Bizi Takip Edin

Rusya

Rusya İktisadi Kalkınma Bakanlığı devlet şirketlerine yönelik gecikme cezalarını artırmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

Rusya İktisadi Kalkınma Bakanlığı, devlet şirketlerinin KOBİ tedarikçilerine yönelik ödeme yükümlülüklerini ihlal etmesi sorununun çözümü için özel çalışma grubu oluşturdu. Gündeme alınan yeni tedbirler arasında, ihlal durumunda uygulanan cezaların piyasa koşullarına göre artırılması ve sözleşme süreçlerinin elektronik onay sistemiyle takip edilmesi yer alıyor.

Rusya İktisadi Kalkınma Bakanlığı, belirli tüzel kişilerin Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelere (KOBİ) yönelik ödeme yükümlülüklerini ihlal etmesi konusunu ele almak üzere kurulan çalışma grubunun ilk toplantısını gerçekleştirdi.

KOBİ Kurumu (KMSP) temsilcisinin Vedomosti’ye verdiği bilgiye göre, Bakan Maksim Reşetnikov başkanlığında yapılan toplantıda mevcut ödeme krizleri ve işletmelerin çözüm önerileri görüşüldü.

Söz konusu girişimler arasında, gecikme cezalarının belirgin oranda artırılması yer alıyor. Rusya İktisadi Kalkınma Bakanlığı temsilcisi, çalışma grubu toplantısında bu konunun uygulanabilirliğinin tartışıldığını doğruladı.

Ayrıca yetkililer, devlet ihalelerini düzenleyen 44-FZ sayılı kanundaki mekanizmaya benzer şekilde, devlet şirketlerinin alımlarını kapsayan 223-FZ sayılı kanun çerçevesinde elektronik onay sistemine geçiş yapmayı değerlendiriyor.

Şikayetler ve borç miktarı artış gösteriyor

Devlet şirketlerinin yükümlülüklerini yerine getirmemesi nedeniyle kötüleşen durum, İktisadi Kalkınma Bakanlığını özel çalışma grubu kurmaya yöneltti.

Bakanlığın aktardığına göre toplantıda konuşan Reşetnikov, girişimcilerden gelen şikayetlerin 2,5 kat, toplam borç miktarının ise 3 kat arttığını belirtti.

Reşetnikov, ödeme yapılmadığına dair şikayetlerin toplam tutarının 2024 yılında 1,5 milyar ruble seviyesindeyken, 2025 yılında 4,1 milyar rubleye ulaştığı bilgisini paylaştı.

İşletmeler için hassasiyet taşıyan bu alandaki sorunlu noktaların zamanında tespit edilmesi gerektiğini vurgulayan Reşetnikov, müşteri konumundaki kurumların yetkiyi kötüye kullanmasını önlemek amacıyla mevcut mekanizmanın hızla yeniden düzenlenmesi gerektiğini kaydetti.

KMSP Genel Müdürü Aleksandr İsayeviç, kurumun yürüttüğü izleme faaliyetlerinin ödeme ihlallerindeki artış eğiliminin 2026 yılında da sürdüğünü gösterdiğini ifade etti.

İsayeviç’in verdiği bilgiye göre, yılın ilk ayında KMSP’ye girişimcilerden toplam 101 milyon ruble tutarında 34 şikayet ulaştı. Geçen yılın ocak ayında ise 21 milyon ruble tutarında 13 başvuru yapılmıştı.

Müşteri konumundaki devlet şirketlerinin ödeme yapmamasına yönelik şikayetler üzerinde çalışmaların sürdüğünü belirten İsayeviç, “Her vaka ayrı ayrı inceleniyor, karşı tarafın bilgisini almak ve ortaklaşa dengeli çözüm bulmak için devlet şirketiyle iletişime geçiyoruz” diye konuştu.

KMSP verilerine göre, bu çalışmalar neticesinde 2024 yılından bu yana 72 başvuru üzerinden 855 milyon ruble tutarındaki borç tahsil edildi.

