Bizi Takip Edin

ASYA

Çinli elektrikli araçlar devasa gemilerle Avrupa’da sıçrama yapmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

Çinli elektrikli araç üreticilerinin ilk büyük otomobil gemileri Avrupa’ya ulaşacak.

Nikkei Asia’nın haberine göre, önde gelen Çinli elektrikli araç üreticisi BYD tarafından sipariş edilen roll-on/roll-off (RORO) gemilerinin ilki bu ayın sonunda Hollanda ve Almanya’daki limanlara uğrayacak.

200 metre uzunluğundaki BYD Explorer No. 1, ocak ayı ortasında Çin’in güneyinden yola çıkarak Ümit Burnu’nu dolaştığı yolculukta 5.000’den fazla elektrikli araç taşıdı.

Bu, BYD ve bu tür bir taşıma kapasitesinden yoksun olan Çin’in elektrikli araç endüstrisi için öncü bir hamleye olarak yorumlandı.

Çin, 2023 yılında dünya çapında 4,91 milyon araç sevk ederek dünyanın en büyük otomobil ihracatçısı oldu, ancak Avrupa’daki varlığı nispeten küçük kaldı. Çin otomobilleri, yaklaşık %3’lük pazar payı ile kademeli kazanımlar elde etmiş olsa da, Toyota Motor ve Hyundai Motor’un gerisinde. Onları geride bırakan etken ise ulaşım darboğazları. Çoğunluğu yeni olan büyük Çinli elektrikli araç üreticilerinin Toyota’nınki gibi kendi özel kiralık gemileri bulunmuyor. Araçları için nakliye hatlarında yer bulmaları gerekiyor, ancak Çin’in otomobil taşıma kapasitesi dünya toplamının %3’ünün biraz altında.

Çinli elektrikli araç şirketleri sınırlı kapasiteyi doldurmak için hızlı davrandı. Bu talep, 2023 yılı için ortalama günlük kiralama ücretinin rekor bir seviye olan 115.000 $’a yükselmesine yol açtı – 2019’un COVID öncesi seviyesinin yedi katı.

BYD, bu rekabeti aşmak için iki yıl içinde her biri 7.000 elektrikli araç ünitesi taşıyabilecek sekiz RORO gemisini kendi özel kullanımı için güvence altına almayı planlıyor. Rakip otomobil üreticisi SAIC Motor, ocak ayında Avrupa’ya doğru yola çıkan kendi gemisini sipariş etti.

Alman otomobil ekonomisti Matthias Schmidt, “2024 yılında Çin modellerinin şimdiye kadarki en büyük engellerden biri olan uygun nakliye gemisi eksikliğini ortadan kaldırmasını kesinlikle bekliyoruz” dedi ve ekledi: “Pazar ortamı da dramatik bir şekilde değişecek.”

Çin’in etkisi Avrupa otomobil endüstrisinde şimdiden hissediliyor. Mercedes-Benz Group’un en büyük hissedarı devlete ait Çinli otomobil üreticisi BAIC ve onu devlete ait olmayan Çinli otomobil üreticisi Zhejiang Geely Holding Group’un başkanı milyarder Li Shufu takip ediyor. İkisinin toplam hissesi yaklaşık %20’ye ulaşıyor. Geely aynı zamanda İsveçli Volvo Cars’ın da ana ortağı.

Volvo Cars, Polestar elektrikli otomobil markasını finanse etmeyi durduracağını ve hisselerini kurucu ortak Geely’ye satarak bu birimden çıkabileceğini açıkladı.

Volvo Cars CEO’su Jim Rowan, “Geely’nin harika teknik ve tasarım yetenekleri var,” dedi ve ekledi: “Çinli bir şirket olup olmaması önemli değil.”

Çinli oyuncular aynı zamanda Avrupa’nın elektrikli araç tedarik zincirinin de kilit halkalarını oluşturuyor. Avrupa’nın önde gelen otomobil grubu Volkswagen bir otomotiv bataryası şirketi kurdu ancak batarya geliştirme ve üretimi için hala Çin’in Gotion High-tech şirketine bağlı. Otomotiv aküleri için küresel pazarın %60’ını elinde tutan Çinli şirketler olmadan elektrikli araç üretmek giderek zorlaşıyor.

