Japonya, 1977 yılında çıkardığı Karasuları ve Bitişik Bölge Kanunu ile karasularını 12 deniz mili olarak tanımlamıştır. Kanun ekinde, Soya Boğazı (23 deniz mili genişliğinde), Tsugaru karasularının genişliğini sınırlarken, Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi’ndeki (BMDHS) “uluslararası boğaz” tanımı çerçevesinde hareket edilmiştir.
BMDHS, birbirine bağlanan uluslararası boğazlardan “yalnızca sürekli ve hızlı geçiş amacıyla seyrüsefer ve üst uçuş serbestisi” uygulayabilmek için yabancı gemilere ve uçaklara (yabancı savaş gemileri ve askeri uçaklar dahil) “transit geçiş hakkı” tanımıştır. Uluslararası boğazlarda seyreden gemiler, boğazlara kıyısı olan devletlerin koyduğu belirli kurallara uymakla yükümlü olmakla birlikte, seyrüsefer serbestliği garanti altına alınmış olup, karasularında olduğu gibi, seyrüsefer zararsız geçiş şartına tabi değildir.
Belirli deniz bölgelerine ilişkin örnek olarak, 18-23 Ekim 2021 tarihleri arasında Japonya Denizi’nden Tsugaru Boğazı’na giren toplam 10 Çin ve Rus gemisi, boğazın açık deniz kısmında seyredip Pasifik Okyanusu’nda güneye yöneldi, Izu Adaları yakınlarında, Osumi Boğazı’nın açık deniz kısmından geçerek Doğu Çin Denizi’ne yöneldi. Doğu Çin Denizi ve İzu Adaları çevresindeki deniz alanlarında gemide yer alan helikopterler kalkış ve iniş tatbikatı gerçekleştirdi. Bu durum, Çin ve Rusya’nın Japonya çevresindeki deniz bölgesinde büyük ölçekli bir tatbikatın ilk kez ortaya çıkması ile dikkat çekti.
Japon hükümeti, belirtilen deniz alanlarındaki karasularının genişliğini 3 deniz milinden 12 deniz miline çıkarırsa, tüm boğazlar Japon karasuları olacak ve yabancı gemiler, transit geçiş haklarını kullanabilecek. Belirlenen deniz alanları uluslararası boğazlara dönüştürülse bile bu, yabancı gemilerin buralarda seyredebileceği gerçeğini değiştirmeyecek, ancak uluslararası boğazlar haline geldikten sonra Japonya, uluslararası boğazlara komşu bir devlet olarak yabancı gemilerin sadece “geçiş yapmasını” talep edebilecektir.
Japonya’nın, belirtilen deniz alanları dışında en dar yerlerinde genişliği 24 deniz milinden daha az olan birçok boğazı vardır. Örnekler arasında Yakushima ile Kuchinoshima arasındaki Tokara Boğazı (22 deniz mili genişlik), Akusekijima ile Kodakarajima arasındaki boğaz (18 deniz mili genişlik), Takarajima ile Kaminonejima arasındaki boğaz (21 deniz mili genişlik) ve Tokunoshima ile Okinoerabujima arasındaki boğaz 18 deniz mili genişliğinde. Tüm bu boğazlar tamamen Japon karasularından oluşmakta ve yabancı gemiler (yabancı savaş gemileri dahil) zararsız geçiş hakkını kullanabilir. Japon hükümeti, Japon karasularında uluslararası hukuka göre uluslararası boğazların var olup olmadığını açıkça belirtmemiştir.