İsayeviç, kurumun halihazırda toplam 3 milyar rubleyi aşan 321 şikayeti incelediğini, bunlardan 90’ının Rusya Federal Tekelcilikle Mücadele Kurumunda (FAS) değerlendirme aşamasında olduğunu, 37’sinde ise ödemelerin mutabık kalınan takvime göre yapıldığını aktardı.

Cezaların piyasa seviyesine çıkarılması talep edildi

İş dünyası temsilcileri, yükümlülüklerin zamanında yerine getirilmesi için gecikme cezalarının ve faiz oranlarının belirgin şekilde artırılmasının ek teşvik sağlayacağını öngörüyor.

Rusya Ticaret ve Sanayi Odası Başkan Yardımcısı Yelena Dıbova, Vedomosti’ye yaptığı açıklamada, söz konusu cezaların katlanarak artırılması ve piyasa seviyesine çıkarılması yönünde teklifte bulunduklarını söyledi.

Bu adımın devlet şirketlerinin suistimallerini tamamen engelleyemese bile KOBİ tedarikçilerinin kayıplarını kısmen telafi etmelerine yardımcı olacağını belirten Dıbova, mevcut durumda sözleşme ihlalinin sonuçları açısından müşteriler lehine açık dengesizlik bulunduğunu ve devlet şirketlerinin cüzi miktardaki cezaları ödemesinin kendileri için sorun teşkil etmediğini vurguladı.

KMSP temsilcisi, Rusya Ekonomik Kalkınma Bakanlığı yönetimindeki toplantıda ele alınan bir diğer tedbirin de iş dünyasının önerisi doğrultusunda bu tür sözleşmeler için 44-FZ sayılı kanuna benzer şekilde elektronik onay sisteminin getirilmesi olduğunu aktardı.

Dıbova, elektronik onay mekanizmasının müşteri ile tedarikçi arasında İhale Alanında Birleşik Bilgi Sistemi (EİS) üzerinden elektronik kapanış belgelerinin değişimini öngördüğünü açıkladı.

Belgelerin sisteme gönderilmesinin ardından bilgilerin Rusya Federal Hazinesine iletildiğini ve böylece müşterinin ödeme sürelerine uyup uymadığının takip edilebildiğini belirten Dıbova, bu önlemin tek başına sorunu çözmeyeceğini ancak denetim ve analiz mekanizması sağlayacağını kaydetti.

Kayıt dışı kara liste uygulamasına son verilmesi isteniyor

İşletmeler ödeme ihlalleri sorununun çözümü için daha önce de Rusya Ekonomik Kalkınma Bakanlığına çeşitli teklifler sundu. Rusya Sanayiciler ve Girişimciler Birliği (RSPP) ile Opora Rossii, devlet şirketlerinin KOBİ’lerle yaptığı sözleşmelerde yedi günlük ödeme süresinin uygulanmasına yönelik hükümet talimatı hazırlanmasını ve devlet şirketi üst düzey yöneticilerinin performans göstergelerine (KPI) KOBİ tedarikçilerine borçsuzluk şartının eklenmesini talep etti.

İş dünyasının bir diğer talebi ise devlet şirketlerinin ödeme sürelerine uymamasından şikayetçi olan tedarikçilerin alındığı gayriresmi kara liste uygulamasının durdurulması oldu. Mevcut durumda söz konusu tedarikçilere yönelik kayıt dışı işbirliği yasağı uygulanıyor.

Devlet şirketlerinin alımlarının küçük işletmeler için önemli satış kanalı olduğunu vurgulayan İsayeviç, geçen yıl yaklaşık 239 bin KOBİ’nin tedarikçi konumuna geldiğini ve 2,8 trilyon rublesi imalat sanayii ürünleri olmak üzere toplam 9,55 trilyon rublelik alım yapıldığını ifade etti.

İsayeviç, elektronik onay sisteminin devreye alınmasıyla sözleşmenin ifa tarihinin kesin olarak kayıt altına alınacağını, böylece KOBİ’ler için yasayla belirlenen yedi günlük ödeme süresinin başlayacağını ve müşterilerin ödeme disiplininin artacağını kaydetti.

