Bizi Takip Edin

ASYA

Çin ve Rus savaş gemileri Japonya çevresinde yoğun faaliyet gösteriyor

Yayınlanma

Japonya, 1977 yılında çıkardığı Karasuları ve Bitişik Bölge Kanunu ile karasularını 12 deniz mili olarak tanımlamıştır. Kanun ekinde, Soya Boğazı (23 deniz mili genişliğinde), Tsugaru karasularının genişliğini sınırlarken, Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi’ndeki (BMDHS) “uluslararası boğaz” tanımı çerçevesinde hareket edilmiştir.

BMDHS, birbirine bağlanan uluslararası boğazlardan “yalnızca sürekli ve hızlı geçiş amacıyla seyrüsefer ve üst uçuş serbestisi” uygulayabilmek için yabancı gemilere ve uçaklara (yabancı savaş gemileri ve askeri uçaklar dahil) “transit geçiş hakkı” tanımıştır. Uluslararası boğazlarda seyreden gemiler, boğazlara kıyısı olan devletlerin koyduğu belirli kurallara uymakla yükümlü olmakla birlikte, seyrüsefer serbestliği garanti altına alınmış olup, karasularında olduğu gibi, seyrüsefer zararsız geçiş şartına tabi değildir.

Belirli deniz bölgelerine ilişkin örnek olarak, 18-23 Ekim 2021 tarihleri ​​arasında Japonya Denizi’nden Tsugaru Boğazı’na giren toplam 10 Çin ve Rus gemisi, boğazın açık deniz kısmında seyredip Pasifik Okyanusu’nda güneye yöneldi, Izu Adaları yakınlarında, Osumi Boğazı’nın açık deniz kısmından geçerek Doğu Çin Denizi’ne yöneldi. Doğu Çin Denizi ve İzu Adaları çevresindeki deniz alanlarında gemide yer alan helikopterler kalkış ve iniş tatbikatı gerçekleştirdi. Bu durum, Çin ve Rusya’nın Japonya çevresindeki deniz bölgesinde büyük ölçekli bir tatbikatın ilk kez ortaya çıkması ile dikkat çekti.

Japon hükümeti, belirtilen deniz alanlarındaki karasularının genişliğini 3 deniz milinden 12 deniz miline çıkarırsa, tüm boğazlar Japon karasuları olacak ve yabancı gemiler, transit geçiş haklarını kullanabilecek. Belirlenen deniz alanları uluslararası boğazlara dönüştürülse bile bu, yabancı gemilerin buralarda seyredebileceği gerçeğini değiştirmeyecek, ancak uluslararası boğazlar haline geldikten sonra Japonya, uluslararası boğazlara komşu bir devlet olarak yabancı gemilerin sadece “geçiş yapmasını” talep edebilecektir.

Japonya’nın, belirtilen deniz alanları dışında en dar yerlerinde genişliği 24 deniz milinden daha az olan birçok boğazı vardır. Örnekler arasında Yakushima ile Kuchinoshima arasındaki Tokara Boğazı (22 deniz mili genişlik), Akusekijima ile Kodakarajima arasındaki boğaz (18 deniz mili genişlik), Takarajima ile Kaminonejima arasındaki boğaz (21 deniz mili genişlik) ve Tokunoshima ile Okinoerabujima arasındaki boğaz 18 deniz mili genişliğinde. Tüm bu boğazlar tamamen Japon karasularından oluşmakta ve yabancı gemiler (yabancı savaş gemileri dahil) zararsız geçiş hakkını kullanabilir. Japon hükümeti, Japon karasularında uluslararası hukuka göre uluslararası boğazların var olup olmadığını açıkça belirtmemiştir.

Haziran 2016’dan bu yana Çin savaş gemileri Tokara Boğazı’ndan çok sayıda geçiş yaptı . Çin hükümeti, Tokara Boğazı’nın uluslararası hukuka göre “uluslararası bir boğaz” olduğunu iddia ediyor. Bu iddia kabul edilirse, yabancı denizaltıların Tokara Boğazı’nda su altındayken geçişine izin verilecek demektir. BMDHS, denizaltıların su yüzeyinde seyretmesini ve karasularında bayrağını göstermesini şart koşuyor, ancak denizaltılara uluslararası boğazlarda iken böyle bir yükümlülük getirilmiyor. Yabancı askeri uçakların uluslararası boğazlarda uçuş serbestisine sahip olmasına da izin verildiği biliniyor.

