Bizi Takip Edin

AVRUPA

Kay-Achim Schönbach: Biz salıncak siyasetinin değil, köprü kurmanın ülkesiydik

Yayınlanma

Çevirmenin notu: Alman Deniz Kuvvetleri’nden emekli Koramiral Kay-Achim Heino Schönbach, Avrasya bölgesinin önde gelen askeri uzmanlarından biri olarak kabul ediliyor.

Rusya Devlet Başkanı hakkında Alman hükümeti tarafından kabul edilmeyen açıklamaları nedeniyle 22 Ocak 2022’de dönemin Savunma Bakanı Christine Lambrecht’in zoruyla görevden alınana kadar Alman Donanmasının müfettişiydi. Schönbach, Eurasien Gesellschaft (Avrasya Topluluğu) adlı düşünce kuruluşunun daveti üzerine 3 Temmuz’da Avrasya’daki mevcut güç dengeleri ve Almanya’nın bu jeopolitik bağlamdaki güvenlik ve iktisadi çıkarları üzerine bir konferans verdi.


Avrasya’da dönüm noktası ve Almanya’nın çıkarları

Amerikalılar geriye öfkeyle bakma derler. Sadece olaylara bakmanız gerektiğini düşünüyorum, biliyorsunuz, ben dindar bir Hıristiyan’ım ve İncil’den biliyorsunuz, Tanrı bir kapıyı kapatır, ötekini açar.

Yani bu açıdan o kadar da dramatik değil. Eğer şu anda buradan sesleniyorsam, bu özgürlüğümü koruyamadığım için değil.

Ancak kayıt altına alındığımı öğrendikten sonra, eminim gözleriniz parlayarak, kayıt altına alınan şeylerle ilgili deneyimimin her zaman biraz farklı olduğunu fark edeceksiniz, fakat bunun bir sorun olacağını sanmıyorum. Hanımefendiler ve beyefendiler, hoş geldiniz ve sizinle birlikte konuşma ve tartışma fırsatı verdiğiniz için çok teşekkür ederim.

Dediğim gibi, öndeki beyefendi birkaç hafta önce benimle temasa geçtiğinde ve diyelim ki bu akşamki katkımı kesinleştirdiğinde, küçük restoranda oturduk ve bu ve tabii ki diğer konulardaki kendi bakış açılarımız ve deneyimlerimiz hakkında konuştuk. Düşünceleriniz ve vardığınız sonuçlarda tamamen yalnız olmadığınızı fark etmek her zaman güven vericidir.

Bazen, aman Tanrım, yalnız değildik diye düşünürsünüz. Bilakis, diyebilirim ki, sözde geçici emekliliğe ayrılmamın ardından geçen iki yıl içinde, kesinlikle azınlık olmayan ikinci bir halkı tanıma fırsatı buldum.

Aslında bu iyi bir şey; şüphecilik, tedirginlik ve aynı zamanda entelektüel paternalizmin ve tek taraflı anlatıların her yerde mevcut çerçevesinden kurtulma arzusu o kadar güçlü ki, hepimiz açık uçlu söylemin, her şeyden önce, hatırlayacağınız gibi, tahakkümden arınmış Habermas’çı söylemin üstünlüğü yeniden ele geçireceğinden emin olabiliriz. Ve dürüst olmak gerekirse, bu elbette benim açımdan bir değerlendirmedir, demokrasinin gerçek besini, kamu yayıncılığındaki, eğitim televizyonundaki bu ebediyen tek taraflı paternalist açıklayıcı parçalar değil, üniversitelerde, okullarda, vakıflarda veya burada onlarla birlikte fikirlerin serbestçe değiş tokuş edilmesidir.

İster pek çok haber ajansındaki tartışma programlarında olsun, isterse de Almanya’nın popüler eğitim içerikli kamu spotlarında olsun, günlük olarak öngörülen bir fikirler karmaşasının servis edilmesi de giderek daha dayanılmaz hale geliyor. Diğer görüşleri dışlamak, insanları itibarsızlaştırmak ya da görevlerinden uzaklaştırmak hür bir topluma yakışmıyor.

Tek mesele, bu özgürlüğün sorumlular tarafından gerçekten istenip istenmediğidir.

Bir şey daha var ve bu elbette bir gerçek ya da önemsiz bir şey. Bugün bu kravatı takıyor olmam sadece sizin şerefinize değil, ben burada olduğumda doğal olarak kravat takıyorum, takmayanlar alınmasın.

Bu otuz dakika içerisinde, belki de birkaç dakika daha fazla bir süre içerisinde ele alınabilecek bir konu değil. Buna ek olarak, tamamen kapsamlı bir resim çizmek için burada ele alınması gereken politika alanları o kadar çeşitlidir ki, tahmini dört saatlik bir sunum alt sınır olacaktır.

Eğer istediğiniz buysa, bunu yapacağım. Bu nedenle her şeyden önce tartışmaya zemin hazırlamak, perspektifleri ve riskleri vurgulamak, ancak elbette fırsatları da vurgulamak, kendi bakış açımdan durumun birkaç sunumuna ek olarak, daha sonraki tartışma için makul derecede faydalı bir teaser sunmaya karar verdim.

Bu bakımdan, bu klasik bir teknik sunum değil, daha ziyade benim açımdan bir fikir yazısı olacak. Herhangi bir yanılsamaya mahal vermemek adına, Tanrı biliyor ki her şeyi ana rahminde öğrenmedim ve burada salonda toplanan hanımefendilerin ve beyefendilerin birçoğunun da sunum yapma, tartışma ve en önde durma konusunda aynı derecede kabiliyetli olduğuna inanıyorum.

Az önce de ifade edildiği üzere, askeri kariyerim boyunca, Tanrı’ya şükürler olsun ki, teorik ve pratik dış savunma ve güvenlik politikasının kesiştiği pek çok pozisyonda bulunma şansına nail oldum. Ayrıca 20 yılı aşkın bir süredir siyasi düşünce kuruluşları için analizler ve yorumlar yazıyorum.

Bu kuruluşlar Singapur’da, ABD’de ve ayrıca Hindistan’da bulunuyor. Çalışmalar, ama özellikle de oradaki ortak yazarlarla, özellikle de generaller, amiraller ve ilgili bakanlıklardan üst düzey yetkililerle yapılan fikir alışverişleri, Almanya’da sosyal nedenlerden ötürü var olmayan tarzda, gerçekten ufuk açıcı.

Ama benim niyetim, ki böyle istendi, ben böyle anladım, şöyle söyleyelim, Almanya’nın uluslararası takımyıldızlar içindeki konumuna ışık tutmak, konumunu özetlemek, ama aynı zamanda onu ana aktörlerden, ABD, Çin, Rusya, AB ve NATO’yu sayacağım elbette, ayırmak ve nihayetinde soruya bir yanıt sunmak. Bu soruyu bana siz sormadınız, ben sadece kendime sordum.

Transatlantik olarak mı kalacak? Yoksa Avrasyacı bir oluşum haline mi gelmeli? Ve Almanya bunun neresinde yer alabilir? Bu açıdan bu, yukarıdaki soruların cevaplarının bazen satır aralarında verildiği bir tür tour de raison.

Burada oturan herkesin, başlamak için ülkemizin iktisadi durumunu anlatmama ihtiyacı yok. Her ne kadar bu ülkenin her alanda toparlanması söz konusu olduğunda iflah olmaz bir iyimser olsam da bunu onlar da biliyor.

Konu suçu paylaştırmaya geldiğinde de dürüst olmalıyız. Ne de olsa bu kalkınmanın yükünü yalnızca mevcut hükümet ekibi çekmiyor.

Sol Yeşiller Partisi’nin Alman sanayisini ve ekonomisini pek çok alanda ideolojik temelde yeniden yapılandırma politikasının da bunda payı olduğu aşikâr. Elbette bu daha önce de yaşanmıştı. Bunu kendimize de itiraf etmeli ve yüksek sesle söyleme cesaretini göstermeliyiz. Bunu bu şekilde yapamayız.

Şimdi bunu teyit etmek için alkışlayabilirler. Ölçülerin elimde olmasına bayılıyorum. Ama dediğim gibi, neyi ima ettiğimi biliyorsunuz, elbette bu göçmenlerin ve barınmalarının tamamen idari olarak kayıt altına alınması anlamına gelmiyor.

Ve bu ülkede işe yaramayan ya da siyasi nedenlerle yaygın bir uygulama haline getirilemeyen pek çok şeye para akıtılması yeni bir şey değil. Soru şu: Biz kimiz, kim olmak istiyoruz? Ülkemizin ve toplumumuzun karakteri nedir? Ve bu, bunu neden söylüyorum?

Ve elbette bunun ülkemizin uluslararası toplumdaki konumu üzerinde de bir etkisi var. Avrupa Birliği’nde, NATO’da nasıl bir rol oynuyoruz?

Avrasya’da? Belki de pek çok kişiyi hayal kırıklığına uğratan ve şu anda muhtemelen en büyük tehlike olarak görülen Rusya karşısında kendimizi nasıl konumlandıracağız?

Bunlar soru işaretleri, ünlem işaretleri değil. Her iki Batı ittifakında, NATO ve Avrupa Birliği’nde yaşanan vurgu kayması göz önünde bulundurulduğunda…

Doğuda, bir zamanlar böyle tanımlanan ülkemizin, Zschokke Prusya’sının tehlikeli merkezi konumu artık kurumsal olarak da kendini gösteriyor ve pekiştiriyor. Ağırlığımız azaldı.