Politika yapıcılar için bu tür bağlar bir ikilem oluşturuyor. Avrupa Birliği, büyük Avrupalı otomobil üreticilerinin benzer modellerinden yaklaşık %20 ila %40 daha ucuz olan Çin elektrikli araçlarının rekabete zarar verip vermediğini araştırıyor – bu da ithalat kısıtlamalarına yol açabilecek bir hareket. Öte yandan, düşük fiyatlar AB’nin elektrikli araçları yaygınlaştırma hedefi için çok önemli.

ASYA

Güney Kore’de Yoon destekçilerinin mahkemeyi basması tepkilere yol açtı

Yayınlanma

Avukatları, görevden alınan Güney Kore Devlet Başkanı Yoon Suk Yeol’un, destekçilerinin mahkeme binasını basarak camları kırmasıyla önceki gün patlak veren şiddet olaylarının ardından pazartesi günü de sorguya gelmeyi reddettiğini söyledi.

Pazar sabahı erken saatlerde Seul Batı Bölge Mahkemesinden bir yargıç, geçen ay sıkıyönetim ilan etme girişiminin ardından ayaklanma suçlamasıyla Yoon’un tutukluluk halinin uzatılmasına karar verdi. Geçen çarşamba gününden bu yana tutuklu bulunan Yoon’un haftalarca hatta aylarca tutuklu kalması söz konusu olabilir.

Video görüntüleri, Yoon’un gözaltına alınma kararı açıklandığında, destekçilerinden oluşan kalabalığın ellerinde Amerikan bayraklarıyla camları kırmadan önce çitlerden atlayarak binaya girdiğini gösterdi. Görüntülerde isyancıların içeride kattan kata geçtikleri, kapıları kırmak için nesneler kullandıkları ve tutuklama emrini veren yargıç Cha Eun-kyung’u aradıklarını bağırdıkları görülüyor.

Yonhap haber ajansı yedisi ağır olmak üzere 51 polis memurunun yaralandığını ve 46 kişinin tutuklandığını bildirdi. Yonhap’a göre Cha, güvenlik endişeleri nedeniyle polis koruması altına alındı.

Pazartesi sabahı polis memurları mahkemenin etrafına barikat kurarak girişi sadece personel ve akredite gazetecilerle sınırlandırdı.

Devlet Başkanı Vekili Choi Sang-mok pazar günü bir açıklama yaparak şiddet olaylarını kınadı ve olayın soruşturularak faillerin cezalandırılacağını ve protesto gösterilerinde güvenliğin artırılacağını taahhüt etti.

Halkın Gücü Partisi puan kazandı

Son haftalarda sıkıyönetim girişiminin soruşturulması çabalarına direnen ve kendisini adaletsiz bir hukuki sürecin kurbanı olarak gösteren Yoon’un iktidardaki Halkın Gücü Partisi’nin destek oranı geçtiğimiz hafta %39’a ulaşarak ana muhalefetteki Demokrat Parti’nin %36’lık oranının önüne geçti ve bir önceki haftaya kıyasla beş puanlık bir artış gösterdi. Anket, bu hafta sonu yaşanan şiddetli mahkeme isyanından önce, ocak ayı ortasında yapıldı.

Pazar günü erken saatlerde mahkemede yaşanan dalgalanmanın ardından avukatları aracılığıyla bir açıklama yapan Yoon, olayları “şok edici ve talihsiz” bulduğunu belirtirken, gece boyunca mahkemede toplanan destekçilerinin “adaletsizlik ve öfke” duygularını “anladığını” da sözlerine ekledi.

Aşırı sağ tehdidi

Eleştirmenler şimdi de Yoon’u, muhalif siyasi partilerin “Çin ve Kuzey Kore için gizli ajanlık yaptığına” dair asılsız iddialar yayan aşırı sağcı YouTuber’ları cesaretlendirdiği için kınıyor.

Sol görüşlü Hankyoreh gazetesi pazartesi sabahı yayınladığı başyazıda “Aşırı sağcı YouTuberlar artık toplumumuz için fiziksel bir tehdit oluşturuyor” dedi ve ekledi: “Bir mahkeme kararına itiraz etmek için şiddet kullanmak, toplumumuzu ayakta tutan hukukun üstünlüğü ve demokrasiyi yok eden anti-sosyal bir eylemdir.”

