Söyleşi
‘Yerel para ile ticaret finansal özerklik sağlar’

Türkiye Enerji Bakanlığı ve Anadolu Ajansı iş birliğiyle düzenlenen İstanbul Enerji Forumu, enerji sektöründeki kritik zorlukları ve fırsatları ele almak üzere küresel liderleri, politika yapıcıları ve sektör uzmanlarını bir araya getirdi. Forumun dikkat çeken katılımcılarından biri, Rusya Federasyonu 1. Enerji Bakan Yardımcısı oldu. Sorokin, Rusya’nın enerji politikalarını ve uluslararası iş birliklerini şekillendiren önemli bir figür.
Bu özel röportajda, Rusya Federasyonu 1. Enerji Bakan Yardımcısı Sorokin Rusya’nın bölgesel enerji iş birliğine bakış açısını, enerji güvenliğine yönelik yaklaşımını ve küresel enerji piyasalarının değişen dinamiklerini Harici’den Dr. Esra Karahindiba ile paylaştı. Sohbet, Rusya’nın Türkiye’nin enerji girişimlerindeki rolüne ve enerji dönüşümü ile jeopolitik istikrar üzerindeki daha geniş etkilerine de ışık tuttu.
Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in Türkiye’yi bir enerji merkezi olarak tanımladığı çok konuşulan açıklamasıyla başlayalım. Bu girişim için atılan adımlar nelerdir? Şu ana kadar yapılan çalışmalardan bahsedebilir misiniz? Bu sadece bir açıklama mıydı, yoksa gerçekten üzerinde çalıştığınız bir girişim mi?
Evet, bu soru için çok teşekkür ederim. Gerçekten de Türkiye, Avrupa ile Asya arasında bir köprü olması anlamında ayrıcalıklı bir konuma sahip. Yüzyıllardır Türkiye bu çok önemli rolü üstleniyor ve oldukça başarılı bir şekilde yerine getiriyor. Daha önce bu, Boğazlar üzerinden ticaret yollarıyla gerçekleşiyordu. Şimdi ise aynı ölçüde bir enerji geçiş yolu haline geldi. Gaz boru hatları ve Boğazlar üzerinden akan petrol enerji akışları, Türkiye’nin bu rolünü sürdürmesine yardımcı oluyor.
Türkiye’nin son derece pragmatik ve ekonomik odaklı yaklaşımı sayesinde, bu yolu çok başarılı bir şekilde yönlendirdiğini görüyoruz, dünya çapında gördüğümüz tüm siyasi çalkantılara rağmen.
Bu başlı başına bir başarı ve bir kazanımdır. Devlet başkanımızın Türkiye’yi bir gaz merkezi olmasını tartışmak ve bu konuda çalışmak için yaptığı girişim, bu yolun ve bu çalışmaların bir devamıdır.
Şu anda Türkiye, en büyük tedarikçisi Rusya olmak üzere, bir dizi kaynaktan gaz alıyor, ayrıca Azerbaycan ve kısmen İran’dan gelen gaz akışlarını da görüyoruz. Türkiye, çeşitli farklı kaynaklardan LNG yani sıvılaştırılmış doğal gaz ithal ediyor. Yani birçok açıdan zaten bir gaz merkezi konumunda.
Elbette, ağırlıklı olarak bu gaz, büyüyen iç tüketim ihtiyacı için geliyor, ancak aynı zamanda önemli bir kısmı, altyapı darboğazlarına rağmen, Avrupa’ya yeniden ihraç ediliyor. Bu yetersizlikler her zaman vardı, ancak zamanla kaldırılabiliyor. Bu konuda çalışmalar yapılıyor.
Ayrıca, birçok kaynağa sahip olan Türkiye’nin bir ticaret merkezi olma potansiyeli de var. Ticaret ve bu ticaretin finansal boyutları da oldukça büyük bir potansiyel taşıyor ve şu anda tartışılmakta ve üzerinde çalışılmakta. Bu, kesinlikle ülkelerimizin üzerinde çalışmaya devam etmesi gereken çok umut verici bir alan ve çok umut verici bir yol.
Tabii ki hâlâ devam eden çalışmalar var, ancak çok büyük bir ilerleme kaydedildi ve sürecin tam olarak hazırlanması zaman alıyor. Ayrıca tüm taraflar, hem tüketiciler hem de üreticiler için gerçekten faydalı hale getirilmesi için çok fazla çalışma yapılması gerekiyor.
Herhangi bir rakam var mı? Beklenen kapasite veya hacim nedir?
Bu, yalnızca hacimler veya yalnızca boru hatlarından çok daha geniş bir konsept çünkü, söylediğim gibi, bu karmaşık bir konu. Bu noktada, tüm parçaları yerine koymanın, bulmacanın tüm parçalarını yerleştirmenin en iyisi olduğunu düşünüyorum, çünkü bu, çok fazla müzakere ve koordinasyon gerektiriyor.
Özellikle, söylediğim gibi, bugünün dünyasında var olan tüm engeller ve tuzaklarla, bu sistemi tüm potansiyel kullanıcılar için işe yarar hale getirmek için üzerinde çalışılması gereken birçok soru ve konu var.
Yani bu sadece boru hatları ve hacim tedarikiyle ilgili değil, aynı zamanda tüm ekosistemi yaratmak ve ona erişmek isteyen herkes için erişilebilir hale getirmekle ilgili.
Az önce bazı adımlardan bahsettiniz. Hangi adımlar atılmalı? Yol haritasının taslağı nedir?
Bahsettiğim tüm bu alanlarda bunun için yasal bir zemine ihtiyacımız var. En başta, sözleşme temeline ihtiyacımız var. Katılan tüm tedarikçilerin yeterli ek tedariğe sahip olduğundan emin olmamız gerekiyor.
Yani, dediğim gibi, şu anda konuşabileceğimiz somut bir adım yok, ancak yapılması gereken kompleks şeylerin oldukça büyük bir listesi var. Şu anda bunların hepsi üzerinde çalışılıyor.
Bu büyük bir paketten söz ediyorsunuz. Peki, başka bir konu da yerel para birimleriyle enerji ticaretiydi. Türkiye ve Rusya’nın enerji geçişlerini ulusal para birimleriyle yürütmek için yeni adımlar atması mümkün mü ve bunun başarılı olması için hangi şartlar yerine getirilmeli?
Zaten ulusal para birimlerinde oldukça fazla ticaret var. Ve yine, devlet başkanımızın yıllardır söylediği gibi, tüm ülkelerin, küresel güneyin ve ortaklarımızın, ticaretin yerel para birimleri içindeki payını artırmayı düşünmeleri gerekiyor. Çünkü bu bize önemli ölçüde daha fazla finansal özgürlük ve manevra alanı sağlar.
Son üç yılın gösterdiği gibi, bu, gelecekteki büyüme için çok sağlam bir temel. Tabii ki, yerel para birimlerinin döviz kurlarında dalgalanma var. Ancak onlarla ne kadar çok ticaret yaparsak, onları ne kadar çok kullanırsak, döviz kurları o kadar öngörülebilir hale gelir ve bu para birimleri, küresel bir ödeme aracı ve küresel bir değişim aracı olarak o kadar güçlü olur.
Dolayısıyla, zaten yerel para birimleriyle oldukça fazla ticaretimiz var; bu sadece enerji alanında değil, sanayi ve tarım sektörlerinde de geçerli, ve bu pay büyümeye devam ediyor. Ancak, ticarette, ülkeler arasındaki ikili ticarette var olan bazı doğal dengesizlikler nedeniyle ya ihracat daha yüksek oluyor ya da ithalat daha yüksek ki bu sadece Rusya ve Türkiye’yi ilgilendirmiyor; neredeyse tüm ikili ticaretler için geçerli.