Opora Rossii Başkanı Aleksandr Kalinin, özellikle bilişim, inşaat ve sanayi üretimi alanlarında faaliyet gösteren küçük işletmeler için ödemelerin aylarca gecikmesinin, çalışmaların fiilen durması ve büyük müşterilerin tedarikçiler üzerinden ücretsiz kredilendirilmesi anlamına geldiğini belirtti.

Delovaya Rossiya Koordinasyon Kurulu Üyesi ve AİR Şirketler Grubu Kurucusu Aleksey Kuçmin ise bu yılın başında büyük müşteriler tarafında ödemelerin geciktirildiğinin tespit edildiğini bildirdi.

44-FZ sayılı kanuna benzer elektronik onay sisteminin uygulanmasının zorunlu karar olduğunu belirten Kuçmin, bu adımın belgenin müşteri tarafından alınma tarihinin kesinleşmesini, imza veya gerekçeli ret için net sürelerin belirlenmesini ve yolsuzluk unsurunun azaltılmasını sağlayarak şeffaf ortam yaratacağını ifade etti.

Devlet şirketlerine yönelik ceza ve faizlerin artırılmasını gecikmiş tedbir olarak nitelendiren Kuçmin, bu uygulamanın ancak cezanın kaçınılmazlığı ilkesiyle birleştiğinde sonuç vereceğini vurguladı.

Kuçmin, 223-FZ sayılı kanun kapsamındaki ödeme gecikmelerinin, ceza ödemekten daha dezavantajlı hale gelmesinin ekonomik açıdan şart olduğunu sözlerine ekledi.

Rusya

Rusya devleti, büyük lojistik gayrimenkul sahibi Elma’yı devraldı

Yayınlanma

Rusya’da devlet kontrolündeki , mahkemenin şubat ayında verdiği kamulaştırma kararının ardından ülkenin en büyük depo gayrimenkulü sahiplerinden Elma’nın yönetimini devraldı. Kommersant’ın aktardığına göre şirket, Moskova ve çevresi dahil çeşitli bölgelerde toplam 1,05 milyon metrekarelik lojistik ve teknoloji parkı portföyüne sahip.

Rusya’da devlet kontrolündeki Nefthimremstroy, 19 Haziran’da ülkenin en büyük depo gayrimenkulü sahiplerinden biri olan Elma JSC’nin yönetimini devraldı.

Kommersant’ın haberine göre, şirketin kamulaştırılmasına ilişkin karar Moskova’daki Gagarin Mahkemesi tarafından şubat ayında verilmişti.

SPARK verilerine göre Nefthimremstroy’un yönetimine geçen yapı, Elma’nın tek hissedarı olan KP Kapital JSC holdingi oldu.

Elma, bu holding üzerinden Moskova, Moskova Bölgesi, Rostov-na-Donu, Leningrad ve Tver bölgelerinde bulunan toplam 1,05 milyon metrekarelik lojistik ve teknoloji parkı portföyünü elinde bulunduruyor.

Kamulaştırılan şirketin varlıklarının piyasa değeri 45 milyar ila 90 milyar ruble arasında tahmin ediliyor.

Elma daha önce, askeri fabrikalar için rulman üreten KIMP grubunun ortak sahiplerinden Dmitriy Gorditsa’ya aitti.

Gorditsa ile holdingin diğer faydalanıcısı ve Rusya Standardizasyon Ajansı’nın eski başkan yardımcısı Aleksey Kuleşov, sözleşme bedellerini şişirerek kamu kaynaklarını zimmete geçirmekle suçlandı.

Mahkeme, Şubat 2026’da KIMP’nin yanı sıra grupla bağlantılı Elma ve Pramo şirketlerinin de devlet lehine müsaderesine karar verdi. Elma’nın varlıkları resmi olarak 120 milyar ruble değerinde gösterildi.

Ancak IBC Global Yönetici Ortağı Stanislav Ahmedzyanov, bu rakamın lojistik şirketinin varlıklarına ilişkin toplu bilanço değerlemesini yansıttığını değerlendirdi.

Ahmedzyanov, Elma’nın portföyünün gerçek piyasa değerinin 60 milyar ila 90 milyar ruble arasında olduğunu belirtirken, Ricci’nin depo gayrimenkulü departmanı direktörü Aleksey Slepov değerin 45 milyar ila 50 milyar rubleyi aşmadığını ifade etti.

