Bizi Takip Edin

ASYA

Çin, Kuşak ve Yol’a dair Beyaz Kitap yayımladı

Yayınlanma

Çin, Kuşak ve Yol Girişimi’nin (KYG) 10. yıldönümü vesilesiyle, ‘Kuşak ve Yol’un Ortak İnşası: İnsanlığın Kader Ortaklığının Tesisine Dair Önemli Bir Uygulama’ başlıklı yeni bir Beyaz Kitap yayınladı.

Kitapta, KYG’nin “insanlığın ortak geleceğinin inşası için bir platform sağlama hedefine ulaşmada elde ettiği başarılar” vurgulandı.

Beyaz Kitaba göre KYG, kapsamı genişledikçe politika koordinasyonundan altyapı bağlantısına, engelsiz ticaretten finansal entegrasyona ve insanlar arası daha yakın alışverişe kadar uzanan en geniş kapsamıyla “dünyanın en büyük uluslararası işbirliği platformu” haline geldi.

Geçtiğimiz on yıl boyunca KYG işbirliğinin katılımcı ülkelere gerçek kazanımlar sağladığı,  ekonomik küreselleşmenin sağlıklı bir şekilde gelişmesine katkıda bulunduğu, küresel kalkınma sorunlarının çözülmesine ve küresel yönetişim sisteminin iyileştirilmesine yardımcı olduğu ifade edildi.

Kitapta, “Ortak girişim aynı zamanda tüm insanlığın modernleşmeyi gerçekleştirmesi için yeni bir yol açmış ve ortak geleceğe sahip küresel bir topluluk oluşturma çabalarının gerçek sonuçlar vermesini sağlamıştır” denildi.

Devlet Konseyi Basın Ofisi tarafından yayınlanan Beyaz Kitap aracılığıyla, uluslararası topluma “KYG’nin değerinin” daha iyi anlatılacağı düşünülüyor. Ayrıca gelecekte yüksek kaliteli KYG işbirliğinin kolaylaştırmasının ve girişimin daha fazla ülke ve halka fayda sağlamasının hedeflendiği belirtildi.

Beyaz kitapta, KYG’nin Çin tarafından başlatıldığı ancak “dünyaya ait olduğu ve tüm insanlığın yararına olduğu” savunuluyor.

Birkaç ülkenin egemen olduğu ekonomik küreselleşmenin, herkese fayda sağlayan ortak kalkınmaya katkıda bulunmadığı, aksine, zengin ve fakir, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki ve gelişmiş ülkeler içindeki zenginlik uçurumunu genişlettiği vurgulanıyor.

“Sadece birkaç ülkenin dünya ekonomik kalkınmasına hakim olması, ekonomik kuralları kontrol etmesi ve kalkınmanın meyvelerinden yararlanması artık kabul edilemez.”

Kitapta, yavaş ekonomik büyüme, ekonomik yönetişimdeki eksiklikler ve dengesiz ekonomik kalkınma gibi küresel sorunların ele alınmasının zorunlu olduğu belirtiliyor.

KYG’nin nihai hedefi, “ortak geleceğe sahip küresel bir topluluk oluşturulmasına yardımcı olmak” şeklinde ifade edilirken, ortak girişimin “küresel refaha giden yolu, barışa giden yolu, açıklığa giden yolu, yeniliğe giden yolu ve sosyal ilerlemeye giden yolu teşvik ettiği” yorumu yapılıyor.

Beyaz Kitapta ayrıca “KYG’nin tek bir tarafın sahip olduğu özel bir yol değil, herkese açık kamusal bir yol” olduğu söyleniyor: “Jeopolitik hesaplardan uzaktır. Özel bir kulüp yaratmayı amaçlamadığı gibi herhangi bir tarafı da hedef almamaktadır.”

Mevcut uluslararası durum ise şöyle tarif ediliyor: “Şu anda dünya bir türbülans ve dönüşüm döneminden geçiyor. Büyük ülkeler arasındaki rekabet ve çekişme tırmanıyor; jeopolitik durum gerginliğini koruyor; küresel ekonomik iyileşme henüz ufukta görünmüyor; soğuk savaş ve sıfır toplamlı zihniyetler yeniden canlanıyor; tek taraflılık, korumacılık ve hegemonyacılık da yaygınlaşıyor. Yeni bir teknolojik devrim ve endüstriyel dönüşüm süreci daha da şiddetli bir rekabete yol açmıştır. Tüm bunlar insanlığın karşısına eşi benzeri görülmemiş zorluklar çıkarmaktadır.”