Biz Almanya olarak hala AB’nin en büyük bağışçısıyız ve çoğu ülkede insanların Almanya ile ilgilendiği tek şey de bu. Fakat bunun dışında, Brüksel bürokrasisinin giderek artan merkeziyetçiliğine ek olarak, önemli kararlar artık Almanya’da alınmıyor.

Katkımın sonunda varacağım sonucu önceden belirtmeden, Almanya’nın, Avrupa Birliği’nde kalsa bile, özellikle Fransa ve Polonya’ya karşı ulusal çıkarlarını daha güçlü ve hırslı bir şekilde savunacak cesarete sahip olması gerektiğini düşünüyorum. Bu büyük fikrin temeli AB’nin örgütlenmesi ve derinleşmesi değil, uluslar topluluğu ya da başkalarının da söylediği gibi Avrupa anavatanı. Bir yerden başlayalım.

Amerika’dan başlayalım. ABD hakkında ne düşünüyoruz? Ya da bunu nasıl yapmalıyız? Zira dediğim gibi bu, sınır çizmekle ilgili. Peki kendimizi nereye koyacağız? ABD bizim büyük dostumuz ve ortağımız.

Hayır, bu ifade, Şansölye Bismarck’a atıfta bulunarak devletlerin dostları olmadığını, sadece çıkarları olduğunu söylemenin gerekli olmadığı hakikatinden ayrı olarak, sadece kısmen doğru. Almanya’da her şeyi farklı görsek bile, içinde yaşayabileceğimiz en iyi Almanya’dır.

Savaş sonrası ülkemize dayatılan ve bir anlamda bizim de tercihimiz olan düzenden bu yana ABD, büyük ortağımız ve güvenlik garantörümüz olarak görülüyor. Ancak ABD, hepimizin her zaman akılda tutması gereken, her açıdan stratejik bir düzeye yerleştirilmesi gereken bir ülke.

Bu bakımdan prensipte dostumuz değil, aynı zamanda rakibimiz ve bazen de düşmanımız. Ve bu, ki burada bunu vurgulamak istiyorum, hiç de kötü bir şey değil.

Uğraşmaya değer olan şey, ki daha önce sorulan soru da buydu, ortaklarımıza karşı çıkarlarımızı savunabilmek ve bunu yapmak istemektir. Ne istediğimizi söylemek ve başkalarına bizden ne istediklerini sormamak örneğine bağlı kalmaktır.

Çoğu zaman, ki bu bazen medyamızda da görülebiliyor, neredeyse şirin bir şey, büyük Amerikan ulusu görünüşe bakılırsa bizi aşan stratejik kararlar aldığında şaşırıyor, öfkeleniyor ya da görmezden geliyoruz. Evet, elbette, başka ne olabilir ki?

Stratejik aktörler farklı bir oyun alanında oynarlar. Ya da en azından bazen bizim olabileceğimizden daha güçlü oldukları farklı bir dizi enstrümana sahipler.

Ve elbette bu durum bölgesel politikamızı da etkiliyor. Baltık Denizi’ndeki boru hatlarını kim havaya uçurmuş olursa olsun, şu soruyu sormaya izin verilmelidir.

Cui bono? Bazı yerlerde bu soru halihazırda itaatsizlik olarak görülüyor ama değil. Ben de bilmiyorum ve kanıtlanmamış suçlamalarda bulunmuyorum. Ama cui bono? Bundan kim fayda sağladı? Bu sorunun bu meşhur çevrede gerçek anlamda cevaplanması gerektiğini düşünmüyorum.

ABD Başkanı’nın Federal Şansölyemiz ile yaptığı meşhur basın toplantısındaki açıklamayı hatırlayan herkes Biden’ın bu konudaki net duruşunun farkında olacaktır. Bu arada hangi vekil ülkenin ya da ABD’nin kendisinin danışmanı olsaydım, Rusya’nın satışlarını kesmeyi, Almanya’nın rakibini zayıflatmayı ve kendi fracking petrolümüzü en yüksek fiyatlarla satmayı da tavsiye ederdim.

İkinci konuya gelelim. O dönemde Kiev Maydan’ındaki protestoları düşünün. En ön sırada sandviç servisi yapan ve Ukrayna’daki durumun yeniden düzenlenmesine, üstü kapalı bir şekilde söyleyelim, yardımcı olan kimdi? Victoria Nuland, ABD Dışişleri Bakanlığı’nda eski müsteşar.

Bir zamanlar AB’nin “canı cehenneme” diyen kişi. Ve bu örnekler uzayıp gidiyor; işte bayanlar ve baylar, stratejik politika böyle yapılır. Ve bize bir kez daha hatırlatmak isteriz ki ahlak ve siyasetin birbiriyle hiçbir ilgisi yoktur. Ve bu sadece enerji politikası için değil, aynı zamanda jeopolitik, ekonomi, askeri vs. için de geçerlidir.

Bunun bizi korkutmasına hiç gerek yok. Ve büyük amcamız bize yine nazik davranmadığında şaşkınlıkla bakmamıza gerek yok. Sonunda dersimizi almamız gerek. Ulusal çıkarlarımızı tanımlamamız ve buna göre hareket etmemiz gerek..

Ve bunlar mevcut hükümet konstelasyonuna göre sürekli değişmemeli, ulusal politikamızın sabit bir unsuru olmalı. Çok basit.

Bu arada, bugün sıklıkla olumsuz çağrışımlar yapan küreselleşme terimi, insanların gemi ve trenle neredeyse köşedeki bir pazara yaklaşabileceklerine inandıkları on dokuzuncu yüzyılda ve bir dereceye kadar on sekizinci yüzyılda zaten vardı. O zamanlar bu bir sorun değildi.

Fakat burada da stratejik bir aktörle karşı karşıyayız ama bu aktör sadece kadife pençeleri üzerinde seyahat ediyor gibi görünüyor. Uzun yıllardır Şi Cinping yönetiminde bir kez daha ivme kazanan Halk Cumhuriyeti sadece iktisadi değil, askeri olarak da pek çok bölgeye giriyor ve buralarda kendine yer edinmeye çalışıyor.

Federal Savunma Bakanlığı’na Hint Okyanusu boyunca Afrika’nın doğu kıyılarına kadar uzanan bu çok sayıda denizaşırı üssün kurulması konusunda Federal Almanya Cumhuriyeti’nin tutumunun ne olduğunu sorduğumuzda —bugün halihazırda çok daha ilerlediler— Çin Halk Cumhuriyeti’nin artık uluslararası düzenin uygulanmasına da dahil olmasını memnuniyetle karşıladıklarını söylediler. Yani bayanlar ve baylar, böyle bir saflık sistematik olmalı.

Eminim bugün Berberi pazarındaki hiç kimse bunu söylemez. Çin sadece 2013 yılında başlatılan ve eski İpek Yolu fikrine dayanan Kuşak ve Yol Girişimi ile batıya doğru ilerlemiyor.

Bundan çok daha fazlası söz konusu ve bu da en azından bu projeyle bağlantılı askeri iş birliği ile vurgulanıyor. Cibuti’ye tekrar bakacak olursak, oraya giden herkes bazen buranın bir Çin kenti haline geldiği izlenimine kapılıyor. Bu sadece küçük bir örnek. Çin şu anda Afrika kıtasında eski sömürgeci güçlerin çoğundan daha kayda değer bir rol oynuyor.

Yalnızca ABD hala bir dereceye kadar ayak uydurabiliyor. Rusya da yetişmeye çalışıyor. Esasında, rakamlar gerçekten güncel mi bilmiyorum ama Çin yakın zamana kadar ve kesinlikle hala kıtadaki en büyük Afrika dışından gelen toprak sahibiydi. Burada yapılan suçlama, daha önce de tartıştığımız gibi, yardım edilen ülkelerin görünüşte cömert krediler ve yardımlarla sürekli olarak daha iyi bir geleceğe yönlendirildikleri, fakat bunu çok geç fark ettikleri ya da bu ülkelerin liderlerinin bunu kabul ettikleri ve içinden zorlukla çıkabilecekleri bir borç tuzağına düştükleri yönünde.

Bu şekilde Çin, kendi ekonomisi için acilen ihtiyaç duyduğu hammaddeleri, kârlı bir şekilde düşük fiyatlarla teminat altına alıyor ve bu anlaşmalarda belirleyici faktör, ilgili ülkelerin kendilerinden istenen sözleşmelerin verilmesi, adil ticaret, insan hakları, işçilerin korunması vb. konulardaki yüksek standartları karşılamak zorunda kalmaları. Bunları yerine getirmek zorundalar.

Pekin’in buna büyük ölçüde kayıtsız kaldığını söyleyebilirim. Avrupa, AB ya da ABD için durum böyle değil, zira demokrasi, kadın hakları, insan hakları ve bazı durumlarda güvenlik sektörü reformları açısından yatırımlarımız ve desteğimizden yüksek beklentilerimiz var ve lütfen beni yanlış anlamayın, bir Avrupalı ve demokrat olarak bu elbette benim için de önemli.

Fakat bu, konuşmamın başında Çin hakkında sözünü ettiğim tehlike. Çin’den gelen teklifleri bu kadar önemli kılan şey bu tür taleplerin, yani bu insan hakları vs. gibi taleplerin göz ardı edilmesi.

Ve Pekin’den gelen teklifleri bu ülkeler için bu kadar cazip kılan da beklentiler. Burada Çin gibi büyük bir güçle sunulan iş birliği modeli, en azından şimdilik, Çin’i uluslararası pazarda açık ara galip kılıyor.

