DÜNYA BASINI
“Ortakları bile artık Washington’un blok siyasetinden memnun değil”
Yayınlanma
Washington, Çin’in Orta Doğu ve Körfez jeopolitiğinde artan nüfuzunu nasıl dengeleyebileceğini tartışıyor. Çin arabuluculuğunda Riyad ile Tahran’ın ilişkileri normalleştirme anlaşması imzalamasından sonra harekete geçen Biden yönetiminin almaya çalıştığı önlemlerin hemen tümü güvenlik odaklı. Foreign Affairs’te yayınlanan analiz, ABD’nin Orta Doğu’daki blok temelli ve güvenlik merkezli yaklaşımının artık işe yaramadığı görüşünde. Analize göre, “Çin’in yükselişi ve bölgenin ortaklıklarını çeşitlendirme arayışının artmasıyla birlikte bu stratejinin gözden geçirilmesi ihtiyacı aciliyet kazandı.”
Foreign Affairs, ABD’li politika yapıcılara bölgeye yönelik yeni yaklaşımın nasıl olması gerektiğiyle ilgili politika önerileri sunuyor:
***
Çok Yönlü Orta Doğu
Amerika, Çin’in Bölgede Artan Nüfuzuna Nasıl Uyum Sağlamalı?
Jennifer Kavanagh, Frederic Wehrey
İran ve Suudi Arabistan arasında Çin’in arabuluculuğunda varılan anlaşma, Mart 2023’te ilan edildiğinde, Pekin’in Orta Doğu güç politikasına girişinin bir işareti olarak görülüyordu. Biden yönetimi, Çin’in Riyad ve Tahran arasında diplomatik ilişkileri yeniden tesis eden anlaşmaya aracılık etmesindeki rolünün ABD’nin azalan etkisini yansıttığını reddetse de Washington’un o zamandan bu yana attığı adımlar farklı bir tablo çiziyor. Son birkaç ay içinde ABD bölgedeki askeri kaynaklarını, Hürmüz Boğazı çevresindeki devriyeleri ve ortak tatbikatlarını artırdı ve Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) gibi bölgesel ortaklarla silah anlaşmalarını ilerleteceğinin ve Mısır, Kuveyt ve diğerleriyle eğitimi genişleteceğinin sinyallerini verdi, bunların hepsi Arap ortaklarına Orta Doğu güvenliğine olan bağlılığı konusunda güvence vermek için.
Ancak bu hamlelerin ABD’nin etkisini artırması pek mümkün görünmüyor. Arap güçlerinin Pekin’e yönelmesi Washington’un azalan askeri varlığının bir sonucu değil. Bu devletler Washington’un Orta Doğu’daki askeri yatırımlarının gayet farkındalar, ancak bu kabiliyetleri kendi adlarına kullanma konusundaki istekliliğinden giderek daha fazla şüphe duyuyorlar. Bunun yerine, ABD’nin kendilerine yardım etme konusunda daha az muktedir ya da istekli olduğunu düşündükleri altyapı ve teknoloji gibi alanlarda Çin’e angaje oluyorlar. Ayrıca gelişmiş insansız hava araçları gibi, ABD’nin akıllıca yasakladığı bazı askeri sistemleri de edinmeye çalışıyorlar. Dahası, Çin’in dış politikası kendileri gibi otoriter rejimlere karşı daha dostane olma eğiliminde ve Pekin bölgedeki rakip güçlere eşit mesafede durmayı başararak Çin’in tarafsız bir arabulucu olarak görülmesini sağladı.
Bu eğilimler göz önüne alındığında ABD’nin bölgeye yönelik yeni bir yaklaşıma ihtiyacı var. Çin’in Orta Doğu’da artan varlığının daha olumlu yönlerini kabul etmeli ve Pekin’in bölgesel kalkınma ve istikrara katkılarını kontrol altına almaya çalışmak yerine teşvik etmeli. Washington’un ayrıca Çin’in ABD çıkarlarına zarar veren belirli eylemlerine karşı daha hedefe yönelik bir tepki benimsemesi gerekecek.
Aynı zamanda Washington, Çin’in yayılmasına karşı bir denge unsuru olarak ABD yanlısı savunma blokları oluşturma çabalarına dayanan, eskimiş, güvenlik odaklı stratejisini tekrarlamamalı. Bunun yerine ABD, bölgedeki politika araçlarını ve yatırımlarını insan sermayesinin geliştirilmesi, eğitim, yeşil teknoloji ve dijital platformlar gibi üstünlüğe sahip olduğu alanlara doğru genişletmeli. Ayrıca Arap ortakları ile Brezilya, Hindistan ve Japonya gibi yükselen orta güçlerle, bölgenin paydaşlarını çeşitlendirmesine, yeni yatırımlar getirmesine ve ABD’nin ticaret, iklim değişikliği, gıda güvenliği ve diğer konulardaki angajmanını yeniden canlandırmasına olanak tanıyacak daha geniş kapsamlı anlaşmaları desteklemeli.
ÇOK YÖNLÜ TEK KUTUPLU
Geçen on yıl içinde pek çok Orta Doğu ülkesinin dış politikası çok yönlülüğe doğru kaydı. Mısır, Suudi Arabistan ve BAE gibi ABD’nin geleneksel ortakları bile artık Washington’un özel, ABD liderliğinde bloklar yaratma girişimlerinden memnun değil. Çin, Hindistan, Rusya ve ABD de dahil birden fazla güçle ortaklık arayışındalar. BAE’yi ele alalım. ABD’nin yakın bir güvenlik ve ekonomik ortağı olmaya devam etse de Abu Dabi ticaret, teknoloji paylaşımı ve yeni silah anlaşmaları yoluyla Pekin ile ilişkilerini derinleştirdi. Moskova’nın 2022’deki Ukrayna işgaline rağmen Rusya ile diplomatik ve ekonomik ilişkilerini sürdürdü. Ayrıca Hindistan ile ikili ticaret ve teknoloji girişimlerine yatırım yapıyor ve 2022’de yeni bir Kapsamlı Ekonomik Ortaklık’a giriyor. Diğer Orta Doğu devletleri de benzer şekilde çeşitlendirilmiş ortaklıklar peşinde koştukça, çok yönlülüğe yönelik bu eğilimin ABD’nin bölgedeki etkisini yeniden yapılandırması muhtemel.
Orta Doğu çok yönlü olsa da çok kutuplu değil: ABD, Orta Doğu’nun açık ara önde gelen güvenlik hamisi olmaya devam ediyor ve bu konumunun öngörülebilir bir gelecekte sorgulanması pek olası görünmüyor. ABD kuvvetlerinin toplam sayısı zirve noktasından düşmüş olsa da 30,000’in üzerinde. Bu rakam, ABD’nin 2003’teki Irak işgalinden önceki sayıya yakın. Washington bölgeye güvenlik yardımı için her yıl milyarlarca dolar harcamaya devam ediyor ve Stockholm Uluslararası Barış Araştırmaları Enstitüsü’nün verilerine göre ABD’nin bölgesel silah pazarındaki payı, kısmen 2014’te Ukrayna’yı işgal etmesi üzerine ABD’nin Rusya’ya uyguladığı yaptırımlar nedeniyle, 2010-14 döneminde yüzde 47 iken 2018-22 döneminde yüzde 54’e yükseldi. Ayrıca ABD, büyük üslerden daha küçük karakollara, eğitim tesislerine ve önceden konuşlandırılmış silah ve malzeme stoklarına kadar bölge genelinde en az bir düzine ülkede askeri tesis bulundurmaya devam ediyor.
Ancak hakimiyet münhasırlık anlamına gelmiyor. Çin’in bölgedeki güvenlik varlığı sınırlı olsa da ortaklarına ABD’nin sunmadığı savunma ve ekonomik fırsatlar sunabilir. Örneğin, Pekin’in Cibuti’de bulunan tek bir askeri üssü var, ancak bölge genelinde hem sivil hem de askeri faaliyetler için kullanılabilecek limanlara yatırım yaptı; bu strateji, Çin ordusunun erişimini genişletirken Orta Doğu ülkeleriyle ticareti artırmasına yardımcı oldu. Aralık 2022’de sızdırılan bir ABD istihbarat raporuna göre Birleşik Arap Emirlikleri, Çin’in bu tür bir limanda askeri lojistik tesis inşaatına devam etmesine izin verdi- ABD’nin ülkedeki büyük askeri varlığının yerini almak için değil, Çin’in bölgeye katkıda bulunmasını sağlamak için.
