Bizi Takip Edin

ASYA

Alman şirketlerinin Çin sancısı: Ticaret savaşlarına karşı uyarılar

Yayınlanma

Alman hükümeti, ABD’nin izinden giderek Çin ile yatırım ve ticarette karşılıklı bağımlılığı azaltma yönünde hamleler yaparken, Alman şirketleri bu adımlara şüpheyle yaklaşıyor.

Alman ekonomisinin ve ihracatının belkemiği olarak nitelendirilen ve Almancada Mittelstand olarak adlandırılan aile şirketlerinin Çin’de önemli yatırımları bulunuyor.

Financial Times’ta (FT) yer alan haberde, Şangay’a 50 km mesafedeki Taicang’da kümelenen 400’den fazla Alman şirketine işaret ediliyor ve jeopolitik gerilimler artarken bile Çin ile Avrupa’nın en büyük ekonomisi arasında devam eden karşılıklı bağımlılığa dikkat çekiyor.

Şehirdeki Alman Sanayi ve Ticaret Merkezi Başkanı Marieke Bossek, “Bildiğim kadarıyla şirketler Taicang’ı terk etmiyor. Buradaki genel müdürler, ayrılmayı düşünmeden işlerine devam ediyorlar,” diyor.

Yine de Bossek, bu şirketlerin bazılarının merkezlerinin daha fazla yatırım konusunda tereddütlü olduğunu kabul ediyor. Başkan, “Bazı şirketler, nereye gittiğini görmek istedikleri için yatırımlarını bekletiyor, bazıları ise Çin pazarı için üretim yaptıkları için hâlâ üretim yapıyorlar. Bu gerçekten de sektöre göre değişiyor,” ifadelerini kullanıyor.

Almanya’nın bölgedeki varlığı 1993’e kadar uzanıyor

Almanya’nın Taicang’daki varlığı, Kara Orman merkezli otomobil, tekstil ve tüketici endüstrileri tedarikçisi Kern-Liebers adına Hans-Jochem Steim’in 1993 yılındaki ziyaretine dayanıyor. Steim burada bir fabrika açtı ve bunu başka şirketler izledi.

Kern-Liebers için çalışan ve şu anda büyük çoğunluğu Alman, 100’den fazla işletmeden oluşan Taicang Roundtable’ın başkanı olan Richard Zhang, 2019 itibariyle yarım milyon nüfusa sahip olan kentin kısmen daha küçük olması nedeniyle cazip olduğunu söylüyor.

Buradaki Alman şirketlerinin ‘bu tür küçük kasabalarda yaşamaya alışkın’ olduğunu savunan Zhang, Taicang’da bir sorunla karşılaşan bir işletmenin rahatça belediye başkanına gidebildiğini vurguluyor.

Fakat Zhang, Çin’in pandeminin etkilerinden kurtulmaya çalıştığı bu yıl, büyümenin yavaşlaması ve tüketici güveninin kırılgan olması nedeniyle şehirdeki işletmelerin zarar gördüğünü kabul ediyor. Zhang’a göre iş dünyası ve genel ekonomi açısından çok iyi bir zaman değil. Geçtiğimiz ay yayınlanan bir Avrupa Ticaret Odası raporu, pandemi sırasında ‘birçok şirketin yabancı işçi çıkışı yaşadığını’ kaydetmişti.

Şehirdeki çok sayıda Alman şirketi otomotiv tedarik zincirinin bir parçası. Avrupa Komisyonu geçtiğimiz ay Çinli elektrikli araç üreticilerinin ucuz ithalatına yönelik bir soruşturma başlattığını duyurmuştu.

Çin rekabeti Alman şirketleri zorlamaya başladı

Öte yandan Alman Mittelstand’ı düşündüren bir başka unsur da artan Çin rekabeti. Daha fazla regülasyonun yarattığı ani şokun ötesinde, Alman ve diğer yabancı işletmeler artık Çin içinden gelen daha büyük bir rekabetle de karşı karşıya.