Ancak o kadar uzağa bakmamıza bile gerek yok. Birkaç yıl önce Almanya’daki Media Group tarafından Çin’den satın alınan KUKA robot fabrikası, kilit teknolojileri satın alma ve nihayetinde bunları Çin’e götürme stratejisini uyguluyor.

Alman hükümetinin yerli şirketleri satın alarak ülkeye getirme yönündeki acınası teşebbüsleri hala hatırlanıyor. Bu da Çin merkezi hükümeti tarafından kontrol edilen şirket gruplarının temel sektörlerimize nasıl nüfuz ettiğinin pek çok örneğinden biridir.

Elbette, bayanlar ve baylar, bunların hepsi yasal, buna hiç şüphe yok. Fakat bu da sistemimizin stratejik bir aktörünün eylemlerine yönelik taşralı bakış açısını gösteriyor.

Ve tekrar söylüyorum, ABD’de gördüğünüz gibi, dehşete düşmek zorunda değiliz, endişelenmeliyiz, dikkat etmeliyiz ve kendimizi buna karşı savunmalıyız. Bu arada, yeni İpek Yolu çoktan yoluna devam etti ve dünyanın en büyük iç limanında sona erdi. Herkes görüyor, herkes katılıyor, kimse bir şey söylemiyor. Bu tam olarak doğru değil, bir şey söylüyorlar ama kimse bir şey yapmıyor.

İş dünyası küresel olarak çalışır. Ekonomimiz pek çok alanda stratejik düşünüyor ve hareket ediyor. Alman devleti burada geride kalıyor. Bu büyük bir hata.

Bu değişmek zorunda. Yoksa Avrupa Birliği içinde bile sadece marjinal bir rol oynayacağız.

Çin Silahlı Kuvvetlerinin Güney Çin Denizi’nde yaptıkları, ki bu başlı başına büyük bir konu, ama aynı zamanda komşu ülkeleri nasıl taciz ve tehdit ettikleri ve Pekin’in hedeflerini nasıl acımasızca uyguladıkları da eşi benzeri görülmemiş bir durum.

Bunun Batı dünyası için gerçekten bir tehdit olup olmadığı sorusunun yanıtlanmasına pek gerek yok. Eğer özgürlüksüzlüğün başlangıcına ve Çin’in düzensiz iddialarının her an reddedilmesine yer yoksa, eğer özgürlük, demokrasi ve insan hakları bizim için bir anlam ifade ediyorsa, o zaman Pekin bir ortak değil, sistemik bir rakiptir.

Birkaç yıl öncesine kadar, birbirinizi sevmek zorunda olmadığınızı ama birbirinize saygı duymanız, ticaret yapmanız ve bir denge aramanız gerektiğini söylerdiniz. Şimdi bunların kulağa çok az karmaşık geldiğini biliyorum, ama özetle böyleydi. Doğu Ukrayna’da savaşın patlak vermesiyle birlikte bu durum değişti. Ve bunu en başta açıklığa kavuşturmak istiyorum, zira bu yüzden eve gönderildim, savaş, bu silahlı çatışma Moskova tarafından başlatıldı.

Basitçe söylemek gerekirse, her ne kadar bu kadar basit olmadığını bilsem de onlar da bunu biliyor. Bu zamanlarda kılıçla çözülebilecek hiçbir şey yoktur. Ve Rusya da bu silahlı çatışmayla ilgili olarak kuşkusuz hatalıdır. Kimse bunu inkâr edemez.

Çatışmanın bir bütün olarak çok daha fazla nedeni olduğu ve kesinlikle sadece Rusya’da bulunmayan daha eskilere dayandığı hakikati tartışma götürmez. Ve bu çok cesaret ister ve biliyorum ki burada, bu çevrede, mevcut durumda bunu sorgulamaya cesaret eden binlercesi bile var.

Fakat savaşa çok fazla odaklanmamalıyız. Bu, Almanya’nın Rusya’ya ilişkin stratejik değerlendirmesiyle, Almanya’nın Rusya ile temelde nasıl bir ilişki kurması gerektiğine dair bir cevap arayışıyla ilgili.

Bir noktada bu savaş sona erecek ama o zaman Rusya hala orada olacak. Bu iyi bir şey.

Ve dünya, özellikle de Batı, ipleri yeniden nasıl eline alacağını kendine sormak zorunda kalacak. Zira bunun olması kaçınılmazdır. Rusya olmadan ve hatta Rusya’ya rağmen barış olmaz. Hoşumuza gitse de gitmese de Rusya’nın kaynakları Almanya için büyük önem taşıyor.

Bir noktada Berlin’deki sorumlular Rusya ile ticareti yeniden başlatmamız gerektiğini anlayacaktır. Ve bu iyi bir şey.

Bu, Rusya’nın savaşı için ödüllendirilmesi gerektiği ya da bunun yatıştırmayla bir ilgisi olduğu anlamına gelmiyor. Ancak bu ülkedeki bazı politikacıların Rusya’nın yıllarca ayağa kalkamayacak ya da bir daha asla ayağa kalkmasına izin verilmeyecek şekilde zarar görmesi gerektiği yönündeki açıklamaları safdil bir politik yaklaşımdır.

“Almanya’nın Rusya’dan hammadde satın alması sadece saçmalık değil, aynı zamanda tehlikelidir”. Siyasetle hiçbir alakası olmayan ilk duygusal dürtüyle belki bunu anlamak mümkün olabilir ama stratejik öngörü farklıdır. Savaşın kendisi haklı gösterilemez, ancak hala hammaddelere, insanlara, son kullanım ürünlere, fikirlere, her şeyden önce beyin göçüne ve çok daha fazlasına ihtiyacımız var.

Fakat Avrupa olarak, Çin Halk Cumhuriyeti ile artan bir iş birliği içinde olan Rusya’ya da ihtiyacımız var. Çok güzel.

Bunu iki ya da iki buçuk yıl önce söylediğimde bana bunun kaba bir dünya politikası olduğu söylendi. Bugün herkes bunu mu söylüyor?

Ama burada böyle konuşmak iyi bir şey mi? Daha güçlü bir ittifak, bunu her zaman yakından takip etmelisiniz, Moskova ile Pekin arasında daha güçlü bir ittifak hayal edilemez, düşünülemez, gerçekleşmeyecek, söz konusu bile olamaz.

Bu bizim konumumuzu tehlikeye atar, zira aptalcadır. Rusya Devlet Başkanı’nın seyahatlerine bakan, Uzak Doğu’daki iki donanmanın manevralarını analiz eden ve BRICS çerçevesinde önemsiz olmayan ülkelerle ortak eylemleri yakından gözlemleyen herkes, neredeyse tükenmez kaynaklara sahip dünyanın en büyük ülkesinin Batı’ya ve Almanya’ya karşı her zaman cephe almamasını sağlamaya nasıl katkıda bulunduğumuz konusunda endişelenmelidir.

Bunun olmasını engellemeliyiz. 2001’den sonra Batı olarak Rusya’nın uzattığı eli pervasızca geri çevirdik.

NATO’nun kontrolsüz bir şekilde doğuya doğru genişlemesi ve kısmen de Rusya’nın batı sınırındaki güvenlik mimarisine ilişkin fikirlerine saygı duyma konusundaki meşru menfaatlerine yönelik cahilce tutumlarımız sayesinde bugün içinde bulunduğumuz duruma katkıda bulunduk. Saygı duymaktan kastım, o dönemde Hindistan’da da söylediğim gibi, bu tür fikirlerin var olduğu, hepsini bire bir benimsemek zorunda olmadığınız, onların da kendi çıkarları olduğu.

Fakat sadece kendi görüşümüzü kabul edip diğerlerini inkâr etmek her zaman bizim zararımıza olacaktır. Burada da yatıştırma bir çözüm değil, Almanların da zamanında tecrübe ettiği gibi, belirli bir gelecekte yardım eli uzatmaktır.

Bir diğer büyük soru da Avrupa Birliği hakkında ne düşündüğümüz. Evet, belli bir ölçüde başarılı bir model. Ben her zaman biraz kararsız kaldım. Baba ülkeler arasında iş birliği mi? Evet. Gümrük engelleri olmayan ortak bir ekonomik bölge mi? Evet, evet. Standardizasyon? Evet. Barış bölgesi mi? Evet, ama yavaş yavaş sona eriyor. Ortak bir anayasa? Hayır. Avrupa ordusu gerçek bir yanılsamadır. Peki ya sosyal bir birlik? Mümkün değil. Bunun için kim para ödemek ister?

Aslında, temelde bu kadar başarılı olan bir modelin, kültürel eşitleme kurallarıyla aşırı yüklenerek ve başarılı ülkeleri cezalandırarak yurttaşlar arasında neden itibarsızlaştırıldığını kendinize sormanız gerekir. Tüm borçları performansa düşman bir şekilde eşitleyerek ve en yüksek katkıyı yapan Almanya, ebedi örnek öğrenci olma dürtüsüyle, neredeyse tüm diğer ülkelerin yaptığı gibi ketum bir şekilde çıkarlarının peşinden gitmek yerine, başta Fransa ve Polonya olmak üzere diğerlerinin taleplerine teslim oluyor.

Bu da pervasızlık değil, doğal bir şey. Tabii ki bazen pansuman yapıyoruz ama genel olarak bunu yeterli ölçüde yapıp yapmadığımız sorulabilir. Washington ve Pekin’in iki kutbu arasında, ki bu BRICS+ ülkelerinin artan gücünü hesaba katmıyor bile, Avrupa Birliği’nin önemi azalıyor. Bunun pek çok nedeni var.

