Bizi Takip Edin

AVRUPA

Avrupa Merkez Bankası’nın faiz kararına ilişkin beş soru

Yayınlanma

Avrupa Merkez Bankası (ECB), bu ay faiz indirimi yapmaya hazırlanıyor. Piyasalarda yüzde 90 oranında kesin gözüyle bakılan bu hamlenin, daha uzun vadede faiz indirimlerinin başlangıcı olup olmayacağı merak ediliyor. Enflasyon riskinin azalmasıyla birlikte ECB’nin büyümeye yönelik kaygıları da ön plana çıkıyor.

Avrupa Merkez Bankası (ECB) son dönemde faiz oranlarını düşürmeye pek sıcak bakmasa da perşembe günü yapılacak toplantıda yeni bir indirim kararı alması bekleniyor.

Veriler, Avro Bölgesi ekonomisinin durumunun önceki toplantılara kıyasla daha da kötüleştiğini gösteriyor. Bu nedenle, yatırımcılar ECB’nin haziran ve eylüldeki üç aylık faiz indirimi beklentilerini daha hızlı bir gevşeme süreciyle güncelleyerek yakından takip ediyor.

Reuters ajansına konuşan Deutsche Bank’ın baş Avrupa ekonomisti Mark Wall, “Eğer ECB Ekim ayında faizleri düşürmezse, piyasa merkez bankasının geç kaldığını ve muhtemelen politikada hata yaptığını düşünebilir,” dedi.

İşte piyasaların sorduğu beş temel soru:

1) ECB bu hafta faiz indirecek mi?

Buna neredeyse kesin gözüyle bakılıyor. Yatırımcılar, ekim ayında 25 baz puanlık bir indirim olasılığını yüzde 90 olarak fiyatlıyor. Bu oran, önceki toplantıdaki yüzde 20 olasılığa göre büyük bir artış gösteriyor.

Eylül ayında Avro Bölgesi’nde ticari faaliyetlerin beklenmedik bir şekilde daralması, yatırımcıların ECB’nin gelen verilere dayanarak hızlı bir faiz indirimi yapmayabileceğinden endişe etmesine yol açtı. Fakat, ekim ayında faiz indiriminden yana olan bazı yetkililer şimdiden sinyaller vermeye başladı.

ECB Başkanı Christine Lagarde da enflasyonun düştüğüne dair güvenin merkez bankasının kararlarına yansıyacağını belirterek, bir indirim ihtimaline işaret etti.

2) Art Arda bir dizi faiz indirimi gelir mi?

Wall Street ekonomistleri, faiz indirimlerinin ekim toplantısıyla sınırlı kalmayacağını düşünüyor. Yatırımcılar, önümüzdeki dört toplantıda üçten fazla faiz indirimi bekliyor.

Buna rağmen, ECB yönetiminden bazı üyeler henüz böyle bir sürece hazır görünmüyor. Finlandiya Merkez Bankası Başkanı Olli Rehn, gelecekteki faiz indirimlerinin hızının ve büyüklüğünün her toplantıda duruma göre değerlendirileceğini yineledi.

AXA baş ekonomisti Gilles Moeck ise, Lagarde’ın aralık ayında yayımlayacağı tahminlerle birlikte ECB’nin politika yaklaşımında bir değişiklik sinyali verebileceğini belirtti. Moeck, “Aralık toplantısı, ileriye dönük anlatıyı değiştirmek için iyi bir zaman gibi görünüyor,” ifadesini kullandı.

3) Enflasyon artık ECB’nin ana kaygısı değil mi?

Yatırımcılar böyle düşünüyor. İki yıl önce yüzde 10’un üzerinde seyreden enflasyon, eylül ayında ECB’nin yüzde 2’lik hedefinin altına geriledi. Hizmet sektörü enflasyonu bile hafif bir düşüş gösterdi. Nomura’ya göre, mevsimsellikten arındırılmış verilerde enflasyon Kasım 2023’ten bu yana en düşük seviyesini gördü.

Danske Bank’ın hesaplamalarına göre, enflasyona karşı koruma sağlayan türevler, bu yılın ilk çeyreğinde, ECB’nin Eylül tahmininden çok daha önce, enflasyonun yüzde 2’nin altına düşeceğini gösteriyor.