Çin askeri teknolojisini bölgede paylaşmak için de benzer bir strateji uyguluyor. Pekin, Orta Doğu’daki ülkelere doğrudan askeri yardım sağlamıyor ve Çin’in silah satışları bölgedeki toplamın yüzde beşinden azını oluşturuyor. Ancak başta insansız hava araçları ve hassas güdümlü füzeler olmak üzere bazı ileri teknolojilerine, bu sistemleri ABD’den alamayan müşterilerine ucuz ve koşulsuz erişim imkânı sunuyor. Suudi Arabistan ve BAE gibi bölgesel güçler, Çin’in bu tekliflerini, daha yüksek kaliteleri ve prestijleri nedeniyle satın almaya devam ettikleri ve tercih ettikleri ABD silah sistemlerinin ikamesi olarak değil tamamlayıcıları olarak değerlendiriyor. Çin ayrıca Arap hükümetlerine kolluk kuvvetleri eğitimi ve sofistike gözetleme teknolojilerine erişim de dahil iç güvenlik konusunda da destek sağlıyor.
2021 yılından bu yana altı Arap ülkesi -Bahreyn, Mısır, Kuveyt, Katar, Suudi Arabistan ve BAE- Rusya’nın da dâhil olduğu Çin liderliğindeki siyasi, ekonomik ve güvenlik grubu Şanghay İş birliği Örgütü ile diyalog ortağı oldu. Bu ülkeler 2013’ten beri ŞİÖ diyalog ortağı olan Türkiye ve bu yıl ŞİÖ’ye tam üyeliği kabul edilen İran’a katıldılar. Washington’un Arap ortakları için ŞİÖ’ye katılım, ABD ile daha derin ve kapsamlı ilişkilerinin yerini almadan Çin, Rusya ve Orta Asya ülkeleriyle ilişkileri güçlendirebilir.
Ekonomik alanda Çin artık Orta Doğu’da ABD’den daha büyük bir rol oynuyor ancak onu tamamen yerinden etmiş değil. Çin’in ticareti uzun zamandır ABD’nin ticaretini aşmış durumda ve 2019 itibariyle Çin, Avrupa Birliği’ni geçerek bölgenin lider ticaret ortağı haline geldi. Uluslararası Para Fonu’nun verilerine göre son 10 yılda ABD’nin bölgeyle ithalat ve ihracatı düşerken, Çin’in Orta Doğu ile ticareti, Pekin’in bölgeye artan ihracatı ve petrol ürünlerine olan doymak bilmez talebinin etkisiyle yaklaşık yüzde 40 arttı. Çin’in artan ticaret hacmi bölgesel etkiyi de beraberinde getirdi ancak ABD dolarının küresel rezerv para birimi olarak devam eden hakimiyeti, Washington’a bölgesel güçleri ve bu güçlerin ticaret ve finans piyasalarını ABD’ye bağlayarak ekonomik nüfuzunu sürdürme imkânı veriyor.
Çin de Orta Doğu’daki yatırımlarını hızla artırdı. ABD, bölgenin doğrudan yabancı yatırımında hâlâ büyük bir paya sahip olsa da ABD doğrudan yatırımının çoğu yalnızca üç ülkede (İsrail, Suudi Arabistan ve BAE) ve dar bir sektör grubunda yoğunlaşıyor. Buna karşılık Pekin’in yatırımları daha çeşitli; Umman gibi ABD’den çok fazla destek almayan ülkeleri kapsıyor ve enerji, fiziki ve dijital altyapı ve gayrimenkul gibi çok sayıda sektörü içeriyor. Birçok Arap hükümeti için Çin’in, ABD’li bağışçılar tarafından sıklıkla belirlenen ve yatırımları insan hakları, demokrasi veya ekonomik reform kriterlerinin karşılanmasına bağlayabilen koşullar olmaksızın geniş çaplı yatırım yapma isteği, bu ülkeyi bölgede cazip bir ortak haline getiriyor.
Son olarak, bir kamuoyu araştırma şirketi olan Arab Barometer tarafından 2022 yılında yapılan bir anketin sonuçları, bölge genelinde dış politikada çok yönlülük için kamuoyu desteği olduğunu gösteriyor. Özellikle, birçok ülkedeki katılımcılar, her birinin etkisi konusunda endişeleri olsa da hem ABD hem de Çin ile daha fazla ve daha derin ekonomik angajmanı desteklediklerini bildiriyor.
PROGRAMA UYUM
Bölgenin giderek artan çok yönlülük tercihine rağmen, ABD’li politika yapıcılar uzun süredir ABD’nin destek ve korumasından yararlanan Arap devletlerinin Washington’u tek ve önde gelen ortakları olarak görmeye devam edeceklerini umuyor. Biden yönetiminin, İsrail ile dört Arap ülkesi (Bahreyn, Fas, Sudan ve BAE) arasındaki ilişkileri normalleştiren bir dizi anlaşma olan 2020 İbrahim Anlaşmalarını genişletme çabası bunun en açık örneği. Yönetim şimdi İsrail ve Suudi Arabistan arasında bir anlaşma müzakere etmeyi ve anlaşmaların daha geniş bir güvenlik ve ekonomik konular yelpazesini kapsamasını umuyor. Washington bu hedefleri takip ederken İran’a karşı daha fazla askeri koordinasyon için zemin hazırlamayı ve Çin etkisine karşı ABD yanlısı bir siper oluşturmayı umuyor. Ancak on yıllardır süren bölgesel rekabet ve çatışmalar ile Orta Doğu’nun pek çok bölgesindeki ekonomik kalkınmanın yetersizliği, bu güvenlik odaklı, blok temelli yaklaşımın pratikte, Washington’un büyük rakiplerinin olmadığı dönemlerde bile, pek işe yaramadığını açıkça ortaya koyuyor. Bölgedeki ülkeler ABD hakimiyetine alternatifler gördükçe, bu stratejinin hatalı mantığı daha da belirginleşiyor.
ABD’nin milyarlarca dolarlık silah satışı, eğitim ve diğer güvenlik yardımları, Washington’un bölgedeki ortaklarının kendilerini gerçekçi bir şekilde savunmak ya da koalisyon operasyonlarına katılmak için ihtiyaç duydukları askeri yetenekleri geliştirmede başarısız oldu. Ancak bu güvenlik yardımı, Arap ortakları, örneğin Libya ve Yemen’de ABD silahlarını kullanarak felaket getiren savaşlar başlatma konusunda cesaretlendirdi. Bu çatışmalar ABD çıkarlarına yönelik yeni tehditleri tetikledi, bölgesel istikrarsızlığı besledi ve İran ya da Rusya’nın Wagner paralı asker grubu gibi kötü niyetli aktörlerin nüfuz sahibi olması için yeni fırsatlar yarattı. ABD’nin güvenlik yardımı, Irak ve Mısır gibi bazı devletlerde kleptokratik elitleri zenginleştirdi ve yolsuzluğu artırdı. Bu yatırımlar ABD’li ortakların sadakatini de sağlamadı. Örneğin, sadece BAE değil, Mısır, Ürdün ve Suudi Arabistan da 2022’de Ukrayna’yı işgal etmesinden bu yana Rusya ile diplomatik ve ekonomik ilişkilerini sürdürdü.
Takdir edilecek şekilde Biden yönetimi, Orta Doğu’da iddialı ulus inşası projelerinden, özellikle de güç kullanarak yürütülenlerden uzaklaşmaya başladı. Bu strateji, 2003 Irak savaşı ve sonrasında kendini göstermişti. Ancak Washington’un doğrudan askeri müdahaleye karşı artan isteksizliği, bölgeye yönelik aşırı güvenlik odaklı yaklaşımını ya da yerel ortakları özel ortaklıklara zorlama çabalarını sona erdirmedi. Bu nedenle, Biden yönetimi bölgesel güvenlik mimarisini, ABD garantilerine ve bölgesel ortakların daha fazla katkısına dayanan bir şekilde desteklemeye devam ediyor ve tüm bunlar daha fazla birleşik askeri tatbikatlar ve artan ABD silah satışları ile destekleniyor. Bu girişimlerle birlikte, Washington açık bir şekilde Orta Doğulu ortaklarından ABD ve başlıca rakipleri arasında seçim yapmasını bekliyor. Üst düzey bir ABD savunma yetkilisi olan Mara Karlin’in mayıs ayında belirttiği gibi, “Ortaklarımızın ABD ve müttefik sistemlerini satın almasını istiyoruz… Bunu yapmamak ortaklığımızın yanı sıra bölgeye yönelik stratejik yaklaşımımızın unsurlarını da zayıflatır.”
