Bizi Takip Edin

ASYA

Trump’ın olası gümrük vergileri Güneydoğu Asya’yı nasıl etkileyecek?

Yayınlanma

Güneydoğu Asya, Donald Trump’ın evrensel gümrük vergileri tehdidine ve Çin ile yeni bir ticaret savaşına karşı endişeli görünüyor. Bölgenin en büyük altı ekonomisinden beşi ABD ile ticaret fazlası veriyor.

Ancak uzmanlara göre, durum o kadar da kötü olmayabilir. Jeopolitik olarak tarafsız durmaya çalışan bölge, Trump’ın ilk başkanlığı döneminde 2017-2020 yılları arasında hem Çin hem de ABD ile brüt ticaretinde artış gördü. Çin, Japonya, Güney Kore, Tayvan ve ABD’den şirketlerin ABD gümrük vergilerinden kaçınmak için Güneydoğu Asya’daki üretim üslerini çoğaltmasıyla Vietnam, Endonezya, Malezya ve Tayland büyük kazanç elde etti.

Uzmanlara göre, ihracat ve ekonomik büyüme kısa vadede darbe alacaktır ancak bölge ticaret sapması ve ikamesinden kazançlı çıkabilir.

Trump’ın gümrük vergisi tehdidi nedir?

Trump’ın ticaret politikasının amacı, imalat işlerini ABD’ye geri döndürmek ve tedarik zincirlerini Çin’den ayırmak. Trump ve danışmanları Çin’in ticari avantajının kur “manipülasyonu, fikri mülkiyet hırsızlığı ve zorla teknoloji transferinden” kaynaklandığını iddia ediyor.

İlk döneminde Trump, Çin’den ithal edilen 250 milyar dolar değerindeki elektronik, makine ve tüketim mallarına %25’e varan gümrük vergileri uygulamak için yürütme yetkilerini kullandı. Pekin de ABD’nin tarım, otomotiv ve teknoloji ihracatına karşı benzer önlemlerle misilleme yaptı.

Şimdi Trump, ABD’ye giren tüm Çin mallarına %60 vergi ve diğer her yerden yapılan ithalata %20’ye varan gümrük vergisi uygulanmasını önerdi.

Güneydoğu Asya için ne kadar kötü olabilir?

Oxford Economics’e göre Kamboçya’nın ihracatının yaklaşık %40’ı Amerika’ya gidiyor ve toplam ihracata oranla ASEAN’daki en büyük ihracatçı konumunda; onu %27,4 ile Vietnam ve %17 ile Tayland takip ediyor. Tayland Ticaret Odası Üniversitesi Başkanı Thanavath Phonvichai, Trump’ın vaatlerini yerine getirmesi halinde Tayland ekonomisinin 160,5 milyar baht (4,6 milyar dolar) darbe alabileceğini söyledi.

Vietnam, ABD ile dünyanın en büyük dördüncü ticaret fazlasına sahip. Çinli, Tayvanlı ve Güney Koreli firmaların Trump dönemi gümrük vergilerini aşmak için Vietnam’ı kullanmasıyla bu dengesizlik hızla büyüdü. Vietnam’ın talihi, özellikle de ABD’nin Vietnam’ı daha yüksek gümrük vergileri gerektiren “piyasa dışı ekonomi” olarak sınıflandırmaya devam etmesi halinde, aynı hızla dönebilir.

Trump’ın gümrük vergileriyle ilgili belirsizlik, firmaların Güneydoğu Asya’daki yatırım planlarını duraklatmalarına ya da durdurmalarına neden olabilir. Şehir devletinin Ekonomik Kalkınma Kurulu’na göre, ABD şirketleri geçen yıl Singapur’daki 9,5 milyar dolarlık sabit varlık yatırımının yaklaşık yarısını oluşturdu. Başbakan Lawrence Wong, Trump’a gönderdiği tebrik mektubunda ABD’nin Singapur ile “istikrarlı bir ticaret fazlası” verdiğini hatırlatmakta gecikmedi.