Bunların hepsine burada ışık tutmak tamamen imkânsız. Üyelerden oluşan bir konfederasyon olarak, Roma Antlaşmasını imzaladığımız zamanki iddiamız olan temel yetkinliklerimize yeniden odaklanmamız gerekiyor.

Ne pahasına olursa olsun genişleme, özellikle de Avrupa Birliği’nin AB’yi güçlendirme iddiasını yerine getirmeyen ülkeler için belirleyici faktör değil. Nihayetinde kabul görmenin ön koşulu budur, ancak içeride konsolidasyon, demokrasinin teşviki ve üretkenlik ile ekonomik gücün artırılması bir kez daha ön plana çıkmalıdır.

Ve son olarak, kontrolsüz göçe karşı savunma, bir silah ve diğer kültürel geçmişlerden gelen insanların buraya nasıl yerleştirilebileceği, ama her şeyden önce Avrupa Birliği sürecine nasıl entegre edilebilecekleri konusunda ortak fikirlerin geliştirilmesi dikkate alınmalıdır. Eğer ahlakın hiper-ahlaka dönüşmesine izin verirsek ve Avrupa’ya katılmak istemeyen ancak kendilerine hizmet edilmesini isteyen milyonlarca ve milyonlarca insanın girmesine izin verirsek, Avrupa yerli nüfusun iç çelişkileri ve direnci nedeniyle başarısız olacaktır.

Ancak Avrupa’yı içeride, dışarıda ve insanların zihninde güvence altına alırsak, bu projenin uzun vadeli bir şansı olacaktır. NATO hakkında birkaç yorum daha…

Kendi kafamda, Atlantik tarihsel deneyiminin kafasında olduğum gerçeğini saklamayacağım ve siz de bunu bana karşı kullanmayacaksınız. İttifakın iktisadi gücü, nükleer koruma, demokrasilerin ittifakı ve son olarak NATO’nun Beşinci Maddesi kapsamında verilen koruma sözü, burada talep edilmese de tartışıldığı üzere, en güçlü ve en büyük askeri ittifaktan ayrılmanın siyasi ve stratejik açıdan akıllıca olmadığını gösteriyor.

Öyle de olabilir. Ancak kabul etmek gerekir ki NATO saf bir savunma ittifakı olmaktan çoktan çıktı ve belki de ilk 2000’li yıllarda bile hiçbir zaman böyle olmadı.

NATO, dünyanın dört bir yanındaki misyonların, güç projeksiyonu yapmak ve jeopolitik çıkarları savunmak için askeri araçların bir araya getirilebileceği bir devletler havuzudur. Bir kez daha güç projeksiyonu, yani gücün geliştirilmesi, güç projeksiyonu, küresel askeri harekatlar ve çıkarların savunulması ile ilgili sorunları olanlardan NATO’nun bir kez daha stratejik bir aktör olduğunu kabul etmelerini rica ediyorum.

Ve itiraf etmeliyiz ki Almanya olarak biz de bundan faydalanıyoruz, her ne kadar bazen ülkemizdeki iki bin bir kişi ittifakın dünya çapında faaliyet gösterdiği araçları reddetse de. Bununla birlikte, büyük bir örgütün onlarca yıllık varlığının ardından her zaman sahip olduğu tüm reform ihtiyacına rağmen bu tartışılmazdır.

Federal Almanya Cumhuriyeti, pek çok kişinin Rheinland ayrılıkçısı olarak adlandırdığı Konrad Adenauer yönetimindeki ilk federal hükümetin kasıtlı batı yönelimi sayesinde bu konuda oldukça başarılı olmuştu.

Varşova Paktı içinde bir Almanya alternatifinin kesinlikle bir felaket olacağı konusunda hemfikiriz. Stalin’in eşzamanlı tarafsızlıkla birlikte yeniden birleşme teklifinin ne derece ciddi olduğu ise tarihsel bir tartışma konusu. Bu bağlamda, katkımın son bölümünde şu soru cevaplanmalıdır quo vadis, Almaya?

Ya da daha doğrusu quid des optima via? Yani Almanya için ileriye dönük en iyi yol nedir? Dolayısıyla son soru: Transatlantik mi Avrasya mı? Zihniyet olarak bir Atlantikçi olduğumu halihazırda söylemiştim.

Bunun sosyalleşmemle çok ilgisi var. Özellikle savaştan sonra ABD’yi bir dost ve ortak olarak gören bir subay ailesinden geliyorum. Ben de muvazzaf bir subay olarak sık sık ortak donanmalarla birlikte tatbikatlara ve görevlere giderdim. Varşova Paktı düşmandı, Kızıl Filo daha az düşmandı.

Doğu Almanya ilan edilmiş bir düşmandı, özellikle de acil durumlarda avlanması gereken Sovyet denizaltıları. Bunların hepsi tarih, kelimenin tam anlamıyla savaş tarihi.

O halde sunabileceklerini bir araya getireyim. Transatlantik, ABD esasen lider bir güç, büyük bir demokrasi, bir süper güç, hala en büyük ekonomi, bir yorum gücü, küresel bir kalp pili, nükleer bir güç, konuşlandırmalar, rutinler ve deneyim sayesinde dünyanın en güçlü ordusu, tüm zamanların en güçlü askeri ittifakının ilk ülkesi, ama aynı zamanda, yukarıda da belirtildiği gibi, kendi çıkarlarının sert bir uygulayıcısı.

Fransa, ABD ve Büyük Britanya ile birlikte gevşek bir şekilde oturuyor, bize daha çok benziyorlar. Uzun zamandır iktisadi ve askerî açıdan hasım, şimdi ise güvenilir bir müttefik.

Her iki ülke de ama daha ziyade Birleşik Krallık. Ve bu, yüzyıllar boyunca, daha doğrusu son bir buçuk yüzyıldır, neden bu şekilde konumlandığımızı anlamamız açısından çok önemli.

Her iki ulus da Anglosaksonlar, Almanya ve Rusya arasında asla derin bir ittifak olmaması gerektiği konusunda her zaman uyarıda bulundular. Rusya’nın kaynakları ve insan gücü, Alman ustalığı ve mühendisliğiyle birleştiğinde, on dokuzuncu yüzyılın sonlarındaki dokuya zarar vermekten başka bir işe yaramayacaktı.

Ama dürüst olalım, bunu ciddi bir şekilde tehlikeye atmasa bile, Anglosaksonların dünyanın paylaşımı anlayışına ve dönemin küresel siyasi becerisinin kontrol gücüne kalıcı bir zarar verirdi. Dolayısıyla Rusya ile Almanya arasındaki böyle bir ittifak her zaman bozulacaktı.

Dışişleri bakanlarının ve diğer pek çok kişinin, özellikle Londra’da, ama aynı zamanda Londra’nın daha önemli olduğu ABD’de, zira o zamanlar hala dünyanın polisiydi, gerçekten ilginç ve önemli, Rusya ve Almanya’nın nasıl asla olamayacağını ifade eden harika belgeler var. Kim bilir neler olurdu.

Almanya ile Rusya arasındaki pek çok bağ, her ikisinin de yararına olacak şekilde kalıcı bir ittifaka dönüşebilirdi. Fakat hepinizin bildiği gibi, tarih yazımında eğer olsaydı ne olurdu sorusu yasaklanmıştır.

Çok kısaca bahsettiğim Fransa ile, yarı Atlantik bir güç olarak, önce Stresemann ve Briand, daha sonra da Adenauer ve de Gaulle ile üstesinden gelinebilecek sürekli bir düşmanlık içindeydik. İnsanların bundan alıntı yapmasını her zaman güzel bulmuşumdur.

Frank Walter-Steinmeier bir keresinde iki ülke arasında garip bir ilişki ve hoşnutsuzluk olduğunu, Almanya’nın her zaman Fransızların Almanları sevmesini istediğini ama Almanların onlara sadece saygı duyduğunu söylemişti. Öte yandan Fransızlar da Almanların kendilerine saygı duymasını istiyor.

Ancak tüm çalkantılara ve kıskançlıklara rağmen uzlaşma sağlandı ve bu şimdi diğer ülkelerle de sağlandı, bazen daha fazla, bazen daha az Avrasyalı. Son konuya geliyorum, bu da eğer varsa, hangi yöne gitmemiz gerektiği sorusuna ışık tutmalıdır. Zira bu sadece bir yeniden yönlendirme meselesi olabilir.

Dediğim gibi, Almanya 20. yüzyılın başında ya da iki savaş arası dönemde Doğu’ya yönelmiş olsaydı ne olurdu sorusu cevapsız kalmalıdır.

Ve yine itiraf etmeliyim ki kalbim bazen Rusya için çarpıyor, sadece ağlamak için değil, aslında çok fazla. O dönemde benim görevden alınmamı isteyen ve bu doğrultuda yazıp çizenlerin söylediklerimin sadece bir kısmını tekrar aktaracaklarını bildiğim için, son yıllarda Rusya’nın izlediği politikadaki canavarlıklara elbette hala göz yumamayacağımı söylemeye devam edeceğim.

Fakat bu temel bir şeyle ilgili. Kuşkusuz bir filozof olmayan sevgili büyükbabam da benzer bir söz söylemişti: Rusya bize mi yakın yoksa Batı’ya mı?

Rusya’nın karanlık ormanlarının, uçsuz bucaksız ovalarının ve derin ruhunun kendisine gürültücü Amerikalılardan, arsız Fransızlardan ya da hain Albion’dan çok daha yakın olduğunu söylerdi. Elbette hepiniz bu tür sözlerin ve düşüncelerin iki dünya savaşının ve onun zamanındaki okullarda bugünkünden çok daha farklı bir müfredatın etkisi altında anlaşılması gerektiğini tahmin edebilirsiniz.

