Bizi Takip Edin

Asya

İsrail-İran savaşı, Çin’in enerji güvenliği ve diplomasisi için bir sınav olabilir

Yayınlanma

İsrail-İran savaşı dünya çapında şok dalgaları yarattı ve Çin’in enerji güvenliği, Orta Doğu’daki etkisi ve insansız hava aracı savaşlarının yeni gerçekleri konusunda birçok acil soruyu gündeme getirdi.

Salı günü, Çin Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Guo Jiakun, yetkililerin İran ve İsrail’den “hızlı bir şekilde tahliye organize etmek” için çalıştıklarını söyledi. Daha önce Trump, “Herkes Tahran’ı derhal terk etsin!” diye bir mesaj yayınlarken, Çin vatandaşlarına “mümkün olan en kısa sürede” kara sınırlarından İsrail’i terk etmeleri çağrısında bulundu.

Bu açıklamalar ve Trump’ın Kanada’daki G7 toplantısından erken ayrılması, çatışmanın yeniden tırmanabileceği ve müzakere umutlarının azalabileceği endişelerini artırdı.

Guo pazartesi günü, Çin’in “İsrail’in İran’a yönelik saldırılarından derin endişe duyduğunu” ve “diyalog ve müzakere yoluyla sorunların çözülmesi” için geri dönülmesini istediğini söylemişti.

Salı günü yaptığı açıklamada ise, tüm tarafların, “özellikle İsrail üzerinde özel etkisi olanların”, gerilimi yatıştırmak için acil çaba göstermesi gerektiğini söyledi.

İsrail-İran Savaşı Küresel Enerji Piyasalarını Sarsabilir

İsrail’in geçen hafta İran’ın nükleer tesislerine ve diğer hedeflere saldırmaya başlamasından bu yana, İran ile Umman arasında, Basra Körfezi’ni Arap Denizi ve Hint Okyanusu’na bağlayan önemli bir su yolu olan Hürmüz Boğazı’nın kaderi gündemin odak noktası oldu. Haberlere göre Tahran, İsrail’in saldırılarına yanıt olarak bu enerji ticaretinin geçtiği boğazı kapatmayı “düşünüyor”, ancak boğaz halen açık.

Dünyanın petrol ve sıvılaştırılmış doğal gazının önemli bir kısmı Hürmüz Boğazı’ndan geçmektedir. S&P Global’in, kesintiler olması durumunda “Çinli alıcıların gerekli tedarikleri sağlamak için spot piyasaya girmek zorunda kalabileceği” uyarısında bulunduğu bir notuna göre, Çin’in LNG alımlarının yaklaşık dörtte biri Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri’nden geliyor. Olası kesintiler Çin’in enerji güvenliği için tehdit oluşturacaktır.

Deniz taşımacılığı izleme şirketi Lloyd’s List, gerçek sahiplik ülkelerine göre, 2025’in ilk çeyreğinde Japonya ve Çin’in boğazdan 1.000’den fazla gemisinin geçtiğini ve bu sayının Yunanistan’dan sonra en yüksek rakam olduğunu belirtti.

Kapatma tehlikesine ilişkin değerlendirmeler karışık. Lloyds, veri sağlayıcı BIMCO’nun güvenlik ve emniyet sorumlusu Jakob Larsen’in, ABD ve İsrail ile İran arasında tam ölçekli bir çatışmanın boğazın “fiilen kapatılması” ile sonuçlanabileceği uyarısını aktardı.

Doğrudan Amerikan müdahalesi olmadığı sürece, diğer uzmanlar bu konuda şüpheciydi. Singapur Ulusal Üniversitesi Orta Doğu Enstitüsü’nde kıdemli araştırma görevlisi olan Jean-Loup Samaan, “Şu aşamada, İran’ın Hürmüz Boğazı’nı kapatma olasılığı boş bir tehdit olmaya devam ediyor” dedi. Nikkei Asia’ya konuşan Samaan, böyle bir hareketin Arap komşularına ve İran’ın kendisine zarar vereceğini, ABD Donanması’nın müdahalesine yol açacağını ve “bölgedeki ülkeleri İran’a karşı birleştireceğini” savundu.

