Bizi Takip Edin

ASYA

Japonya’da “Tek Güç LDP” stratejisi ve yeni başbakan arayışı

Yayınlanma

Japonya Başbakanı Fumio Kishida’nın görevini bırakma kararı ardından, Asya-Pasifik’te yeni bir sürece giren Japonya’nın politik liderliğini kimin üstleneceği merak konusu. Önümüzdeki ay yapılacak başkanlık seçimlerinde, aralarında kıdemli ve genç milletvekillerinin de bulunduğu Liberal Demokrat Parti (LDP) milletvekillerinin sıkı bir mücadeleye girmesi bekleniyor. Söz konusu seçimler aslında Shinzo Abe döneminden kalan bir taktik olarak öngörülemeyen bir yarışa yol açacak.

Öncelikle aday adaylarının her birinin önünde, seçimlere katılmak için gereken imza sayısını toplamak gibi bir zorluk var.

Aday listesinde Liberal Demokrat Parti’nin çekirdek kadrosunda uzun yıllar yer almış üst düzey politikacılar ve kabine pozisyonunda görev yapmış kıdemliler yer alıyor. Ekonomik ve jeopolitik istikrarsızlık döneminde alınan bu kararda kamuoyunu ve muhalif sıraları ikna edebilecek politika sunumlarına ihtiyaç duyulacak.

Pazartesi günü yapılan açıklamalara göre potansiyel aday adayı olarak adı geçen tecrübeli isimler ise şöyle:

Dışişleri Bakanı Yoko Kamikawa (71)

LDP Genel Sekreteri Toshimitsu Motegi (68)

Eski Sağlık Bakanı Katsunobu Kato (68)

Eski LDP Genel Sekreteri Shigeru Ishiba (67)

Ticaret Bakanı Ken Saito (65)

Eski İçişleri Bakanı Seiko Noda (63)

Ekonomik Güvenlik Bakanı Sanae Takaichi (63)

Baş Kabine Sekreteri Yoshimasa Hayashi (63)

Dijitalleşmeden Sorumlu Bakan Taro Kono (61)

Eski Ekonomik Güvenlik Bakanı Takayuki Kobayashi (49)

Eski Çevre Bakanı Shinjiro Koizumi (43)

Resmi aday olma yolundaki ilk engel, kayıt tarihinden önce LDP milletvekillerinden 20 imza toplamak olacak. Aday olmak istediğini belirten herkesin bu kadar imzayı toplayıp toplayamayacağı henüz belli değil.

Kampanya başladıktan sonra adaylar oy için iki grup LDP üyesine lobi yapmak zorunda kalacak. Birincisi parlamentodaki 367 üye, ikincisi ise yerel LDP koalisyon üyelerini içeren 367 parlamento dışı üye.

Seçim günü, bir aday basit çoğunluğu elde edemezse, en fazla oyu alan iki aday yarışacak. Burada, parlamentodaki 367 LDP üyesi bir kez daha oy kullanacak. Çoğunluğu elde eden isim başbakanlık koltuğuna oturacak.

Bazı olası aday profillerine bakacak olursak; 63 yaşındaki Baş Kabine Sekreteri Yoshimasa Hayashi, Başbakan Fumio Kishida’nın yerine LDP başkanlığına aday olma niyetini Kishida kanadından bazı milletvekillerine iletmişti. Bu adaylığın kabinede tartışıldığı kulis bilgileri arasında. Çünkü, Kishida fraksiyonundan bazı yöneticiler, Hayashi’yi açık destekliyor.

Politika uzmanlığıyla tanınan Hayashi, savunma, eğitim ve dışişleri bakanı olarak görev yaptı. Parlamentonun alt meclisi olan Temsilciler Meclisi’ne geçmeden önce, üst meclis olan Danışmanlar Meclisi’ne beş kez seçildi.

Yine Kishida kanadından olan 71 yaşındaki Dışişleri Bakanı Yoko Kamikawa, yarışa katılmak 20 LDP milletvekilinden imza toplamaya erken başlayan aday olarak biliniyor.  Özellikle kadınlara yönelik politikaları teşvik eden bir parlamento grubunun üyelerinden destek istediği biliniyor.

43 yaşındaki eski Çevre Bakanı Shinjiro Koizumi, yarışa katılıp katılmayacağını henüz açıklamadı. Ancak bazı popülist çevreler, isminin tanınması ve gençliği nedeniyle onun yarışmasını istiyor.