Bu dengesizlik, elbette, bu tür ikili ticarette kullanılacak döviz kurları üzerinde bir etki yaratıyor. Bu nedenle, bu ulusal para birimi ticaret çemberine daha fazla ülke katabilmek için çalışmamız gerekiyor ki, eğer iki ülke arasında ikili bir temelde denge sağlanamazsa, en azından ticarette çok taraflı bir temelde bir denge sağlayabilelim.
Ve eğer bu başarılabilirse —yani “eğer” demek yerine “başardığımızda” demem lazımdı çünkü kesinlikle bu yöne doğru ilerliyoruz— o zaman yerel para birimleriyle ticaret için çok daha dengeli bir ortam oluşturabiliriz. Ve üzerinde çalışmamız gereken şey bu: Hem Rusya’nın hem de Türkiye’nin ticaret yaptığı daha fazla ülkeyi bu sürece dahil etmek, çünkü bu, arbitrajı ve şu anda bu süreci etkileyen döviz kurlarındaki kusurlar gibi birçok olumsuz faktörü ortadan kaldırmamıza yardımcı olacaktır.
Çünkü, tabii ki, küresel bir para birimi olan dolar gibi bir para birimine karşı ticaret yaptığınızda, çok daha fazla likidite vardır ve bu denge görevi zaten çözülmüştür, çünkü birçok ülke dolarla ticaret yapıyor ve dolayısıyla evrensel bir ödeme aracı elde ediyorsunuz. Ama yerel para birimleriyle, bu sistem üzerinde çalışmamız gerekiyor.
Bu gelişmesi gereken bir alan, ancak merkez bankalarımız bu konuda yoğun bir şekilde çalışıyor, tıpkı dışişleri bakanlıklarımız ve tabii ki tüm sanayi bakanlıklarımız gibi. Enerji Bakanlığı, Sanayi Bakanlığı da çalışıyor. Bu konuda büyük bir potansiyel görüyorum.
Yerel para birimleriyle enerji ticareti yapmak için hangi ülkelerle müzakere ediyorsunuz? Potansiyel ülkeler hangileri?
Tüm ortaklarımızla. Muhtemelen, küresel nüfusun yüzde 80’ine kadarını oluşturan ve dost olmayan ülkeler kategorisine girmeyen ülkelerle çalışıyoruz, bizim tabirimizle. Çünkü herkes bundan ilgileniyor.
Herkes, en azından kendi ürünleri için, para birimlerini evrensel bir ödeme aracı haline getirmekle ilgileniyor. Dolayısıyla, bu süreçte herkesle meşgulüz ve devlet başkanımız bunu açıkça ve yüksek sesle ifade etti—tüm ortaklarımızı bu konuda daha fazla çalışma yapmaya davet ediyor.
Ama söyleyebilirim ki, bu olumlu bir süreç ve gelişmekte olan bir süreçtir.
Sanırım Çin ve Hindistan’ı kastediyorsunuz.
Herkes, onların da dahil olduğu herkes, evet.
Avrupa’nın enerji güvenliğinden de bahsedelim. Yaptırımlar nedeniyle, Avrupa aslında bir anlamda bir enerji güvenliği tuzağına düştü. Rus gazına erişim eksikliği, özellikle Almanya ve sanayi sektörü için büyük zorluklar yarattı. Eğer Avrupa ülkeleri gaz tedarikine yeniden başlamayı talep ederse, Rusya böyle bir talebi nasıl değerlendirir?
Biliyor musunuz, Rusya’da bir atasözümüz var: “başkası için bir çukur kazma, çünkü o çukura eninde sonunda kendin düşersin” Ve ne yazık ki, sizin de belirttiğiniz gibi, yaptırım politikasıyla bunu gördük.
Küresel ekonominin ödediği bedel, yani bu bedel, çok büyüktü. Ve sadece 2022 ve 2023 yıllarında yüz milyarlarca dolardan bahsediyoruz. Ancak bu bedelin büyük bir kısmı, bu yaptırımları uygulayan Batılı ülkeler tarafından ödendi.
Biz bir ülke olarak her zaman pragmatik bir yol izledik. Ekonomiyi ve pragmatizmi öncelikli hale getirerek bunu yapmaya devam ettik. Ancak ne yazık ki, bu herkesin yaklaşımı değil, ve bugünün dünyasında pek çok konuda oldukça fazla ikiyüzlülük ve politize etme tutumu görüyoruz.
Sonuçta, maalesef zarar gören tüketiciler oluyor. Tüketiciler, hem perakende sektöründeki insanlar hem de kurumsal alanda zarar görüyor. Ve sizin de söylediğiniz gibi, Avrupa ekonomisinin rekabetçi enerji kaynaklarını kaybetmekten dolayı oldukça fazla etkilendiğini gördük.
Unutmamamız gereken şey, geleneksel ekonomilerin çoğunun rekabetçi çekiciliklerini çok hızlı bir şekilde kaybettiğidir. Nüfus yaşlanıyor, refah yüksek, ve faiz oranları artık sıfır değil. Evet, son iki çeyrektir faiz oranları düşüş eğiliminde, ancak hala sıfır değil.
Dolayısıyla, bu finansal faktör ve ucuz fonlara erişim üzerindeki tekel kötüleşiyor. Ayrıca, teknolojik rekabetçilik de kötüleşiyor çünkü özellikle Asya-Pasifik’teki birçok ülkenin bu teknolojik atılımları gerçekleştirdiğini ve teknoloji alanında gerçek rakipler haline geldiklerini görüyoruz.
Birçok rekabet faktörünün kaybolmasıyla birlikte, enerji Avrupa’nın sahip olduğu en büyük rekabet faktörlerinden biriydi ve bu faktörü kendileri ortadan kaldırdılar, bu da sizin bahsettiğiniz sonuçlara yol açtı.
Devlet başkanımız, “birçok kez bu yaptırımları uygulayan biz değildik; bu süreci başlatan biz değildik” dedi. Dolayısıyla, biz her zaman olduğu gibi, önerilere ve pragmatik bir yaklaşıma açığız. Ancak ne yazık ki, küresel sahnedeki bazı ülkelerden bu yaklaşımı hala göremiyoruz.
Ama dediğim gibi, biz pragmatik kalıyoruz ve devlet başkanımız bunu çok açık bir şekilde dile getirdi— bu siyasetin üstünde bir konu.
Dürüst olmak gerekirse, Avrupa ile enerji ticaretinin eksikliği Rus ekonomisini de olumsuz etkiliyor. Yaptırımlar Rusya’nın enerji sektörünü nasıl etkiledi? Avrupa pazarını kaybetmenin telafisi mümkün oldu mu? Çünkü siz de büyük bir pazar kaybettiniz.
Tabii ki. Küresel ekonominin ödediği bedelden bahsettiğimde, bunu herkes ödüyor. Sadece yaptırımları uygulayan ülkeler değil, küresel güney de bu bedeli ödüyor. Ve bu, en çok hayal kırıklığı yaratan durumlardan biri çünkü sosyal projeler veya kalkınma için gerekli projeler için finansman bulmakta zorlanan ülkeler, başkalarının politikaları nedeniyle bu ilave bedeli ödemek zorunda kalıyor. Bu gerçekten hayal kırıklığı yaratıyor ve kesinlikle adil ve sürdürülebilir bir ekonomi inşa etmeye yardımcı olmuyor.
