Söyleşi
‘2024’ün en büyük jeopolitik riski Trump’

İngiliz ekonomist ve Bluebay Varlık Yönetimi Gelişen Piyasalar Kıdemli Stratejisti Timothy Ash, Harici’ye konuştu. Türkiye’nin Ortodoks politikalara geri dönmesinin iyi olduğunu savunan Ash, “Batı sermayesi Türkiye’ye geri dönecek. Türkiye’nin doğal yeri sonuçta Batı İttifakı’dır” dedi.
Gazeteci Esra Karahindiba’nın sorularını yanıtlayan ünlü ekonomist Ash, Türk ekonomisinin geleceği ve küresel ekonomik durum hakkında değerlendirmelerde ve öngörülerde bulundu.
‘Ortodoksluğa dönüşün devam edeceğini düşünüyorum’
Ağustos ayında Mehmet Şimşek ve ekibinin uluslararası piyasalara güven vermesi için henüz erken olduğunu, Mart 2024 seçimlerine işaret ederek Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın düşük faiz-ekonomik büyüme politikalarını (‘Ağbal Faktörü’) yeniden bozabileceğini söylemiştiniz. Tam tersi oldu. 2023 yılı sona ererken Türkiye ekonomisinin geleceği hakkında neler söylemek istersiniz?
Biz iyimseriz. Kurumsal yatırımcıların Naci Ağbal’ın gönderilmesiyle çok kötü bir deneyim yaşadığını düşünüyorum, dolayısıyla bu ekibin bir süredir orada olduklarını görmeleri gerekiyor. Aslında Merkez Bankası’ndaki bazı değişiklikler beni cesaretlendirdi. Sadece Bakan Şimşek’in, Başkan Hafize Gaye Erkan’ın atanması değil, önemli görevleri çok iyi insanlarla üstlenebildiklerini gördük. Merkez Bankası Başkan Yardımcısı Cevdet Akçay’ı çok iyi tanıyoruz. Ayrıca Hatice Karahan yine çok iyi ve çok saygın bir ekonomist. Dolayısıyla Mehmet Şimşek’e çok güçlü bir yetki verilmesi bizi teşvik ediyor. Dolayısıyla, aslında yerel seçimler etrafında pek fazla politika ılımlılığı göremeyeceğimiz konusunda artık iyimserim ve makro Ortodoksluğa dönüşün devam edeceğini düşünüyorum. Gelecek yıl için iyimseriz. Türk itibarına yatırım yapıyoruz. Yani şirketlerin ve bankaların euro tahvilleri… Soru, lira varlıklarına yatırım yapıp yapmadığımızdır. Bu farklı bir konu. Önemli olan sadece ekipteki Ortodoks politikasının dayanıklılığı değil, aynı zamanda Türk devlet tahvilleri cinsinden yeterince ödeme alıp almadığınızdır. Yüzde 20 ödüyorlar. Enflasyonu dengelemek için bu yeterli mi? Kurumsal yatırımcılar şu anda bu soruyu soruyor.
‘Piyasa Mehmet Şimşek’e güveniyor’
Türk iktisatçılardan bazıları yüksek faizlerin Türkiye ekonomisini toparlamaya yetmediğini söylüyor. Katılıyor musunuz katılmıyor musunuz?
Bu aynı zamanda güvenilirlikle de alakalı. Mehmet Şimşek’in itibarı var. Piyasa ona güveniyor. Ekibi yine çok saygı görüyor. Mesele daha yüksek oranlarla ilgili. Bu aynı zamanda makro-finansal politikayla da ilgili. Şimşek, Avrupa Birliği ile yeni bir gümrük düzenlemesi olasılığından bahsetti. Bu, Türkiye’nin geleceğe dair yönelimi açısından iyi bir güven veriyor. Yani aslında işler iyi görünüyor. Belki geçen mayıs ya da haziran ayında hayal ettiğimizden çok daha iyi bir yerdeyiz. Artık 2024 yılının Türkiye için çok daha iyi bir yıl olması gerektiğini düşünüyorum.
‘Körfez artık yatırımlarının karşılığını istiyor’
Şimşek, Merkez Bankası Başkanı Erkan ve ekibinin vaatlerinden biri de Körfez yatırımlarını Türkiye’ye çekmekti. 2023 yılının sonuna yaklaşırken, Türkiye’nin Körfez’den beklenen yatırımları henüz çekemediği görülüyor. Bu durum Türkiye ile mi alakalı, yoksa küresel olarak doğrudan yabancı yatırımlarda genel bir düşüş mü var?
Küresel anlamda Körfez yatırımlarında gerçekten ilginç bir değişim görüyoruz. Eski yıllarda Suudiler, dünya çapındaki dost rejimleri desteklemek amacıyla dostlarına büyük çekler yazardı. Şimdi paralarının geri ödenmesini istiyorlar. İyi yatırımlar istiyorlar. Yani, Suudilerin Mısır’a ya da Pakistan’a verdiği kredilerle, belirli projeler istediklerini, iyi bir makro politika istediklerini ve sonuçta kendilerine geri ödeme yapılmasını istediklerini görüyorsunuz. Hayırseverlik değil bu iş. Türkiye’de iyi makro politika görmek istiyorlar. Şimşek bunu yayıyor. Türkiye’de çok sayıda ilgi çekici proje var, bence çok sayıda cazip iş fırsatı var. Dolayısıyla Körfez’den gelecek bu uzun vadeli yatırımın geleceğini düşünüyorum çünkü sonuçta Türkiye’nin yatırımcıları cezbeden pek çok olumlu yönü olduğunu düşünüyorum. Körfez parasının eninde sonunda geleceğini düşünüyorum. Evet. Yeter ki Şimşek’in uygulamaya koyduğu çok iyi politika değişikliklerine devam etmesine izin verilsin.
‘Türkiye Körfez’e kendini kanıtlamalı’
Ama elimizde bir takvim yok. Buna ne dersiniz?
Kesinlikle, önümüzdeki yıl içerisinde BAE ile 51 milyar dolarlık bir anlaşmanın yapıldığını düşünüyorum. Bu çok para. Bu paranın orta ve uzun vadede, yani 5 yıllık bir zaman diliminde yatırılacağını düşünüyorum. Gelecek yıl içinde bir miktar alacağımıza eminim. Projelerin üzerinde çalışılması zaman alır. Ayrıca Türkiye’nin o ülkelere de kendini kanıtlaması gerektiğini düşünüyorum. Belki BAE, 51 milyar dolarlık bir çek yazıp koşulsuz şartsız Türkiye’ye vermiş olsaydı, Türkiye’nin gördüğümüz politika değişikliklerine geri dönme ihtimali olabileceğine dair bir endişe olurdu. Aptal değiller. Körfez rejimlerinin yöneticileri çok mantıklı ve pratiktir. Bu onların parası, bunu kazandılar. Faydasıyla birlikte geri almak istiyorlar. Doğru yere, doğru politikalarla yatırım yaptıklarından emin olmak istiyorlar. Dolayısıyla onların dikkatli olmalarını ve parayı belki uzun bir süreye yaymalarını anlayabilirsiniz.
‘Çin için en önemli ilişki ABD ile olan ilişkisi’
Ekonomileri jeopolitik gerilimlerin belirlediği bir dönemde miyiz? Ukrayna savaşı Avrupa’nın enerji politikalarını altüst etti; ABD-Çin gerilimleri Afrika, Latin Amerika ve Asya’da kalkınma işbirliğini yeniden şekillendiriyor. Bu durumda Avrasya ile işbirliği içinde olan Batılı bir Türkiye’nin önümüzdeki yıllardaki ekonomik göstergelerini nasıl öngörüyorsunuz?