Diğer bir genç aday olan Eski Ekonomi Güvenlik Bakanı Takayuki Kobayashi (49) ise LDP’ye yakın saflarda “Yükselen Yıldız” olarak adlandırılıyor.

“Tek Güç Abe Stratejisi” devam mı ettirilecek?

LDP geleneklerinde Shinzo Abe’nin politika stratejisi Japon siyasetinde yeni bir sayfanın açılmasını da sağladı. Ancak, Abe’nin sahadaki dinamikleri çok iyi kontrol ederek partisine üst üste zaferler kazandırdığı da unutulmamalıdır. 2012’de ikinci kez başbakan olmasından bu yana her ulusal seçimde, Liberal Demokrat Parti zafer üstüne zafer kazandı ve dağınık bir muhalefete karşı ezici sayıda sandalye kazandı. Ardışık seçim döngüleriyle güçlendirilen böylesi bir hakimiyet, Japon siyasetinde Tek Güç Abe (安倍一強) veya Tek Güç LDP (自民一強) terimlerini düzenli olarak kullanmasına yol açtı. Bu terminoloji, o zamanki siyasi dinamikleri doğru bir şekilde tasvir ettiği için strateji olarak benimsenmiş görünüyor.

LDP’nin son yıllarda yapılan parlamento seçimlerindeki olağanüstü başarıları, Abe’nin en etkili iki seçim taktiğine dayanıyordu. Bunlardan biri, kendisinin ve partisinin siyasi çıkarlarını en iyi şekilde üstte tutacak zamanda seçimler düzenlemekti.

Japonya’da başbakan, İmparator’un görevlerinden birinin kabinenin onayı ve tavsiyesi doğrultusunda “Temsilciler Meclisi’nin Feshedilmesi” olduğunu belirten 7. Maddenin 3. Fıkrası yorumuna dayanarak kendi şartlarına göre Temsilciler Meclisi’nde ani seçim çağrısı yapma yetkisine sahiptir.

Abe, 2012’de iktidara geri döndükten sonra, 2012’de zaten bir çöküş yaşayan Demokrat Parti’nin kalan siyasi ivmesini daha da bozmak amacıyla 2014 ve 2017’de ani seçimler düzenledi. Tekrarlanan yenilgilerin ardından Demokrat Parti, siyasi hayatta kalabilmek adına parti ismini değiştirmek zorunda kaldı.

2017’deki ani seçimler sadece Abe’nin iktidar dönemindeki güç kollarını ustaca kullanmasının bir hatırlatıcısı değil aynı zamanda onun cesaretinin bir göstergesiydi. 2017, Abe için tehlikeli bir yıldı.

Abe için en büyük tehdit olarak görülen Tokyo Valisi Koike Yuriko’nun yükselişi de eklenmişti. Koike’nin kurduğu yerel parti, 2017 yazında yapılan büyükşehir seçimlerinde LDP’yi geride bıraktı ve bu ivmeyi kullanarak ulusal düzeyde başka bir partiyi , daha önce üyesi olduğu LDP’yi devirmeyi amaçlayan  Umut Partisi’ni (PoH) kurmaya hazırlamıştı.  Yaklaşan bir fırtına ve ortaya çıkan bir alternatifle Abe aşırı sessiz bir oyun oynadı ve yankı uyandıran bir zaferle ortaya çıktı. Söz konusu seçimlerde Temsilciler Meclisi’ni dağıtırken, hala en büyük muhalefet gücü olan Japonya Demokratik Partisi (DPJ), Koike’nin yeni partisiyle birleşerek ayakta kalmaya çalıştı . Ancak, PoH tarafından reddedilen DPJ üyelerinden oluşan başka bir partinin kurulması ve Koike’nin gafları nedeniyle parlamentoda saflar daha da bölündü ve LDP koalisyon ortağı Komeito ile birlikte süper çoğunluğa ulaşarak iktidarda ses sahibi oldu.

Yani Abe’nin ortaya çıkan muhalefeti daha doğmadan boğma stratejisi, savaş sonrası Japonya’da en büyük muhalefet partisinin en az sayıda sandalye kazanmasına yol açmıştı.