Çin ekonomisine vurulacak herhangi bir darbe, Çin tüketimine, ihracat talebine ve turizmine bağımlı olan ASEAN ülkelerine de yansıyacaktır. Çin mallarına yönelik iştahın azalması, Çinli üreticilere girdi sağlayan Güneydoğu Asyalı tedarikçileri de etkileyecektir. Güneydoğu Asya’nın en büyük ekonomisi olan Endonezya, Çin’e olan %24,2 oranındaki ihracatı ve ağırlıklı olarak emtia ihracatı nedeniyle bu durumdan en fazla zarar görecek ülke olacaktır.

Mallarını ABD’ye gönderemeyen Çinli ihracatçılar, hükümetlerin metal, tekstil ve tüketim mallarındaki dampingden zarar gören yerel üreticilerin şikayetleriyle karşılaştığı Güneydoğu Asya’ya yönlendirebilir.

Güneydoğu Asya’nın avantajı nedir?

Güneydoğu Asya’nın mevcut üretim patlaması ticaret savaşı nedeniyle başladı. Analistler zaman içinde ticari ikame ve sapmanın büyümeye vurulan darbeden daha ağır basacağını düşünüyor.

Macquarie Capital ASEAN araştırma müdürü Jayden Vantarakis, “Çin’e yönelik daha büyük bir baskının, Çinli işletmelerin Asya’da daha fazla ticaret ve yatırım yapmasıyla tedarik zincirinde daha fazla sapmaya yol açabileceğini düşünüyoruz” dedi.

Bazı Güneydoğu Asya hükümetlerinin agresif bir şekilde başvurduğu elektrikli araç fabrikaları ekonomik bir tampon sağlayabilir. “ABD dışında da elektrikli araç talebi artıyor, bu nedenle Endonezya’ya net bir fayda sağlayabileceğini düşünüyorum. Özellikle benzin fiyatları giderek pahalılaştığı için karbon nötr olmaya çalışan daha küçük ülkeler arzı devralmaya çalışacak ve daha fazla elektrikli otomobil satın alacaklar,” diyor Singapur Ulusal Üniversitesi İşletme Fakültesi profesörü Sumit Agarwal.

Trump’ın vaat ettiği gümrük vergileri, Tayland’ın bu yıl haddelenmiş çelikte yaptığı gibi, ASEAN hükümetlerine Çin mallarına antidamping tarifeleri uygulama konusunda itici güç sağlayabilir. Daha sıkı ABD menşe kuralları da hükümetlere daha fazla yüksek değerli parça üretimi ve montajının yerel olarak yapılmasını sağlama fırsatı verebilir.

Güneydoğu Asya para birimleri ve piyasaları nasıl etkilenecek?

Trump’ın gümrük vergileri Güneydoğu Asya merkez bankaları üzerindeki para politikasını daha da gevşetme baskısını hafifletebilir.

İngiltere merkezli Pantheon Macroeconomics’in gelişmekte olan Asya baş ekonomisti Miguel Chanco, “Esasen Trump’ın zaferi, planladığı gümrük tarifeleri nedeniyle dünya için enflasyonisttir, bu nedenle küresel parasal normalleşme veya gevşeme döngüsü muhtemelen Filipinler de dahil olmak üzere daha önce düşünüldüğü kadar keskin olmayacaktır” dedi.

Nikkei Asia’ya konuşan Chanco, Güneydoğu Asya para birimlerinin daha önce beklendiği gibi güçlenmeyeceğini, bunun kısmen piyasaların ABD Merkez Bankası’nın gevşeme hızını yeniden fiyatlandırmasından ve dolayısıyla doların güçlenmeye devam etmesinden kaynaklandığını söyledi.

Altı büyük Güneydoğu Asya ekonomisi arasında Tayland bahtı ve Malezya ringgiti, Trump’ın zaferinden bu yana en kötü performans gösteren para birimleri oldu ve çarşamba gününe kadar ABD doları karşısında sırasıyla %3,2 ve %2,9 değer kaybetti.