Ana akım muhafazakar medya kuruluşları da Yoon’un mesajını kınadı. Merkez sağ Dong-A Ilbo gazetesi pazartesi günü, görevden alınan başkanı “sorumsuzca destekçilerini kışkırtmakla” suçladı.

Pazar günü yaşanan şiddet olayları gibi olayların Güney Kore’nin “prestijine ve uluslararası güvenilirliğine” zarar verdiğini savunan Dong-A Ilbo, Yoon ve iktidar partisini “ülkeyi kaosa sürüklemekle” suçladı.

Okumaya Devam Et

ASYA

Güney Kore’de müfettişler Yoon için kalıcı tutuklama emri istiyor

Yayınlanma

Müfettişler, görevden alınan Devlet Başkanı Yoon Suk Yeol’un cuma günü sıkıyönetimi başarısız bir şekilde uyguladığı gerekçesiyle resmen tutuklanması için arama emri çıkarılmasını talep etti. Güney Kore’nin anayasal tarihinde ilk kez görevdeki bir devlet başkanı için böyle bir talepte bulunuldu.

Üst Düzey Yetkililer için Yolsuzluk Soruşturma Ofisi (CIO), Seul Batı Bölge Mahkemesi’ne saat 17:40’ta yaptığı başvuruda Yoon’u 3 Aralık’ta kısa süreli sıkıyönetim uygulamasıyla bağlantılı olarak bir ayaklanmaya öncülük etmek ve yetkisini kötüye kullanmakla suçladı.

Bir CIO yetkilisi tutuklama emrinin çıkarılmasına gerekçe olarak iddia edilen suçların ağırlığını ve tekrarlanma riskini gösterdi.

Yoon, 3 Aralık’ta bir ayaklanma başlatmak amacıyla yasadışı ve anayasaya aykırı bir sıkıyönetim ilan etmekle suçlanıyor.

Ayrıca Ulusal Meclis’in siyasi faaliyetlerini yasaklayan yasadışı bir sıkıyönetim kararnamesi çıkardığı ve sıkıyönetimin kaldırılması çabalarını engellemek için sıkıyönetim komutanlığını ve polisi parlamentoyu kapatmak üzere harekete geçirdiği iddia ediliyor.

Yoon’a yöneltilen suçlamalar arasında önemli siyasetçileri ve ulusal seçim gözlemciliği çalışanlarını tutuklamaya ve gözaltına almaya teşebbüs ettiği iddiası da yer alıyor.

Talep, müfettişlerin Yoon’u evinde yakalayıp sorguladıktan sonra bir gözaltı merkezine götürmelerinden iki gün sonra geldi.

Mahkeme cumartesi günü saat 14:00’te Yoon’un resmen tutuklanması için bir emir verilip verilmeyeceğini görüşmek üzere bir duruşma düzenleyecek.

Şüphelinin kaçma ya da delilleri yok etme riski ve şüphelinin durumunu açıklayıp açıklamadığı gibi faktörler göz önünde bulundurulacak.

Güney Kore yasalarına göre bir şüpheli gözaltı emri kapsamında 48 saat gözaltında tutulabiliyor. Şüphelinin daha uzun bir süre gözaltında tutulması için resmi bir tutuklama emri gereklidir.

Gözaltına alındığından beri Yoon, başarısız sıkıyönetim teklifiyle ilgili sorgulanmak üzere gelmeyi reddetti.

Seul Merkez Bölge Mahkemesi’ne tutukluluğunun yasallığının gözden geçirilmesi için başvuruda bulundu ancak mahkeme perşembe gecesi itirazı reddederek Yoon’un tutukluluk halinin devamına karar verdi.

Yoon, kısa süreli sıkıyönetim uygulamasını savunarak bunun bir suç olmadığını, “ulusal bir krizin üstesinden gelmek için başkanlık yetkisinin kullanılması” olduğunu söyledi.

Yoon’un cumartesi günü yapılması planlanan tutuklama emri duruşmasına katılıp katılmayacağı belirsizliğini koruyor.

