DÜNYA BASINI
AB’nin Amerikalı kraliçesi
Yayınlanma
Yazar
Emre KöseÇevirmenin notu: Komisyon Başkanı Ursula von der Leyen, Avrupa Parlamentosu’nda yaptığı bir konuşmada, Avrupa savunma sanayiinin artan üretimine alıcı bulabileceği konusunda güvence vermek için “ortak savunma alımlarına” öncelik verilmesini istedi.
Von der Leyen’in atanmasındaki fırsatçı at pazarlığı, Avrupa’da derinleşen bir rahatsızlığın mikrokozmosuydu. Von der Leyen bu sistemin bir ürünü. Retorikte ve sokak savaşı taktiklerinde usta. Ancak şimdi başarılı olabilmesi için, Alman Savunma Bakanlığı’nda yaptığından daha iyisini yapması gerekiyor.
AB’nin Amerikalı kraliçesi
Ursula von der Leyen, birliği savaş için yeniden donatıyor
Lily Lynch
4 Mart 2024
AB hakkında ne düşündüklerini sorduğunuzda Avrupalıların çoğu, size son derece sıkıcı olduğunu söyleyeceklerdir. Her şey, salatalıkların eğriliğiyle ilgili gizemli düzenlemeleri denetleyen gözlüklü bürokratlar, Lüksemburg ve Strazburg’un vakur karakollarındaki geçilmez koridorlar ve çok sayıda konsey, komisyon, parlamento ve mahkemeden ibaret; her birinin tam görev alanı meslekten olmayanlar için tümüyle birer gizemdir.
Yine de bu donukluk, birliğin bir barış projesi olarak maksadının ayrılmaz bir parçasıdır. Siyaset felsefecisi Luuk van Middelaar’ın Passage to Europe (Avrupa’ya Açılan Kapı) adlı kitabında gözlemlediği üzere, AB’nin “tarihin bürokrasiye kaçışını” —Avrupa ülkeleri arasındaki ilişkileri uzun zamandır karakterize eden “öngörülemezlik ve pathos’u” “iç içe geçmiş vakur çıkarlar” ile değiştirme girişimini— temsil etmesi gerekiyordu. Savaşların yerini uzlaşı, hukuk ve sıkıcı düzenlemeler alacak; potansiyel olarak kışkırtıcı siyasi ve ideolojik ayrışmalar ağır teknik jargon ve uzlaşı ile köreltilecekti. Ortaya çıkan yüzsüzlük Henry Kissinger’a atfedilen uydurma bir soruda somutlaşıyordu: “Avrupa ile görüşmek istersem, kimi arayacağım?”
Ancak her şey değişiyor. AB daha az sıkıcı ve daha az demokratik hale geliyor ve bir yüz kazandı: Avrupa Komisyonu üyesi Ursula von der Leyen, geçtiğimiz ay bir beş yıllık döneme daha niyeti olduğunu teyit etti.
“Avrupa’nın Kraliçesi”, muhalifleri tarafından “Napolyonvari”, “diktatörvari” ve “buyurgan” olarak tanımlandı; kişisel özellikleri ve gösterişli, patrisyen havası bu izlenimleri daha da artırdı. Ne de olsa Heiko von der Leyen’in eşi, servetini ipekten kazanan aristokrat bir ailenin çocuğu. Aynı zamanda bir at binicisi ve binicilik etkinliklerinde performans sergiliyor; at tutkusu, AB’nin ilk devlet memurlarından ve Almanya’nın CDU’sunda önde gelen bir politikacı olan merhum babası Ernst Albrecht’ten miras. Von der Leyen’in midillisi 2022 yılında bir kurt tarafından parçalanarak öldürüldüğünde Komisyon, yaban hayatı korumacılarını dehşete düşürerek, itlafa izin vermek için koruma statülerini gevşeteceğini açıkladı. Yedi çocuk annesi olan enerjik kadının, Komisyon’un Berlaymont binasının 13. katındaki 25 metrekarelik mütevazı bir odada uyuduğu iddia ediliyor. Ayrıca alkol ve etten uzak durarak hayatın diğer alanlarında da münzevi bir disiplin uyguladığı söyleniyor.
Fakat bu tür eksantriklikler, iktidara gelmesinden bu yana AB bünyesinde yaşanan dönüşümleri yakalamakta yetersiz kalıyor. Sahiden de onun saltanatı Avrupa siyasetinin yeniden dramatize edilmesiyle tanımlanıyor; haziranda bir dönem daha kazanmayı başarırsa ki muhtemelen kazanacak, bu durum devam edecek.
Von der Leyen’in görev süresi, Perry Anderson’ın “Avrupa darbeleri” olarak nitelendirdiği, Brüksel’de iktidarın kademeli olarak tek elde toplanması sürecinin hızlanmasıyla damgasını vurdu. Von der Leyen’in 2019’da Komisyon üyesi olma şekli bile, AB yürütmesine daha fazla demokratik meşruiyet kazandırmak üzere tasarlanmış bir prosedürden kopuşu temsil ediyordu. 2003 yılında bir Fransız-Alman mutabakatı ile Spitzenkandidaten (“lider aday”) sürecinin temelleri atılmış, Avrupa Parlamentosu seçimlerinde en çok oyu alan siyasi aile, önceden seçtiği aday için Komisyon üyeliğini garantilemişti. Ancak 2019’da Von der Leyen, Avrupa Halk Partisi’nin (EPP) Spitzenkandidat’ı değildi; onun yerine AB liderleri Angela Merkel ve Emmanuel Macron tarafından seçildi. EPP’nin Spitzenkandidat’ı Manfred Weber, kendisini niteliksiz bulan Macron tarafından engellenmişti. Von der Leyen ise uzun süredir Merkel’e sadık bir isimdi ve Macron’un da belirttiği gibi son derece iyi Fransızca konuşuyordu. Dönemin Alman Savunma Bakanı aynı zamanda Fransa ile daha yakın bir askeri işbirliğine de yatkındı ve “Avrupalılardan oluşan bir ordu” kurulması gerektiğinden söz etmişti ki bu da Macron için bir başka avantajdı.
Başka bir deyişle, Von der Leyen’in yükselişi sessiz bir darbe anlamına geliyordu. Demokrasiyi savunmakla ilgili güzel lafların ötesinde, Anderson’un “aşağıda hareketsiz bir halkın başının üstünde, kamera önünde seçkinler arasında sessizce işlerin halledilmesi” olarak tanımladığı şey anlamına geliyordu. Belki de sonuç olarak von der Leyen, “2019’da aday olduğunu” iddia ederek —hiç gerçekleşmemiş bir kampanyaya atıfta bulunarak— kendi köken hikayesini yeniden yazmaya başladı. Avrupa Kraliçesi için hem gerçeklik hem de demokrasi şekillendirilebilir.
Ancak Von der Leyen’in en ağır revizyonizmi AB’nin dış politikasıyla alakalı. 2019 yılında Komisyon üyesi olarak temel önceliklerinden biri olarak bir “jeopolitik komisyon” kurulmasını salık vermişti. AB’nin “daha iyi bir dünya düzenini şekillendirmek için” önemli bir “jeopolitik” aktör olması gerektiğini iddia etti. Kaos ve kriz, “iktidarın dilinden konuşmayı öğrenmesini” gerektiriyordu. Ardından Rusya ve Trump yönetiminin ikiz tehditleri geldi ve her ikisi de bu hedeflere daha büyük bir aciliyet kazandırdı. Sonuç olarak von der Leyen’in AB’si yavaş yavaş savaş için organize oluyor.
