Bizi Takip Edin

ASYA

Japonya’nın İngiltere ve İtalya ile üçlü savaş uçağı geliştirme programındaki zorluklar

Yayınlanma

Karşı saldırı kabiliyetlerini geliştirmek için rekor savunma bütçesi geçirmeye çalışan Japonya üçüncü nesil F-4’lerin yerini alması için ABD’nin beşinci nesil hayalet savaş uçağı F-35’leri satın almıştı. Tokyo, ayrıca ABD ile birlikte F-16 temelinde geliştirilen F-2’lerin yerine 2035’ten itibaren konuşlandırılmak üzere yeni nesil bir savaş uçağı geliştirmek için Birleşik Krallık ve İtalya ile birlikte Küresel Hava Muharebe Programı’nı (GCAP) başlattı.

Sadece geliştirme maliyeti trilyonlarca yen olan devasa bir proje olan GCAP, üç ülkenin yerli havacılık ve savunma sanayilerini güçlendirme çabalarının merkezinde yer alacak.

Japonya için ise ABD dışındaki ülkelerle ilk ortak savaş uçağı geliştirme projesi olması nedeniyle siyasi ve diplomatik açıdan büyük önem taşıyor. Bu da maliyet, takvim ve ABD ile koordinasyon dahil olmak üzere projeyi yönetmenin zor olduğu anlamına geliyor.

Diğer yandan da Almanya, Fransa ve İspanya Future Combat Air System (FCAS) çerçevesinde GCAP’ın rakibi olacak yeni nesil bir savaş uçağını ortaklaşa geliştiriyor.

Bu arada Çin ve Rusya da kendi altıncı nesil savaş uçaklarını geliştiriyor.

Birleşik Krallık’ın Hint-Pasifik hamlesi

Bu geliştirme projelerinin nasıl sonuçlanacağı sadece olası çatışmalarda kimin avantajlı olacağını değil, aynı zamanda havacılık ve savunma sanayilerinin tedarik zincirlerinin ve ihracatlarının geleceğini ve ülkeler arasındaki ittifak ilişkilerini de belirleyebilir.

9 Aralık’ta Japonya, Birleşik Krallık ve İtalya liderleri GCAP konusunda ortak bir açıklama yayınlayarak “Bu uçağın birden fazla alanda işlev görecek daha geniş bir muharip hava sisteminin merkezi olması yönündeki arzumuzu paylaşıyoruz” ifadelerini kullanmıştı.

Üç ülkenin hükümetleri, orduları ve çok sayıda şirketi, uçağın geliştirilmesi, konuşlandırılması ve işletilmesi için önümüzdeki on yıllar boyunca çok katmanlı bir şekilde birlikte çalışacak ve çeşitli alanlarda işbirliği yapacak.

Programın başarılı olması halinde, üç ülke arasındaki güvenlik ve savunma bağlarının daha da güçleneceği ifade ediliyor.

GCAP, Birleşik Krallık’ın Hint-Pasifik’teki etkisini artırma stratejisi doğrultusunda Japonya ile ikili güvenlik ilişkilerine yeniden odaklandığı bir ortamda başlatıldı.

Haziran 2013’te Başbakan Shinzo Abe ve İngiltere Başbakanı David Cameron, Japonya’nın ABD dışında bir ülkeyle ilk kez gerçekleştirdiği savunma teçhizatı işbirliğine yönelik bir çerçeve üzerinde anlaşmaya varmıştı.

Bir sonraki ay iki hükümet, ortak araştırma, geliştirme ve savunma teçhizatı üretiminin gerçekleştirilmesi için gerekli silah ve askeri teknolojilerin transferine ilişkin bir anlaşma imzaladı.

Ocak 2015’te, iki ülke dışişleri ve savunma bakanlarının iki artı iki toplantısında, iki ülke Yeni Müşterek Havadan Havaya Füze (JNAAM) fizibilitesine ilişkin bir projenin başlatılmasını memnuniyetle karşıladı. Prototipin deneme üretimi 2022 mali yılında tamamlandı ve projenin 2023 mali yılı sonunda mart ayında tamamlanması planlanıyor.

