Bizi Takip Edin

ASYA

Trump’ın ‘ticaret savaşı’ öncesinde Çin ihracatında ‘sıçrama’ bekleniyor

Yayınlanma

Donald Trump’ın seçim zaferinin yüksek gümrük vergileri beklentilerini tetiklemesiyle birlikte, ABD’li ithalatçıların potansiyel maliyet artışlarından kaçınmak için Çin’den gelen malları önden yüklemek için acele etmeleri bekleniyor.

South China Morning Post’un haberine göre, uzun vadede, analistler, olası tarifelerin Çin ekonomisine doğrudan vereceği zararın sınırlı olacağını, ancak birikimli tarifelerin ihracatı olumsuz etkileyebileceğini ve bu durumun baskıları dengelemek için daha yüksek bir bütçe açığı veya yuan devalüasyonu gerektirebileceğini belirttiler.

Londra merkezli Capital Economics’in ekonomistleri geçtiğimiz hafta, ihracatçıların diğer ülkeler üzerinden gümrük vergilerini bypass edebilmesi ve yuanın değer kaybından destek alabilmesi nedeniyle, ABD’nin büyük gümrük vergilerinin Çin ekonomisine doğrudan zararının muhtemelen gayri safi yurtiçi hasılanın yüzde 0,5’inden daha az olacağını tahmin etti.

Ayrıca, efektif tarife oranının %15’ten %60’a çıkmasının Çin’in GSYH’sini %1.1 oranında düşüreceği, kısmi bir döviz kuru ayarlamasının ise zararı GSYH’nin %0.7’sine indirebileceği belirtildi.

Ping An Securities’in baş ekonomisti Zhong Zhengsheng pazar günü yaptığı açıklamada, önümüzdeki çeyrekte Çin’in dış ticaretinde bir ihracat patlaması yaşanacağının kesin olduğunu söyledi.

Zhong, “Çin’in ihracat konteyner navlun endeksinin kasım ayının başında istikrar kazandığını ve toparlandığını, ABD Batı Yakası ve ABD Doğu Yakası rotalarında da toparlanma kaydedildiğini belirterek, “Bu durum navlun oranlarına da yansıdı” dedi.

Capital Economics’in hesaplamalarına göre ABD’nin Çin’den mal talebi Çin’in GSYH’sinin %3’ünden azını oluşturuyor.

Capital Economics’e göre, ABD’li ithalatçılar gümrük vergilerinin olası etkilerinden kaçınmak için sevkiyatları öne çekmek amacıyla alımlarını artıracak, ancak gümrük vergilerinin yarattığı rüzgar Çin’de gelecek yılın ikinci yarısına kadar hissedilmeyecek.

Bununla birlikte Capital Economics, ABD’nin gümrük tarifelerine ve izolasyonculuğa yönelmesinin geleneksel müttefiklerini düşmanlaştırabileceğini ve Çin’in stratejik açıdan önemli teknolojilere erişimi üzerindeki Batılı kontrolleri zayıflatması için bir fırsat sağlayabileceğini de sözlerine ekledi.

Çin yerel yönetimler için 1,4 milyar dolarlık borç takas programını açıkladı

Ticaret savaşı ve Pekin’in yanıtı

Trump, seçim kampanyası sırasında Amerikan sanayisine öncelik verme ve ekonomi politikasının temel vaatlerinden biri olan yabancı üretime bağımlılığı azaltma stratejisinin bir parçası olarak “Çin malı” ürünlere uygulanan gümrük vergilerini %60’a kadar yükseltme sözü vermişti.

Trump’ın ilk başkanlık döneminde Çin’e karşı başlattığı ticaret savaşı sırasında, Çin’den ithal edilen ve aralarında makine, elektronik, mobilya ve tekstil ürünlerinin de bulunduğu yaklaşık 360 milyar ABD doları değerindeki ürüne yüzde 10 ila 25 arasında değişen oranlarda gümrük vergisi uygulanmıştı.