İki yıl önce AB makamları, Ukrayna’ya ölümcül askeri yardım sağlanmasını finanse etmeye karar verdiklerinde ölümcül silahların finanse edilmesine ilişkin tabuyu yıktılar. Avrupa Birliği Antlaşması’nın 41. maddesi 2. fıkrası “askeri ya da savunma içerikli operasyonlardan kaynaklanan harcamaları” açıkça yasakladığından, bu hamleyi aşmak için bir miktar yaratıcılık gerekiyordu. Bu amaçla AB, yurt dışındaki askeri angajmanları finanse etmek üzere tasarlanmış bir araç için yanlış bir isim olan Avrupa Barış Fonu’nu (EPF) harekete geçirdi. Savaşın finansmanına ilişkin yasağı aşmak için EPF, 5 milyar avroluk bir “bütçe dışı” araç olarak tasarlandı.
Savaş tamtamları burada da durmuyor. Salı günü Komisyon, AB’nin savunma sanayiini savaşa hazır hale getirecek ve aynı zamanda “silahların finansman ve satış şeklini değiştirecek kapsamlı” bir Avrupa savunma sanayii stratejisini açıklayacak. Von der Leyen, ortak tedariklere odaklanarak “önümüzdeki beş yıl içinde savunma sanayi kapasitemizi güçlendirmeyi” hedeflediklerini dile getirdi.
Bu yaklaşım, Komisyon’un Kovid aşılarının emsal teşkil eden ortak tedarikine dayanıyor; bu çaba şu anda bir başarı modeli olarak lanse ediliyor ama hala büyük tartışmalara yol açmış durumda: Von der Leyen’in Pfizer İcra Kurulu Başkanı Albert Bourla ile 1,1 milyar doz aşı için Nisan 2021’de yapılan sözleşmenin detaylarını belirlediği özel kısa mesaj alışverişi gizlilikle hasır altı edilmiş, hem gazetecilerin hem de Avrupa Sayıştayının bu görüşmeye erişim girişimleri engellenmişti. Böyle bir emsalin, devasa yeni savunma tedarik sürecinde şeffaflık için iyiye işaret olmadığını söylemek kâfi olacaktır.
Diğer bileşenleri de öyle. Örneğin yeni stratejinin Kiev’de bir Savunma İnovasyon Ofisi açılmasını ve yeni bir savunma komiserliği kurulmasını içereceği bildiriliyor. Yeni savunma çarının Polonya’dan ya da Baltık ülkelerinden birinden gelmesi kuvvetle muhtemel; Polonya’nın şu anki dışişleri bakanı Radoslaw Sikorski en büyük aday olarak görülüyor. Eğer bu gerçekleşirse, Avrupa’nın ağırlık merkezinin doğuya kaydığını ve George W. Bush’un bir zamanlar “yeni Avrupa” olarak nitelendirdiği daha şahin söylem ve politikaların “eski Avrupa’yı” geride bıraktığına şahit olacağız. Komisyon’un yeni savunma stratejisi başka açılardan da AB’yi daha Amerika’ya tabi kılacaktır: Önerilen tedbirlerden biri, Washington’un yabancı başkentlerle doğrudan sözleşme imzalamasına olanak tanıyan ve böylece silah satışlarını kolaylaştıran ABD Dış Askeri Satış programını kopyalıyor.
Von der Leyen, başka bir yerde de AB’nin âtıl durumdaki genişleme sürecini yeniden canlandırarak “jeopolitik komisyonunu” güçlendirmeye çalışıyor. Ya da kendisi öyle iddia ediyor. Hırvatistan’ın 2013’te birliğe katılmasından bu yana fiilen ölü olan bu süreç, Rusya’nın Ukrayna’yı işgal etmesiyle sözüm ona yeniden canlandı. Haziran 2022’de AB, Ukrayna ve Moldova’ya adaylık statüsü verdi ve von der Leyen bu hareketi destekledi; kısa bir süre önce “30’dan fazla üye ülkeden oluşan birliğe hazırlanmak için kendi reformlarımız üzerinde çalışıyoruz,” demişti.
Elbette, katılım sürecinin ne kadar uzun ve dolambaçlı olduğundan hiç bahsedilmedi: Sırbistan 12 yıldır, Karadağ ise 14 yıldır aday ülke konumunda. Türkiye ise geçen yüzyılın sonunda resmen aday ülke statüsü kazanmıştı. Fakat von der Leyen bunun nasıl yürütüleceğini bildiğini sanıyor. Ve doğal olarak bu, daha fazla tabunun yıkılması anlamına gelecektir.
Genişlemeyi eleştirenler, Doğu Avrupa’dan gelecek yeni üye ülkelerin dış politika karar alma süreçlerinde veto hakkını kullanarak birliği felce uğratacağından ve bütünlüğünü aşındıracağından korkuyor. Von der Leyen, bu nedenle dış politika kararlarının alınmasında oybirliğinin kaldırılarak yerine “nitelikli çoğunluk oylamasının” getirilmesini istiyor ki bu da muhaliflerin ulusal egemenliği zayıflatacağını ve üye ülkeleri son derece değer verdikleri veto hakkından mahrum bırakacağını öne sürdükleri bir hamle.
Ancak Von der Leyen istediğini elde etse bile, ki bu uzlaşmaz Macaristan’ı da zayıflatacaktır, Ukrayna için üyeliğe giden hızlı bir yol anlamına gelmesi pek mümkün değil. Sonuç olarak, AB içerisindeki bazı isimler von der Leyen’in yeni genişleme söylemini “erdem sinyalleme” olarak değerlendirirken, diğerleri Ukrayna gibi bir tarım devini bünyesine katmanın olağanüstü maliyetli olacağına ve kıta genelinde daha fazla çiftçi protestosuna yol açma riski taşıdığına dikkat çekiyor. Ucuz Ukrayna tahılı bolluğu nedeniyle aylarca gösterilere sahne olan Polonya, şu anda AB’nin dış ve güvenlik politikası karar alma süreçlerinde oybirliği kuralının muhafaza edilmesinin en açık sözlü destekçileri arasında yer alıyor. Vetonun diğer savunucuları ise oybirliğinin daha sıkı müzakereleri teşvik ettiğini ve uzlaşmayı desteklediğini söylüyor. Middelaar da bu görüşe katılıyor ve “uzlaşmayı mümkün kılanın, bir karara hakikaten karşı çıkıyorsanız onu engelleyebilmenin psikolojik kesinliği olduğunu” belirtiyor. Ayrıca, Anderson’un yazdığı üzere, “Birliğin simyası, çoğunluk tehdidi yoluyla oybirliği sağlamaktır.”
Nihayetinde bağımsız bir Avrupa savunma sanayii ve dış politikası mevcut jeopolitik bağlamda pekâlâ ihtiyatlı görünse de von der Leyen’in yaklaşımı öyle değil. Şu anda söylemleri ve eylemleri Washington’da bazılarının tercih ettiği bayatlamış yeni muhafazakârlığı taklit etmekten öteye gitmiyor. Von der Leyen, kendi vizyonunu ifade etmeye ya da gerçek bir alternatif sunmaya çalışmıyor, daha ziyade geri çekilen bir ABD’nin bıraktığı teorik boşluğu gücünü kaybetmekte olan imparatorluğun kendi mantığıyla doldurmayı amaçlıyor.
Fakat savunmaya yönelik bu hormonlu yaklaşım aynı zamanda daha çıkarcı bir siyasi amaca da hizmet ediyor. Von der Leyen, haziran ayında yapılacak Avrupa Parlamentosu seçimleri öncesinde Avrupa sağına kur yapıyor. Bu, kendisinin CDU’nun liberallerinden biri olarak görüldüğü 2019’dan bir sapmaya işaret ediyor. O dönemde, çalışan anneler için çocuk bakımı gibi toplumsal cinsiyet konularının yanı sıra yeşil politikaları da savunuyordu. Ancak haziranda popülist sağın başarılı olması bekleniyor.