Jeopolitik bir karmaşadır. Dünyayı anlamayı zorlaştırıyor. Jeopolitik gerilimler genellikle olur, genellikle beklenmedik anda olurlar; Gazze, Gazze Krizi gibi. Bir yerden çıkıverirler. Ama aslında aklımdaki bazı şeyler cesaret verici. Birincisi, San Francisco Zirvesi’nden sonra Çin ilişkilerinin aslında daha iyi bir noktaya gelmesi. Doların düşüşüyle ilgili çok fazla konuşma var. Durumun böyle olduğunu düşünmüyorum. Yaptırımların başarısına ve Batı İttifakı’nın Rusya’ya yönelik yaptırımların uygulanmasında birlik olduğu ve çok az ülkenin yaptırımlara karşı çıkmaya istekli olduğu gerçeğine bakarsanız, ABD dolarının hala güçlü olduğunu görürsünüz. Çin, Ukrayna’daki krize karşı nasıl davrandıysa Rusya’yı desteklemek için yoldan çıkıp Rusya’yı desteklememeye de çok dikkat etti. Rusya’nın mühimmat ve askeri malzeme bulmak için Kuzey Kore ve İran’a gittiği gerçeği ortada. Bu, Çin’in bunu yapmadığı anlamına geliyor. Çin için en önemli ilişkinin ABD ile olduğunu düşünüyorum. ABD hâlâ dünyanın en büyük ekonomisi. Çin’in kendi ekonomik sorunları var. Çin’in eninde sonunda ekonomik hegemonyayı ele geçireceği, dünyanın bir numaralı ekonomisi olacağı fikrinin artık o kadar kesin olduğunu düşünmüyorum. Çin yönetimi emlak, sağlık sektörü ve Kovid konusunda hatalar yaptı. Onlar da bizim gibi yanılabilirler. ABD ekonomisi inanılmaz derecede dirençliydi. İnsanlar bir durgunluk bekliyor. Pek olacak gibi görünmüyor.
‘Batı sermayesi Türkiye’ye geri dönecek’
ABD’nin ekonomik güç merkezi olmadığı yeni, çok kutuplu bir dünyadan bahsetmek güzel bir fikir. Ancak ABD’nin önümüzdeki on yılda da hâlâ baskın küresel ekonomik oyuncu olacağını söyleyebilirim. Ortadoğu gibi, Çin gibi bazı iş ve sermaye havuzları var. Ama sonuçta son 5 yılda, 10 yılda yaşanan ticaret savaşlarından, korumacılıktan, jeopolitik yaptırımlardan öğrendiklerimiz şunu gösteriyor; ABD hâlâ çok güçlü bir konumda. Bunun bir sonraki ABD seçimlerinden sonra da sürüp sürmeyeceği tartışmaya açık. Ama Türkiye’ye yatırım ticaretinin ve finansmanının üçte ikisi batıdan, Avrupa’dan, ABD’den geliyor. Türkiye, çoğu işi batılı ülkelerle yapıyor, finansmanının büyük bir kısmı oradan geliyor. Türkiye’nin bir tür Ortodoks politikalara geri dönmesinin iyi olduğunu düşünüyorum. Batı parası Türkiye’ye geri dönecek. Türkiye’nin doğal yeri sonuçta Batı İttifakı’dır. Evet, Afrika’yla, Orta Doğu’yla vs. daha fazla ticaret yaparak ticaretini çeşitlendirebilir ve kırılganlıklarını azaltabilir. Bu iyi. Neden olmasın? Ama sonuçta paranın ve finansmanın çoğu Batı’dan geliyor. Gerçek bu. Körfez parasının yavaş geldiğini söylemiştiniz. Doğru politikalarla kurumsal para çok hızlı bir şekilde Türkiye’ye dönecek. Politika faizlerinin düşmesiyle birlikte enflasyonun tek haneli rakamlara geri döndüğünü görürsek, Batı’dan Türkiye’ye 20 milyar dolarlık kurumsal paranın geri geldiğini görebilirsiniz. Bu mümkün. Türkiye bunu elde ediyordu. 2007, 2008, 2009, 2010, 2011’e bakın; Türkiye’de AKP iktidarının altın yılları. Bunun kesinlikle mümkün olduğunu düşünüyorum.
‘Dolar hala kral’
Az önce de-dolarizasyondan bahsettiniz; bu büyük bir soru. Asya dünyasında, Çin’de, Rusya’da, hatta petrolünü sadece kendi ulusal para birimiyle satan bazı Arap ülkelerinde bile tartışılıyor. De-dolarizasyon tartışmaları hakkında ne düşünüyorsunuz? Bir gün bunun gerçekleşebileceğini düşünüyor musunuz?
Dolar hala kral. İnsanların cebinizde bir dolar yerine bir paranın olmasını özellikle isteyeceğini sanmıyorum. Yani sonuçta mesele kurumlara güvenmektir. Sonuçta uluslararası oyuncular Batılı kurumlara güveniyor. Dolara güveniyorlar. FED’e güveniyorlar. Avrupa Merkez Bankası’na güveniyorlar. Gerçek bu. Özellikle gelişmekte olan piyasa para birimlerine pek güvenmediklerini düşünüyorum. Ve Çin’in hala gelişmekte olan bir piyasa para birimi var. Dolar ve avroya karşı gerçek rakiplere sahip olmaktan çok uzakta olduğumuzu düşünüyorum.
‘Amaç küresel etkisi olan Rus ekonomisini çökertmek değil’
Bahsettiğiniz yaptırımlara gelirsek, günün sonunda Rusya’ya gittiğinizde Rusya ekonomisinin rakamlarına bakıyorsunuz, evet yaptırımlar var. Uluslararası bankacılık sisteminin dışındalar vs. Birtakım şeyleri ihraç edemiyorlar ama görüyorsunuz ki Batı’nın yaptırımları Rus ekonomisine istedikleri kadar zarar verememiş. Neden?
Yaptırımlar karmaşık bir iştir. Yaptırım uyguladığınızda ülkeye zarar vermek istiyorsunuz, kendinize daha fazla yaptırım uyguluyorsunuz. Küresel bir ekonominin içindeyiz. Rusya küresel pazarlara entegre olmuş durumda. Batı, küresel pazarlara aşırı zarar vermemek konusunda çok dikkatliydi. Yani amaç Rusya’yı çökertmek değil, küresel etkisi olan Rus ekonomisini çökertmek değil. Bu yüzden bu şeyleri nasıl ortaya çıkaracağınıza çok dikkat etmelisiniz. Sonuç olarak yaptırımların Rusya’yı zayıflattığını düşünüyorum. Sermaye çıkışlarını gördünüz. İnsan beyninin Rusya’dan çekildiğini gördünüz. Rusya döviz rezervlerinin yaklaşık 300 milyarını kaybetti. Ruble zayıfladı. Türkiye şunu bilir; bir para birimi zayıflar çünkü sonuçta ödemeler dengeniz sürdürülebilir değildir. Ruble 50’den 100’e çıktı, bu bana aslında Rusya’nın kazanmadığını gösteriyor. Demek istediğim, güçlü ülkelerin güçlü para birimleri vardır. Rublesi güçlü değil. Ayrıca Rusya’nın (AB takımının) yaptırımları konusunda lobi çalışmalarına bu kadar çok zaman harcaması da bunun işe yaramadığını gösteriyor.