SPARK verilerine göre Elma’nın 2025 yılı geliri yıllık bazda yüzde 13 artışla 2,2 milyar rubleye yükseldi. Şirketin net kârı ise aynı dönemde iki kattan fazla artarak 2 milyar ruble oldu.

Nefthimremstroy daha önce de kamulaştırılan lojistik varlıkların yönetimini üstlenmişti.

Şirket, eski Gazprom Energo yöneticisi Aleksey Mityuşov’dan 2025 yılında müsadere edilen ve toplam alanı 1 milyon metrekareyi aşan Instone Development lojistik parkları portföyündeki çoğunluk hissesini kontrol etmişti.

Okumaya Devam Et

Rusya

Putin: NATO, açıkça Rusya ile savaşa hazırlanıyor

Yayınlanma

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, NATO ülkelerinin Kiev’e destek vermenin ötesine geçerek Rusya ile savaşa açıkça hazırlanmaya başladıklarını belirtti. Kremlin’de askeri okul mezunlarına hitap eden Putin, askeri operasyon bölgesinde binin üzerinde yeni silah ve teçhizatın test edildiğini açıkladı.

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, Büyük Kremlin Sarayı’nın Aziz George Salonu’nda askeri akademilerin ve güvenlik güçlerine bağlı yükseköğretim kurumlarının mezunlarıyla bir araya geldi.

kapsamında bir konuşma yapan Putin, NATO ülkelerinin Rusya ile savaşa açıkça hazırlandığını belirtti, operasyon şartlarında test edilen askeri teçhizata ilişkin verileri paylaştı ve subay kadrosunun önemine dikkat çekti.

Mevcut uluslararası durumu istikrarlı olmaktan uzak şeklinde nitelendiren Putin, NATO ülkelerinin Ukrayna’ya destek vermenin ötesine geçerek Rusya ile savaşa yönelik açık beyanlarda bulunduklarını ve askeri bütçelerini artırdıklarını ifade etti.

Batı’nın askeri yapılanmasını gerekçelendirmek amacıyla uydurma bir Rus tehdidi tezini kullandığını savunan Putin, durumu şu sözlerle özetledi:

“Önce ülkemiz için tehditler yaratıyor, bizi meşru müdafaa ve kendimizi korumak için gerekli adımları atmaya mecbur bırakıyorlar; ardından da kendi saldırgan politikalarını sürdürmeyi haklı çıkarmak için bizi hemen tüm ölümcül günahlarla suçluyorlar.”

Putin, Batı’nın ve Nazi Almanyası’nın 22 Haziran 1941’deki saldırının ardından Sovyetler Birliği’ni benzer şekilde saldırganlıkla suçlamaya çalıştığını hatırlattı. Rusya’nın herkes için eşit ve bölünmez bir güvenlik anlayışını savunduğunu dile getiren Putin, bununla birlikte her türlü tehdide yanıt vermeye hazır olduklarını vurguladı.

Cephede test edilen yerli askeri teknolojiler

Özel askeri operasyonun başlamasından bu yana birçok silah türünün geliştirildiğini aktaran Putin, geçen yıl binin üzerinde silah ve teçhizat numunesinin muharebe koşullarında test edildiğini bildirdi.

Test edilen teknolojiler arasında şunlar yer aldı:

  • Gelişmiş yönlendirme sistemlerine sahip insansız hava araçları,
  • Kamikaze insansız hava araçları (gezinir mühimmatlar),
  • Robotik sistemler.

Tüm bu çalışmaların Rusya’nın kendi bilimsel ve teknolojik altyapısına dayanarak yürütüldüğünü belirten Putin, “Bununla birlikte cephe hattındaki birlikler ile savunma sanayisi işletmeleri arasında hızlı bir bilgi akışı kurulmuştur. Oluşturulan geri bildirim kanalları, silah ve teçhizatın etkinliğine dair verilerin toplanmasını ve bunları savaş alanında bizzat kullanan askerlerin değerlendirmelerinin dikkate alınmasını sağlamaktadır” dedi.