Bu taktikler arasında Abe’nin 2020 istifası ardından Suga’yı başa getirerek parti üzerinde gölge güç olarak siyasetine devam etmesi unutulmaması gereken bir nokta. Ardından tekrar seçim meydanlarına dönen Abe, yeni bir muhalefet kıyımı sürecindeyken silahlı suikasta kurban gitti. Halefi Kishida ise bombalı saldırıdan kıl payı kurtuldu.

Japonya’da artan finansal sorunlar ve yaşlanan nüfus ardından LDP hükümeti karşında son 8 aydır yoğun bir muhalefet gruplaşması söz konusu. Kishida’nın bu istifası Abe ile dizayn edilen stratejik sürecin bir parçası olacak mı? İşte bu sorunun cevabını yeni seçilecek Başbakan’ın iç politikadaki muhalefete yönelik yaklaşımları gösterecek.

ASYA

Çin’in en büyük uçak üreticisi COMAC ilk müşterisi olarak Air China’yı duyurdu

Yayınlanma

Ülkenin önde gelen havacılık fuarının ilk gününde, Çin’in en büyük uçak üreticisi Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), Air China’yı C929 geniş gövdeli uçağının ilk müşterisi olarak duyurdu.

Salı günü Zhuhai’deki Çin Uluslararası Havacılık ve Uzay Fuarı’nda sonuçlandırılan anlaşma, Pekin’in iki Batılı üreticinin – Airbus ve Boeing – hakim olduğu bir sektöre girme ve uzun mesafeli uluslararası uçuşlara kendi uçaklarını gönderme arayışında bir kilometre taşı oldu.

Henüz uçuşa elverişlilik sertifikası almayan ya da prototipi görücüye çıkmayan geniş gövdeli uçak, uçuş mesafesi açısından Airbus 350 ve Boeing 787 aileleriyle rekabet etmek üzere inşa ediliyor.

COMAC, C929’un Pekin’den New York’a olan mesafeden daha uzun olan 12.000 km’ye (7.456 mil) kadar uçabilmesini bekliyor ve müşterilere teslimat yapmak için son tarih olarak 2027’yi belirledi.

Ayrıca fuarda dört J-20 hayalet jetinin uçuşu ve ülkenin J-35A hayalet avcı uçağının ilk gösterimi de yapıldı.

Devlete ait COMAC ayrıca daha önce ARJ21 olarak bilinen bölgesel jetinin geliştirildiğini ve uçaklarında daha iyi marka bütünlüğü sağlamak amacıyla C909 olarak yeniden markalaştırıldığını söyledi.

COMAC’ın pazarlama direktörü Zhang Xiaoguang gazetecilere yaptığı açıklamada, “Dikkatli bir değerlendirmenin, uzun bir bekleyişin ve ilgili birçok tarafın görüşlerinin alınmasının ardından, markayı oluşturmak için yeni ticari isim olarak C909’u kullanmayı seçtik” dedi.

COMAC’ın hava gösterisi standındaki görevlilerin Reuters’a verdiği bilgiye göre, Çin’in en büyük hava gösterisinde tanıtılan C909, ARJ21’e kıyasla ağırlık, direnç ve gürültüyü azaltmanın yanı sıra uçuş maliyetlerinde de bazı iyileştirmelere sahip.

COMAC, bayrak taşıyıcı Air China’nın  satın alacağı C929’ların sayısını veya planlanan teslimat tarihlerini açıklamadı. Ancak Hainan Havayolları’nın 60 adet C919 dar gövdeli jet ve 40 adet C909 için kesin sipariş verdiğini duyurdu.

Colorful Guizhou Havayolları’nın ise 20’si kesin, geri kalanı geçici olmak üzere 30 adet C909 uçağı için satın alma anlaşması imzaladığı belirtildi.

Salı günkü fuar sırasında COMAC, önümüzdeki 20 yıl içinde dünya genelindeki müşterilere toplam 6,6 trilyon ABD doları değerinde 43.863 jet uçağı teslim edileceğini tahmin etti.

Airbus Çin CEO’su George Xu, şirketinin Çin jetlerinden kaynaklanan rekabetten caymadığını söyledi ve “Kaynaklarımızı Çinli ortaklarımızla birlikte geliştirmeye odaklamak istiyoruz” dedi.

Çin’in ilk ticari mürettebatsız uzay aracının modeli de devlet destekli havacılık şirketi AVIC tarafından sergilendi ve Çin’in uzay istasyonuna kargo taşımak üzere geliştirildiği belirtildi.