İran, Irak, Kuzey Kore, Venezuela, Küba gibi yaptırım uygulanan ülkeler hayatta kalıyorlar. Yani ülkelerin ekonomileri durmuyor. Yaptırımların üstesinden nasıl gelineceğini öğreniyorlar. Ve yaptırımlar sürekli tekrarlanıyor. Hedef, sürekli olarak onları atlatmak için bir şeyler yapmaktır. Onları sıkılaştırmanız gerekiyor. Durum bu. Peki sonuçta Rusya iş yapmak için iyi bir yer mi? Rusya uluslararası iş dünyasının yatırım yapmak istediği bir yer mi? Hayır. Bu ne anlama geliyor? Sonuçta daha düşük uzun vadeli büyüme ve düşüş. Rusya, Batı’nın yaptırımları nedeniyle askeri makinesini istediği kadar hızlı yenileyemeyecek. Dolayısıyla yaptırımlar sihirli bir çözüm değil. Bunlar Batının cephaneliğindeki bir araçtır. Bence Batı’nın Rusya’yı zayıflatmasında çıkarı var çünkü Rusya Ukrayna’yı işgal ederek bir tehdit oluşturuyor. Kötü bir küresel oyuncu oldu, Suriye’ye müdahale etti, Gürcistan’a ve birçok yere müdahale etti. Bunun durmasını istiyoruz. Bu bizim için bir tehdit. Bu, Batı sistemine ve Batı liberal piyasasına ve demokrasisine yönelik bir tehdittir. Yaptırımların yürürlükte kalması için Rusya’nın askeri sanayi kompleksini zayıflatmamız gerekiyor. Gerçek bu.
‘Batı’nın Ukrayna’ya verdiği desteğin daha güçlü olmaması üzücü’
David Cameron’un Washington’da söyledikleri aslında İngiltere ve ABD gibi Batılı ülkelerin Rusya’dan daha zalim hale geldiğine işaret ediyor çünkü -başka bir ifadeyle söylüyorum- “savunma bütçemizin sadece %10’unu harcıyoruz ve Ukraynalıların cesaretini kullanıyoruz” dedi. Ve ekledi: “Rusya’nın insan gücüne ve silahlı gücüne zarar veriyoruz ve bunları savaş öncesi duruma kıyasla %50 oranında azaltıyoruz.” Bu çok korkunçtu.
Yani Ukraynalılar biz onlara para verdiğimiz için ya da Rusya’ya yaptırım uyguladığımız için savaşmıyorlar. Kendi ülkelerini savunmak için savaşıyorlar. Çünkü Rusya işgal etti. Rusya Kırım’ı çaldı. Kırım Rus değildir. Eğer Ukraynalılar isterse, eğer Ukraynalılar Rusya’nın hâkimiyetinden ve yönetiminden memnun olurlarsa, silahlarını bırakırlar ve savaşmazlar. Rusya işgal ettiği için, kendi ülkeleri için savaşıyorlar. Gerçek bu. Elbette Batı’nın Ukrayna’ya verdiği desteğin daha güçlü olmaması üzücü. Bence daha önce silah sağlasaydık Ukraynalılar, Rusya’yı daha erken geri püskürtebilirdi. Bu bizim hatamız.
‘Ukraynalılar bizi savunmak için ölüyorlar’
Ama Cameron’un söylediği başka bir şey. ‘Sadece Ukraynalıları kullanıyorsunuz. ABD ve Britanya’nın çıkarları için savaşmalarına ve ölmelerine izin veriyorsunuz’ diyor.
Onun söylediklerine yorum yapamam. İfadesini duymadım. Ama bakın, gerçek şu ki Ukraynalılar bizi savunmak için ölüyorlar. Bu bir gerçek. Kendilerini, kendi ülkelerini savunmak için savaşıyorlar. Ancak Ukrayna, Polonya’nın, Baltık devletlerinin ve Batı Avrupa’nın ön cephesidir. Putin Ukrayna’da kazanırsa daha da ileri gidecek. Daha çok şey yapacak. Yani haklısınız. Bence Cameron’un demek istediği Ukraynalıları desteklemek için daha fazlasını yapmamız gerektiğiydi çünkü onlar sadece kendilerini savunmuyorlar, bizi de savunuyorlar. Bu bir gerçek.
‘Batı’nın ve Türkiye’nin Putin’i durdurma konusunda çıkarı var’
Cameron ayrıca cümlelerinin sonunda “Bu büyük bir yatırım” dedi. Ne düşünüyorsunuz?
Onunla aynı fikirdeyim. Savunmamıza yapılacak en iyi yatırım bu. Ukraynalıların Rusları durdurmasına yardım ediyoruz. Türkiye açısından bakıldığında, Rusya’nın Ukrayna’daki zaferi, Rusya’nın Ukrayna’nın tamamını ele geçirmesi ve Karadeniz’in daha büyük bir kısmına hâkim olması iyi bir şey midir? Bu durumda Rusya’nın Karadeniz çevresindeki bölgenizde saldırgan bir güç olmaktan vazgeçeceğini düşünmüyorum. Putin küresel bir oyuncu olmadığını kanıtladı. Kurallara göre oynamıyor. Rusya’nın sınırlarını genişletmek istiyor. Dolayısıyla Batı’nın ve Türkiye’nin Putin’i durdurma konusunda çıkarı olduğunu düşünüyorum ve Ukraynalılar da bize bu konuda yardımcı oluyor.
‘Irak işgali bir hataydı’
Yani, size ABD’nin Afganistan’ı, Irak’ı işgal ettiğini falan sormayacağım. Ama büyük küresel oyuncuların dünyaya yaptığı şey bu.
Ben kişisel olarak ABD’yi desteklemedim. ABD’nin 2003’te Irak’ı işgalini desteklemedim. Bu ters etki yarattı. Bu benim kişisel görüşüm. Bu bir hataydı. Pek çok İngiliz bunu desteklemedi. Birçok Avrupa ülkesi bunu desteklemedi. Bu Tony Blair ve George Bush’un kararıydı. Bu bir hataydı. Afganistan… Usame Bin Ladin 11 Eylül’de ABD’ye terör saldırısı düzenledi. ABD’nin Afganistan’da El Kaide’yi yenmek için Afganistan’a gitmesinin bir nedeni olduğunu düşünüyorum. Doğru. Irak tamamen farklı bir hikayeydi. Artık Batı küresel anlamda pek çok hata yaptı. ABD’nin 2003’te Irak’ı işgal etmesini eleştirdiğimi söyledim. Batı’nın Gazze’deki krizi yönetmek şekline katılmıyorum. Ateşkes olmalı. Siyasi bir çözüm bulunması gerekiyor. Filistinliler İsraillilerle aynı haklara sahiptir. Buna katılıyorum. Ancak bu, Ukrayna’nın 30 yıldır bağımsız bir devlet olduğu gerçeğini ortadan kaldırmaz. Rusya Ukrayna’yı işgal etti. Rusya’nın olmayan Ukrayna topraklarını ele geçirdi. Gazze’de de ölen Filistinlililer gibi binlerce sivili katletti. Unutmayın, Putin Suriye’de de aynısını yaptı. Rusya ve Esad, Suriye’de Rus bombalarıyla çok sayıda Suriyeli sivili öldürdü. Batının hatası bizim bu konuda hiçbir şey yapmamamızdı. Obama’nın meşhur kırmızı çizgileri… Bilmeliydik, çoktan öğrenmeliydik. Grozni’de, kendi ülkesinde, Çeçenistan’da da aynısını yaptı. Bu kötü bir adam. Bunu kabul etmeliyiz. Nihayet Batı, bu adamı durdurmamız gerektiği gerçeğinin farkına varmalı, Türkiye de bunu yapmalıdır. Yani Batı’nın Irak’ta hatalar yapmış olması ve şimdi de Gazze’de hatalar yapıyor olması, Ukraynalıların kendi ülkelerini savunma haklarının olmadığı ve Rusya’nın Ukrayna’yı alma hakkına sahip olduğu anlamına gelmiyor. Yani bu durmamız gerektiği anlamına gelmiyor.