Taylandlı menkul kıymetler şirketi InnovestX, güçlü dolar ve zayıf bahttan faydalanacak hisse senetleri önerdi. Bunlar arasında CP Foods ve Delta Electronics gibi önemli ihracat gelirleri olan ya da Tayland Havalimanları, emlak geliştiricileri ve otelciler gibi turizmle ilgili şirketler yer alıyor.

Hükümetler, diğer ülke ve bölgelerle ilişkilerini derinleştirerek ve tarafsızlıklarını vurgulayarak ABD ya da Çin’e olan aşırı bağımlılıklarını azaltmak için şimdiden adımlar atıyor.

Özellikle Güneydoğu Asya ekonomilerinin de ASEAN içi ticareti güçlendirerek direnç oluşturmaya odaklanması bekleniyor.

ASYA

Çin, Trump’ın çelik tarifelerinin ‘dolaylı etkilerine’ hazırlanıyor

Yayınlanma

ABD Başkanı Donald Trump’ın çelik ve alüminyuma yönelik yeni gümrük vergileri sadece Amerika’nın büyük rakibi Çin’i değil, dünyanın geri kalanını hedef alıyor. Ancak analistler, Çin metal endüstrileri üzerindeki etkisi ilk bakışta sınırlı görünse de, Beyaz Saray’ın son hamlesinin dünyanın 2 numaralı ekonomisindeki baskıları artırma ve küresel bir korumacılık zincirleme reaksiyonunu tetikleme riski taşıdığını söylüyor.

Capital Economics’e göre Çin, 2024 yılında ABD’ye 2,5 milyar dolar değerinde çelik ve alüminyum ürünü sevk ederek toplam ihracatının sadece %0,5’ini ve gayrisafi yurtiçi hasılasının %0,01’ini oluşturdu.

Firmanın ekonomistleri, ABD’nin mevcut kurallar çerçevesinde bazı çelik ürünlerine %47,5 ve alüminyum ithalatına %32,5 gibi yüksek gümrük vergileri uyguladığını belirterek, “ticaret zaten sınırlı ve daha yüksek gümrük vergilerinin ek etkisi küçük olmalı” dedi.

‘Kapasite fazlası’ sorunu

Ancak uzmanlar, Trump’ın %25’lik ek vergiler açıklamasının, salgın sonrası yılların çoğunda Çinli üreticileri rahatsız eden kapasite fazlasıyla başa çıkmayı zorlaştırabileceği konusunda uyarıyor.

RBC Capital Markets Asya FX stratejisi başkanı Alvin Tan, salı günü yayınladığı bir notta, tarifelerin hem çelik hem de alüminyumun en büyük üreticisi olduğu için “dolaylı olarak Çin’i etkilediğini” söyledi.

Fitch Ratings’e göre, apartman ve altyapı projelerinin inşaatı Çin’in çelik ürünlerine olan talebinin %55’ini oluşturuyor ancak yakın zamanda güçlü bir geri dönüş yapması pek olası görünmüyor. Satış noktalarının eksikliği, endüstriyel fiyat artışını daha uzun bir süre sıfıra yakın tutabilir ve deflasyon endişelerini artırabilir.
Fazlalığı absorbe etmek için diğer pazarlara yönelmek ticaret gerilimlerini daha da artırabilir.
Çin’in çelik üretim şirketleri geçen yıl üretimlerini %1,7 oranında azaltarak 1 milyar tonun biraz üzerine çıkardı, ancak ihracat 2023’e kıyasla %23 artışla 110,7 milyon tona ulaşarak rekor kırdı. Bu çelik ve alüminyum fiyatları hacimler artarken bile düştü. Bu da Çinli üreticilerin diğer ülkelere deflasyon ihraç ettiğinin bir işareti olarak yorumlandı. Birçok hükümet, Çin’den gelen ucuz malların yerel üreticileri yerinden edebileceği ve istihdamı tehdit edebileceği endişesiyle alarm verdi.