F-35’lere yüklenmek üzere füzenin seri üretimini değerlendirecekler ve füzeleri gelecekte GCAP uçaklarına yüklenme olasılığı da var.

Birleşik Krallık, 2019’da İsveç ve 2021’de İtalya ile mevcut Eurofighter Typhoon’un yerini alması planlanan Tempest avcı uçağı için ortak bir savaş havası geliştirme ve edinme programı üzerinde çalışmak üzere bir mutabakat zaptı imzalamıştı.

Birleşik Krallık’ın Tempest’i ile Japonya’nın F-2’lerinin yerini alacak yeni nesil savaş uçaklarının pek çok ortak noktası var; her ikisi de F-35’lerden daha fazla seyahat menzili ve füze yükü hedefliyor ve 2035’te konuşlandırılmayı amaçlıyor; bu da ortak bir geliştirmenin kazan-kazan ilişkisine yol açacağı anlamına geliyor.

İngiltere Savunma Bakanlığı’nın gelecekteki hava muharebe programları direktörü Richard Berthon, Eylül 2020’de Sankei Shimbun’da yayınlanan bir makalesinde, “Birleşik Krallık bunu, her iki ulusa da ihtiyaç duyduğumuz modifikasyon özgürlüğünü sağlarken, gelecekteki platform ve sistemlerin ABD gibi kilit güvenlik ortaklarımızla birlikte çalışabilir olmasını sağlayacak eşit bir ortaklık için nesilde bir kez ortaya çıkan bir fırsat olarak görüyor” ifadesini kullanmıştı.

ABD baskısına karşı özerklik arayışı

Japonya’nın yeni nesil bir savaş uçağı geliştirmesi, Savunma Bakanlığı’nın Ağustos 2010’da geleceğin savaş uçağı için bir araştırma ve geliştirme vizyonu yayınlamasıyla başladı. O tarihten bu yana bakanlık bir yandan gelişmiş bir teknolojik gösterici ve yerleşik motorlar üzerinde araştırma ve geliştirme çalışmalarını sürdürürken, diğer yandan da yurtiçi ve yurtdışındaki şirketlere bilgi talepleri (RFI) göndererek bilgi toplamaya ve analiz etmeye devam etti.

Haziran 2018’de yayınlanan bir RFI’ye cevaben, ABD’li savunma yüklenicisi Lockheed Martin, F-22 gövdesini F-35 aviyonikleriyle birleştiren hibrit bir uçak önerdi, ancak temel F-35 teknolojisinin açıklanması garanti edilmedi.

Sonuç olarak, Aralık 2019’da düzenlenen 2020 mali yılı savunma bütçe taslağına ilişkin bir brifing sırasında Savunma Bakanlığı, hiçbir türev uçağın koşullarını karşılamadığını ve Lockheed Martin’in hibrit uçak planının suya düştüğünü açıkladı.

ABD ordusu o sırada F-22’lerin halefini geliştirmek için Yeni Nesil Hava Hakimiyeti (NGAD) programını gizlice ilerletiyordu ve Eylül 2020’de tam ölçekli bir uçuş göstericisi inşa ettiğini ve uçurduğunu duyurdu.

Japonya’nın yeni nesil avcı uçağı geliştirme projesinin boyutu küçüktü ve geliştirme zamanlaması ABD’ninkiyle uyuşmuyordu. İki ülkenin NGAD programına dayalı bir uçağı ortaklaşa geliştirme şansı yoktu.

Tokyo, F-2 jetini geliştirmek için büyük ölçüde ABD’ye bağımlı olmanın yanı sıra lisanslı üretim yapmak yerine Yabancı Askeri Satışlar (FMS) programı aracılığıyla F-35’leri ithal etmek zorunda kalmanın acı deneyimlerine sahiptir.