Bir aile işletmesi olan takım tezgahları üreticisi Chiron’un Çin’deki baş teknoloji sorumlusu Willi Riester, 15 yıl önce yerel rekabetin nadir olduğunu ve ‘o zamanlar Alman şirketinin seviyesinde makineler üretemediklerini ve mühendislik yapamadıklarını’ söylüyor.

Bugün giderek daha fazla yerel rekabetle karşı karşıya olduklarını kaydeden Riester, “Gelecekte [bölge] Alman şirketlerinin merkezi olmaya devam edecek, fakat giderek daha fazla Çinli [şirket] olacak,” diyor.

Chiron’un Taicang’daki 190 çalışanından sadece ikisi Alman. Riester, şirketin Çinli personelden oluşan yerel Ar-Ge departmanının, Çin’in şu anda dünyanın önde gelen üreticisi olduğu elektrikli araçlar alanında Alman merkeze göre avantaj sağladığını söylüyor.

Şangay’daki Alman Sanayi ve Ticaret Merkezi Başkanı Christian Sommer de Çin rekabetinin ‘daha güçlü olduğunu ve gelecekte daha da güçleneceğini’ kabul ediyor fakat ‘Almanya’nın yüksek değerli zinciri belli bir ölçüde kontrol altında tutmak için çok iyi bir konumda olduğunu’ savunuyor.

Sommer, Taicang’ın ‘her zaman yeni sanayi geliştirmeyi başardığını’ sözlerine ekleyerek Çin’in havacılık ve uzay sektöründeki fırsatlara işaret ediyor.

Taicang hâlâ yatırım çekmek istiyor

Öte yandan uluslararası düzeydeki jeopolitik gerilimler ne olursa olsun, Taicang yetkilileri hâlâ daha fazla yabancı yatırım çekmeye çalışıyor.

Covid kısıtlamaları altında ortaya çıkan ve bu kısıtlamaların sona ermesinden aylar sonra da devam eden güven ve yeni denizaşırı fonlardaki düşüşü tersine çevirmeyi amaçlıyorlar.

Bossek’e göre Taicang eyalet yönetiminden bir heyet geçtiğimiz yıl iki kez Almanya’ya gitti ve aralarında Mercedes-Benz’in de bulunduğu bazı önde gelen Alman şirketlerinin merkezi olan Stuttgart’a bir gezi düzenledi. Bossek, “Herkesin [Covid] öncesindeki iyi iş ilişkilerine geri dönmeye çalıştığını hissediyorum,” diyor.

Fakat Sommer, Çin ile Batı arasındaki siyasi farklılıkların devam edeceğinin artık açık olduğunu söylüyor ve Almanya’dan ve başka yerlerden gelen işletmelerin bu farklılıklara uyum sağlamak zorunda kalacağını öne sürüyor.

Sommer, “Çin’in sistemi, özellikle siyasi açıdan, biz batılıların görmek istediği şekilde açılmayacaktır. Dolayısıyla şimdi farklı sistemlere sahip bir dünyada [nasıl işbirliği yapacağımızı] kabul etmemiz gerekiyor,” diyor.

ASYA

Çin, BYD’nin Meksika fabrikasının onayını erteledi

Yayınlanma

Pekin yönetimi, Çin’in en büyük elektrikli araç üreticisi BYD tarafından geliştirilen akıllı otomobil teknolojisinin sınırdan ABD’ye sızabileceği endişesiyle, otomobil üreticisinin Meksika’da bir fabrika kurması için verdiği onayı erteliyor.

BYD ilk olarak 2023 yılında Meksika’da bir otomobil fabrikası kurmayı ve Brezilya, Macaristan ve Endonezya’da da otomobil üretmeyi planladığını açıklamıştı. Meksika’daki fabrikanın 10.000 kişiye istihdam yaratacağı ve yılda 150.000 araç üreteceği belirtilmişti.

Ancak konu hakkında bilgi sahibi iki kişiye göre yerli otomobil üreticileri denizaşırı ülkelerde üretim yapmak için Çin Ticaret Bakanlığı’nın onayına ihtiyaç duyuyor ve bakanlık henüz onay vermedi.