‘BRICS’in somut bir başarısı yok’
Peki. Ekonomiye geri dönelim. BRICS ve küresel güney hakkında yorum yapabilir misiniz? Hindistan’ın yükselişi, Çin’in yükselişi nedeniyle yakın gelecekte küresel ekonomiye hakim olacaklar mı? ABD dünya ekonomisinin %75’ine sahipti ama biz artık o dengeye sahip değil. İşler değişiyor. Ekonomi, küresel ekonomi de değişiyor. BRICS ve Küresel Güney’in rolünü değerlendirebilir misiniz?
BRICS… Yani somut olarak neyi başardı? Ne kadar süredir var olduğunu bilmiyorum. 10 yıldır falan mı? Aslında nedir bu? BRICS varlığı nedir? Genişletildi. BRICS’i İran’ı da kapsayacak şekilde genişletmek iyi bir fikir mi? Ben aslında öyle düşünmüyorum. Hindistan listeye eklenen bazı ülkelerden pek memnun değildi. Bana BRICS’in gerçekte ne olduğunu açıklayın. Türkiye bile buna üye değil. Sanırım küresel bir büyüme gördük. Enerji piyasaları çok hızlı büyüyor. Ekonomik gücün ve çeşitliliğin yeni anlamlarını gördük. Buraya kadar sorun yok. Küresel çeşitlendirme iyi bir fikirdir. ABD’de çok fazla güç ya da daha dengeli bir küresel hikaye her neyse, kesinlikle iyi bir fikir. Son yıllarda Çin’in bu kadar iyi durumda olmadığını öğrendik. Yani Kovid ile ilgili kötü bir karar almış durumda, gayrimenkul konusunda da kötü kararlar veriyor artık, büyüme modeli soru işaretleriyle dolu. Yani, emin değilim. Nihayetinde ABD ekonomisi çok daha dayanıklı olduğunu kanıtladı, durgunluk olmadığını gösterdi.
‘Kuşak Yol’un artı ve eksileri var’
Kuşak ve Yol projesini değerlendirebilir misiniz? Aslında Çin, her ne kadar süper performans göstermiyor deseniz de bu projeyle bölgede karşılıklı bağımlılığı sağlıyor. Ve bu projeyi kendi ekonomisini büyütmek için bir kaldıraç olarak kullanıyor. Bu Çin açısından olumlu bir şey. Uzun vadede bunun Çin ekonomisinin küresel anlamda büyümesine yardımcı olup olmayacağını yorumlayabilir misiniz?
Kuşak ve Yol’un olumlu ve olumsuz yanları var. Açıkçası, fakir ülkelere altyapı geliştirebilmeleri için sermaye veriliyor. Bu iyi. Sorun şu ki, birçok ülkeye borç yükleniyor. Son dönemde Zambiya, Sri Lanka gibi Çin’den borç alan birçok ülke borç sorununa sürüklendi. Pakistan başka bir örnek. Ne yazık ki, Kuşak ve Yol modeli, Çin pazarına erişim bedeli karşılığında ülkeye borç olarak veriliyor. Demek istediğim bu işin bedeli bu. Soru, Çin mallarının gelip çoğu zaman yerli sanayiyi yok edip etmediğidir. Bu, ülkelerin ihracat potansiyelinin yok edildiğine dair bir veri var. Çok fazla borçları var ama geri ödeyemiyorlar çünkü Çin malları gelip yerel malları rekabet edemez hale getirdi. Pakistan gayet iyi bir örnek. Pakistan çok fazla borç aldı, bir miktar altyapı aldı, bir şeyler inşa etti, bir miktar enerji üretimiyle ilgili şeyler inşa etti. Ama aslında Çin malları geldi ve mesela eskiden büyük bir ihracat olan Pakistan ayakkabı endüstrisini yok etti. Ve artık rekabet edemiyorlar. Yani zorluklar var. Orada uygulanma şekli muhtemelen olabilecek en iyisi değildi. Çin şimdi Zambiya, Sri Lanka ve muhtemelen Pakistan gibi ülkelerde yarattığı borç sorunlarını çözmek zorunda. Artıları ve eksileri olduğunu söylemiştim.
‘2050 için oldukça endişeliyim’
Son olarak 2050 yılına dair kısa öngörülerinizi aktarabilir misiniz? Küresel ekonomilerin resmini nasıl görüyorsunuz? Kim nerede ve nasıl olacak?
Vay canına, 2050… Oldukça endişeliyim. Yani iklim değişikliğine dair yapılacakların eksikliğini görüyoruz… Çevre uzmanı değilim ama özellikle bunu herkes anlamış olmalı. İklim değişikliği, iklim krizi her geçen yıl daha da zorlaşıyor. ABD başkanlık seçimleri var. Trump geliyor. Muhtemelen en büyük risk bu. Twitter hesabımda bir anket yaptım. Gelecek yılın en büyük jeopolitik riski bu. Bence en fazla oy gelen şık, Trump’ın başkanlığıydı. Bu ne demek? ABD… Ben İngilizim. ABD’nin büyük bir hayranı değilim. Peki izolasyoncu bir ABD’nin uluslararası diplomasiden çekilmesi dünya iyi bir şey mi? Bu iyi bir şey mi, gerçekten iyi bir şey mi? ABD’yi Ortadoğu gibi pek çok yerde politika açısından eleştirebiliriz muhtemelen. Ancak geri adım atarsa çok taraflılık azalır. İklim değişikliği çok taraflı bir yaklaşıma ihtiyaç duyuyor. Trump bunların hiçbirine inanmıyor. Bu iyi olacak mı? Yoksa ABD, Trump’ın başkanlığı altında daha korumacı mı oluyor? Bu iyi bir şey mi? Bilmiyorum. Yani dünya oldukça endişe verici görünüyor. Söylemek zorundayım. 2050 yılı oldukça uzak ama iklim değişikliği nedeniyle şu anda çocuklarımız için endişe verici görünüyor diye düşünüyorum.
Söyleşi
İsrail-İran savaşını kim kazandı? E. Tuğamiral Alaettin Sevim Harici’ye anlattı

12 gün süren İsrail-İran savaşı, şimdilik ABD Başkanı Donald Trump’ın dahliyle ateşkesle sonuçlanmış gibi görünse de, bölgede gerilim devam ediyor. Bu kısa süreli çatışma ardında pek çok soru işareti bıraktı. Savaş hakikatten bitti mi? Kazanan kim kaybeden kim? İran’ın nükleer tesisleri gerçekten yok oldu mu? Pek çok soru hala tartışılıyor. Bunlardan bazılarını, emekli Tuğamiral ve İstanbul Kent Üniversitesi Öğr. Gör. Dr. Alaettin Sevim’e sorduk.
İsrail-İran savaşına 10. günde müdahil olan ABD, 12. günde de “tamam bu kadar yeter savaş bitti” dedi. ABD’nin bu çatışmaya hızla girip hızla çıkmaya çalışması ne anlama geliyor? Yoksa bu da Trump’ın diplomasi masasında yaptığı gibi taktik bir manevra veya şaşırtmaca mı?
