Bizi Takip Edin

ASYA

Çin ve Rus savaş gemileri Japonya çevresinde yoğun faaliyet gösteriyor

Yayınlanma

Japonya, 1977 yılında çıkardığı Karasuları ve Bitişik Bölge Kanunu ile karasularını 12 deniz mili olarak tanımlamıştır. Kanun ekinde, Soya Boğazı (23 deniz mili genişliğinde), Tsugaru karasularının genişliğini sınırlarken, Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi’ndeki (BMDHS) “uluslararası boğaz” tanımı çerçevesinde hareket edilmiştir.

BMDHS, birbirine bağlanan uluslararası boğazlardan “yalnızca sürekli ve hızlı geçiş amacıyla seyrüsefer ve üst uçuş serbestisi” uygulayabilmek için yabancı gemilere ve uçaklara (yabancı savaş gemileri ve askeri uçaklar dahil) “transit geçiş hakkı” tanımıştır. Uluslararası boğazlarda seyreden gemiler, boğazlara kıyısı olan devletlerin koyduğu belirli kurallara uymakla yükümlü olmakla birlikte, seyrüsefer serbestliği garanti altına alınmış olup, karasularında olduğu gibi, seyrüsefer zararsız geçiş şartına tabi değildir.

Belirli deniz bölgelerine ilişkin örnek olarak, 18-23 Ekim 2021 tarihleri ​​arasında Japonya Denizi’nden Tsugaru Boğazı’na giren toplam 10 Çin ve Rus gemisi, boğazın açık deniz kısmında seyredip Pasifik Okyanusu’nda güneye yöneldi, Izu Adaları yakınlarında, Osumi Boğazı’nın açık deniz kısmından geçerek Doğu Çin Denizi’ne yöneldi. Doğu Çin Denizi ve İzu Adaları çevresindeki deniz alanlarında gemide yer alan helikopterler kalkış ve iniş tatbikatı gerçekleştirdi. Bu durum, Çin ve Rusya’nın Japonya çevresindeki deniz bölgesinde büyük ölçekli bir tatbikatın ilk kez ortaya çıkması ile dikkat çekti.

Japon hükümeti, belirtilen deniz alanlarındaki karasularının genişliğini 3 deniz milinden 12 deniz miline çıkarırsa, tüm boğazlar Japon karasuları olacak ve yabancı gemiler, transit geçiş haklarını kullanabilecek. Belirlenen deniz alanları uluslararası boğazlara dönüştürülse bile bu, yabancı gemilerin buralarda seyredebileceği gerçeğini değiştirmeyecek, ancak uluslararası boğazlar haline geldikten sonra Japonya, uluslararası boğazlara komşu bir devlet olarak yabancı gemilerin sadece “geçiş yapmasını” talep edebilecektir.

Japonya’nın, belirtilen deniz alanları dışında en dar yerlerinde genişliği 24 deniz milinden daha az olan birçok boğazı vardır. Örnekler arasında Yakushima ile Kuchinoshima arasındaki Tokara Boğazı (22 deniz mili genişlik), Akusekijima ile Kodakarajima arasındaki boğaz (18 deniz mili genişlik), Takarajima ile Kaminonejima arasındaki boğaz (21 deniz mili genişlik) ve Tokunoshima ile Okinoerabujima arasındaki boğaz 18 deniz mili genişliğinde. Tüm bu boğazlar tamamen Japon karasularından oluşmakta ve yabancı gemiler (yabancı savaş gemileri dahil) zararsız geçiş hakkını kullanabilir. Japon hükümeti, Japon karasularında uluslararası hukuka göre uluslararası boğazların var olup olmadığını açıkça belirtmemiştir.

Haziran 2016’dan bu yana Çin savaş gemileri Tokara Boğazı’ndan çok sayıda geçiş yaptı . Çin hükümeti, Tokara Boğazı’nın uluslararası hukuka göre “uluslararası bir boğaz” olduğunu iddia ediyor. Bu iddia kabul edilirse, yabancı denizaltıların Tokara Boğazı’nda su altındayken geçişine izin verilecek demektir. BMDHS, denizaltıların su yüzeyinde seyretmesini ve karasularında bayrağını göstermesini şart koşuyor, ancak denizaltılara uluslararası boğazlarda iken böyle bir yükümlülük getirilmiyor. Yabancı askeri uçakların uluslararası boğazlarda uçuş serbestisine sahip olmasına da izin verildiği biliniyor.