China Daily’ye göre bu araç “uzay araştırmalarına Çin özellikleri taşıyan düşük maliyetli yeniden kullanılabilir bir kargo mekiği çözümü getiriyor”. Gazetenin haberine göre Çin İnsanlı Uzay Ajansı 29 Ekim’de AVIC ile uzay aracının mühendislik uçuş doğrulaması için bir sözleşme imzaladı.

Uzmanların pek çok kullanışlı çeşide dönüştürüldüğünü söylediği orduya ait Z-20 helikopteri de fuarda sergilendi. Denizaltıları takip etmek ve saldırmak için tasarlanan bir versiyon, Halk Kurtuluş Ordusu Donanması’nın ana kıyılardan daha uzakta faaliyet göstermesine yardımcı olacağı için özellikle ilgi çekici olarak görülüyordu.

Hava gösterisi 17 Kasım’a kadar sürecek.

Okumaya Devam Et

ASYA

Japon 7-Eleven İsrail’deki sekiz mağazasının tamamını kapattı

Yayınlanma

Konuya yakın bir kaynak salı günü Nikkei Asia’ya yaptığı açıklamada, Japon perakende devi Seven & i Holdings’in, Orta Doğu’daki gerginliklerin iş yapmaya devam etme riskini artırması nedeniyle İsrail’deki sekiz marketini kapattığını söyledi.

Kredi araştırma şirketi Teikoku Databank’a göre perakendeci, Ekim 2023’te patlak veren son İsrail-Filistin çatışmasından bu yana büyük ölçekli mağaza kapatan ya da İsrail’den çekildiği bilinen ilk Japon şirketi oldu.

Seven & i, Ocak 2023’te ABD’li bir grup şirketiyle birlikte Tel Aviv’de ilk İsrail 7-Eleven’ını açtı ve beş ila altı yıl içinde ülke genelinde genişlemeyi planladı. Mağazalarda koşer gıdalar ve ABD’deki 7-Eleven’larda popüler olan dondurulmuş içecek Slurpee yer aldı.

Seven & i, temmuz ayı sonunda hepsi kapanana kadar İsrail’de mağazası olan tek büyük Japon market işletmecisiydi. Tüm Japon çalışanlar ülkeyi çoktan terk etti.

Ağustos sonu itibariyle perakendeci Çin, Güney Kore ve Amerika Birleşik Devletleri de dahil olmak üzere 19 ülkede yaklaşık 84.000 mağaza işletiyordu. Laos’taki ilk mağazasını eylül 2023’te açtı.

Şirket, 2030 yılına kadar başta Avrupa, Güney Amerika, Orta Doğu ve Afrika olmak üzere 30 ülke ve bölgede 100.000 mağazaya sahip olmayı hedeflediğini söyledi.

Teikoku Databank’a göre Ekim 2023 itibariyle İsrail’de en az %40’ı imalat sektöründe olmak üzere 92 Japon şirketi faaliyet göstermektedir.

Araştırma şirketinden bir yetkili, Orta Doğu’da tansiyonun yükselmesiyle birlikte İsrail’deki bazı şirketlerin küçük çaplı geri çekilmeler yaşadığını, ancak bu şirketlerin çatışmadan önce de zor durumda olduklarını söyledi.

Okumaya Devam Et

ASYA

Çin’de iç talep zayıfladığı için Bekarlar Günü kampanyaları denizaşırı Çinlileri hedefledi

Yayınlanma

Çin’de geçen yılki Bekarlar Günü alışveriş festivalinin tarihin en sakin festivali olarak adlandırılmasının ardından, Çin’in e-ticaret platformları bu sene yeni şeylere odaklandı.

Alibaba, JD.com ve Pinduoduo gibi şirketler bu yılki etkinlik için denizaşırı pazarlara açılmak için büyük harcamalar yaptı ve yurtdışında yaşayan 100 milyon kadar Çinliyi hedefleyerek ucuz veya ücretsiz kargo gibi indirimler yaptı.

Ancak asıl soru, bu tür çabaların kısa vadede işe yarayıp yaramayacağı değil, Çin’de online satışların büyümesi darboğaza girerken bu hamlenin platformların kullanıcı tabanlarını genişletmeye yardımcı olup olamayacağı.