Kanaatimce Amerika, özellikle Başkan Trump zaten bu savaşa çok fazla taraftar değildi. Müdahil olmak istemedi, ancak buna mecbur kaldı. Sonuç olarak Amerika’nın teknolojik gelişmişliği ve dünya politikasındaki ağırlığına orantılı bir şekilde bir taarruz yapıldı. Ancak gerek bu saldırılan nükleer tesislerin 2 gün önceden boşaltılmaya başlaması ve bu boşaltılma kaydedildiği halde, tespit edildiği halde buradaki boşaltmaya destek veren, boşaltmayı yapan, tahliyeyi yapan unsurların herhangi bir taarruza maruz kalmamış olmasına dair kanaatim bunun önceden haber verilmiş, bu nedenle de etkisi minimize edilmiş bir taarruz olduğu yönündedir. Benzer şekilde İran’ın da Amerika’ya verdiği cevapta yine Katar’daki hava üstüne yapılan taarruzda önceden haber verilmiş olması, boşaltılmış üstlere yapılan bu taarruzun da yine kararlaştırılmış ve birlikte onay verilmiş bir taarruz olduğu ortaya çıkıyor diye değerlendiriyorum. Dolayısıyla Amerika’nın bu savaşı istemediğini, özellikle başkan Trump’ın bunu istemediğini, kısıtlı bir müdahale yapıldığını ve bu müdahale sonucunda da yine kısıtlı ve önceden planlanmış bir cevap verildiğini ve savaşın şu an için ateşkesle sonuçlandırıldığını düşünüyorum.
Bu çatışmanın sonlandığını ve İsrail-İran arasındaki ateşkesin kalıcı olabileceğini düşünüyor musunuz? Yoksa taraflar bir sonraki çatışma için birbirlerinin ağırlıklarını mı tartmış oldu?
Bence, bir müddet devam edecek. Burada asıl belirleyici olan İran’ın nükleer programına devam edip etmeyeceği ve de İsrail’de de Netanyahu’nun başının ne kadar sıkışmış olabileceği, ne kadar daha fazla iç politikada sıkışabileceği. Bunlar önemli hususlar. Bu savaşın çıkmasında da temel nedenlerin bunlar olduğunu düşünüyorum. Eğer ki bu konularda bir yumuşama sağlanırsa ateşkes en azından bir süre daha devam edecektir diye değerlendiriyorum.
Çatışmanın bölgesel bir savaşa dönüşme riskinden hep bahsedildi. Bu yönüyle Hürmüz Boğazı’nın İran tarafından kapatılması gibi bir senaryo da dillendirildi. Siz böyle bir risk görüyor musunuz? Yoksa Hürmüz’ün kapanmasıyla ilgili riskin şimdilik geçtiğini mi düşünüyorsunuz?
Hürmüz Boğazı’nın İran tarafından kapatılması, İran’ın çok zorda kalması ve artık başka bir çaresinin kalmadığı bir durumda söz konusu olabilir. Neler olabilir? Örneğin İran’ın petrol tesislerinin vurulması, İran’ın da petrol ihraç etme imkanlarının azalması, rejimin tehlikeye düşmesi, İran hükümetinin tehlikeye düşmesi, isyanların başlaması ve İran’ın başka çaresinin kalmaması durumunda Hürmüz Boğazı’nın İran tarafından kapatılması söz konusu olabilir. Aksi takdirde bu İran’ın kendi ayağına ateş etmesi olacaktır. Hürmüz Boğazı’nın kapatılmasıyla beraber İran’ın da ticareti etkilenecektir. Özellikle Çin’e yaptığı petrol ürünleri sevkiyatının engelleneceği ortadadır. Bu da İran’ın ve müttefiklerinin istemeyeceği bir şeydir. Dolayısıyla Hürmüz Boğazı’nın kapatılmasının, savaşın çok ilerlemesi ve İran’ın artık başka çaresinin kalmadığı bir durumda her şeyi göze alabileceği bir noktada söz konusu olabileceğini değerlendiriyorum. Yakın bir zamanda bunu mümkün görmüyorum.
İsrail-İran çatışmasında hava güçleri ve füze yetenekleri konuşuldu. Ancak Hürmüz’den Kızıldeniz’e önemli deniz ticaret yolları da diken üstündeydi. Bölgede donanmaların sahneye çıkacağı gerilimler tetiklenmiş olabilir mi?
Evet, günümüzün savaşlarının en önemli özelliği hava gücünün muhakkak olması. Hava gücüyle bir savaşı sonlandıramazsınız ama hava gücü olmadığı takdirde bir savaşı muhakkak kaybedersiniz. Hedefleriniz doğrultusunda hava gücünüzü ve düşman hava güçlerine karşı salınma kabiliyetlerinizi geliştirmek gerektiği ortaya çıktı.
Bölgede donanmalar ise zaten sahnede. Her zaman için bölgede donanmalar varlıkları son dönemde mevcut oldu. Halen de mevcut. Krizin büyümesine bağlı olarak bölgedeki donanma varlığının artması söz konusu olabilir. Örnek olarak en son Amerikan taarruzunda denizaltılardan atılan cruze füzeler kullanıldı. Dolayısıyla Amerika’nın ve diğer devletlerin görünür ve görünmez bir donanma varlığının her zaman bölgede mevcut olduğunu ve krizin gelişmesine bağlı olarak bu miktarın donanma varlığının artıp azalabileceğini devamlı olarak göz önünde bulundurmak lazım. Ama her zaman bölgedeki üsler vasıtasıyla görünür ve görünmez denizaltılar gibi görünmez unsurlarla da olsa bölgede donanma varlıkları devam edecektir.
ABD’nin ve İsrail’in bu müdahaleleri Çin ve Moskova tarafından sizce nasıl izlendi. Bu iki başkentin, hem ABD ile karşı karşıya gelmemek hem de müttefikini korumak gibi bir ikileme düştüğü söylenebilir mi?
Göründüğü üzere burada Rusya’nın belli oranda Amerika’nın müdahalesini sınırlandırmak üzere bir çabası olabilir. Özellikle Rusya’nın son dönemde yaptığı açıklamalar dikkati çekti. Örnek olarak İsrail’e çok uzun süreler boyunca İran’ın herhangi bir silah geliştirme kapasitesinin, nükleer silah geliştirme kapasitesinin olmadığını bildirdiklerini belirttiler. Daha sonra da Putin ABD müdahalesinin bölgedeki barışı ve hatta dünya barışını etkileyeceğini açıklaması da dikkat çekici oldu. Çin’in en azından bizim önümüze gelen demeçleri Rusya’ya göre daha düşük yoğunlukta kaldı. Ama İran’ın önemli bir müttefiki olarak Çin’in de demeçler seviyesinde ya da kamuoyundaki açıklamalarıyla yapılan destek seviyesinde İran’ın yanında yer aldığını görüyoruz. Burada ben özellikle Rusya’nın kapalı kapılar ardında Amerika’yı ikna çabaları olmuş olabileceğini değerlendiriyorum.
Sonuç olarak bu kriz İsrail’in İran’ın altyapısına ve nükleer kapasitesine verdiği hasarla İsrail’in avantaj sağladığını ama İran’ın da bu savaşı kaybetmeyerek kazandığını değerlendiriyorum. Özellikle de İran‘ın İsrail’e cevap verme kapasitesinin, reaksiyon gösterme kapasitesinin düşük hesaplandığını ve bu kadar uzun süre füzelerle de olsa uzak mesafeden de olsa cevap verebileceğinin değerlendirilmediğini ve burada hata yapıldığını düşünüyorum. Bu nedenle İran da bu savaşı kaybetmeyerek kanaatimce kazanan sayıldı.
Söyleşi
E. Koramiral Kadir Sağdıç: ‘Hürmüz’ü kapatmak ABD-İsrail’e yarar’

E. Koramiral Kadir Sağdıç, Karadeniz’e kıyısı olan ülkeler arasında deniz güvenliğini ve işbirliğini artırmak amacıyla kurulan çok uluslu bir deniz kuvveti oluşumu BLACKSEAFOR’un (Karadeniz Deniz İşbirliği Görev Grubu) Planlama Grubu Başkanlığı’nı yürütmüş, 2009’da Güney Deniz Saha Komutanı olarak Ege ve Doğu Akdeniz’de Türkiye’nin deniz güvenliğini yöneten donanma komutanlığı görevini icra etmiştir. Kadir Sağdıç’a Hürmüz Boğazı’yla ilgili gelişmeleri ve olası senaryoları sorduk: “Hürmüz’ü kapatmak ABD-İsrail’e yarar.”