Ancak Rusya da elbette bunun bir bedelini ödüyor. Bunun farkındayız, ancak son birkaç yılda gördüğümüz risklerin ve olumsuz etkilerin çoğunu büyük ölçüde hafifletmeyi başardık.
Teknolojik bağımsızlığa ulaşma yolunda çok iyi ilerleme kaydediyoruz, bu da ihtiyaç duyulan kritik teknolojilerin çoğunu kapsadığımız anlamına geliyor. Çoğunlukla enerji sektörü hakkında konuşuyorum, ancak ekonominin diğer segmentlerini de kapsıyor.
Enerji sektöründe, elektrik üretimi, petrol, gaz ve kömür üretimi ve bunların taşınması için ihtiyaç duyduğumuz kritik teknolojilerin çoğunda oldukça iyi bir durumdayız. Tabii ki bu biraz daha yüksek bir maliyete geliyor, ancak bu, teknolojik bağımsızlığa ulaşmak için ödememiz gereken bir bedel. Bu, ülkemiz için —ve bence herhangi bir ülke için— çok önemli.
Maliyetten bahsedersek—yine, dediğim gibi, daha uzun ulaşım yolları konusunda yapabileceğimiz bir şey yok çünkü bu fizik ve coğrafya meselesi. Dolayısıyla, elbette daha fazla ödeyeceğiz. Ancak çoğu, piyasanın bozulmasına ve tüketicilerin daha yüksek bir fiyat ödemesine yol açtı.
Sonuçta, tüm bu maliyetler küresel ekonomiye aktarılıyor. Bu çok talihsiz bir durum. Ancak yine, enerji konusunu siyasallaştırmaya başlayan biz değildik.
Piyasanın bize sunduğu her ne varsa çalışmaya devam etmeye kararlıyız. Şu anda piyasada oldukça iyi bir konumdayız. Bunu sürdürebiliriz ve enerji piyasalarına en rekabetçi fiyatlarla enerji sunabilmek için maliyetlerimizi maksimum düzeyde düşürmeye devam edeceğiz. Bu sorunların çoğunu çözdük ve üzerinde çalışmaya devam edeceğiz.
İstanbul Enerji Forumu hakkında konuşalım. Forumun Rusya ve Türkiye için beklenen çıktıları neler? Türk Enerji Bakanı ile bazı ikili görüşmeler yaptınız. Ayrıca Macaristan ve Libya gibi diğer ülkelerden bakanlar da forumda. Bu forum enerji politikalarınıza ne getirecek?
Forumda, görüldüğü gibi, oldukça iyi bir katılım vardı, bu da sadece Türkiye’ye değil, Türkiye’nin enerji alanında bölgedeki kilit oyunculardan biri olarak rolüne olan önemli ilgiyi gösteriyor.
Bahsettiğiniz ülkeler, enerji ticareti açısından iyi bir şekilde birbirine bağlı olan ortaklar veya komşular. Dolayısıyla, Rusya Federasyonu olarak, bu ülkelerin hepsiyle ilişkilerimiz var. Bu ülkelerde projelerimiz ve uzun vadeli, köklü ortaklık ilişkilerimiz var.
Metodik bir şekilde bunları geliştirme üzerinde çalışmaya devam ediyoruz. Ve bir kez daha, özellikle önemli siyasi dalgalanmaların olduğu bir dünyada, herkes için alternatifler inşa etmede birlikte hareket etmemiz gerekiyor.
Çeşitlendirme, sadece enerji arzı açısından değil, aynı zamanda teknolojik iş birliği ve finansal iş birliği açısından da bugün herhangi bir ülkenin refahı için kilit öneme sahiptir. Bu forum, bölgesel veya ikili sorunlarımızı ve konularımızı birlikte tartışabileceğimiz bir platform sağladı.
Sayın Alparslan Bayraktar ile birlikte çok geniş bir gündemimiz var. Rusya Enerji Bakanlığı ile Türkiye Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı uzun süredir ortaklar. Bugün konuştuğumuz projelerin çoğu —Türk Akımı, Mavi Akım, transit yollar, enerji merkezi— hepsi ilgili bakanlıkların himayesinde geliştiriliyor.
Bu yüzden her zaman tartışılacak çok büyük bir gündem var. Söyleyebileceğim ve minnettar olduğumuz bir şey, bir kez daha, pragmatizmin, ekonomik pragmatizmin, sağduyunun ve iyi komşuluk ilişkilerinin her zaman ilişkimizi temel alan ana sütunlar olduğu ve olmaya devam ettiğidir.
Dışarıdan nasıl görünürse görünsün, her zaman her iki tarafın da faydasına olan çözümleri bulmayı başardık. Herhangi bir anlaşmazlığın veya konunun karşılıklı faydalı çözümü her zaman ilişkimizin köşe taşı oldu ve olmaya devam ediyor.
Bu forum bir kez daha bunu göstermiş oldu—küresel herhangi bir meselede bir araya gelip ülkelerimizin ihtiyaçlarını tartışabiliyoruz.
Çok teşekkür ederim. Sorularım bitti. Benim sormadığım, sizin söylemek istediğiniz başka bir şey var mı?
Sanırım bu sektörle ilgili en önemli konuları ele aldık.
Bize zaman ayırdığınız için ve bu özel röportaj için çok teşekkür ederim.
Ben teşekkür ederim.
Söyleşi
Çin uluslararası sistemi nasıl değerlendiriyor? Şanghay, Hangzhou ve Pekin’den akademisyenlerle özel söyleşi

Son günlerde Çin’in en hareketli ve entelektüel anlamda zengin şehirlerinden Şanghay’dan yola çıkarak Hangzhou ve Pekin’i yeniden ziyaret etme şansı buldum. Bu şehirler, Çin’in en prestijli üniversitelerine ev sahipliği yapıyor ve akademik çevrelerin nabzını tutmak için ideal bir zemin sunuyor. Özellikle ABD’de Donald Trump’ın yeniden başkan seçilmesiyle birlikte ticaret savaşlarının gümrük vergileriyle yeniden alevlenmesi, uluslararası sistemde türbülansın artması ve Çin’in bu yeni dünya düzenindeki pozisyonu üzerine Çinli akademisyenlerle kapsamlı bir sohbet gerçekleştirdim. Çin uluslararası sistemi nasıl değerlendiriyor? İsimlerini paylaşmamam kaydıyla görüşlerini açıkça dile getiren akademisyenler, hem Çin’in dış politikasına hem de küresel güç dengelerine dair çarpıcı değerlendirmelerde bulundu. Sorular bana ait, cevaplar ise bu akademisyenlerden geliyor.
Şanghay’dan Pekin’e: Çin’in Akademik Çevresi Konuşuyor: Çin uluslararası sistemi nasıl değerlendiriyor?
Çin’in uluslararası sistemdeki rolü, son yıllarda hem Batı’da hem de Doğu’da sıkça tartışılıyor. Trump’ın gümrük vergileriyle yeniden tırmanan ticaret savaşları ve Ukrayna-Rusya, Filistin-İsrail gibi çatışmalarla sarsılan dünya düzeni, Çin’i bir kez daha küresel sahnede mercek altına alıyor. Şanghay, Hangzhou ve Pekin’deki önde gelen üniversitelerde görev yapan akademisyenlerle yaptığım görüşmelerde, Çin’in bu kaotik düzene nasıl baktığını ve kendini nasıl konumlandırdığını anlamaya çalıştım. Çin uluslararası sistemi nasıl değerlendiriyor?