Beyaz Kitap’ta isim vermeden “bazı ülkelerin” ulusal güvenlik kavramını “abarttığı” ve “riskten arındırma adı altında ayrıştırma peşinde koştuğu” belirtiliyor. Bu çerçevede Kuşak ve Yol Girişiminin “daha anlamlı ve küresel öneme sahip bir girişim” haline geldiği düşünülüyor.

Beyaz kitapta, Çin, “sorumluluklarını yerine getiren büyük ve gelişmekte olan bir ülke” olarak nitelendirilirken, Çin’in KYG aracılığıyla dışa açılma ve kazan-kazan uluslararası işbirliği için en üst düzey tasarımı teşvik etmeye devam edeceği belirtiliyor.

KYG’nin konseptinin ayrıca tedbirler ve hedefler bakımından Birleşmiş Milletler 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Gündemi ile örtüşmekte olduğu belirtilirken, hedefin daha yüksek standartlarda dışa açılma yoluyla daha kaliteli kalkınmayı teşvik etmek ve Çin’in kalkınma fırsatlarını dünyanın geri kalanıyla paylaşmak olduğu vurgulanıyor.

Haziran 2023 itibariyle Çin’in, 150’den fazla ülke ve 30 uluslararası kuruluşla 200’den fazla KYG işbirliği anlaşması imzaladığı bildiriliyor ve şu bilgiler paylaşılıyor:

“Küresel düzeyde, 193 BM üyesi ülke oybirliğiyle KYG’nin BM kararına dahil edilmesini kabul etmiştir. İkili düzeyde ise Kuşak ve Yol Girişimi, Rusya’nın Avrasya Ekonomik Birliği çerçevesi, Kazakistan’ın Parlak Yol ekonomi politikası, Endonezya’nın Küresel Deniz Dayanağı girişimi ve Güney Afrika’nın Ekonomik Yeniden Yapılanma ve İyileşme Planı gibi çok çeşitli strateji ve girişimlerle eşgüdüm sağlamayı başarmıştır.”

ASYA

Kishida enerji dönüşümünü desteklemek için ‘Asya’nın OECD’si’ çağrısında bulundu

Yayınlanma

Başbakan Fumio Kishida cuma günü yaptığı açıklamada, Japonya’nın temiz enerji konusunda diğer Asya hükümetleriyle işbirliğini derinleştireceğini belirtirken, yeşil dönüşüm için kural ve kılavuzların belirlenmesine yardımcı olacak bir “Asya OECD’si” vizyonunu açıkladı.

Kishida cuma günü Japonya İş Federasyonu ya da Keidanren tarafından düzenlenen Asya İş Zirvesi’nde konuştu. Etkinliğe aralarında Çin Uluslararası Ticareti Geliştirme Konseyi, Filipinler-Japonya Ekonomik İşbirliği Komitesi ve Endonezya Ticaret ve Sanayi Odası’nın da bulunduğu 11 Asya ekonomisinden 13 iş grubunun temsilcileri katıldı.

Kishida zirvenin kapanış konuşmasında Japonya’nın “Asya’nın karbonsuzlaştırılmasına öncülük edeceğini ve Asya’da büyük bir karbonsuzlaştırma pazarı yaratmak için işbirliğini güçlendireceğini” söyledi. Kishida, sıfır karbon emisyonuna ulaşma gibi zor bir görev söz konusu olduğunda “çok benzer bir durumda” oldukları için ülkesinin yeşil dönüşüm deneyimini diğer Asya ülkeleriyle paylaşabileceğini söyledi.

Tokyo, örneğin yeşil enerji ve elektrikli araçlarla ilgili tedbirleri benimseme konusunda daha proaktif olan Avrupa Birliği’ne kıyasla karbonsuzlaştırma konusunda daha kademeli ve iş dostu bir yaklaşım benimsenmesi için baskı yapıyor. Tokyo, imalat ağırlıklı ekonomisi için hızlı bir geçişin başarılmasının zor olacağı ve bunu yapmaya çalışmanın otomobil üretimi gibi kilit sektörlerin rekabet gücüne zarar verebileceği endişesini sık sık dile getiriyor.

Japonya, ASEAN’ın da daha yeşil bir ekonomi ile ekonomik büyümeyi teşvik etme arasında denge kurma konusunda benzer bir ikilemle karşı karşıya olduğunu düşünüyor.