Bu nedenle, yeni nesil bir savaş uçağı geliştirirken Japonya, gelecekteki tehditlere ve teknolojik ilerlemelere esnek bir şekilde yanıt verebilmek için yeterli ölçeklenebilirliği; bağımsız muhakeme ile onarım ve güncelleme yapmak için modifikasyon özgürlüğünü; ve yüksek yanıt verebilirliği sağlamak için zamanında ve uygun bakım ve güncellemeleri mümkün kılan yerli savunma altyapısını güvence altına alma koşullarını belirledi.

Başka bir deyişle, Japonya hava üstünlüğünün temel ilkelerinden biri olan savaş uçaklarında özerklik arayışındaydı.

Öte yandan, müttefiklerle birlikte çalışabilirliği güvence altına alma ve ABD’yi ikna etme arzusundaydı. Aralık 2020’de Japonya, entegrasyon destek şirketi adayı olarak Lockheed Martin’i seçti.

Aralık 2021’de Savunma Bakanlığı, Lockheed Martin ile ne tür bir destek sunacağı konusunda görüşmelere devam edeceğini ve Ağustos 2021’de ABD Hava Kuvvetleri ile birlikte çalışabilirliği güvence altına almak için gelecekteki ağ konusunda görüşmelere başladığını söyledi.

Aynı zamanda, Japonya ve Birleşik Krallık savunma yetkililerinin standardizasyon derecesi konusunda ortak bir analiz yürütecekleri belirtildi.

Bu tür hamleler, ABD ile birlikte çalışabilirliği güvence altına alırken Japonya’nın İngiltere ile ortak geliştirmeye geçmesi konusunda Washington’un anlayışını kazanmaya çalışan hükümetin temkinli tutumunu gösteriyor.

Japonya 1980’lerde FS-X programı kapsamında yerli bir savaş uçağı üretilmesini savunmuş, ancak Washington tarafından F-16 uçağını temel alarak ABD ile ortak geliştirme konusunda siyasi baskı görmüştür. Yine de uçuş kontrolü gibi kritik teknolojiler ortaya çıkarılamadı.

Ancak Japonya, 1990’larda neredeyse yerli sayılabilecek F-2’yi balon maliyetlere rağmen bağımsız olarak geliştirmeyi başardı ve bu sayede yerli üretim teknolojisi altyapısı kurabildi ve uçak operasyondayken iyileştirme ve onarım çalışmaları yapabildi.

2000’li yıllarda başlayan F-35 çok taraflı geliştirme programına silah ihracatı konusundaki üç ilkesi nedeniyle katılamayan Japonya, başlangıçta F-22 savaş uçağını onlarca yıllık F-4’lerin yerini almaya aday olarak düşündü.

Ancak ABD Kongresi F-22’lerin ihracatını yasakladığı için bu fikirden vazgeçti ve bunun yerine FMS aracılığıyla F-35’leri satın aldı.

Bununla birlikte, geliştirmede yer almayan Japonya’nın teknolojilere erişimi yok ve sık sık yapılan teknolojik iyileştirmelere ve yazılım güncellemelerine tek taraflı olarak ayak uydurmak zorunda kalıyor.

Bu deneyimleri göz önünde bulunduran Japonya, GCAP programı aracılığıyla hem savaş uçağı üretimi ve konuşlandırılmasında özerkliği hem de ABD ile birlikte çalışabilirliği güvence altına almak için uğraşıyor.

Aralık ayında Japonya, İngiltere ve İtalya liderleri tarafından yayınlanan ortak bildiri ile eş zamanlı olarak Savunma Bakanlığı ve ABD Savunma Bakanlığı da ABD’nin GCAP’ı desteklediğini belirten bir açıklama yayınladı.

Açıklamada ayrıca “Birlikte, diğer platformların yanı sıra Japonya’nın bir sonraki savaş uçağı programını tamamlayabilecek otonom sistem yetenekleri üzerine bir dizi görüşme yoluyla önemli bir işbirliği başlattık” denildi.

Karşılaşılacak zorluklar

Çok taraflı kalkınma işbirliği, üye ülkelerin teknolojik güçlerini bir araya getirerek kalkınma maliyetlerini ve teknolojik riskleri paylaşma ve azaltma avantajı sunduğu için Batılı ülkeler arasında önemli bir trend haline geldi.

