Rakibi Honda ile birleşme görüşmelerinin çökmesinin ardından, Nissan Elon Musk’ın Tesla’sının zor durumdaki otomobil üreticisine yatırım yapması için planlar hazırladı.
Konuyla ilgili doğrudan bilgi sahibi üç kişinin Financial Times’a aktardığına göre, eski Tesla yönetim kurulu üyesi Hiro Mizuno liderliğindeki yeni teklif, eski başbakan Yoshihide Suga ve eski yardımcısı Hiroto Izumi tarafından destekleniyor. Nissan’daki bazı yönetim kurulu üyeleri de bu girişimden haberdar.
Bu kişilere göre grup Tesla’nın stratejik bir yatırımcı olmasını umuyor çünkü dünyanın en büyük saf elektrikli araç üreticisinin Nissan’ın ABD’deki fabrikalarını satın almak istediğine inanıyorlar. Fabrikalar, Donald Trump’ın gümrük vergisi tehditlerine yanıt olarak yerli üretimi artırmasına yardımcı olacak.
Tesla’ya yaklaşma planı, Nissan’ın Honda’nın 58 milyar dolarlık birleşme teklifini geri çevirmesinin ardından geldi.
Honda ile görüşmeler, Tayvan merkezli iPhone montajcısı Foxconn’un geçen yıl Nissan’ın ortağı Renault’ya Japon otomobil üreticisindeki hisselerinin bir kısmını satın alma konusunda yaklaşmasının ardından başlamıştı. Bu ay müzakerelerin kesilmesinin ardından Foxconn, elektrikli araç üretim işini genişletmek için Nissan hisselerini satın almakla ilgilendiğini doğruladı.
2021’de başbakanlık görevini bırakan Suga, Japonya’nın alt meclisinin bir üyesi olarak Japon siyasetinde hala aktif bir figür. Siyasi kariyerine Nissan’ın merkezinin bulunduğu Yokohama’da başladı.
Teklif, Tesla’nın en büyük destekçi olduğu bir yatırımcılar konsorsiyumu öngörüyor, ancak Apple tedarikçisi tarafından tam bir devralmayı önlemek için Foxconn tarafından bir azınlık yatırımı olasılığını da içeriyor.
Nissan ve Izumi yorum yapmayı reddetti. Mizuno, Suga, Tesla ve Musk ise yorum taleplerine hemen yanıt vermedi.
Konuya aşina olan diğer iki kişiye göre, Nissan geçtiğimiz haftalarda teknoloji sektöründe stratejik bir ortak arayışına başlamış ve bazı yönetim kurulu üyeleri Tesla ve Apple’ı ideal hedefler olarak önermişti. Kasım ayında, üç aylık zarara düştüğü için 9.000 iş kaybını içeren acil bir geri dönüş planı başlattı.
Yaklaşık 1,1 milyar dolarlık piyasa değeri ile Tesla dünyanın en değerli şirketleri arasında yer alıyor. Tarihsel olarak otomobil şirketlerine yatırım yapmayan Musk, şirketin odağını ve 36 milyar dolarlık nakit harcamasını otonom sürüş ve robot teknolojilerine çeviriyor.
Ancak aynı zamanda ABD Başkanı Donald Trump’ın gümrük vergisi tehdidinin etkisini dengelemek için ABD’deki üretimi artırmak istiyor. Grup, ABD’de satılan tüm araçlarını yerel olarak monte ediyor ancak bazı bileşenlerini Meksika’dan ve dünyanın diğer bölgelerinden tedarik ediyor.
Nissan’ın Tennessee ve Mississippi’de yıllık toplam kapasitesi yaklaşık 1 milyon araç olan iki montaj tesisi bulunuyor, ancak 2024 yılında bu tesislerde sadece 525.000 adet araç üretildi. Şirket, yeniden yapılanmasının bir parçası olarak, satışlardaki düşüşü gidermek için üretim kapasitesini küresel çapta yüzde 20 oranında azaltmayı planladığını açıkladı. Geçen hafta da ABD’deki iki fabrikada vardiyaları azaltmayı planladığını açıkladı.
Nissan, yerel pazarın satışları ve kârı için önemli bir büyüme alanı olduğu göz önüne alındığında, ABD tesislerinin bir rakibe satılmasını kolayca kabul etmeyebilir.
Foxconn’un Nissan’a olan ilgisinin geçtiğimiz aylarda ortaya çıkmasından bu yana Japonya Ekonomi, Ticaret ve Sanayi Bakanlığı yetkilileri, Çin’e çok yakın görülen Foxconn’u ele almak için ulusal güvenlik tarama sürecinin siyasi sonuçları ve sağlamlığı konusunda derin endişe duyuyor.
Japon hükümet yetkililerine göre, Tayvan’dan gelen büyük yarı iletken yatırımlarını memnuniyetle karşılayan ve daha önce Renault’nun Nissan’da hisse almasına ve Foxconn’un Sharp’ı satın almasına izin veren Japonya’nın anlaşmayı engellemesini haklı çıkarmak zor olacaktı.
İttifakın 2023 yılında yeniden yapılandırılmasının ardından Renault, Japon grubunda halen sahip olduğu yüzde 36’lık hissenin büyük bir bölümünü yüksek bir primle satmak istiyor.
Perşembe günü bir röportaj veren Renault CEO’su Luca de Meo, herhangi bir teklifin 25 yıllık ortaklık sayesinde yaratılan değeri yansıtması gerektiğini söyledi.
Nissan ve Honda’nın 60 milyar dolarlık birleşme görüşmeleri nasıl çöktü?