Katı para politikalarının sıkı bir savunucusu olan Isabelle Schnabel bile artık fiyat artışını kontrol etmenin ne kadar zor olduğuna dair uyarılarda bulunmuyor.

Ancak hizmet sektörü enflasyonu hâlâ yüzde 4 civarında seyrediyor ve henüz yavaşlama belirtisi göstermedi. Dolayısıyla ECB’nin zafer ilan etmek için henüz acele etmediği görülüyor.

4) Ekonomi ECB’nin ana önceliği mi oldu?

Belki ana öncelik değil, ama ekonomi giderek daha fazla ön plana çıkıyor. ABD Merkez Bankası’nın (Fed) aksine, ECB’nin görevi yalnızca enflasyonla mücadele etmek değil. Asıl soru, ekonomik durgunluğun ECB’nin yıllardır baş ağrısı olan düşük enflasyona yol açıp açmayacağı.

Şu anda ECB, tüketimi canlandırmak ve bu yıl yüzde 0,8 olan GSYİH büyümesini gelecek yıl yüzde 1,3’e çıkarmak için reel gelir artışına güveniyor. Ancak bazı ekonomistler bu hedeflerin fazla iyimser olduğunu düşünüyor. Örneğin, Almanya ekonomisi üst üste ikinci yıldır resesyonda.

AXA’dan Moeck, beklenen toparlanmanın gerçekleşmemesi durumunda enflasyonun ECB’nin hedeflerinin altına düşme riski taşıdığını ve bunun bazı yetkilileri endişelendirdiğini ifade etti.

5) ECB jeopolitik riskler konusunda endişeli mi?

Bu endişeler daha çok büyüme perspektifi üzerinden değerlendiriliyor.

Ekim ayının başından bu yana petrol fiyatları, İsrail ile Hizbullah arasındaki çatışmalar nedeniyle yüzde 9’dan fazla artış gösterdi. Ancak petrol fiyatları hâlâ yılın zirvesinden 10 dolar daha düşük seyrediyor.

BNP Paribas baş ekonomisti Paul Hollingsworth, düşük enflasyonun ECB’nin enerji fiyatlarındaki geçici artışlara daha toleranslı olabileceği anlamına geldiğini belirtti.

Hollingsworth, “ECB’nin odağı artık değişti ve büyümeye yönelik risklere daha fazla ağırlık veriyor. Bu nedenle jeopolitik riskler yalnızca bazı endişelerini artırıyor,” yorumunu yaptı.

Perşembe günü yapılacak toplantı, ABD başkanlık seçimlerinden önce ECB’nin son toplantısı olması açısından kritik bir öneme sahip. Ekonomistler, eski Cumhuriyetçi Başkan Donald Trump’ın kazanması ve tüm ithalata yüzde 10 vergi uygulama vaadinin, Avro Bölgesi büyümesini olumsuz etkileyebileceğini ve daha derin faiz indirimlerine duyulan ihtiyacı artırabileceğini düşünüyor.

AVRUPA

Operationsplan Deutschland: Almanya’da “planlı ekonomi” tartışması

Yayınlanma

Ukrayna’nın Rusya’ya ilk kez ABD yapımı uzun menzilli füzeler fırlatması ve Rusya lideri Vladimir Putin’in ülkesinin nükleer doktrinini güncellemesi ile birlikte Avrupa ülkeleri kıtada topyekûn bir savaşa hazırlanıyor.

Alman Silahlı Kuvvetlerinin (Bundeswehr) hazırladığı “Operationsplan Deutschland” (Almanya Organizasyon Planı) başlıklı 1.000 sayfalık belgeye göre Almanya’nın NATO ülkelerinden yüz binlerce askere ev sahipliği yapacağı ve cepheye büyük miktarlarda askeri teçhizat, gıda ve ilaç göndermek için lojistik bir merkez olarak hizmet vereceği bildirildi.

Alman ordusu ayrıca Rusya’nın Avrupa genelinde insansız hava araçları uçuşlarını, casusluk operasyonlarını ve sabotaj saldırılarını genişlettiği bir durumu varsayarak şirketlere ve sivillere kilit altyapıyı nasıl koruyacakları ve ulusal savunma için nasıl harekete geçecekleri konusunda talimat veriyor.