Ayrıcalık talebini gerçekçi olmayan bir şekilde sürdürmenin yanı sıra, bu politikalar ekonomik ilişkilere öncelik vermekte de başarısız oluyor. Bölge genelinde yeni serbest ticaret anlaşmaları arayışında olan Çin’in aksine ABD bölgesel ortaklarına pazar erişimini genişletme konusuna pek ilgi göstermiyor. Orta Doğu, G-7’nin Çin’in Kuşak ve Yol projesine cevabı olan Küresel Altyapı ve Yatırım Ortaklığı’na dahil edilmiş olsa da bu girişime yapılan yeni yatırımlar, ABD’nin bölgeye yönelik yenilenmiş ekonomik katılımının çekirdeğini oluşturamayacak kadar sınırlı.
NE KADAR ÇOK O KADAR İYİ
Bölgedeki varlığını yeniden canlandırmak için ABD, Orta Doğu’da özel ortaklıklar ve güvenlik blokları döneminin sona erdiğini kabul ederek işe başlamalı. Washington’un, ortaklarının silah alımı ve güvenlik diyalogları gibi alanlarda çeşitliliğe gitmelerinin, ABD’nin rakiplerinin yörüngesine girecekleri anlamına gelmediğini kabul etmesi gerekecek. Ancak bu, çok yönlülük ile karakterize edilen yeni bir gerçekliğin habercisi.
Uyum sağlamak için Washington’un Çin’in etkisini engellemeye çalışan tepkisel politikalardan kaçınması gerekecek. Bu tür politikalar sadece başarısız olmaya mahkûm olmakla kalmaz, aynı zamanda ABD’yi ekonomik reformlar, insan hakları ve diğer kritik konularda cazip olmayan tavizler vermeye zorlayabilir. Biden yönetimi, Suudi Arabistan’ın talep ettiği gibi Arap devletlerine yeni güvenlik garantileri sunmamalı ya da sırf Çin’i engellemek için silah transferlerine uyguladığı normal gözetim ve denetimden feragat etmemeli. Mısır, Suudi Arabistan, BAE ve bölgedeki diğer ülkelerin hem tercihleri hem de zorunlulukları nedeniyle ABD’ye sırtlarını dönmeleri özellikle de savunma ve güvenlik konularında pek olası değil.
Aynı zamanda yönetimin bölgeye somut faydalar sağlayacak ekonomik ve siyasi bir strateji benimsemesi gerekiyor. Arap devletlerinin çok yönlülüğe olan ilgisinden yararlanarak Washington, ekonomik çeşitlilik, yönetişim ve iklim değişikliği gibi önemli konuları ele almak için ABD; Arap ortakları ve diğer bölgelerin önde gelen güçleri arasında, genellikle üç ila yedi devletten oluşan yeni “az katılımlı” ortaklıklara aracılık edebilir. Bu tür örtüşen ancak özel olmayan ortaklıklardan oluşan bir ağ aracılığıyla Washington, yeni oyuncuların yatırımlarını çekmeye, ABD’nin ekonomik katılımını yeniden canlandırmaya ve Orta Doğu’da dayanıklılık inşa ederken kendi siyasi etkisini güçlendirmeye yardımcı olabilir.
Bu stratejinin umut verici örneklerinden biri, 2022 yılında Hindistan, İsrail, BAE ve ABD tarafından gıda güvenliği, enerji ve kamu sağlığı gibi konuları ortaklaşa ele almak üzere kurulan I2U2 grubudur. I2U2 henüz yeni olmasına rağmen teknoloji paylaşımı ve tarımsal inovasyon ve sürdürülebilirlik yatırımları konusunda şimdiden ilerleme kaydetti. Ancak Washington bu ve benzeri grupları oluştururken, onları açık bir şekilde Çin’e karşı denge unsuru olarak sunmaktan kaçınmalıdır. Bazı ortaklıklar için, ABD doğrudan dahil olmak yerine katalizör olarak hareket edebilir ve iklim değişikliği veya gıda güvenliği gibi ortak çıkarlar olduğu durumlarda Çin de yeni gruplara dahil edilebilir.
Son olarak ABD, Orta Doğu’daki ortaklarının karşı karşıya olduğu artan iç baskıları göz ardı etmemeli. Özellikle de daha iyi yönetişim ve sosyoekonomik kapsayıcılığın teşvik edilmesini bölgesel stratejisinde daha öncelikli hale getirmeli. Orta Doğu’da bu reformların yokluğu uzun zamandır toplumsal huzursuzluk ve şiddet içeren ayaklanmaların itici gücü oldu ve özellikle de zaten kırılgan olan devletler küresel ekonomik belirsizlikler, Ukrayna’daki savaşın yansımaları, iklim değişikliği ve diğer ulus ötesi zorluklarla boğuşurken bu durum daha da artacak. Elbette Washington’un anlamlı değişiklikler için bastırması, otokratik müttefiklerinden gelen direnç nedeniyle zor olacak. Devletin şeffaflığını artırmaya ve sosyal hizmetlere erişimi iyileştirmeye odaklanmak başlangıç için bir adım olabilir. Bir diğeri de örneğin dijital erişimi genişleterek ve eğitim ve iş temelli eğitim için finansmanı artırarak, bölgedeki vatandaşlarla doğrudan etkileşime öncelik vermek olabilir.
Washington’un Orta Doğu’daki blok temelli, güvenlik merkezli yaklaşımının eksiklikleri uzun zamandır ortada. Çin’in yükselişi ve bölgenin ortaklıkları çeşitlendirme arayışının artmasıyla birlikte bu stratejinin gözden geçirilmesi ihtiyacı aciliyet kazandı. ABD kenara itilmekten kaçınmak için önümüzdeki on yıl içinde Orta Doğu’nun belirleyici tehditlerinin büyük güçlerin müdahalesi değil, devletler içindeki sosyoekonomik ve yönetişim sorunları olacağını kabul etmek zorunda kalacak.
İlginizi Çekebilir
-
Pekin Trump’ın dönüşüne çoktan hazırlandı
-
Kremlin Sözcüsü Peskov ile mülakat: Trump’ın seçim zaferi ve Ukrayna
-
Joseph Nye, Çin’e karşı ABD-Japonya ittifakını güçlendirmeyi önerdi
-
Peru Chancay Limanı, Çin’in Kuşak Yol’u için de yeni fırsatlar açacak
-
ABD’nin ateşkes önerisinden sonra Hamaney’in danışmanı Lübnan’da
-
Çin’in en büyük bankalarından biri, Rusya’ya yapılan yuan transferlerini engellemeye başladı
DÜNYA BASINI
Pekin Trump’ın dönüşüne çoktan hazırlandı
Yayınlanma
12 saat önce17/11/2024
Yazar
Harici.com.trLizzi C. Lee, Foreign Policy
13 Kasım 2024
Çin bilinen zorluklara ve bilinmeyen risklere karşı hazırlanıyor.
ABD’nin seçilmiş Başkanı Donald Trump Beyaz Saray’a dönmeye hazırlanırken, küresel gözlemciler tedirginlik ve ihtiyat karışımı bir tutumla gelişmeleri izliyor. Çinli akademisyenler, ekonomistler ve politika uzmanlarıyla yapılan görüşmeler, Pekin’in ikinci bir Trump başkanlığının sonuçlarını incelerken çok daha incelikli bir bakış açısını ortaya koyuyor. Trump’ın 2016 zaferi Pekin’i hazırlıksız yakaladı. Ancak gümrük tarifeleri, teknoloji kısıtlamaları ve ticari gerilimlerle geçen dört yıl, Çin Devlet Başkanı Xi Jinping ve danışmanlarına ABD başkanının oyun kitabını daha iyi anlamalarını sağladı.
Çin için Trump’ın dönüşü, giderek karmaşıklaşan jeopolitik ortamda yeni riskler ve bazı sınırlı ancak anlamlı fırsatlar getirebilir. Trump’ın ilk döneminden alınan dersler bazı fikirler verebilir ancak dünya önemli ölçüde değişti: Çin ekonomisi yumuşadı, COVID-19 salgını kalıcı bir iz bıraktı ve Rusya-Ukrayna çatışması ittifakları yeniden şekillendirdi. Trump’ın kendi fayda-maliyet hesabı bile değişti ve politikaları artık ikinci dönem başkanlığın kendine özgü dinamiklerini yansıtıyor. Bir danışmanının, Xi’nin de bir zamanlar atıfta bulunduğu eski bir atasözünden alıntı yaparak ifade ettiği gibi, “Akıllılar zamana uyum sağlar, zeki olanlar ise koşullara yanıt verir.”