Yetkililer, Meksika’nın BYD’nin ileri teknolojisine ve bilgi birikimine sınırsız erişim sağlayacağından, hatta ABD’nin bile buna erişimine izin vereceğinden korkuyor. Bu kişilerden biri Financial Times’a, “Ticaret bakanlığının en büyük endişesi Meksika’nın ABD’ye yakınlığı” dedi.

Financial Times’a konuşan bu kişilere göre, Pekin ayrıca Çin’in Kuşak ve Yol Girişimi altyapı geliştirme programının bir parçası olan ülkelerdeki projelere öncelik veriyor.

Değişen jeopolitik dinamikler de Meksika’nın santralden soğumasına katkıda bulundu. Meksika, sınır ötesi ticarete gümrük vergisi koyarak ihracatı ve istihdamı tehdit eden Donald Trump ile ilişkilerini sürdürmeye çalıştı.

Trump ayrıca Pekin ile bir ticaret savaşı başlatarak Çin’den yapılan ithalata gümrük vergisi getirdi. Pekin de buna misilleme olarak, ağırlıklı olarak Amerika’nın tarım sektörünü hedef alan yaklaşık 22 milyar dolarlık ABD malına gümrük vergisi getirdi.

Trump’ın ekibi Meksika’yı, Çin mallarının Kuzey Amerika Serbest Ticaret Anlaşması üzerinden ABD’ye gümrüksüz girmesi için bir “arka kapı” olmakla suçladı. Meksika hükümeti bunu reddediyor ancak ABD’nin baskısına Çin tekstil ürünlerine gümrük vergisi koyarak ve Çin menşeli çelik ve alüminyum ürünlerine yönelik anti-damping soruşturmaları başlatarak yanıt verdi.

İkinci kişi, “Meksika’nın yeni hükümeti Çinli şirketlere karşı düşmanca bir tavır takınarak BYD için durumu daha da zorlaştırdı” dedi.

Kasım ayında, Trump’ın yeniden seçilmesinden kısa bir süre sonra, Meksika Devlet Başkanı Claudia Sheinbaum, BYD’nin o ayın başlarında 1 milyar dolarlık yatırım yapma niyetini yeniden teyit etmesine rağmen, Meksika’da kurulacak herhangi bir Çinli şirketten hala “kesin” bir yatırım teklifi gelmediğini söyledi.

ABD merkezli danışmanlık şirketi Rhodium Group’un kıdemli analistlerinden Gregor Sebastian, “Meksika hükümeti belli ki [Çin’den] bazı yatırımlar almak istiyor, ancak ABD ile olan ticari ilişkileri çok daha önemli” dedi.

BYD’nin şu anda Meksika’da bir üretim tesisinin inşasını hızlandırmasının “ticari açıdan mantıklı” olmadığını belirten Sebastian, sağlam bir otomotiv tedarik zincirinin olmamasının BYD’yi Çin’den çok sayıda bileşen ithal etmeye zorlayacağını ve bunların daha yüksek gümrük vergilerine tabi olacağını belirtti.

ABD gümrük tarifeleri ve Meksika’nın Çin’e karşı daha sert tutumunun şirketin planlarını durdurup durdurmadığı sorulduğunda, BYD Başkan Yardımcısı Stella Li, “Meksika tesisi konusunda henüz karar vermediklerini” söyledi.

Geçen yıl Şubat ayında Li, 2024 yılı sonuna kadar fabrika için bir yer seçeceklerini söylemişti.

BYD geçen yıl Meksika’da 40.000’den fazla araç sattığını bildirdi. Şirket, 2025 yılında satış hacmini iki katına çıkarmak ve ülkede 30 yeni bayi açmak istediğini söyledi.

BYD 2024 yılında dünya çapında 4,3 milyon elektrikli ve hibrit araç sattı ve şubat ayında “God’s Eye” gelişmiş sürüş sistemini tanıttı ve bu sistemi tüm model serisine kurmayı planlıyor.