Uluslararası ticaret konusunda uzmanlaşmış bir hukuk firması olan Sandler, Travis and Rosenberg’de üst düzey yönetici olan Xu Xiaofeng, “Kısa vadede [Çinli çelik üreticileri] ABD için endişelenmeyecekler, ancak diğer ülkelerin nasıl tepki verebileceği konusunda endişelenecekler” dedi.

Risklerden biri de, Meksika gibi ülkelerin de ABD tarafından Çin’in gümrük vergilerinden kaçmasına yardım ettiği şeklinde algılanmamak için Çin mallarına uygulanan gümrük vergilerini artırması. Bu arada, daha fazla çelik üreticisinin ABD dışındaki diğer pazarlara yönelmeyi tercih etmesi halinde Çinli şirketler daha küçük bir pasta için rekabet etmek zorunda kalabilir.

Çelik ve alüminyum vergileri, Trump’ın tüm Çin ithalatına %10’luk ekstra bir gümrük vergisi koymasından bir hafta sonra geldi. Pekin, ABD’den ithal edilen ham petrol ve diğer enerjiye karşı hedeflenen tarifelerin yanı sıra Google’ı soruşturmak ve daha fazla Amerikan şirketini kara listeye almak da dahil olmak üzere bir dizi karşı önlemle hızlı bir şekilde yanıt verdi.

Pazartesi günü bir basın toplantısı düzenleyen Çin Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Guo Jiakun, “korumacılıktan çıkış yok. Ticaret ve gümrük vergisi savaşlarının kazananı da yoktur” dedi.

Çinli çelik üreticileri zararda

Büyük Çinli çelik üreticileri halihazırda yerel nedenlerden dolayı zarar görüyor ve bazıları acıyı hafifletmek için ihracata güvendiklerini kabul ediyor.

Hacim bakımından dünyanın en büyük çelik üreticisi olan China Baowu Steel Group’un bir iştiraki olan Maanshan Iron & Steel, 2024 yılı için yıllık 4.59 milyar yuan (629 milyon $) net zarar bildirmeyi bekliyor ki bu rakam bir önceki yılın üç katından daha fazla.

Yönetim Kurulu Başkanı Jiang Yuxiang geçen ay Hong Kong borsasına yaptığı açıklamada, “piyasa arz ve talebi arasındaki dengesizlik, düşük çelik fiyatları ve yüksek hammadde maliyetlerinden” etkilendiği için tüm sektörün “derin bir uyum sürecinden geçtiğini” söyledi. Bu olumsuz faktörlerin bir araya gelmesi kar marjlarını ciddi şekilde daraltırken, üretim ve operasyon üzerindeki baskı da “muazzam” boyutlara ulaştı.

Baowu ve ArcelorMittal’in ardından dünyanın en büyük üçüncü üreticisi olan Ansteel Group’un kanatları altındaki Angang Steel, 2024 yılında bir önceki yıla göre iki kattan fazla artışla 7,10 milyar yuan gibi çok daha büyük bir net zarar bekliyor.

Yönetim Kurulu Başkanı Wang Jun da benzer gerekçeler öne sürerek, aşağı havza talebini “uzun süreli zayıflık” olarak tanımladı.

Angang, maliyet kesintileri ve “satın alma tarafında fırsatçı tedarik stratejileri” dahil olmak üzere çeşitli önlemlerin yanı sıra “ihracatı genişletmeye” başladığını söyledi. Ancak Wang, “bu çabaların, piyasa fiyat farklarının sürekli daralmasının arz ve satış tarafları üzerindeki olumsuz etkisini tamamen telafi etmek için yetersiz olduğunu” ifade etti.

Çin Demir ve Çelik Endüstrisi Birliği’nin ön verilerine göre, 2024 yılında Çin’de ankete katılan çelik üreticilerinin toplam kârı bir önceki yıla göre %50 düşüşle 42,9 milyar yuan olurken, ortalama satış kârı marjı 2023 yılındaki %1,33’e kıyasla %0,71 olarak gerçekleşti.