Ancak operasyonel gereksinimlerdeki farklılıklar, maliyet paylaşımı, üretim işlerinin paylaşımı ve fikri mülkiyetin paylaşımı gibi pek çok çıkar çatışması da söz konusu. Nitekim Fransa, Eurofighter ortak geliştirme konsorsiyumundan ayrılmış ve Rafale savaş uçağını bağımsız olarak geliştirmeyi başarmıştır.

Almanya ve Fransa arasında 2017’de bir işbirliği olarak başlayan ve daha sonra İspanya’nın da katıldığı FCAS de, iş paylaşımı anlaşmaları üzerindeki çekişmeler nedeniyle geri plana atıldı ve konuşlandırılmasının yıllarca gecikmesi bekleniyor.

GCAP’ta ise Japonya, Birleşik Krallık ve İtalya hükümetlerinin yanı sıra Mitsubishi Heavy Industries, BAE Systems ve Leonardo’nun da aralarında bulunduğu katılımcı şirketler şu anda programın ayrıntılarını ve üretim paylaşımını müzakere ediyor.

GCAP için bir diğer kritik konu da geliştirilen uçakların ihracatı meselesi. Japonya’nın hem kendisinin hem de üçüncü tarafların (bu durumda İngiltere ve İtalya) ihracatını mümkün kılmak için savunma teçhizatı ve teknolojisinin transferine ilişkin “üç ilkeyi” gözden geçirmesi gerekiyor.

Japon anayasasında “Silah İhracatının üç ilkesi ve bunlara bağlı politikanın ana esaslarını”na göre, Japonya’nın silah ihracatını teşvik etmeyeceği ilkesi yer alıyor. Bu ilkelerin siyasi bir kararla gevşetilip gevşetilmeyeceği henüz bilinmiyor.

Geliştirilen savaş uçağının ihraç edilmesinin sadece üretimin artması ve üretim ve teknolojik temellerin korunması nedeniyle fiyatların düşmesine değil aynı zamanda ithalatçı ülkelerle karşılıklı bağımlılığın derinleşmesine de yol açacağı düşünülüyor.

Üç ülke toplamda yaklaşık 350 savaş uçağını yeni uçaklarla değiştirmeyi planlıyor, ancak Suudi Arabistan gibi ülkelerin programa katılmaya ilgi gösterdiği bildirilirken, birkaç yüz uçağın ihraç edilme potansiyeli de bulunuyor.

FCAS programında büyük bir gecikme yaşanması ve ABD’nin NGAD uçağının ihracata yönelik olmaması nedeniyle İngiltere ve İtalya, GCAP kapsamında geliştirilen ürünün ihracatına büyük umutlar bağlıyor.

Kaynak: The Japan Times

ASYA

Rusya, Çin ve Hindistan’la petrol ticaretinde kripto para birimlerine yöneldi

Yayınlanma

Reuters‘ın haberine göre, Rusya, Batı yaptırımlarını aşmak için Çin ve Hindistan’la yaptığı petrol ticaretinde kripto para birimlerini kullanmaya başladı. Kripto para birimleri, uluslararası ödemelerde yaşanan zorlukları aşmak ve işlemleri hızlandırmak için kullanılıyor. Bu yöntemin henüz küçük bir hacmi kapsadığı belirtilse de, işlem sayısının giderek arttığı ifade ediliyor.

Reuters haber ajansının konuya vakıf dört kaynağa dayandırdığı haberine göre Rusya, Batı yaptırımlarını aşmak amacıyla Çin ve Hindistan ile yaptığı petrol ticaretinde kripto para birimlerini kullanıyor.

Kaynaklar, sistemin işleyişini şu şekilde açıklıyor: Rus petrolünü satın alan Çinli veya Hintli alıcı, aracı bir ticaret şirketine yuan veya rupi cinsinden ödeme yapıyor.