Bu ayın başlarında Tesla’nın en büyük rakibi Hong Kong’daki hisse satışından 5.6 milyar dolar topladı ve elde edilen gelirin denizaşırı genişlemesini desteklemesi bekleniyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Hindistan ve Yeni Zelanda 2 ay içinde serbest ticaret anlaşması imzalamayı hedefliyor

Yayınlanma

Yeni Zelanda Başbakanı Christopher Luxon salı günü yaptığı açıklamada, Hindistan ve Yeni Zelanda’nın önümüzdeki iki ay içinde bir serbest ticaret anlaşması imzalamayı hedeflediğini ve bunun tarım, havacılık ve yenilenebilir enerji sektörlerinde ikili ticareti genişletebileceğini söyledi.

Hindistan ve Yeni Zelanda, Hindistan’ı ziyaret etmekte olan Başbakan Narendra Modi ve Luxon arasındaki görüşmenin ardından, on yıllık bir aradan sonra bir ticaret anlaşması için müzakerelere yeniden başladı.

Luxon iş dünyası liderlerinden oluşan bir topluluğa yaptığı açıklamada “Bu ilişkiyi ileriye taşıyalım ve 60 gün içinde Başbakan Modi ile bu anlaşmayı imzalamayı dört gözle bekliyorum” dedi.

Görüşmeler, ABD Başkanı Donald Trump’ın Hindistan da dahil olmak üzere birçok ülkeden ithal edilen mallara karşılıklı gümrük vergisi uygulama kararının ardından küresel ticaret gerilimlerinin arttığı bir ortamda gerçekleşiyor.

ABD politikasının etkisini hafifletmek isteyen Hindistan, Avrupa Birliği ve Birleşik Krallık ile ticaret anlaşmaları yapma çabalarını da hızlandırıyor.

Hindistan Ticaret Bakanlığı verilerine göre, Hindistan ve Yeni Zelanda arasındaki ikili ticaret bir önceki yıla göre %30’un üzerinde artarak 2024 yılında 1,2 milyar dolara ulaştı.

Hindistan Ticaret Bakanı Piyush Goyal, Yeni Zelanda ile önerilen bir serbest ticaret anlaşmasının tarım ürünleri, kritik mineraller, ilaç ve turizm gibi alanlarda ikili bağları önemli ölçüde güçlendirebileceğini söyledi ve ticaretin sadece on yıl içinde on kat artabileceğini öne sürdü.

Goyal, “Yeni Zelanda’dan çıkan büyük miktardaki inovasyon fırsatı Hindistan üzerinden tüm dünyaya ulaşabilir” dedi. “Hindistan’da dünya için rekabetçi fiyatlarla üretim yapmak bu ortaklığı daha yükseklere taşımamıza yardımcı olabilir” diye ekledi.

Ancak analistler, süt ürünleri tarifeleri ve ticaret dışı konulardaki farklılıklar nedeniyle ticaret müzakerelerinde gecikmeler yaşanabileceği uyarısında bulunuyor.

Hint müzakereciler, milyonlarca küçük çiftçinin geçimini tehdit edebileceği gerekçesiyle, AB ve Yeni Zelanda’nın da aralarında bulunduğu birçok ortakla yürütülen serbest ticaret görüşmelerinde, başta süt ürünleri olmak üzere tarım ürünlerine uygulanan %30 ila %60 arasında değişen gümrük vergilerinin düşürülmesi yönündeki baskılara direniyor.

Goyal, her iki ülkenin de “birbirlerinin hassasiyetlerine saygı duyarak” müzakereleri hızlandırmayı planladığını söyledi.

“Her zaman söylediğim gibi hiçbir serbest ticaret anlaşması kimsenin kafasına silah dayayarak müzakere edilmez” dedi.

Luxon, Yeni Zelanda’nın Hindistan ile havacılık ve yenilenebilir enerji gibi alanlarda gelişmiş bir ortaklık beklediğini söyledi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin’den dış ticaret firmalarının iç pazara açılmasına yardımcı olacak tedbirler

Yayınlanma

Çin, ABD ile yoğunlaşan ticaret savaşının etkilerini dengelemeye çalışırken, dış ticaret firmalarının iç pazara açılmasına yardımcı olacak tedbirleri hayata geçirmeyi planlıyor.

