Bizi Takip Edin

ASYA

Japonya’nın İngiltere ve İtalya ile üçlü savaş uçağı geliştirme programındaki zorluklar

Yayınlanma

Karşı saldırı kabiliyetlerini geliştirmek için rekor savunma bütçesi geçirmeye çalışan Japonya üçüncü nesil F-4’lerin yerini alması için ABD’nin beşinci nesil hayalet savaş uçağı F-35’leri satın almıştı. Tokyo, ayrıca ABD ile birlikte F-16 temelinde geliştirilen F-2’lerin yerine 2035’ten itibaren konuşlandırılmak üzere yeni nesil bir savaş uçağı geliştirmek için Birleşik Krallık ve İtalya ile birlikte Küresel Hava Muharebe Programı’nı (GCAP) başlattı.

Sadece geliştirme maliyeti trilyonlarca yen olan devasa bir proje olan GCAP, üç ülkenin yerli havacılık ve savunma sanayilerini güçlendirme çabalarının merkezinde yer alacak.

Japonya için ise ABD dışındaki ülkelerle ilk ortak savaş uçağı geliştirme projesi olması nedeniyle siyasi ve diplomatik açıdan büyük önem taşıyor. Bu da maliyet, takvim ve ABD ile koordinasyon dahil olmak üzere projeyi yönetmenin zor olduğu anlamına geliyor.

Diğer yandan da Almanya, Fransa ve İspanya Future Combat Air System (FCAS) çerçevesinde GCAP’ın rakibi olacak yeni nesil bir savaş uçağını ortaklaşa geliştiriyor.

Bu arada Çin ve Rusya da kendi altıncı nesil savaş uçaklarını geliştiriyor.

Birleşik Krallık’ın Hint-Pasifik hamlesi

Bu geliştirme projelerinin nasıl sonuçlanacağı sadece olası çatışmalarda kimin avantajlı olacağını değil, aynı zamanda havacılık ve savunma sanayilerinin tedarik zincirlerinin ve ihracatlarının geleceğini ve ülkeler arasındaki ittifak ilişkilerini de belirleyebilir.

9 Aralık’ta Japonya, Birleşik Krallık ve İtalya liderleri GCAP konusunda ortak bir açıklama yayınlayarak “Bu uçağın birden fazla alanda işlev görecek daha geniş bir muharip hava sisteminin merkezi olması yönündeki arzumuzu paylaşıyoruz” ifadelerini kullanmıştı.

Üç ülkenin hükümetleri, orduları ve çok sayıda şirketi, uçağın geliştirilmesi, konuşlandırılması ve işletilmesi için önümüzdeki on yıllar boyunca çok katmanlı bir şekilde birlikte çalışacak ve çeşitli alanlarda işbirliği yapacak.

Programın başarılı olması halinde, üç ülke arasındaki güvenlik ve savunma bağlarının daha da güçleneceği ifade ediliyor.

GCAP, Birleşik Krallık’ın Hint-Pasifik’teki etkisini artırma stratejisi doğrultusunda Japonya ile ikili güvenlik ilişkilerine yeniden odaklandığı bir ortamda başlatıldı.

Haziran 2013’te Başbakan Shinzo Abe ve İngiltere Başbakanı David Cameron, Japonya’nın ABD dışında bir ülkeyle ilk kez gerçekleştirdiği savunma teçhizatı işbirliğine yönelik bir çerçeve üzerinde anlaşmaya varmıştı.

Bir sonraki ay iki hükümet, ortak araştırma, geliştirme ve savunma teçhizatı üretiminin gerçekleştirilmesi için gerekli silah ve askeri teknolojilerin transferine ilişkin bir anlaşma imzaladı.

Ocak 2015’te, iki ülke dışişleri ve savunma bakanlarının iki artı iki toplantısında, iki ülke Yeni Müşterek Havadan Havaya Füze (JNAAM) fizibilitesine ilişkin bir projenin başlatılmasını memnuniyetle karşıladı. Prototipin deneme üretimi 2022 mali yılında tamamlandı ve projenin 2023 mali yılı sonunda mart ayında tamamlanması planlanıyor.

F-35’lere yüklenmek üzere füzenin seri üretimini değerlendirecekler ve füzeleri gelecekte GCAP uçaklarına yüklenme olasılığı da var.