Dolayısıyla, Avrasya elbette Rusya Federasyonu’ndan daha büyük olsa da soruyu yanıtlamak için doğal olarak Moskova’nın imparatorluğunu odak noktası olarak görüyorum. Ve şimdi elbette Rusya toplumu için zor olacak, Rusya ruhu önünde derin bir şekilde eğilmeme rağmen ve bunu ciddiyetle söylüyorum, anlatılamayacak kadar büyük bir tarih, ama aynı zamanda Alman birliklerinin Rusya’da neden olduğu anlatılamaz acılar ve iki ülke arasında sadece hanedan değil, pek çok bağ olduğunun bilincinde olarak, demokratik gelenek, İsa’nın yönetimindeki bireyin özgürlüğü fikri ve bundan kendini gösteren liberal bir anayasa benim seçimimdir.

Yüzyıllar boyunca ya da en azından on yıllar boyunca kolektif olanı tercih etmiş ve hala da tercih etmekte olan ve otokrasinin önünü açan Rusya sınırlarının ötesindeki uzak ülkeler benim tercihim değildir. Bugün yeniden bir yönelim, ki asıl mesele de budur, tarihsel olarak çok geç olacaktır; bizi daha ziyade yeni bir Sırbistan yapacak, tarifsiz bir şekilde tecrit edecek, muhtemelen iktisadi yıkımın eşiğine getirecek ve bir bütün olarak devlete önemli ölçüde zarar verecektir.

Bununla birlikte, ki belirleyici olan da budur, tüm bunların farkında olan sorumlu bir Alman politikası, doğru zamanda bir kez daha elini uzatmalı ve Ruslara Batı’nın yolunu göstermelidir. Savaştan sonra, bu politikayı, bu merkezi konumu hisseden mükemmel kadın ve erkeklere sahip büyük bir diplomatik güçtük.

Bunu gözden kaçırdık. Bunun nedenleri son derece bariz. Biz salıncak siyasetinin değil, köprü kurmanın ülkesiydik. Yine öyle olabiliriz ve olacağız da.

Bunun için içgörü, öngörü, başkalarını hissetme, öfkenin üstesinden gelme, kültürlerarası yetkinlik ve karşı tarafın, yani Rusya’nın kendi tarih ve bugün görüşüne sahip olduğu gerçeğine saygı duyma cesareti gerekir.

AVRUPA

AB liderleri, küresel ve bölgesel zorlukları ele almak üzere Brüksel’de toplandı

Yayınlanma

Ahmetcan Uzlaşık, Brüksel

Avrupa Konseyi 19 Aralık 2024 tarihinde Brüksel’de toplanarak AB liderlerini kritik konularla dolu bir gündemi ele almak üzere bir araya getirdi.

Toplantıda Ukrayna’daki savaş, Orta Doğu’daki gerilimler ve AB’nin küresel sahnede değişen rolü gibi acil konulara odaklanıldı.

Tartışmalar ayrıca dayanıklılığın artırılması, kriz önleme ve müdahale mekanizmalarının iyileştirilmesi, göçün yönetilmesi ve Birliğin önceliklerini şekillendiren diğer önemli konular üzerinde yoğunlaştı. Her zamanki gibi AB Konseyi, mevcut jeopolitik bağlamda AB’nin küresel angajmanı ve öncelikleri için bir yol belirledi. Siyasi analist Fatin Reşat Durukan, Harici‘ye verdiği mülakatta Avrupa Birliği’nin 2025 yörüngesine ilişkin görüşlerini paylaştı.

Michel karşıtı kampı kuruluyor

Yeni Avrupa Konseyi Başkanı Antonio Costa, ilk Avrupa Konseyi toplantısını yönetti.

Eski Avrupa Konseyi Başkanı Charles Michel, Avrupa Konseyi toplantılarını düzenleme biçimi nedeniyle ağır eleştirilere maruz kalmıştı.

Yeni Avrupa Konseyi Başkanı, eski Portekiz Başbakanı Antonio Costa ise çalışma tarzıyla liderleri etkilemeyi başardı. Charles Michel, görev süresi boyunca Komisyon Başkanı Ursula von der Leyen ile yaşadığı rekabetle de biliniyordu.

Avrupa Parlamentosu Başkanı Roberta Metsola, Avrupa Konseyi Başkanı António Costa’yı toplantıları zamanında başlatma ve zirve tartışmalarını kolaylaştırma çabalarından dolayı överek, liderlerin uzun metin müzakereleri yerine siyasi önceliklere odaklanmasına olanak tanıdı ve bu değişimi “oldukça nadir” olarak nitelendirdi.

Politico‘ya göre Avrupa Konseyi eski Başkanı Charles Michel, Konsey’in 50. yıldönümü anısına çekilen toplu fotoğrafa katılma davetini reddetti.

Avrupa Konseyi Başkanlığı, stratejik yönü belirlediği ve makro konularda karar almada çok önemli bir role sahip olduğu için Brüksel Beat’inde çok şey ifade ediyor. Uzmanlar, Almanya ve Fransa’nın siyasi ve ekonomik çalkantılar içinde olması nedeniyle Avrupa’daki mevcut siyasi ortamın liderliğe ihtiyaç duyduğunu belirtirken, zirve bu açıdan da endişe vericiydi.

Ukrayna AB tartışmalarının merkezinde kalmaya devam ediyor

Ukrayna, son yıllarda olduğu gibi tartışmaların ana odağı olmaya devam etti. Avrupa Konseyi, Ukrayna’ya ilişkin sonuçlar için ayrı bir basın açıklaması yayımladı.

Ukrayna Devlet Başkanı Vladimir Zelenskiy, yeni Avrupa Konseyi Başkanı’nın daveti üzerine Avrupa Konseyi toplantısının ilk bölümüne katıldı.

Avrupa Konseyi Başkanı Antonio Costa ile birlikte konuşan Ukrayna Devlet Başkanı Zelenskiy, Ukrayna’da barışın sağlanması için Avrupa ve ABD arasındaki birliğin önemini vurgulayarak, ABD’nin desteği olmadan Avrupa’nın desteğinin zor olacağını belirtti ve göreve gelir gelmez seçilmiş Başkan Donald Trump ile ilişki kurmaya hazır olduğunu ifade etti.

Costa da Avrupa’nın Ukrayna’yı destekleme konusundaki kararlılığını bir kez daha teyit ederek hem savaş sırasında hem de savaştan sonraki barış döneminde “ne gerekiyorsa, gerektiği kadar” yapma sözü verdi.

Ukrayna Devlet Başkanı, ayrıca ülkesinin nükleer santraller de dahil olmak üzere enerji altyapısını Rusya’nın füze saldırılarından korumak için 19 ilave hava savunma sistemine ihtiyacı olduğunu belirtti.

AB’nin dış politika yüzü Kaja Kallas, Rusya’nın yenilmez olmadığını vurgulayarak Avrupa’yı kendi gücünün farkına varmaya çağırdı ve erken müzakerelerin Ukrayna için kötü bir anlaşmayla sonuçlanabileceği uyarısında bulundu. Güçlü bir duruş sergilenmesi gerektiğinin altını çizerek dünyanın Avrupa’nın tepkisini izlediğini belirtti.

AB liderleri, daha sonra Ukrayna konusundaki görüşmelerine Zelenskiy olmadan devam ettiler.

Kallas: AB-ABD ticaret savaşının tek kazananı Çin olur

AB’nin en üst düzey diplomatı Kaja Kallas, Avrupa ve ABD arasında yaşanacak bir ticaret savaşından tek kazançlı çıkanın Çin olacağı uyarısında bulunarak bu tür çatışmaların gerçek bir kazananı olmadığını vurguladı.

ABD Başkanı seçilen Donald Trump’ın gümrük vergisi tehditlerine yanıt veren Bakan, bunun sonuçlarına Amerikan vatandaşlarının da katlanacağını belirterek ticari ilişkilerde dikkatli olunması çağrısında bulundu.

‘2025’te adım atmamız gerekiyor’

Avrupa Konseyi toplantısında Avrupa Parlamentosu Başkanı Roberta Metsola, Avrupa’nın küresel sahnedeki konumunu sağlamlaştırmak için AB liderlerini 2025 yılında “adım atmaya” çağırdı.

AB’nin yakın çevresine de değinen Metsola, Rusya’nın Moldova, Gürcistan ve Batı Balkanlar’a müdahalesi konusunda uyarıda bulunarak genişleme çabalarının hızlandırılması gerektiğini savundu. Romanya ve Bulgaristan’ın Schengen bölgesine tarihi entegrasyonunu kutlayan Metsola, Belarus, Orta Doğu ve Suriye’deki krizlerin ele alınmasında Avrupa liderliğinin öneminin altını çizdi. “Şimdi adım atma zamanı,” diyerek Avrupa için birlik ve kararlı eylem çağrısında bulundu.