Anonim kalmak koşuluyla konuşan Pekin’den uluslararası ilişkiler profesörü, Çin’in enerji güvenliği ve ulusal güvenliği bağlantısına dikkat çekerek, “ABD ordusu müdahale etmezse, İran muhtemelen [boğazı kapatmayacaktır], çünkü Çin dahil birçok ülkeden sert uyarılar alacaktır. Çin de kesinlikle onları uyaracaktır” dedi.

İran’ın bazı enerji altyapılarına yönelik çatışma ve saldırılar, referans petrol fiyatlarını yükseltti, ancak pazartesi günü müzakere umutlarıyla kısa süreli bir düşüş yaşandı. Bu dalgalanma tek başına Pekin’i alarma geçirmek için yeterli olabilir. Profesör, “Bu durumun Çin için en büyük etkisi petrol fiyatlarıdır. Çin, petrol fiyatlarındaki dalgalanmalara karşı son derece duyarlıdır. Ekonomik açıdan, dünyanın en büyük petrol tüketicisi olan Çin için petrol fiyatlarındaki artış çok kötüdür” dedi.

Ticaret istihbarat şirketi Kpler’e göre, Çin’in İran’dan petrol ithalatı mart ayında günde 1,8 milyon varile ulaştı, ancak “ABD’nin yaptırımlarının sıkılaştırılması ve hammadde stoklarının artması nedeniyle nisan ayında zirveden düştü.”

Samaan, “İran savaşı kaybederse, petrol fiyatlarının seyri ve enerji arzının kesintiye uğrama olasılığına bağlı olarak, bu durum Çin’i gerçekten olumsuz etkileyebilir” dedi. Yine de, “Çin petrol ithalatında sadece İran’a değil, Suudi Arabistan ve BAE’ye de bağımlı olduğu için, Tahran’dan gelen eksiklikleri hızla telafi edebilir” diye ekledi.

Yakıt akışı neredeyse kesintiye uğramasa bile, son yıllarda kendini Orta Doğu’da arabulucu ve barış yapıcı olarak konumlandırmaya çalışan Çin için bu çatışma başka sınavlar da beraberinde getiriyor.

Çin Dışişleri Bakanı Wang Yi, İsrailli mevkidaşı Gideon Sa’ar’a, İran’a yönelik saldırının “kabul edilemez” olduğunu, özellikle de uluslararası toplumun “İran’ın nükleer sorununa siyasi bir çözüm ararken” böyle bir saldırının kabul edilemez olduğunu söyledi.

Wang, Çin’in müzakereleri kolaylaştırmada “yapıcı bir rol oynamaya” hazır olduğunu belirtti.

Çinli akademisyen İsrail-İran savaşını Harici’ye değerlendirdi: İran, Çin için stratejik öneme sahip

Güney Kaliforniya Üniversitesi siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler profesörü Derek Grossman, Çin’in kınamalarının, Pekin’in 7 Ekim 2023’ten bu yana sürdürdüğü “İsrail karşıtı politika”nın devamı olduğunu söyledi.

Nikkei’ye konuşan Grossman, Pekin’in İran çatışmasına tepkisinin “birkaç faktöre bağlı olduğunu, en önemlilerinin Çin’in enerji konusundaki kaygıları, Orta Doğu’daki Arap devletleriyle ilişkileri ve Tahran’ın Pekin’in uluslararası sistemde ABD ve Batı hegemonyasından kurtulma hedefine ne ölçüde yardımcı olabileceği” olduğunu söyledi.

Buna rağmen Grossman, Çin’in İran’a desteğinin “doğası gereği sınırlı olduğunu, çünkü Pekin’in Tayvan meselesi gibi kendi temel ulusal çıkarlarıyla doğrudan ilgisi olmayan bir çatışmaya çekilmek istemediğini” söyledi.

Çin’in izleyebileceği bir yaklaşım, “Ukrayna savaşında Rusya’nın yaptığı gibi İran’a çift kullanımlı ekipman sağlamak ve aynı zamanda Tahran’ın İsrail saldırılarını püskürtme, egemenliğini savunma ve rejimi koruma hedeflerini destekleme sözü vermek” olabilir.

