Çin, salı günü Avrupa Birliği’nden konyak ithalatına geçici anti-damping tedbirleri uygulama kararı aldı. Karşı tedbirler, 27 ülkeden oluşan bloğun Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) gümrük vergisi getirmesinden hemen sonra geldi.
Çin Ticaret Bakanlığı, yapılan bir soruşturmada Avrupa Birliği’nden gelen brendi dampinginin kendi sektörüne “önemli zarar” tehdidi oluşturduğunun tespit edildiğini açıkladı.
Çin bakanlığı yaptığı açıklamada, AB domuz eti ürünlerine yönelik devam eden anti-damping ve anti-sübvansiyon soruşturmasının sonuçlandığında “objektif ve adil” kararlar vereceğini söyledi.
Bakanlık ayrıca büyük motorlu araçların ithalatına uygulanan gümrük vergilerini artırmayı düşündüğünü ve bunun en çok Alman üreticileri etkileyeceğini belirtti. Almanya’nın Çin’e yaptığı 2.5 litre ya da daha büyük motorlu araç ihracatı geçen yıl 1.2 milyar dolara ulaştı.
Bakanlık, 11 Ekim’den itibaren AB menşeli konyak ithalatçılarının çoğunlukla ithalat değerinin %34.8’i ile %39.0’u arasında değişen oranlarda teminat yatırmak zorunda kalacağını açıkladı.
Fransa, Çin yapımı elektrikli araçlara yönelik gümrük vergilerini desteklemesi nedeniyle Pekin’in brendi soruşturmasının hedefi olarak görülüyordu. Fransa’dan Çin’e yapılan brendi sevkiyatı geçen yıl 1,7 milyar dolara ulaştı ve ülkenin alkollü içki ithalatının %99’unu oluşturdu.
Fransız konyak üreticileri grubu BNIC, Reuters’e e-posta yoluyla gönderdiği yanıtta, “Bu duyuru, Çin’in elektrikli araçlara ilişkin Avrupa kararlarına karşılık olarak bizi vergilendirmeye kararlı olduğunu açıkça gösteriyor” dedi ve vergilerin uygulanmasını önlemek için her şeyin yapılması gerektiğini sözlerine ekledi.
Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron geçen hafta Berlin’de düzenlenen bir konferansta Çin’in konyak soruşturmasının temelsiz olduğunu, elektrikli araç tarifelerinin ise eşit bir oyun alanını korumak için gerekli olduğunu söylemiş ve Pekin’in soruşturmasını “saf misilleme” olarak nitelendirmişti.
AB Komisyonu yorum talebine hemen yanıt vermedi.
HİSSE SENETLERİ DÜŞTÜ
LVMH’nin sahibi olduğunu Hennessy ve Remy Martin, ithalatçıların sırasıyla %39.0 ve %38.1 oranında depozito ödemek zorunda kalmasıyla, önlemlerden en çok etkilenen markalar arasında yer aldı.
Depozitolar, AB’den brendi ithal etmeyi daha maliyetli hale getirecek. Ancak kesin gümrük vergileri uygulanmadan önce bir anlaşmaya varılması halinde bu depozitolar iade edilebilecek.
Pernod Ricard hisseleri , %4,2 düşerken, Remy Cointreau %8,7 ve Hennessy’nin sahibi LVMH hisseleri %4,9 düştü.
Çin’in soruşturmasında işbirliği yapan şirketlere %34,8 oranında teminat kesintisi uygulanırken, Martell’e uygulanan oran %30,6 ile en düşük oran oldu.
Pernod Ricard, Remy Cointreau ve LVMH yorum taleplerine hemen yanıt vermedi.
Jefferies analistleri, önlemlerin Çin’deki tüketiciler için %20 fiyat artışı anlamına gelebileceğini ve satış hacimlerini %20 azaltabileceğini söyledi.
Çin pazarına en fazla maruz kalan Remy’nin satışlarının %6 oranında düşebileceği, Pernod grubunun satışlarının ise %1,6 oranında etkilenebileceği belirtildi.
Lüks mallar hisseleri salı günü %7’ye varan oranlarda düşerken, bir tüccar bunu Çin’e büyük ölçüde bağımlı olan sektörün bir sonraki ticaret önlemlerini görebileceği korkusuna bağladı.
Brendi önlemleri, AB’nin ekim ayı sonuna kadar Çin yapımı elektrikli araçlara gümrük vergisi getirme kararı almasının hemen ardından geldi.
Ağustos sonundaki oylamadan önce Çin, AB brendisinin Çin’de piyasa fiyatlarının altında satıldığını tespit etmesine rağmen, görünürde bir iyi niyet jesti olarak AB brendisine yönelik planladığı anti-damping önlemlerini askıya almıştı.
O dönemde ticaret bakanlığı soruşturmanın 5 Ocak 2025’ten önce sona ereceğini ancak sürenin uzatılabileceğini söylemişti.
Çin Ticaret Bakanlığı daha önce yaptığı açıklamada Avrupalı damıtıcıların 1,4 milyar nüfuslu tüketici pazarında %30,6 ila %39 aralığında bir damping marjıyla brendi sattığını ve yerli sanayinin zarar gördüğünü tespit ettiğini belirtmişti.
AB’nin Çin yapımı elektrikli araçlara gümrük vergisi uygulama kararında, blok Tesla için %7.8’den SAIC ve soruşturmasında işbirliği yapmadığı düşünülen diğer üreticiler için %35.3’e kadar değişen gümrük vergisi oranları belirledi. Bu oranlar %10’luk otomobil ithalat vergisine ek olarak uygulanmakta.
Avrupa Komisyonu, tarifeler uygulandıktan sonra bile alternatif bir müzakere sürdürmeye istekli olduğunu söyledi.