekleri üzerine bir dizi görüşme yoluyla önemli bir işbirliği başlattık” denildi.
Karşılaşılacak zorluklar
Çok taraflı kalkınma işbirliği, üye ülkelerin teknolojik güçlerini bir araya getirerek kalkınma maliyetlerini ve teknolojik riskleri paylaşma ve azaltma avantajı sunduğu için Batılı ülkeler arasında önemli bir trend haline geldi.
Ancak operasyonel gereksinimlerdeki farklılıklar, maliyet paylaşımı, üretim işlerinin paylaşımı ve fikri mülkiyetin paylaşımı gibi pek çok çıkar çatışması da söz konusu. Nitekim Fransa, Eurofighter ortak geliştirme konsorsiyumundan ayrılmış ve Rafale savaş uçağını bağımsız olarak geliştirmeyi başarmıştır.
Almanya ve Fransa arasında 2017’de bir işbirliği olarak başlayan ve daha sonra İspanya’nın da katıldığı FCAS de, iş paylaşımı anlaşmaları üzerindeki çekişmeler nedeniyle geri plana atıldı ve konuşlandırılmasının yıllarca gecikmesi bekleniyor.
GCAP’ta ise Japonya, Birleşik Krallık ve İtalya hükümetlerinin yanı sıra Mitsubishi Heavy Industries, BAE Systems ve Leonardo’nun da aralarında bulunduğu katılımcı şirketler şu anda programın ayrıntılarını ve üretim paylaşımını müzakere ediyor.
GCAP için bir diğer kritik konu da geliştirilen uçakların ihracatı meselesi. Japonya’nın hem kendisinin hem de üçüncü tarafların (bu durumda İngiltere ve İtalya) ihracatını mümkün kılmak için savunma teçhizatı ve teknolojisinin transferine ilişkin “üç ilkeyi” gözden geçirmesi gerekiyor.
Japon anayasasında “Silah İhracatının üç ilkesi ve bunlara bağlı politikanın ana esaslarını”na göre, Japonya’nın silah ihracatını teşvik etmeyeceği ilkesi yer alıyor. Bu ilkelerin siyasi bir kararla gevşetilip gevşetilmeyeceği henüz bilinmiyor.
Geliştirilen savaş uçağının ihraç edilmesinin sadece üretimin artması ve üretim ve teknolojik temellerin korunması nedeniyle fiyatların düşmesine değil aynı zamanda ithalatçı ülkelerle karşılıklı bağımlılığın derinleşmesine de yol açacağı düşünülüyor.
Üç ülke toplamda yaklaşık 350 savaş uçağını yeni uçaklarla değiştirmeyi planlıyor, ancak Suudi Arabistan gibi ülkelerin programa katılmaya ilgi gösterdiği bildirilirken, birkaç yüz uçağın ihraç edilme potansiyeli de bulunuyor.
FCAS programında büyük bir gecikme yaşanması ve ABD’nin NGAD uçağının ihracata yönelik olmaması nedeniyle İngiltere ve İtalya, GCAP kapsamında geliştirilen ürünün ihracatına büyük umutlar bağlıyor.
Kaynak: The Japan Times
Asya
Japonya İsrail-İran savaşıyla ilgili resmi açıklamasında G7’den farklı tavır aldı

Japonya Başbakanı Shigeru Ishiba, bu hafta başında G7’nin İsrail’in “kendini savunma hakkı”nı teyit eden açıklamasına rağmen, Tokyo’nun hem İsrail’e hem de İran’a “azami itidal” çağrısı yaptığı pozisyonunu teyit etti.
Japon Komünist Partisi Başkanı Tomoko Tamura’nın aktardığına göre, Ishiba perşembe günü iktidar ve muhalefet parti liderlerinin katıldığı bir toplantıda, “Dışişleri bakanının söylediği Japon hükümetinin tutumudur. G7, G7’dir” dedi.
ABD’nin Asya’daki yakın müttefiki Japonya, İran ile uzun süredir dostane ilişkiler sürdürmekte ve tarihsel olarak Ortadoğu diplomasisinde tarafsız bir yaklaşım izleyerek, ABD yönetiminin İsrail yanlısı tutumundan ayrışmaktadır. Tokyo, ham petrol ithalatının ezici çoğunluğunu Ortadoğu’dan sağlamakta.
G7 liderleri Kanada’nın Kananaskis kentinde bir araya gelerek, İsrail’in İran’a yönelik saldırılarına arka çıkan bir açıklama yayınladı. Açıklamada, İsrail’in kendini savunma hakkı olduğu belirtilerek, İran “bölgesel istikrarsızlık ve terörün ana kaynağı” olarak kınandı. Japonya Dışişleri Bakanı Takeshi Iwaya, İsrail’in İran’a yönelik saldırılarının başladığı 13 Haziran’da yaptığı açıklamada şunları söyledi: “Devam eden diplomatik çabalar sürerken askeri güç kullanılması… tamamen kabul edilemez ve derin bir üzüntü kaynağıdır. Japonya hükümeti bu eylemleri şiddetle kınamaktadır.”