Çin’in GSYH büyümesi, kısmen ticaret savaşının etkileri nedeniyle 2017’deki %6,8 seviyesinden 2019’da yaklaşık %6’ya yavaşladı.

Macquarie Capital’in baş Çin ekonomisti Larry Hu’nun raporuna göre, Pekin’in daha agresif bir “ne pahasına olursa olsun” teşvik stratejisine dönmekten başka çaresi kalmayabilir ve büyümenin ana itici gücü iç talebe geri dönebilir.

Hu, “En uç durumda, yüzde 60 gümrük vergisinin telafi edilmesi için 3 trilyon yuanlık (472 milyar ABD$) bir teşvik gerekebilir. Eğer amaç iç talebi canlandırmaksa, 3 trilyon yuan daha gerekebilir,” dedi.

Hu, ABD’nin yüzde 60’lık bir gümrük vergisi artışının Çin’in toplam ihracatının önümüzdeki 12 ay içinde yüzde 8 düşmesine neden olabileceğini, yeni bir ticaret savaşının ise Çin’in büyümesinden yüzde 2 puan eksiltebileceğini sözlerine ekledi.

Ancak Pekin’deki politika yapıcıların ABD’nin yeni ticaret politikası hakkında daha fazla ayrıntı öğrenmeleri gerektiğinden teşvikleri hemen artırmayabileceklerini de sözlerine ekledi.

Hu, “Aralık ayında yapılacak Politbüro toplantısında Çin’in olası bir ticaret savaşı 2.0 karşısında hem kısa hem de uzun vadede nasıl bir strateji izleyeceğine karar verilecek” dedi.

Pekin merkezli önde gelen bir yatırım bankası olan China International Capital Corporation Perşembe günü, yüzde 60’lık kapsamlı bir gümrük vergisinin ihracatı ve büyümeyi önemli ölçüde aşağı çekebileceğini, bunun da para biriminde yüzde 6 ila 9 arasında bir değer kaybı ya da mali açıkta yüzde 1,5 ila 2 arasında bir artış gerektireceğini tahmin etti.

Raporda, “Bu bağlamda, mevcut zorluk, özel kredilerin daralması ve hükümetin karşı önlemlerinin gecikmesi ve genel ekonomiyi bir kaldıraç azaltma aşamasında tutmasıdır” denildi.

“Sonuç olarak, bir dereceye kadar dış baskı aslında daha güçlü politika eylemini teşvik edebilir, bu da iç talebi ve piyasayı artırabilir” değerlendirmesi yapıldı.

The Economist Intelligence Unit’te kıdemli bir Çin ekonomisti olan Xu Tianchen, tüketici harcamalarını desteklemek ve ABD kısıtlamalarına karşı savunmasız olan işletmeler için vergileri hafifletmek için 2 trilyon yuan ile 3 trilyon yuan arasında bir teşvik paketinin yayınlanmasının muhtemel olduğunu söyledi.

Ancak ilk ticaret savaşı sırasında görülen kısasa kısas misillemenin ortaya çıkma olasılığının daha düşük olacağını da sözlerine ekledi.

“Çin’in dış politikası çok daha az çatışmacı hale geldi ve Çinli liderler muhtemelen misillemenin sadece ekonomiye daha fazla zarar vereceğine inanıyor” dedi.

Xu’ya göre, Çin artık kendisini küreselleşmenin ‘standart taşıyıcısı’ olarak tanımlıyor ve korumacı rakiplerine karşı ahlaki bir üstünlük sağlamaya çalışıyor. Bu nedenle Çin’den gelecek herhangi bir misilleme ölçülü olacak ve ABD’nin “en zayıf halkasını” hedef alacaktır.

