Bizi Takip Edin

ASYA

Çin’in yeni önlemleri özel sektörü destekleyeci nitelikte

Yayınlanma

Çin merkezli yönetim danışmanlığı ve finansal danışmanlık firması olan Gao Feng Danışmanlık Şirketi’nin kurucu başkanı Edward Tse, South China Morning Post’ta, Pekin tarafından 14 Temmuz’da açıklanan özel sektördeki büyümeyi artırmaya yönelik yeni tedbirleri tartışan bir makale kaleme aldı.

Buna göre, bazı firmalar politikanın amacından şüphelenirken, bazıları bekle ve gör modunda, bazıları ise olumlu bakıyor.

Makalede son üç yılda hükümetin bazı özel sektör şirketlerinin büyümesini engelleyen önlemler aldığı ve bu durumun, hükümetin özel teşebbüs karşıtı olduğu konusunda geniş bir izlenim yarattığı kaydedilirken, bu önlemler ise şöyle sıralanıyor: Ant Group’un halka arz planının iptal edilmesi, Alibaba, Tencent ve Meituan gibi internet şirketlerine karşı tekel karşıtı düzenlemeleri ihlal etmekle ilgili suçlamalar ve araç çağırma devi Didi Chuxing’in listeden çıkarılmasına yol açan siber güvenlikle ilgili endişeler. Ayrıca, hükümet okul çocuklarının ezberci eğitime çok fazla zaman ayırmasını istemediği için özel ders sektörüne faaliyetlerini durdurmasını söyledi.

Bu eylemlerin oldukça kısa bir süre içinde alındığı ​​ve bunun, Çin hükümetinin özel girişim karşıtı olduğu hissine yol açtığı belirtiliyor.

Ama durumun gerçekten böyle olup olmadığı tartışılan makalede, Çin’in özel sektöre ait işletmelerinin genellikle on yıldan fazla bir süredir oldukça iyi bir seyir izlediği, birçoğunun kendileri için güzel karlar elde etmenin yanı sıra, tüketiciler, iş dünyası ve genellikle hükümet için çok fazla değer yaratan ve ezber bozan iş modelleri yaratarak büyüdüğü kaydediliyor.

Alibaba ve Tencent gibi şirketler e-ticaret, oyun, sosyal medya ve finansta devler haline gelirken, yükselişlerinin, Çin’in artan ekonomik gücüne ve teknolojik becerisine önemli ölçüde katkıda bulunduğuna işaret ediliyor.

Ancak, birçok özel girişim yenilik yapıp büyüdükçe mevcut işletmeleri altüst ettiği için hükümetin buna karşı oldukça kararsız bir tavır aldığı belirtilen makalede, şu örnek üzerinden bu durum açıklanıyor:

“Çevrimiçi ödeme düzenlemelerinin hala geliştirildiği bir dönemde hızlı bir şekilde büyüyen ve çok büyük pazar payları elde eden çevrimiçi ödeme araçları Alipay ve WeChat Pay’dir.

Pek çok özel teşebbüs tarafından kaydedilen kayda değer büyümeye rağmen, bazıları merkezi hükümetin veya Başkan Xi Jinping’in kendisinin özel teşebbüsler yerine devlete ait teşebbüsleri (KİT’ler) desteklediğini düşünüyor. Xi, KİT’leri açıkça destekledi. Onları ekonominin önemli bir ayağı olarak nitelendirdi ve Çin’in güçlenmelerine yardımcı olmak için onlara daha fazla destek vermesi gerektiğini söyledi.”

Xi özel girişimcileri destekliyor

Son yıllarda hükümet birçok kez KİT’ler için öncü bir rolü savunsa da, bununla birlikte, özel girişimcilerin rolünü de vurguladığı not ediliyor. Bu bağlamda, Xi Jinping’in 2020’de Jiangsu eyaleti Nantong’a yaptığı bir gezi sırasında, Qing hanedanı sanayicisi Zhang Jian’ın bölge ekonomisine ve sosyal refaha katkılarını övdüğü hatırlatılıyor.

Geçen yıl aralık ayında düzenlenen merkezi ekonomik çalışma konferansında da Xi’nin, özel işletmelerin ekonomideki lider rolünü kabul ettiği ve büyümeleri ve gelişmeleri için daha uygun bir ortam yaratma sözü verdiği vurgulanıyor.

Bazı özel şirketlerin son birkaç yılda büyük zarar görmüş olsa da, çoğunun iyi iş çıkardığı belirtiliyor: Elektrikli ve yeni enerjili araçlarda BYD, Geely ve diğerleri, CATL gibi dünya lideri olmuş pil üreticileri ve e-ticaret devleri JD.com ve Pinduoduo iyi örneklerdir.