Kasım 2004’te, bir Japonya Deniz Öz Savunma Kuvvetleri, Okinawa Eyaletindeki Sakishima Adaları çevresinde Japon karasularında seyreden ve su altındayken kuzeye doğru hareket eden, milliyeti bilinmeyen bir denizaltı gözlemledi. Japonya yüzeyde gezinmesini talep ettiğinden ve buna uymadığı takdirde Japon karasularını terk etmesini talep edeceğinden, dönemin savunma bakanı Deniz Öz Savunma Kuvvetlerine bir deniz güvenliği operasyonu başlatma emri verdi. Daha sonra bu denizaltının Çin Halk Kurtuluş Ordusu Donanmasına ait Han sınıfı bir nükleer denizaltı olarak tanımlandığı duyuruldu.

Japonya mevcut jeopolitik gelişmeleri yakından takip ederek müttefiklik ilişkilerini geliştiriyor. Bu minvalde denizlerdeki üstünlüğünü korumak adına yeni adımlar atabilir. Çin ve Rusya’nın bölgede artan askeri varlığı, Japonya’nın denizler üzerinde yeni bir hamle yapmasını tetikleyebilecek ihtimaller arasında.

ASYA

Xi ve Tokayev Trans-Hazar Uluslararası Ulaşım Rotası’nın açılışına katıldı

Yayınlanma

Şanghay İşbirliği Örgütü (ŞİÖ) 24. Devlet Başkanları Konseyi Toplantısı ve Kazakistan’a bir devlet ziyareti için salı günü Astana’ya varan Çin Devlet Başkanı Xi Jinping görüşmelerini sürdürüyor.

Çin lideri Xi Jinping ve Kazakistan Devlet Başkanı Kasım Cömert Tokayev çarşamba günü Astana’da Trans-Hazar Uluslararası Taşımacılık Güzergahı’nın (TITR) açılış törenine video bağlantısı aracılığıyla birlikte katıldılar.

Kuşak ve Yol Girişimi boyunca hayati bir düğüm noktası olan Orta Koridor, Kazakistan’dan geçerek Rusya üzerinden geçen geleneksel kuzey rotalarına bir alternatif sunuyor. Bu koridorun, malların dünyanın başlıca ekonomik merkezleri arasında verimli bir şekilde taşınmasını kolaylaştırmak için karayolu, demiryolu ve denizyolu altyapısını bir araya getirmesi hedefleniyor.

Çin’in Global Times gazetesi, Xi’nin COVID-19 salgınının başlamasından bu yana 2022’de ilk yurtdışı ziyaretini gerçekleştirdiği ve 2013’te Kuşak ve Yol Girişimi’nin (BRI) önemli bir bileşeni olan İpek Yolu Ekonomik Kuşağı’nı önerdiği Kazakistan’a yapılan ziyaretin, iki ülke arasında “devlet başkanı diplomasisi öncülüğünde inşa edilen sağlam ikili ilişkilerin ve yüksek düzeydeki siyasi güvenin altını çizdiğini” ve Orta Asya bölgesinin Çin’in dış politikası için büyük önem taşıdığını yazdı.

Bu yıl Çin ve Kazakistan arasında diplomatik ilişkilerin kurulmasının 32. yıldönümü olması nedeniyle, ziyaretin gelecekteki ikili ve bölgesel kapsamlı işbirliği modelleri için bir plan çizeceğini belirten gazete, bölgesel güvenliğin ortaklaşa korunmasının yanı sıra ŞİÖ ve BRI çerçeveleri altında insanlar arası değişimin kolaylaştırılması gibi daha fazla işbirliği için çok çeşitli alanlar olduğunu vurguladı.

Global Times’a göre, Çin ile Kazakistan ve Orta Asya bölgesi arasında gelişen bağlar, ŞİÖ işbirliğinin savunduğu tarzda, medeniyetlerin çeşitliliğine saygı duyan ve ortak kalkınma arayışında olan yeni bir uluslararası ilişkiler türü inşa etmek için bir model oluşturabilir.

Gazete, bazı Batılı ülkelerin Orta Asya ekonomilerinin gerçek taleplerini göz ardı ederek sadece kıtadaki etkilerini artırmak ve bölgedeki diğer katılımcıları dışlamak için baskıyı artırdıklarını ve bölgede jeopolitik sıfır toplamlı zihniyet peşinde koştuklarını söyledi.

Xi salı günü yaptığı yazılı açıklamada Çin ve Kazakistan’ın benzersiz bir kalıcı kapsamlı stratejik ortaklık kurduğunu söyledi. Xi söz konusu açıklamayı başkent Astana’ya varışında yaptı.