Bu para bir off-shore hesabına aktarılıyor ve ardından Bitcoin, Ethereum veya Tether gibi stabil kripto paralara dönüştürülüyor.

Daha sonra bu kripto paralar başka bir hesaba aktarılıyor ve Rusya’da rubleye çevriliyor.

Reuters‘a konuşan kaynaklar, kripto para birimiyle yapılan işlemlerin henüz Rus petrol ticaretinin küçük bir bölümünü oluşturduğunu belirtiyor.

Uluslararası Enerji Ajansı (IEA), bu ticaretin yıllık değerini 192 milyar dolar olarak tahmin ediyor. Fakat, bu türden işlemlerin sayısının giderek arttığı vurgulanıyor.

Kaynaklar, Batı yaptırımları kaldırılsa ve Rus petrol şirketlerinin yeniden dolar kullanmasına izin verilse bile, Rusya’nın petrol ticaretinde kripto para birimlerini kullanmaya devam etmesinin muhtemel olduğunu belirtiyor.

Kaynaklara göre, kripto para birimleri, işlemleri daha hızlı gerçekleştirmeye ve uluslararası ödemelerde yaşanan zorlukların üstesinden gelmeye yardımcı olan kullanışlı bir araç.

Geçtiğimiz yıl, Rus emtia şirketlerinin Çin ile ticarette kripto para birimi kullanmaya başladığı ortaya çıkmıştı.

Bloomberg‘in haberine göre, yaptırım uygulanan en az iki büyük metal üreticisi, ödemelerde Amerikan dolarına (USDT) sabitlenmiş stabil kripto paralara geçti. Bu ödemeler, Hong Kong üzerinden gerçekleştiriliyordu.

Ajansa konuşan bir kaynak, Rusya Merkez Bankası’nın şirketlerin sınır ötesi transferlerde kripto para birimlerine başvurmasına izin verdiğini, ancak bu türden işlemlerin kamuoyuna açıklanmamasını tavsiye ettiğini belirtmişti.

Bu gelişmelerin ardından Rusya’da uluslararası ticarette dijital para birimleriyle ödeme yapılmasına izin veren bir yasa kabul edildi.

Moskova ayrıca, yaptırımları aşmak için teknoloji satın alımında Tether ve USDT stabil kripto paralarıyla ödeme yapmıştı.

Geçtiğimiz yıl ABD ve İngiltere, 2022’den beri ABD yaptırımları altında olan ve bu yıl 24 Şubat’tan itibaren AB kısıtlamalarına tabi tutulan Rus kripto para borsası Garantex aracılığıyla USDT ile yapılan 20 milyar doları aşkın işlemi soruşturmaya başladı.

Mart ayı başlarında, borsanın yönetimi faaliyetlerini askıya aldığını ve Rus kullanıcıların kripto para cüzdanlarında bulunan 2,5 milyar rubleden fazla parayı bloke ettiğini duyurdu.

Okumaya Devam Et

ASYA

Bişkek’te tarihi anlaşma: Kırgızistan ve Tacikistan sınır sorununu çözdü

Yayınlanma

Kırgızistan ve Tacikistan devlet başkanları, Emomali Rahmon ve Sadır Caparov, Bişkek’te iki ülke arasındaki idari sınırları belirleyen anlaşmayı imzaladı. 20 yılı aşkın süredir devam eden müzakerelerin ardından imzalanan anlaşma, iki ülke arasındaki sınır sorunlarına çözüm getiriyor. Anlaşma kapsamında, ekonomik, ticari ve kültürel alanlarda işbirliğinin artırılması hedefleniyor.

Tacikistan ve Kırgızistan devlet başkanları Emomali Rahmon ve Sadır Caparov, iki ülke arasındaki tartışmalı bölgelerle ilgili 20 yılı aşkın süren müzakerelerin ardından Bişkek’te idari sınırları belirleyen imzaladı.

Tacikistan Cumhurbaşkanlığı’nın internet sitesinde yer alan açıklamaya göre, iki ülke lideri video konferans aracılığıyla iki sınır kontrol noktasının açılışını yaptı.