Kasım 2004’te, bir Japonya Deniz Öz Savunma Kuvvetleri, Okinawa Eyaletindeki Sakishima Adaları çevresinde Japon karasularında seyreden ve su altındayken kuzeye doğru hareket eden, milliyeti bilinmeyen bir denizaltı gözlemledi. Japonya yüzeyde gezinmesini talep ettiğinden ve buna uymadığı takdirde Japon karasularını terk etmesini talep edeceğinden, dönemin savunma bakanı Deniz Öz Savunma Kuvvetlerine bir deniz güvenliği operasyonu başlatma emri verdi. Daha sonra bu denizaltının Çin Halk Kurtuluş Ordusu Donanmasına ait Han sınıfı bir nükleer denizaltı olarak tanımlandığı duyuruldu.

Japonya mevcut jeopolitik gelişmeleri yakından takip ederek müttefiklik ilişkilerini geliştiriyor. Bu minvalde denizlerdeki üstünlüğünü korumak adına yeni adımlar atabilir. Çin ve Rusya’nın bölgede artan askeri varlığı, Japonya’nın denizler üzerinde yeni bir hamle yapmasını tetikleyebilecek ihtimaller arasında.

ASYA

Çinli BYD, AB’nin vergi artışlarına rağmen en yeni aracı Sealion 07’yi Avrupa pazarına sunmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

BYD, Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) yönelik son gümrük vergisi artışlarını göz ardı ederek, en yeni spor-arazi araçlarını (SUV) Avrupa pazarına sunup denizaşırı ülkelerde daha fazla satış yapmayı hedefliyor.

Çarşamba günü yapılan açıklamaya göre, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Sealion 07’yi 2025’ten itibaren müşterilerine teslim etmeye başlayacak ve bu da firmanın Avrupa pazarına girecek yedinci saf elektrikli modeli olacak. BYD ayrıca önümüzdeki yıl ilk kez Güney Kore pazarına girmeyi ve 95 ülkedeki varlığına yenilerini eklemeyi planlıyor.

Avrupa’daki son girişim, Avrupa Birliği’nin geçtiğimiz ay sübvansiyon karşıtı bir soruşturmanın ardından Çin elektrikli araçlarına yüzde 17 ila 35,3 oranında ek gümrük vergisi uygulama kararı almasının ardından geldi ve bu da sektörün görünümüne ve maliyet avantajına duyduğu güvenin altını çiziyor. BYD’nin otomobilleri blokta yüzde 17’lik bir orana tabi.

Çin’de üretilen saf elektrikli otomobillere uygulanan yüzde 10’luk standart gümrük vergisine ek olarak getirilen ek vergiler geçen ay yürürlüğe girdi ve beş yıl sürecek. ABD de aynı gerekçeyle eylül ayından itibaren Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı gümrük vergisini %25’ten %100’e yükseltti.

Bir endüstri danışmanlık şirketi olan Shanghai Mingliang Auto Service’in CEO’su Chen Jinzhu, “BYD’nin araçları ek gümrük vergilerinden sonra bile cazibesini koruyor, bu yüzden şirket için gerçekten büyük bir sorun değil” dedi. South China Morning Post’a konuşan Chen, “Sealion 07, maliyet avantajının ihracat pazarlarındaki bu tür engellerin etkisini azaltmaya nasıl yardımcı olabileceğinin en son örneğidir” diye ekledi.

Shenzhen merkezli BYD, Sealion 07’nin Avrupa’daki fiyatını henüz açıklamadı. Sürüş menzili 450 km olan SUV, anakarada 189,800 yuan’dan (26,272 ABD$) başlıyor ve müşterilere teslimatlar mayıs ayında başlayacak.

UBS analistleri geçen yıl yayınladıkları bir raporda BYD’nin geleneksel AB markalarına kıyasla yüzde 25’lik sürdürülebilir bir maliyet avantajına sahip olduğunu belirtmişlerdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Zhuhai araba saldırısının ardından, Çinli yetkililer ‘güvenliği güçlendirme’ sözü verdi

Yayınlanma

Çin, güneydeki Zhuhai kentinde 35 kişinin ölümüne yol açan ve ülkeyi şoke eden vur-kaç saldırısının ardından güvenliği güçlendirme sözü verdi.

Kentteki büyük bir havacılık fuarı gösterisinin arifesi olan pazartesi günü 62 yaşındaki bir adam arabasını bir spor merkezinde egzersiz yapan insanların üzerine sürdü. Salı günü yetkililer 35kişinin hayatını kaybettiğini ve 43 kişinin de yaralandığını açıkladı. Çin medyasına göre kurbanların çoğunun orta yaşlı ve yaşlı olduğu düşünülüyor.

