Bizi Takip Edin

ASYA

Çinli elektrikli araçlar devasa gemilerle Avrupa’da sıçrama yapmaya hazırlanıyor

Yayınlanma

Çinli elektrikli araç üreticilerinin ilk büyük otomobil gemileri Avrupa’ya ulaşacak.

Nikkei Asia’nın haberine göre, önde gelen Çinli elektrikli araç üreticisi BYD tarafından sipariş edilen roll-on/roll-off (RORO) gemilerinin ilki bu ayın sonunda Hollanda ve Almanya’daki limanlara uğrayacak.

200 metre uzunluğundaki BYD Explorer No. 1, ocak ayı ortasında Çin’in güneyinden yola çıkarak Ümit Burnu’nu dolaştığı yolculukta 5.000’den fazla elektrikli araç taşıdı.

Bu, BYD ve bu tür bir taşıma kapasitesinden yoksun olan Çin’in elektrikli araç endüstrisi için öncü bir hamleye olarak yorumlandı.

Çin, 2023 yılında dünya çapında 4,91 milyon araç sevk ederek dünyanın en büyük otomobil ihracatçısı oldu, ancak Avrupa’daki varlığı nispeten küçük kaldı. Çin otomobilleri, yaklaşık %3’lük pazar payı ile kademeli kazanımlar elde etmiş olsa da, Toyota Motor ve Hyundai Motor’un gerisinde. Onları geride bırakan etken ise ulaşım darboğazları. Çoğunluğu yeni olan büyük Çinli elektrikli araç üreticilerinin Toyota’nınki gibi kendi özel kiralık gemileri bulunmuyor. Araçları için nakliye hatlarında yer bulmaları gerekiyor, ancak Çin’in otomobil taşıma kapasitesi dünya toplamının %3’ünün biraz altında.

Çinli elektrikli araç şirketleri sınırlı kapasiteyi doldurmak için hızlı davrandı. Bu talep, 2023 yılı için ortalama günlük kiralama ücretinin rekor bir seviye olan 115.000 $’a yükselmesine yol açtı – 2019’un COVID öncesi seviyesinin yedi katı.

BYD, bu rekabeti aşmak için iki yıl içinde her biri 7.000 elektrikli araç ünitesi taşıyabilecek sekiz RORO gemisini kendi özel kullanımı için güvence altına almayı planlıyor. Rakip otomobil üreticisi SAIC Motor, ocak ayında Avrupa’ya doğru yola çıkan kendi gemisini sipariş etti.

Alman otomobil ekonomisti Matthias Schmidt, “2024 yılında Çin modellerinin şimdiye kadarki en büyük engellerden biri olan uygun nakliye gemisi eksikliğini ortadan kaldırmasını kesinlikle bekliyoruz” dedi ve ekledi: “Pazar ortamı da dramatik bir şekilde değişecek.”

Çin’in etkisi Avrupa otomobil endüstrisinde şimdiden hissediliyor. Mercedes-Benz Group’un en büyük hissedarı devlete ait Çinli otomobil üreticisi BAIC ve onu devlete ait olmayan Çinli otomobil üreticisi Zhejiang Geely Holding Group’un başkanı milyarder Li Shufu takip ediyor. İkisinin toplam hissesi yaklaşık %20’ye ulaşıyor. Geely aynı zamanda İsveçli Volvo Cars’ın da ana ortağı.

Volvo Cars, Polestar elektrikli otomobil markasını finanse etmeyi durduracağını ve hisselerini kurucu ortak Geely’ye satarak bu birimden çıkabileceğini açıkladı.

Volvo Cars CEO’su Jim Rowan, “Geely’nin harika teknik ve tasarım yetenekleri var,” dedi ve ekledi: “Çinli bir şirket olup olmaması önemli değil.”

Çinli oyuncular aynı zamanda Avrupa’nın elektrikli araç tedarik zincirinin de kilit halkalarını oluşturuyor. Avrupa’nın önde gelen otomobil grubu Volkswagen bir otomotiv bataryası şirketi kurdu ancak batarya geliştirme ve üretimi için hala Çin’in Gotion High-tech şirketine bağlı. Otomotiv aküleri için küresel pazarın %60’ını elinde tutan Çinli şirketler olmadan elektrikli araç üretmek giderek zorlaşıyor.