Iwaya, “Japonya, misilleme saldırılarının devam etmesinden ciddi endişe duymakta ve durumu daha da tırmandırabilecek her türlü eylemi şiddetle kınamaktadır” diye ekledi.
“Japonya, tüm tarafları azami itidal göstermeye çağırıyor ve gerginliğin azaltılması için güçlü bir çağrıda bulunuyor” ifadeleri kullanıldı.
Parti liderlerinin toplantısı sırasında Japon Komünist Partisi Başkanı Tomoko Tamura, Iwaya’nın açıklamaları ile G7 ortak bildirisi arasındaki bariz çelişkiyi Ishiba’ya vurgulayarak, hükümetin “çifte standart” uyguladığını ima etti.
Başbakan Ishiba ise, “Dışişleri bakanının söylediği Japon hükümetinin tutumudur. G7, G7’dir” yanıtını verdi.
Bu arada, dışişleri bakanı cuma günü düzenlediği basın toplantısında, İran ve İsrail’den kara yoluyla toplam 87 Japon vatandaşı ve bunların aile üyelerinin tahliye edildiğini söyledi. 66 kişi İran’dan komşu Azerbaycan’a, 21 kişi ise İsrail’den Ürdün’e tahliye edildi.
Japon vatandaşların ek talepleri üzerine, İran’dan karayoluyla ikinci bir tahliye operasyonu cumartesi günü gerçekleştirilecek. Şu anda İran’da yaklaşık 220 Japon vatandaşı, İsrail’de ise yaklaşık 1.000 Japon vatandaşı bulunuyor.
Olası hava tahliyelerine hazırlık amacıyla, hükümet, uçakların hazır olması halinde, Hava Öz Savunma Kuvvetleri’ne ait iki askeri nakliye uçağını Doğu Afrika’daki Cibuti’ye göndermeyi planlıyor. İran ve İsrail’deki havaalanları kapalıyken, Iwaya, örneğin havaalanları yeniden açılırsa ve koşullar hava nakliyesine izin verirse, uçakların kullanılabileceğini söyledi.
Asya
Nippon Steel, 18 aylık zorlu bir sürecin ardından U.S. Steel’i satın aldı

Japon çelik devi Nippon Steel, çarşamba günü ABD’li çelik devi U.S. Steel’in satın alımını tamamlayarak, iki ulusal güvenlik incelemesi, bir ABD başkanının kesin reddi ve bir başka başkanın çelişkili açıklamalarıyla dolu 18 aylık bir süreci sonlandırdı. Bu süreç, yakın tarihin en kritik ABD seçimleri ve küresel ticaret savaşı bağlamında gerçekleşti.
Nippon Steel YönetimNippon Steel, 18 aylık zorlu bir sürecin ardından U.S. Steel’i satın aldı Kurulu Başkanı ve CEO’su Eiji Hashimoto perşembe günü Tokyo’da düzenlediği basın toplantısında, “İş yatırımları için gerekli olan yönetim esnekliğini ve karlılığı sağladık ve bu anlaşmanın şirketimiz için tamamen tatmin edici olduğunu düşünüyoruz” dedi.
Anlaşma, ABD Başkanı Donald Trump’ın cuma günü, ulusal güvenlik gerekçesiyle 14,9 milyar dolarlık anlaşmayı engelleyen selefinin ocak ayında verdiği kararı iptal etmesinin ardından tamamlandı. Trump’ın emri, Nippon Steel ve ABD hükümeti arasında bir ulusal güvenlik anlaşması imzalanması koşuluyla anlaşmanın devam etmesine izin verdi.
Anlaşma uyarınca, ABD hükümeti ABD’li çelik üreticisinde “altın hisse” sahibi olacak ve bu hisse, bir dizi kurumsal karar üzerinde veto hakkı ve yönetim kurulu üzerinde bir dereceye kadar kontrol hakkı verecek.
Perşembe günkü basın toplantısında Hashimoto, başkanlık kampanyası sırasında bu işlemi açıkça karşı çıkan ancak daha sonra Nippon Steel’in ABD Steel’i devralmak yerine “yatırım” yapmasını destekleyeceğini ve sonunda işlemi onayladığını açıklayan Trump’a teşekkür etti.
Hashimoto, “Tarih boyunca ve tüm kültürlerde, doğru yönde büyük bir değişim olduğunda, güçlü liderlik çok önemlidir” dedi. “Bu anlamda, Başkan Trump’ın mükemmel kararından dolayı içten saygılarımı sunarım” diye ekledi.