Önde gelen bir online perakendecinin adının açıklanmasını istemeyen bir yöneticisi, “Yurtiçi tüketim gerçekten de oldukça zayıf ve her şirket Bekarlar Günü için nasıl büyüme sağlayacağını kesinlikle düşünüyor” dedi. Nikkei Asia’ya konuşan yönetici, “Denizaşırı pazar kesinlikle herkesin potansiyel bir ek büyüme kaynağı olarak gördüğü bir alan” diye ekledi.

Online alışveriş devi Alibaba’nın 2009 yılında öncülüğünü yaptığı ve insanların bir ilişkilerinin olmamasını kutlamak için düzenledikleri bir günlük satış etkinliği olan Bekarlar Günü, 11 Kasım ya da civarında sona eren, bir ay süren özel teklifler ve büyük indirimler kampanyasına dönüştü.

Çin bu yılki etkinlikte perakende sektörüne canlılık getirmeyi hedefledi. Toplam tüketim malları satışları 2024’ün ilk üç çeyreğinde yıllık bazda %3,3 arttı, ancak üst düzey tüketici harcamaları durgun seyretti. Kozmetik satışları %1 düşerken, altın ve gümüş takı satışları yıllık bazda %3,1 geriledi.

Geçtiğimiz ay Alibaba’nın Taobao’su Hong Kong ve Tayvan’da büyük bir pazarlama kampanyası başlattı ve metro istasyonları diğer tekliflerin yanı sıra “99 yuan üzeri siparişlerde ücretsiz kargo” reklamlarıyla dolduruldu. Şirket, kampanyanın Tayvan’da 2 milyar Yeni Tayvan dolarına (61,7 milyon $), Hong Kong’da ise 1 milyar yuana (138 milyon $) mal olduğunu açıkladı.

Alibaba’nın bu hamlesinin ardından rakibi JD.com da Hong Kong’da alışveriş yapanlara indirimli ürün fiyatları ve daha ucuz kargo hizmeti sunmak için 1,5 milyar yuan harcadığını duyurdu. Ucuzluk platformu Pinduoduo bir adım daha ileri giderek Hong Kong’daki alıcılara fiyatı ne olursa olsun tek bir ürün için bile kurye SF Express aracılığıyla ücretsiz kargo hizmeti sundu. Bu platformlardaki tüm ürünler Çin anakarasından gönderiliyor.

Alibaba’nın Uluslararası Dijital Ticaret Grubu sözcüsü, denizaşırı girişimin ekim ayında başlatılmasından bu yana Taobao Hong Kong’un hem siparişlerde hem de brüt ürün değerinde (GMV) – iptal edilen siparişleri hariç tutan bir satış ölçüsü – hem aylık hem de yıllık bazda çift haneli büyüme kaydettiğini söyledi.

Platformlar ayrıca Malezya, Tayland ve Singapur’daki Çinli müşterileri de hedefliyor.

Önceki yıllardan farklı olarak, bu yıl alışveriş yapanların online indirimleri Çin hükümetinin tüketimi artırmayı amaçlayan – çoğunlukla ev aletleri ve ev ürünleri için – geniş çaplı bir sübvansiyon programıyla birleştirmelerine izin verildi. Analistler, bu teşviklerin özellikle JD.com için satışları hızlandırması gerektiğini, zira platformun kaliteli, büyük ev aletleri satması ve satış sonrası hizmet sağlamasıyla tanındığını söyledi.

JD.com alışveriş festivali sırasında ev aletleri satışları ya da GMV rakamlarını açıklamadı ancak Alibaba gibi haziran-eylül kazançlarını bu hafta açıklayacak.

Geçen yıl veri sağlayıcısı Syntun, büyük e-ticaret platformlarındaki toplam GMV’nin sadece %2,1 artarak 1,14 trilyon yuana ulaştığını ve 2022’deki %2,9’luk büyümenin gerisinde kaldığını tahmin etti. Danışmanlık şirketi Bain’in tahmini de benzerdi ve Bekarlar Günü satışlarının 2023’te 1,15 trilyon yuana ulaşacağını söyledi.

Alibaba salı sabahı yaptığı açıklamada, bu yılki Bekarlar Günü’nde “güçlü” GMV büyümesi ve “rekor sayıda” aktif alıcı elde ettiğini duyurdu.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English