Çin, beyaz kitabını yayımladı: ‘Tek taraflılık ve korumacılık ilişkilere zarar veriyor’
“Çin Çatışmalara Mesafeli, Ama Bu Stratejik Bir Tercih”
Çin’in dış politikasına dair ilk dikkat çeken nokta, sınırları dışındaki çatışmalara karşı sergilediği temkinli duruş. Akademisyenlere göre, Çin bu tavrını “diğer ülkelerin içişlerine karışmama” ve “üçüncü ülkeler arasındaki çatışmalara dahil olmama” ilkeleriyle gerekçelendiriyor. Ancak ben şu soruyu yönelttim: “Savaşların temel nedeni uluslararası sistemdeki güç boşluğu değil mi? Eğer ABD eskisi kadar güçlü olsaydı, Rusya-Ukrayna ya da Filistin-İsrail gibi çatışmalar bu kadar yaygın olur muydu? Tek kutuplu dünya düzeninin çok kutuplu bir sisteme evrilmesinde Çin’in payı yok mu? Eğer öyleyse, bu türbülansın bir anlamda sorumlusu olarak Çin’in kenarda durması ne kadar mantıklı?”
Bir akademisyen, bu soruya net bir yanıt verdi: “Evet, bu Çin’in faydasına. ABD eskisi kadar kuvvetli değil ve giderek zayıflıyor. Sürekli savaş halinde olan ABD, hem uluslararası kamuoyunda prestij kaybediyor hem de ekonomik olarak geriliyor. Bu durum ABD’nin aleyhine, Çin’in ise lehine işliyor.” Ancak bu noktada bir itirazda bulundum: “Ama Çin de sürekli mevzi kaybediyor gibi görünüyor. Rusya ve İran, Suriye’de yıllarca büyük bedeller ödedi, fakat Çin ekonomik olarak bile Suriye’nin yeniden inşasına destek olamadı. Eğer olsaydı, belki de Esad rejimi ayakta kalabilirdi. Rusya Ukrayna ile, İran ise İsrail ile çatışırken desteksiz kalan Esad devrildi. Dahası, Türkistan İslam Partisi gibi terör örgütleri Suriye’de güç kazandı ve belki de yakında bir devlet kurma yeteneğine erişecek. Bu grupların bir gün Çin’in Xinjiang bölgesini hedef almayacağının garantisi var mı?”
Akademisyenler, bu endişeye şu şekilde yanıt verdi: “Evet, söyledikleriniz kısmen doğru. Esad halk desteğini kaybetmişti ve bu desteği kaybeden bir lider er ya da geç yıkılır. Ancak Çin için asıl tehdit cihatçı gruplar değil, onların arkasındaki güçlerdir. Eğer bir gün Çin savaşmak zorunda kalırsa -ki bu gerçekten son çaredir- terör örgütleriyle değil, onları destekleyen güçlerle mücadele eder. Çin, Rusya’nın Ukrayna’daki yaklaşımını doğru bulmuyor ve farklı bir yol izliyor.”
“Rusya Hata Yaptı, Çin Vekalet Savaşı Taraftarı Değil”
Bu “farklı yol” ifadesi üzerine daha fazla detay istedim: “Ne demek istiyorsunuz?” Akademisyenin yanıtı oldukça çarpıcıydı: “Rusya, dünyanın en büyük topraklarına sahip bir ülke olarak Ukrayna’ya girerken, hedefinin Rus etnik temizliği yapan gruplar olduğunu savundu. Ancak ‘asla yapmam’ dediği şeyi yaptı ve egemen bir devletin topraklarını ilhak etti. Çin ise uluslararası toplum tarafından tanınan toprakları olan Tayvan’a bile askeri operasyon düzenlemiyor. Çünkü Tayvan’daki insanlar bizim insanlarımız; barışçıl bir bütünleşme istiyoruz ve bu er ya da geç gerçekleşecek. Eğer Tayvan yüzünden bir operasyon olursa, bu Çin ile ada arasında değil, Çin ile adanın (Tayvan) arkasındaki güç arasında olur. Çin vekalet savaşlarına girmez.”
Bu cevap, Çin’in çatışmalara yaklaşımında bir kırmızı çizgi olduğunu gösteriyor gibiydi. “Yani Çin, savaş kendi sınırlarına gelene kadar dünyadaki çatışmaları görmezden mi gelecek?” diye sordum. Akademisyen, bu yorumu düzeltti: “Hayır, elbette sesimizi yükselteceğiz. Emperyalizmin karşısında, ezilenlerin yanında olacağız. Ancak ABD’nin istediği gibi sıcak çatışmaya girmeyeceğiz. ABD’nin kurduğu tuzağa atlamak istemiyoruz. Şu an buna hazır değiliz, ama hazırlanıyoruz. Tarihe bakarsak, İngiltere iki dünya savaşını kazandı ama tüm gücünü kaybetti. ABD ise her iki savaşa da sonradan katıldı; taze ve enerjik bir güç olarak hem zaferi elde etti hem de yeni dünya düzeninin kurucusu oldu. Çin de bugün enerjisini ve gücünü topluyor. ABD ise İngiltere’nin yaptığını yapıyor: Sürekli savaşıyor ve yıpranıyor.”
“Doğru Zamanı Beklemek Çin’in Stratejisi”
Peki, bu “enerji toplama” stratejisinin bir sınırı yok mu? “Eğer tüm stratejik noktaları ABD’ye kaptırırsanız ne olacak?” diye sordum. Akademisyen, tarihsel bir perspektif sundu: “Çinliler olarak biz, Türkler gibi tarihsel referanslarla hareket etmeyi severiz. Uluslararası krizler sırasında iç meselelerimizi ve sınır sorunlarımızı çözmeye odaklanırız; bu, esas savaşa bir hazırlıktır. Mesela 1962’deki Küba Krizi’ni hatırlayın. Dünya ABD ve Sovyetler Birliği’ne odaklanmışken, biz Hindistan meselemizi bir ayda hallettik. Kimse fark etmedi bile. Tabii ki hiçbir Çinli, Hindistan’ın neden önce Çin’e savaş açtığını anlayamıyor. Benzer şekilde, 1979’da İran Devrimi, Sovyetlerin Afganistan’ı işgali ve İkinci Petrol Krizi ortasında, Çin-Vietnam Sınırında Savunma Karşı Saldırısını başlatmak zorunda kaldık, Vietnam’a girdik, hedeflerimize hızla ulaştık ve geri çekildik. Zamanlama Çin için önemlidir.”
Bu stratejiyi özetlemek gerekirse, düşmanlar savaşırken Çin güç topluyor ve zamanı geldiğinde kendini savunmaya hazır hale geliyor. Peki, bu “doğru zaman” ne zaman başlayacak? “Çin hangi noktada söylemden eyleme geçer?” diye sordum. Yanıt netti: “Muhtemelen İran. İran, Orta Asya ve Çin’in güvenliği için çok önemli. Biz bir egemen devlete müdahaleye karşıyız. Çin, İran’ın düşmesine izin veremez. Egemen bir devlete müdahaleye karşıyız. ABD Ukrayna’yı Rusya’ya karşı nasıl desteklediyse, biz de İran’ı sonuna kadar destekleriz. Eğer ABD ve İsrail böyle bir müdahaleye girişirse İran onları içinde yutan koca bir bataklık olacak.”