Perşembe günü yaptığı açıklamada, Kabine Baş Sekreteri Yoshimasa Hayashi, “Bu yatırımı, küresel yatırım ortamının iyileştirilmesine katkıda bulunan sembolik bir örnek olarak görüyoruz” dedi ve yatırımın Japonya ile ABD arasındaki ekonomik ilişkileri güçlendireceğini ekledi.
United Steelworkers sendikasının uluslararası başkanı David McCall çarşamba günü yaptığı açıklamada, sendikanın “izlemeye devam edeceğini” ve Nippon Steel’in taahhütlerine uymasını sağlayacağını söyledi. McCall, başından beri bu işlemlere karşı olduğunu açıkça dile getirmişti.
Nippon Steel’in ABD’li çelik üreticisi üzerindeki kontrolünün derecesi belirsizliğini koruyor.
Trump yönetimi, bu işlemi “ortaklık” olarak nitelendirmeye devam ediyor — bu ifade şirketler tarafından da benimsenmiştir — ve U.S. Steel’in “ABD kontrolünde” kalacağını ısrarla vurguluyor.
Nippon Steel ise, U.S. Steel’in tüm hisselerini satın alarak onu tamamen kendisine ait bir iştirak haline getirdiğini ve Amerikan çelik üreticisi üzerinde tam yönetim esnekliğine sahip olduğunu vurguluyor.
Devredilemeyen ve temettü getirmeyen altın hisse, ABD hükümetine U.S. Steel’in yönetim kurulunda bir bağımsız üye atama ve görevden alma hakkı veriyor. Ayrıca, başkanın onayı olmadan bir dizi kurumsal kararın alınmasını yasaklıyor.
Bunlar arasında şirketin adının ve merkezinin değiştirilmesi, işlerin veya üretimin ABD dışına taşınması, güvenlik endişeleri veya iyileştirmeler dışında fabrikaların kapatılması veya faaliyetlerinin durdurulması ve Nippon Steel’in taahhüt ettiği yatırımların azaltılması veya ertelenmesi yer alıyor.
Hashimoto, şirketinin kısıtlı listeye dahil olan hiçbir şeyden kazanç sağlamayacağını söyledi.
Koşulların, Nippon Steel’in çıkarları ve son bir buçuk yılda verdiği taahhütlerle uyumlu olduğu kaydedildi: satın alma fiyatına eşit büyüklükte büyük yatırımlar, U.S. Steel’in yurt içi üretim kapasitesinin korunması, şirketin genel merkezinin Pennsylvania eyaletinin Pittsburgh kentinde kalması ve yönetim kurulu üyelerinin çoğunluğunun ve kilit yönetim pozisyonlarının Amerikan vatandaşları tarafından doldurulması.
Hashimoto, “Bir dereceye kadar, hükümetin kabul edilemez her şeyi denetleme ve hatta veto etme hakkına sahip olması doğal olduğunu düşünüyorum. Bu nedenle, bu durumda yönetim esnekliğinin tamamen güvence altına alındığını söyledim” dedi.
Birleşme, yıllık 86 milyar ton ham çelik üretim kapasitesiyle dünyanın en büyük ikinci çelik üreticisini yaratacak.
Hashimoto, anlaşmanın Nippon Steel’in 45 yıl önce şirkete katıldığında sahip olduğu dünya bir numaralı çelik üreticisi konumunu geri kazanması için gerekli olduğunu ve U.S. Steel’in yeniden canlanması ve büyümesi için tek geçerli yol olduğunu söyledi.
Hashimoto, “Mevcut anlaşmanın hem Japonya hem de ABD için faydalı olduğuna inanıyorum. Başka bir deyişle, bunun haklı bir nedeni var” dedi. “Haklı bir neden olduğu için, engellerle karşılaşsak bile desteğe güvenebileceğimize inanıyorum. Her şeyin özü budur” ifadelerini kullandı.
Trump, çelik ve alüminyuma uygulanan tarifeleri %50’ye çıkardı
Asya
Çin Merkez Bankası Başkanı yeni bir küresel para birimi düzeninin ortaya çıkacağını söyledi

Çin Merkez Bankası Başkanı, ABD dolarının onlarca yıllık hakimiyetinin ardından yeni bir küresel para birimi düzeninin ortaya çıkacağını ve renminbinin “çok kutuplu uluslararası para sistemi”nde rekabet edeceğini söyledi.
Şanghay’da düzenlenen Çin’in en önemli finans forumu Lujiazui Forum’da konuşan Pan Gongsheng, ABD dolarının İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra “hakimiyetini kurduğunu” ve “bugüne kadar bu statüsünü koruduğunu” söyledi. Tek bir para birimine “aşırı bağımlılık” konusunda uyarıda bulundu.