AB’de liderlik boşluğu

Durukan, özellikle Almanya ve Fransa’daki siyasi krizlerden kaynaklanan, 2025 yılında AB’nin karşı karşıya kalacağı önemli liderlik zorluklarının altını çizdi. Durukan, “Fransa ve Almanya’daki siyasi krizler bir liderlik boşluğu yaratarak ekonomik sorunların üstesinden gelinmesini zorlaştırdı. Fransa’da hükümet güven oylamasının ardından çöktü, Almanya’da ise koalisyon bozuldu ve Şubat 2025’te erken seçimlere gidildi. OECD’nin Almanya ve Fransa için büyüme tahminlerini düşürmesiyle birlikte ekonomik görünüm de pek parlak değil. Donald Trump’ın ABD başkanı olarak geri dönmesi, potansiyel ticaret gerilimleri ve değişen küresel dinamiklerle birlikte daha fazla komplikasyon yaratıyor,” ifadesini kullandı. Bu aksaklıklar bir liderlik boşluğu yaratarak AB’nin daha geniş ekonomik ve jeopolitik meseleleri ele alma kabiliyetini zorlaştırdı.

Ayrıca OECD’nin Almanya ve Fransa için büyüme tahminlerini düşürdüğüne dikkat çekerek mali istikrarsızlığa işaret etti: “Draghi’nin raporu AB’nin rekabetçi kalabilmesi için yıllık 750-800 milyar avro yatırım yapması gerektiğini ortaya koyuyor.” Siyasi anlaşmazlıkların ortasında böyle bir planı uygulamanın zorlukları Birlik için zorlayıcı olabilir.

Bu engellere rağmen, AB-Mercosur ticaret anlaşması ve teknolojik liderlik gibi girişimler de dahil olmak üzere AB’nin stratejik bağımsızlığını güçlendirmeye yönelik devam eden çabaları kabul etti. Ancak siyasi bölünmelerin ve aşırı sağ partilerin yükselişinin AB’nin birliğine ve küresel duruşuna olan güveni aşındırdığı konusunda uyarıda bulundu. Durukan, “Önümüzdeki aylar, birlik hem iç hem de dış baskılarla mücadele ederken oldukça önemli olacak”, diye konuştu.

Ukrayna’ya yardım gelecekteki bölünme endişelerini artırıyor

Avrupa Konseyi’nin Ukrayna’ya desteğini teyit etmesiyle ilgili olarak Durukan, AB’nin kararlılığının kanıtı olarak 2024-2027 yılları için 50 milyar avroluk yardım paketini ve 2025 yılında 18,1 milyar avro tahsis etme planlarını vurguladı. Durukan, “Ukrayna’nın geleceğiyle ilgili kararlara katılımının sağlanmasına yapılan vurgu açık bir dayanışma mesajıdır,” değerlendirmesini yaptı.

Ancak Durukan, başta Macaristan’ın direnişi olmak üzere üye devletler arasındaki farklı çıkarların potansiyel engeller olarak ortaya çıkardığı engellere işaret etti. Durukan, “Uzun süren çatışmalar, ekonomik baskılar ve iç siyasi değişimler önümüzdeki aylarda bu bölünmeleri daha da derinleştirebilir,” dedi.

Kısıtlamalar arasında iklim eylemi

Sonuç bildirgesinde ayrıca iklim değişikliği ve çevresel bozulma nedeniyle doğal afetlerin sayısının artmasının önemi vurgulandı. Fransa ve İspanya, son aylarda doğal afetler nedeniyle önemli zorluklarla karşı karşıya kaldı. AB’nin bütçe kısıtlamaları ve artan savunma harcamaları ile 2025’teki iklim hedeflerini dengelemesi gerekiyor:

“AB, Avrupa İklim Yasası ve ‘Fit for 55’ paketi gibi yasal çerçeveler yoluyla iklim hedeflerine ulaşmak için kararlı adımlar atmaktadır. Ayrıca, 2030 yılına kadar sera gazı emisyonlarını yüzde 55 oranında azaltmayı hedefleyen AB, 2026 yılından itibaren ithalatta karbon fiyatı getirecek olan CBAM’ı uygulamaya koyacaktır. Dolayısıyla bu sistem karbon kaçağını önleyecek ve küresel iklim eylemini teşvik edecektir.”

Artan savunma harcamaları ışığında Durukan, “AB, askeri tesislerde enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji kullanımını entegre ediyor, böylece güvenliği sürdürülebilirlikle uyumlu hale getiriyor. Ayrıca, Avrupa İklim Değişikliği Bilimsel Danışma Kurulu ilerlemeyi izleyecek ve şeffaflığı arttırarak bağımsız bilimsel tavsiyelerde bulunacaktır,” ifadelerini kullandı.

İleriye bakıldığında, yeni Komisyon’un 2040 iklim hedeflerini ve sektöre özel yol haritalarını belirlemesinin önemini vurguladı. Durukan sözlerini şöyle sonlandırdı:

“Bu hedeflere ulaşmak için sürdürülebilir rekabetçiliğe odaklanılması ve kapsayıcılık ve ekonomik uygulanabilirliğin sağlanması için adil geçiş reformlarının yapılması gerekecektir.”

Okumaya Devam Et

AVRUPA

AfD’nin seçim programına kısa bir bakış

Yayınlanma

Yazar

23 Şubat’ta yapılacak federal erken seçimlerde Hıristiyan Demokratların (CDU/CSU) ardından ikinci sırada yer alması beklenen Almanya için Alternatif (AfD), seçim programını açıkladı.

AfD seçim manifestosunu 11 ve 12 Ocak tarihlerinde Riesa’da yapılacak parti konferansında kabul etmeyi planlıyor.

AB’den ayrılma (“Dexit”) ve Avro bölgesinden ayrılarak Alman markının yeniden tedavüle sokulmasının yanı sıra, ucuz doğalgaz için Rusya’ya uygulanan yaptırımların kaldırılması da ana programda yer alıyor.

AfD kömür ve nükleer enerjiyi destekliyor. Parti ayrıca sınırda geri gönderme ve gözaltı çağrısında bulunuyor ve sığınmacılar ile vatandaşlık yardımı alanlara yönelik yardımların ciddi şekilde kısıtlanmasını istiyor.

İktisadi politikalar söz konusu olduğunda ise veraset ve servet vergisi kaldırılacak ve kurumlar vergisi azaltılacak.

AfD taslakta piyasa ekonomisine bağlı kalıyor. Devlet müdahalesinin en aza indirilmesini savunan AfD’ye göre otomotiv endüstrisi lider sektör.

Parti, elektrikli mobilitenin artık tercih edilmemesini ve şarj altyapısının artık kamu tarafından finanse edilmemesini istiyor.

Etno-milliyetçi ve maskülen aile politikası?

AfD, Alman ekonomisinin kalifiye işgücü sorununun çözümünü, “Alman halkını korumayı” amaçlayan ve göçmen kökenli vatandaşları dışlayan aile politikasında arıyor gibi görünüyor.

Parti, her ne kadar parti bunu bazı formülasyonların arkasına gizlemek istese de, şöyle söylüyor: “AfD, etkinleştirici bir aile politikası aracılığıyla doğum oranlarında artış ve böylece Almanya’da demografik dönüş için çabalıyor, bu da … kültürel aktarımımızı da sağlıyor…”

“Etkinleştirici aile politikası”, her ek çocuk için ikramiye ve vergi indirimi anlamına geliyor: kreş yerine çocuk bakım maaşı, çocuk başına 20.000 avroluk emeklilik katkı payının geri ödenmesi ve her ek çocukla birlikte kısmen feragat edilen evlilik başlangıç kredileri.

Programda, “İdeal olarak aileler tek maaşla yaşayabilmeli ve iki işte çalışmak zorunda kalmamalı,” deniyor. AfD, hangi ebeveynin evde kaldığı konusuna değinmiyor fakat toplumsal rol modelleri ve kadın ve erkek arasındaki ücret farkı göz önüne alındığında, kimin etkilendiği açık görünüyor.

Yine AfD, fırsat eşitliği memurlarının aile memurlarına dönüştürülmesi talebini öne sürüyor.

Kürtaj söz konusu olduğunda da AfD daha kısıtlayıcı politikalar öneriyor: Kürtaj çok daha zor olacak ve “kriminolojik ve tıbbi endikasyonlar gibi mutlak istisnalar” olarak kalacak.

Programda hamilelik danışmanlığı, hamile kadınlara ultrason görüntülerinin gösterilmesini zorunlu hale getirerek ve kürtaj hakkında bilgi verilmesini yasaklayarak, “Doğmamış yaşamı korumaya hizmet etmelidir.,” deniyor.

Emeklilik tartışması: CDU ile benzer söylemler

AfD’nin vergi politikalarının ana hatları, diğer alanlardaki “ideolojik politika önlemlerini” azaltarak, emeklilik fonuna vergi artışı olmadan daha yüksek sübvansiyon, esnek emekliliğin 45 yıl çalıştıktan sonra mümkün kılınması ve emeklilik fonuna daha fazla katılımcı çekmek ile şekilleniyor.

AfD, 2025 Federal Meclis seçim bildirgesinde emeklilerin çalışması için teşvikler yaratmak istediğini belirtiyor. Parti bu amaçla 12.000 avroluk ek bir temel vergi indirimi öneriyor.

AfD, birkaç ay önce bunun için federal hükümete de bir başvuruda bulundu. Öneriye göre, şu anda 66 olan standart emeklilik yaşına ulaşan herkes vergiden muaf ödenekten yararlanacak.

Önergeye göre, Federal Meclis federal hükümeti ilgili bir yasa tasarısı sunmaya çağırmalı ve vergiden muaf ödeneğin verilmesi için “fiilen emekli maaşı alınıp alınmadığı önemsiz” olmalı.