Politika yapıcılar için bu tür bağlar bir ikilem oluşturuyor. Avrupa Birliği, büyük Avrupalı otomobil üreticilerinin benzer modellerinden yaklaşık %20 ila %40 daha ucuz olan Çin elektrikli araçlarının rekabete zarar verip vermediğini araştırıyor – bu da ithalat kısıtlamalarına yol açabilecek bir hareket. Öte yandan, düşük fiyatlar AB’nin elektrikli araçları yaygınlaştırma hedefi için çok önemli.

ASYA

Güney Kore muhalefeti Başbakan hakkında görevden alma talebinde bulundu

Yayınlanma

Güney Kore’de ana muhalefetteki Demokrat Parti (DP) perşembe günü Devlet Başkanı Vekili ve Başbakan Han Duck-soo hakkında görevden alma talebinde bulundu.

Yasama organının internet sitesine göre 170 DP milletvekilinin tamamı önergeyi Ulusal Meclise sundu. Parti önergeyi cuma günü oylamayı planlıyor.

Han, Yoon Suk Yeol’un 3 Aralık’ta ilan ettiği ve ülkeyi demokratik döneminin en büyük krizlerinden birine sürükleyen kısa süreli sıkıyönetim nedeniyle 14 Aralık’ta görevden alınmasıyla devlet başkanlığına vekalet etmeye başlamıştı. Güney Kore Anayasa Mahkemesi, Yoon’un görevden alınmasının onaylanıp onaylanmayacağına karar verecek.

Bir cumhurbaşkanını görevden almak için milletvekillerinin üçte ikisinin oyu gerekirken, bir başbakanı görevden almak için sadece çoğunluk oyu gerekiyor. Ancak geçici bir cumhurbaşkanını görevden almak için kaç oy gerektiği belirsizliğini koruyor. Geçici bir cumhurbaşkanının görevden alınması için herhangi bir emsal yok.

DP, görünüşe göre başarı şansını arttırmak için Han’a karşı başbakan sıfatıyla önerge verdi. Ancak hangi oy yüzdesinin geçerli olacağına Ulusal Meclis Başkanı karar verecek.

Han görevden alınırsa, görevinden uzaklaştırılacak ve Anayasa Mahkemesi’nin de davasını incelemesi gerekecek. Bu arada Maliye Bakanı Choi Sang-mok başkan vekili olacak.

Eylem, Han’ın Yoon’un azil davasının incelenmesine katılmaları için üç Anayasa Mahkemesi yargıcını atamayı reddetmesinden bir saatten kısa bir süre sonra geldi. Han, ancak iktidardaki Halkın Gücü Partisi ile DP’nin anlaşmaya varması halinde bu kişileri atayabileceğini söyledi.

Dokuz üyeli mahkemede şu anda üç boş üyelik bulunuyor.

Azil duruşması cuma günü

Cuma günü Anayasa Mahkemesi Yoon’un azil davasına ilişkin ilk hazırlık duruşmasını gerçekleştirecek. Ancak Yoon, mahkeme belgelerini kabul etmeyi reddederek, altı aya kadar sürebilecek süreci kasıtlı olarak geciktirmeye çalıştığı eleştirileriyle karşı karşıya kaldı.

Yoon ayrıca 4 Aralık’ta milletvekillerinin karşı oy kullanmak üzere Ulusal Meclis’te toplanmasının ardından erkenden geri çektiği sıkıyönetim ilanı nedeniyle de yasal bir soruşturmayla karşı karşıya.

Üst Düzey Yetkililer için Yolsuzluk Soruşturma Ofisi (CIO), Yoon’u iki kez reddetmesinin ardından pazar günü sorgulanmak üzere çağırdı. CIO davayı polis ve savcılarla birlikte yürütüyor.

Ortak soruşturma ekibi , eski savunma bakanı Kim Yong-hyun, eski genelkurmay başkanı Park An-soo ve diğerleri de dahil olmak üzere sıkıyönetimin ilan edildiği gece askerlerin konuşlandırılmasında rol oynayan kilit isimleri ayaklanma gerçekleştirdikleri şüphesiyle tutuklamıştı.

Güney Kore muhalefeti Devlet Başkanlığına vekalet eden Han’ı görevden almayı tartışıyor

Okumaya Devam Et

ASYA

Dünya Bankası Çin’in büyüme tahminini yükseltti, ‘daha derin’ reform çağrısı yaptı

Yayınlanma

Dünya Bankası, Çin için yakın vadeli ekonomik tahminlerini yükseltirken, Devlet Başkanı Xi Jinping’e dünyanın ikinci büyük ekonomisindeki geciken güven ve yapısal sorunları ele almak için derin reformlar yapma çağrısını yineledi.