Başarılı olan diğerleri arasında TikTok ve Douyin’in ana şirketi ByteDance, hızlı moda çevrimiçi perakendecisi Shein ve akıllı telefon üreticisi Xiaomi yer alıyor. Bu firmalar da özel sektörde.

KİT’ler ve özel teşebbüs tamamlayıcı rolde

KİT’ler ve özel teşebbüslerin, bazı durumlarda rekabet etseler de, genellikle Çin ekonomisinde farklı ve tamamlayıcı roller oynadığı ifade edilirken, her iki işletme türünün de Çin’in ekonomik büyümesi için önemli olduğu vurgulanıyor.

Hatta, Çin Entegre Devre Endüstrisi Yatırım Fonu’nun Çin’in en büyük çip üreticisi olan Semiconductor Manufacturing International Corporation’a (SMIC) yaptığı yatırım gibi, özel ve kamu kuruluşları arasındaki ortaklıkların giderek daha yaygın hale geldiği kaydediliyor.

Bir diğer örnek olarak, bu yılın başlarında, Çin’in en büyük yerli çip üreticisi ve Samsung ile Hynix’in en yakın rakibi olan Yangtze Memory Technologies Co.’nun, Çin Entegre Devre Endüstrisi Yatırım Fonu da dahil olmak üzere devlet destekli yatırımcılardan 7 milyar ABD doları tutarında sermaye desteği aldığı bildiriliyor.

Çin hükümeti, teknolojik kendi kendine yeterliliği hızlandırmak ve küresel olarak rekabetçi şirketler kurmak için hem kamu hem de özel sektörden yararlanıyor.

Makalede, pek çok işletmenin, hükümetin yeni özel sektör politikasının duyurulmasından bu yana sessizliğini koruduğu, Tencent’ten Pony Ma ve Xiaomi’den Lei Jun gibi tanınmış girişimcilerin ise son duyuruları memnuniyetle karşıladığı belirtiliyor.

Edward Tse’ye göre, mevcut jeopolitik ve genel olarak küresel ekonomik ortamdaki değişimler nedeniyle hükümetin bazı politikaları ve beklentiler değişiyor.

Tse, Çin hükümetinin bazı önlemleri sert olsa da, tekel karşıtı, veri güvenliği ve finansal risklere potansiyel toplumsal aşırı maruz kalma ile ilgili eylemlerin mantıksız olmadığını ve hatta gerekli olduğunu savunuyor ve yeni politikalara ilişkin umutlu görüşünü paylaşıyor:

“Bu yeni politika ve ekonomiyi canlandırmak için alınması muhtemel diğer tedbirlerle, özel sektörün duyarlılığının iyileşmesini ve hükümetin desteğine ve ekonominin gücüne olan güvenin geri gelmesini bekliyorum.”

ASYA

Batı yaptırımlarının ardından Rusya’da Çin malı otomobil satışları rekor kırdı

Yayınlanma

Çin otomobillerinin Rusya’daki satışları, yaptırımların Batılı markaları Moskova ile ilişkilerini kesmeye zorlamasıyla yeni rekorlara ulaştı.

Pekin’in Washington ve Brüksel’den elektrikli araç ihracatına yönelik yüksek gümrük vergileriyle karşı karşıya olduğu bir dönemde Rusya’daki satışların artması Çinli otomobil üreticilerine yardımcı olurken, Rus otomobil kültüründe de hızlı bir değişimin mühendisliğini yaptı.

Moskova’da yaşayan bir otomobil blog yazarı olan Ilya Frolov, Financial Times’a verdiği demeçte, “Eğer bir araba satın alacaksanız, seçiminiz ya [Rus yapımı] bir Lada ya da gri ithalat olarak getirilen son derece pahalı bir Avrupa arabası ya da çok iyi donanımlı ve nispeten ucuz bir Çin arabası” dedi.

Ukrayna müdahalesi sonrası, daha önce Rusya’nın otomobil pazarına hakim olan Avrupalı, Koreli ve Japon otomobil üreticilerinin araç satışlarında keskin bir düşüş yaşandı.

Avtostat analiz ajansına göre, Şubat 2022’deki müdahale sırasında bu markalar tüm satışların yüzde 69’unu oluşturuyordu. Şu anda pazar payları sadece yüzde 8,5. Çinli üreticilerin payı ise aynı dönemde yüzde 9’dan yüzde 57’ye yükseldi.