Fabrikalar Trump’ın gümrük vergisi tehdidine karşı önlem alırken, Çin’in ihracatı tahminleri aştı

ASYA

Çinli BYD, AB’nin vergi artışlarına rağmen en yeni aracı Sealion 07’yi Avrupa pazarına sunmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

BYD, Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) yönelik son gümrük vergisi artışlarını göz ardı ederek, en yeni spor-arazi araçlarını (SUV) Avrupa pazarına sunup denizaşırı ülkelerde daha fazla satış yapmayı hedefliyor.

Çarşamba günü yapılan açıklamaya göre, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Sealion 07’yi 2025’ten itibaren müşterilerine teslim etmeye başlayacak ve bu da firmanın Avrupa pazarına girecek yedinci saf elektrikli modeli olacak. BYD ayrıca önümüzdeki yıl ilk kez Güney Kore pazarına girmeyi ve 95 ülkedeki varlığına yenilerini eklemeyi planlıyor.

Avrupa’daki son girişim, Avrupa Birliği’nin geçtiğimiz ay sübvansiyon karşıtı bir soruşturmanın ardından Çin elektrikli araçlarına yüzde 17 ila 35,3 oranında ek gümrük vergisi uygulama kararı almasının ardından geldi ve bu da sektörün görünümüne ve maliyet avantajına duyduğu güvenin altını çiziyor. BYD’nin otomobilleri blokta yüzde 17’lik bir orana tabi.

Çin’de üretilen saf elektrikli otomobillere uygulanan yüzde 10’luk standart gümrük vergisine ek olarak getirilen ek vergiler geçen ay yürürlüğe girdi ve beş yıl sürecek. ABD de aynı gerekçeyle eylül ayından itibaren Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı gümrük vergisini %25’ten %100’e yükseltti.

Bir endüstri danışmanlık şirketi olan Shanghai Mingliang Auto Service’in CEO’su Chen Jinzhu, “BYD’nin araçları ek gümrük vergilerinden sonra bile cazibesini koruyor, bu yüzden şirket için gerçekten büyük bir sorun değil” dedi. South China Morning Post’a konuşan Chen, “Sealion 07, maliyet avantajının ihracat pazarlarındaki bu tür engellerin etkisini azaltmaya nasıl yardımcı olabileceğinin en son örneğidir” diye ekledi.

Shenzhen merkezli BYD, Sealion 07’nin Avrupa’daki fiyatını henüz açıklamadı. Sürüş menzili 450 km olan SUV, anakarada 189,800 yuan’dan (26,272 ABD$) başlıyor ve müşterilere teslimatlar mayıs ayında başlayacak.

UBS analistleri geçen yıl yayınladıkları bir raporda BYD’nin geleneksel AB markalarına kıyasla yüzde 25’lik sürdürülebilir bir maliyet avantajına sahip olduğunu belirtmişlerdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Zhuhai araba saldırısının ardından, Çinli yetkililer ‘güvenliği güçlendirme’ sözü verdi

Yayınlanma

Çin, güneydeki Zhuhai kentinde 35 kişinin ölümüne yol açan ve ülkeyi şoke eden vur-kaç saldırısının ardından güvenliği güçlendirme sözü verdi.

Kentteki büyük bir havacılık fuarı gösterisinin arifesi olan pazartesi günü 62 yaşındaki bir adam arabasını bir spor merkezinde egzersiz yapan insanların üzerine sürdü. Salı günü yetkililer 35kişinin hayatını kaybettiğini ve 43 kişinin de yaralandığını açıkladı. Çin medyasına göre kurbanların çoğunun orta yaşlı ve yaşlı olduğu düşünülüyor.

Devlet medyası salı günü Başkan Xi Jinping’in yerel yetkilileri Zhuhai saldırısından ders çıkarmaya ve “risklerin kaynağında önlenmesi ve kontrolünü güçlendirmeye” çağırdığını bildirdi.

Saldırının nedeni hala belirsizliğini koruyor.