Haziran 2016’dan bu yana Çin savaş gemileri Tokara Boğazı’ndan çok sayıda geçiş yaptı . Çin hükümeti, Tokara Boğazı’nın uluslararası hukuka göre “uluslararası bir boğaz” olduğunu iddia ediyor. Bu iddia kabul edilirse, yabancı denizaltıların Tokara Boğazı’nda su altındayken geçişine izin verilecek demektir. BMDHS, denizaltıların su yüzeyinde seyretmesini ve karasularında bayrağını göstermesini şart koşuyor, ancak denizaltılara uluslararası boğazlarda iken böyle bir yükümlülük getirilmiyor. Yabancı askeri uçakların uluslararası boğazlarda uçuş serbestisine sahip olmasına da izin verildiği biliniyor.
Kasım 2004’te, bir Japonya Deniz Öz Savunma Kuvvetleri, Okinawa Eyaletindeki Sakishima Adaları çevresinde Japon karasularında seyreden ve su altındayken kuzeye doğru hareket eden, milliyeti bilinmeyen bir denizaltı gözlemledi. Japonya yüzeyde gezinmesini talep ettiğinden ve buna uymadığı takdirde Japon karasularını terk etmesini talep edeceğinden, dönemin savunma bakanı Deniz Öz Savunma Kuvvetlerine bir deniz güvenliği operasyonu başlatma emri verdi. Daha sonra bu denizaltının Çin Halk Kurtuluş Ordusu Donanmasına ait Han sınıfı bir nükleer denizaltı olarak tanımlandığı duyuruldu.
Japonya mevcut jeopolitik gelişmeleri yakından takip ederek müttefiklik ilişkilerini geliştiriyor. Bu minvalde denizlerdeki üstünlüğünü korumak adına yeni adımlar atabilir. Çin ve Rusya’nın bölgede artan askeri varlığı, Japonya’nın denizler üzerinde yeni bir hamle yapmasını tetikleyebilecek ihtimaller arasında.
Çin, küresel deniz taşımacılığı üzerinde daha fazla kontrol sahibi olmak ve BYD gibi elektrikli araç üreticilerinin denizaşırı genişlemelerini ilerletmelerine yardımcı olmak istediğinden, Çin tersaneleri benzeri görülmemiş bir hızla büyük yeni araba taşıma gemileri inşa ediyor.
Şanghay Waigaoqiao Shipbuilding Co. tarafından 8.600 araba taşıma kapasitesine sahip son devasa geminin sadece 200 günde monte edilip teslim edildiği ve şirketin yeni gemiyi perşembe günü teslim ettiği bildirildi.
Yaklaşık 200 metre uzunluğundaki ro-ro – ya da “roll on/roll off” – gemisi, ilk seferinde Çin yapımı arabaları Şanghay’dan Avrupa’daki limanlara taşımak için kullanmayı planlayan devlete ait bir holding olan COSCO’nun bir yan kuruluşu tarafından işletilecek.
Bu, Çin’in dünya çapında otomobil taşımak için kendi nakliye filosunu oluşturma stratejisinin bir parçası olup, Çin’in otomobil üreticilerinin ihracatlarını artırmaya çalışırken nakliye kapasitesine istikrarlı bir şekilde erişmelerini sağlamakta.
Geminin sahibi China Citic Financial Leasing’in Komünist Parti şefi Li Gang yaptığı resmi açıklamada yeni geminin “Çinli bir armatör tarafından işletilen en büyük gemi olduğunu ve ‘ulusal araçlar ve ulusal taşımacılık’ stratejisinde önemli bir adım teşkil ettiğini” söyledi.
Çin’in dünyanın en büyük gemi yapımcısı olması, kısa bir süre önce Çin yapımı gemilere ev sahipliği yapan limanlar için acımasız cezalar öneren ABD için giderek artan bir endişe kaynağı haline geldi.
Son teslimat, Çin’in gemi yapımcılarının verimlilik ve teknolojik gelişmişlik açısından ilerleme kaydetmeye devam ettiğini gösteriyor.
Araba gemisinin toplam güverte alanı yaklaşık 75.000 metrekare (807.000 feet kare), yani kabaca 11 standart futbol sahasına eşdeğer. Ancak Shanghai Waigaoqiao’ya göre “Çin hızında” inşa edilerek sektörün en kısa inşaat döngüsü rekorunu kırdı.
