Bizi Takip Edin

ASYA

Japonya Başbakanı Kishida’nın Ortadoğu hedefleri

Yayınlanma

Japonya Başbakanı Fumio Kishida, göreve geldikten sonra yapacağı ilk Ortadoğu turuna hazırlanıyor. Enerji güvenliği gündemiyle Ortadoğu’ya gidecek olan Kishida, pazar günü Suudi Arabistan’da olacak. Kishida üç günlük tur kapsamında Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Katar’da da temaslarda bulunacak.

Japonya Başbakanı Fumio Kishida, AB ve NATO liderleriyle buluştuğu dört günlük Avrupa turunun ardından Ortadoğu’ya geçiyor.

Kishida’nın, Ortadoğu ülkeleriyle ikili ilişkileri geliştirmeyi hedeflediği üç günlük ziyaretinde Suudi Veliaht Prens Muhammed bin Selman, BAE Devlet Başkanı Muhammed Zayed bin Al Nahyan ve Katar Emiri Şeyh Tamim bin Hamad al Sani ile görüşmesi bekleniyor.

Ziyaret takvimine göre pazar günü Suudi Arabistan’ın Cidde kentinde olması planlanan Kishida, pazartesi günü ise Abu Dabi’ye geçecek. Göreve geldiğinden bu yana ilk kez Ortadoğu ülkelerini ziyaret edecek olan Kishida’nın ajandasında, Ukrayna krizinin enerji piyasalarına etkileri, Japonya ile Ortadoğu arasındaki ticaret potansiyelinin geliştirilmesi gibi dosyalar yer alıyor.

Japonya Dışişleri sitesinden yapılan bilgilendirmeye göre, “bölgesel ve uluslararası meseleler ile Ukrayna krizi ve ikili ilişkiler” bu ziyaretin gündemleri olacak. Kishida’ya Ortadoğu ziyaretinde bir grup iş insanı da eşlik edecek.

Ziyareti haberleştiren Japon Times gazetesi, Kishida’nın ziyaretini “Enerji diplomasisi yüksek vitese geçiyor” başlığıyla okuyucularına duyurdu.

Al Arabiya ise ziyarete ilişkin hazırladığı haberde, Japonya’nın enerji tedariğinde büyük ölçüde Ortadoğu’ya bağımlı olduğuna dikkat çekti.

Japonya’nın önceliği enerjide arz güvenliği

Japonya enerji ihtiyacının yüzde 90’nını Ortadoğu’dan satın alıyor. Japonya Enerji Ekonomisi Enstitüsü Yönetim Kurulu Üyesi Shıji Hosaka, “Gelecekte enerji ithalatı azalmaya devam etse bile Japonya’nın 2050’den sonra bile Ortadoğu’dan petrol ve doğal gaz almaya devam edeceğini düşünüyorum” diyor. Japon Times’ın görüşlerine yer verdiği Hosaka, Japonya ile bölge arasındaki ilişkilerin petrol ve gaz gündemlerinin ötesine geçerek sıfır karbon hedeflerini de içerek şekilde genişlemesi ve çeşitlenmesi gerektiğini kaydetti. Hosaka, Ortadoğu birçok farklı potansiyele sahip. Konu sadece enerji değil” diye de ekledi.

Japon Times haberinde Japonya’nın en büyük petrol tedarikçisi olan Suudi Arabistan’ın devlet gelirlerinin yüzde 60’nın petrole bağımlı olduğu da not edildi.

Reuters’ın aktardığına göre enerji arzı güvenliği Japonya’nın önceliklerinden. Ajans haberinde, Japonya Gaz Birliği Başkanı Takahiro Honjo bu ziyaretin, sıvılaştırımış doğalgaz (LNG) ve diğer yakıt türlerinin istikrarlı bir şekilde tedariğinin sağlanmasına yardımcı olmasını beklediklerini belirtti.

Japonya Çin’in Ortadoğu hamlelerini izliyor 

Çin’in son yıllarda geometrik şekilde Ortadoğu ile geliştirdiği iyi ilişkiler de Japon karar alıcılarının kadrajında. Çin’in BAE ile “inci tanesi”ne benzetilen ilişkisi, İran ve Suudi Arabistan arasında arabulucuk rolü oynaması, Suriye’de başından beri koruduğu Şam’a destek mahiyetindeki konumu ve ABD’nin bölgedeki en önemli müttefiki İsrail ile geliştirdiği ilişkiler Japon siyasetinde “geride kalmışlık” hissi” yaratıyor.