Kishida AZEC’i ilk olarak 2022 yılında önerdi ve ertesi yıl dokuz ASEAN üye ülkesiyle birlikte başlattı. İlk zirve Aralık 2023’te yapıldı.
Başbakan, yeni girişimin, Tokyo tarafından finanse edilen Cakarta merkezli uluslararası bir düşünce kuruluşu olan ASEAN ve Doğu Asya Ekonomik Araştırma Enstitüsü’nde (ERIA) ulaşım ve elektrik gibi sektörlerde karbonsuzlaştırma programlarını desteklemek için bir “Asya sıfır emisyon merkezi” kuracağını söyledi.

Kishida, düşünce kuruluşunun “Asya’nın OECD’si” gibi olmasını ve çeşitli sektörlerde uluslararası kural ve standartların belirlenmesine katkıda bulunmasını istediğini belirtti ve bu sonbaharda Laos’ta ikinci bir AZEC zirvesi düzenlenmesi için görüşmelerin sürdüğünü söyledi. “Bu yılın, gelecek on yıl için belirli eylem planları üzerinde ilgili ülkelerle anlaşmaya varma yılı olmasını istiyorum” dedi.

Yapay zeka stratejisi konusunda Kishida, Nikkei’nin daha önce Japonya’nın ülkedeki ve Asya’nın başka yerlerindeki şirketler arasında, ilgili Asya ülkelerinin dillerine ve kültürlerine daha uygun yapay zeka geliştirmek için işbirliğini destekleyeceği yönündeki haberini doğruladı. “Ne yazık ki Japonca, küresel toplumda küçük bir dil,” diyen Kishida, Asya ülkelerinin yapay zekanın faydalarından tam olarak yararlanmak için birlikte çalışması gerektiğini sözlerine ekledi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Kırgızistan’da darbe girişimi

Yayınlanma

Kırgızistan Milli Güvenlik Devlet Komitesi’nden (GKNB) yapılan açıklamada, ülkenin güvenlik kurumlarının erken müdahalesi sayesinde düzenlenen darbe girişiminin önlendiği belirtildi.

Açıklamada, “Vatandaşların güvenliğini sağlamaya ve anayasal düzenin temellerini korumaya yönelik tedbirlerin bir parçası olarak, şiddet kullanarak iktidarı ele geçirmeyi ve vatandaşların ölümüyle sonuçlanan kitlesel kaos tertip ederek ülkedeki sosyo-politik durumu istikrarsızlaştırmayı planlayan yıkıcı bir grubun yasa dışı faaliyetleri bastırılmıştır,” ifadelerine yer verildi.

RİA Novosti‘nin haberine göre açıklamada, suç örgütünün dinci fanatikleri de içerdiği kaydedildi.

Ülkenin güvenlik kurumları tarafından yürütülen soruşturma ve operasyonel tedbirler sırasında, dört Kırgız vatandaşının gözaltına alındığı ve geçici bir gözaltı merkezine götürüldüğü bilgisine yer verilen açıklamada, şunlar kaydedildi:

“Gözaltına alınanların evlerinde ve araçlarında yapılan aramalarda el yapımı patlayıcılar, ateşli silahlar, mühimmat, telsizler, kurşun geçirmez yelekler, kolluk kuvvetleri üniformaları, insansız hava araçları, aşırılıkçı yayınlar ve diğer yasaklı materyaller bulunmuş ve bunlara el konulmuştur.”

Öte yandan açıklamada, soruşturma ve operasyonel faaliyetlerin halihazırda devam ettiği vurgulanarak ilerleyen bir tarihte gerekli bilgilerin kamuoyuna açıklanacağına dikkat çekildi.

Daha önce Kırgızistan Cumhurbaşkanı Sadır Caparov’un 5-6 Temmuz tarihlerinde Azerbaycan’ı ziyaret etmeyi ve Türk Devletleri Teşkilatı’nın (TDT) gayrı resmi zirvesine katılmayı planladığı bildirilmişti.

Rusya gözünden Türkiye’nin Orta Asya politikası

Okumaya Devam Et

ASYA

Filipinler ve Japonya Karşılıklı Erişim Anlaşması’na hazırlanıyor

Yayınlanma

Filipinler ve Japonya, Güneydoğu Asya ülkesi ile Çin arasında Güney Çin Denizi’nde tırmanan gerilimin ortasında, savunma ve dışişleri bakanlarının pazartesi günü Manila’da yapacakları kritik “iki artı iki” toplantısıyla güvenlik ortaklıklarını bir üst seviyeye taşımaya hazırlanıyor.