Pekin’deki profesör, Çin’in “doğrudan olmasa da şüphesiz İran’ı perde arkasından desteklediğini” düşünüyor.

Akademisyen, Çin’in “zor seçimler” ile karşı karşıya olduğunu ve İran ile ilişkilerinin “dışarıdan göründüğü kadar güçlü olmadığını” belirtti. Bununla birlikte, “Savaş devam ederse, Çin-İsrail ilişkileri önemli ölçüde zarar görebilir, ancak İran’ın mevcut koşullar altında Çin’e yakınlaşmaktan başka seçeneği olmadığını açıkça gördüğü için Çin-İran ilişkileri biraz güçlenebilir.”

NUS’tan Samaan, Çin’in “İran ile ortaklığının herhangi bir güvenlik yardımı veya karşılıklı savunma taahhüdü içermediğini” söyledi. Bunun, “Çin’in Orta Doğu’daki hırslarının sınırlarını” vurguladığını belirtti: “Çin, ana konu enerji ve ticaret olduğu sürece merkezi bir aktördür, ancak çatışma yönetimine odaklandığında bu rolünün önemi azalır.”

Analistler, insansız hava araçlarının rolüne de dikkat çekti.

Çok sayıda rapora göre, İsrail’in istihbaratı Mossad’dan ajanlar, İran’ın içine patlayıcı yüklü insansız hava araçları yerleştirdi ve bunları İsrail savaş uçaklarının savunmasını temizlemek için etkinleştirdi. Bu, ayın başında Ukrayna’nın Rusya’ya kaçırılan insansız hava araçlarını kullanarak askeri uçakları havaya uçurmasıyla gerçekleştirilen çarpıcı operasyona benziyor. Her ikisi de, küçük ülkelerin insansız hava araçlarını kullanarak daha büyük ülkeleri hazırlıksız yakalamaya çalıştığı örnekler olarak öne çıktı.

Samaan, “Düşmanlarının topraklarının derinliklerinde sabotaj ve insansız hava aracı saldırılarını birleştiren İsrail ve Ukrayna’nın son operasyonları arasındaki benzerlikler, muhtemelen önümüzdeki yıllarda savaş okullarında vaka çalışması olarak ele alınacaktır” dedi.

Grossman, “Pekin’in, Tayvan’ın bu potansiyel — belki de artık olası — asimetrik hamlelerine karşı koymak için düşünmesi gereken çok şey olduğunu düşünüyorum. En büyük vurgu, önceden konumlandırılmış tehditleri ortadan kaldırmak için, önce Çin içindeki tüm yabancı faaliyetleri daha da sıkı bir şekilde denetlemek ve incelemek olacaktır” dedi.

Çin, İsrail’i Kınamaktan Daha Fazlasını Yapabilir mi?

Asya

Çin’deki ABD şirketleri “aşırı üretim” iddiasıyla zor durumda

Yayınlanma

Yeni bir ankete göre, Çin’de faaliyet gösteren büyük ABD şirketlerinin neredeyse yarısı, ülkedeki kapasite fazlasından olumsuz etkilenmiş durumda.

Bu durum, dünyanın en büyük ikinci ekonomisinde talebin durgunluğu ve deflasyonist baskıların artmasıyla ilgili endişelerin derinleştiğini gösteriyor.

Financial Times’ın (FT) ABD-Çin İş Konseyinin yıllık anketinden aktardığına göre, kapasite fazlası ankete katılanların %42’sini etkiledi. Bu oran, geçen yıl etkilenmiş olduğunu bildirenlerin %25’ine kıyasla önemli bir artışa işaret ediyor.

İş dünyası lobisi, mart ve mayıs ayları arasında yıllık Çin satışları 500 milyon doları aşan 130 üye şirketin yarısından fazlasını kapsayan bir anket düzenledi.

USCBC Başkanı Sean Stein, “Kazançlar düşerken, aynı zamanda risklerin arttığını görüyoruz… Yatırımların düşmesi Çin hükümeti için sürpriz olmamalı,” dedi.