Daha da önemlisi von der Leyen, Avrupa sağının sadece belirli bir kesimine, yani NATO taraftarı olan gruba yakınlaşıyor. Von der Leyen’in AfD, Marine Le Pen ve Kimlik ve Demokrasi (ID) grubundan Geert Wilders’i eleştirirken, Giorgia Meloni’nin İtalya’nın Kardeşleri ve Polonya’nın PiS’ini içeren Avrupa Muhafazakârları ve Reformistleri (ECR) mensuplarını kucaklamasıyla buradaki ayrım çizgisi net. İki grup arasında NATO dışında pek bir fark yok; ID ittifaka eleştirel yaklaşırken ECR ittifakın en ateşli destekçilerinden oluşuyor.
Şimdi Atlantikçi bir dış politikanın benimsenmesi, NATO’yu kucaklayan aşırı sağcılar açısından belli bir anlam ifade ediyor; bu bir tür arınma ve siyasi ana akıma geçiş bileti sunuyor. Her ikisi de artık ECR üyesi olan İsveç Demokratlarını ve Finleri (eski adıyla Gerçek Finler) düşünün. Her iki parti de bir zamanlar NATO üyeliğine karşıydı ama son yıllarda iktidarın ufukta göründüğü netleşince muhalefetlerini bıraktılar. İsveç’in merkez sağ koalisyonu parlamentodaki çoğunluğu için İsveç Demokratlarının desteğine ihtiyaç duyarken, Finler şu anda muhafazakâr iktidar koalisyonunun bir parçası. Her iki durumda da yeterince NATO taraftarı bir tavır siyasi altın tozudur; diğer tüm sözüm ona ilke ve değerler, öyle görünüyor ki, pazarlığa tabidir.
Ve en önemlisi, bu durum her iki taraf için de geçerli. Son aylarda, ikili yakınlaştıkça von der Leyen, Meloni’nin göç konusundaki sert tutumunu benimsedi; geçen yıl, ikili göçmen çıkışlarının sınırlandırılması konusunda bir anlaşmaya varmak üzere Tunus’a gitti ve Lampedusa’daki göçmen kabul merkezini birlikte gezdi. Her iki gezi de AB’nin kalbindeki bir değişimi temsil ediyordu; popülist sağ kesimler dış politikada ana akıma doğru ilerlerken, merkez başta göç olmak üzere diğer pek çok konuda sağa kayıyor.
O halde, tıpkı von der Leyen gibi, AB de bir bütün olarak ideolojik esnekliğin bir ürünü ve Atlantik’in diğer yakasındaki gelişmeleri sürekli olarak yansıtıyor. Kendi seçimlerine hazırlanan ABD’de, bir zamanlar Trump’ın faşizminin kanıtı olarak “kafesteki çocukları” kınayan liberallerin çoğu, şimdi Ukrayna’ya askeri yardımın devam etmesi karşılığında sınır güvenliğinin artırılmasına yönelik partiler üstü önerileri destekliyor. Dolayısıyla daha az sıkıcı bir AB, Washington’dan ipuçlarını alan buyurgan bir kraliçe tarafından yönetilen daha Amerikancı bir AB gibi görünüyor. Von Der Leyen, “iktidarın dilini konuşmayı öğrenmiş” bir birliğin peşinde koşarken, bürokratik bir barış projesini yavaş yavaş kendi militarizminin esiri haline getirme riskiyle karşı karşıya.
İlginizi Çekebilir
-
Meloni: Trump düşman değil, ‘pragmatik’ bir AB yaklaşımı gerek
-
İsveç’ten “enerji kablosu” projesine Alman elektrik reformu şartı
-
‘İkinci Trump döneminin en büyük zorluklarından biri Çin olacak’
-
Tusk: Polonya bir cephe ülkesi, Ukrayna’nın savunmasına her şeyini veremez
-
AB’den Rusya’nın Baltık Denizi’ndeki tankerlerini alıkoyma tehdidi
-
AB, ilk kez Rus petrolüne tavan fiyatı ihlal eden bir Avrupalıya yaptırım uyguladı
DÜNYA BASINI
Esad’dan sonra sırada İran mı var?
Yayınlanma
4 gün önce14/12/2024
Yazar
Harici.com.trÇevirmenin notu: Aşağıda çevirisini verdiğimiz makale, jeoekonomi ve askeri tarih üzerine çalışmalarıyla tanınan Edward Luttwak’a ait. Bir dönem ABD Başkanı Reagan’ın “Üçüncü Dünya Ülkeleri” danışmanlığını da yapan Luttwak, Türkiye’de özellikle “hükümet darbeleri” üzerine yaptığı bir çalışmasıyla biliniyor: Darbe: Pratik Bir El Kitabı¹. Bu kitabında, darbelerin “gerekli istek, araç ve gereci olan herkes” tarafından gerçekleştirilebileceğini çarpıcı bir vecizlikle tasvir eden ve “önemli olanın kuralları bilmek” olduğunu vurgulayan Luttwak, şimdi benzer bir mantığı İran’a uyarlıyor gibi görünüyor.
Luttwak, İran’ın bölgesel etkisinin “çöküşünü” Filistin savaşı ve Suriye’deki gelişmeler üzerinden ele alırken, askeri kapasitesinin tamamen bir “mit”ten ibaret olduğunu ve İran’ın bir sonraki “çöküş adayı” olabileceğini iddia ediyor. İsrail’in Hizbullah’a dönük saldırılarını bu çöküşün başlangıcı olarak çerçevelerken, İran’da yaklaşması muhtemel iç karışıklıkların adeta müjdesini veriyor. Luttwak’ın bu “sıradaki hedef” imalı satırları, objektif bir yazarın tespitleri ya da cılız bir temennisi olmanın ötesinde, ucu rejim değişikliğine dahi uzanabilecek, genelde direniş eksenini, özelde ise İran’ı etkisizleştirmeye dönük Amerikan siyasal stratejisinin açık edilmesi olarak okunmalı belki de.
Sırada Tahran mı var?
İran’ın güç miti paramparça oldu
Edward Luttwak
Unherd
10 Aralık 2024
Çev. Leman Meral Ünal
Şam düştü – bunun Suriye’yle olduğu kadar İran’la da yakından ilgisi var. Tahran, Esad diktatörlüğünü, dünyanın en büyük devlet dışı ordusu olan Lübnan’daki Hizbullah milisleri aracılığıyla uzun yıllar iktidarda tuttu. Fakat İsrail, Eylül sonundan bu yana gerçekleştirdiği bir dizi saldırıyla Hasan Nasrallah’ın örgütünü deyim yerindeyse yerle bir etti. İran’ın buna yanıtı İsrail’e karşı balistik füzeler fırlatmak oldu; İsrail ise bu saldırıları Arrow [anti-balistik] savunma füzeleri ile başarılı şekilde imha etti.
26 Ekim’de, yani İsrail Hava Kuvvetleri’nin İran’da 20’den fazla hedefi imha ettiği gün, İran’ın hava savunmasının neredeyse var olmadığı ortaya çıktı. Kendi başkentinde dahi savunmasız durumda kalan Ayetullah rejimi hiç olmadığı kadar zayıflamıştı. Ve şimdi, Esad diktatörlüğünü saran devrimci rüzgâr belki de Tahran’a kadar esecek ve İranlılar köktendinci efendilerinden nihayet kurtulacak.
İran’ın bir bölgesel güç olduğu efsanesi ironik şekilde bizzat ABD tarafından yaygınlaştırıldı. Barack Obama, Ocak 2009’da, yani ilk döneminin hemen başında, İran’a karşı bir savaşa çekilmekten büyük bir endişe duyuyordu. Irak’ın işgali emrini verdiğinde Bush’un başına gelenleri aklının bir yerinde hep tutan Obama’nın göreve geldiğinde ilk yaptığı işlerden biri, Amerika’nın geçmişte Şah’a verdiği destek için özür dilemek olacaktı. Bu, geçmişe dair gösterilen bir pişmanlığın ötesinde yeni bir kural ortaya koymak demekti: İran herkese saldırabilir fakat kimse İran’a saldıramaz. İşte bu kural, Ekim 2024’e kadar sürdü.