İşletmelere acil durumlarda çalışanların sorumluluklarını detaylandıran kriz planları oluşturmaları tavsiye edildi ve enerji bağımsızlığını sağlamak için dizel jeneratör stoklamaları ya da rüzgar türbinleri kurmaları talimatı verildi.

Ekonomiye daha fazla devlet müdahalesi konuşuluyor

Bu kapsamda ekonomiye ve şirketlere yönelik devlet müdahalesi daha yoğun bir şekilde tartışılmaya başladı.

Alman devleti, kriz durumlarında geniş kapsamlı haklara sahip. Enerji krizi, devletin ne kadar hızlı müdahale edebileceğini göstermişti: O dönemde Alman hükümeti gaz depolama tesislerini kanun yoluyla doldurmuş, gaz ithalatçısı Uniper’i kamulaştırmış ve diğer şeylerin yanı sıra yüzer LNG terminalleri tedarik etmişti.

faz’ın Bavyera İşletmeler Birliği Genel Müdürü Bertram Brossardt’ın açıklamalarına dayandırdığı haberine göre, acil bir durumda “planlı ekonomiye geçiş” bile mümkün olabilir.

Bu “planlı ekonomi” uygulamalar kapsamında devlet gıda kuponu vermesi, hatta insanları su temini ya da ulaşım şirketleri gibi belirli sektörlerde çalışmaya zorlaması da gündeme getiriliyor.

Dolayısıyla şirketlerin de bugün afet yardımı, Bundesanstalt Technisches Hilfswerk (Almanya’da afet ve acil durum yönetiminden sorumlu bir kuruluş – THW) ya da itfaiye için gönüllü olan çalışanlara sahip olmaları durumunda bundan yarar sağlayabileceği öne sürülüyor.

Hamburg’daki şirket eğitimini veren Yarbay Jörn Plischke, “Bunu desteklemek size yılda birkaç güne mal olur. Fakat bir kriz anında, insanları ve altyapıyı koruyan kişilerle doğrudan bir bağlantınız olur,” diyor.

Hamburg: Sivil-askeri ekonominin kesişimi

Yarbay Plischke’nin katıldığı etkinliğin gerçekleştiği Hamburg, mal ve asker taşımacılığında merkezi bir konumda.

Hansa kentinin belediye başkanı Peter Tschentscher, faz’a verdiği demeçte, “Altyapımız askeri amaçlarla kullanılırsa, siber saldırı ve sabotaj riski önemli ölçüde artar,” uyarısında bulundu.

Hamburg Senatosu bu nedenle sivil savunmayı güçlendirmek için ek kadrolar oluşturdu. Birliklerde savaşmayan fakat koruma ve güvenliği sağlamak için çalışan gönüllülerden oluşan üçüncü bir “yurt savunma birliği” hizmete sokuldu.

Hansa kentinde şu anda Alman Silahlı Kuvvetleri ve sivil güçlerle birlikte tatbikatlar yapılıyor.

Habere göre, “Red Storm Alpha” adı verilen bu tatbikatta liman tesislerinin korunması konusunda eğitim veriliyor.

Bir sonraki tatbikat olan “Red Storm Bravo” ise yakında başlayacak ve daha büyük çaplı olacak.

Bu tür tatbikatlardan elde edilen deneyimler daha sonra “Almanya Organizasyon Planı”na aktarılacak. Bu planın sürekli gelişen ve yeni bilgi ve tehditlere uyum sağlayan “yaşayan bir belge” olması amaçlanıyor.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

Ford Avrupa’da 4.000 kişiyi işten çıkaracak

Yayınlanma

Ford, elektrikli araçlara olan talebin yavaşlaması ve Çinli rakipleriyle girdiği rekabet nedeniyle Avrupa’da yaklaşık 4.000 kişiyi işten çıkarmayı planlıyor.

ABD’li şirket çarşamba günü yaptığı açıklamada, kesintilerin 2027 yılı sonuna kadar uygulanacağını ve Avrupa’daki 28.000 kişilik işgücünün yaklaşık yüzde 14’ünü temsil eden Almanya’daki 2.900 ve Birleşik Krallık’taki 800 işi etkileyeceğini söyledi.

Ford’un Birleşik Krallık’taki iki tesisi Dagenham ve Halewood ile İspanya’nın Valencia kentindeki fabrikası etkilenmeyecek.