Devlet yayın kuruluşu CCTV’ye bağlı bir sosyal medya hesabı olan Yuyuan Tantian’a göre, Ticaret Bakanlığı şu anda ihracatçıların iç pazara yönelmelerine yardımcı olmanın en etkili yollarını araştırıyor ve bakan Wang Wentao hafta sonu Şanghay’da bir tekstil ticaret şirketini ziyaret etti.

Çin’in ihracatçıları için yurt içinde satışa geçmek, farklı tüketici tercihlerine, ödeme sistemlerine ve düzenleyici rejimlere uyum sağlamak da dahil olmak üzere bir dizi zorluğu beraberinde getiriyor.

Yuyuan Tantian haberinde, “İç ve dış ticaretin entegre edilmesi ve ihracatçı firmaların yerel satışlarını genişletmelerinin desteklenmesi, dış şoklara geçici bir yanıt olmaktan ziyade uzun vadeli bir strateji olacaktır” denildi.

Bu hamle, ABD Başkanı Donald Trump’ın Washington’un tüm Çin mallarına uyguladığı gümrük vergilerini %20 oranında artırdığı ve önümüzdeki ay daha geniş bir karşılıklı gümrük vergisi rejimi uygulamaya hazırlandığı bir dönemde geldi.

Pekin de buna bir dizi ABD ürününe gümrük vergisi koyarak ve bazı kritik minerallere yönelik ihracat kısıtlamalarını sıkılaştırarak misilleme yaptı. Ancak ticaret savaşı Çin ekonomisinin genelinde hissedilmeye başlandı bile.

Çin’in ihracatı 2025 yılının ilk iki ayında yıllık bazda %2,3 oranında artarak aralık ayında kaydedilen %10,7’lik büyümeye kıyasla önemli bir yavaşlama gösterdi.

Bu arada Pekin, ABD’li perakende devinin yüksek gümrük vergilerinin etkisini telafi etmek için Çinli tedarikçilerine fiyatlarını düşürmeleri yönünde baskı yaptığına dair haberlerin ardından geçen hafta Walmart yöneticilerini görüşmeye çağırdı.

Ticaret Bakanı Wang, ticaret savaşının merkezinde yer alan bir sektör olan tekstil ticareti firmasına yaptığı ziyaretle ihracatçılara bir destek gösterisi daha sundu.

ABD, Çin’in tekstil ve hazır giyim endüstrisi için önemli bir pazar. Yuyuan Tantian’a göre geçen yıl Çin’in tekstil ve hazır giyim ihracatının yaklaşık %17’si Amerika’ya yapılırken, Çin malları ABD’nin ithalatının yaklaşık %24’ünü oluşturdu.

Hükümetin yurtiçi satışlara yönelmenin birçok firma için basit bir süreç olmayacağının farkında olduğu ifade ediliyor.

Ticaret Bakanlığı geçişi kolaylaştırmak amacıyla ihracatçılara satış kanallarını ve ürün standartlarını iç pazara uyarlama konusunda tavsiyelerde bulunmak üzere ülke çapında bir dizi fuar düzenlemeyi planlıyor.

Haberde, “Dış ticaret firmaları için yurtiçi satışları genişletmek, satılamayan ihracatı elden çıkarmak değil, yüksek kaliteli dış ticaret ürünlerini iç pazara getirmekle ilgilidir” denildi.

Bu strateji Pekin’in iç talebi artırmaya yönelik artan çabalarıyla örtüşüyor. Pazar günü hükümet, çocuk bakım maliyetlerinin azaltılmasından emlak ve hisse senedi piyasalarının istikrara kavuşturulmasına kadar her şeyi kapsayan kapsamlı bir tüketim artırma planı açıkladı.

İyileşme işaretleri yavaş yavaş ortaya çıkıyor. Pazartesi günü açıklanan veriler, Çin’in perakende satışlarının 2025 yılının ilk iki ayında yıllık bazda yüzde 4 artarak piyasa beklentilerini aştığını gösterdi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English