Emeklilerin daha fazla çalışmasını sağlamaya yönelik bu girişim , CDU’nun emeklilere yönelik önerisini anımsatıyor. CDU Genel Sekreteri Carsten Linnemann Kasım 2024’te Frankfurter Allgemeine Zeitung’a (faz) verdiği bir mülakatta, “Yasal emeklilik yaşına ulaşmış ama kendini zinde hisseden ve gönüllü olarak çalışmaya devam etmek isteyen kişilerin örneğin vergiden muaf olarak ayda 2.000 avroya kadar kazanmalarına izin verilmelidir,” demişti. Bu öneri CDU’nun seçim programında da yer alıyor.

Emekli maaşları konusunda bir diğer tıkanma noktası da 45 yıllık sigortalılık süresinin ardından kesintisiz emekli maaşı anlamına gelen “63 yaşında emeklilik.” AfD, 45 yıl prim ödedikten sonra esnek bir emeklilik yaşı sağlayacak olan “kesintisiz emeklilik 45 Plus” uygulamasının başlatılmasını öneriyor.

Bir başka öneri de dul aylığı ile ilgili. Kural olarak dul eşlerin, dul aylığının yanı sıra ek gelir elde etmelerine izin veriliyor. Hatta Temmuz 2024’ten bu yana, dul aylığı alma haklarını kaybetmeden ayda brüt 1.730 avroya kadar gelir elde etmelerine izin veriliyor. Bu meblağ, henüz normal emeklilik yaşına ulaşmamış dullar ve dul eşler için geçerli.

AfD şimdi dul ve yetimlerin ek kazançlarının ölüm aylığından tamamen çıkarılmasını talep ediyor. AfD Milletvekili Gerrit Huy Kasım 2024’te yaptığı açıklamada, “Mevcut sınırlama sadece mağdurların bağımsızlığını engellemekle kalmıyor, aynı zamanda ekonomimiz üzerinde büyük bir yük olan kalifiye eleman sıkıntısını da artırıyor,” demişti.

Zenginler için vergi indirimleri mi?

Ekonomist Achim Truger taz gazetesi için yaptığı bir analizde, AfD’nin seçim programının öncelikle zenginleri kayırırken, orta ve alt gelir gruplarına daha ağır yükler getirdiği sonucuna varıyor.

Truger, “Vergi politikası söz konusu olduğunda AfD, CDU … ve FDP ile aynı çizgide yer alıyor,” diyor.

Truger’e göre, AfD’nin programı, “AB’ye yönelik milliyetçi düşmanlık ve iklim karşıtı politikalarla süslenmiş katı bir neoliberalizm.”

Ekonomist, AfD’nin ekonomi politikası taleplerinin, “sosyal yönleri de olan emeklilik sisteminde bir kırılma ile neoliberal vergi indirimi politikaları” olduğunu savunuyor.

AfD, yasal emekliliği güçlendirmek ve yüzde 70’lik bir emeklilik seviyesine ulaşmak istiyor. Fakat Truger finansman konusunda büyük soru işaretleri görüyor: daha yüksek maliyetler daha yüksek katkı payları gerektiriyor ve AfD bunu vergi indirimleriyle dengelemek istiyor.

Gelir vergisi kesintilerinden en çok üst gelir dilimleri faydalanıyor. Truger, “Ek yükün alt orta ve orta sınıflar tarafından karşılanması gerekecek,” diyor.

AfD ayrıca, son zamanlarda sıkça tartışılan anayasal borç frenine de uymak istiyor.

Ukrayna’ya “tarafsız devlet” statüsü

AfD Avrupa’daki dış politika söz konusu olduğunda ana akım Alman siyasetinden farklı bir tutum takınıyor gibi görünüyor.

Rusya’ya yönelik iktisadi yaptırımların kaldırılmasını isteyen parti, Ukrayna’nın “NATO ve AB dışında tarafsız bir devlet” olması gerektiğini savunuyor. 

“Rusya onlarca yıldır, enerji yoğun sanayimiz nedeniyle Alman ekonomisinin yumuşak karnı olan uygun fiyatlı enerji tedarikinin güvenilir bir tedarikçisi ve garantörü olmuştur,” diyen AfD, Rusya ile engelsiz ticaretin yeniden tesis edilmesi çağrısını yapıyor.

Kuzey Akım boru hatlarının onarılmasını isteyen parti, Almanya’nın Avrasya Ekonomik Birliği ile ilişkilerinin genişletilmesi gerektiğini savunuyor.

Bundeswehr’e daha fazla bütçe

Öte yandan AfD, NATO çerçevesine oturtmasa da Alman Silahlı Kuvvetleri’nin (Bundeswehr) “iyi finanse edilmesini” ve “personel açısından güçlendirilmesi” gerektiğini ileri sürüyor.

“Savunma politikası – Almanya’nın kendini savunma yeteneğini yeniden kazanması” başlıklı bölümde AfD, “Alman silahlı kuvvetleri, on yıllardır süren kronik yetersiz finansman, Bundeswehr stoklarından Ukrayna’ya devam eden operasyonel malzeme ve silah sistemleri transferi ve Ukraynalı askerlerin eğitiminin birlikler üzerinde yarattığı kalıcı baskı nedeniyle perişan bir durumda,” iddiasında bulunuyor.

Ulusal ve ittifak savunmasının ana misyonunun yeniden yerine getirilebilmesi için silahlı kuvvetlerin sadece mali açıdan iyi bir şekilde donatılması değil, aynı zamanda özellikle teçhizat ve personel açısından operasyonel hazırlıklarının da başlatılması gerektiğini savunan AfD,  Almanya’da özerk ve etkin bir savunma teknolojisi endüstrisinin geliştirilmesi çağrısında bulunuyor.

AfD, “Devlet ve devlet dışı aktörlerin yeni hibrit tehditleri ve siber saldırıları, bu alanda Bundeswehr’in büyük ölçüde güçlendirilmesi yoluyla dikkate alınmalıdır. Ayrıca potansiyel düşmanları kritik altyapılara saldırmaktan caydırmak için saldırgan siber yeteneklerin geliştirilmesi çağrısında bulunuyoruz,” diye yazıyor.

Askerlerin motivasyonunun ve “Almanya’ya bağlılıkları”nın, savunma durumunda zafer ya da yenilginin belirlenmesinde belirleyici faktörler olduğunu savunan AfD, “Bundeswehr bu nedenle bir kez daha güçlü bir birlik ruhu, gelenek ve Alman değerlerini geliştirmelidir,” diyor.

“Askerin erdemleri onur, sadakat, yoldaşlık ve cesarettir,” iddiasını dile getiren parti, Bundeswehr’in “Alman askeri tarihinin en iyi geleneklerini yaşatması” gerektiğini vurguladı.

AfD ayrıca sivil halk için “operasyonel bir altyapının kurulması ve genişletilmesi” çağrısında bulundu.

ABD ile ilişkiler: Amerikan füzelerine itiraz

AfD, ABD ile iyi ilişkilerin özellikle iktisadi, teknolojik ve bilimsel işbirliği açısından Almanya ve Avrupa için çok önemli olduğuna işaret ediyor.

Öte yandan parti, ABD’nin jeopolitik ve iktisadi çıkarlarının, Almanya ve diğer Avrupa devletlerinin çıkarlarından giderek farklılaştığına değiniyor.

AfD bu nedenle, “Almanya, ABD’nin başka güçler lehine aldığı kararlar nedeniyle kendisinin başka güçlerle çatışmaya sürüklenmesine izin vermemelidir,” diyor.

AfD, uzun menzilli ABD silah sistemlerinin (seyir füzeleri, insansız hava araçları ve roketler) Almanya’da konuşlandırılması planını da reddettiğini ilan etti.

Çin ile temasta ihtiyatlı yaklaşım

AfD programında, Çin Halk Cumhuriyeti ile ilişkilerin “Almanya’nın gerçek siyasi çıkarlarına yönelik” olması gerektiği vurgulanıyor.

Çin ile iktisadi, bilimsel ve kültürel temasları artırmak istediklerine işaret eden AfD, “Çin, hem rakip hem de ortak olarak Almanya için son derece önemli bir ticaret ortağıdır,” diyor.

İlişkileri daha da ilerletmenin Almanya’nın çıkarına olacağını belirten AfD, bununla birlikte bunun ancak “rekabette eşit haklar ve adaleti gözeterek” ve “Alman teknolojisini hortumlanmaktan ve satılmaktan koruyarak” olacağını dile getiriyor.

Türkiye’ye “kültürel olarak Avrupalı değil ama ortağımız” vurgusu

AfD, Türkiye’nin kültürel olarak Avrupa’nın bir parçası olmasa da, Almanya için “önemli bir stratejik ve iktisadi ortak” olduğunu savunuyor.

AfD’nin, “Yurtdışından islamcı ve milliyetçi gruplara ideolojik ya da mali destek yoluyla içişlerimize müdahale edilmesini reddediyoruz,” demesi ise dikkat çekti.

Orta Doğu’da barışa giden yolun “terör, savaş ya da uluslararası müdahale”den değil, “güven artırıcı önlemlerden” geçtiğine işaret eden AfD, “Hedef, uluslararası hukuk, eşitlik ve karşılıklı tanıma temelinde adil bir barıştır. Öncelikli çıkarlarımız, Orta Doğu’da yeni bir kitlesel göçün ve savaşın alevlenmesinin önlenmesidir,” diyor.

İsrail’e tam destek

“Antisemitizm ve islamcılık” meselesine de değinen program, “Almanya’daki Yahudi yaşamı esas olarak Yahudilere ve İsrail’e düşman olan Müslümanlar tarafından tehdit edilmektedir. Yahudilere yönelik saldırılar ve antisemitik hakaretler ceza hukuku kapsamında tutarlı bir şekilde cezalandırılmalıdır, diyor.