‘Uluslararası hukuk açısından mümkün değil’
Hürmüz’ü kapatmak üzerine bir senaryo krizin hangi aşamasında devreye alınabilir? Hürmüz Boğazı’nın hukuki statüsü nedir? İran donanmasının bugüne kadar bu senaryo üzerine yaptığı tatbikat ve simülasyonlar nelerdir?
Hürmüz Boğazı, Cebelitarık Boğazı gibi ya da Baltık geçitleri gibi uluslararası bir su yolu ve çok da dar değil. Aslında en dar yeri 30 kilometre. Bizim Türk Boğazları gibi değil, mesela İstanbul Boğazı 700 metre. Bu 40 misli daha geniş bir yer ve karşılıklı sahillerde farklı ülkeler var. Umman var, İran var, Birleşik Arap Emirlikleri’ne kıyıdaş, aynı zamanda Katar’a kıyıdaş. Böyle kıyıdaş olan tarafların çok sayıda ülkenin aynı bölgede olduğu yerde bir Hürmüz’ü kapatmak uluslararası hukuk açısından mümkün değil.
Türk Boğazlarının özel statüsü var. Gerek Çanakkale Boğazı gerek İstanbul Boğazı çok dar ve her iki kıyısı da Türkiye Cumhuriyeti’nin kıyıları. Her ne kadar Karadeniz uluslararası su ise de 140 mil ve 300 mil gibi geniş alanlar var. Karasuları 12 mil olduğuna göre iki ülkenin sahilleri, iki ülkenin karasuları denizi kapatmıyor. Ama Türk Boğazları dediğimiz Marmara Denizi, İstanbul Boğazı ve Çanakkale Boğazı’nda tüm sahiller ve içerideki su Türkiye’nin. Dolayısıyla Montrö Sözleşmesiyle Türk Boğazları’nın özel statüsü var. Ama Hürmüz Boğazı’nın öyle bir özel statüsü yok. Böyle bir durumda evet geçmiş krizlerde İran-Irak Harbi’nde tanker trafiğine zarar verme anlamında İran inisiyatif kullanıp tanker vurdu. Ama orada riski kendisi üstleniyor onun vebalini kendisi ödemek durumunda. Uluslararası hukuka sığınarak bunu yapmıyor.
‘Çin’den gelecek gelirin önü kesilir’
Askeri literatürde durum muhakemesi deriz. Bir karar almadan önce o kararı bir testten geçiririz. Bu uygunluk, tatbik kabiliyeti ve kabul edilebilirlik dediğimiz üç test aşaması var. Mesela Hürmüz Boğazı’na bu açıdan bakalım. Eğer İran kapatmaya kalkarsa bu İran’a ne kazandırır? Hürmüz’ü kapatmak amacına hizmet eder mi? Ona bakmak lazım. Örneğin kapatabildiği takdirde dikkatleri ekonomiye çeker. Çünkü petrol ve doğalgaz maliyetleri yükseliyor. Dünya ekonomisinin sıkıntıdan geçtiği bir süreçte dünyanın dikkatini petrol üzerinden Hürmüz’e çekebilir. Bu da dikkat edin, beni kollayın, kriz sönümlensin, benim haklarımı gözetin. Dolayısıyla ben de boğazı kapatmayayım gibi mütevazi bir yarar sağlayabilir.
Ama petrol fiyatları ve doğal gaz fiyatları artarsa bundan spekülatörler yararlanır. Yani uzun vadede siz yararlanamazsınız. Sonunda kriz harbe de dönüşse harbin sonunda bu sönümlenecek. Dolayısıyla kalıcı petrol fiyatları artışı için OPEC ve benzeri kartellerin topluca karar alması lazım. Yani o bölgede arz sadece İran’la olmuyor. Başta Suudi Arabistan, Katar, Kuveyt gibi ülkeler olmak üzere petrol arzının birçok oyuncusu var. Dolayısıyla OPEC kalıcı karar almadığı sürece petrol fiyatları yüksek kalmaz. Kriz boyunca yükselir sonra da düşer. Kapatılacak boğazdan İran kendi arzını da dünya piyasasına sürüyor. Özellikle uzun süreli sözleşmeler yaptığı büyük bir alıcısı var Çin. Oradan da zararı olacaktır. Bu irade İran’a kazandırmayacak, kaybettirecek çünkü Çin’den gelecek gelirin önünü keser.
‘Hürmüz’ü kapatmak İran’ı hedef haline getirir’
Hürmüz boğazının kapatılması şeklindeki bir İran askeri uygulaması ABD’ye uluslararası hukuktan kaynaklanan “meşru” bir müdahale hakkı tanır mı? Ya da ABD bunu gerekçe göstererek uluslararası bir koalisyonla İran donanmasına saldırı için “meşru” bir gerekçe bulmuş sayılır mı?
Hürmüz Boğazı’nın İran tarafından kapatılmasının başka ne zararı olur? İran siyasi olarak hedef büyütür. Şu an muhatapları İsrail ve Amerika Birleşik Devletleri iken bir anda boğaz kapatıldığında, buradan zarar gören çok sayıda ülke İran’ı hedefine alır ve siyasi tarafta büyük bir dengesizlik olur. Yani İsrail’e karşı siyasi yük çok artar. Gereksiz yere hedef büyütmüş olur, kendi satışları aksar. Hürmüz Boğazı’nı kapatacağım ama harbin sonunda ayakta kalırsam misliyle şu fiyattan şu kadardan arz gelecek, devam edecek, size satış yapacağım diye Çin’le şu an yapmış olduğu anlaşmanın revizyonunu yapması gerekir. Çin’le bu anlaşmayı perde arkasında revize etmeden, onları ikna etmeden Hürmüz Boğazı’nı kapatamaz.
Peki kapatılmasına karar verildi ama tatbik kabiliyeti var mı? Bunu yapabilir mi? Tatbik kabiliyetinden kasıt askeri gücünüzle elinizdeki olanaklarla, yani gemileriniz, insansız hava araçlarınız, uçaklarınız, kara bataryalarınız ateş gücü olarak o boğazdan geçen trafiği kapatmaya yetecek mi? İran girişimde bulunduğunda bu karşı unsurların yani isabet alacak olan gemilerin ülkeleri ki oradan bütün dünya ülkeleri geçiş yapıyorlar. Sadece arzı sağlayan kıyıdaş petrol üretici ülkeler değil, üçüncü tarafların gemisi de geçiyor. Dolayısıyla o gemiler zarar gördüğünde onların unsurları da öz savunma kapsamında askeri müdahaleye karşı onlar da güç kullanma aşamasına gelebilirler.
Zarar gören taraflar doğrudan hukuken İran unsurlarını hedef almayabilirler. Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi İran’ı üçüncü taraflara verdiği zarardan dolayı kınayıp önlemler alacaktır. Bu güç kullanmaya kadar gidebilir. Yani sadece kınamayla kalmayacak. Bir uluslararası koalisyon gücü, Birleşmiş Milletler kararları altında, Güvenlik Konseyi kararları altında İran’a muhtemelen müdahale edecektir. Bu da İsrail’in ve ABD’nin elini çok güçlendirir. Yani iki ülkeli müdahale yerine bir anda çok uluslu ve Birleşmiş Milletler’in aldığı karar altında İran’a karşı kuvvet kullanımını gerektirir ki o zaman Hürmüz Boğazı’nı kapatmanın tatbik kabiliyeti de pek yok gibi gözüküyor.