Japon Times’a konuşan İran ve İslam tarihi uzmanı Osamu Miyata “Maalesef Japonya’nın bölgede her zaman çok az siyasi etkisi oldu o da eğer varsa…” diyor.

Japonya Enerji Ekonomisi Enstitüsü Yönetim Kurulu Üyesi Hosaka ise Orta Doğu’nun, Japonya’nın özgür ve açık Hint-Pasifik vizyonunda net bir rolden yoksun olduğuna buna karşın konumu ve bol enerji kaynakları nedeniyle Çin’in Kuşak ve Yol girişimi için stratejik önemiyle öne çıktığına dikkat çekiyor.

ASYA

Hindistan Afganistan ile ilişkilerini güçlendirmeye çalışıyor

Yayınlanma

Hindistan, Afganistan ve Pakistan arasındaki gerginlikten faydalanarak Afgan ticaretini Pakistan güzergahından Hintli bir şirket tarafından işletilen İran limanına yönlendirmeye çalışıyor.

Hindistan Dışişleri Bakanlığı’ndan Genel Sekreter J.P. Singh başkanlığındaki üst düzey bir heyet 4 ve 5 Kasım tarihlerinde Kabil’i ziyaret etti. Heyet Afganistan Savunma Bakanı Molla Muhammed Yakup, eski Afganistan Devlet Başkanı Hamid Karzai, Afganistan Dışişleri Bakanı Emir Han Muttaki ve Kabil’deki BM kuruluşlarının başkanlarıyla bir araya geldi. Görüştükleri konular arasında India Ports Global Limited tarafından işletilen İran’ın Çabahar limanı da vardı.

Bakanlık sözcüsü Randhir Jaiswal geçen hafta düzenlediği basın brifinginde “Hindistan’ın insani yardımları, Çabahar limanının Afganistan’daki iş dünyası tarafından işlemler, ihracat ve ithalat için nasıl kullanılabileceği ve yapmak istedikleri diğer şeyler hakkında görüşmelerde bulundular” dedi.

Taliban’ın savunma bakanlığı da sosyal medya üzerinden yaptığı bir paylaşımla Yaqoob’un Hintli heyetle ilişkilerini geliştirme yollarını görüşmek üzere bir araya geldiğini doğruladı. Muttaki’nin ofisi de Singh ile yaptığı görüşmenin detaylarını açıklayarak Taliban’ın baş diplomatının ikili siyasi ve ekonomik ilişkilerin güçlendirilmesi çağrısında bulunduğunu ve Afgan işadamlarının Hindistan’a seyahat edebilmeleri için daha kolay vize verilmesini talep ettiğini kaydetti.

Yeni Delhi’deki Observer Araştırma Vakfı Stratejik Çalışmalar Programı’nda yardımcı araştırmacı olan Kabir Taneja, Hindistan’ın bir süredir Çabahar limanını Afganistan için alternatif bir ticaret yolu olarak tanıtmaya çalıştığını söyledi.

“[Çabahar] projenin temel tasarımının bir parçası. Ayrıca Kabil’e, Afganistan’ın uzun süredir birincil liman olarak kullandığı Karaçi limanına bir alternatif sunmaktır,” dedi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çinli BYD, AB’nin vergi artışlarına rağmen en yeni aracı Sealion 07’yi Avrupa pazarına sunmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

BYD, Çin yapımı elektrikli araçlara (EV) yönelik son gümrük vergisi artışlarını göz ardı ederek, en yeni spor-arazi araçlarını (SUV) Avrupa pazarına sunup denizaşırı ülkelerde daha fazla satış yapmayı hedefliyor.

Çarşamba günü yapılan açıklamaya göre, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Sealion 07’yi 2025’ten itibaren müşterilerine teslim etmeye başlayacak ve bu da firmanın Avrupa pazarına girecek yedinci saf elektrikli modeli olacak. BYD ayrıca önümüzdeki yıl ilk kez Güney Kore pazarına girmeyi ve 95 ülkedeki varlığına yenilerini eklemeyi planlıyor.

Avrupa’daki son girişim, Avrupa Birliği’nin geçtiğimiz ay sübvansiyon karşıtı bir soruşturmanın ardından Çin elektrikli araçlarına yüzde 17 ila 35,3 oranında ek gümrük vergisi uygulama kararı almasının ardından geldi ve bu da sektörün görünümüne ve maliyet avantajına duyduğu güvenin altını çiziyor. BYD’nin otomobilleri blokta yüzde 17’lik bir orana tabi.