Dünya Çelik Birliği’nin 2023 yılı ham üretim sıralamasına göre ilk 10 çelik üreticisi arasında yarıdan fazlası Çinli. Baowu ve Angang dışında HBIS Group beşinci, Shagang Group altıncı, Jianlong Group sekizinci ve Shougang Group dokuzuncu sırada yer aldı.

Öte yandan, ABD’nin en büyük ismi 15. sıradaki Nucor oldu. Dördüncü sıradaki Nippon Steel’i satın alma girişimi nedeniyle ABD ve Japonya arasında süregelen tartışmaların merkezinde yer alan U.S. Steel ise 24. sırada yer aldı. Nippon Steel ile karşı karşıya gelen Cleveland-Cliffs ise 22. sırada yer aldı.

Okumaya Devam Et

ASYA

Hindistan’da iktidar partisi Delhi seçimlerinin ardından ‘moral’ kazandı

Yayınlanma

Analistlere göre Hindistan’da iktidardaki Bharatiya Janata Partisi’nin (BJP) hafta sonu Delhi’deki meclis seçimlerinde elde ettiği büyük zafer, yerel rakibinin geleceğini şüpheye düşürdü ve önemli bir eyalet seçimi öncesinde moralleri yükseltti.

Başbakan Narendra Modi’nin BJP’si cumartesi günü 70 meclis üyeliğinden 48’ini kazanarak Hindistan’ın başkentindeki 27 yıllık seçim başarısızlığına son verdi. Bu sonuç, 22 sandalye kazanan kentin iktidardaki Aam Aadmi Partisi’nin (AAP) oldukça önünde yer alırken, ana muhalefetteki Hindistan Ulusal Kongresi partisi 2015’ten bu yana üst üste üçüncü kez sandıktan çıkamadı.

2012 yılında kurulan AAP’nin lideri Arvind Kejriwal, geçtiğimiz yıl artık çökmüş olan içki politikasıyla bağlantılı yolsuzluk iddiaları nedeniyle suçlanmış ve kısa bir süre hapse atılmıştı.

Parti, 2015 ve 2020 Delhi seçimlerinde, seçmenlere yönelik ücretsiz elektrik ve su gibi refah programlarının yanı sıra kadınlar için ücretsiz otobüs yolculuklarından yararlanarak ezici bir zafer elde etti. Ancak zehirli hava kirliliği seviyeleri, muson mevsiminde sel baskınları ve temiz içme suyu krizi gibi 20 milyonluk şehrin temel sorunlarını iyileştirmek için çok az şey yapabildi.

Modi, yerel seçimlerdeki kampanya mitingleri sırasında, kadınlar için ücretsiz otobüs uygulamasını ve diğer AAP programlarını yürürlükte tutma sözü verirken, yolsuzluğu ayıklama sözü verdi.

Modi ayrıca yoksul kadınlar için aylık 2,500 rupi (28 $) nakit transferi ve kentin yoksulları için daha iyi konut sözü vererek bunları “Modi’nin garantisi” olarak nitelendirdi.

Bu iyimser sonuç, BJP’nin geçen yılın sonlarında kuzey Haryana ve batı Maharashtra’da yapılan eyalet seçimlerinde zafer kazanmasının ardından geldi. Ancak Modi’nin partisi 2024 seçimlerinde ulusal düzeyde on yıldır sahip olduğu salt çoğunluğu kaybederek hükümeti kurmak için müttefiklerine dayanmak zorunda kaldı.

Yeni Delhi merkezli bir siyasi gözlemci ve Press Trust of India haber ajansının eski genel yayın yönetmeni olan V.S. Chandrasekar Nikkei Asia’ya yaptığı açıklamada, “[Genel] seçim sonucu BJP için kesinlikle bir gerilemeydi, ancak bundan sonra olan şey, BJP rota düzeltme moduna girerken muhalefetin kayıtsız kalmasıydı” dedi.

Vergi indirimleri

BJP, AAP’ye yolsuzluk suçlamaları üzerinden saldırırken, seçmen eşantiyonlarını da artırdı. Bu ayın başlarında Modi hükümeti ulusal bütçede kapsamlı vergi indirimleri açıkladı.