Yetkililer kesintilerin idari görevlerin yanı sıra benzinli motor üretimiyle ilgili işleri de kapsayacağını söyledi.

Ford’un Avrupa Başkan Yardımcısı Dave Johnston, iş kayıplarına rağmen şirketin bölgeye bağlılığını sürdürdüğünü söyledi ve “Ford’un Avrupa’da gelecekteki rekabet gücünü sağlamak için zor ama kararlı adımlar atmak kritik önem taşıyor,” dedi.

İşçi Konseyi Başkanı: Personel kesintisi sürdürülebilir bir iş stratejisi değil

Söz konusu hamleler sendikalar ve hükümetlerle yapılacak görüşmeleri bekliyor. Ford’un işçi konseyi başkanı Benjamin Gruschka, “Bu büyük istihdam kesintisini reddediyoruz. Daha fazla personel kesintisi sürdürülebilir bir iş stratejisi değildir,” dedi.

Birleşik Krallık hükümeti de Ford’u planlanan kesintilerin tüm ayrıntılarını paylaşmaya çağırdı. Bir sözcü, “Ford ile uzun süredir devam eden bir ortaklığımız var ve Birleşik Krallık’taki üretim gelecekleri konusunda onlarla yakın bir şekilde çalışmaya devam edeceğiz,” dedi.

Küresel otomotiv endüstrisi, elektrikli araç satışlarındaki büyümenin yavaşlaması ve Çinli rakiplerle yaşanan sert fiyat rekabeti nedeniyle Avrupa’da ve başka yerlerde fabrikaların kapatılması ve personel sayısının azaltılması yönünde yoğun bir baskı altına girdi.

Şirket geçen yıl da 3.800 kişiyi işten çıkaracağını duyurmuştu

Ford, yıllardır zarar açıkladığı ve işten çıkardığı Avrupa’da zor günler geçiriyor. Şirket, yavaşlayan talebi karşılamak için, rekabet gücü yüksek pazarın daha kârlı alanlarına odaklanmak amacıyla ürün gamındaki araç sayısını azalttı.

Ford’un Avrupa’daki insan kaynakları başkanı Peter Godsell, daha fazla yeniden yapılandırma adımını göz ardı edemeyeceğini söyledi ve “benzeri görülmemiş” regülasyonları ve iktisadi rüzgarları suçladı. Godsell, “İleriye dönük olarak uygulanabilir ve kârlı bir işle burada var olmanın bir yolunu bulmamız gerekiyor,” diye ekledi.

Ford geçen yılın başlarında 1.300’ü İngiltere’de olmak üzere Avrupa’da 3.800 kişiyi işten çıkaracağını açıklamıştı.

İcra Kurulu Başkanı Jim Farley, geçmişte elektrikli otomobillerin üretiminde içten yanmalı motorlarla çalışan araçlara kıyasla “yüzde 40 daha az işçiye” ihtiyaç duyulacağı konusunda uyarıda bulunmuştu.

Ford’dan Alman hükümetine uyarı

Ford ayrıca Almanya’da geliştirilen ve üretilen elektrikli spor aracı yeni Explorer ve elektrikli Capri’nin üretimini azaltacağını ve bunun Köln fabrikasındaki çalışma saatlerinin daha da kısalmasına neden olacağını söyledi. Şirket fabrikayı elektrikli araç üretecek şekilde dönüştürmek için 2 milyar dolar yatırım yaptı.

Ford’un finans müdürü John Lawler kısa bir süre önce Alman hükümetine bir bildiri yazarak piyasa koşullarını iyileştirmek ve emisyon hedeflerini karşılamak için esneklik sağlamak üzere daha fazlasını yapması çağrısında bulundu.

Lawler mektubunda, “Avrupa ve Almanya’da eksik olan şey, e-mobiliteyi ilerletmek için açık ve net bir politika gündemidir,” dedi.

Volkswagen’den patronlara taviz önerisi

Çarşamba günü erken saatlerde Volkswagen çalışanları, Alman şirket yöneticilerinin ikramiyeleri düşürmeyi, temettüleri azaltmayı ve fabrikaları kapatma planlarını iptal etmeyi kabul etmeleri halinde gelecekteki maaş artışlarından 1,5 milyar avroyu kaybetmeye hazır olduklarını söyledi.