İran’a ait bir insansız hava aracının Ürdün’de üç Amerikan askerini öldürdüğü bu ocak ayına kadar ABD’nin İran’a karşı herhangi bir misillemesi olmamıştı. Aynısı İsrail için de geçerliydi. İran 13 Nisan’da İsrail’e karşı 170 insansız hava aracı, 30 seyir füzesi ve 120 balistik füze fırlattı. ABD Ulusal Güvenlik Danışmanı ve eski bir Obama yetkilisi olan Jake Sullivan, İsrail’in herhangi bir karşı saldırısını önlemek için büyük bir çaba sarf etti; hatta İsrail’in misilleme yapması halinde ABD askeri yardımını kaybedebileceği şeklinde üstü kapalı tehdit dahi etti. Bu olay, şaşkın bir Pentagon yetkilisi tarafından, Sullivan’ın acaba Tahran’da yaşayan bir akrabası mı var diye bile sorgulatacaktı.
ABD’nin türlü baskılarına rağmen yine de İsrail’in Hizbullah’ı nihai olarak ezmesi engellenemedi. Her şey 27 Eylül’de Hasan Nasrallah’ın üst düzey komuta kademesiyle birlikte öldürülmesiyle başladı. Birkaç gün sonra İran’ın yanıtı sert oldu: Her biri bir yakıt tankeri büyüklüğünde 190’dan fazla balistik füze ateşlendi. Öyle ki İsrail’in Arrow önleme sistemi olmasaydı binlerce kişinin ölümüne neden olabilirdi.
Sullivan bir kez daha İsrail’in misillemesini durdurmaya çalıştı fakat bu kez başarısız oldu. 25 Ekim’de İsrail, İran’ın zayıflığının boyutlarını açıkça ortaya seren hava saldırılarını başlattı. İsrail Savunma Kuvvetleri (IDF) uçakları, Tahran’a yalnızca 19 mil [30 kilometre] uzaklıktaki çok gizli Parchin üssündeki önemli bir füze üretim tesisinin de aralarında olduğu kritik İran hedeflerine saldırdı. Bu, stratejik üstünlük görüntüsünün ardında İran mitinin bir yanılsamadan ibaret olduğunu gözler önüne sermekteydi. Ülkenin elinde kalan tek şey artık Devrim Muhafızlarıydı.
Geldiğimiz noktada, İran’ın kalan gücünü test etmek, Suriye’deki rejim karşıtı gruplardan Heyet Tahrir eş-Şam’ın (HTŞ) lideri Ebu Muhammed el-Colani’ye düştü. Colani hedef olarak, tarihsel olarak Suriye’nin en önemli kentlerinden biri olan ve nüfus bakımından başkent Şam’ın ardından ikinci sırada yer alan Halep’i seçti.
Colani’nin hafif kamyonlar ve ciplerden müteşekkil savaşçıları iyi eğitimli birkaç yüz asker tarafından durdurulabilirdi aslında. Fakat ne Hizbullah ne de İran Devrim Muhafızları karşılık verebildi. Hizbullah’ın artık sınırı aşıp Suriye’deki isyancılarla savaşabilecek büyük birlikleri yok. Devrim Muhafızları ise Esad’a destek için askerlerini sivil uçaklarla Şam Havalimanına taşımaya çalışıyordu. Ne var ki İsrail, İran birliklerinin sınırına bu kadar yaklaşmasına izin vermeyeceğinin işaretlerini açıkça verdi; İran’ın artık inandırıcı bir karşı tehdidi kalmamıştı.
Aslında İran, hemen hemen tüm hızlı müdahale seçeneklerinden yoksundu: Esad’ın çökmekte olan güçlerinin elinde “güvenli” addedilebilecek bir havaalanı yoktu. İran, Irak üzerinden karayoluyla Suriye’ye asker sokma riskini de göze alamazdı. On binlerce silahlı adamıyla kendi Şii milisleri bile Kürt kontrolündeki kuzeydoğu Suriye’den güvenli şekilde geçişlerini sağlayamazdı.
Şimdi İran halkı, on yıllardır yoksulluk içinde yaşamalarının asıl sebebinin Devrim Muhafızları ve onların milisleri için yapılan devasa harcamalar olduğunu fark ediyor. Peki, tüm bunlar ne için? Tüm bu ihtişamlı karargâhlar ve pahalı balistik füzeler, savunmasız Araplar dışında kimseye karşı kullanılmıyor; İsrail ise zaten Arrow ile bu türden tehditleri bertaraf ediyor. Hizbullah’a gelince, bırakın İran’ın bölgedeki diğer müttefiklerini, kendilerini bile savunamayacakları artık son derece açık. Belki de bu kez, halk, İran’ın kentlerinde, rejime karşı sokaklara dökülecek ve nihayet diktatörlüğü sarsacak.
Şayet bu gerçekleşirse, İran’ın uzun zamandır unutulmuş, modern silahlardan mahrum bırakılmış ve Devrim Muhafızları’nın arkasında ikinci planda kalmış düzenli silahlı kuvvetleri de harekete geçebilir. Kaldı ki rejimin kaderini dahi belirleyebilir, elbette 350,000 askerin kayda değer bir kısmının harekete geçmesi durumunda. İranlı subay ve askerlerin Devrim Muhafızları’na kıyasla diktatörlüğü desteklemeye daha az meyilli olup olmadıklarını kimse bilemez, ancak İran’da kısa bir süre önce sertlik yanlısı adayın kesin yenilgiye uğradığı bir seçim yapıldığı hatırlanmalı. Üstelik İran’ın karacılarının, denizcilerinin ve havacılarının kendilerini modern uçaklardan, kara silahlarından ya da savaş gemilerinden yoksun bırakan rejimi fanatikçe desteklediklerine dair de pek bir veri yok elde.
Uzun zamandır içerideki yoğun baskıyı dışarıda saldırganlıkla harmanlayan İran diktatörlüğünün yıkılması Orta Doğu’nun sorunlarını bir gecede çözmeyecektir. Fakat pek çok İranlıyı özgürleştireceği ve İran’ın Irak’tan Yemen’e katil Şii milislere verdiği desteği nihayet sona erdireceği kesin. Kısacası Suriye, belki de sadece bir başlangıçtır.
¹ Edward Luttwak, Coup D’Etat: A Practical Handbook, (Londra: The Penguin Press, 1969). (ç.n.)
DÜNYA BASINI
Suriye’de Esad’ın devrilmesi Çin’i nasıl etkileyecek?
Yayınlanma
6 gün önce12/12/2024
Yazar
Harici.com.trSuriye’de Beşar Esad yönetiminin düşüşü Çin’in Orta Doğu politikasını nasıl etkileyecek? Al Jazeera’da Sarah Shamim imzasıyla yayınlanan analizi sizler için çevirdik.
***
11 Aralık 2024
Aljazeera, Sarah Shamim
Çin, BMGK vetoları, yatırımlar ve yardımlar yoluyla Esad’ın yanında sessizce yer aldı ancak İran ya da Rusya gibi savaşa doğrudan müdahil olmadı.
Çin geçen yıl eylül ayında 19. Asya Oyunları’na ev sahipliği yaparken Devlet Başkanı Xi Jinping, Suriye lideri Beşar Esad’ı doğudaki Hangzhou kentinde göl kenarındaki pitoresk bir konukevinde ağırladı.
Xi ve Esad görüşmeden çıktıklarında Çin ve Suriye arasında “stratejik ortaklık” adı verilen bir anlaşma imzalanmıştı.