“Son federal hükümet bütçesinde orta sınıfa vergi indirimi yapılması da BJP’nin işine yaramış görünüyor” diyen Chandrasekar, AAP’nin ‘hakkındaki yolsuzluk iddiaları nedeniyle herhangi bir siyasi partiye dönüştüğünü’ sözlerine ekledi.

Kongre ve AAP Delhi’deki seçimlerde de BJP’ye karşı birleşik bir blok oluşturamadı.

Chandrasekar, “BJP’ye karşı ortak bir mücadelenin yokluğunda Kongre AAP’ye zarar verdi çünkü 70 Delhi seçim bölgesinin 13’ünde AAP’nin yenilgi marjı Kongre oylarının sayısından daha azdı” dedi. “Bu şekilde Kongre, BJP’nin büyük bir zafer kazanmasına yardımcı oldu” diye ekledi.

Yaklaşık otuz yıldır ulusal başkenti yönetmediği göz önüne alındığında Delhi zaferi BJP için bir prestij meselesi olarak görülüyor..

Chandrasekar, “Bu aynı zamanda bu yılın sonunda yapılacak Bihar eyalet seçimleri öncesinde parti çalışanları için büyük bir moral kaynağı ve BJP bu ivmeyi devam ettirmek istiyor” dedi.

Hint toplumunda Hindu-Müslüman ayrışması -1

Okumaya Devam Et

ASYA

Nissan’ın zarar açıklaması bekleniyor

Yayınlanma

İstihdam ve üretim kapasitesinde planlanan kesintilerin olağanüstü bir zararla sonuçlanmasını bekleyen analistlere göre, Nissan Motor’un önümüzdeki ay sona erecek yıl için net kar bildirme şansı giderek azalıyor.

Otomobil üreticisi perşembe günü aralık ayına kadar olan dokuz aylık kazançlarını açıklayacak.

QUICK Consensus’un 28 Ocak itibariyle piyasa tahminlerinin ortalaması, Nissan’ın bu mali yıl için 225,9 milyar yen (1,5 milyar dolar) net zarar kaydedeceğini öngörüyor. Bu, COVID-19 pandemisinin etkisi nedeniyle 448,7 milyar yen net zarar bildirdiği 2020 mali yılından bu yana ilk zarar olacak. QUICK’e göre, cari yıl için faaliyet kârının 2023 mali yılına kıyasla %75 düşüşle 140,3 milyar yen olması bekleniyor.

Kasım ayında şirket, mali yıl için 300 milyar yen olan net kâr beklentisini geri çekmiş ve bunun yerine daha sonra belirleneceğini söyleyen açıklama yapmıştı. Ayrıca faaliyet kârı tahminini de %70 oranında düşürdü. Honda Motor ile birleşme planlarının çözülmesi ve ABD’nin gümrük vergisi politikaları şirketin ticari zorluklarını artırdı.

Japon Okasan Securities’in kıdemli analisti Shinya Naruse, Nissan’ın yıllık 450 milyar yen net zarar açıklayacağını tahmin ediyor. Nikkei Asia’ya konuşan Naruse’ye göre, Nissan’ın küresel çapta 9.000 kişiyi işten çıkarma ve üretim kapasitesini %20 azaltma şeklindeki “geri dönüş” önlemleri, 2019 mali yılı ile karşılaştırılabilir bir rakam olan 600 milyar yen civarında yıllık olağanüstü bir kayıpla sonuçlanacak. O yıl Nissan, 12.500 kişinin işten çıkarılmasını ve üretim kapasitesinin %10 azaltılmasını içeren büyük maliyet tasarrufu önlemlerini açıklamıştı. Şirket 669,4 milyar yen özel zarar ve 671,2 milyar yen yıllık net zarar bildirdi.

QUICK’in anketine katılan analistler Nissan’ın nisan ayında başlayacak mali yılda kara geçmesini bekliyorlar, ancak tahmin edilen yıllık net gelir 2023 mali yılında bildirilen rakamın sadece %30’una denk geliyor.