Çok taraflı kredi kuruluşu perşembe günü yaptığı açıklamada, Pekin’in son üç ay içinde açıkladığı bir dizi politika gevşetme önleminin yanı sıra ülkenin ihracatının gücünü de yansıtarak, Çin’in gelecek yılki GSYİH büyüme tahminini 0,4 puan artırarak yüzde 4,5’e yükselttiğini duyurdu.

Dünya Bankası da bu yıl için tüm yıl tahminini 0,1 puan artırarak yüzde 4,9’a yükseltti ve Pekin’in 2024 yılı için belirlediği yüzde 5 civarındaki büyüme hedefinin biraz gerisinde kaldı. Ekonomi yılın ilk dokuz ayında yüzde 4,8 oranında büyüme kaydetti.

Kredi kuruluşu ayrıca Xi’nin ekonomi planlamacılarının sosyal refah ve tüketim desteğini artırma ve mali ve vergi sistemleri reformlarını uygulama yönündeki son vaatlerine de dikkat çekti. Ancak hanehalkı ve iş dünyasının güvenini artırmak için daha fazla ayrıntıya ihtiyaç olduğunu söyledi.

“Geleneksel teşvik tedbirleri büyümeyi yeniden canlandırmak için yeterli olmayacaktır” diyen Dünya Bankası, Çin’in eğitim, sağlık, sosyal refah korumaları ve emekli maaşları ile hane halkı kayıt sisteminde daha derin reformlar yapılması çağrısını yineledi.

Çin’in ekonomik büyümesi bu yıl zayıf iç talep ve derin deflasyonist baskılar altında yavaşladı ve emlak piyasasındaki üç yıllık çöküş hane halkı servetini vurdu.

Xi ekonominin odağını yüksek teknolojili imalat ve sanayi yatırımlarına çevirmişti ancak büyümenin desteklenmesine yardımcı olan ihracatın, önümüzdeki ay ABD başkanı olarak geri dönecek olan Donald Trump yönetiminde yeni bir gümrük vergisi tehdidiyle karşı karşıya kalacağı endişesi artıyor.

Dünya Bankası ayrıca 2010-2021 dönemi için Çin’deki ekonomik hareketliliğe ilişkin yeni bir analiz yayınladı ve tanımlarına göre yarım milyardan fazla insanın yoksulluktan kurtulduktan sadece bir nesil sonra potansiyel olarak orta sınıfın dışına düşme riski altında olduğunu gösterdi.

Banka, son 40 yılda 800 milyon insanı yoksulluktan kurtaran “dramatik başarısı” için Pekin’i övdü ve bu dönemde nüfustaki düşük gelirli payının yüzde 62,3’ten yüzde 17’ye keskin bir düşüş gösterdiğini kaydetti.

Ancak aynı zamanda Çin’deki 1,4 milyar insanın yüzde 38,2’sinin, tanımlanan düşük gelir sınırının üzerinde olan ancak “bunun altına düşme riskinden muaf” olmayan “savunmasız orta sınıf” içinde olduğunu da belirtti. 2017 satın alma gücü paritesi hesaplamalarına göre düşük gelir seviyesi günlük 6,85 dolara kadar olarak tanımlandı.

Dünya Bankası, “Dünyanın başka hiçbir bölgesinde güvenli orta sınıf nüfusun payında Çin’den daha hızlı bir artış yaşanmadı” dedi. “Yine de nüfusun büyük bir çoğunluğu henüz ekonomik olarak güvende değil” diye ekledi.

Dünya Bankası’nın Pekin’deki eski Çin direktörü olan ve şu anda Singapur Ulusal Üniversitesi’nde görev yapan Bert Hofman, bu ayın başlarında Çin ekonomisinin Covid sonrası gösterdiği cansız performansın, mali sistemin 1994’teki son büyük yenilenmesinden bu yana biriken zayıflıkları ortaya çıkardığını yazmıştı.

Bununla birlikte, politika yapıcıların 2024’ün ikinci yarısında gelir dağılımının ve sosyal güvenliğin iyileştirilmesine işaret eden açıklamalarının ardından, reformların yolda olduğuna dair bazı “umut verici sinyaller” kaydetti.