Pekin’in ikinci bir Trump yönetimine karşı izleyeceği yüksek riskli strateji, ulusal güvenliğin ağır topu Donald Rumsfeld’in sözleriyle, farklı miktarlarda hem bilineni hem de bilinmeyeni içeriyor. En üstte en tanıdık olan “bilinen bilinenler” var ve bunların başında da gümrük tarifeleri geliyor.
2016’dan farklı olarak Pekin, Trump’ın dönüşünü, önceki politikaları sayesinde ne bekleyeceğini daha iyi bilerek karşılıyor. Beklenen zorlukların başında Trump’ın yoğunlaştırılmış ‘reshoring’ gündemi ve tüm ithalatlara %10-20 ve Çin’den ithal edilen mallara %60-100 ek gümrük vergisi gibi potansiyel tarifeler geliyor. Bunlar, ülkenin hala yavaş bir toparlanma, emlak istikrarsızlığı ve zayıflayan tüketici talebi ile mücadele ettiği bir dönemde Çin’in ihracata dayalı ekonomisine doğrudan tehdit oluşturacaktır.
Çinli uzmanlar ikinci bir Trump döneminde, ticaret şahini Robert Lighthizer gibi isimlerin daha korumacı ve çatışmacı bir yaklaşıma işaret ettiği sert bir kabine öngörüyor. Steve Mnuchin gibi isimlerin zaman zaman politikalarını yumuşattığı Trump’ın ilk yönetiminin aksine, birleşik şahin bir ekip muhtemelen ılımlılığa çok az yer bırakacaktır. Yine de Pekin, her zaman başarılı olmasa da, iç tüketimi artırmayı ve ihracata bağımlılığı azaltmayı amaçlayan “çift dolaşım” stratejisine hazırlanıyor, ancak sonuçlar durdu: İç talep gecikmekte ve ihracat seviyeleri sabit kalmakta. Pekin, tedarik zincirlerini çeşitlendirmek ve ekonomisini ticari şoklardan korumak için uğraşırken, Güneydoğu Asya’daki Çin yatırımlarının artmasında bu stratejik eksen belirgin bir şekilde görülüyor.
Pekin, konumunu güçlendirmek için ABD şirketlerine karşı önlemlerini artırdı ve uyarı ateşi açmaktan somut darbeler vurmaya geçti. ABD’nin en büyük drone üreticisi Skydio, Çin’in Tayvan Ulusal İtfaiye Teşkilatı’na yaptığı satışlar nedeniyle yaptırım uygulamasının ardından tedarik zincirinde kritik aksamalarla karşı karşıya kaldı. Calvin Klein ve Tommy Hilfiger’ın ana şirketi PVH Corp. şimdi Sincan pamuğunu boykot ettiği iddiasıyla Çin’in “güvenilmez kuruluşlar listesine” girme riskiyle karşı karşıya ve bu da önemli bir pazardaki büyümeyi tehlikeye atıyor. Intel de Çin Siber Güvenlik Derneği’nin, Intel’in gelirinin yaklaşık dörtte birini oluşturan bir pazardaki hakimiyetini tehdit eden güvenlik kusurları iddialarına ilişkin bir soruşturma başlatması nedeniyle inceleme altında. Bu yaptırımlar ve soruşturmalar, Pekin’in misilleme cephaneliğinin Trump’ın ilk döneminde olduğundan çok daha güçlü olduğunu gösteren daha cesur bir duruşu ortaya koyuyor.
Çinli uzmanlar da ABD ekonomisi için potansiyel bir geri tepme görüyor. Yüzde 60’lık bir gümrük vergisi ABD enflasyonunu yukarı çekerek Federal Rezerv’i daha fazla faiz artırımına zorlayabilir. Çin politika çevrelerinde bazıları bu enflasyon riskini Trump’ın hırsları üzerinde olası bir kontrol olarak görüyor ve artan borçlanma maliyetleri ile varlık oynaklığının Trump’ın agresif gümrük tarifelerine verdiği desteği azaltabileceğini belirtiyor.
Tarifelerin ötesinde Pekin, Güneydoğu Asya ve Latin Amerika’daki alternatif üretim merkezlerinin karşılaştığı kısıtlamaların da farkında. İşgücü kıtlığı, altyapı zorlukları ve kaynak kısıtlamaları gibi bölgesel darboğazlar, bu bölgelerin Çin’den uzaklaşan üretimi tamamen absorbe etmesini engelleyebilir. İronik bir şekilde, Trump’ın gümrük tarifeleri yerleşik tedarik zincirlerini uygun alternatifler olmadan bozarsa, bu sınırlamalar ABD enflasyonunu daha da kötüleştirebilir.
Trump’ın küreselleşme karşıtı duruşu tanıdık, ateşlediği ideolojik değişimler ise stratejistlerin “bilinmeyen bilinenler” olarak adlandırdığı, anlaşılan ancak tam etkisi belirsiz kalan faktörlere giriyor. Pekin için Trump’ın izolasyonist söylemi, Avrupa’da ve Asya’nın İtalya, Macaristan ve Filipinler gibi bölgelerinde yükselen popülizm dalgasıyla yankı buluyor ve Çin’in küresel hedeflerini hem zorlayan hem de karmaşıklaştıran ideolojik alt akımlar yaratıyor.
Çin’deki bazı milliyetçi sesler Trump’ın “Önce Amerika” yaklaşımını bir fırsat olarak görüyor. Mantık basit: Eğer ABD küresel çerçevelerden çekilir ya da NATO gibi ittifaklardan geri adım atarsa, diğer ülkeler alternatif olarak Çin’e bakabilir. Ancak Pekin’in deneyimli politika uzmanları bu fikre ölçülü bir gerçekçilikle yaklaşıyor. Çin, Batı ittifaklarının parçalanma potansiyelinin farkında olmakla birlikte, Pekin’e doğru toptan bir “pivot ”un olası olmadığının da farkında.
Avrupalı liderler Trump’ın izolasyonizminden dolayı hayal kırıklığına uğramış olabilirler ancak Çin’in artan etkisine karşı temkinli olmaya devam ediyorlar – özellikle de Pekin’in Rusya’nın Ukrayna’daki eylemlerini kınama konusundaki isteksizliği göz önüne alındığında. Rusya ‘ya yönelik bu zımni destek algısı, Avrupa’nın şüpheciliğini derinleştirdi ve Çin’in genişleyen erişiminin Avrupa’nın stratejik çıkarlarıyla uyumlu olup olmadığına dair şüpheleri körükledi.
Pekin’in danışmanları, Trump’ın geri dönüşünü sağlayan aynı popülist güçlerin Avrupa’da da zemin kazanmakta olduğu gerçeğinin de farkında. Ekonomik sıkıntılar korumacılığı teşvik ediyor. Bu hissiyatın somut ekonomik sonuçları var: Çin’in elektrikli araçlarına yönelik gümrük vergileri ve özellikle yüksek değerli sektörlerde diğer ticari korumalar için yapılan çağrılar, Avrupa’nın kendi endüstrilerini koruma arzusunun yoğunlaştığını yansıtıyor.
Pekin için ikinci bir Trump döneminin ideolojik boyutları yeni komplikasyonlar ortaya çıkarıyor. ABD’nin geleneksel küresel rolünden geri çekilmesi yeni açılımlar yaratabilirken, Avrupa’nın Çin’e daha yakın durması pek olası görünmüyor. Çin’in stratejisi, kendisini Trump’ın Amerika’sına doğrudan bir alternatif olarak konumlandırmaktan kaçınmaktır. Bunun yerine Pekin, Trump’ın aksaklıklarının tetiklediği belirsizliklerin ortasında kendisini pragmatik ve istikrarlı bir ortak olarak konumlandırıyor.
Xi yönetimi Afrika, Latin Amerika, Güneydoğu Asya ve Avrupa’nın bazı bölgelerindeki yükselen ekonomilere bu pratik duruşun altını çizerek yatırım teşviklerini, vizesiz girişi ve yeşil ve geleceğin sanayi altyapısına odaklanan yeniden canlandırılmış bir Kuşak ve Yol Girişimi’ni destekledi. Pekin’in amacı, büyüme ve istikrar arayan ülkeler için güvenilir bir ekonomik ortak olarak itibarını güçlendirmek ve bunu yaparken de Trump’ın izolasyonizminin Batı’da ortaya çıkardığı ideolojik çatlaklardan yararlanıyor görünmemek.