Yoon duruşmadan feragat etmeye karar verirse, mahkeme yakalama emrinin yazılı bir duruşma yoluyla mı yoksa savcılar ve Yoon’un avukatlarının katılacağı bir sorgulama sonucunda mı çıkarılacağına karar verecek.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin ve Sri Lanka 3,7 milyar dolarlık yatırımla Kuşak Yol’da yeni bir aşamaya geçiyor

Yayınlanma

Sri Lanka Devlet Başkanı Anura Kumara Dissanayake, ülkesinin zor durumdaki ekonomisine yardımcı olabilecek ve Pekin’in stratejik konumdaki adadaki Kuşak ve Yol Girişimi (BRI) projelerine değer katacak önemli bir yatırım anlaşmasını güvence altına aldıktan sonra cuma günü Çin’e yaptığı açılış ziyaretini tamamlayacak.

Dissanayake’nin ofisinden perşembe günü yapılan açıklamaya göre, Çin’in devlete ait ve en büyük petrol rafinerisi olan Sinopec, Sri Lanka Enerji Bakanlığı ile 200.000 varil kapasiteli son teknoloji bir petrol rafinerisine 3,7 milyar dolar yatırım yapmak üzere bir anlaşma imzaladı.

Güney limanı hakkında bilgi sahibi olan kaynaklara göre yeni rafineri Sri Lanka’nın güneyinde, BRI projeleri kapsamında 1,5 milyar dolarlık Çin kredisiyle inşa edilen Hambantota Limanı yakınlarında inşa edilecek. Başkanlık ofisi, burada rafine edilen petrolün çoğunun döviz gelirlerini artırmak için ihraç edileceğini söyledi.

Sinopec anlaşması yeni seçilen Dissanayake için büyük bir avantaj zira Sri Lanka’nın bugüne kadar yabancı bir ülke tarafından yapılan en yüksek yatırımı olacak ve Kolombo Liman Şehri’nin inşası için yapılan 1.4 milyar dolarlık bir başka Kuşak ve Yol yatırımını geride bırakacak.

Çin haber ajansı Xinhua’ya göre Xi, Çin’in Sri Lanka’yı modern tarım, dijital ekonomi ve deniz ekonomisi gibi alanlarda ekonomik kalkınmaya odaklanma konusunda aktif olarak destekleyeceğini söyledi. Her iki lider de perşembe günü geç saatlerde yayınladıkları ortak bildiride Kuşak Yol Girşimi’nin geliştirilmesine vurgu yaptı. Açıklamada, “İki taraf, Port City Colombo ve Hambantota Limanı entegre gelişimi de dahil olmak üzere tüm önemli imza projelerini ilerletme konusunda anlaştı” denildi.

Kredi yerine yatırım

Dissanayake’nin Çin ziyareti, Sri Lanka’nın 2022 yılında döviz rezervlerinin tükenmesi ve iflasını ilan etmesinin ardından ekonomisini yeniden inşa etmeye çalıştığı kritik bir döneme denk geliyor. Ülke 88 milyar dolar olan iç ve dış borçlarını ödeyemez hale geldi.

Dissanayake, çökmüş ekonomiyi, Uluslararası Para Fonu (IMG) kurtarma programı ile ayağa kaldırmaya çalışan Batı yanlısı selefi Ranil Wickremesinghe’den devraldı.

Çin, Sri Lanka’nın iki taraflı kredi verenler listesinin başında yer alıyor. Sri Lanka’nın borçlu olduğu tüm dış kredilerin %10’unu oluşturduğu tahmin edilen Çin’in verdiği krediler otoyol, elektrik santrali, liman terminali ve havaalanı inşasına kadar uzanıyor.

Ortak bir borç yeniden yapılandırma düzenlemesi şekillendirmek üzere diğer iki taraflı kreditörlere katılma konusundaki ilk isteksizliğin ardından Çin, diğer yabancı kreditörlerin önüne geçerek 2024 yılının ortalarında Sri Lanka’nın Çin İhracat İthalat Bankası’na olan 4.3 milyar dolarlık borcunu yeniden yapılandıracağını duyurdu ve borç yeniden yapılandırma görüşmelerinin ilerlemesine yardımcı oldu.

Gözlemciler, ada ülkesinin Pekin’in daha fazla kredi yerine yeni doğrudan yabancı yatırım (FDI) teklifini memnuniyetle karşıladığını söylüyor. Kolombo merkezli bir düşünce kuruluşu olan Regional Center for Strategic Studies’in yönetici direktörü George Cooke “Sri Lanka yeni altyapı projeleri için kredi alarak Çin’den aldığı borcu artıracak durumda değil, dolayısıyla bu ziyarette Çin yatırımını güvence altına almak bir başarıdır” dedi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English