Zhuhai Halk Hastanesi’nin internette dolaşan elektronik tıbbi kayıtları, Fan soyadlı saldırganın işsiz olduğunu ve boynunda ve göğsünde kendi kendini yaraladığı anlaşılan çok sayıda bıçak yarasıyla hastaneye başvurduğunu gösteriyor. Polis, sürücünün bir boşanma anlaşması yüzünden sinirli olduğunu söyledi.

Xi’nin direktifinin ardından, Zhuhai’yi yöneten Guangdong Eyaleti’nin parti başkanı Huang Kunming, eyaletin önemli güvenlik risklerini ortadan kaldırmak ve aşırı olayları önlemek için kamu güvenliği önlemlerini güçlendireceği sözünü verdi. Yetkililer, özellikle kalabalık bölgelerde güvenliğin artırıldığını söylediler.

Huang, Guangdong’un evlilik ve aile, komşuluk anlaşmazlıkları, hukuk ve dava konuları, tarım ve arazi sorunları, kamu maliyesi, emlak ve mülk yönetimi ile ilgili çatışmaları çözmeye odaklanacağını ve aynı zamanda savunmasız bireylere ve ihtiyaç sahiplerine yardım sunacağını söyledi.

Çin’in, ordunun en yeni savaş uçakları ve insansız hava araçlarının sergilendiği en büyük hava gösterisi Zhuhai’de devam ediyor ve South China Morning Post’a konuşan bir etkinlik organizatörü, saldırının ardından güvenlik endişeleri nedeniyle medya brifinglerinde değişiklikler yapıldığını söyledi.

Guangdong yetkilisi “Diğer şehirlerden çok daha fazla polis memurunu Zhuhai’ye seferber ettik” dedi ve ekledi: “Öncelik çok açık – insanların kendilerini daha güvende hissetmeleri için polis varlığını görmelerini sağlamamız gerekiyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin ordusu Filipinler’le tartışmalı bölgede deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi

Yayınlanma

Çin ordusu, Güney Çin Denizi’nde Filipinler ile devam eden gerginliğin ortasında çarşamba günü Scarborough Sığlığı çevresinde ortak bir deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi.

Halk Kurtuluş Ordusu (PLA) Güney Cephesi Komutanlığı devriye faaliyetlerinin “yasalara uygun olarak gerçekleştirildiğini” söyledi.

Çin’de Huangyan Adası ve Filipinler’de Panatag Sığlığı olarak bilinen Scarborough Sığlığı, hem Pekin hem de Manila tarafından talep ediliyor ve 2012’deki yoğun bir çatışmadan bu yana Çin tarafından etkin bir şekilde kontrol ediliyor. Ana Filipin adası Luzon’un yaklaşık 220 km (120 deniz mili) batısında bulunuyor.

Bu tatbikat, Manila ile devam eden gerilimin ortasında PLA tarafından dört ay içinde sığlık çevresinde yapılan ikinci tatbikat.

Son yıllarda iki ülke arasında tırmanan gerilim, özellikle geçen yıldan bu yana bir dizi çatışmanın yaşandığı Scarborough, İkinci Thomas ve Sabina sığlıkları üzerinde yoğunlaşıyor.

Cuma günü Filipinler ihtilaflı sularla ilgili iki yeni yasayı yürürlüğe koydu. Bunlardan biri olan Deniz Bölgeleri Yasası, Spratlys’in büyük bir kısmını Filipin toprağı olarak tanıyor ve adaların taban çizgilerinden 12 deniz mili (22 km) uzanan suların Manila’nın karasuları olduğunu iddia ediyor.

Çin Dışişleri Bakanlığı ise Manila’yı Scarborough Sığlığı ve Spratly Adalarını “yasadışı” olarak deniz bölgelerine dahil etmeye çalışmakla suçladı ve Çin’in “toprak egemenliğini ve denizcilik haklarını ve çıkarlarını sıkı bir şekilde savunmak için yasalara uygun olarak gereken her şeyi yapacağını” söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English