Xi, Çin’in özellikle teknoloji alanında kendine güvenme çabalarını hızlandırıyor; bu strateji Çinli danışmanlar arasında popüler olan bir deyimle özetleniyor: “sürekli değişen koşullara sabit bir çekirdekle yanıt vermek”. Kendi kendine yeterlilik dürtüsü yeni değil; “Made in China 2025” bu dürtünün zeminini hazırladı. Ancak Üçüncü Plenum’dan gelen son direktifler ve Xi’nin sık sık tekrarladığı “yeni üretken kalite güçlerini” teşvik etme çağrısı, yapay zeka, robotik ve yarı iletkenler gibi yeni nesil teknolojilerdeki atılımlara odaklanarak bu tutkuyu daha da ileri götürdü. Bu vizyon sadece Batı teknolojisine bağımlılığı azaltmayı değil, aynı zamanda dördüncü sanayi devrimine öncülük etme hedefiyle Çin’in öncü endüstrilerdeki hakimiyetini de ortaya koymayı amaçlıyor. Xi için bu ekonomik bir stratejiden çok daha fazlası; Çin’in iç baskılarına karşı temel bir cevap ve ABD ile rekabetinde nihai koz.
Bu kendine yeterlilik arayışı aynı zamanda küresel güney ile daha güçlü ekonomik bağlar kurmayı da kapsıyor. Xi’nin amacı Batı etkisine alternatif ticaret ağları kurmanın ötesine geçiyor; yaptırımlara dayanıklı bir tedarik zinciri ve finans ağı, yani Çin’in hırslarını bağımsız olarak besleyebilecek Batı baskılarına karşı bağışık yeni bir küresel pazar öngörüyor.
Bir de “bilinen bilinmeyenler” var – tahmin edilemeyecek kadar öngörülemez olan, Trump’la birlikte çok daha ön planda olan bir şey. Trump’ın siyasi üslubunun belirleyici özelliklerinden biri, son derece işlemci bir yaklaşım sergilemesi ve aksi takdirde basit olabilecek politikalara bir öngörülemezlik katmanı eklemesi. Pekin bu pragmatizmi yakından gözlemledi ve Trump’ın ticari içgüdülerinin çoğu zaman ideolojik bağlılıklarından daha ağır bastığını ve zaman zaman müzakere için kapılar açtığını fark etti.
Örneğin ABD Çinli telekom devi ZTE’ye yaptırım uyguladığında Xi bizzat Trump’la görüşerek yaptırımların geri çekilmesini sağladı. Pekin için bu durum, Trump’ın esnekliğinin, kişisel kabul olarak algıladığı yüksek profilli jestlerden etkilenebileceğinin altını çizdi ki Pekin bu dinamiği potansiyel olarak faydalı görüyor.
Pekin ayrıca Trump’ın şov dünyasındaki geçmişini ve imaj ve egoya verdiği önemi de anlıyor. Xi, 2017 yılında Trump ve ailesini geleneksel olarak Çin imparatorlarına ayrılan Yasak Şehir’de eşi benzeri görülmemiş bir resepsiyonla ağırlayarak etkinliğe yabancı liderlere nadiren verilen bir ihtişam kattı. Özenle hazırlanmış bu gösteri Trump’ın yüksek profilli etkinliklerden hoşlanmasını sağlamış ve Xi hakkındaki olumlu izlenimlerini derinleştirmiştir. Bu “kişiselleştirilmiş diplomasi” Pekin’in Trump’ın hassasiyetlerini anladığını gösterdi ve iki lider arasında işbirliğine dayalı bir yakınlığın temelini attı.
Çinli danışmanlar bunu akılda tutarak ikinci bir Trump döneminde de benzer ticari açılımlar yapmaya hazırlanıyor. Perde arkasında Pekin, Trump’ın yakın çevresine gayrı resmi aracılar olarak hizmet edebilecek etkili Amerikan iş dünyası figürleriyle bağlarını geliştiriyor. Örneğin Tesla operasyonları Çin pazarına derinden bağlı olan Elon Musk, ABD’nin ticari çıkarları ile Çinli politika yapıcılar arasında potansiyel bir köprü olarak ortaya çıkabilir.
Bazı danışmanlar da Trump’ın ailesiyle, özellikle de damadı Jared Kushner ve kızı Ivanka Trump ile daha önce yakın ilişki kurmuş olan eski büyükelçi Cui Tiankai gibi isimleri savunuyor. Cui’nin bağlantıları Pekin’e arka kapı diplomasisi için değerli bir “track 1.5” kanalı sunabilir ve ekstra bir erişim ve etki katmanı ekleyebilir.
Yine de Pekin, Trump’ın bu eğilimlerine çok fazla bel bağlama konusunda temkinli. Tayvan’ın ABD koruması için daha fazla ödeme yapması gerektiğini öne süren son açıklamalar Çin’de karışık tepkilere yol açtı. Bazıları bunu ABD’nin Tayvan’a verdiği desteği azaltmaya yönelik bir açılım olarak görürken, diğerleri Trump’ın her an gözden çıkarabileceği bir pazarlık kozu olarak değerlendiriyor. Pekin için bu karışık sinyaller hassas bir dengeleme hareketi yaratıyor: Trump’ın pragmatizminden yararlanmayı hedeflese de, algılanan herhangi bir tavizin bir anda geri alınabileceğini biliyor. Çin, Trump’ın anlaşma yapma tarzını yönlendirirken, onun öngörülemezliğinin tamamen farkında olarak ihtiyatlı bir iyimserlikle ilerliyor.
Trump’ın alışılagelmiş pragmatist tarzının ötesinde Pekin, planlarını altüst edebilecek joker kartlara karşı tetikte. Bilinmeyen bilinmeyenlerin doğası gereği neyi kaçırdığınızı bilmeniz imkansızdır, ancak ABD-Çin ilişkilerini sarsabilecek bazı ciddi ancak öngörülemez değişiklikler var. Örneğin ABD-Rusya ilişkilerindeki ani bir değişim Pekin için önemli sonuçlar doğurabilir. Trump ve Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin arasındaki daha yakın bir ittifak, Çin’in Moskova ile ilişkilerini zorlayabilir ve Pekin’i küresel güç yapısı içinde potansiyel olarak izole edebilir. Aynı şekilde Trump’ın Hint-Pasifik bölgesindeki beklenmedik manevraları Çin’in Japonya, Güney Kore ve Hindistan gibi bölgesel güçlerle dikkatle yürüttüğü ilişkilerini sarsabilir.
Çin’in hırsları üzerindeki kritik bir kısıtlama, Washington’un teknoloji ihracatı üzerindeki sıkılaştırıcı kontrolünde yatıyor ve bu da Pekin’in stratejik hesaplarına daha fazla bilinmeyen katan bir taktik. ABD’nin genel niyeti açık olsa da (Çin’in ileri teknolojilere erişimini sınırlamak) Washington’un ne kadar ileri gideceği belirsizliğini koruyor. Son ihracat kontrolleri yarı iletkenler ve yapay zeka gibi önemli alanları hedef alarak Çin’in teknolojik ilerlemesini çok önemli bir zamanda engelleme tehdidinde bulunuyor.
Çinli analistler bu hamleleri sadece rekabetçi engeller olarak değil, Çin’in stratejik alanlarda, özellikle de hem ekonomik büyüme hem de askeri güç için kritik önem taşıyan yapay zeka ve kuantum bilişim alanlarındaki yükselişini durdurmaya yönelik hesaplanmış bir strateji olarak yorumluyor. Pekin yeni kısıtlama katmanlarını izlerken, ABD’nin eylemlerinin ölçeği ve etkisi değişkenliğini koruyor ve Çin’in teknoloji yörüngesine istikrarsızlaştırıcı bir belirsizlik enjekte ediyor. Bu belirsizliklere hazırlıklı olmak için, Xi’nin daha geniş vizyonu, Trump 2.0 ya da diğer güçler tarafından tetiklenen öngörülemeyen küresel değişimlere karşı dayanabilecek kadar dirençli bir ekonomi inşa etmektir; bunu yaparken ekonomik çalkantıları ya da daha da kötüsü Çin Komünist Partisi’nin (ÇKP) kontrolünü istikrarsızlaştırmayı riske atmamayı hedeflemektedir.
Trump’ın dönüşü aciliyet yaratabilir, ancak Pekin Trump’ı kaotik bir dünya düzeninin nedeni olmaktan çok belirtisi olarak görüyor ve bu da Xi’nin Çin’in kendine güvenini güçlendirmeye yönelik uzun süredir devam eden inancını pekiştiriyor. Xi’ye göre teknoloji, tedarik zincirleri ve eğitim alanlarında dayanıklılığı artırmak Çin’i dış şoklardan korumak ve ÇKP’nin iktidarı için gerekli olan istikrarı sağlamlaştırmak anlamına geliyor.