Bazı analistler, yeniden yapılandırma önlemlerinin sürmesi halinde Nissan’ın performansındaki kötüleşmenin 2025 mali yılında da devam edebileceği uyarısında bulunuyor.

Naruse, “Honda ile birleşme planlarını açıkladıktan sonra şirketin önümüzdeki dönemde kara geçmesini bekliyordum,” dedi ve ekledi: “Eğer geri dönüşü kendi başına gerçekleştirmeye çalışacaksa, bu farklı bir hikaye.”

Nissan’ın geleceğine ilişkin beklentiler, aralık ayında şirketin Honda ile birleşme planlarını açıklamasıyla geçici olarak artmış, bu da elektrifikasyon ve yazılım teknolojilerini geliştirmek için gereken büyük yatırımların etkisini yumuşatmak için daha büyük bir ölçeğe izin verecekti. Otomobil üreticilerinin birleşme görüşmelerini askıya almasının ardından geçtiğimiz hafta iyimserlik azaldı.

Fitch Ratings Japonya kıdemli direktörü Satoru Aoyama, Nikkei’ye verdiği demeçte, “Birleşme görüşmeleri Nissan’ın reytingleri için ek bir rahatlıktı ve bu olmadan geleceği için belirsizlik artıyor” dedi. Fitch ve Moody’s, otomobil üreticilerinin açıklamasından önce kasım ayında Nissan’a ilişkin görünümlerini durağandan negatife indirdi.

Aoyama, “Daha önce ne zaman ‘durağan’a döneceğimizi düşünüyorduk, ancak şimdi şirketin gerçekten aşağı yönlü [riskleri] olup olmadığını merak ediyoruz,” dedi ve ekledi: “Mevcut yönetim kritik durumu doğru bir şekilde ele alıyor gibi görünmüyor.” Aoyama ayrıca, yeniden yapılandırma maliyetleri nedeniyle Nissan’ın bu mali yılda net kâr açıklamasının mümkün olmadığına inanıyor.

Trump’ın vergi tehdidinin gölgesi…

Nissan’ın finansman ortamı giderek zorlaşıyor. Şirket verileri, serbest nakit akışında ya da işletme giderleri ve sermaye harcamaları ödendikten sonra kalan nakit miktarında bir düşüş olduğunu gösteriyor. Eylül ayına kadarki altı aylık dönemde otomobil sektöründeki serbest nakit akışı, düşük üretim hacminin gelirleri ve işletme sermayesini aşağı çekmesi nedeniyle geçen yılın aynı dönemindeki 193,9 milyar yene kıyasla eksi 448,3 milyar yen oldu.

Şirket satışlarının %90’ını otomobil satışından, kalan %10’unu ise oto satış finansmanı faaliyetlerinden elde ediyor.

Nissan’ın geleceği, ABD Başkanı Donald Trump’ın Meksika’dan yapılan ithalata%25 gümrük vergisi uygulama tehdidinin de gölgesinde. ABD’de sattığı otomobillerin üçte birini Meksika’daki tesislerinden ithal eden şirketin, planın hayata geçmesi halinde Japon otomobil üreticileri arasında en büyük darbeyi alması bekleniyor.

SBI Securities kıdemli analisti Koji Endo, “Şirket, ABD dışındaki bölgelere ihracatını artırarak Meksika’daki tesislerini işletmeye devam edebilir, ancak ABD pazarı için otomobilleri aynı ülkede üreterek tamamlaması pek olası değil, çünkü ABD’deki tesisleri şu anda Meksika’da üretilenlerden çok farklı modeller üretiyor” dedi ve “Tarifeler uzun süre devam edecekse Nissan’ın üretim kapasitesini yeniden gözden geçirmesi gerekecektir” diye ekledi.

Endo, “Artan maliyetlerin tamamını tüketicilere yansıtmak mümkün değil, bu nedenle şirket içi çabalar gerekli” değerlendirmesinde bulundu.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English