Şirket ayrıca, geleneksel deniz yakıtının yanı sıra sıvılaştırılmış doğal gazla da çalışabilen yeni nesil büyük Çin otomobil taşıma gemilerinin ilki olduğunu da sözlerine ekledi.
Geminin ilk seferinde Şanghay’dan Birleşik Krallık’taki Bristol, Belçika’daki Zeebrugge ve Almanya’daki Bremerhaven gibi büyük Avrupa limanlarına hem otomobil hem de inşaat araçlarından oluşan 5.700’den fazla araç taşıyacak.
Açıklamaya göre, “Çin’in imalat sektöründen küresel otomotiv ticaretine güçlü bir ivme kazandırarak” Avrupa rotalarındaki nakliye kapasitesi sıkıntısını hafifletmesi bekleniyor.
Çin gümrük verilerine göre, ülkenin otomobil ihracatı yıllık %23 artışla 2024 yılında 6.41 milyona ulaşırken, Çin son birkaç yılda hızla dünyanın en büyük otomobil ihracatçısı haline geldi.
Otomobil ihracatındaki hızlı artış, otomobil endüstrisinde kullanılan ana taşıma yöntemi olan ro-ro gemilerinin tedarikinde sıkıntıya yol açtı.
BYD, Chery ve SAIC gibi Çinli otomobil üreticileri son yıllarda kendi filolarını kurarak maliyetleri düşürmeyi ve “bağımsız nakliye” stratejisiyle operasyonlarını istikrara kavuşturmayı hedefliyor.
Ocak ayında, doğrudan BYD tarafından sipariş edilen ilk otomobil taşıyıcısı – 7.000 birim kapasiteli, LNG ile çalışan yeni bir çift yakıtlı gemi – ilk seferine çıktı.
Bangladeş Dışişleri Bakanlığı perşembe günü yaptığı açıklamada, Bangladeş geçiş hükümeti başkanı Muhammed Yunus’un ağustos ayında göreve gelmesinden bu yana Çin’e yapacağı ilk ziyareti 26 Mart’ta gerçekleştireceğini doğruladı.
Hindistan ile dostane bir ilişkiye sahip olan eski Bangladeş Başbakanı Şeyh Hasina’nın kitlesel protestolar nedeniyle istifa ederek Yeni Delhi’ye sığınmasından bu yana Bangladeş ve Hindistan arasında soğuk ilişkiler devam ederken, Muhammed Yunus’un Çin Devlet Başkanı Xi Jinping ile görüşecek olması ziyaretin önemini artırıyor.
Yunus, 27 Mart’ta Çin’in Hainan eyaletinde düzenlenecek olan Asya için Boao Forumu (BFA) Yıllık Konferansı’nın açılış oturumunda bir konuşma yapacak. BFA, 25 Asya ülkesi ve Avustralya’nın Asya ve küresel meseleler üzerine diyalog kurma girişimidir.
Bakanlığa göre Yunus, Çin Devlet Başkanı ile görüşmeden önce 28 Mart’ta Çin Devlet Konseyi Başkan Yardımcısı ile bir araya gelecek.
Yunus’un ayrıca Bangladeş’e dönmeden önce 29 Mart’ta Pekin Üniversitesi’nde düzenlenecek bir etkinliğe katılması bekleniyor.
“İlgili tüm ortaklar bu ziyarete başka hangi ikili konuların dahil edileceği üzerinde çalışıyor. Detaylar ziyaretten önce sunulacak,” dedi bakanlık.
Bengal Körfezi’nin tepesindeki stratejik konumu ile Asya-Pasifik’te önemli bir merkez olan Bangladeş, Hindistan, Pakistan ve Çin gibi bölgesel güçlerin yanı sıra ABD’nin de dikkatini çekiyor. Ülke, Hindistan-Çin rekabeti artarken denge politikası izlemeye çalışıyor.