Bir yıldan biraz fazla bir süre sonra, Heyet Tahrir el Şam (HTŞ) liderliğindeki muhalif isyancı grupların pazar günü Suriye’nin başkenti Şam’ı ele geçirerek Rusya’ya kaçan Esad’ı devirmesinin ardından bu ortaklık paramparça oldu.
O zamandan bu yana Çin, Suriye’deki hızlı değişimlere verdiği tepkide temkinli davrandı. Pazartesi günü Çin Dışişleri Bakanlığı, Suriye’de istikrarın yeniden tesis edilmesi için bir an önce “siyasi bir çözüm” bulunması gerektiğini söyledi.
Ancak analistler, bu ihtiyatlılığın Çin’in Suriye ile ilişkilerine daha geniş bir çerçevede nasıl yaklaştığını da gösterdiğini, Esad’ın aniden devrilmesinin dünyanın ikinci büyük ekonomisini tam da Orta Doğu’daki ayak izini giderek genişletmeye çalıştığı bir dönemde etkilediğini söylüyor.
Peki Çin’in Suriye ile ilişkisi neydi ve Şam’daki yeni liderlikle nasıl değişecek?
Çin’in Esad ile ilişkisi nasıldı?
Çin, Esad rejiminin çöküşünden bu yana Suriye’nin gelecekteki yönü konusunda taraf tutma konusunda resmi olarak çekingen davranıyor.
Çin Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Mao Ning pazartesi günü düzenlediği olağan basın toplantısında “Suriye’nin geleceğine ve kaderine Suriye halkı karar vermeli ve ilgili tüm tarafların en kısa sürede istikrar ve düzeni yeniden tesis edecek siyasi bir çözüm bulmasını umuyoruz” dedi.
Ancak Çin, İran ve Rusya’nın aksine Suriye savaşına doğrudan askeri müdahalede bulunmamış olsa da Esad’ın görevde olduğu dönemde Şam ve Pekin arasındaki ilişkiler oldukça samimiydi.
Ve giderek daha da ısınıyordu.
Suriye liderinin Hangzhou ziyareti, neredeyse yirmi yıl sonra ülkeye yaptığı ilk resmi ziyaretti. Bu ziyaret sırasında Çin, Suriye liderinin dünyanın pek çok ülkesi tarafından dışlandığı bir dönemde, on yılı aşkın bir süredir devam eden savaşın ardından Suriye’nin yeniden inşası için Esad’a yardım sözü verdi.
Çin devlet medyasına göre Xi, Esad’a “İstikrarsızlık ve belirsizliklerle dolu uluslararası bir durumla karşı karşıya olan Çin, Suriye ile birlikte çalışmaya, birbirini sıkı bir şekilde desteklemeye, dostane işbirliğini teşvik etmeye ve uluslararası adalet ve hakkaniyeti ortaklaşa savunmaya devam etmeye isteklidir” dedi.
Xi, iki ülke arasındaki ilişkilerin “uluslararası değişimlerin testine dayandığını” da sözlerine ekledi.
Esad’a diplomatik kalkan
Çin, Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi’ndeki (BMGK) veto yetkisini kullanarak Esad’ı eleştiren karar tasarılarını 10 kez bloke etti. Bu sayı, BMGK’da Suriye savaşıyla ilgili önerilen 30 karar tasarısından sadece biri.
Örneğin Temmuz 2020’de Rusya ve Çin, Türkiye’den Suriye’ye yardım sevkiyatının genişletilmesini öngören bir karar tasarısını veto etti. Bu ülkeler veto gerekçelerini Suriye’nin egemenliğini ihlal ettiği ve yardımların Suriye makamları tarafından dağıtılması gerektiği şeklinde açıkladı. Geri kalan 13 üye kararın geçmesi yönünde oy kullandı.
Çin’in BM Büyükelçisi Zhang Jun, Suriye’ye yönelik tek taraflı yaptırımları ülkedeki insani durumu daha da kötüleştirmekle suçladı. Söz konusu yaptırımlar Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa Birliği tarafından uygulanıyor.
Eylül 2019’da Rusya ve Çin, Suriye’de isyancıların güçlü olduğu İdlib’de ateşkes çağrısında bulunan bir karar tasarısını veto etti.
Al Jazeera’nin Diplomasi Editörü James Bays o zaman şöyle demişti: “Bence Çinliler birkaç kez yaptıkları gibi dayanışma için Ruslarla birlikte hareket ettiler ama bu karara asıl itiraz eden Rusya’ydı.”
Esad’ın Suriye’sinde Çin parası
Ancak Çin, Suriye’de Rusya’nın yardımcısı olmaktan çok daha fazlasını yaptı. Son on yılda Çin, Esad hükümetine verdiği desteğin bir göstergesi olarak Suriye’ye yaptığı mali yardımı artırdı.
Aralık 2016’da Suriye hükümeti Halep şehrini geri alarak isyancılara karşı bir zafer kazandı. Kıbrıs merkezli bağımsız risk ve kalkınma danışmanlık şirketi Operasyonel Analiz ve Araştırma Merkezi’ne (COAR) göre bu durum Çin’in yardım stratejisinde bir dönüm noktası oldu.
COAR raporlarına göre Çin’in Suriye’ye yaptığı yardım 2016’da yaklaşık 500.000 dolardan 2017’de 54 milyon dolara çıkarak 100 kat arttı. Ekim 2018’de Çin, Suriye’nin en büyük limanı olan Lazkiye’ye 800 elektrik jeneratörü bağışladı.
Pekin ayrıca Suriye petrol ve doğalgazına toplamda yaklaşık 3 milyar doları bulan büyük ve uzun vadeli yatırımlar yaptı.
2008 yılında Çin’in petrokimya şirketi Sinopec International Petroleum Exploration and Production Corporation, Kanada’nın Calgary merkezli Tanganyika Oil şirketini yaklaşık 2 milyar dolar değerinde bir anlaşmayla satın aldı. Tanganyika’nın Suriye ile bir üretim paylaşım anlaşması vardı ve Suriye’deki iki sahada işletme hisseleri bulunuyordu.
2009 yılında Çin’in devlete ait çok uluslu şirketi Sinochem, Suriye’de faaliyet gösteren İngiliz petrol ve gaz arama şirketi Emerald Energy’yi 878 milyon dolara satın aldı.
Ve 2010 yılında Çin Ulusal Petrol Şirketi (CNPC) Shell’in Suriye biriminin yüzde 35 hissesini almak için Shell ile bir anlaşma imzaladı.
Berlin merkezli The Syria Report’a göre, bu yılın başlarında Suriye Elektrik Bakanı Ghassan Al-Zamel, Suriye’nin batı şehri Humus yakınlarında büyük bir fotovoltaik tesis inşa etmek üzere Çinli bir şirketle 38,2 milyon avroluk (yaklaşık 40 milyon dolar) bir sözleşme imzalandığını doğruladı.
Suriye de 2022 yılında Xi’nin Asya’yı Afrika, Avrupa ve Latin Amerika’ya bağlayan karayolları, limanlar ve demiryollarından oluşan Kuşak ve Yol İnisiyatifi’ne (BRI) katıldı.
KYG’ye katılmasından bu yana Suriye’deki yatırımlar yavaş ilerledi ve ABD’nin ikincil yaptırım tehdidiyle karşı karşıya kalan Çin, son yıllarda Suriye’deki bazı projelerinden çekildi.
Yine de Ekonomik Karmaşıklık Gözlemevi’ne göre Çin, Türkiye ve Birleşik Arap Emirlikleri’nin ardından Suriye’nin en büyük üçüncü ithalat kaynağı. 2022 yılında Çin’in Suriye’ye ihracatı kumaş, demir ve lastik tekerlekler başta olmak üzere 424 milyon dolar olarak gerçekleşti. Suriye’nin Çin’e ihracatı ise sabun, zeytinyağı ve diğer bitkisel ürünlerle kıyaslandığında yok denecek kadar az.