Birleşik Krallık, 2019’da İsveç ve 2021’de İtalya ile mevcut Eurofighter Typhoon’un yerini alması planlanan Tempest avcı uçağı için ortak bir savaş havası geliştirme ve edinme programı üzerinde çalışmak üzere bir mutabakat zaptı imzalamıştı.

Birleşik Krallık’ın Tempest’i ile Japonya’nın F-2’lerinin yerini alacak yeni nesil savaş uçaklarının pek çok ortak noktası var; her ikisi de F-35’lerden daha fazla seyahat menzili ve füze yükü hedefliyor ve 2035’te konuşlandırılmayı amaçlıyor; bu da ortak bir geliştirmenin kazan-kazan ilişkisine yol açacağı anlamına geliyor.

İngiltere Savunma Bakanlığı’nın gelecekteki hava muharebe programları direktörü Richard Berthon, Eylül 2020’de Sankei Shimbun’da yayınlanan bir makalesinde, “Birleşik Krallık bunu, her iki ulusa da ihtiyaç duyduğumuz modifikasyon özgürlüğünü sağlarken, gelecekteki platform ve sistemlerin ABD gibi kilit güvenlik ortaklarımızla birlikte çalışabilir olmasını sağlayacak eşit bir ortaklık için nesilde bir kez ortaya çıkan bir fırsat olarak görüyor” ifadesini kullanmıştı.

ABD baskısına karşı özerklik arayışı

Japonya’nın yeni nesil bir savaş uçağı geliştirmesi, Savunma Bakanlığı’nın Ağustos 2010’da geleceğin savaş uçağı için bir araştırma ve geliştirme vizyonu yayınlamasıyla başladı. O tarihten bu yana bakanlık bir yandan gelişmiş bir teknolojik gösterici ve yerleşik motorlar üzerinde araştırma ve geliştirme çalışmalarını sürdürürken, diğer yandan da yurtiçi ve yurtdışındaki şirketlere bilgi talepleri (RFI) göndererek bilgi toplamaya ve analiz etmeye devam etti.

Haziran 2018’de yayınlanan bir RFI’ye cevaben, ABD’li savunma yüklenicisi Lockheed Martin, F-22 gövdesini F-35 aviyonikleriyle birleştiren hibrit bir uçak önerdi, ancak temel F-35 teknolojisinin açıklanması garanti edilmedi.

Sonuç olarak, Aralık 2019’da düzenlenen 2020 mali yılı savunma bütçe taslağına ilişkin bir brifing sırasında Savunma Bakanlığı, hiçbir türev uçağın koşullarını karşılamadığını ve Lockheed Martin’in hibrit uçak planının suya düştüğünü açıkladı.

ABD ordusu o sırada F-22’lerin halefini geliştirmek için Yeni Nesil Hava Hakimiyeti (NGAD) programını gizlice ilerletiyordu ve Eylül 2020’de tam ölçekli bir uçuş göstericisi inşa ettiğini ve uçurduğunu duyurdu.

Japonya’nın yeni nesil avcı uçağı geliştirme projesinin boyutu küçüktü ve geliştirme zamanlaması ABD’ninkiyle uyuşmuyordu. İki ülkenin NGAD programına dayalı bir uçağı ortaklaşa geliştirme şansı yoktu.

Tokyo, F-2 jetini geliştirmek için büyük ölçüde ABD’ye bağımlı olmanın yanı sıra lisanslı üretim yapmak yerine Yabancı Askeri Satışlar (FMS) programı aracılığıyla F-35’leri ithal etmek zorunda kalmanın acı deneyimlerine sahiptir.

Bu nedenle, yeni nesil bir savaş uçağı geliştirirken Japonya, gelecekteki tehditlere ve teknolojik ilerlemelere esnek bir şekilde yanıt verebilmek için yeterli ölçeklenebilirliği; bağımsız muhakeme ile onarım ve güncelleme yapmak için modifikasyon özgürlüğünü; ve yüksek yanıt verebilirliği sağlamak için zamanında ve uygun bakım ve güncellemeleri mümkün kılan yerli savunma altyapısını güvence altına alma koşullarını belirledi.

Başka bir deyişle, Japonya hava üstünlüğünün temel ilkelerinden biri olan savaş uçaklarında özerklik arayışındaydı.