Tatbik kabiliyet de var, gücünüz de var, o gücü de askeri gücü kapatma yönünde kullanmaya kalktınız diyelim. Yok ama var diyelim. Peki, o kadar riske girmeye o kadar unsuru kaybetmeye siyasi yönden de kaybeden tarafta olmaya değer mi? İsrail ve ABD’nin İran’ı zorladığı bir aşamada bir anda dünyanın önemli bir kısmını karşısına alıp onların oluşturacağı koalisyon kuvvetlerinden zarar görüp ek güç kaybetmesine değer mi? Bu riski göğüsleyebilir mi? Bence hayır. Dolayısıyla Hürmüz Boğazı’nın İran tarafından kapatılması mantığını test ettiğimizde kapatılması bir kazanç getirmiyor. Ne tatbik kabiliyeti var, elindeki kuvvet dünyaya karşı onu kapatmaya yetmeyebilir; ne de riskinin kabul edilebilir bir durumu var. Dolayısıyla mantıklı davrandığı takdirde İran Hürmüz Boğazı’nı kapatmayacaktır diye değerlendiriyorum.
Diğer taraftan İran’ın Hürmüz Boğazı’nı kapanma teşebbüsü tabii ABD’ye doğrudan bir müdahale hakkı doğurmaz. ABD’nin bunu Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi kararları üzerinden değerlendirmesi gerekir. İran doğrudan ABD gemisini, Amerikan tankerini hedef alırsa tabii ki karşı taraf olarak ABD öz savunma yapar ve misliyle mükabele de edebilir. Ama İran’ın bunu nasıl uygulayacağını bilmiyoruz. Diğer taraftan böyle bir kararın alınmayacağını mantıken de değerlendirmiş oluyorum.
‘Kriz bölgesel kalacaktır’
Böyle bir senaryoya İran ve Çin donanmaları nasıl tepki verir? Dünya üzerindeki Malakka Boğazı gibi diğer kritik su yolları üzerinde askeri tansiyonu artırıcı bir etkisi olur mu? Hürmüz’deki bir çatışmanın Husiler üzerinden Kızıldeniz’e ve diğer kritik ticaret yollarına sıçraması riskini görüyor musunuz?
Hürmüz Boğazı bölgesindeki gerilim ve tırmanışın Çin donanmasına nasıl tepki vereceği konusu da gündemde sorgulanıyor. Çin bu aşamada kendi yakın çevresi Tayvan ve Çin denizinde farklı tepkiler verebilir. Orada bir kriz gelişirse askeri harekata geçebilir. Ama Körfez bölgesinde, Hürmüz Boğaz’ında Çin donanmasının bir harekata katılacağını ya da Çin’in inisiyatif üstlenip silahlı müdahalede bulunacağını hiç mümkün görmüyorum. Öyle bir olasılık yok. Şu aşamada Çin’in gördüğümüz kadarıyla uluslararası ilişkilerde öyle bir niyeti olmadığını değerlendiriyorum. Buralarda tansiyonun artması şu an İran’ın geçmişteki bir iki yıl içinde yanında gözüken Husiler üzerinde bir etkisi olacaktır. Belki de eğer İran teşebbüs ederse Hürmüz Boğazı’nda Husiler de Kızıldeniz’de benzeri eylemler yapabilirler. Hürmüz Boğazı’nda olası bir tırmanışın, Husilerin de hareketlerini artıracağını değerlendiriyorum. Kriz ve harp durumu devam ettiği sürece Kızıldeniz’de onlar da daha ileri düzeyde girişimlerde bulunabilirler.
Diğer kritik su yollarına, örneğin Malakka Boğazı’na bu aşamada bir müdahale olacağını beklemiyorum. Ama olaylar tırmanır da bloklaşır, Avrasya’ya karşı Okyanusya ülkeleri yani Heartland dediğimiz Avrasya kıtasını Çin’in, Rusya’nın, Türkiye’nin Avrupa’yla birlikte bulunduğu ana kıtalar grubuna okyanuslardan Büyük Okyanus, Hint Okyanusu ve Atlas Okyanusu’ndan, çevreleyen başta Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, Avustralya ve Kanada’nın bulunduğu deniz ağırlıklı grubun müdahalesi söz konusu olduğunda (ki buna Kore ve Japonya’yı da dahil etmeliyiz), o zaman Endonezya, Malezya gibi ülkeler üzerinden Malakka Boğazı’nda da olası gerginlik mümkün olabilir. Ama bu topyekun krizin küresel çapa sıçraması demek. Bu da çok tehlikeli bir durum olur. O aşamaya geleceğini değerlendirmiyorum. Bu krizin bölgesel kalacağını değerlendiriyorum.
Uzmanlar Harici’ye değerlendirdi: Hürmüz’ün kapanma ihtimali ‘sıfır’
Diplomasi
Çinli akademisyen İsrail-İran savaşını Harici’ye değerlendirdi: İran, Çin için stratejik öneme sahip

Şanghay Üniversitesi Türkiye Araştırmaları Merkezi İcra Direktörü Doç. Dr. Yang Chen, Pekin’in İsrail-İran savaşına dair tutumunu, Çin akademisinin bakışını ve gelişmelerin Çin’in Orta Doğu politikasına etkisini Harici’ye değerlendirdi.
İsrail’in saldırıları sonrası Pekin ilk tepki olarak, “ciddi endişelerini” dile getirdi ve tüm tarafları daha fazla tırmanmayı önlemeye çağırdı.
Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Lin Jian, cuma günü yaptığı açıklamada, Çin’in İran’ın egemenliği, güvenliği ve toprak bütünlüğüne yönelik her türlü ihlale ve “gerginliği tırmandıran” eylemlere kararlılıkla karşı olduğunu söyledi.
Lin, “Bölgedeki ani gerginlik artışı kimseye fayda sağlamaz” dedi. “Çin, tüm tarafları, durumun daha da kötüleşmesini önlerken, bölgesel barış ve istikrarı teşvik edecek önlemler almaya çağırıyor” diye ekledi.
Sözcü, Çin’in krizi yatıştırmada “yapıcı bir rol” oynamaya hazır olduğunu da vurguladı.
Çin Dışişleri Bakanı Wang Yi de, İran Dışişleri Bakanı Abbas Erakçi ve İsrail Dışişleri Bakanı Gideon Saar ile telefon görüşmeleri yaptı. İsrail’in İran’a yönelik saldırılarını kınayan Wang Yi, uluslararası toplumun İran nükleer meselesinin siyasi yollardan çözülmesi için çaba gösterdiği bir dönemde, bu saldırının “kesinlikle kabul edilemez” olduğunu söyledi. “Sorunların çözümü için diplomatik kanallara dönülmesi” çağrısı yaptı.
Şanghay Üniversitesi Türkiye Araştırmaları Merkezi İcra Direktörü, Doç. Dr. Yang Chen, Pekin’in İsrail-İran savaşına dair tutumunu, Çin akademisinin bakışını ve gelişmelerin Çin’in Orta Doğu politikasına etkisini Harici’ye değerlendirdi.
‘Pekin yapıcı rol oynamaya istekli’
Çin Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Lin Jian’ın açıklamalarını hatırlatan Yang Chen, Çin’in İsrail’in İran’a saldırısından derin endişe duyduğunu ve bu tür eylemlerin doğurabileceği ciddi sonuçlardan dolayı son derece kaygılı olduğunu belirtti. Çin’in, İran’ın egemenliğinin, güvenliğinin ve toprak bütünlüğünün ihlal edilmesine karşı olduğunu söyleyen Yang, ayrıca çatışmaların tırmanmasına ve gerilimin artmasına da karşı olduğunu ifade etti.