Devlet medyası salı günü Başkan Xi Jinping’in yerel yetkilileri Zhuhai saldırısından ders çıkarmaya ve “risklerin kaynağında önlenmesi ve kontrolünü güçlendirmeye” çağırdığını bildirdi.

Saldırının nedeni hala belirsizliğini koruyor.

Zhuhai Halk Hastanesi’nin internette dolaşan elektronik tıbbi kayıtları, Fan soyadlı saldırganın işsiz olduğunu ve boynunda ve göğsünde kendi kendini yaraladığı anlaşılan çok sayıda bıçak yarasıyla hastaneye başvurduğunu gösteriyor. Polis, sürücünün bir boşanma anlaşması yüzünden sinirli olduğunu söyledi.

Xi’nin direktifinin ardından, Zhuhai’yi yöneten Guangdong Eyaleti’nin parti başkanı Huang Kunming, eyaletin önemli güvenlik risklerini ortadan kaldırmak ve aşırı olayları önlemek için kamu güvenliği önlemlerini güçlendireceği sözünü verdi. Yetkililer, özellikle kalabalık bölgelerde güvenliğin artırıldığını söylediler.

Huang, Guangdong’un evlilik ve aile, komşuluk anlaşmazlıkları, hukuk ve dava konuları, tarım ve arazi sorunları, kamu maliyesi, emlak ve mülk yönetimi ile ilgili çatışmaları çözmeye odaklanacağını ve aynı zamanda savunmasız bireylere ve ihtiyaç sahiplerine yardım sunacağını söyledi.

Çin’in, ordunun en yeni savaş uçakları ve insansız hava araçlarının sergilendiği en büyük hava gösterisi Zhuhai’de devam ediyor ve South China Morning Post’a konuşan bir etkinlik organizatörü, saldırının ardından güvenlik endişeleri nedeniyle medya brifinglerinde değişiklikler yapıldığını söyledi.

Guangdong yetkilisi “Diğer şehirlerden çok daha fazla polis memurunu Zhuhai’ye seferber ettik” dedi ve ekledi: “Öncelik çok açık – insanların kendilerini daha güvende hissetmeleri için polis varlığını görmelerini sağlamamız gerekiyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin ordusu Filipinler’le tartışmalı bölgede deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi

Yayınlanma

Çin ordusu, Güney Çin Denizi’nde Filipinler ile devam eden gerginliğin ortasında çarşamba günü Scarborough Sığlığı çevresinde ortak bir deniz ve hava devriyesi gerçekleştirdi.

Halk Kurtuluş Ordusu (PLA) Güney Cephesi Komutanlığı devriye faaliyetlerinin “yasalara uygun olarak gerçekleştirildiğini” söyledi.

Çin’de Huangyan Adası ve Filipinler’de Panatag Sığlığı olarak bilinen Scarborough Sığlığı, hem Pekin hem de Manila tarafından talep ediliyor ve 2012’deki yoğun bir çatışmadan bu yana Çin tarafından etkin bir şekilde kontrol ediliyor. Ana Filipin adası Luzon’un yaklaşık 220 km (120 deniz mili) batısında bulunuyor.

Bu tatbikat, Manila ile devam eden gerilimin ortasında PLA tarafından dört ay içinde sığlık çevresinde yapılan ikinci tatbikat.

Son yıllarda iki ülke arasında tırmanan gerilim, özellikle geçen yıldan bu yana bir dizi çatışmanın yaşandığı Scarborough, İkinci Thomas ve Sabina sığlıkları üzerinde yoğunlaşıyor.

Cuma günü Filipinler ihtilaflı sularla ilgili iki yeni yasayı yürürlüğe koydu. Bunlardan biri olan Deniz Bölgeleri Yasası, Spratlys’in büyük bir kısmını Filipin toprağı olarak tanıyor ve adaların taban çizgilerinden 12 deniz mili (22 km) uzanan suların Manila’nın karasuları olduğunu iddia ediyor.

Çin Dışişleri Bakanlığı ise Manila’yı Scarborough Sığlığı ve Spratly Adalarını “yasadışı” olarak deniz bölgelerine dahil etmeye çalışmakla suçladı ve Çin’in “toprak egemenliğini ve denizcilik haklarını ve çıkarlarını sıkı bir şekilde savunmak için yasalara uygun olarak gereken her şeyi yapacağını” söyledi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English