Öte yandan, müttefiklerle birlikte çalışabilirliği güvence altına alma ve ABD’yi ikna etme arzusundaydı. Aralık 2020’de Japonya, entegrasyon destek şirketi adayı olarak Lockheed Martin’i seçti.

Aralık 2021’de Savunma Bakanlığı, Lockheed Martin ile ne tür bir destek sunacağı konusunda görüşmelere devam edeceğini ve Ağustos 2021’de ABD Hava Kuvvetleri ile birlikte çalışabilirliği güvence altına almak için gelecekteki ağ konusunda görüşmelere başladığını söyledi.

Aynı zamanda, Japonya ve Birleşik Krallık savunma yetkililerinin standardizasyon derecesi konusunda ortak bir analiz yürütecekleri belirtildi.

Bu tür hamleler, ABD ile birlikte çalışabilirliği güvence altına alırken Japonya’nın İngiltere ile ortak geliştirmeye geçmesi konusunda Washington’un anlayışını kazanmaya çalışan hükümetin temkinli tutumunu gösteriyor.

Japonya 1980’lerde FS-X programı kapsamında yerli bir savaş uçağı üretilmesini savunmuş, ancak Washington tarafından F-16 uçağını temel alarak ABD ile ortak geliştirme konusunda siyasi baskı görmüştür. Yine de uçuş kontrolü gibi kritik teknolojiler ortaya çıkarılamadı.

Ancak Japonya, 1990’larda neredeyse yerli sayılabilecek F-2’yi balon maliyetlere rağmen bağımsız olarak geliştirmeyi başardı ve bu sayede yerli üretim teknolojisi altyapısı kurabildi ve uçak operasyondayken iyileştirme ve onarım çalışmaları yapabildi.

2000’li yıllarda başlayan F-35 çok taraflı geliştirme programına silah ihracatı konusundaki üç ilkesi nedeniyle katılamayan Japonya, başlangıçta F-22 savaş uçağını onlarca yıllık F-4’lerin yerini almaya aday olarak düşündü.

Ancak ABD Kongresi F-22’lerin ihracatını yasakladığı için bu fikirden vazgeçti ve bunun yerine FMS aracılığıyla F-35’leri satın aldı.

Bununla birlikte, geliştirmede yer almayan Japonya’nın teknolojilere erişimi yok ve sık sık yapılan teknolojik iyileştirmelere ve yazılım güncellemelerine tek taraflı olarak ayak uydurmak zorunda kalıyor.

Bu deneyimleri göz önünde bulunduran Japonya, GCAP programı aracılığıyla hem savaş uçağı üretimi ve konuşlandırılmasında özerkliği hem de ABD ile birlikte çalışabilirliği güvence altına almak için uğraşıyor.

Aralık ayında Japonya, İngiltere ve İtalya liderleri tarafından yayınlanan ortak bildiri ile eş zamanlı olarak Savunma Bakanlığı ve ABD Savunma Bakanlığı da ABD’nin GCAP’ı desteklediğini belirten bir açıklama yayınladı.

Açıklamada ayrıca “Birlikte, diğer platformların yanı sıra Japonya’nın bir sonraki savaş uçağı programını tamamlayabilecek otonom sistem yetenekleri üzerine bir dizi görüşme yoluyla önemli bir işbirliği başlattık” denildi.

Karşılaşılacak zorluklar

Çok taraflı kalkınma işbirliği, üye ülkelerin teknolojik güçlerini bir araya getirerek kalkınma maliyetlerini ve teknolojik riskleri paylaşma ve azaltma avantajı sunduğu için Batılı ülkeler arasında önemli bir trend haline geldi.

Ancak operasyonel gereksinimlerdeki farklılıklar, maliyet paylaşımı, üretim işlerinin paylaşımı ve fikri mülkiyetin paylaşımı gibi pek çok çıkar çatışması da söz konusu. Nitekim Fransa, Eurofighter ortak geliştirme konsorsiyumundan ayrılmış ve Rafale savaş uçağını bağımsız olarak geliştirmeyi başarmıştır.

Almanya ve Fransa arasında 2017’de bir işbirliği olarak başlayan ve daha sonra İspanya’nın da katıldığı FCAS de, iş paylaşımı anlaşmaları üzerindeki çekişmeler nedeniyle geri plana atıldı ve konuşlandırılmasının yıllarca gecikmesi bekleniyor.