Suriye’deki durum Çin’i nasıl etkileyecek?
Londra merkezli düşünce kuruluşu Chatham House’un Asya Pasifik Programı kıdemli araştırma görevlisi William Matthews Al Jazeera’ye yaptığı açıklamada, “Esad’ın düşüşü Çin için diplomatik bir ortağın kaybı anlamına geliyor” dedi.
Matthews, “Çin’in bölgedeki genel yaklaşımı pragmatik bir angajman olmuştur” diye ekledi.
Matthews, HTŞ’nin “Çin ile yakın bir ortak olarak çalışmak istemeyeceğini, ancak Çin’in büyük olasılıkla işbirliği fırsatları da dahil olmak üzere yeni hükümetle ilişkilerini sürdürmeye çalışacağını” söyledi.
Matthews, Çin’in Afganistan’da Taliban ile olan angajmanının potansiyel bir karşılaştırma sağlayabileceğini ancak bunu kesin olarak söylemek için henüz çok erken olduğunu belirtti.
Bu yıl 30 Ocak’ta Xi’nin hükümeti, grubun 2021’de iktidarı ele geçirmesinden bu yana bir Taliban diplomatını resmen tanıyan ilk hükümet oldu. Hiçbir ülke Taliban liderliğindeki hükümeti resmen tanımazken, Pekin eski bir Taliban sözcüsü olan Bilal Karimi’yi Çin’in resmi elçisi olarak tanıdı. 2023 yılında birçok Çinli şirket Taliban hükümetiyle iş anlaşmaları imzaladı.
Uluslararası ve bağımsız bir Çin stratejisti olan Andrew Leung, “Çin’in Taliban’la iyi ilişkiler içinde olmaya devam etmesi” gerçeğinin, “HTŞ’nin Çin için kritik bir sorun teşkil etme ihtimalinin düşük olduğunu” gösterdiğini söyledi. Hong Kong’da birçok üst düzey hükümet görevinde bulunmuş olan Leung sözlerine şunları da ekledi: “Gerçekten de Çin’in altyapı inşa etme kapasitesi savaşın yıkıma uğrattığı Orta Doğu’da rağbet görecektir.”
Ancak Çin’in bu yatırım talebine nasıl karşılık vereceği belirsiz.
Matthews, “Çin’in son yıllarda denizaşırı yatırımlar konusunda daha temkinli bir yaklaşım benimsediği göz önüne alındığında, Çin’in Suriye’de yeni yatırımlar yapması mümkün olsa da, bunlar muhtemelen istikrarsızlık riski ve daha uzun vadeli etki için potansiyel fırsatlara karşı kalibre edilecektir” dedi.
Esad’ın düşüşünün Çin için bir zorluk teşkil ettiğini çünkü “Çin’in Orta Doğu bölgesinde ekonomik ve kalkınma ortağı olarak ve giderek artan bir şekilde teknoloji ve savunma gibi alanlarda artan çıkarları olduğunu” sözlerine ekledi.
Mart 2023’te Çin, Suudi Arabistan ve İran arasında diplomatik bir yumuşamaya aracılık etti. Yıllardır süregelen gerginliğin ve 2016 yılında iki ülke arasındaki ilişkilerin resmen kesilmesinin ardından bu anlaşma sürpriz oldu.
Bu yılın temmuz ayında Pekin, rakip Filistinli gruplar Hamas ve El Fetih’in yanı sıra 12 küçük Filistinli grubu ağırladı. Üç gün süren yoğun görüşmelerin ardından gruplar, İsrail’in Gazze’deki savaşı sona erdikten sonra Filistinlilerin Gazze üzerindeki kontrolünü sürdürmeyi amaçlayan bir “ulusal birlik” anlaşması imzaladı.
Matthews’a göre, “Çin için en önemli gerileme, Esad’ın devrilmesinin, çatışmanın komşu ülkelere yayılması da dahil olmak üzere bölgesel istikrar açısından yarattığı risktir”.
Editörün notu: Lübnan asıllı Amerikalı siyaset bilimi profesörü Esad Ebu Halil, Consortium News‘te yayımlanan son makalesinde Suriye rejiminin tarihsel gelişimini ve çöküşünü ele alarak Arap dünyasında yaşanan dönüşümleri analiz ediyor. Halil’e göre, Hafız ve Beşar Esad’ın liderlik ettiği Esad hanedanı, başta Arap sosyalizmi ve birliği gibi modernite hedefleriyle yola çıkmış olsa da zamanla baskıcı bir azınlık yönetimine dönüşerek halkın desteğini kaybetti. Bununla beraber Halil, ABD ve İsrail’in Orta Doğu’daki ülkeleri zayıflatarak toplumları parçalama stratejisinin, Suriye gibi ülkelerde daha karmaşık ve tehlikeli bir geleceğe yol açacağına işaret ediyor.
Bundan sonra Suriye
Esad Ebu Halil, Consortium News
Zorla ayakta tutulan Esad ailesi rejiminin çökmesi mukadderdi ve şimdi çeşitli silahlı milisler arasındaki çatışmalar Afganistan’a benzer bir durum ortaya çıkarabilir.
Suriye’nin bu tarihi anının kaçınılmaz olduğu artık açık: Hafız Esad ve oğlu Beşar Esad rejimi yıkılmaya mahkûmdu. Bu rejim artık sona erdi.
Arap dünyasındaki Baas Partisi yönetimleri de tarihe karışmış durumda ve bu rejim, Arap zorbalığının karanlık bir örneği olarak tarihe geçti. Arap dünyasında çeşitli baskı rejimleri bulunuyor; çoğu, Batı ittifakı ve İsrail ile uyumlu şekilde varlığını sürdürdü. Örneğin, Washington’un baskısıyla yapılan İsrail’le normalleşme anlaşmaları, Arap despotik düzeninin pek çok yönden sağlamlaştırılması ve genişletilmesini gerektirmişti.
Suriye halkı, Esad hanedanının yönetimi altında onlarca yıl geçirdi. Arap birliği, sosyalizm ve Filistin’in kurtuluşu prensipleri üzerine kurulan bir parti, Hafız Esad döneminde ve oğlu Beşar Esad döneminde neden bir azınlık yönetimi haline geldi ve Suriye ile Arap dünyasında ayrışma ve parçalanma tohumları ekti?
Modernite fikirleriyle çağdaş bir cumhuriyet kurmayı amaçlayan bir parti, neden bir hanedanı andıran bir rejime dönüştü ve cumhuriyet çatısı altında babadan oğula miras kalan bir yönetim kurdu? Bu hanedanın tek başarısı, gücün mutlak şiddet yoluyla korunması olmuştur. Suriyeliler, bu hanedanın devamı konusunda hiçbir şekilde söz sahibi olmadılar. Hafız Esad’ın 2000 yılında ölümüyle birlikte Beşar’ın başa geçebilmesi için yaşının küçük olması sebebiyle Suriye Anayasası bile değiştirildi.
Baba: Hafız Esad
Hafız Esad, 1963 yılından itibaren Suriye’yi yönetimde etkili bir figür olarak kontrol etti. Bu, onu tartışmasız lider yapan darbeden yedi yıl öncesine dayanır. O, daha sonra Suriye Baas Partisi’ni ve Suriye hükûmetini ele geçiren komplocu askeri klik içinde yer aldı.
Hafız, 1966’da iktidarı ele geçiren Baasçı askeri klikten biriydi, fakat Salah Cedid yönetimi ele geçiren asıl isimdi ve kendisi, savunma bakanı olan Hafız ile çatışma içindeydi. Cedid, diğer Baasçı liderler gibi acımasız bir diktatördü ama yine de ilkelerine sadık bir lider olarak biliniyordu.