Gerçekte Xi’nin “Trump tarzı” aksaklıkları yönetme zemini Trump’ın ilk döneminden çok önce başladı. Çin’in yaklaşımı her zaman dış baskılara karşı kırılganlıkları en aza indirmeye dayanmıştır ve bu Xi’nin dünya görüşüyle derinlemesine bağlantılı bir yöndür. Yine de bu dayanıklılık arayışı ince bir çizgide yürüyor. Savunmanın güçlendirilmesi Çin’in izolasyonunu derinleştirebilir; bu da paradoksal olarak yeni zayıflıklar yaratabilecek bir kalkan. Yerli tedarik zincirleri ve teknoloji bağımsızlığındaki kazanımlar gerçek bir ilerlemeye işaret ediyor, ancak Xi’nin vizyonunun büyük bir kısmı hala hedefe yönelik. Pekin, giderek daha fazla çalkantıyla tanımlanan bir dünyada Çin’in gücünün hızlı büyümesinden ziyade türbülanslara dayanma kapasitesiyle ölçüleceğinin farkında olarak bu savunmaları güvence altına almak için yarışıyor.
DÜNYA BASINI
Alman Demokratik Cumhuriyeti: Kadın özgürleşmesinde ileriye doğru büyük bir adım
Yayınlanma
13 saat önce17/11/2024
Yazar
Harici.com.trÇevirmenin notu: Batı medyası ve onların anti-komünist temayüllü ideologlarının “despotik”, “merkeziyetçi”, “bürokratik” olarak sıfatlandırdığı “geleneksel sosyalist” devletler, Alman Demokratik Cumhuriyeti, Bulgaristan Halk Cumhuriyeti, Polonya Halk Cumhuriyeti, Macaristan Halk Cumhuriyeti, Arnavutluk Sosyalist Halk Cumhuriyeti, Çekoslovakya Sosyalist Cumhuriyeti ve Romanya Sosyalist Cumhuriyeti…
Hemen tamamında kadının ev köleliğinden kurtulması ve ev işleri gibi kadını bunaltan, köleleştiren işlerin endüstrinin bir parçası haline getirilmesi, yani evin ekonomik bir birim olmaktan çıkarılması, toplumun yeniden üretimi sorununu ve doğan çocuğun devlet tarafından bakımının sağlanarak kadın üzerindeki yükün hafifletilmesi ve giderek tamamen bir yük, biyolojik olarak gerileten bir yük, olmaktan çıkarılması için muazzam çabalar harcandı. Belki bu çabalar yetersiz kaldı, çok sonraları yavaşladı hatta bir kısmı geri alındı ama bu çabalar harcandı. Bu haklar aynı zamanda, en ileri burjuva demokratik ülkelerde bile, bazı ileri liberal çevreler tarafından sözü edilen ama asla gerçekleştirilmeyen haklardı. Öyle ki kadınlar, ilkel komünal toplumdan bu yana en geniş haklarını ilk olarak bu rejimler altında elde ettiler ve bu hakları fiili olarak da onlarca yıl uyguladılar.
Aşağıda çevirisini verdiğimiz makale, bu “reel sosyalizm” deneyimlerinin kadınlara yönelik politikalarındaki tılsımın sadece rakamsal olarak daha çok istihdamda olmalarında değil, kadını boyunduruğu altına alan bağların kökünden çözülmesinde olduğunu “içeriden”, Alman Demokratik Cumhuriyeti deneyimi üzerinden anlatıyor. Yazarın temel tezi ise, özel mülkiyetin ortadan kaldırılması ve buna bağlı olarak üretim koşullarında gerçekleşen radikal değişimlerin, kadınların toplumsal konumunu dönüştürmekteki gücünü kanıtlayan onlarca yıllık bir deneyimin, bugünkü feminist tartışmalara katkı sunabilecek yeni bir perspektif getirebileceği.
Demokratik Almanya deneyiminin ışığında: Kadın özgürlüğünden öğrenebileceklerimiz ve koruyabileceklerimiz
Florentine M. Sandoval
Internationale Forschungsstelle DDR
2 Ekim 2024
Çev. Leman Meral Ünal
Alman Demokratik Cumhuriyeti’nin (DDR) sona ermesi Doğu Alman kadınlarını bir çağ kadar geriye götürdü. 1989 sonrası gelişen kadın hareketi hâlâ sosyalizmde neyin övgüye değer neyin kınanabilir olduğunu tartışadursun, bu tartışma aslında çoktan gereksiz hale gelmişti: Zira DDR’nin yasaları artık geçerli değildi; aile ve sosyal politika da dahil olmak üzere hiçbir alanda sosyalist sistemle devamlılık yoktu ve olmayacaktı. Aile hukuku alanı yeniden burjuva yasallığı ile düzenleniyordu. Almanya’nın imparatorluk döneminden kalma ceza kanunu maddeleri tekrardan yürürlüğe giriyor, kürtaj ve muayene hizmetlerine erişim yeniden tanımlanıyordu. Doğu Alman ekonomisinin eşi benzeri görülmemiş şekilde özelleştirilmesi ve sanayisizleştirilmesi karşısında kadınlar ya yeni Batı Alman üstlerinin hor görmesi ile ya da işsizlikle sınanacaklardı. Ve genellikle erkeklere olan ekonomik bağımlılıklarına [yeniden] geri dönmek zorunda kaldılar. Kaybedilen asıl şey, kadınların özgürleştirilmesi sorumluluğunu üstlenmiş bir devlet ve toplumdu.
Sosyalist Doğu Almanya’da yaşanan devrimci altüst oluşlar öylesine muazzamdı ki, ortadan kalkışından otuz yılı aşkın süre sonra dahi hissedilmeye ve ölçülmeye devam ediyor. Bu, 2023 itibariyle Doğu’da kadın istihdamının daha yüksek olması, kreşlerin Batı’ya kıyasla yaygınlığı ve Batı’da yüzde 19 olan kadın-erkek ücret farkının Doğu’da yüzde 12 olması gibi göstergelerde kendini sürekli yeniden hatırlatmakta. DDR’nin 40 yıllık varlığı boyunca birçok çelişki ortadan kaldırılamamış olsa da (ev işleri ve [eşit] ücret başta olmak üzere), bu çelişkilerin kapitalist koşullar altında daha da yoğunlaştığı bugünden geriye bakıldığında yine de pek çok şey kaybedilmiş gibi görünüyor.
Fakat DDR, geçmişten bugüne düşürdüğü gölgeyle Batı Alman toplumunu ifşa etmeye devam ediyor ve bugünkü feminist tartışmalarda genellikle eksik olan bir perspektifi açıyor. Çünkü DDR deneyimini Batı’daki ve günümüzdeki feminist hareketten farklı kılan şey, toplumsal üretim ilişkilerinin ve kadınların özgürleşmesi için toplumsal ve kitlesel seferberliğin rolüdür.
DDR’deki kadın politikasının en temel hedefi, mümkün olan en geniş kadın kitlesini üretim sürecine dahil etmekti ve bu da ancak DDR’de bunun toplumsal temeli sağlandığı için mümkündü. Bu strateji, 19. yüzyıl boyunca devrimci işçi hareketi içinde olgunlaşan, kadınların demokratik, sosyal ve ekonomik haklar mücadelesinin bir bütün olarak işçi sınıfının kurtuluşuyla yakından ilişkili olduğu anlayışına dayanıyor. Proleter kadın hareketinin öncülerinden Clara Zetkin gibi isimler, kadınların ezilmişliğinin ve yüzyıllar içinde gelişen ataerkil ilişkiler ile ahlaki değerlerin, özel mülkiyetin ortaya çıkışıyla sıkı bir bağ içinde olduğunu ve kapitalist üretimle iç içe geçtiğini; dolayısıyla da yalnızca üretim koşullarında radikal bir değişimle kadınların kurtuluşu için gerekli koşulların yaratılacağını savunmuşlardı.
Her ne kadar kapitalist ekonomilerde kadınlar için kaçınılmaz olarak sömürü koşulları yaratsa da, kadınların iş gücüne dahil olması, DDR gibi üretim ilişkilerinin sosyalist tarzda örgütlendiği bir devlette tarihsel olarak ilerici bir tekamül yaratmıştır. Zira özel mülkiyetin ortadan kaldırılması ve buna eşlik eden emeğin doğasındaki değişim, kadınların toplumsal konumunu kökünden değiştirmişti.