“2030’a Kadar Çatışma ve İş Birliği Dönemi”
Akademisyenler, Çin’in ABD ile ilişkilerine dair uzun vadeli bir vizyon da sundu. “2030’a kadar Çin, ABD ile sıcak çatışmaya girmeden mücadele etme yöntemini benimseyecek” dediler. Bu dönemi “çatışma ve iş birliği dönemi” olarak tanımlıyorlar. Ama belki de önümüzdeki 10-20 yılla karşılaştırıldığında en yoğun ve tehlikeli dönem bu. Gerekçe ise Çin’in iç dinamikleri: “Batı eyaletlerimiz henüz yeterince gelişmedi. Çin, genel kalkınmasını tamamlayana kadar sıcak çatışma riskini göze almayacak. Askeri olarak da bir çatışmanın parçası olmak istemiyoruz ve buna hazır olduğumuzu düşünmüyoruz. Ancak 2030’dan sonra Çin ile ABD arasındaki makas Çin lehine açılacak. O tarihten sonra ABD’nin de böyle bir sıcak çatışmayı göze alamayacağına inanıyoruz. Eğer ABD böyle bir ‘deliliğe’ girişirse, Çin hazır olacak.”
“Trump’ın Vergilerine Karşı Çin Diz Çökmeyecek”
Konu Trump’ın gümrük vergilerine geldiğinde ise akademisyenler kararlı bir tavır sergiledi: “Sonuna kadar devam edeceğiz. 2018’de ABD’nin Çin’e uyguladığı gümrük vergilerine ilk etapta karşılık vermemiştik, ama bugün durum farklı. Bu ticaret savaşını biz başlatmadık ve ABD’ye de diz çökmeyeceğiz.”
Rusya-ABD Anlaşması ve Yeni İttifaklar
Rusya’nın ABD ile bir anlaşma yapma ihtimalini de sordum: “Çin ve Rusya arasındaki iş birliğinin sonsuz olduğu söyleniyordu, bu hala geçerli mi?” Bir akademisyen şu yanıtı verdi: “Ancak ilişkiler için bir alt sınır var. Çin, Rusya’yı asla düşman olarak görmedi. Ukrayna’ya müdahalesinin ardındaki güvenlik mantığını anlıyoruz, ancak biz her zaman bir egemen devletin toprak bütünlüğünü destekledik. Eğer Rusya ABD ile bir anlaşma yaparsa, bu onların tercihi. Resmi belgelere göre Çin’in müttefiki yok. Çin’in tek müttefiki, Kore Savaşı nedeniyle belki Kuzey Kore’dir.”
Son olarak, güncel gelişmelere değindim: “Rusya geçen ay Avrupa’yı dünya savaşlarının sorumlusu ilan etti, ABD’den bahsetmedi. Trump, Rusya ile anlaşabileceğini söylüyor. Öte yandan gümrük vergileri Çin ve Avrupa’yı yakınlaştırıyor gibi. AB Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen geçen hafta Çin’e gelerek iş birliğini vurguladı. Önümüzdeki süreçte bir AB-Çin ittifakı, karşılığında da ABD-Rusya ittifakı görebilir miyiz?” Akademisyenler, bu senaryoyu dışlamadı: “Sonsuz dostluklar ve düşmanlıklar yoktur. Bu mümkün. Ayrıca Çin ve AB arasında kara ve demiryolu bağlantıları düşünüldüğünde, Orta Asya ve Türkiye’nin stratejik önemi artıyor. Türkiye, jeopolitik konumu ve Orta Asya ile ilişkileriyle Çin için önemli bir ortak haline gelebilir.”
Sonuç: Çin’in Stratejik Sabrı ve Gelecek Planları
“Çin uluslararası sistemi nasıl değerlendiriyor” bağlamında Çinli akademisyenlerle yapılan bu söyleşi, Pekin’in uluslararası sistemdeki çalkantılara karşı sabırlı, stratejik ve uzun vadeli yaklaşımını ortaya koyuyor. Çatışmalardan kaçınarak ve gücünü artırarak Çin, gelişimini tamamlarken 2030’a, hatta 2049’a kadar doğrudan bir meydan okumadan kaçınmayı hedefliyor. Akademisyenler, 2030 sonrası Çin’in ABD karşısındaki avantajının artacağını ve olası bir çatışmaya hazırlanacağını öngörüyor. İran gibi kritik bir ülke ya da Tayvan gibi stratejik bir mesele, Çin’i daha erken harekete geçmeye zorlayabilir. Trump’ın ticaret savaşları karşısında Çin kararlı: geri adım atmayacak. Bu arada, Rusya-ABD ve Çin-AB gibi ortaya çıkan ortaklıklar, potansiyel olarak Türkiye’yi de içerecek şekilde, küresel bir yeniden yapılanmaya işaret ediyor. Zaman, Çin’in bu kaotik dünyada nihayetinde hangi rolü oynayacağını gösterecek.
Söyleşi
Alman iktisatçı: Sanayinin askerileşmesi felakete giden yoldur

Financial Times Deutschland’ın kurucularından, Alman iktisatçı Lucas Zeise Harici’ye konuştu: “Eğer giderek daha büyük bir bölüm savunma sanayisine harcanıyorsa, bu aslında bir kayıptır. Çünkü bu faaliyet, yalnızca yıkım için var olan bir üretimdir. Bu genel anlamda bir gerileme işaretidir ve aynı zamanda felakete giden bir yolun göstergesidir.”
Lucas Zeise, 1944 doğumlu, finans gazetecisi. Felsefe ve ekonomi (iktisat) eğitimi aldı. Meslek hayatı boyunca Japonya Ekonomi Bakanlığı, Alman alüminyum sanayisi, Frankfurt merkezli “Börsen-Zeitung” ve kurucularından biri olduğu “Financial Times Deutschland” gibi çeşitli kurum ve yayınlar için çalıştı. Son olarak, Alman Komünist Partisi’nin (DKP) haftalık gazetesi “UZ”’nin 2017 yılına kadar genel yayın yönetmenliğini yaptı. Günümüzde “Junge Welt” gazetesinde düzenli köşe yazıları yazmakta ve çeşitli yayınlar için makaleler kaleme almaktadır.
Lucas Zeise, Alman sanayisi ve ekonomisi üzerine tartışmalar ve küresel gelişmelerle ilgili Tunç Akkoç’un sorularını yanıtladı.
Öncelikle, sanayisizleşme bir gerçek mi?
Evet, bence öyle, ama elbette bu uzun süren bir gerçeklik. Sanayisizleşme, genel anlamda kapitalist gelişime denk düşen bir süreçtir. Sanayi, tüm ülkelerde kapitalizmin temel artı-değer üretim unsuru olmuştur ve bazı daha gelişmiş ülkelerde, özellikle de İngiltere’de, sanayisizleşme daha ileri seviyeye ulaşmıştır. İngiltere, tam anlamıyla gelişmiş ilk kapitalist ülke olduğu için burada bu süreç daha erken başlamıştır.
Ekonomistler, bu süreci genellikle üçüncül sektör (tertiary sector) olarak adlandırır, yani genel anlamda hizmet sektörü. Kapitalist ülkelerde hizmetlerin ekonomi içindeki payı giderek artmaktadır. Bu, her yerde gözlemlenebilen genel bir eğilimdir ve özellikle de gelişmiş ülkelerin sermaye ihracatı yaparak sanayilerini aşama aşama başka bölgelere, özellikle de Güneydoğu Asya’ya kaydırmasıyla ilgilidir. Bu bölgelerde sanayileşme yaşanırken, gelişmiş ülkelerde sanayisizleşme süreci hızlanmıştır.