Cedid, Filistin’i geri kazanmak için halkın kurtuluş savaşına inanıyor ve Filistinli direniş örgütlerine silah ve mali destek sağlıyordu. Ancak Hafız, Cedid’in bu maceracı yaklaşımını onaylamadı ve rejimin İsrail’in tehditleri karşısında hayatta kalamayacağından endişe etti.
1970 yılı yazında, Kara Eylül olayları sırasında (Ürdün rejimi ile FKÖ güçleri arasındaki çatışma) Cedid, Filistinlileri desteklemek için Suriye askerlerini göndermek istedi ancak Hafız, savunma bakanı olarak hava desteği sağlamaktan kaçındı. Birkaç ay sonra Hafız, Cedid’i devirdi.
Tarihçi Hanna Batatu, bana Hafız’ın, Cedid hapisteyken bile ondan korktuğunu söylemişti, zira Cedid, silahlı kuvvetler içinde desteğe sahipti ve düşük profilini korumasıyla şöhret kazanmıştı.
Hafız Esad, Suriye dışında, özellikle Lübnan’da düşmanlarını öldürmek için adamlarını gönderen baskıcı bir yönetim sürdürdü. Hükûmet deneyimi, şiddetin ve hesapçılığın bir kombinasyonu olarak şekillendi ve bu, onu iktidarda tutan temel unsurdu.
1973’te İsrail ile savaşa giren Hafız, bu savaşın kurgusal bir zafer olarak rejimin meşruiyetini sağlamak için kullandı. Ancak savaşın sonunda, Golan Tepeleri de dahil olmak üzere İsrail’in işgalindeki topraklar kurtarılamadı.
2011 yılında rejimin çökmesi gerekirdi. Suriye halkı, babadan oğula devreden bu baskı rejiminden bıkmıştı. Yaşam koşulları kötüleşmiş ve hizmet sektörü, köylerdeki yoksullardan kopmuş zengin bir sermayedar zümresi yaratmıştı.
Rejimin sonunu getiren 15 neden
Geçtiğimiz hafta boyunca el-Esad rejiminin ani çöküşü ve pazar günü Şam’ın düşüşü, yıllarca süreğen bir sürecin sonucu olarak gerçekleşti. İşte bu çöküşe yol açan temel nedenler:
1) Rejim, Batı güçlerini memnun etmek için uyguladığı neo-liberal politikalar nedeniyle kırsal kesimdeki desteğini kaybetti. Baas rejimi, ilk yıllarda köylüler ve işçiler adına hareket ederken, Beşar rejimi komşu ekonomilerin açık kapı politikasını benimseyerek zengin ve fakir arasındaki uçurumu derinleştirdi.
2) Direniş örgütlerine verilen destek, Batı’nın ve İsrail’in yaptırımlarını beraberinde getirdi. Bu yaptırımlar büyük oranda rejim yandaşlarını değil, Suriye halkını cezalandırdı. 2003 yılında ABD Dışişleri Bakanı Colin Powell’ın Beşar Esad’a ilettiği talepler reform, demokrasi ya da hukukun üstünlüğü içermiyor; direniş örgütleriyle ilişkileri sonlandırmasını hedefliyordu.
3) Yönetici elit arasındaki yolsuzluk artış gösterdi. Özellikle son yıllarda uyuşturucu ticareti ve fuhşun Mahir Esad tarafından yönetildiği iddiaları bu durumu daha da kötüleştirdi.
4) Lübnanlı iş insanı ve eski Başbakan Refik Hariri’nin suikasta uğraması ve bu olayda Beşar’ın suçlanması, Suriye rejiminin neredeyse tamamen tecrit edilmesine yol açtı (bu rejim 2011’deki ayaklanmanın başlamasının ardından Arap Birliği’nden çıkarılmıştı). Körfez rejimleri, suikastın ardından rejime karşı Arap Sünni mezhepçiliğini körüklemeyi başardı (Peki, bu olayın arkasında Suriye rejimi mi yoksa Hizbullah mı vardı? Zira Batı-İsrail ittifakı bir türlü karar veremiyor gibi görünüyor. Bazen Hizbullah’ı, bazen de Beşar’ı suçluyorlar.)
5) Son yıllarda Suriye rejimi, BAE ile —ve daha az ölçüde Suudi Arabistan ile— bir Faust anlaşmasına girdi. Görünüşe göre, rejim BAE üzerinden ABD ile dolaylı olarak pazarlık yaparak İran’dan yavaşça uzaklaşma karşılığında bazı yaptırımların hafifletilmesini sağlamaya çalışıyordu. Beşar’ın, Türkiye’nin baş düşmanı olan BAE ile yaptığı bu anlaşmanın Erdoğan’ı öfkelendirdiği ve sonunda isyancıların saldırıya geçmesini teşvik ettiği bildiriliyor. İran ve Hizbullah, BAE ile bu tür pazarlıkların haberini almış olmalı ve durumdan hoşnutsuzluk duymuş olmalılar. Rejim için savaşırken İranlılar ve Lübnanlılar öldü ama Beşar onların arkasından düşmanlarıyla pazarlık yapıyordu.
6) Rejim 2011’den ders almayı reddetti. Beşar, 2016’da Suriye’nin bir kısmı üzerinde kontrolünü sağladıktan sonra, ılımlı muhalefete (bu muhalefetin bazı unsurları Moskova ile bağları olan seküler solculardı) herhangi bir taviz vermeyi reddetti. İsyancılara karşı zafer sarhoşluğuna kapılmış gibiydi ve bu zaferin kendi ordusunun eseri olduğunu düşündü. İktidarı paylaşmak istemedi ve uzlaşmayı babasının mirasına ihanet olarak gördü.
7) Beşar, babasından daha kibirli. Hafız, halkına hitap eder, iktidarının ilk yıllarında uzun konuşmalar yapar ve Arap ve Batı basınına mülakatlar verirdi. Beşar ise sadece Batı medyasını (ve daha sonra Rus medyasını) tercih etti. Kendi halkına hitap etmeyi hiçbir zaman gerekli görmedi, hatta ülkeyi terk edip Moskova’ya sığınmadan önce bile. Onun kibri, Suriye savaşı yıllarında açıkça ortaya çıktı. İktidara gelir gelmez halkla iletişim kurmakla ilgilenmedi. Bu, bir despotun evinde büyüyen ve çevresi tarafından “kraliyet ailesi” gibi yetiştirilen bir adam.
8) Beşar ilkesiz bir adam. Hiçbir zaman iktidardaki Baas Partisi’nin ilkelerine inandığını ifade etmedi. Babası da ilkesizdi ama en azından Arap milliyetçiliği davasına bağlıymış gibi görünüyordu. Beşar, Baas Partisi’nin Arapçılık ilkesine aykırı olan Suriye milliyetçiliği ile bile flört etti. İktisadi konularda ise Arap sosyalizmini savunan Baas Partisi’ne rağmen neo-liberal reformların şampiyonu oldu.
9) Rejim, Arap-İsrail çatışmasını kötü yönetti. 1970’lerden başlayarak çeşitli direniş örgütlerini desteklemesine rağmen, 1976’da Lübnan’a girip sağcı, İsrail yanlısı milisleri ezilmekten kurtardığında Filistin direnişiyle savaştı. 1973’ten sonra Golan Tepelerini kurtarmayı hiç düşünmedi. Oysa Lübnan, İsrail’i 2000 yılında ülkeden çekilmeye zorlayan başarılı bir direniş yürüttü. Ve Esad rejimi, İsrail’den gelen yüzlerce hava saldırısını yanıtsız bıraktı. Arap dünyasında, Suriye rejimi yıllarca şu şekilde yanıt verdiği için alay konusu oldu: “Suriye, savaşın zamanını ve yerini seçecektir.” Geçen yıl Beşar ve rejim, İsrail’in soykırım saldırılarına karşı sessiz kaldı.