AfD ayrıca, göstericilerin “İsrail’in yok edilmesi çağrısında bulunduğunu” iddia ettiği Berlin’deki Kudüs Günü’nün de kalıcı olarak yasaklanmasını istiyor.

İslami kuruluşlara kamu kurumu statüsü verilmesini reddettiğini yineleyen AfD, “ilgili koşulların yerine getirilmesi halinde” islamcı örgütlerin ve cami cemaatlerinin sürekli olarak yasaklanmasını talep ediyor.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

Almanya 2024’ü silahlanma rekorları ile kapatıyor

Yayınlanma

Alman hükümeti 2024 yılını silahlanma alanında birçok yeni rekorla kapatıyor. Çarşamba günü Federal Meclis Bütçe Komisyonu 38 yeni silahlanma projesini onaylayarak toplam sayıyı 97’ye çıkardı. Oysa geçen yıl bu rakam sadece 55’ti.

Buna ek olarak, Alman silah ihracatının değeri yıl sonundan önce 2023’teki bir önceki rekor rakamı önemli ölçüde aşmış ve şu anda 13,2 milyar avroya ulaşmış durumda. On yıl önce bu rakam sadece 4 milyar avro idi.

Almanya’nın askeri teçhizat ihracatının yüzde 62’sini tek başına karşılayan Ukrayna’nın yanı sıra Türkiye, İsrail ve Berlin’in gelecekte Rusya’dan silah alımının azaltılmasını istediği Hindistan gibi Çin’in potansiyel Asyalı rakipleri de tedarikçiler arasında üst sıralarda.

Yurtiçinde, silahlı kuvvetlerin tüm kolları, operasyonlarının dijitalleştirilmesi için milyarlar alan Alman ordusu (Bundeswehr) ve özellikle Alman donanması da dahil olmak üzere, büyük çaplı yeniden silahlanmadan yararlanıyor.

Alman ordusu, Rusya’ya karşı Kuzey Atlantik’te konuşlandırılabilecek 4,7 milyar avroluk denizaltılar ve takip maliyetleri de dahil olmak üzere muhtemelen 25 milyar avroluk yeni hava savunma fırkateynleri alacak.

Baltık’ta Rusya’ya karşı Norveç ile işbirliği

Özellikle Alman donanması, Federal Meclis Bütçe Komisyonu tarafından onaylanan tedarik planlarından özellikle faydalanacak. Halihazırda sipariş edilmiş olan iki denizaltıya ek olarak dört adet 212CD sınıfı denizaltı daha geliyor ve maliyetlerin yaklaşık 4,7 milyar avro olacağı tahmin ediliyor.

Denizaltılar Norveç ile birlikte geliştirildi fakat tüm sözleşme Kiel merkezli ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) firmasına verildi. Denizaltılar için sırasıyla hava savunma füzeleri ve sensörler üreten Diehl ve Hensoldt gibi diğer bazı Alman savunma şirketleri de üretimde yer alıyor.

Norveç, Oslo’nun güneybatısındaki Kongsberg’de bulunan Kongsberg Defence & Aerospace’e gidecek olan daha küçük üretim paylarıyla yetinmek zorunda kalacak.

Buna karşılık, Almanya ve Norveç tarafından ortaklaşa idame ettirilen bakım hangarı, potansiyel ana konuşlanma alanına yakın olma avantajına sahip olan Bergen’de (Norveç) yer alacak.

Rusya’ya karşı açık bir savaş durumunda, Norveç’in de altı adet tedarik etmek istediği denizaltılar, Rus Kuzey Filosunun Atlantik’e erişimini kesmek için kullanılacak.

Denizaltı sınıflarında Alman öncülüğü gözetiliyor ama ABD devrede

212CD denizaltı sınıfı, Alman hükümetinin özellikle yeni Ulusal Güvenlik ve Savunma Sanayi Stratejisi ile teşvik etmek istediği gibi, Alman liderliğinde Avrupa’da ortak savunma üretimi için örnek bir proje olarak görülüyor.

Bununla birlikte, planlanan yeni F127 fırkateyninde durum henüz böyle değil. İddiaya göre Bremen merkezli Lürssen tersanesinin bölünmüş denizcilik bölümü olan TKMS ve NVL gemiyi inşa etmek için ana sözleşmeyi alacak.

Bununla birlikte, hava savunması için Lockheed Martin tarafından üretilen ABD Aegis sisteminin kullanılması planlanıyordu fakat şimdi F127’nin Lockheed Martin Canada tarafından sunulan CMS 330 komuta ve silah dağıtım sistemi ile de donatılacağı bildiriliyor.

Bunun iki avantaj sunduğu belirtiliyor: Birincisi, herhangi bir ABD bileşeni içermiyor, bu nedenle ABD onayı olmadan ihraç edilebilir; ikincisi, Alman savunma şirketi Hensoldt’un radarları gibi “diğer sensörler ve efektörlerle de etkileşime girebileceği” söyleniyor. Bu nedenle üretimin daha fazla “Avrupalılaştırılması” mümkün.

Bütçe komisyonu şimdi F127 fırkateyninin inşasına başlama kararı aldı. Maliyetin 15 milyar avro olduğu tahmin edilirken, takip maliyetlerinin de 10 milyar avroyu bulacağı söyleniyor.

Bundeswehr’in tamamında büyük yeniden yapılanma faaliyeti devam ediyor

Federal Meclis Bütçe Komisyonu tarafından finansmanı onaylanan silahlanma projeleri silahlı kuvvetlerin diğer tüm kollarını kapsıyor.

Roket topları ve termal görüntüleme ekipmanlarının yanı sıra Alman ordusu “Kara Operasyonlarının Dijitalleştirilmesi” projesi için IT teknolojisi alacak; bu projenin maliyetinin birkaç milyar avro olacağı tahmin ediliyor.

Hava Kuvvetleri için Patriot füzeleri ve Iris-T hava savunma sistemleri için güdümlü füzelerin yanı sıra bir uzay gözetleme radarı planlanıyor. Diğer hususların yanı sıra, siber kuvvetlere 24 adet esnek konuşlandırılabilir veri merkezi ve zırhlı ve zırhsız araçlarla destek alanı sağlanacak.

Bütçe Komisyonu toplam 38 yeni projeyi onaylayarak 2024 yılı için toplam proje sayısını 97’ye çıkardı. Savunma Bakanlığı sadece 38 yeni projenin toplam mali hacminin 21 milyar avro olduğunu belirtiyor ki bu rakamın sadece ilk projenin değil, F127 hava savunma fırkateynlerinin tamamının tedariki için gereken fonları içermediği düşünülüyor.

İhracat rekoru: Ukrayna savaşı Alman silah sanayiine yaradı

Çarşamba günü de Federal Ekonomi Bakanlığı Almanya’nın silah ihracatına ilişkin yeni rekor rakamları açıkladı.

Bu rakamlara göre, askeri teçhizat ihracatı için verilen lisanslar geçen yıl 12,13 milyar avroluk rekor değere ulaşmıştı. Bu yıl Alman hükümetinin silah ihracatı lisansları yeniden 13,2 milyar avroluk yeni bir rekor değere yükseldi; üstelik bu değere 17 Aralık’ta ulaşıldı. Yılın son günlerinde ilave bir artış da göz ardı edilmiyor.

Karşılaştırma yapmak gerekirse, 2014 yılında Berlin 4 milyar avronun biraz altında bir değerde askeri teçhizat ihracatına izin vermişti. Bu sadece on yıl içinde yüzde 200’den fazla bir artış anlamına geliyor.

Bu artışın ana nedeni Ukrayna’ya yapılan silah sevkiyatları. Alman hükümeti geçen yıl Kiev’e 6,06 milyar avro değerinde silah sevkiyatına izin verirken, bu yıl yaklaşık 8,1 milyar avro değerinde lisans verildi. Almanya’nın tüm askeri teçhizat ihracatının yaklaşık yüzde 62’sini tek başına bu oluşturuyor.

Alman silah ihracatında Türkiye beşinci sırada

İsrail, hem 2023 hem de 2024’te Alman askeri teçhizatının küresel alıcıları sıralamasında 487,6 milyon avroluk askeri teçhizat teslimatı lisansıyla ilk 10’da yer aldı.

Bu yıl, önceki yıllarda Almanya ile ilişkileri “limoni” olan Türkiye 230,8 milyon avroluk lisansla beşinci sırada yer aldı.

Orta Doğu’da Birleşik Arap Emirlikleri 2024 yılında yaklaşık 146,6 milyon avro değerinde Alman askeri teçhizatının ithalatı için verilen lisanslarla eklendi.

Alman silah tekellerinin Asya’ya ilgisi artıyor

Fakat her şeyden önce Alman hükümeti, Batılı güçlerin Çin’e karşı güç mücadelesinde müttefik olarak dahil etmek istedikleri ülkelere askeri teçhizat ihracatına izin verdi. Bu ülkelerden biri, Berlin’in geçen yıl 256,4 milyon avro değerinde silah alımına izin verdiği Güney Kore.

İkinci olarak, Alman hükümeti bu yıl Singapur’a 1.218 milyar avro değerinde askeri teçhizat satın alma yetkisi verdi.

Bunlara ek olarak Alman hükümetinin kendisine sıkı sıkıya bağlamak istediği Hindistan var. Berlin, Yeni Delhi’nin özellikle Moskova’dan savunma tedarikine olan bağımlılığını azaltmak istiyor.

Geçtiğimiz iki yıl içinde Almanya’nın Hindistan’a silah ihracatı için verdiği lisanslar toplam 437,6 milyon avroya ulaştı.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English