GCAP’ta ise Japonya, Birleşik Krallık ve İtalya hükümetlerinin yanı sıra Mitsubishi Heavy Industries, BAE Systems ve Leonardo’nun da aralarında bulunduğu katılımcı şirketler şu anda programın ayrıntılarını ve üretim paylaşımını müzakere ediyor.

GCAP için bir diğer kritik konu da geliştirilen uçakların ihracatı meselesi. Japonya’nın hem kendisinin hem de üçüncü tarafların (bu durumda İngiltere ve İtalya) ihracatını mümkün kılmak için savunma teçhizatı ve teknolojisinin transferine ilişkin “üç ilkeyi” gözden geçirmesi gerekiyor.

Japon anayasasında “Silah İhracatının üç ilkesi ve bunlara bağlı politikanın ana esaslarını”na göre, Japonya’nın silah ihracatını teşvik etmeyeceği ilkesi yer alıyor. Bu ilkelerin siyasi bir kararla gevşetilip gevşetilmeyeceği henüz bilinmiyor.

Geliştirilen savaş uçağının ihraç edilmesinin sadece üretimin artması ve üretim ve teknolojik temellerin korunması nedeniyle fiyatların düşmesine değil aynı zamanda ithalatçı ülkelerle karşılıklı bağımlılığın derinleşmesine de yol açacağı düşünülüyor.

Üç ülke toplamda yaklaşık 350 savaş uçağını yeni uçaklarla değiştirmeyi planlıyor, ancak Suudi Arabistan gibi ülkelerin programa katılmaya ilgi gösterdiği bildirilirken, birkaç yüz uçağın ihraç edilme potansiyeli de bulunuyor.

FCAS programında büyük bir gecikme yaşanması ve ABD’nin NGAD uçağının ihracata yönelik olmaması nedeniyle İngiltere ve İtalya, GCAP kapsamında geliştirilen ürünün ihracatına büyük umutlar bağlıyor.

Kaynak: The Japan Times

ASYA

Batı yaptırımlarının ardından Rusya’da Çin malı otomobil satışları rekor kırdı

Yayınlanma

Çin otomobillerinin Rusya’daki satışları, yaptırımların Batılı markaları Moskova ile ilişkilerini kesmeye zorlamasıyla yeni rekorlara ulaştı.

Pekin’in Washington ve Brüksel’den elektrikli araç ihracatına yönelik yüksek gümrük vergileriyle karşı karşıya olduğu bir dönemde Rusya’daki satışların artması Çinli otomobil üreticilerine yardımcı olurken, Rus otomobil kültüründe de hızlı bir değişimin mühendisliğini yaptı.

Moskova’da yaşayan bir otomobil blog yazarı olan Ilya Frolov, Financial Times’a verdiği demeçte, “Eğer bir araba satın alacaksanız, seçiminiz ya [Rus yapımı] bir Lada ya da gri ithalat olarak getirilen son derece pahalı bir Avrupa arabası ya da çok iyi donanımlı ve nispeten ucuz bir Çin arabası” dedi.

Ukrayna müdahalesi sonrası, daha önce Rusya’nın otomobil pazarına hakim olan Avrupalı, Koreli ve Japon otomobil üreticilerinin araç satışlarında keskin bir düşüş yaşandı.

Avtostat analiz ajansına göre, Şubat 2022’deki müdahale sırasında bu markalar tüm satışların yüzde 69’unu oluşturuyordu. Şu anda pazar payları sadece yüzde 8,5. Çinli üreticilerin payı ise aynı dönemde yüzde 9’dan yüzde 57’ye yükseldi.

Bir endüstri grubu olan China Passenger Car Association’ın verilerine göre, 2024 yılının ilk dokuz ayında Rusya, 849.951 araca ulaşan hacmiyle Çin yapımı otomobiller için en büyük ihracat noktası oldu. İkinci en büyük hedef olan Meksika ise bu rakamın yarısından daha azını ithal etti.

CPCA genel sekreteri Cui Dongshu, “Çin’in son yıllarda otomobil ihracatında kaydettiği büyüme esas olarak Rusya pazarından gelen katkılara dayanıyor,” dedi. “Rusya’nın otomobil pazarının rekabetçi ortamındaki dramatik dalgalanmalar ve değişiklikler, Çinli otomobil şirketlerine geniş satış fırsatları ve büyük karlar sağladı” diye ekledi.