10) 1970’ten beri rejimin acımasızlığı ve vahşiliği kaderini mühürledi. Baas Partisi’nin (2003’te Irak’ta yasa dışı ilan edilmişti) bir daha asla iktidara gelemeyeceğini garantiledi. Hem Suriye hem Irak’taki Baas rejimlerinin muhaliflere dönük aşırı vahşeti onları hep öne çıkardı. Her iki rejim de muhalifleri yurt dışında avlayıp öldürmekten çekinmedi. Suriye rejiminin pek çok muhalifi Lübnan’da öldürüldü. Baas’ın istihbarat birimleri, işkence yöntemlerinde yeni ve sapkın teknikler geliştirmekle tanınıyordu. İşkence, suçun niteliğine ve mahkûmun yaşına bakılmaksızın yaygın olarak uygulanıyordu. Baas rejimleri, vahşetle tanınmanın halk üzerinde korku yaratacağını düşünüyordu ve iktidarlarını bu korku sayesinde muhafaza ediyorlardı. Suriye, 1987’den 2005’e kadar Lübnan’ın siyasi sistemini domine ederken, işkence ve korku yöntemlerini buraya da yaymayı başardı. Suriye ve Irak’ta Baas rejimleri korkuyu bir yönetim aracı olarak benimsedi (Sadece bu ülkeler değil, özellikle günümüz BAE ve Suudi Arabistan gibi diğer Arap ülkelerinin de korkuyu kullandığı bir gerçek). Suriye hapishaneleri insanlık dışı koşulları ve yaygın işkence kullanımıyla meşhurdu. Suriye, 1987’den 2005’e kadar Lübnan’ın siyasi sistemine hâkim olduğu dönemde işkence ve korku yöntemlerini Lübnan’a da yaymayı başardı.
11) Beşar, Arap despotlarıyla ilişkilerini yönetmeyi hiç öğrenemedi. Babası Hafız, siyasi tavizler ve uzlaşmalar karşılığında Suudi Arabistan’dan milyarlarca dolar koparabilirdi. Fakat Beşar, özellikle Arap zirve toplantılarında liderlere ders verir gibi konuşarak onları kendinden uzaklaştırdı. Arap liderler arasında tek bir dostu bile yoktu; oysa babası, Mısır ve Körfez ülkelerindeki liderlerle güçlü bağlara sahipti.
12) Baas döneminde ifade özgürlüğü neredeyse yoktu. Yönetimi sorgulamak ya da hafif eleştirilerde bulunmak bile, kişinin yaşı ne olursa olsun, ağır cezalarla sonuçlanıyordu. Siyasi ifade özgürlüğü, yalnızca rejimi övgü dolu bir dille yüceltenlere tanınıyordu.
13) Suriye ve Irak’taki Baas rejimleri aşırı bir lider kültüne başvurdu. Bu tür uygulamalar, sadece Arnavutluk ve Romanya’nın komünist yönetimleri dışında başka bir yerde görülmedi. Liderlerin heykelleri, şehirlerin ve kasabaların çoğuna dikilmişti ve liderlere saygı göstermek okul müfredatının bir parçasıydı. Liderin yüceltilmesi, aile üyelerine kadar uzanıyor ve bu durum her iki rejimde de cumhuriyetçi hanedanlıkların inşasının bir parçası oluyordu.
14) Bir cumhuriyette hanedanlık fikri Suriye halkına aykırı. Suriye modern bir ülke ve Körfez ülkelerindeki gibi hanedan yönetimine alışık değil. Halk, Hafız Esad’ın yönetimine ancak zorla boyun eğdi ve iktidarda kalabilmek için (1982’de Hama’da olduğu gibi) kitlesel şiddete başvurmak zorunda kaldı.
15) Rejim mezhep temelliydi. Hafız Esad’ın 1970’te iktidara gelmesinden bu yana, rejim Alevi bir karaktere ve tabana sahip oldu, oysa Aleviler nüfusun sadece yüzde 14’ünü oluşturuyor. Hafız Esad döneminde hükümetin üst kademelerindeki görevlerin çoğu, genelde başkanla akraba olan Alevilere ayrılmıştı. Saddam Hüseyin’in rejimi bu bakımdan daha az mezhepçiydi. Beşar ise hükümetin üst kademelerine daha fazla Aleviyi dahil etmeye çalıştı ancak iktidarın en kritik ipleri yine ailenin elinde kaldı.
Cihatçıların güzellenmesi
Suriye, uzun bir hoşgörü ve birlikte yaşama geçmişine sahip çok mezhepli bir ülke iken, bu durum Baas yönetimi altında yozlaştı ve tahrip edildi. İsyancıların yeni saldırıları, başta ABD, İsrail ve Türkiye olmak üzere dış güçler tarafından düzenlendi. Zafer kazanan milislerin kökeni IŞİD ve el-Kaide’ye dayanıyor, ancak Batı medyası onların imajını güzellemeye çalışarak onları sadece “muhalefet” olarak tanımlıyor.
Aljazeera (ve arkasındaki Katar hükümeti) isyancıları destekleme ve propagandalarını yayma konusunda büyük bir rol oynadı. Suriye’de yönetimin kesin çizgileri hakkında bir tahmin yürütmek için henüz çok erken ama Suriye halkının istikrarlı ve demokratik bir hükümete kavuşması pek olası görünmüyor.
Tıpkı Sudan, Suriye, Lübnan, Yemen, Libya ve Irak’ta olduğu gibi, ABD-İsrail ittifakı, İsrail’in faşist devletini güvende hissettirmek adına pek çok Arap ülkesinde devletleri ve toplumları yok etmeye yönelik acımasız bir kampanya yürütüyor.
Ve ABD’nin kanıtlanmış bir geçmişi var: Bir rejimi —ne kadar tiksindirici ve zalim olursa olsun— daha kötü bir rejimle değiştirebilir ve değiştirecektir. ABD’nin 2001’de Afganistan’da kurduğu rejim o kadar iğrençti ki Afgan halkı Taliban’ı tercih etti. Libya ve Irak’taki insanlar şimdi eski rejimlerin yönetimine özlem duyuyorlar.
Suriye halkının acılarının yakın zamanda sona ermesi pek mümkün değil ve silahlı milisler arasındaki iç çekişmeler, 1992’de komünistlerin düşüşünden sonraki Afganistan’a benzer bir durum yaratabilir.
Meloni: Trump düşman değil, ‘pragmatik’ bir AB yaklaşımı gerek
Reuters: Ukrayna’ya askeri yardım koordinasyonunu ABD yerine NATO üstlendi
İsveç’ten “enerji kablosu” projesine Alman elektrik reformu şartı
‘İkinci Trump döneminin en büyük zorluklarından biri Çin olacak’
İsrail’den Suriye ve Gazze’de uzun süreli işgal sinyali
Çok Okunanlar
-
ORTADOĞU1 hafta önce
Eski Beyaz Saray yetkilisi Doran: Suriye’de İsrail ve Türkiye’nin çıkarları örtüşüyor
-
GÖRÜŞ2 hafta önce
Bir kere daha girdiğimiz çıkmaz yol
-
GÖRÜŞ1 hafta önce
Ortadoğu ve “mukaddes adalet” fikri – 1
-
GÖRÜŞ1 hafta önce
Suriye’de kim kazandı?
-
RUSYA1 hafta önce
Rusya’nın Suriye’deki üslerinin akıbeti ne olacak?
-
GÖRÜŞ1 hafta önce
Ortadoğu ve “mukaddes adalet” fikri – 2
-
GÖRÜŞ1 hafta önce
Esad rejimi neden sadece 12 günde çöktü?
-
GÖRÜŞ6 gün önce
Suriye hezimeti ve Rusya: Birkaç soru ve yanıt