Elbette bu, kadınların kendi çabaları olmadan başarılamazdı. Kadınların istihdama kazandırılmak için seferber edildiği pek çok girişimden birine örnek olarak “ev kadınları birlikleri” verilebilir. 1950’li yıllarda, çalışmayan kadınlardan oluşan bu kolektifler, iş gücüne acil ihtiyaç duyulan projelerde çalışmış kadınları daha sonra kalıcı bir işe girmeleri için teşvik ediyordu. Kocalar ile ev içinde yaşanan çatışmaların bu noktada tayin edici bir rolü olduğunun altı kalınca çizilmeli. Kadınların hane içindeki izolasyonuna ilişkin siyasal tartışmalar yeniden canlandı, bu da kadınların üretim sürecine katılımını arttırdı ve dolayısıyla da ekonomik bağımsızlıklarına giden yolu açmış oldu. Diğer bir deyişle, maddi teşvikler ve bilinçlendirme birlikte çalışmış ve etkili olmuştu.
İstihdamın kendisi kapsamlı bir çocuk bakım altyapısının geliştirilmesini ve eş zamanlı olarak ev işlerinin azaltılmasını ve daha iyi bölüşülmesini gerektiriyordu Bunlar birbirini etkileyen ve birbirine bağlı süreçlerdi. Sosyalist işyeri aynı zamanda kadınlar için toplumsal görevlerin iç içe geçtiği bir merkezdi – kültürel etkinlikler, eğitimler ve çocuk bakımı ve sağlık hizmetleri bu merkezler aracılığıyla organize edilmekteydi. Buralarda kadın işçiler kendi başlarına etkili olabiliyor, haklarını talep edebiliyor ve savunabiliyorlardı. Sendikaların kadın komisyonları, bir işyerinin tüm kadın işgücünün kişisel ve mesleki gelişimi için kolektif bir araç olan Frauenförderpläne’nin (“kadınların terfi planları”) hazırlanmasını ve uygulamanın izlenmesini sağlıyordu. Üretken emek en önemli itici güç haline gelirken, yeniden üretim emeği kadınların özgürleşmesinin önündeki en büyük engel olmaya devam edecekti.
Kırk yıl oldukça kısa bir süredir. 1990 yılına kadar çözülmeden kalan sorunlar ve çelişkiler değerlendirilirken bu gerçek muhakkak göz önünde bulundurulmalıdır. Teknik yeniliklere, ev içi sorumlulukların kısmen de olsa toplumsallaştırılmasına ve medyanın erkeklere yönelik çağrılarına rağmen, yeniden üretim işi büyük ölçüde kadınlara bırakıldı. Nitelik farkının kapatılamaması ve/veya kadınların aynı niteliklere sahip olmalarına rağmen yönetim pozisyonlarına ulaşamamaları nedeniyle kadın-erkek ücret farklılıkları devam etti; DDR’nin Gençlik Araştırmaları Merkez Enstitüsü (ZIJ) tarafından yürütülen çalışmaların da gösterdiği gibi, genç nesillerde daha az yaygın olsa bile, aile içindeki geleneksel roller hâlâ varlığını sürdürüyordu.
DDR’de kız çocukları, farklı bir kadın imajıyla büyüdüler ve doğalında hayata dair yüksek beklentiler geliştirdiler; ancak DDR’li son yılların zorlu gerçekliği düşünüldüğünde bu beklentiler her zaman karşılanamadı. DDR’de sosyalizm ve kadın özgürlüğü arasındaki bağlantı kesin bir şekilde kurulmuş ve kanıtlanmış olsa da sosyalist devletin erken yıllarındaki devrimci enerjinin üzerine dahasını inşa etmek mümkün olamadı.
Aslında, toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlayabilme yolunda eşit işe eşit ücret, eşit eğitim olanakları, eşit ortak karar alma hakkı gibi önemli ilkeler henüz Sovyet İşgal Bölgesi’ndeyken (1945-1949) ortaya konmuştu, çünkü komünistler ve sosyalistler için bunlar, [kadınlar mevzubahis olduğunda] müzakere edilemez, temel haklardı. Ancak DDR’deki deneyimler, bu hakları güvence altına alan temel yapıları inşa etmenin karmaşık ve uzun bir görev olduğunu ve basitçe “yukarıdan” empoze edilemeyeceğini de kanıtlar nitelikte. Doğu Almanya’daki kitlesel inisiyatifler ve demokratik yapılar olmasaydı, gerekli zihniyet değişimini sağlamak ve çeşitli toplumsal grupları kadınların kurtuluşu lehine kazanmak mümkün olamazdı. Birlik meclisleri, kadın komisyonları ve teşvik planları gibi somut araçlar, bu toplumsal zorluğu aşmak için vardı. Bu araçlardan yararlanıp yararlanmamak bireylere bağlı olsa da kullanımı istisna değil kuraldı.
Yoksulluğun arttığı, güvencesizleşmenin olağanlaştığı ve kadın haklarının dünya çapında geriletildiği bir dönemde, bireyselleştirme ilkesinin tam tersini, yani DDR’de olduğu türden kadınların kitlesel ve toplumsal seferberliğini düşünmek önemlidir. DDR’deki 40 yıllık kadın politikası ve teşvikinde nelerin kaybedildiği ve geriye nelerin kaldığı, çözülemeyenler ve mümkün olanlar, günümüzün kadın eşitliği tartışmalarına ve mücadelesine verimli bir şekilde taşınabilir, tabii eğer izin verilirse. Kadınların kurtuluşunu bireysel ilişkilerin bir vaadi olarak görmek yerine tarihsel ve toplumsal bir görev olarak belleyen DDR’nin hem ulaşılan hem de ulaşılamayan politik hedefleri, parçalanmış olan kadın hareketine bir yön sağlayabilir. Bu, her şeyden önce DDR mirasının da bir parçası.
DÜNYA BASINI
Kremlin Sözcüsü Peskov ile mülakat: Trump’ın seçim zaferi ve Ukrayna
Yayınlanma
1 gün önce16/11/2024
Yazar
Harici.com.trEditörün notu: Kremlin Sözcüsü Dmitriy Peskov, Soçi’de düzenlenen Valday Kulübü’nde Moszkvater dergisine verdiği mülakatta, Rusya’nın Ukrayna savaşına ilişkin duruşunu ve Batı ile olan gerilimli ilişkilerini değerlendirdi. Ayrıca, Donald Trump’ın olası seçim zaferinin Avrupa ve küresel siyaset üzerindeki etkilerine dair görüşlerini paylaştı. Peskov, Trump’ın seçim kampanyasında barış çabalarına vurgu yapmasına rağmen, bu vaatlerin nasıl hayata geçirileceğine dair belirsizliklerin sürdüğünü ifade ediyor. Trump’ın önceki döneminde ABD ve Rusya arasında gergin de olsa bir diyalog olduğunu belirten Peskov, mevcut Biden yönetiminde bu diyaloğun tamamen kopmuş olduğuna dikkat çekiyor.
Kremlin Sözcüsü Peskov ile mülakat: Rusya ile diyalog fırsatları, Trump’ın seçilmesi ve Ukrayna savaşı
Gábor Stier, Moszkvater (Macarcadan Almancaya çeviren: Éva Péli, NachDenkSeiten)
“Donald Trump’ın barışı nasıl tesis edeceği henüz net değil. Ancak Batı ittifakı, bu savaşı başlatmak bile istemeyen Rusya’yı stratejik bir yenilgiye uğratmayı hedefliyor.”
Kremlin Sözcüsü Dmitriy Peskov, Soçi’de düzenlenen Valday Kulübü toplantısında Moszkvater’e verdiği mülakatta bu sözleri dile getirdi. Peskov, Rusya ile AB arasındaki ilişkilerin geleceği ve Viktor Orbán’ın barış çabaları hakkında da soruları yanıtladı.
Gábor Stier: Donald Trump’ın zaferi, dolaylı olarak Viktor Orbán için de bir zafer anlamına geliyor. Zira muhtemelen AB liderleri arasında Trump’ı en çok destekleyen isim Macaristan Başbakanıydı. Ayrıca Orbán, Trump’ın vaatlerinden biri olan Ukrayna’da barış için de kararlı bir şekilde çalışıyor. Sizce Trump’ın zaferi, barışa ya da en azından müzakerelere bir adım daha yaklaştırır mı? Bu sonuç herhangi bir fark yaratır mı?