Xi ayrıca salı günü Kazak medyasında yayınlanan imzalı bir makalede Çin-Kazakistan işbirliğinin başarılarını selamladı. Xi, Kazakistan Cumhurbaşkanı Kasım Cömert Tokayev ile daha yakın Çin-Kazakistan işbirliği için ileriye dönük bir yol planlamak ve ikili ilişkilerin ve ŞİÖ’nün daha da büyümesi için yeni bir plan çizmek üzere görüşmeyi dört gözle beklediğini söyledi.

Orta Asya genelinde, Çin’in diğer dört bölge ülkesiyle olan işbirlikleri de ivme kazanıyor. Gümrük verilerine göre Çin’in Tacikistan ile ikili ticareti geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 53,5 artarak 3,93 milyar dolara ulaştı ve yeni bir rekor kırdı. Çin Dışişleri Bakanlığı pazar günü yaptığı açıklamada, Çin liderinin Tacikistan Cumhurbaşkanı İmamali Rahman’ın daveti üzerine Tacikistan’a bir devlet ziyareti gerçekleştireceğini duyurdu.

Çin’in Kazakistan Büyükelçisi Zhang Xiao, “Çin, ŞİÖ zirvesini beş Orta Asya ülkesiyle işbirliği ve koordinasyonu güçlendirmek, karşılıklı yarar sağlayan işbirliğini derinleştirmek ve adil çok kutuplu bir dünya ve kapsayıcı küreselleşmeyi savunmak için bir fırsat olarak kullanmaya isteklidir” açıklamasını yaptı.

Okumaya Devam Et

ASYA

Endonezya, elektrikli araç hedefleri için ilk batarya tesisini açtı

Yayınlanma

Endonezya’nın ilk batarya tesisi çarşamba günü kapılarını açarak ülkenin elektrikli araç ekosistemi geliştirme çabalarında önemli bir kilometre taşını işaret etti.

Batı Cava eyaletinin Karawang kentindeki tesis, Güney Koreli akü üreticisi LG Energy Solution ile otomobil üreticisi Hyundai Motor’un ortak girişimi olan ve aynı zamanda tesisi işletecek olan HLI Green Power tarafından geliştirildi.

Endonezya Yatırım Bakanı Bahlil Lahadalia çarşamba günü düzenlenen açılış töreninde yaptığı açıklamada 2021 yılında yapımına başlanan tesisin en az 1.2 milyar dolara mal olduğunu söyledi. Tesis her yıl 10 Gigawatt-saat pil hücresi üretme kapasitesine sahip ve bu da 150.000 elektrikli otomobile güç sağlamaya yetiyor. Bakan, kapasiteye 20 Gwh ekleyecek 2 milyar dolarlık ikinci bir geliştirme aşamasının planlandığını söyledi ve projenin Hyundai ve LG’nin Endonezya’nın elektrikli araç ekosistemine 11 milyar dolardan fazla yatırım yapma taahhüdünün bir parçası olduğunu sözlerine ekledi.

Lansman törenine katılan Devlet Başkanı Joko Widodo, tesisin Endonezya’yı “elektrikli araç tedarik zincirinde küresel bir oyuncu” haline getireceğini söyledi.

Lansmana katılan Yatırım Bakanı Bahlil Lahadalia da tesisi Güneydoğu Asya’da türünün ilk örneği olarak övdü ve Endonezya’nın batarya hücresi tesisinden araç üretimine kadar tam entegre bir elektrikli araç tedarik zincirine sahip ilk ülke olacağını söyledi.

Yeni açılan tesis Karawang’daki Hyundai otomobil üretim tesisinin yakınında yer alıyor ve burada üretilen pillerin çoğu Hyundai’nin ilk “saf Endonezya” elektrikli otomobili olarak adlandırılan yeni Kona Electric SUV’unda kullanılacak.

Grubun icra kurulu başkanı Euisun Chung törende yaptığı konuşmada, “Hyundai Motor Grubu ve Endonezya’nın işbirliği sadece Asya’da değil, küresel olarak da elektrikli araçların geleceğini belirleyecek” dedi.

Önemli bir akü bileşeni olan nikelde dünyanın en büyük üreticisi olan Endonezya, bu konumunu tedarik zincirinin geniş bir bölümünü kaplayan bir elektrikli araç merkezi haline getirmeyi amaçlıyor. Endonezya 2030 yılına kadar yılda 600.000 elektrikli araç üretmeyi ve Kona Electric’in bu rakamın 50.000’ini oluşturmasını hedefliyor.