Grup, çarşamba günü açıklanan anket sonuçlarının, Çin’in kapasite fazlası sorunlarının öncelikle çelik gibi endüstriyel sektörlerden sağlık ve tüketim malları dahil olmak üzere ekonominin daha geniş kesimlerine yayıldığını gösterdiğini belirtti.

Etkilenen şirketlerin %81’i, kapasite fazlası krizinin sektörlerindeki fiyatları düşürdüğünü belirtti. Şirketler ayrıca kâr marjlarının daraldığını da bildirdi.

Raporda, “Yatırım ve üretim Çin’in ekonomik büyümesinin daha büyük bir payını oluştururken, kapasite fazlası konusundaki endişeler yoğunlaşıyor,” denildi.

Kapasite fazlası, Pekin için hassas bir konu olmaya devam ediyor. Çinli yetkililer, ABD ve AB dahil ticaret ortaklarının, endüstriyel politikaları ve sübvansiyonlarının küresel pazarları yapay olarak düşük fiyatlı mallarla doldurduğu ve yerel işletmeleri rekabet dışı bıraktığı yönündeki şikayetlerini şiddetle reddetti.

Fakat son zamanlarda Çin liderliği, kapasite fazlasının sonuçlarını kabul ederek, bazı sektörlerdeki aşırı fiyat rekabetini kınamak için neijuan veya “içe dönüşüm” terimini kullandı. Cumhurbaşkanı Xi Jinping ve diğer önde gelen yetkililer, neijuan’ın neden olduğu aşırı üretim ve fiyat rekabetini eleştiren bir dizi makale kaleme aldı.

Daha genel olarak, USCBC anketi, yanıt verenlerin %88’inin, uzun süredir devam eden emlak sektörü krizi ve zayıf iç tüketimle boğuşan Çin ekonomisinin durumundan endişe duyduğunu ortaya koydu.

Macquarie’ye göre, gerçek piyasa fiyatlarını yansıtan ve deflasyonun etkisini de içeren nominal terimlerle büyüme %3,9 ile daha yavaş gerçekleşti.

Jeopolitik gerilimler de Çin’deki ABD şirketlerini olumsuz etkiledi. Ankete katılan ABD şirketleri, ABD-Çin ilişkilerindeki çalkantıların, karşılıklı gümrük vergileri ve ABD’nin ihracat kontrollerinin tedarik zincirlerini bozarak itibarlarını zedelediği ve satış kayıplarına yol açtığı için büyük bir zorluk oluşturduğunu belirtti.

Bu sorunlar topluca iş dünyasının güvenini sarsmış görünüyor. Ankete katılanların yarısından azı, ülkedeki beş yıllık geleceğe ilişkin iyimser olduğunu belirtmiştir.

Ankete katılan grupların dörtte birinden fazlası, Çin’den faaliyetlerini taşıma veya taşıma planları yapma niyetinde olduğunu belirtmiştir. Bu oran geçen yıl %19 idi.

Okumaya Devam Et

Asya

Ukrayna savaşı Çinli drone pil üreticilerini büyüttü

Yayınlanma

Şiddetli iç rekabet nedeniyle iflasın eşiğine gelen küçük Çinli drone pil üreticileri, dördüncü yılına giren ve uzaması beklenen Rusya-Ukrayna savaşında bir can simidi buldu.

Çin’in Guangdong eyaletindeki birçok şirket Nikkei Asia‘ya, savaş alanlarında kullanılan drone’lara monte edilebilen pilleri hem Rusya’ya hem de Ukrayna’ya sattıkları için işlerinin patlama yaşadığını söyledi.

Dongguan merkezli bir pil şirketinin satış temsilcisi, “Geçen ay, Ruslardan yüz milyonlarca yuan değerinde büyük bir sipariş aldık. Rus yetkililer, sipariş verilmeden önce ürün kalitesini doğrulamak için tesisimizde yerinde inceleme yaptı. Son kullanıcının gizliliğini sağlamak için işlem iki aşamalı bir ticaret zinciri aracılığıyla gerçekleştirilecek” dedi.