Rahmon ve Caparov ayrıca, dostluk ve iyi komşuluk ilişkilerinin daha da güçlendirilmesine yönelik ortak bildiriye imza attı.

Özellikle, iki ülke kara ve hava yolu ulaşımını yeniden başlatmayı planlıyor.

Toplamda, görüşmede ekonomik, ticari, kültürel ve insani alanlarda, tarım alanında işbirliği, ayrıca karayolu inşaatı ve işletilmesi konularında olmak üzere 16 yeni işbirliği belgesi imzalandı.

Müzakereler kapsamında, devlet başkanları başbakanlar başkanlığında bir hükümetler arası konsey kurulması yönünde de karar aldı.

Bu yeni mekanizmanın karşılıklı ticaret hacmini 500 milyon dolara çıkarma hedefi belirlendi.

Kırgızistan ile Tacikistan arasındaki idari sınırın uzunluğu yaklaşık 980 kilometre.

Aralık 2002’den bu yana sınırın kesin olarak belirlenmesi ve haritaya işlenmesi anlamına gelen sınır belirleme çalışmaları yürütülüyordu.

Çözüme kavuşturulamayan bu sorun nedeniyle, yerel halk ve askeri personel arasında çatışmalar yaşanıyordu.

Özellikle, 14 Eylül 2022’de Kırgızistan-Tacikistan sınırında meydana gelen çatışmada her iki taraftan onlarca kişi hayatını kaybederken, 200’den fazla vatandaş yaralandı.

Daha sonra Bişkek, Tacikistan’ı ülkenin topraklarını ele geçirmeye çalışmakla suçladı.

Tacikistan ise Bişkek’i ağır silahlar kullanarak sınır karakoluna saldırmakla suçladı.

Geçtiğimiz aralık ayında iki ülke anlaşmaya vardı ve ortak devlet sınırının tanımlanmasını tamamen tamamladı.

Bu ay Caparov, ülkelerin sınır belirleme sürecinde tartışmalı sınır bölgelerinde karşılıklı toprak değişiminde bulunduğunu açıkladı.

Caparov, artık bu konuda “nokta konulduğunu, her iki tarafın da çıkarlarının dikkate alındığını” belirtti.

Okumaya Devam Et

ASYA

Japonya Başbakanı Ishiba’nın iktidar milletvekillerine hediye çeki dağıtması tepki çekti

Yayınlanma

Japonya Başbakanı Shigeru Ishiba’nın azınlık hükümeti bütçeyi ve önemli yasa tasarılarını geçirmek için muhalefetin desteğine ihtiyaç duyuyor, ancak açıklamaları tartışma yarattı.

Cuma günü üst meclisin bütçe komitesi toplantısında konuşan Ishiba, “Görüşlerimin sağduyu ile uyumlu olmadığı yönündeki eleştirileri kabul etmek zorundayım. Sebep olduğum güvensizlik ve öfke için içtenlikle özür dilerim” dedi.

Ishiba perşembe günü geç saatlerde yaptığı açıklamada, kişi başına 100,000 yen (676 $) değerindeki hediye çeklerinin Liberal Demokrat Parti’nin 15 ilk dönem milletvekiline, 3 Mart’ta başbakanın resmi konutunda bir grup yemeği için bir araya gelmelerinden önce dağıtıldığını söyledi. Başbakanın iktidar partisinin yeni vekillerine hediye çeki dağıtması sadece muhalefetin değil, iktidar partisi vekillerinin de tepkisine yol açtı.

Hediye çeki alan bir milletvekilinin ofisi, 3 Mart akşamı toplantıdan önce Ishiba’nın ofisinden bir sekreterin çeki takdim ettiğini ve şöyle dediğini söyledi: “Bu bir hediye. Peşin olarak veriyoruz.” Milletvekilinin ofisi o zamandan beri kuponu iade ettiğini de sözlerine ekledi.

LDP temmuz ayında yapılacak üst meclis -ya da Meclis- seçimlerine hazırlanırken, Ishiba hükümetine yönelik eleştiriler LDP içinde bile giderek artıyor.