Hofman Asia Society için hazırladığı 2025 tahmininde “Mali reformlar artık Çin Komünist Partisi’nin temel hedefi olan ‘yüksek kaliteli büyüme’ ile açıkça bağlantılı ve liderlik reformların verimlilik, eşitlik ve istikrar sağlayabilecek bir mali sistemle sonuçlanması gerektiğini kabul ediyor” diye yazdı.

Hofman, “Kilit soru, reformların maliye politikasını kaynak tahsisi, ekonomik istikrar ve gelir dağılımı için güçlü bir araca dönüştürecek kadar ileri gidip gitmeyeceğidir” değerlendirmesinde bulundu.

Okumaya Devam Et

ASYA

Bakü’den Grozni’ye giden bir yolcu uçağı Kazakistan’da düştü

Yayınlanma

Kazakistan’ın Aktau kentinde Bakü’den Grozni’ye giden Embraer E190 tipi yolcu uçağı düştü. Kazada 28 kişi kurtulurken, 6 kişinin durumu kritik. Olayın nedeni olarak kuş sürüsüyle çarpışma üzerinde duruluyor. Kazanın soruşturulması için Kazakistan Devlet Başkanı Tokayev tarafından bir komisyon kuruldu.

Kazakistan’da Bakü’den Grozni’ye gitmekte olan bir yolcu uçağı, Aktau şehrinde düştü. Tengrinews’in haberine göre, kaza öncesinde mürettebat acil durum sinyali verdi.

Kazakistan Ulaştırma Bakanlığı’ndan yapılan açıklamaya göre Embraer E190 tipi uçak, Azerbaycan Hava Yolları’na (AZAL) aitti. Uçakta 5 mürettebat üyesi ve 62 yolcu bulunuyordu. Yolcuların arasında 37 Azerbaycan vatandaşı, 16 Rusya vatandaşı, 6 Kazakistan vatandaşı ve 3 Kırgızistan vatandaşı vardı.

Olay yerine Kazakistan Acil Durumlar Bakanlığı kurtarma ekipleri ve 14 ambulans sevk edildi.

Şu ana kadar 28 kişinin kurtarıldığı, bu kişilerden birinin çocuk olduğu bildirildi. Yaralılar Aktau’daki Mangistau Bölge Hastanesine sevk edildi. Kazakistan Sağlık Bakanı Akmaral Alnazarova, 6 kişinin durumunun kritik olduğunu belirtti.

Embraer E190 uçağının düşme nedeni olarak kuş sürüsüyle çarpışma ihtimali üzerinde duruluyor. Azerbaycan Hava Yolları, uçağın Aktau Havalimanı yakınlarında düştüğünü ve öncesinde yedek bir piste yönlendirildiğini açıkladı.

Grozni Havalimanı yetkilileri, RIA Novosti’ye verdikleri demeçte, uçağın önce Mahaçkale’ye, ardından Aktau’ya yönlendirildiğini belirtti. Bunun nedeni ise Çeçenistan’ın başkenti Grozni’deki yoğun sis oldu.

Acil durum ekibi, İnterfaks’a yaptığı açıklamada, “Mürettebat saat 08.35’te acil durum sinyali verdi ve uçak kontrol sisteminde arıza olduğunu bildirdi. 08:49’da Aktau’ya acil iniş izni istendi ve manuel kontrol (direct mode) ile iniş denenmek istendi. Ancak 09.28’de uçak yere çarptı,” ifadelerini kullandı.

Rosaviatsiya (Rusya Sivil Havacılık Kurumu), AZAL, Azerbaycan ve Kazakistan havacılık otoriteleriyle temas halinde olduklarını açıkladı. İlk incelemelere göre, uçak kuş sürüsüyle çarpıştıktan sonra oluşan arıza nedeniyle kaptanın Aktau’yu yedek iniş pisti olarak seçtiği ancak iniş sırasında uçağın yere çarptığı bildirildi.

Kazakistan Cumhurbaşkanı Kasım Cömert Tokayev’in talimatıyla kazanın nedenlerini soruşturmak üzere hükümet nezdinde komisyonu oluşturuldu.

Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev ise Rusya’da katılmayı planladığı gayri resmi BDT Zirvesi’ni iptal ederek Bakü’ye dönme kararı aldı.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar

English