Türünün ikinci örneği olan görüşmelerin odak noktalarından biri, iki ülke arasında askerlerin erişimini kolaylaştıracak ve ortak askeri tatbikatları kolaylaştıracak potansiyel bir karşılıklı erişim anlaşması (RAA) olacak.

Bu türden ilk Filipinler-Japonya toplantısı 2022 yılında, Manila ile Pekin arasındaki diplomatik ilişkileri yakınlaştıran dönemin Filipinler Devlet Başkanı Rodrigo Duterte döneminde yapılmıştı. Buna karşılık önümüzdeki hafta yapılacak görüşmeler, ülkenin jeopolitik bağlılığını yeniden Washington’a kaydıran Başkan Ferdinand Marcos Jr. döneminde gerçekleştirilecek.

Çin, Filipinler’in Güney Çin Denizi’ndeki Scarborough Sığlığı ve İkinci Thomas Sığlığı’na yaptığı ikmal görevlerini egemenliğini ihlal ettiği gerekçesiyle tazyikli su ve çarpışmalarla bastırarak karşı çıkıyor. Filipinler ise Çin’in kendi egemenliğini ihlal ettiğini ve uluslararası hukuku çiğnediğini iddia ediyor.

Filipinler’deki Amador Araştırma Hizmetleri’nin CEO’su Julio Amador, Nikkei Asia’ya verdiği demeçte, “bence Japonya, Güney Çin Denizi’nin bölgede daha geniş bir çatışmayı tetikleyebilecek bir parlama noktası olmasından çok endişe duyuyor” dedi.

Güneydoğu Asya uzmanı ve Japonya Ulusal Politika Çalışmaları Enstitüsü’nde doçent olan Yusuke Takagi, karşılıklı erişim anlaşmasının imzalanmasının “Japonya’nın Filipinler’in yaptıklarını desteklediği” yönünde bir sinyal göndereceğini söyledi.

Nikkei’ye konuşan Yusuke Takagi, “RAA, ordunun acil bir durumda bir şey yapması durumunda bir yedektir. RAA’nın bir şeyleri hemen değiştirmeyeceğini düşünüyorum. Japonya’dan Filipin Sahil Güvenliğine] gemi sağlanması daha çok oyunun kurallarını değiştirir” dedi.

Filipinler ve Japonya arasında daha yakın bir ilişkinin başka sonuçları da olabilir. Hawaii’deki Pacific Forum International’da siber güvenlik ve kritik teknolojiler direktörü olan Mark Manantan, ikiden fazla iki görüşmesinin, Amerika’nın “Trump başkanlığında bir kez daha daha içe dönük, işlemci ve hatta değişken” olması durumunda bile ABD-Japonya-Filipinler üçlü ilişkileri için bir tür “gelecek güvencesi” işlevi gördüğünü söyledi.

Üç ülke bu yılın başlarında Washington’da tarihi bir üçlü zirve düzenleyerek Çin’in artan etkisine karşı Hint-Pasifik bölgesinde savunma ve ekonomik işbirliğini güçlendirmek için birleşik bir cephe sergilediler.

Manantan, Japonya’nın Filipinler ile yürüttüğü iki artı iki angajmanının, özellikle Güney Çin Denizi’nde hak iddia eden diğer Güneydoğu Asya ülkeleriyle gelecekte yürüteceği diyalog için bir “şablon” olabileceğini belirtti. “Japonya, olası bir Japonya-Vietnam-Filipinler diyaloğunun şekillendirilmesinde kolaylaştırıcı bir rol oynayabilir. Yani burada koalisyon kurma konusunda pek çok olasılık var” dedi.

Japonya’nın RAA gibi yasal anlaşmalarla bölgede artan varlığı daha fazla potansiyel çerçeveye kapı açabilir. Manantan, Japonya’nın Avustralya ile de RAA’sı olduğu göz önüne alındığında, Japonya-Filipinler-Avustralya ortaklığını “ABD-Japonya-Filipinler üçlüsünün bir yinelemesi” olarak görmenin kendisini “şaşırtmayacağını” söyledi.

Amador ayrıca Tokyo ve Manila arasındaki RAA anlaşmasının Japonya’ya bölgede ABD ve Avustralya’nın sahip olduğu “bazı ayrıcalıkları” vereceğini belirtti.

NATO Japonya, Güney Kore, Avustralya ve Yeni Zelanda ile güvenlik bağlantılarını artıracak

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English