Çin’in, ilgili tüm tarafları, bölgesel barış ve istikrarı teşvik etmeye yönelik daha fazla çaba göstermeye ve gerilimi daha fazla artırmaktan kaçınmaya çağırdığını ve durumun hafifletilmesini teşvik etmek için yapıcı bir rol oynamaya istekli olduğunu kaydetti.
‘İran renkli devrim tehdidiyle karşı karşıya’
Çinli akademisyenlerin bakış açısından ise, Orta Doğu’daki temel çelişkinin artık Suudi Arabistan ile İran arasındaki önceki çatışmadan İsrail ile İran arasındaki çatışmaya kaydığını ifade etti.
Trump’ın göreve başlamasından sonra, İsrail ile İran’ın liderlik ettiği “direniş ekseni”ni arasındaki kuşatma ve karşı-kuşatma mücadelesinin tırmanmaya devam ettiğini belirten Yang, “İsrail karşıtı birlik cephesi ile İran karşıtı birlik cephesi arasındaki mücadele şiddetlenecek” değerlendirmesini yaptı.
İran’ın büyük bir “renkli devrim” tehdidiyle karşı karşıya olduğunu vurgulayan Yang Chen, “Bu saldırıda, İran’ın sertlik yanlıları hedef alınıp ortadan kaldırıldı ve bu durum İran’ın etkisine ağır bir darbe vurdu. Eğer İran, İsrail saldırısına karşı kararlı bir şekilde misilleme yapmazsa, gelecekte daha tehlikeli bir durumla karşı karşıya kalmasından ve bölgesel etkisinin ciddi şekilde zayıflamasından, hatta rejimin istikrarının bile tehlikeye girmesinden endişe edilmektedir” ifadelerini kullandı.
‘Çin İran’da istikrardan yana’
Çin’in Orta Doğu politikasının her zaman istikrar ve sürekliliğini koruduğunu ve dramatik değişikliklere rağmen temelden değişmeyeceğini söyleyen Yang, İran’ın Pekin için önemini ise şöyle anlattı: “İran, Çin için stratejik öneme sahip bir ülkedir. İran, Avrasya’nın merkezindedir, Kuşak ve Yol Girişimi’nin önemli bir merkezidir, Çin’in enerji kaynaklarının önemli bir kaynağıdır ve Orta Asya’daki istikrarın korunması ve Sincan’ın güvenliğinin sağlanması için önemli bir güvencedir”.
Bu sebeple Pekin’in, İran’ın istikrarlı kalmasını istediğini belirten Yang, “Çin, İran’ın ABD ve Batı tarafından baskı altına alınmasını istemez, ayrıca İran’ın ABD ve Batı’ya yönelmesini de istemez” değerlendirmesini yaptı.
İran’ın iç ve dış meselelerde büyük zorluklarla karşı karşıya olduğuna da dikkat çeken Yang, bu zorlukları şöyle sıraladı:
- Ekonomik durgunluk
“İlk olarak, İran’da ekonomik gelişme durgundur. 2024 yılında İran’ın gayri safi yurtiçi hasılası 434,2 milyar dolardı (bu rakam Çin’in Şensi Eyaleti’nin ekonomik büyüklüğüne eşdeğerdir); bu rakam 2008’den 2017’ye kadar olan on yıllık dönemdeki seviyesine hâlâ ulaşmamış ve 2011’deki zirve değeri olan 625,4 milyar dolardan oldukça uzaktadır. Kişi başına düşen GSYİH yaklaşık 4500 dolardır (İsrail’in kişi başı GSYİH’sı olan 52.261 doların sadece 1/12’si kadardır); bu durum İran halkının memnuniyetsizliğine neden olmuştur. Ekonomik durgunluk, İran’ın “direniş ekseni”ne güçlü destek sağlamasını da engellemektedir.”
- Nükleer pazarlık
“İkinci olarak, İran’da siyasi değişimler yaşanmıştır ve ılımlı bir cumhurbaşkanı göreve gelmiştir. 30 Temmuz 2024’te İran’ın yeni cumhurbaşkanı Mesud Pezeşkiyan yemin ederek göreve başladı. Ilımlı bir cumhurbaşkanı olan Pezeşkiyan, 2024 Eylül ayında Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’na katılımı sırasında, ülkesinin uluslararası ilişkilerinde “yapıcı” bir sayfa açma umudunu dile getirdi ve İran’ın “nükleer programı konusunda Batı ile diyaloğa hazır olduğunu” vurguladı. Bu durum da İran’ın Batı ile müzakereye ve “İran nükleer anlaşması”nı yeniden müzakere etmeye niyetli olduğunu göstermektedir. Ancak “direniş ekseni”nin zayıflamasıyla birlikte İran’ın Batı’dan yaptırım muafiyeti elde etme konusundaki pazarlık gücü azalmıştır.”
- Ulusal güvenlik
“Üçüncü olarak, İran’daki iç güvenlik durumu endişe vericidir. Son yıllarda İsrail, İran’da art arda suikastlar düzenlemiştir; bu suikastlara İran’ın kıdemli nükleer fizikçisi Muhsin Fahrizade, İran Devrim Muhafızları lideri Kasım Süleymani ve İran Devrim Muhafızları İstihbarat Yetkilisi Muhammed Akiki dahildir. Mayıs 2024’te İran Cumhurbaşkanı İbrahim Reisi bir uçak kazasında hayatını kaybetti. Temmuz 2024’te Hamas lideri İsmail Haniye, İran’ın başkenti Tahran’da suikasta uğradı ve daha sonra bu olaydan İsrail resmi olarak sorumlu olduğunu kabul etti. Bu durum, İsrail ve ABD istihbarat teşkilatlarının İran’ın ulusal güvenlik sistemine tamamen sızdığını ve İran’da diledikleri gibi hareket edebildiklerini, istedikleri kişilere suikast düzenleyebildiklerini göstermektedir. İran’ın ulusal güvenliği, kendi cumhurbaşkanının, üst düzey askeri komutanlarının, önemli bilim insanlarının, üst düzey istihbarat yetkililerinin ve yabancı misafirlerin hayatlarını koruyamamıştır.”
İran’ın şu anda büyük zorluklarla karşı karşıya olduğunu vurgulayan Yang Chen, ancak buna rağmen Tahran’ın ayakta kalabilmesi için “büyük güçlerden ve zorluklardan korkmayan” bir tutum sergilemesi gerektiğini belirtti.
Yang’a göre İran, bölgesel etkisini kanıtlayabilirse ve kararlı şekilde Amerikan ve İsrail karşıtı tutumunu gösterebilirse, daha fazla dış destek elde edebilir.
-
Dünya Basını1 hafta önce
Sınıfsız modern para teorisi muhasebedir
-
Görüş1 hafta önce
Büyülü Dağ’da yüzyıllık tartışma devam ediyor: Naphta mı Settembrini mi?
-
Dünya Basını2 hafta önce
Foreign Policy: Çin İran’ı Destekliyor, İsrail’i Kınıyor
-
Görüş2 hafta önce
İsrail ve İran Çatışmasına Büyük Tarih Perspektifiyle Bakmak
-
Avrupa2 hafta önce
Kitlesel tahliye planları: Baltık Bölgesi’nde savaş ve ‘kendini gerçekleştiren kehanet’
-
Görüş2 hafta önce
Modi’nin Güney Kıbrıs ziyareti ve ‘romantizmden arındırılmış’ Türkiye-Hindistan portresi
-
Görüş2 hafta önce
‘Mükemmel fırtına’nın gözünde korkuyla dalgalanan piyasalar
-
Asya2 hafta önce
Çin Merkez Bankası Başkanı yeni bir küresel para birimi düzeninin ortaya çıkacağını söyledi