Bir endüstri grubu olan China Passenger Car Association’ın verilerine göre, 2024 yılının ilk dokuz ayında Rusya, 849.951 araca ulaşan hacmiyle Çin yapımı otomobiller için en büyük ihracat noktası oldu. İkinci en büyük hedef olan Meksika ise bu rakamın yarısından daha azını ithal etti.

CPCA genel sekreteri Cui Dongshu, “Çin’in son yıllarda otomobil ihracatında kaydettiği büyüme esas olarak Rusya pazarından gelen katkılara dayanıyor,” dedi. “Rusya’nın otomobil pazarının rekabetçi ortamındaki dramatik dalgalanmalar ve değişiklikler, Çinli otomobil şirketlerine geniş satış fırsatları ve büyük karlar sağladı” diye ekledi.

Rusya’ya satılan Çinli araçların yaklaşık %90’ı içten yanmalı motorlara sahip olsa da, geniş hibrid SUV’larda uzmanlaşmış elektrikli araç üreticisi Li Auto tarafından üretilen 15.000’den fazla otomobil 2024’ün ilk sekiz ayında Rusya’da satıldı.

Çin’in varlığının genişlemesi o kadar büyük oldu ki sadece müşteriler değil sektör profesyonelleri de yeni şirketlere akın etti.

Otomobil endüstrisiyle çalışan Krasnoe Slovo adlı halkla ilişkiler ajansının Moskova’daki yöneticisi Vadim Gorzhankin, Financial Times’a verdiği demeçte, “[Eskiden Batılı şirketlerde çalışan] neredeyse herkes artık Çinli şirketlerde çalışıyor,” dedi.

Çin gümrük verileri, otomobil üreticilerinin tam rakamların mevcut olduğu en son ay olan eylül ayında Rusya’ya 1,8 milyar dolar değerinde otomobil ihraç ettiğini gösteriyor; bu rakam 2021’in aynı ayında 96 milyon dolardı.

Financial Times’a gör, Çin’in artan hakimiyeti bazı yerli üreticileri kızdırdı – özellikle de kaynaklarının daha fazlasını silah üretimine yönlendirmek zorunda kalanları.

Rusya’nın en güçlü silah üreticisi Rostec’in başkanı Sergei Chemezov, devleti Çin araçlarına “koruyucu önlemler” uygulamaya çağırdı. Şirketinin Rusya’nın en büyük otomobil üreticisi Lada’nın üreticisi Avtovaz’da hissesi var ve Avtovaz eylül ayında yaptığı açıklamada Çin araçlarının satışlarındaki artışın ardından pazar payının %25’e düşebileceğini söyledi.

Ülkenin otomobil üreticileri, batılı parçalara ve teknolojiye erişimi kısıtlayan yaptırımlardan ağır darbe aldı. Bunu telafi etmek için onlar da sık sık Çin’e yöneldi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Sri Lanka devlet başkanının koalisyonu erken seçimde çoğunluğu elde etmeye hazırlanıyor

Yayınlanma

Sri Lanka Devlet Başkanı Anura Kumara Dissanayake’nin koalisyonu Ulusal Halkın Gücü (NPP),  seçim kurulunun cuma günü açıkladığı sonuçlara göre, erken genel seçimlerde çoğunluğu kazanmaya hazırlanıyor.

Eylül ayında yapılan cumhurbaşkanlığı seçimlerini kazanan Dissanayake, ağır bir mali krizden çıkmaya çalışan ülkede yoksullar arasındaki sıkıntıları hafifletmeyi amaçlayan politikaları için yetki istiyor.

Marksist eğilimli Dissanayake’nin koalisyonu perşembe günkü seçimlerden önce parlamentodaki 225 sandalyeden sadece üçüne sahipti ve bu da onu koalisyonu feshetmeye ve yeni bir yetki istemeye sevk etti.

Sri Lanka Seçim Komisyonu’nun internet sitesinde yer alan son sonuçlara göre NPP perşembe günkü seçimlerde yaklaşık %62 ya da 5,4 milyon oy alarak 52 sandalye kazandı ve parlamentoda çoğunluğu elde etme yolunda ilerledi.

“Bunu Sri Lanka için kritik bir dönüm noktası olarak görüyoruz. Güçlü bir parlamento oluşturmak için yetki bekliyoruz ve halkın bize bu yetkiyi vereceğinden eminiz,” dedi Dissanayake perşembe günü oyunu kullandıktan sonra.

“Sri Lanka’nın siyasi kültüründe eylül ayında başlayan ve devam etmesi gereken bir değişim var” diye ekledi.