Silah üretimindeki hiçbir başarının askerlerin cesaret ve profesyonelliğinin yerini tutamayacağını vurgulayan Putin, muharebe faaliyetlerindeki başarının en önemli unsurunun askeri kolektifler, bu kolektiflerin yönetici ve yönlendirici gücünün ise subaylar olduğunu ifade etti.

I. Petro’nun “Orduda her subay, insan bedenindeki ruh gibidir” sözünü alıntılayan Putin, silahlı kuvvetlerin temeli olan subay kadrosunun itibarını ve sosyal statüsünü yükseltmeye devam edeceklerini taahhüt etti.

Putin, Federal Güvenlik Servisi (FSB), İçişleri Bakanlığı, Rosgvardiya, Acil Durumlar Bakanlığı (MÇS), Federal Koruma Servisi (FSO), Soruşturma Komitesi ve Federal Cezaevi Hizmetleri (FSIN) mezunlarına yönelik öncelikli görevleri de sıraladı. Bu görevler arasında terörle, yolsuzlukla ve organize suçla mücadele, hukukun üstünlüğü ile kamu düzeninin sağlanması ve vatandaşların haklarının korunması yer aldı.

Devlet Başkanı ayrıca, güvenlik güçlerine operasyon bölgesindeki askerlere destek olmayı sürdürme ve kontrolün sağlandığı tarihi bölgelerde güvenliğin pekiştirilmesine yardımcı olma çağrısında bulundu.

Okumaya Devam Et

Rusya

Eski Aeroflot Genel Müdürü Poluboyarinov tutuklandı

Yayınlanma

Rus havayolu şirketi Aeroflot’un eski genel müdürü ve devlet kuruluşu Rosteh’in başkan danışmanı Mihail Poluboyarinov, görevini kötüye kullanma suçlamasıyla yürütülen soruşturma kapsamında tutuklandı. Moskova’daki Tverskoy Mahkemesi, Poluboyarinov’un gözaltına alınmasının ardından tutuklanmasına karar verdi.

Rusya’nın ulusal havayolu şirketi Aeroflot’un eski genel müdürü ve devlet kuruluşu Rosteh’in genel müdür danışmanı Mihail Poluboyarinov, hakkında açılan ceza davası kapsamında gözaltına alınmasının ardından tutuklandı.

Mediazona ve Vedomosti gazetelerinin kaynaklarına dayandırdığı haberlere göre, Moskova’daki Tverskoy Mahkemesi, 19 Haziran’da Poluboyarinov’un görevini kötüye kullanma suçlamasıyla tutuklu yargılanmasına karar verdi.

Vedomosti’nin kaynağı, tutuklama kararının Poluboyarinov’un VEB.RF bünyesinde çalıştığı döneme ve 2016 yılındaki banka kurtarma (sanasyon) süreçlerine ilişkin gelişmelerle bağlantılı olabileceğini belirtti.

Poluboyarinov, 2020 yılında devlet kuruluşu VEB.RF’nin yönetim kurulu üyesi olarak görev yapıyordu.

Aynı mahkeme, Nisan 2026’da VEB.RF’nin mevcut başkan yardımcısı Artem Dovlatov hakkında da ev hapsi kararı vermişti. Dovlatov’a da görevini kötüye kullanma suçlaması yöneltilmişti.

Kasım 2020’den Nisan 2022’ye kadar Aeroflot’u yöneten Poluboyarinov, Avrupa Birliği’nin kendisine yönelik kişisel yaptırımlar uygulamasının ardından görevinden ayrılmıştı.

Dönemin Ulaştırma Bakanı Vitaliy Saveliyev, söz konusu istifayı “stresli koşulların hızlı kararlar gerektirmesi ve herkesin bu koşullarda çalışmaya hazır olmaması” gerekçesiyle açıklamıştı.

Poluboyarinov, Ocak 2023’te devlet kuruluşu Rosteh’e geçerek Genel Müdür Sergey Çemezov’un danışmanı olmuş ve burada grubun finansal destek süreçlerinden sorumlu olarak görev yapmaya başlamıştı.

Rusya Anayasa Mahkemesi Başkanı: Yolsuzluk Nazizm ve terörden daha tehlikeli bir düşman

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English