“Savaştan önce birçok pil üreticisi ciddi mali baskı altındaydı ve bazıları kapanmanın eşiğine gelmişti. Ancak savaş, sektörü beklenmedik bir şekilde canlandırdı. Gelir yapımız önemli ölçüde değişti. Daha önce iç satışlar işimizin %60 ila %70’ini oluştururken, şimdi uluslararası talep toplam satışların %70 ila %80’ini oluşturuyor” diyen temsilci, “ödediğine satıyoruz” diyerek hem Rusya’ya hem de Ukrayna’ya pil sağladığını ekledi.

Temsilci, savaştan önce, sektörün %70’inden fazlasını kontrol eden Çinli drone devi DJI’nin hakimiyetine rağmen, daha küçük yerli drone üreticilerine pil sattıklarını da sözlerine ekledi. “Zor olsa da, küçük drone üreticileri Çin’de hala geçimini sağlayacak bir alan bulabiliyor” dedi.

DJI, ATL ve CATL-ATL ortak girişimi olan Ampace Tech, Sunwoda Electronic ve Zhuhai CosMX Battery gibi şirketler tarafından üretilen pillerle stratejik ortaklıklar birleştirilmiş bir şirket içi teknoloji geliştirme modeli kullanıyor.

Geçtiğimiz eylül ayında Çin, Rusya ve Ukrayna’ya yönelik olarak, motorlar, kızılötesi görüntüleme cihazları, sentetik açıklıklı radar, lazerler, atalet ölçüm cihazları ve radyo iletişim ekipmanları dahil olmak üzere, yurt içinde üretilen drone’lar ve anahtar bileşenlere ihracat kısıtlamaları getirdi. Bu adım, 2023 yılının Haziran ayında, 7 kilogramın üzerindeki uzun menzilli drone’ların bu iki ülkeye ihracatını kısıtlayan önceki kısıtlamaların ardından geldi. Kısıtlamalar, özellikle pilleri kapsamıyor gibi görünüyordu.

Guangdong merkezli başka bir pil şirketinin satış temsilcisi Nikkei’ye, Çin’in üretim kapasitesinin çok kadar güçlü olduğunu, 200’den az çalışanı olan bir şirket olarak bir hafta içinde binlerce pil teslim edebileceğini söyledi.

Temsilci, Rusya ve Ukrayna’da en çok talep gören drone pillerinin, bir pilin tutabileceği şarj miktarını ölçen 600, 800, 1000 ve 1200 miliamper-saat (mAh) kapasiteli piller olduğunu ekledi.

“İşler patlıyor, Shenzhen’deki tüccarların çoğu savaştan bu yana drone pili ticareti yapmaya başladı” dedi.

Rusya’nın 2022’nin başlarında Ukrayna’ya müdahalesinden bu yana, dronlar çatışmada giderek daha merkezi bir rol oynamaya başladı. Her iki ülke de birbirlerine karşı drone saldırılarını yoğunlaştırdı.

Çoğu drone, lityum iyon pillerin bir alt türü olan lityum polimer piller kullanır. Çin gümrük verileri, 2023’ten bu yana hem Rusya’ya hem de Ukrayna’ya lityum iyon pil ihracatında keskin bir artış olduğunu gösteriyor. Rusya geçen yıl Ukrayna’nın iki katından fazla pil ithal ederken, bu yılın ilk beş ayında aradaki fark önemli ölçüde arttı ve Rusya’nın ithalatı Ukrayna’nın ithalatının üç katını aştı.

Çin’in drone endüstrisi, Pekin’in alçak irtifa ekonomisini stratejik olarak önemli görmesi nedeniyle çeşitli hükümet politikaları sayesinde geçen yıl keskin bir büyüme kaydetti. Birçok eyalet ve şehir, alçak irtifa ekonomisi endüstri fonları kurdu ve en büyüğü 20 milyar yuan (2,8 milyar dolar) seviyesine ulaştı. Resmi verilere göre, ülke genelinde şu anda 20.000’den fazla drone işleten şirket var ve geçen yıl yıllık yaklaşık 210 milyar yuan değerinde üretim gerçekleştirdi. Bu, bir önceki yıla göre %39,5’lik bir artışa tekabül ediyor.