IG Metall’in baş müzakerecisi Thorsten Gröger ve VW iş konseyi başkanı Daniela Cavallo düzenledikleri ortak basın toplantısında, daha önce talep edilen yüzde 7’lik ücret artışının, kısa süreli saat azaltma dönemlerinde ücretleri desteklemek üzere bir “dayanışma fonuna” aktarılmasını önerdiler. 

VW çalışanları ile yöneticiler arasında giderek gerginleşen açmazın ilk tavizi olan önerilen paket, yöneticilerin önümüzdeki iki yıl boyunca ikramiyelerinin bir kısmından ve “temettü politikası yoluyla katkıdan” vazgeçmeleri anlamına geliyor.

IG Metall’den Gröger, VW yöneticilerinin Almanya’daki en az üç fabrikayı kapatma planlarından vazgeçmeyi kabul etmemeleri halinde, “ülkenin on yıllardır görmediği bir endüstriyel anlaşmazlığa” hazırlanmaları gerektiğini söyledi.

VW’nin Almanya’daki tesislerinde olası grevler 1 Aralık’tan itibaren mümkün olacak.

Okumaya Devam Et

AVRUPA

Baltık Denizi’nde iletişim kabloları hasar gördü: Sabotaj şüphesi

Yayınlanma

Baltık Denizi’nin altındaki telekomünikasyon kablolarında hasar meydana geldi. Finlandiya-Almanya hattındaki C-Lion1 kablosunda yaşanan kesinti, sabotaj şüphelerini güçlendirdi. Almanya, İsveç ve Litvanya olayla ilgili soruşturma başlatırken, Rusya suçlamaları reddetti.

Finlandiya ile Almanya arasında Baltık Denizi’nin altından geçen C-Lion1 telekomünikasyon kablosunda bir kesinti yaşandı.

Ayrıca Litvanya ile İsveç arasındaki iletişim kabloları da zarar gördü. Alman Savunma Bakanı Boris Pistorius, bu olayların sabotaj ihtimaline işaret edebileceğini belirtti.

Finlandiya devlet telekom altyapı operatörü Cinia, kabloda hasar tespit etti ve onarım için özel bir gemi hazırladı. Onarımın tam tarihinin belirsiz olduğu, ancak önümüzdeki hafta başlamasının planlandığı bildirildi.

Litvanya ile İsveç arasında iletişim sağlayan kablonun kesilmesi, Telia Lietuva tarafından doğrulandı. Olay, ülkede internet erişiminin yüzde 33 oranında azalmasına neden oldu.

Helsingin Sanomat gazetesi, Çin’e ait Yi Peng 3 gemisinin hasar bölgesine yakın olduğunu, bu geminin Danimarka donanması tarafından takip edildiğini öne sürdü.

İsveç, olayın sabotaj olabileceği şüphesiyle soruşturma başlattı.

Litvanya, olayın “terör” kapsamında değerlendirildiğini ve kablonun tamamen mi kesildiği yoksa sadece hasar mı gördüğünün soruşturulduğunu duyurdu.

Finlandiya Merkezi Soruşturma Dairesi, iletişim müdahalesi ve mülke zarar verme suçlarından inceleme yürütüyor.

Almanya ve Finlandiya dışişleri bakanlıkları, olayla ilgili derinlemesine bir soruşturma yürütüleceğini açıklarken, İsveç Başbakanı Ulf Kristersson, sabotaj iddialarının henüz kesinleşmediğini ifade etti.

Almanya Savunma Bakanı Boris Pistorius ise, kablonun yanlışlıkla zarar görmüş olabileceği ihtimaline şüpheyle yaklaştı.

Rusya, bu tür olaylarda kendisine yöneltilen suçlamaları reddetti. Kremlin Sözcüsü Dmitriy Peskov, iddiaları “saçma ve komik” olarak nitelendirdi.

Baltık Denizi’nin altından geçen C-Lion1, Finlandiya’nın Kuzey Akım doğalgaz boru hatlarının rotasını takip ederek Orta Avrupa’ya doğrudan bağlantı sağlayan tek denizaltı kablosu.

Kablo, 2016’da devreye alındı ve Helsinki ile Rostock (Almanya) arasında veri aktarımı yapıyor.

Finlandiya ve Estonya, Baltık Denizi’nde Rusya donanmasına karşı plan hazırlıyor

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English