Buna ek olarak, finansallaşma süreci de hız kazanmış ve finans sektörü giderek güçlenmiştir. Ancak finans sektörü de bir hizmet sektörüdür, sanayi değildir. Yine de, tüm bu hizmet sektörleri sanayinin güçlü kalmasına bağlıdır. İngiltere’yi incelediğimizde, ülkenin diğer bölgelere kıyasla göreceli bir gerileme yaşadığını görebiliriz. Örneğin, Almanya sanayileşme sürecinde İngiltere’yi geride bırakmış ve hatta Birinci Dünya Savaşı’ndan önce İngiltere’yi geçmişti. Aynı şekilde ABD de sanayi açısından İngiltere’yi geride bıraktı.
Bu, uzun vadeli bir trenddir. Ancak Almanya ve Japonya gibi iki büyük sanayi ülkesi, bu sürece uzun süre direnmeyi başarmıştır. Son dönemde yaşanan ekonomik şoklar ise Almanya’nın sanayisizleşme sürecini hızlandırmış ve bu da kaçınılmaz bir krizi beraberinde getirmiştir. İşte bütün meselenin özü budur.
Avrupa Birliği’nde Mario Draghi gibi bazı etkili kişiler, Almanya’nın otomobil endüstrisinden uzaklaşarak yapay zekâ gibi yeni teknolojilere yatırım yapması gerektiğini savunuyor. Bu tür yapısal değişiklik önerileri hakkında ne düşünüyorsunuz?
Bence bu tür yapısal değişiklik önerileri bir yandan kendiliğinden gerçekleşecektir. Yani, bu süreç zaten doğal olarak ilerlemekte. Çin, Almanya’yı otomobil endüstrisinde zaten geçmiş durumda. Dolayısıyla, Mario Draghi’nin bu konuda verdiği tavsiye aslında ucuz bir öneri. Böyle bir şey önerip, sonra “Harika iş çıkardınız!” demek kolay.
Öte yandan, ekonomiyi bu şekilde yönlendirmenin mümkün olduğunu düşünmek gülünç olur. Yani, “Tamam, şimdi yapay zekâya büyük yatırımlar yapıyoruz ve böylece bu alanda öne geçeceğiz” demekle iş bitmiyor. Üstelik yapay zekânın gerçekten büyük bir devrim mi yoksa sadece geçici bir moda mı olduğu da tartışmalı. Yapay zekâ, aslında yarı iletken sanayisinin, yani mikroelektroniğin bir alt dalı gibi düşünülebilir.
Elbette, mikroelektroniğin gelişimi önemli ve bütün ülkeler bu alanda devlet destekli yatırımlar yapıyor. Avrupa Birliği ve Almanya da bunu zaten teşvik ediyor. Ancak, bu Almanya’ya özgü veya Almanya’yı diğerlerinden farklı kılacak bir şey değil. Bu alanda büyük ilerlemeler kaydetmek mümkün olsa da, bu tek başına bir sorunun nihai çözümü değildir.
Genel olarak Almanya’nın gelecekteki enerji tedarik stratejisini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Açıkçası, bu konuda uzman değilim, bu yüzden gerçekten iyi bir değerlendirme yapmam zor. Ancak bana çok açık görünüyor ki, tüm devletler ekonominin bu kadar merkezi bir sektörüne dikkat etmek zorundadır.
Almanya, kendi petrol şirketlerine sahip olmamasıyla zaten farklı bir konumda bulunuyordu. Bu, tarihi bir gelenek haline geldi. Doğalgaz konusunda ise eskiden iki büyük merkez vardı: biri BASF etrafında yoğunlaşmıştı, diğeri ise Ruhrgas’tı. Bu iki yapı birbirine bağlıydı ve bir süre boyunca iyi işledi. Ancak zamanla bu sistem değişti ve enerji sektörünün diğer alanları, özellikle elektrik üretimi de yeniden yapılandırıldı.
Fakat bu durum, enerji sektörünün devlet tarafından yönlendirilmesi gerektiği gerçeğini değiştirmez. Enerji politikası bütüncül bir şekilde devlet tarafından yönetilmelidir. Avrupa Birliği’nde ortak bir enerji politikası geliştirmek zaten pek mümkün görünmüyor. Oysa bu kadar büyük bir ortak pazar için böyle bir politika zorunlu olmalıydı.
Bu noktada, Türkiye örneğine bakarsak, orada enerji sektörü nispeten daha merkezi bir şekilde ele alınıyor, yönetiliyor ve koordineli bir şekilde yönlendiriliyor. Almanya’da ve genel olarak AB düzeyinde ise bu konuda büyük bir eksiklik var. Devlet, enerji meselesini gerçekten yeterince sahiplenmiyor.
Öte yandan, Alman sanayisi giderek savunma sanayisine yöneliyor. Bazıları, ekonominin militarizasyonunda bir tür “yeniden sanayileşme” potansiyeli görüyor. Ukrayna savaşından sonra, giderek daha fazla Alman şirketi savunma sanayisine malzeme sağlama konusundaki tabuyu kırıyor ve askeri teçhizat sektörüne giriyor. Bu gelişmeyi nasıl değerlendirmeliyiz?
Bu belki de çok önemli ve büyük bir soru, bu yüzden üzerine tam olarak konuşmaya cesaret edemiyorum. Bir yandan, bu durum açıkça, hâlâ gelişmekte olan ve nispeten iyi işleyen küresel ekonominin çöküşünün bir işaretidir. Eğer giderek daha büyük bir bölüm savunma sanayisine harcanıyorsa, bu aslında bir kayıptır. Çünkü bu faaliyet, yalnızca yıkım için var olan bir üretimdir. Bu genel anlamda bir gerileme işaretidir ve aynı zamanda felakete giden bir yolun göstergesidir.
Ayrıca, uluslararası arenada en iyi savunma sanayi ihalelerini almak için bir rekabet olduğu da ortada. Bu yüzden herkes, bu alana güçlü bir şekilde girmesi gerektiğini düşünüyor. Kimse sadece ABD’den uçak almak istemiyor, aksine kendi savunma sanayisini inşa etmek istiyor. Almanya da bu süreçte zaten yer alıyordu. Her zaman ön planda olmasa da, özellikle tank üretimi uzun zamandır güçlüydü. Bu sektör düşük bir hızda da olsa istikrarlı bir şekilde ilerliyordu.
Ancak bu gelişme, yaklaşan bir felaketin habercisi gibi görünüyor. Herkesin savaşa hazırlandığını gösteriyor. Bu durum, Birinci Dünya Savaşı öncesinde yaşanan atmosfere oldukça benziyor.
Almanya’da seçimler yaklaşıyor. Bu seçimlerden sonra Almanya’nın ekonomi politikalarının yeni bir siyasi düzenle değişeceğini düşünüyor musunuz?
Daha çok hayır, pek sanmıyorum. Ekonomik konuların biraz daha ön plana çıktığı gözlemlenebilir, ancak geçmişe bakarsak, 1969’daki Almanya Federal Meclis seçimlerinde seçim kampanyasının ana tartışma konularından birinin, o dönemde Alman Markı’nın (D-Mark) ABD Doları karşısında değer kazanıp kazanmaması gerektiği olduğunu hatırlıyorum. Yani, o dönemde Almanya için oldukça spesifik ve ekonomik açıdan kritik bir mesele seçim kampanyasının merkezine oturmuştu. Bu tartışma, Almanya’nın ABD’ye ve Avrupa’ya karşı nasıl bir pozisyon alması gerektiğiyle doğrudan ilgiliydi.
Bugün ise bu tür bir tartışma eksik. Aslında ele alınması gereken konular – enerji politikası, sanayisizleşme – tuhaf bir şekilde çarpıtılarak ele alınıyor. Görünüşe göre, herkesin hemfikir olduğu tek konu, Gerhard Schröder’in 2002 ya da 2003 yılında hayata geçirdiği Agenda 2010 programı. Bu program, ücretlerin düşürülmesi, sosyal yardımların azaltılması ve şirketler için kâr elde etme olanaklarının artırılması anlamına geliyordu.