Rusya’ya satılan Çinli araçların yaklaşık %90’ı içten yanmalı motorlara sahip olsa da, geniş hibrid SUV’larda uzmanlaşmış elektrikli araç üreticisi Li Auto tarafından üretilen 15.000’den fazla otomobil 2024’ün ilk sekiz ayında Rusya’da satıldı.

Çin’in varlığının genişlemesi o kadar büyük oldu ki sadece müşteriler değil sektör profesyonelleri de yeni şirketlere akın etti.

Otomobil endüstrisiyle çalışan Krasnoe Slovo adlı halkla ilişkiler ajansının Moskova’daki yöneticisi Vadim Gorzhankin, Financial Times’a verdiği demeçte, “[Eskiden Batılı şirketlerde çalışan] neredeyse herkes artık Çinli şirketlerde çalışıyor,” dedi.

Çin gümrük verileri, otomobil üreticilerinin tam rakamların mevcut olduğu en son ay olan eylül ayında Rusya’ya 1,8 milyar dolar değerinde otomobil ihraç ettiğini gösteriyor; bu rakam 2021’in aynı ayında 96 milyon dolardı.

Financial Times’a gör, Çin’in artan hakimiyeti bazı yerli üreticileri kızdırdı – özellikle de kaynaklarının daha fazlasını silah üretimine yönlendirmek zorunda kalanları.

Rusya’nın en güçlü silah üreticisi Rostec’in başkanı Sergei Chemezov, devleti Çin araçlarına “koruyucu önlemler” uygulamaya çağırdı. Şirketinin Rusya’nın en büyük otomobil üreticisi Lada’nın üreticisi Avtovaz’da hissesi var ve Avtovaz eylül ayında yaptığı açıklamada Çin araçlarının satışlarındaki artışın ardından pazar payının %25’e düşebileceğini söyledi.

Ülkenin otomobil üreticileri, batılı parçalara ve teknolojiye erişimi kısıtlayan yaptırımlardan ağır darbe aldı. Bunu telafi etmek için onlar da sık sık Çin’e yöneldi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Sri Lanka devlet başkanının koalisyonu erken seçimde çoğunluğu elde etmeye hazırlanıyor

Yayınlanma

Sri Lanka Devlet Başkanı Anura Kumara Dissanayake’nin koalisyonu Ulusal Halkın Gücü (NPP),  seçim kurulunun cuma günü açıkladığı sonuçlara göre, erken genel seçimlerde çoğunluğu kazanmaya hazırlanıyor.

Eylül ayında yapılan cumhurbaşkanlığı seçimlerini kazanan Dissanayake, ağır bir mali krizden çıkmaya çalışan ülkede yoksullar arasındaki sıkıntıları hafifletmeyi amaçlayan politikaları için yetki istiyor.

Marksist eğilimli Dissanayake’nin koalisyonu perşembe günkü seçimlerden önce parlamentodaki 225 sandalyeden sadece üçüne sahipti ve bu da onu koalisyonu feshetmeye ve yeni bir yetki istemeye sevk etti.

Sri Lanka Seçim Komisyonu’nun internet sitesinde yer alan son sonuçlara göre NPP perşembe günkü seçimlerde yaklaşık %62 ya da 5,4 milyon oy alarak 52 sandalye kazandı ve parlamentoda çoğunluğu elde etme yolunda ilerledi.

“Bunu Sri Lanka için kritik bir dönüm noktası olarak görüyoruz. Güçlü bir parlamento oluşturmak için yetki bekliyoruz ve halkın bize bu yetkiyi vereceğinden eminiz,” dedi Dissanayake perşembe günü oyunu kullandıktan sonra.

“Sri Lanka’nın siyasi kültüründe eylül ayında başlayan ve devam etmesi gereken bir değişim var” diye ekledi.

Dissanayake’nin koalisyonunun başlıca rakibi olan muhalefet lideri Sajith Premadasa’nın Samagi Jana Balawegaya partisi 13 sandalye ve oyların yaklaşık %19’unu kazandı. Önceki Devlet Başkanı Ranil Wickremesinghe’nin desteklediği Yeni Demokratik Cephe ise iki sandalye kazandı.