Ülkenin önemli üretim merkezlerinden biri olan Guangdong eyaleti, ulusal drone tedarik zincirinin %30’undan fazlasını oluşturuyor. Eyaletin önemli bir sanayi merkezi olan Shenzhen, yaklaşık 2.000 drone şirketine ev sahipliği yapıyor.

Hükümetin desteğiyle CATL, EVE Energy ve Sunwoda gibi önde gelen pil üreticileri, eVTOL (elektrikli dikey kalkış ve iniş uçağı) olarak bilinen drone benzeri araçlar için özel pil ürünleri de piyasaya sürdü. Drone pillerindeki rekabet daha da yoğunlaştı.

 

Okumaya Devam Et

Asya

Hindistan: ABD yaptırımları durumunda Rusya’nın petrolünü rahatlıkla ikame edebiliriz

Yayınlanma

Hindistan Petrol Bakanı Hardeep Singh Puri, ABD’nin yaptırım uygulaması halinde Rusya’dan gelen petrolü alternatif kaynaklarla sorunsuz bir şekilde ikame edebileceklerinden emin olduklarını söyledi. Açıklama, ABD Başkanı Donald Trump’ın, Moskova’nın 50 gün içinde Kiev ile ateşkes yapmaması durumunda Rusya’dan ihracat yapan alıcılara yaptırım uygulayacağı tehdidinin beraberinde geldi.

Hindistan Petrol Bakanı Hardeep Singh Puri, ABD’nin ikincil yaptırımlar uygulaması sonrası Rusya’dan yapılan petrol sevkiyatının etkilenmesi durumunda, ülkesinin petrol ihtiyacını alternatif kaynaklardan karşılayabileceğinden emin olduğunu belirtti.

Bu açıklama, ABD Başkanı Donald Trump’ın pazartesi günü yaptığı, Moskova’nın 50 gün içinde Kiev ile ateşkese varmaması halinde Rusya’dan ihracat yapan alıcılara yaptırım uygulayacağı yönündeki tehdidinin beraberinde geldi.

Reuters‘ın haberine göre Puri, Hindistan’ın Rusya’dan yapılan ithalatla ilgili her türlü sorunun üstesinden başka ülkelerden tedarik sağlayarak gelebileceğini ifade etti.

‘Hiç endişeli değilim’

Yeni Delhi’de düzenlenen bir sektör etkinliğinde konuşan Bakan Puri, “Hiç endişeli değilim. Eğer bir şey olursa, bununla başa çıkarız,” dedi.

Piyasada Guyana gibi pek çok yeni tedarikçinin ortaya çıktığını ve Brezilya ile Kanada dahil mevcut üreticilerden de uygun teklifler geldiğini kaydeden Puri, “Hindistan, tedarik kaynaklarını çeşitlendirdi ve tedarikçi ülke sayısını yaklaşık 27’den 40’a çıkardık,” diye ekledi.

Hindistan, Rusya yerine ABD’den petrol almaya başladı

Rusya, Hindistan’ın en büyük tedarikçisi

Sektör kaynaklarından alınan ve Reuters tarafından değerlendirilen verilere göre, Rusya, ocak-haziran döneminde Hindistan’ın toplam ithalatının yaklaşık yüzde 35’ini karşılayarak ülkenin en büyük petrol tedarikçisi konumunu korudu.

Rusya’yı Irak, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri ve ABD takip etti.

Yılın ilk yarısında Hindistan’ın Rusya’dan petrol ithalatı bir miktar artarken, bu ithalatın neredeyse yarısı özel petrol rafinerileri olan Reliance Industries Ltd ve Nayara Energy tarafından gerçekleştirildi.

Etkinlikte basın mensuplarına konuşan Indian Oil Corp şirketinin başkanı A. S. Sahni ise Rusya’dan tedarikin kesintiye uğraması durumunda, şirketinin Ukrayna krizi öncesindeki tedarik modeline geri döneceğini söyledi.

Sahni, bu modelde Rusya’nın Hindistan’a yaptığı sevkiyatın payının yüzde 2’den az olduğunu belirtti.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English