Ancak bu yaklaşım, zaten o dönemde yanlıştı. Schröder’in bu adımı, bazı büyük şirketlerin büyük bir sıçrama yapmasını ve özellikle Avrupa iç pazarında Alman sermayesinin güçlenmesini sağladı. Bunun belirli avantajları oldu, ancak şimdi bunu tekrar etmek durumu daha da kötüleştirebilir.
Bu yüzden bence tartışmalar yanlış bir şekilde yürütülüyor ve özellikle de parti çizgileri doğrultusunda şekillenmiyor. Aksine, bu konuda çoğu siyasi aktörün fikir birliği içinde olduğu görülüyor.
Trump yönetiminin ilk uygulamalarını nasıl değerlendiriyorsunuz? Uluslararası ilişkiler ve küresel ekonomi üzerinde etkisi ne olacaktır?
Bence, yeni bir deregülasyon (serbestleşme) dalgası söz konusu değil. ABD hükümetinin, diğer büyük güçlere veya Trump’ın deyimiyle “pislik çukurları” olarak adlandırdığı küçük devletlere karşı daha agresif bir tutum sergilemesi, onları acımasızca bastırması ve ezmesi deregülasyon anlamına gelmez. Aslında bu, esasen müttefik olan kapitalist devletler arasındaki rekabetin her türlü araçla daha da sertleşmesidir. Bu durumu net bir şekilde görebiliyoruz.
Bu, deregülasyon değil; daha çok Ronald Reagan döneminde yaşananlara benziyor. O dönemde ABD, Çin ile değil ama özellikle Japonya ve Batı Avrupa ile rekabetini yeniden canlandırmaya çalıştı. Reagan’ın kendi müttefiklerine karşı sergilediği acımasız tutum, ABD’nin küresel konumunu güçlendirmeye yönelikti. Günümüzde ise bunun daha da sertleştiğini düşünüyorum. Öyle ki, ABD Başkanı kalkıp “Ey Danimarka, bize Grönland’ı vermeniz lazım, olmazsa satın alırız” diyebiliyor. Hatta gerekirse doğrudan müdahale bile edebileceklerini ima ediyorlar.
Bu tür bir tavır, ABD’nin Panama’ya yönelik geçmiş politikalarının bir devamı aslında. Panama, ABD’nin burada bir kanal inşa etmek istemesi nedeniyle Kolombiya’dan koparılarak bağımsızlaştırılmıştı. Yani, güçsüz ülkelere karşı bu emperyalist davranış zaten bir gelenek. Ancak Almanya, Britanya, Fransa veya Japonya gibi orta ölçekli devletlere yönelik tutum da giderek daha acımasız hale geliyor. Bunu, yoğunlaşan ve daha da sertleşen bir rekabetin bir sonucu olarak görüyorum.
Özellikle ABD, askeri gücünü daha pervasızca kullanma konusunda gittikçe daha az çekimser davranıyor ve bu durum giderek daha fazla ön plana çıkıyor. Bu, yeni bir dönem değil; neoliberalizmin ve laissez-faire anlayışının (bırakınız yapsınlar politikası) daha da ileri götürülmesi anlamına geliyor. Sözde “kural temelli ekonomi politikası” söylemi ise tamamen çöpe atılmış durumda.
Çin ekonomisi hakkında hem aşırı iyimser hem de aşırı karamsar yorumlar görüyoruz. Devlet tahvilleri değer kaybediyor, karamsarlar alarm veriyor; ihracat rekorlar kırıyor, bu sefer de iyimserler seslerini yükseltiyor. Çin’in dünyayı ABD ile “paylaşma” niyeti veya gücü var mı?
Sizinle tamamen aynı fikirdeyim; aşırı iyimser yorumlar da aşırı karamsar yorumlar kadar abartılı. Eğer Çin Komünist Partisi’nin ve liderlerinin bakış açısından düşünmeye çalışırsam, onların geleneği Çin’i en büyük ekonomik güç olarak konumlandırmak ve kapitalist dünya içinde birinci sırayı almak olmuştur.
Şu anki durumda, eğer ikinci en güçlü ülke konumundaysam, doğal olarak hedefim birinci olanla eşit hale gelmek olur. Üstelik bunu yapmak zorundayım, çünkü ABD’nin bunu kabul edip, “Tamam, Çin ile barış içinde yaşayabiliriz” diyeceği bir senaryo neredeyse imkânsız. Bir süre boyunca sanki böyle bir anlayış vardı, yani “Çin ile iyi çalışıyoruz ve bundan memnunuz” gibi bir hava seziliyordu. Ancak artık bunun mümkün olmadığı açık.
ABD’nin resmi politikası, Çin’in eşit bir güç olmasına izin vermemek üzerine kurulu. Onlar, kuralları belirlemeye ve gerektiğinde bu kuralları kendi çıkarlarına göre ihlal etmeye devam etmek istiyor. Dolayısıyla, Çin de bir emperyal güç gibi hareket etmeye zorlanıyor.
Rusya
‘Batılı şirketlerin boşalttığı alanları Türk şirketler doldurdu’

Roscongress Başkanı Alexander Stuglev, Harici’ye konuştu: “Yaptırım rejiminin hafifletilmesi açısından, şu anda ulusal para birimleri kullanılıyor ve potansiyel olarak gelecekte BRICS tarafından geliştirilen dijital bir para birimi kullanılabilir.”
Moskova, Rusya-Ukrayna savaşı ile gelen Batı yaptırımlarının etkilerini azaltmak için stratejik araçlar olarak giderek daha fazla iş diplomasisine ve uluslararası ticaret işbirliğine yöneldi. Bu çabanın merkezinde, küresel ekonomik diyalog ve ortaklıkları teşvik etmek için Rusya’nın önde gelen vakıflarından Roscongress yer alıyor. Rusya’nın uluslararası alanda iş bağlarını güçlendirmek ve ülke kalkınmasına katkı sağlamak için kurulan Roscongress, St. Petersburg Uluslararası Ekonomik Forumu (SPIEF) ve Doğu Ekonomik Forumu (EEF) gibi yüksek profilli forumlar aracılığıyla Rus işletmelerini küresel pazarlarla bağlayan bir köprü görevi görüyor. Gelişmekte olan ekonomilerle işbirliğini vurgulayan vakıf, geleneksel ortaklarla bağları güçlendirerek ve Asya, Afrika ve Latin Amerika’daki yeni ticaret fırsatlarını keşfederek Rusya’nın ekonomik kalkınmasında önemli bir rol oynuyor.
Roscongress, İstanbul’da, Rusya Federasyonu’nun Ankara Büyükelçiliği ve Ankara Ticaret Temsilciliği’nin desteğiyle ülkenin yatırım potansiyelini tanıtma toplantısı düzenlendi. Bu toplantıda Roscongress Başkanı Alexander Stuglev, Harici’nin sorularını yanıtladı.
Anladığımız kadarıyla Roscongress, iş diplomasisinin yanı sıra, Batı yaptırımlarının etkilerini ortadan kaldırmak için temel bir araç. Bize yapı hakkında daha fazla bilgi verebilir misiniz?
Evet, haklısınız. Roscongress, Rusya Federasyonu’na yatırım çekmek ve Rusya Federasyonu ekonomisini geliştirmek amacıyla Rusya’da büyük uluslararası ekonomik ve politik etkinliklerin organizasyonu ve düzenlenmesiyle ilgilenen finansal olmayan bir kalkınma kuruluşu olarak 2007 yılında kuruldu.