Dissanayake’nin koalisyonunun başlıca rakibi olan muhalefet lideri Sajith Premadasa’nın Samagi Jana Balawegaya partisi 13 sandalye ve oyların yaklaşık %19’unu kazandı. Önceki Devlet Başkanı Ranil Wickremesinghe’nin desteklediği Yeni Demokratik Cephe ise iki sandalye kazandı.

17 milyondan biraz fazla Sri Lankalı beş yıllık bir dönem için milletvekillerini seçme hakkına sahipti. Rekor sayıda 690 siyasi parti ve bağımsız grup 22 seçim bölgesinde yarıştı.

On yıllardır aile partilerinin egemen olduğu ülkede siyasete yabancı olan Dissanayake, daha büyük refah önlemleri ve rüşvet gibi yoksullukla mücadele politikalarını destekliyor.

Sri Lanka’da genel seçimlerde, özellikle de başkanlık oylamasından kısa bir süre sonra yapılıyorsa, genellikle başkan desteklenir.

Başkan yürütme yetkisini elinde bulunduruyor ancak Dissanayake’nin tam teşekküllü bir kabine atayabilmesi ve vergileri düşürme, yerel işletmeleri destekleme ve yoksullukla mücadele gibi önemli vaatlerini yerine getirebilmesi için parlamentoda çoğunluğa sahip olması gerekiyor.

Ayrıca Sri Lanka’nın tartışmalı yürütme başkanlığını kaldırmayı planlıyor ancak bunu uygulamak için parlamentoda üçte iki çoğunluğa ihtiyacı var.

22 milyonluk bir ülke olan Sri Lanka, 2022’de ciddi bir döviz sıkıntısının tetiklediği ekonomik krizin altında ezilmiş, bu da ülkeyi temerrüde itmiş ve ekonomisinin 2022’de %7,3, geçen yıl ise %2,3 küçülmesine neden olmuştu.

Uluslararası Para Fonu’nun 2,9 milyar dolarlık kurtarma programıyla desteklenen ekonomi geçici bir toparlanma sürecine girdi ancak yüksek hayat pahalılığı başta yoksullar olmak üzere pek çok kişi için hala kritik bir sorun.

Okumaya Devam Et

ASYA

Hindistan Afganistan ile ilişkilerini güçlendirmeye çalışıyor

Yayınlanma

Hindistan, Afganistan ve Pakistan arasındaki gerginlikten faydalanarak Afgan ticaretini Pakistan güzergahından Hintli bir şirket tarafından işletilen İran limanına yönlendirmeye çalışıyor.

Hindistan Dışişleri Bakanlığı’ndan Genel Sekreter J.P. Singh başkanlığındaki üst düzey bir heyet 4 ve 5 Kasım tarihlerinde Kabil’i ziyaret etti. Heyet Afganistan Savunma Bakanı Molla Muhammed Yakup, eski Afganistan Devlet Başkanı Hamid Karzai, Afganistan Dışişleri Bakanı Emir Han Muttaki ve Kabil’deki BM kuruluşlarının başkanlarıyla bir araya geldi. Görüştükleri konular arasında India Ports Global Limited tarafından işletilen İran’ın Çabahar limanı da vardı.

Bakanlık sözcüsü Randhir Jaiswal geçen hafta düzenlediği basın brifinginde “Hindistan’ın insani yardımları, Çabahar limanının Afganistan’daki iş dünyası tarafından işlemler, ihracat ve ithalat için nasıl kullanılabileceği ve yapmak istedikleri diğer şeyler hakkında görüşmelerde bulundular” dedi.

Taliban’ın savunma bakanlığı da sosyal medya üzerinden yaptığı bir paylaşımla Yaqoob’un Hintli heyetle ilişkilerini geliştirme yollarını görüşmek üzere bir araya geldiğini doğruladı. Muttaki’nin ofisi de Singh ile yaptığı görüşmenin detaylarını açıklayarak Taliban’ın baş diplomatının ikili siyasi ve ekonomik ilişkilerin güçlendirilmesi çağrısında bulunduğunu ve Afgan işadamlarının Hindistan’a seyahat edebilmeleri için daha kolay vize verilmesini talep ettiğini kaydetti.

Yeni Delhi’deki Observer Araştırma Vakfı Stratejik Çalışmalar Programı’nda yardımcı araştırmacı olan Kabir Taneja, Hindistan’ın bir süredir Çabahar limanını Afganistan için alternatif bir ticaret yolu olarak tanıtmaya çalıştığını söyledi.

“[Çabahar] projenin temel tasarımının bir parçası. Ayrıca Kabil’e, Afganistan’ın uzun süredir birincil liman olarak kullandığı Karaçi limanına bir alternatif sunmaktır,” dedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English