LDP’nin üst meclis üyelerinden Hiroshi Yamada cuma günü X’te yazdığı yazıda bunun “başbakanın sorumluluk duygusu ve yetkinliği hakkında soru işaretleri uyandıran çok ciddi bir mesele” olduğunu belirtti.

Bir LDP yöneticisi şunları söyledi: “Bu asla gerçekleşmemeliydi. Kamuoyunda herhangi bir şüphe oluşmasını önlemek çok önemlidir.” Bir başka parti yöneticisi ise “Bu savunulamayacak kadar pervasız bir hareketti” diyerek yakındı.

Eylül 2024’te Ishiba, birçok kişi tarafından merhum Shinzo Abe’nin veliahtı olarak görülen muhafazakar Sanae Takaichi’yi ikinci tur oylamada yenerek LDP başkanı seçildi. Ishiba alt meclis olan Temsilciler Meclisini dağıttı ve kasım ayında genel seçim çağrısında bulundu. İktidardaki LDP-Komeito koalisyonu sandalye kaybetti ve o seçimde çoğunluğu kazanamadı.

Kilit soru, kuponların dağıtımının siyasi faaliyetler için bağış niteliği teşkil edip etmediği. Siyasi Fonların Kontrolü Kanunu, bireylerin siyasi faaliyetlerle ilgili olarak siyasetçilere hediye çekleri de dahil olmak üzere para ve menkul kıymet bağışı yapmasını yasaklıyor.

Ishiba perşembe gecesi resmi konutunda gazetecilere yaptığı açıklamada “Bu siyasi faaliyetlerle ilgili bir bağış değildi” dedi.

Bir siyasi parti başkanı olarak insanları yemeğe davet etmenin siyasi bir faaliyet olmadığı iddiasının kamuoyu tarafından kabul edilip edilmeyeceği sorulduğunda Ishiba, muhabire “Bu neden siyasi bir faaliyet olarak değerlendirilsin ki?” diye sordu. Bir parti lideri olarak “minnettarlığını ifade etmenin” siyasi faaliyetten ayrı olduğunu savundu.

Katılımcıların hiçbirinin Ishiba’nın seçim bölgesinde yaşamadığını ve dolayısıyla Siyasi Fonların Kontrolü Kanunu veya Kamu Görevlileri Seçim Kanunu’nun ihlal edilmediğini vurguladı. Ayrıca hediye çeklerini ilk kez dağıtmadığını da açıkladı.

Nihon Üniversitesi’nde emeritus profesör ve siyasi finansman uzmanı olan Tomoaki Iwai, Nikkei Asia’ya yaptığı açıklamada, 100,000 yenlik kuponların kişisel bir hediye için çok fazla olduğunu belirtti. “Siyasi Fonların Kontrolü Kanunu’nun 21. Maddesinin ihlali olarak değerlendirilebilir” dedi.

Mali raporlarda siyasi kuruluşlar arasında bağış olarak kaydedilmesi halinde bu tür işlemlere izin verilebilse de, Iwai bu örnekte “Genellikle bireysel politikacılara bağış olarak kabul edilir” diye ekledi.

Muhalefetteki Japonya Anayasal Demokrat Partisi lideri Yoshihiko Noda cuma günü yaptığı açıklamada “Bu miktar sosyal standartlara göre çok yüksek” dedi. Noda, Ishiba’nın istifasını talep etmenin “tartışma konusu olmadığını” belirtti, ancak “parlamento tartışması yoluyla kendisinden tam bir açıklama talep edeceğiz” dedi.

İktidar koalisyonu ile birlikte 2025 bütçe tasarısını revize etmek ve alt meclisten geçirmek için çalışan Japonya Yenilik Partisi’nin eş lideri Seiji Maehara, “Bu konuyu, üst mecliste görüşülmekte olan bütçe tasarısına ilişkin oylamaya bağlayıp bağlamamak da dahil olmak üzere parti içinde tartışmak istiyorum” dedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English