“Gelecekte, küresel para sistemi, birkaç egemen para biriminin bir arada var olduğu, birbirleriyle rekabet ettiği ve birbirlerini denetlediği ve dengelediği bir modele doğru gelişmeye devam edebilir” diyen Pan, renminbi’nin artan rolüne dikkat çekti.
Pan, son yirmi yılda uluslararası para sistemindeki en önemli gelişmelerin, 2008 küresel finans krizinden bu yana euro’nun piyasaya sürülmesi ve renminbi’nin yükselişi olduğunu söyledi.
Renminbi’nin dünyanın en büyük ikinci ticaret finansmanı para birimi ve en büyük üçüncü ödeme para birimi olduğunu kaydetti.
Pan’ın açıklamaları, Avrupa Merkez Bankası Başkanı Christine Lagarde’ın “doların hakim rolünün artık kesin olmadığını” ve bunun euro’nun “küresel öneme” kavuşması için bir fırsat yarattığını söylemesinden bir gün sonra geldi.
Pan’ın yorumları, Çin’in ticaret konusunda ABD ile çatışması ve Donald Trump’ın daha yüksek gümrük vergileri uygulaması nedeniyle, Çin’in uzun süredir devam eden “çok kutuplu” bir para sistemi kurma çabalarının yeniden aciliyet kazandığını da gösteriyor.
Pekin ve Washington, nisan ayında tırmanan gümrük vergilerini düşüren kırılgan bir ateşkes anlaşması imzaladı, ancak uluslararası ticareti sarsan yeni ABD yönetimi altında gerginlikler hala yüksek.
Pan, “Jeopolitik çatışmalar, ulusal güvenlik çıkarları ve hatta savaşlar meydana geldiğinde, uluslararası baskın para birimi kolayca araçsallaştırılır ve silaha dönüştürülür” dedi.
Pan ve Lagarde geçen hafta Pekin’de bir araya gelerek, düzenli diyalog için bir çerçeve içeren merkez bankacılığı alanında işbirliği mutabakat zaptı imzaladı.
Çin Merkez Bankası Başkanı Pan ayrıca, “tek bir egemen para biriminin uluslararası para birimi olarak hakim olmasının getirdiği sorunları aşmaya” yardımcı olabilecek potansiyel bir alternatif olarak, IMF tarafından tanımlanan ve sürdürülen bir para birimleri sepeti olan SDR’lerin daha fazla kullanılmasına ilişkin tartışmalara da değindi.
Pan’ın açıklamaları, Çin’in daha renminbi merkezli bir para sistemi için yaptığı hamlelerle ilgili çarşamba günü yapılan çok sayıda açıklamayla aynı zamana denk geldi. Bu hamleler arasında Şanghay’da dijital renminbi için uluslararası bir operasyon merkezi kurulması da yer alıyor.
Singapurlu banka OCBC ve Kırgızistan’ın üçüncü büyük kredi kuruluşu Eldik Bank dahil olmak üzere altı yabancı kurum da, Swift küresel ödeme sistemine alternatif olan Çin’in Sınır Ötesi Bankalararası Ödeme Sistemi’ne (Cips) katılacağını açıkladı.
Hong Kong ve Şanghay yetkilileri de çarşamba günü, renminbi cinsinden varlıkların yönetimi ve tahsisi dahil olmak üzere finansal bağları güçlendirmek için bir “eylem planı” imzaladı.
Çin Merkez Bankası Başkan Yardımcısı ve Devlet Döviz İdaresi Başkanı Zhu Hexin, Pekin’in yerli yatırımcıların Çin dışında varlık satın almasına izin veren bir programı genişleteceğini söyledi. Zhu, Nitelikli Yerli Kurumsal Yatırımcı programının genişletilmesinin “offshore yatırımlara yönelik artan yurt içi ihtiyaçları karşılayacağını” belirtti.
-
Görüş6 gün önce
Çin, İsrail’i Kınamaktan Daha Fazlasını Yapabilir mi?
-
Dünya Basını2 hafta önce
Trumpizmin gerici ideoloğu: Curtis Yarvin
-
Asya2 hafta önce
Huawei kurucusu: Çiplerimiz ABD’nin bir nesil gerisinde
-
Ortadoğu4 gün önce
İsrail’de hangi ‘halk’ yaşıyor?
-
Diplomasi7 gün önce
Çinli akademisyen İsrail-İran savaşını Harici’ye değerlendirdi: İran, Çin için stratejik öneme sahip
-
Dünya Basını2 hafta önce
Mevcut jeopolitik değişiklikleri anlamak: Sergey Karaganov ile mülakat
-
Görüş2 hafta önce
Avrupa’nın savunma özerkliği ve Almanya’nın askerî rolü dönüm noktasında
-
Avrupa4 gün önce
Merz: İsrail hepimizin kirli işlerini yapıyor