Aynı zamanda, etkinlikleri düzenlerken, elbette, Rusya ile belirli bir ülkeden iş insanları arasındaki etkileşimin yanı sıra, üçüncü ülkelerle de doğrudan bağlantılar kurulabileceği gerçeğinden hareket ediyoruz, ki bunu da memnuniyetle karşılıyoruz.
İş sektöründe Türk-Rus ilişkilerinde gördüğünüz fırsatlar ve riskler hakkında bize daha fazla bilgi verebilir misiniz?
Kuşkusuz, yaptırımlar bir dereceye kadar Rusya-Türkiye ilişkilerinin ve genel olarak Rusya ile iş ilişkilerinin gelişimini etkiliyor.
Bununla birlikte, bugün, bu türbülansları pragmatik bir şekilde kullanarak Rusya’da iş projelerini inşa eden herkes kazanıyor, Batı ülkelerinden boşalan nişleri dolduruyor, kendi işlerini geliştiriyorlar. Ve yaptırım rejiminin hafifletilmesi açısından, şu anda ulusal para birimleri kullanılıyor ve potansiyel olarak gelecekte BRICS birliği (Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin, Güney Afrika) tarafından geliştirilen dijital bir para birimi kullanılabilir.
Öncelikle, her zaman riskler vardır, pazarlama riskleri de dahil. İkincisi, Türk şirketlerinin Batılı şirketlerin boşalttığı alanları doldurmasına ek olarak, Rusya ekonomisinin yapısında Rusya içinde ürün ve hizmet yaratmaya daha fazla odaklanan genel bir değişiklik görüyoruz.
Örneğin turizm; Rusya’da ortaya çıkan turistik gezi sayısı COVID öncesine göre çok daha fazla, Rus vatandaşları tarafından Rusya içinde yılda yaklaşık 83 milyon gezi yapılıyor. Ve bu da altyapı geliştirmeyi gerektiriyor.
Rus devletinin turizm altyapısı geliştiren şirketlere yönelik çok sayıda destek programı göz önüne alındığında, yabancı şirketler için de LTD statüsünde bir Rus tüzel kişiliği organize etmeleri ve projelerini geliştirme fırsatı yakalamaları durumunda büyük şanslar var. Bu olasılıklardan biri.
Yaratıcı endüstri, bilgi teknolojileri, bilgi teknolojileri güvenliği, yazılım ürünleri; tüm bu alanlarda tamamen özgürce işbirliği yapabiliriz. Bunlar, bence yaptırımlara tabi olmanın çok zor olduğu sınır ötesi endüstriler.
Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, ikili ticaret hacmini 100 milyar dolara çıkarma hedefi koymuşlardı. 2025’te Türkiye-Rusya ticaret hacminde bir genişleme mi yoksa daralma mı görüyorsunuz?
Birincisi, bu şu an sahip olduğumuza göre neredeyse %100 büyüme demek. 2025-2026 tahminine gelince, asıl mesele, birincisi; bence, ulaştırma ve lojistik projelerinin inşası. Örneğin Karadeniz ve Hazar Denizi var. İkincisi; enerji alanındaki işbirliği. Üçüncüsü, tedarik edilen ham maddelerden, petrol ve gazdan kimya (kimyasal ürünlerin yaratılması) alanındaki işbirliğidir. Bu, Türkiye’de ilaç, tıbbi ekipman tedariki ve tıbbi hizmetler alanında gelecek vaat eden bir sektördür. Şüphesiz, turizmin gelişimi çok umut vericidir, ancak yaratıcı endüstri, BT endüstrisi, siber güvenlik de öyle. Bunlar, bence yakın gelecekte gelişecek alanlardır. Elbette, metalurji alanındaki geleneksel işbirliği, tarım ve gıda tedariki alanındaki geleneksel işbirliği de kesinlikle büyüyecektir.
Yaptırımlar ikili ilişkilere hangi zorlukları getiriyor?
Birincisi, ulusal para birimleriyle ödeme ve dijital para birimlerinin kullanımı da dahil olmak üzere yaptırım rejiminde bir eksen. İkincisi, iş dünyası, yetenekleri sayesinde, her türlü kısıtlamaya bir çözüm bulacaktır. Şimdi ayrıntılara girmek istemiyorum, şirketlerin normal bir ticaret dengesini korumak için kullanabilecekleri fırsatların ayrıntılarını ifşa etmek istemiyorum.
Afrika’daki sömürge karşıtı hareketler hem diplomatik hem de ticari açıdan Rusya’ya alan açmış gibi görünüyor. Oradaki durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Bu, yalnızca Fransa ile ilgili olarak değil, aynı zamanda diğer ülkelerle ilgili olarak da sömürge karşıtı bir harekettir. Bu, örneğin Afrika’ya haksızlık eden yeşil geçiş önerileriyle ilgili bir harekettir, çünkü Afrika işletmelerini yok edecek ve küresel şirketlere büyük avantajlar sağlayacaktır. Bence, Rusya’nın her zaman yaptığı gibi, Afrika ülkelerinin çıkarlarından hareket etmek gerekir. Bu, ekonomimizin ve politikamızın avantajıdır.
Biz ‘kazan-kazan’ ilkesiyle çalışıyoruz. Aynı şekilde, Türk tarafı da Afrika’da çalışabilir. Aynı şekilde Çinli yatırımcılar da bu pazarın beklentileri şeklinde bugüne kadar Afrika’da aktif olarak çalışmaktadır. Ancak ortak çıkarlara dayanarak, bir yandan karlı işletmelerin yaratılması söz konusudur. Diğer yandan yalnızca Afrika ekonomisinin geliştirilmesi karşılıklı büyümenin daha da ileriye gitmesi için bir fırsat sağlayacaktır. Sadece tüketici olarak sömürgelerden maddi kaynakları ihraç edersek ve karşılığında hiçbir şey vermezsek, kesinlikle iyi bir şey gelmeyecektir.
Esad yönetiminin düşmesinden sonra, Rusya’nın Suriye’nin yeniden inşasında iş yapmaya ilgisi var mı?
Rus şirketlerinin diğer uluslararası şirketler gibi bu sürece katılacağından eminim. Şimdi siyasi istikrar dönemi geçecek ve belirli bir büyüme dönemi başlayacak. Önemli olan, Suriye ve Suriye halkıyla ilgili aşırılıkçı hareketlerin ve yapıcı olmayan hareketlerin siyasette galip gelmemesidir. Yakın gelecekte siyasetin ve ekonominin düzeleceğine inanıyorum.
-
Avrupa2 hafta önce
Almanya’da tren fabrikası tank üretimine başlıyor
-
Dünya Basını2 hafta önce
Şin-Bet Direktörü’nün yeminli beyanı ne anlama geliyor?
-
Amerika2 hafta önce
ABD’de çöküş sürüyor: Dow, 1932’den bu yana en kötü nisan ayını yaşıyor
-
Diplomasi2 hafta önce
Çin’in ABD’den enerji ithalatındaki düşüş Rusya’ya kapı açtı
-
Avrupa2 hafta önce
Alman eyaletleri silahlanma yarışına son sürat dahil oluyor
-
Ortadoğu2 hafta önce
ABD’den Suriye’ye “İran” baskısı: DMO terör örgütü ilan edilsin
-
Avrupa2 hafta önce
Orbán’ın vetoları AB’yi 7. maddeye itiyor
-
Görüş2 hafta önce
Hindistan ticaret savaşının kazananı olabilir mi?