17 milyondan biraz fazla Sri Lankalı beş yıllık bir dönem için milletvekillerini seçme hakkına sahipti. Rekor sayıda 690 siyasi parti ve bağımsız grup 22 seçim bölgesinde yarıştı.

On yıllardır aile partilerinin egemen olduğu ülkede siyasete yabancı olan Dissanayake, daha büyük refah önlemleri ve rüşvet gibi yoksullukla mücadele politikalarını destekliyor.

Sri Lanka’da genel seçimlerde, özellikle de başkanlık oylamasından kısa bir süre sonra yapılıyorsa, genellikle başkan desteklenir.

Başkan yürütme yetkisini elinde bulunduruyor ancak Dissanayake’nin tam teşekküllü bir kabine atayabilmesi ve vergileri düşürme, yerel işletmeleri destekleme ve yoksullukla mücadele gibi önemli vaatlerini yerine getirebilmesi için parlamentoda çoğunluğa sahip olması gerekiyor.

Ayrıca Sri Lanka’nın tartışmalı yürütme başkanlığını kaldırmayı planlıyor ancak bunu uygulamak için parlamentoda üçte iki çoğunluğa ihtiyacı var.

22 milyonluk bir ülke olan Sri Lanka, 2022’de ciddi bir döviz sıkıntısının tetiklediği ekonomik krizin altında ezilmiş, bu da ülkeyi temerrüde itmiş ve ekonomisinin 2022’de %7,3, geçen yıl ise %2,3 küçülmesine neden olmuştu.

Uluslararası Para Fonu’nun 2,9 milyar dolarlık kurtarma programıyla desteklenen ekonomi geçici bir toparlanma sürecine girdi ancak yüksek hayat pahalılığı başta yoksullar olmak üzere pek çok kişi için hala kritik bir sorun.

Okumaya Devam Et

ASYA

Hindistan Afganistan ile ilişkilerini güçlendirmeye çalışıyor

Yayınlanma

Hindistan, Afganistan ve Pakistan arasındaki gerginlikten faydalanarak Afgan ticaretini Pakistan güzergahından Hintli bir şirket tarafından işletilen İran limanına yönlendirmeye çalışıyor.

Hindistan Dışişleri Bakanlığı’ndan Genel Sekreter J.P. Singh başkanlığındaki üst düzey bir heyet 4 ve 5 Kasım tarihlerinde Kabil’i ziyaret etti. Heyet Afganistan Savunma Bakanı Molla Muhammed Yakup, eski Afganistan Devlet Başkanı Hamid Karzai, Afganistan Dışişleri Bakanı Emir Han Muttaki ve Kabil’deki BM kuruluşlarının başkanlarıyla bir araya geldi. Görüştükleri konular arasında India Ports Global Limited tarafından işletilen İran’ın Çabahar limanı da vardı.

Bakanlık sözcüsü Randhir Jaiswal geçen hafta düzenlediği basın brifinginde “Hindistan’ın insani yardımları, Çabahar limanının Afganistan’daki iş dünyası tarafından işlemler, ihracat ve ithalat için nasıl kullanılabileceği ve yapmak istedikleri diğer şeyler hakkında görüşmelerde bulundular” dedi.

Taliban’ın savunma bakanlığı da sosyal medya üzerinden yaptığı bir paylaşımla Yaqoob’un Hintli heyetle ilişkilerini geliştirme yollarını görüşmek üzere bir araya geldiğini doğruladı. Muttaki’nin ofisi de Singh ile yaptığı görüşmenin detaylarını açıklayarak Taliban’ın baş diplomatının ikili siyasi ve ekonomik ilişkilerin güçlendirilmesi çağrısında bulunduğunu ve Afgan işadamlarının Hindistan’a seyahat edebilmeleri için daha kolay vize verilmesini talep ettiğini kaydetti.

Yeni Delhi’deki Observer Araştırma Vakfı Stratejik Çalışmalar Programı’nda yardımcı araştırmacı olan Kabir Taneja, Hindistan’ın bir süredir Çabahar limanını Afganistan için alternatif bir ticaret yolu olarak tanıtmaya çalıştığını söyledi.

“[Çabahar] projenin temel tasarımının bir parçası. Ayrıca Kabil’e, Afganistan’ın uzun süredir birincil liman olarak kullandığı Karaçi limanına bir alternatif sunmaktır,” dedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English