Dmitriy Peskov: Şu anki durum belirsiz ve bu konuda bir şey söylemek için henüz erken. Orbán’ın pragmatizmini biliyoruz ve bu krizden bir çıkış yolu bulma konusundaki kararlılığını görüyoruz. Aynı zamanda, Macaristan Başbakanının bu çatışmada Avrupa Birliği liderlerinin görüşlerini paylaşmadığını da gözlemliyoruz. Diyaloğu reddediyorlar. Fakat bir sorun bu şekilde nasıl çözülebilir? Bu mümkün değil. Trump da seçim kampanyası sırasında barış için çaba göstereceğini söyledi. Fakat bunu gerçekten yapacak mı? Bu fikri nasıl hayata geçirmeyi planlıyor? Bu kesinlikle belirsiz.
Henüz kimse barışın formülünü bilmiyor…
Evet, aynen öyle. Trump, önceki başkanlık döneminde de pek çok şey söyledi. Ancak Rusya bağlamında bunların hiçbirini görmedik. Yine de iki ülke arasında bir diyalog süreci olması onun lehine bir durumdu. Bu görüşmeler oldukça gergindi ama yine de bir diyalogdan söz edebiliriz. Trump’ın başkanlığı, bu anlamda Biden yönetiminden temel bir fark taşıyor.
Trump’ın zaferinin AB üzerindeki etkileri ne olacak sizce? AB elitleri bu sonucu çaresizlikle karşıladı…
Bakın, bu konuda da yalnızca Trump’ın geçmişte ya da seçim kampanyası sırasında söylediklerine dayanarak bir şey söyleyebiliriz. Trump bariz anlamda bir izolasyonist, bu yüzden Avrupa mallarının ABD’ye ihracatını kısıtlayacağı kesin. Gümrük vergilerini artıracak ve böylece Avrupalı üreticiler açısından işleri zorlaştıracak. Avrupa halihazırda Rusya’nın ucuz doğalgazı olmadan zor durumda. Onun yerine, pahalı ABD LNG’sine mahkûm oldular. Böylece Avrupalılar ABD’ye iki kat bedel ödüyor: Önce Rus gazının iki katı fiyatına LNG’yi ithal ediyorlar, sonra da mallarını ABD pazarında satmaya çalışırken zorlanıyorlar. Bu açıkça görülebiliyor.
Gábor Stier: Sizce bu durum AB için bir fırsat oluşturabilir mi? Trump’ın Avrupa’dan biraz uzaklaşması, ABD’nin sunduğu güvenlik garantisinin maliyetini artıracaktır…
Dmitriy Peskov: Evet, Trump zaten ilk başkanlık döneminde NATO üyelerinden savunma harcamalarını gayrisafi yurtiçi hasılanın yüzde 2’sine çıkarmalarını talep etmişti. Şimdi ise bu koruma kalkanının maliyeti yüzde 3 ila 4 arasında olabilir.
Gábor Stier: Bu, ihtimal dışı değil. Fakat AB, stratejik özerkliğini güçlendirmek ve kendi savunma kapasitesini oluşturmak zorunda kalacak. Bu nedenle, Trump’ın zaferinin AB için bir fırsat da olabileceğini düşünüyorum.
Dmitriy Peskov: Kesinlikle. Avrupa öncelikle kendi kimliğiyle ilgilenmeli. Bağımsız bir yapıya kavuşmalı ki kendi güvenliğini düşünmeye ve korumaya başlayabilsin. Şu anda Avrupa, Rusya’dan korkuyor. Ancak korkuyorsa, neden diyalog kurmuyor? Bunu anlamıyorum.
Gábor Stier: AB-Rusya-ABD üçgeninden baktığımızda mevcut durum, bu çatışma ve bölünme hem AB’yi hem de Rusya’yı etkiliyor. Ancak üçüncü taraf olan ABD, bu durumdan kazançlı çıkıyor. Siz de öyle düşünmüyor musunuz?
Dmitriy Peskov: Evet, AB ve Rusya kaynaklarını tüketirken, ABD bu durumdan ciddi paralar kazanıyor. Yaklaşık iki yılda bir buçuk trilyon dolarlık bir kazanç söz konusu.
Gábor Stier: Ayrıca Washington, stratejik hedeflerine de ulaşıyor…
Dmitriy Peskov: Kesinlikle. Bu durum AB’yi ABD’ye daha da bağımlı hale getiriyor…
Gábor Stier: […] ve hem Avrupa’yı hem de Rusya’yı zayıflatıyor.
Dmitriy Peskov: ABD bu stratejik hedefi bir asırdır izliyor ve şimdi istediklerini aldılar. Çünkü Rusya ile AB arasındaki ilişkiler neredeyse tamamen bozulmuş durumda ve taraflar arasında artık neredeyse hiçbir diyalog yok.
Gábor Stier: Evet, bu oldukça mantıksız ve kesinlikle iyi bir şey değil. Peki sizce “askerî özel harekâtı” sona ermesinin ardından, savaşın bitiminden sonra, diyaloğu yeniden başlatmak ve ilişkileri yeniden şekillendirmek mümkün olacak mı?
Dmitriy Peskov: Tabii ki, ancak yeni bir temelde. Çünkü Rusya değişti. Neden bu özel askerî harekâtı başlattı? Çünkü kimse onun çıkarlarını dikkate almaya yanaşmadı. Daha önce de söylediğim gibi, Rusya değişti. Fakat yine de mantıklı bir diyaloğa açık kalmaya devam ediyor.
Gábor Stier: Eğer bu çatışmadan çıkış yolu bulma ve bir barış formülü geliştirme gerekliliğinden bahsedecek olursak, Ukrayna’nın silahsızlandırılması meselesinin müzakerelerde NATO üyeliği meselesinden daha önemli olabileceğini düşünüyorum. Zira NATO’ya katılmasa bile Kiev, Batı tarafından silahlandırılmaya devam ediyor. Bu durum Rusya için kabul edilemez bir senaryo ama Avrupa’daki istikrarı da güçlendirmiyor, aksine gerilimi sürdürmeye devam ediyor. Sizce Ukrayna’nın silahsızlandırılması için bir şans var mı?
Dmitriy Peskov: Şu an için böyle bir şans yok. Şu anda neredeyse herkes, savaşın devam etmesi gerektiğini ve Rusya’ya stratejik bir yenilgi yaşatmayı hedeflediklerini söylüyor. Washington’dan Paris’e, Londra’dan Berlin’e kadar bu söylem tekrarlanıyor.
Gábor Stier: Son bir soru: Eğer bu savaş çok uzun sürerse, diyelim ki beş yıl daha devam ederse, Rusya hayatta kalabilir. Ancak bu senaryo, ABD’nin çıkarlarına daha uygun görünüyor; zira Rusya’yı zayıflatmak onların stratejik amacı. Bu durum, nihayetinde Sovyetler Birliği’ni çökerten sürece oldukça benziyor. Sizce bu nedenle, savaşın bir an önce sona ermesi Rusya’nın çıkarına mı?
Dmitriy Peskov:
Evet, bu doğru. Rusya’nın bu savaşı istemediği aşikâr. Böyle bir niyeti yoktu. Savaş, her zaman çıkarların korunmasında başvurulacak son çaredir.
Pekin Trump’ın dönüşüne çoktan hazırlandı
Alman Demokratik Cumhuriyeti: Kadın özgürleşmesinde ileriye doğru büyük bir adım
Kremlin Sözcüsü Peskov ile mülakat: Trump’ın seçim zaferi ve Ukrayna
Joseph Nye, Çin’e karşı ABD-Japonya ittifakını güçlendirmeyi önerdi
Peru Chancay Limanı, Çin’in Kuşak Yol’u için de yeni fırsatlar açacak
Çok Okunanlar
-
GÖRÜŞ2 hafta önce
Rusya-Ukrayna Savaşında Kuzey Kore’nin askeri hamlesinin etkileri
-
AMERİKA2 hafta önce
ABD seçimlerinde “üçüncü aday”: Jill Stein
-
RUSYA5 gün önce
Patruşev’in Kommersant röportajı: Montrö ihlaline göz yummayacağız
-
AMERİKA1 hafta önce
Fukuyama: Trump’ın geri dönüşü Amerika ve dünya için ne anlama geliyor?
-
GÖRÜŞ1 hafta önce
Valdai izlenimleri: Trump’lı yıllar başlarken…
-
AVRUPA1 hafta önce
Almanya’da hükümet dağıldı: Buraya nasıl gelindi?
-
GÖRÜŞ2 hafta önce
İsrail’in ‘sekiz cepheli çatışmada’ tuzağa düşürülmesine dair bir inceleme
-
DÜNYA BASINI5 gün önce
Donald J. Trump’ın ideolojisi