Ülkede nikel cevherini pil malzemelerine dönüştüren ve çoğunlukla Çinli şirketler tarafından kontrol edilen birkaç izabe tesisi faaliyet gösteriyor. Ancak Karawang’daki LG-Hyundai tesisi Endonezya’nın ilk batarya hücresi üretim tesisi.

Endonezya’nın ayrıca Çinli batarya devi CATL ile ülkede yaklaşık 6 milyar dolarlık bir elektrikli araç ekosistemi geliştirmek için bir anlaşması var, ancak projenin hayata geçirilmesi yavaş oldu.

Endonezya Ekonomik İşler Koordinasyon Bakanı Airlangga Hartarto’ya göre Cakarta, çoğunlukla Japon otomobil üreticileri tarafından üretilen hibrid otomobillerin geliştirilmesini de teşvik etmek istiyor.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin, doğal kaynaklara yönelik temel araştırmaları artırma sözü verdi

Yayınlanma

Çin hükümeti, ülkeyi bir “bilim süper gücü” haline getirme hedefini desteklemek için doğal kaynaklarla ilgili çok çeşitli temel araştırmaları destekleme sözü verdi.

Bu hedefler, Doğal Kaynaklar Bakanlığı’nın çarşamba günü resmi sosyal medya hesaplarında yayınladığı temel araştırmaları güçlendirmeye yönelik yeni politika yönergeleri arasında yer alıyor.

Pekin’in üst düzey liderleri geçtiğimiz ay Çin’i 2035 yılına kadar dünyanın önemli bir bilim gücü haline getirme taahhüdünde bulunarak, bilim ve teknolojinin dış ve iç zorluklarla karşı karşıya olan dünyanın ikinci büyük ekonomisi için temel itici güç olacağını kabul ettiler.

Söz konusu taahhüt, Çin ve ABD’nin jeopolitik, ticaret ve teknoloji de dahil olmak üzere çeşitli alanlarda rekabet ettiği bir dönemde geldi. Pekin, Washington’un Çin’in ABD’deki ileri teknolojiye erişimini sınırlamaya yönelik artan çabaları karşısında kilit teknolojilerde kendi kendine yeterli olma sözünü defalarca verdi.

Bakanlık, Dijital Dünya, negatif okyanus emisyon teknolojisi araştırmaları, derin deniz habitatları ve okyanus ve iklim için kesintisiz tahminler gibi büyük uluslararası projelerde yer alarak küresel temel araştırma inovasyon topluluğuyla aktif olarak çalışmayı vaat ediyor.

Çin’in Uluslararası Kıtasal Bilimsel Sondaj Programı, Uluslararası Okyanus Keşif Programı ve ortak laboratuvarlar ve araştırma merkezleri gibi önemli uluslararası bilim programlarına aktif olarak katılacağı ve uluslararası kuruluşlar ile tanınmış bilimsel araştırma kurumlarının Çin’de şube açmalarını destekleyeceği belirtildi.

Bakanlık ayrıca Hong Kong, Makao ve Tayvan’dan bilim insanlarıyla araştırma projeleri üzerinde düzenli değişimleri ve ortak çalışmaları teşvik edecek.

Anakarada bakanlık, stratejik kaynakların mineralizasyon modeli, derin yeryüzü kaynaklarının araştırılması ve kullanılması, derin deniz uçurum sistemlerinin araştırılması ve kutup bölgelerindeki denizlerde kaynak ve çevre güvenliğinin sağlanması gibi doğal kaynaklardaki önemli araştırma yönlerine odaklanmayı taahhüt etti.

Bakanlığın insan kaynaklarına odaklanması, Çin’in doğal kaynaklar alanında bir grup “stratejik” bilim insanı yetiştirme, bilimsel yetenekler için teşvikleri artırma ve araştırmaya odaklanabilmeleri için değerlendirme sistemlerini optimize etme taahhüdünü içeriyor.

Bakanlık, Çin’in kaynaklarının envanterinin çıkarılmasına yardımcı olmak ve coğrafi bilgi güvenliğini artırmak için daha akıllı ölçme ve haritalama araçlarının geliştirilmesi çağrısında bulundu.

Çeşitli peyzajlar da dahil olmak üzere ekolojik sistemlerin daha iyi anlaşılmasını, arazi bozulmasının ve önleme yöntemlerinin belirlenmesini ve karada ve denizdeki felaketleri tespit etmek için modelleme ve erken uyarı sistemlerinin geliştirilmesini istedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English