Çin, Bangladeş’teki siyasi değişimin ardından iki ülke arasındaki ilişkileri derinleştirmeye odaklanıyor. Basında çıkan haberlere göre Çin, Yunus’u Pekin’e götürmek üzere kiralık bir uçak gönderecek. Şeyh Hasina’ya sırtını dönmeyen Hindistan ise, Bangladeş’teki mevcut iktidarla arasının bozulmasından dolayı tedirgin ve komşusunu Çin’e kaptırmaktan endişe ediyor.
Bangladeş’in en büyük ticaret ortağı olan Çin, 2023 yılında Bangladeş’e 22,9 milyar dolarlık mal ihraç etti. Bangladeş ise o yıl Çin’e 677 milyon dolar ihracat yaptı.
Çin’in Bangladeş Büyükelçisi Yao Wen salı günü Dakka’da yaptığı açıklamada, uluslararası veya yerel ortamdaki değişikliklerden bağımsız olarak Çin’in Bangladeş’in ortağı olmaya devam ettiğini söyledi. En son Dışişleri Danışmanı Md. Towhid Hossain ocak ayında Pekin’e gitmişti.
ABD, ilk kez Çin’e, yaptırım uygulanan İran petrolünü satın aldığı gerekçesiyle yaptırım uyguladı. Trump yönetimi, Shandong Shouguang Luqing Petrochemical adlı Çinli şirketi kara listeye alarak, şirketin İran’dan yaklaşık 500 milyon dolar değerinde petrol satın aldığını ve bu petrolün Yemenli Husilerle bağlantılı olduğunu iddia etti.
Donald Trump yönetimi, Amerikan yaptırımlarına tabi olan petrolü satın alması nedeniyle Çin’e ilk kez yaptırım uyguladı.
ABD Hazine Bakanlığı, dün yaptığı açıklamada, İran’dan yakıt satın alan ve “terör örgütleriyle bağlantılı olmakla” suçlanan bağımsız bir Çinli petrol rafinerisini kara listeye aldı.
Bu önlemin, Rus petrolü tedarikini de etkileyebileceği belirtiliyor.
Şantung eyaletinde bulunan Shandong Shouguang Luqing Petrochemical şirketi, Washington’ın daha önce uyguladığı Amerikan yaptırımlarına rağmen İran’dan petrol satın alması nedeniyle yaptırım uygulanan ilk rafineri oldu.
Hazine Bakanlığı, Shandong Shouguang Luqing’in yaklaşık 500 milyon dolar değerinde milyonlarca varil petrol satın aldığını açıkladı.
Şirketin, petrolü “gölge filo” olarak adlandırılan ve bazıları ABD tarafından “terör örgütü” olarak kabul edilen Yemenli Husilere tedarik sağlama rolü nedeniyle yaptırım uygulanan gemilerle taşıdığı öne sürüldü.
Ayrıca, bu petrolün İran silahlı kuvvetleri ve İslam Devrim Muhafızları Kolordusu ile bağlantılı olduğu iddia edildi.
Çinli şirketin genel müdürü de kara listeye alındı.
Bu, Trump’ın 4 Şubat’ta ulusal güvenlik gerekçesiyle İran’a yönelik azami baskı kampanyası ilan etmesinden bu yana kabul edilen dördüncü yaptırım turu oldu.
Washington, bu amaçla Tahran’ı nükleer programından vazgeçirmek için İran petrolü satışlarını kısıtlamaya çalışıyor.
İran petrolüyle yapılan operasyonlar nedeniyle uygulanan Amerikan yaptırımlarının, Rusya’nın petrol tedarikini de etkileyebileceği belirtiliyor.
Shandong Shouguang Luqing Petrochemical’in de bulunduğu Şantung eyaleti, özel Çinli şirketler için petrol rafinaj merkezi konumunda.