Çin’de üretilen saf elektrikli otomobillere uygulanan yüzde 10’luk standart gümrük vergisine ek olarak getirilen ek vergiler geçen ay yürürlüğe girdi ve beş yıl sürecek. ABD de aynı gerekçeyle eylül ayından itibaren Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı gümrük vergisini %25’ten %100’e yükseltti.

Bir endüstri danışmanlık şirketi olan Shanghai Mingliang Auto Service’in CEO’su Chen Jinzhu, “BYD’nin araçları ek gümrük vergilerinden sonra bile cazibesini koruyor, bu yüzden şirket için gerçekten büyük bir sorun değil” dedi. South China Morning Post’a konuşan Chen, “Sealion 07, maliyet avantajının ihracat pazarlarındaki bu tür engellerin etkisini azaltmaya nasıl yardımcı olabileceğinin en son örneğidir” diye ekledi.

Shenzhen merkezli BYD, Sealion 07’nin Avrupa’daki fiyatını henüz açıklamadı. Sürüş menzili 450 km olan SUV, anakarada 189,800 yuan’dan (26,272 ABD$) başlıyor ve müşterilere teslimatlar mayıs ayında başlayacak.

UBS analistleri geçen yıl yayınladıkları bir raporda BYD’nin geleneksel AB markalarına kıyasla yüzde 25’lik sürdürülebilir bir maliyet avantajına sahip olduğunu belirtmişlerdi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Zhuhai araba saldırısının ardından, Çinli yetkililer ‘güvenliği güçlendirme’ sözü verdi

Yayınlanma

Çin, güneydeki Zhuhai kentinde 35 kişinin ölümüne yol açan ve ülkeyi şoke eden vur-kaç saldırısının ardından güvenliği güçlendirme sözü verdi.

Kentteki büyük bir havacılık fuarı gösterisinin arifesi olan pazartesi günü 62 yaşındaki bir adam arabasını bir spor merkezinde egzersiz yapan insanların üzerine sürdü. Salı günü yetkililer 35kişinin hayatını kaybettiğini ve 43 kişinin de yaralandığını açıkladı. Çin medyasına göre kurbanların çoğunun orta yaşlı ve yaşlı olduğu düşünülüyor.

Devlet medyası salı günü Başkan Xi Jinping’in yerel yetkilileri Zhuhai saldırısından ders çıkarmaya ve “risklerin kaynağında önlenmesi ve kontrolünü güçlendirmeye” çağırdığını bildirdi.

Saldırının nedeni hala belirsizliğini koruyor.

Zhuhai Halk Hastanesi’nin internette dolaşan elektronik tıbbi kayıtları, Fan soyadlı saldırganın işsiz olduğunu ve boynunda ve göğsünde kendi kendini yaraladığı anlaşılan çok sayıda bıçak yarasıyla hastaneye başvurduğunu gösteriyor. Polis, sürücünün bir boşanma anlaşması yüzünden sinirli olduğunu söyledi.

Xi’nin direktifinin ardından, Zhuhai’yi yöneten Guangdong Eyaleti’nin parti başkanı Huang Kunming, eyaletin önemli güvenlik risklerini ortadan kaldırmak ve aşırı olayları önlemek için kamu güvenliği önlemlerini güçlendireceği sözünü verdi. Yetkililer, özellikle kalabalık bölgelerde güvenliğin artırıldığını söylediler.

Huang, Guangdong’un evlilik ve aile, komşuluk anlaşmazlıkları, hukuk ve dava konuları, tarım ve arazi sorunları, kamu maliyesi, emlak ve mülk yönetimi ile ilgili çatışmaları çözmeye odaklanacağını ve aynı zamanda savunmasız bireylere ve ihtiyaç sahiplerine yardım sunacağını söyledi.

Çin’in, ordunun en yeni savaş uçakları ve insansız hava araçlarının sergilendiği en büyük hava gösterisi Zhuhai’de devam ediyor ve South China Morning Post’a konuşan bir etkinlik organizatörü, saldırının ardından güvenlik endişeleri nedeniyle medya brifinglerinde değişiklikler yapıldığını söyledi.

Guangdong yetkilisi “Diğer şehirlerden çok daha fazla polis memurunu Zhuhai’ye seferber ettik” dedi ve ekledi: “Öncelik çok açık – insanların kendilerini daha güvende hissetmeleri için polis varlığını görmelerini sağlamamız gerekiyor.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English